İnsanpərvərliyə və həlimliyə
çağırış məktubu
Milli və dini tolerantlıq problemi
dövlətin sabitliyi üçün əsas, demokratik
inkişaf və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarını təmini üçün
açardır. Sosial, etnik və dini münasibətlər
sistemində tolerantlıq qanununa köklənmək
isə demokratik mədəniyyətin bir meyardır.
Ümumiyyətlə, dünya mədəniyyəti və fəlsəfəsində tolerantlıq anlayışı antik dövrlərdən tətbiq olunmağa başlayıb. O dövrdə ayrı-ayrı fərdlərin, fərqli görüş və inancların nümayəndələri arasındakı yaranmış xoş münasibətlər tolerantlıq nümunəsi idi. Təbii ki, o vaxtkı anlayış və social-mədəniyyət fenomenləri bugünkündən çox fərqlənirdi.
Tolerantlıq bir ictimai fenomen olaraq fərqli adət-ənənələr arasındakı dialoq və qarşılıqlı münasibətlər zamanı dini dözümlülüyə ehtiyac olduğunu üzə çıxardığı kimi, digər mədəniyyətləri də həzm etməyin əsası kimi meydana çıxdı və qarşılıqlı anlaşmanın ilkin uzlaşma nöqtələrini yaratdı.
Müasir dövrdə fəlsəfi və siyasi düşüncənin tarixi məzmununda dözümlülük dəyərləri kateqoriyasının genişləndirilməsi hər şeydən əvvəl cəmiyyətdə dini qarşıdurmaların mənfi təsirini azaltmaq üçün yollar tapmaq səbəbi ilə izah olunur.
Toleratlıq azadlığın və deməli, demokratiyanın atributudur
XVIII əsrdə tolerantlıq mühakiməsinin ən əhəmiyyətli nümayəndələrindən biri Volter idi. O, “Dediklərinizlə razı deyiləm, amma mən sizin öz fikirlərinizi ifadə etmək hüququnuzu qorumaq üçün canımı da verərəm” ifadəsi ilə klassik tolerantlıq nəzəriyyəsinin təməllərini atdı.
Bununla belə, “tolerantlıq” anlayışını ilk dəfə öz əsərlərində ingilis filosofu Con Lokk işlətmişdir. 1685-ci ildə onun məhşur “Tolerantlıq məktubu” işıq üzü gördü. Bu əsərdə tolerantlıq fəlsəfi kateqoriyası dini dözümsüzlük probleminin mövcudluğu konteksində öz təcəssümünü tapdı. Con Lokk araşdırmalarında liberal qərb sivilizasiyasının əsas xüsusiyyətlrini özündə əks etdirən “azadlıq-qanun-ağıl” üçbucağına əsaslanırdı. Azad düşüncənin tolerantlıq prinsipi ilə qarşılıqlı əlaqəsi məsələsində Lokkun fikirlərini ümumiləşdirərək aşağıdakı nəticəyə gəlmək olar: Düşüncə azadlığı, tədqiqat azadlığı, dini azadlıq, başqa inanclara və baxışlara tolerant münasibət olmadan ağılın inkişafı mümkün deyil.
Bunlara əsaslanaraq Lokk azadlıq fəlsəfəsinin əsasını təşkil edən idioloji bir nəticəyə gəlir: düşüncə, ifadə və dini inanc azadlığı həyatın digər bütün sferalarında azdlığın açarıdır.
Bəli, toleratlıq azadlığın və
deməli, demokratiyanın atributudur. Bu atributu dinindindən,
dilindən asılı olmayaraq hər kəsin
mənimsəmsi dünyamızın azadlığı üçün verilən bir
töhfə hesab olunmalıdir. Dini tolerantıq mövzusunda
yazılmış əsrələr dilimizə tərcümə
olunarsa demokratik cəmiyyətinin atributlarının mənimsənilməsi,
öyrənilməsi daha da
asanlaşar. Hikmət Hacızadənin Azərbaycan
oxucusuna təqdim etdiyi
“Demokrtayiya: Gediləsi uzun
bir yol” adlı
antologiyanı bu istiqamamətdə
atılan ən uğurlu addımlardan saymaq olar. Bu
antalogiyada demokratik
prinsiplər, o cümlədən
tolerantlıq mövzusunda bir
neçə klasik nümunələr
toplanmışdır. İngilis filosofu Con Lokkun
yuxarıda adını çəkdiyimiz “Dini
dözümlülük haqqında məktub”u
(bəzi mənbələrdə bu əsərin
adı “Tolerantlıq məktubu” kimi də
tərcümə olunur) da həmin antologiyaya daxil edilmişdir. Bu məktubu Con Lokk Remonstrantlar kollegiyasında
ilahiyyat professoru Limborxa ünvanlayıb. Məktubu
qısa ixtisarla oxucularımıza təqdim
etməyi məqsədəuyğun
hesab edirik: “Əgər insanları od və qılıncla
məlum ehkamlara etiqad etməyə və onları yad ibadətləri yerinə yetirməyə məcbur etmək lazım gəlirsə və bu zaman
onların mənəviyyatı
haqqında fikirləşilmirsə, əgər
kimsə başqa dinə qulluq edənləri inanmadıqları
şeyə etiqad etməyə məcbur edərək öz dininə döndərirsə,
İncilin ona inanan xristianlara icazə vermədiyi şeyləri etməyə
imkan yaradırsa, onda mən şübhə
etmirəm ki, belə adam özünün etdiyinə
etiqad bəsləyənlərdən
ibarət böyük
insan kütləsi əldə etməyə çalışır; lakin
kim inanar ki, o, xristian kilsəsi yaratmaq istəyir?..
Və qoy heç kəs xristianlığa bu qədər yad olan amansız
təqibləri dövlətə
qayğı və qanunların yerinə yetirilməsi adı altında gizlətməsin
və əksinə, qoy heç kəs başqa dinə istinadla pərdələnərək özü
üçün tam hərəkət
azadlığı və
cəzasızlıq mühiti
yaratmağa çalışmasın...
Hər şeydən
əvvəl, mən dövlət məsələləriylə
dini məsələləri
bir-birindən fərqləndirməyi,
kilsə və dövlət arasında həddi lazımi dərəcədə müəyyənləşdirməyi
vacib sayıram. Əgər bu
edilməsə, onda ruhun xilasını, yaxud dövlətin xeyrini özünə ya doğrudan da əziz sayan,
ya da yalandan
göstərən adamlar
arasında mübahisələrə
son qoymaq mümkün
olmayacaqdır.
Dövlət, məncə, yalnız mülki nemətləri qorumaq və artırmaq üçün
qurulmuş insanlar toplumudur.
Mülki
nemətlər dedikdə
mən həyat, azadlıq, bədən sağlamlığı və
fiziki iztirabların olmamasını, torpaq, pul, avadanlıq və s. kimi zahiri şeylərə malik olmağı nəzərdə tuturam.
Bu gündəlik həyata məxsus olan şeylərə həm bütün xalqın, həm də hər bir vətəndaşın
ayrılıqda hüququnun
təmin edilməsi və tam qorunması hamı üçün mütləq olan qanunlara arxalanan mülki hökmdarın borcudur...
Allah insanlara başqalarını
zorla yad dinə döndərmək
hüququ verməyib
Hökmdarın bütün yurisdiksiyasının
yalnız bu mülki nemətlərə
şamil edilməsini...
və heç bir halda ruhun
xilasına şamil olunmaması və oluna bilməməsini, məncə, aşağıdakılar
aydın göstərir:
Birincisi, ruhun xilası haqqında qayğı mülki hökmdara heç də başqalarından daha artıq aid deyildir. Allah bunu ona tapşırmamışdır,
çünki heç
yerdə deyilmir ki, Allah insanlara başqalarını zorla yad dinə döndərmək
hüququ vermişdir.
Və adamlar da hökmdara
bu cür hakimiyyət verə bilməzlər, çünki
o, təbəənin əbədi
xilas qayğısına
bu dərəcədə
laqeyd qala bilməz ki, istər hökmdarın, istərsə məsləhət
bildiyi sitayişi, ya dini müti
şəkildə qəbul
etsin. Çünki heç kəs
başqasının göstərişi
ilə (hətta istəsə belə) inana bilməz, axı əsl və xilasedici dinin gücü və mənası məhz etiqaddadır.
İkincisi, ruh haqqında qayğı mülki hökmdara aid edilə bilməz, çünki onun bütün hakimiyyəti məcburiyyətə
əsaslanır. Əsl və xilasedici
din isə ruhun dərin daxili inamından ibarətdir, onsuz Allahın gözündə heç
nə güclü deyildir; insan ağlının təbiəti
elədir ki, heç bir xarici qüvvə onu nəyəsə məcbur edə bilməz.
Lakin sən deyə bilərsən ki, hökmdar ağlın dəlillərindən
istifadə edə və bununla da başqa dinə
inananları həqiqətə
tərəf döndərə
və onları xilas edə bilər. Qoy belə olsun, ancaq o burada digərlərindən
heç nə ilə fərqlənmir: əgər o, nəsihət
verməyə, yol göstərməyə və
ağlın dəlilləri
ilə azmışları
həqiqət yoluna dəvət etməyə başlasa, hər bir vicdanlı adamın etməli olduğunu edəcəkdir...
Üçüncüsü, ruhun xilas edilməsi haqqında qayğı heç bir halda mülki hökmdara aid ola
bilməz, əgər
razılaşsaq da ki, qanunların nüfuzu və cəzanın gücü ağlın döndərilməsinə
yardım edərək
kəsərli ola bilərdi, hətta bu da ruhun
xilas edilməsinə yardımçı ola bilməzdi. Çünki əgər yalnız dinlərdən biri həqiqidirsə, yalnız
bir yol əbədi
xoşbəxtliyə aparırsa,
onda adamlara yalnız bir imkan verilirsə, ümid varmı ki, haqq yoluna
daha çox adam gələcəkdir: ağlın və vicdanın tələblərinin
əksinə olaraq hökmdarın inandığı
təlimə kor-koranə
riayət etmək və yalnız əcdadların göstərdiyi
qaydada Allaha sitayiş etmək haqdırmı?..
İndi baxaq görək kilsə nə deməkdir? Mənə görə, kilsə
insanların azad birliyidir. Onlar könüllü birləşiblər ki, birlikdə, öz əqidələrinə görə
düzgün yolla Allaha sitayiş etsinlər. Onlar əmindirlər ki,
bu yola onları
Allah gətirib və ruhlarının xilas olmasına yardım edəcəkdir.
Davamı
növbətı sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Elvin Əliyev
Zaman.-2015.-14 may.-S.13.