insanpərvərliyə və həlimliyə
çağırış məktubu (3)
Əvvəli
ötən sayımızda
Ruhani şəxslər üçün təkcə
özlərinin zor, qarət və hər cür
sıxışdırmalardan imtina etməsi kifayət deyildir;
özünü apostolların varisi adlandıran və
öyüd vermək yükünü üzərinə
götürən hər bir kəs bununla öz şagirdlərini
bütün insanlara münasibətdə sülhsevərliyə
və xoşniyyətliliyə yönəltməli və
hamını - sadə şəxsləri və dövlət
hakimlərini (əgər belələri öz kilsələrinin
üzvləri olsalar) insanpərvərliyə, həlimliyə,
dözümlülüyə çağırmalıdır.
Qoy istənilən sektanın kilsə vaizləri
başqalarının nöqsanlarını gücləri
çatan dəlillərlə ifşa etsinlər və bu
nöqsanlarla döyüşsünlər, ancaq adamların
özünə rəhm etsinlər. Əgər inandırıcı dəlilləri
kifayət qədər deyilsə, qoy onlar mövqelərinə
uyğun gəlməyən və ruhani şəxslərə
yaraşmayan digər sahələrdən
götürülmüş vasitələrdən istifadə
etməsinlər; qoy natiqliklərinə və alimliklərinə
yardım üçün hökmdarın verdiyi baltanı
götürməsinlər, qoy onların od
və qılıncdan alovlanan istəyi həqiqətə məhəbbət
izhar edərək hökmranlıq hərisliyində
olduqlarını görməyə imkan verməsin...
Və nəhayət, hökmdarın dini
dözümlülük işində rolunun nədən ibarət
olduğunu nəzərdən keçirmək lazımdır. Onun rolu,
şübhəsiz, çox böyükdür. Yuxarıda sübut etdik ki, ruh haqqında
qayğı hökmdarın səlahiyyətinə aid deyildir.
İnandırma, öyüd və nəsihətlər
şəklində qayğıya gəldikdə isə, bu
hüququ heç kəsin əlindən almaq olmaz. Beləliklə, öz ruhu haqqında qayğı hər
kəsin özünə aiddir, o özü və yalnız
özü ona qayğı göstərməlidir. Sən deyəcəksən ki, bəs o öz ruhu
haqqında düşünmürsə necə olsun? Cavab
verirəm: bəs o öz sağlamlığının
qayğısına qalmırsa necə olsun? Yaxud
öz əmlakının?
Axı sonuncu daha çox hökmdarın səlahiyyətinə
daxildir. Bəlkə hökmdar xüsusi fərmanla
yoxsul, yaxud xəstə olmağı qadağan etsin? Qanunlar təbəələrin əmlakını və
sağlamlığını başqalarının təcavüzündən,
yaxud fırıldağından mümkün qədər
qorumağa çalışır, lakin laqeydlik və
israfçılıq olan yerdə heç nə edə bilmir.
Heç kəsi onun iradəsinin əksinə
varlı, yaxud sağlam olmağa məcbur etmək olmaz. Özü xilas olmaq istəməyəni Allah xilas etməz.
Buna baxmayaraq təsəvvür et ki,
hökmdar öz təbəələrini varlanmağa və
öz sağlamlığının qayğısına
qalmağa məcbur etmək istəyir; məgər bu halda
qanunla müəyyən ediləcəkdir ki, məsləhət
üçün yalnız Roma həkimlərinə müraciət
edilməli və hər kəs yalnız onların göstərişlərinə
əməl etməlidir? Doğrudanmı Cenevrə aptekindən
alınmış dərmandan, yaxud Vatikanda
hazırlanmış qidadan başqa digərini qəbul etməyə
icazə verilməyəcəkdir?
Hər kəsin öz ağlı, mülahizəsi,
düşüncəsi, müstəqil fikri ilə əldə
etməli olduğunu hansısa bir nəfərin ixtiyarına
verməsi düzgün deyil, guya o bu imtiyaza öz mövqeyinə
görə malikdir. Hökmdarlar anadan olandan başqalarına
nisbətən daha çox hakimiyyətə malik olurlar, lakin təbiətlərinə
görə onlar başqa Allah bəndələriylə bərabərdir
və nə hökmranlıq hüququ, nə də təcrübəsi
yerdə qalan hər şeyi, xüsusilə də həqiqi
dini şəksiz bilmələri deməkdir.
Ola bilər, sən deyərsən ki, mülki hökmdara
deyil, kilsəyə din haqqında son fikri söyləmək
hüququ verilir və buna hamı əməl etməlidir. Mülki
hökmdar hamıdan kilsənin müəyyənləşdirdiyinə
riayət etməyi tələb edir və öz hakimiyyəti
ilə heç kəsə dini işlərdə kilsənin
öyrətdiyi kimi deyil, başqa cür hərəkət etməyə
və inamını dəyişməyə imkan vermir.
Cavab verirəm: kim bilmir ki, kilsənin
apostollar dövründə hörmətlə çəkilən
adından sonralar çox vaxt görünüş yaratmaq
üçün pərdə kimi istifadə olunurdu? Hər halda, burada o mənə heç nə ilə
kömək edə bilməz. Mən təkrar edirəm
ki, göylərə qalxan bu yeganə və dar
cığırı hökmdar heç də adi adamlardan
yaxşı tanımır, ona görə də mən yolu məndən
heç də yaxşı tanımayan və hər halda,
xilasım haqqında mənim özümdən daha az narahat olan bələdçinin arxasınca
arxayın gedə bilmərəm. Yəhudi
xalqının çoxlu şahı içərisində elələri
azmı olmuşdur ki, onların ardınca gedən israilli həqiqi
Allah ibadətindən azsın, dönüb bütpərəst
olsun, kor-koranə itaətlə özünü ölümə
düçar eləsin? Sən isə, əksinə,
məni narahat olmamağa çağırırsan, deyirsən
ki, hər şey yaxşıdır, çünki hökmdar
xalqı öz qoyduğu qanunlara deyil, dini işlərdə
kilsə qanunlarına riayət etməyə
çağırır və bununla kilsə qanunlarını
dövlət sanksiyası ilə təsdiqləyir. Onda mən səndən soruşuram, hansı kilsənin
qanunlarını? Əlbəttə,
hökmdara sərfəli olan kilsənin.
Bununla belə, düzünə qalsa, əgər qərarlar
yazmaqla məşğul olan mövhumatçılar
şurasını kilsə adlandırmaq olarsa, onda çox
vaxt saray kilsəyə deyil, kilsə saraya daha tez
uyğunlaşır. Kilsənin vəziyyətinin mömin
hökmdarın vaxtında və sonralar arianalı
hökmdarın vaxtında necə olduğu yaxşı məlumdur.
Əgər bunlar bizdən çox uzaqdırsa,
onda İngiltərə tarixi bizə daha təzə nümunələr
verir. Henrix, Eduard, Mariya və Yelizavetanın
vaxtlarında kilsə xadimləri ustalıqla öz
qanunlarını, din rəmzlərini, ümumiyyətlə, hər
şeyi hökmdarın iradəsinə
uyğunlaşdırırdılar: axı bu hökmdarlar din
işlərində o qədər əks baxışları
müdafiə edir, o qədər ziddiyyətli fərmanlar
verirdilər ki, ağlı başında olan (az
qalmışdı allahsız deyəm) heç kəs deyə
bilməzdi ki, haqq Allaha ehtiram bəsləyən hər
hansı namuslu adam təmiz vicdanla onların dinə dair qərarlarına
tabe ola bilərdi. Bundan artıq nə deyəsən?..
Beləliklə, nəhayət, qarşımızda dini
işlərdə yad hökmranlığa təbəəlikdən
azad insanlar dayanıblar. Onlar necə hərəkət edəcəklər?
Allaha birlikdə ibadət etməyin lüzumunu
hamı bilir və qəbul edir. Onda bəs
bizi niyə yığıncaqlara məcburən toplayırlar?
Bu cür azadlıq əldə etmiş adamlar kilsə birliyinə
daxil olmağa ehtiyac hiss edirlər ki, yalnız
qarşılıqlı quruculuq işi üçün deyil,
bütün xalqın qarşısında Allaha necə ehtiram
etdiklərini, onu necə şərəfləndirdiklərini təsdiqləmək
üçün, nəhayət,
təlimin saflığı, həyatın ülviliyi, ayinlərin
sadəliyi və ləyaqəti ilə başqalarında dinə
və həqiqətə məhəbbət oyatmaq və
ümumiyyətlə, təklikdə edilə bilməyənləri
birlikdə həyata keçirmək üçün bir yerə
yığışırlar.
Bu cür
dini birlikləri mən kilsə adlandırır və hesab
edirəm ki, onlara münasibətdə hökmdar
dözümlülük göstərməlidir, çünki
bu cür yığıncaqlara toplaşan xalq hər kəsin
ayrılıqda etməli olduğu işi birlikdə yerinə
yetirir, yəni ruhunun xilas olması qayğısına
qalır və burada saray kilsəsi ilə ondan fərqli digər
kilsələr arasında heç bir ayrılıq yoxdur...”
Göründüyü kimi, Lokk burada yalnız kilsədən
danışır. Bəlkə də bu məktubu oxuyandan
sonra İslamın adının çəkilməməsini
çətin həzm edənlər də olacaq. Ancaq burada da köməyimizə tolerantlıq gələ
bilər. Əslində Con Lokk
xristianlıqdan bəhs etsə də muxtəlif dinlərin
qarşılıqlı dözümlülük nümunəsi
olmaqdan danışır. Bu məktubdakı
xristian ifadəsini çıxarıb yerinə İslam, kilsənin
yerinə məscid ifadəsini qoysan heç nə dəyişməyəcək.
Bu, inancın əsasıdır. İnancından, etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hər kəsə Allahın bəndəsi
kimi yanaşmaq Allaha olan imanın göstəricisidir. Tolerant olmadan Allaha imanın kamil olması
mümkünsüz görünür. Yəni
bu məktubda əsas olan Con Lokkun hansı dini misal gətirməsi
deyil, insanpərvərliyə, həlimliyə,
dözümlülüyə
çağırışdır.
İnsan ürəyi ilə inanmalı,
inandıqlarını vicdanı ilə
razılaşdırmalıdır. Yalnız bu halda o
pzü ilə eyni inanca sahib olmayanları qəbul edə bilər.
Con Lokk da məhz bunu deyir: “O şeylər ki, ürəyin dərinliklərində
özünə yer eləməyib və vicdanla tam
razılığa gəlməyibsə, onda formal sitayişin və
hörmətin heç bir əhəmiyyəti yoxdur, bu isə
o deməkdir ki, yolagətirmə, tövsiyə, məsləhət,
öyüd - bu birliyin üzvlərini
öz borcları çərçivəsində saxlamalı
olan silah budur”.
Bu ifadələrə Volterə məxsus “Dediklərinizlə
razı deyiləm, amma mən sizin öz fikirlərinizi ifadə
etmək hüququnuzu qorumaq üçün canımı da
verərəm” deyimini də əlavə etsək
tolerantlığın ehtiva dairəsini tam cızmış
olarıq.
Tolerantlıq təkcə müasir mədəniyyətin
zəruri tərkib hissəsi deyil, həm də polietnik
dünyamızın doğurduğu təhlükələrə
adekvat cavab verə biləcək unversal bəşəri dəyərdir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı: Elvin Əliyev
Zaman.-2015.-16 may.-S.13.