İslamda kitab əhlinə
- yəhudi və xristianlara münasibət...
Son olaraq
burada bir məsələni dəqiq
ifadə etmək yerinə düşər.
Bu gün bəzi
insanlar israrla iddia edirlər ki, artıq kitab əhli qalmamışdır. Bu fikirləri
söyləyərkən onlar
kitab əhlinin peyğəmbərlərini Allahın
oğlu hesab etmələri, rahib və keşişləri Allaha şərik qoşmaları kimi məsələləri nəzərdə
tutur və bu şəkildə dinlərarası dialoq əleyhinə çıxmalarını
əsaslandırmış olurlar.
Amma biz bu iddiaların əsassız olduğunu düşünürük. Çünki kitab əhli Hz. Məhəmməd
vaxtında da “İsa Allahın oğludur”deyirdi, yəni
Quran bu məlumatla onların Allaha şirk qoşduğunu açıq ifadə edirdi, ancaq buna
baxmayaraq, onları israrla kitab əhli
adlandırırdı.
Hz. Peyğəmbərimizin Həbəş
hökmdarı Nəcaşiyə
qiyabi cənazə namazı qılması və müşriklərin:
“Həbəşistanda ölən
bir xristianın cənazə namazını
qılır” dedi-qodusuna
nazil olur: “Həqiqətən, kitab əhli içərisində
elələri də vardır ki, onlar Allaha, həm
sizə, həm də özlərinə nazil olan kitaba
inanır. Onlar Allaha boyun əyərək (tam səmimiyyətlə)
inanır, Allahın ayələrini ucuz qiymətə satmırlar.
Onların Rəbbi yanında
mükafatları vardır.
Şübhəsiz ki, Allah tezliklə
haqq-hesab çəkəndir”
(Ali-İmran surəsi,
3\199) ayəsində xatırlanan
bu insanlar, xüsusilə, Qərb dünyasının elmi dairələrində kifayət
qədər çoxdur.
Bu inanca sahib insanların
din mənsubları dialoq
fəaliyyətlərində əsas rol oynadıqları
və oynayacaqları aydın məsələdir.
Burada belə
bir səbəb göstərilə bilər
ki, Hz. İsa və Üzeyiri “oğul” qəbul edənlər Quranın açıq ifadəsi ilə etiqadca müşrikdirlər. Lakin müsəlmanların onlarla münasibətinin nizamlanması ilə bağlı ayələrdə
onlar konkret olaraq kitab əhli
kimi göstərilir.
Başqa
sözllə, etiqad və düşüncə
tərzi ilə müşrik olsalar da, kitab əhlidirlər.
Quranın bunları “ortaq
kəlməyə” dəvət
etməsi də bu xüsusiyyətə görədir. Əgər bunlar
müşrik olsa idi, Quran həmişə onları müşrik dərəcəsində dəyərləndirərdi.
Nəhayət, bütün bunlar kitab əhlinə müşriklərdən fərqli
şəkildə yanaşılması
və onların müsəlmanlara yaxınlaşması
ilə nəticələnmişdir. Bu da əsasında dialoq məqsədi daşıyan bir həqiqətdir. “Ortaq kəlmə” ətrafında birləşməyə
dəvət də bunu göstərir.
Kitab əhli
ilə dialoq qurmağı əmr edən ayələr varmı?
Quranda kitab əhli ilə dialoq mövzusunda bir çox ayələr var.
“De ki: “Ey kitab əhli, sizinlə bizim aramızda eyni olan bir kəlməyə
tərəf gəlin:
Allahdan başqasına
ibadət etməyək.
Ona şərik qoşmayaq.
Allahı qoyub bir-birimizi
Rəbb hesab etməyək” (Ali-İmran
surəsi, 3\64). Bu ayə heç bir tərəddüt etmədən Hz. Məhəmməd
və şəxsində
müsəlmanlara kitab
əhli ilə əlaqə qurmağı
əmr etməklə ortaq nöqtələrdə
birləşməyi hədəf
göstərir. Beləcə, bir mənada dialoqun çərçivəsini
müəyyən etmiş
olur. Ortaq nöqtələr Allaha, peyğəmbərlərə, axirətə
iman kimi imani; zina, qumar,
içki kimi əməli xüsuslarla yanaşı, siyasi, sosial, mədəni, iqtisadi səviyyədə
dünyəvi məsələlər
də ola
bilər. Allah Rəsulunun
kitab əhli ilə münasibətlərində
aradakı ixtilaf nöqtələrini heç
vaxt gündəmə
gətirməməsi, onları
müzakirə obyektinə
çevirməməsi, Mədinə
müqaviləsi başda
olmaqla, Hudeybiyyə, Xeybər və s. siyasi, hərbi müqavilələrlə daimi
dialoq axtarışında
olması bu yanaşmanı sübut edir.
Bir başqa
ayədə “Kitab əhlinin zülm edənləri istisna olmaqla, onlarla ən gözəl şəkildə mücadilə
edin. Və onlara belə deyin: biz həm sizə nazil olana, həm
də sizə nazil olanan inanırıq.
Bizim də Allahımız, sizin də Allahınız
birdir. Biz yalnız Ona təslim olanlarıq” (Ənkəbut surəsi,
29\46) buyurulur. Burada artıq
ortaq imani məxrəclərə gəlməklə
yanaşı birgə
yaşayışa zəmin
hazırlamaq da vurğulanır. Lakin ayədə
istisna olaraq “zülm edənlərlə”
fərqli davranmağın
zəruriliyi bildirilir.
Bunlar müsəlmanları yaşamaq
hüququndan məhrum
edən, qarşılıqlı
münasibətləri düşmənçilik
təməlləri üzərində
quranlardır. Şəxs, qrup
və ya dövlət olmasından asılı olmayaraq, belələri ilə İslamın müəyyən
etdiyi hüquq və hüdudlar çərçivəsində mücadilə etmək fəzilət deyil, əksinə bir əmrdir. Fiqh alimlərinin ümumi
fikrinə görə
görə isə bu mücadiləni aparmaq fərzdir. Ancaq unutmaq olmaz ki,
İslamda hər növ müharibə və ya sülh
elanı idari və siyasi təbəqənin qərarına
verilmişdir. Ayrı-ayrı fərdlər tək başına müharibə
və sülh elan etmək səlahiyyətinə malik
deyillər.
Bəs görəsən, “Yəhudi
və xristianlarla dost olmayın” və “Nə yəhudilər, nə də xristianlar, Sən onların dinlərinə tabe olmadıqca əsla Səndən razı olmazlar” və buna bənzər
məaldakı ayələr
necə başa düşülməlidir?
Quranda bu məzmunda bir çox ayə var:
1. “Möminlər möminləri
buraxıb kafirləri
dost tutmasınlar. Bunu edən
kəs Allahdan heç nə gözləməsin. Ancaq onlardan
gələ biləcək
bir təhlükədən
çəkinməniz müstəsnadır.
Allah sizi Öz
əzabından çəkindirir.
Axır dönüş
yalnız Allahadır”
(Ali-İmran surəsi,
3\28)
2. “Ey iman edənlər!
Yəhudi və xristianları dost tutmayın.
Onlar ancaq bir-birilərinin dostudurlar. Sizdən kim onlarla
dostluq edərsə, o
da onlardandır. Allah belə zalımları
doğru yola yönəltməz” (Maidə
surəsi, 5\51).
3. “Nə yəhudilər, nə də xristianlar Sən onların dininə tabe olmadıqca əsla Səndən razı qalmazlar. Sən de ki: “Düzgün yol yalnız Allahın göstərdiyi yoldur. Əgər Sənə gələn elmdən sonra onların istəklərinə uysan,
o zaman Səni Allahdan qoruyacaq nə bir dost, nə də bir köməkçi tapılar” (Bəqərə
surəsi, 2\120).
4. “Yəhudiləri və müşrikləri iman edənlərin ən pis düşməni, “Biz xaçpərəstik” deyənləri
isə onların ən yaxın dostu görəcəksən.
Bu onların (möminlərin) içində
(bilikli, abid) keşiş və rahiblərin olması və onların özlərini yuxarı tutmamalarına görədir”
(Maidə surəsi,
5\82).
5. “Ey iman gətirənlər!
Müsəlmanlardan başqasını özünüzə sirdaş
etməyin. Çünki onlar sizin barənizdə
fitnə fəsad törətməkdən əl
çəkməzlər, sizin
əziyyətə düşməyinizi
istəyirlər. Onların sizə
olan ədavəti ağızlarından çıxan
sözlərdən aşkar
olur. Qəlblərindəki gizlətdikləri düşmənçilik isə
daha böyükdür.
Ayələrimizi sizə izah
etdik. Əgər
dərk etsəniz, onlardan faydalanarsınız”
(Ali-İmran surəsi,
3\118)
6. “Ey iman edənlər!
Əgər atalarınız
və qardaşlarınız
küfrü imandan üstün tuturlarsa, onları özünüzə
dost bilməyin! İçinizdən
onları dost tutanlar, özlərinə zülm
etmiş olarlar” (Tövbə surəsi,
9\23).
Bu ayələri düzgün
başa düşmək,
etdiyi xəbərdarlıqları
yaxşı dərk etmək üçün
“hansı” sualına doğru cavabın verilməsi çox önəmlidir: “Hansı yəhudilər və hansı xristianlar?” Yuxarıdakı ayələrin nazil
olma səbəbləri
və pərdəarxası
şərtlərini bilmək
doğru cavabın tapılması istiqamətində
ilk addımdır. Burada “müharibə
və sülh şəraiti” açar rolunu oynayan əsas anlayışdır.
Şübhəsiz bu ayələrin
hamısı “o biri”lərin
İslama düşmən
olduğu və müsəlmanları fiziki
cəhətdən məhv
etməyə çalışdıqları
müharibə şəraitində
nazil olmuşdur.
Başqa
sözlə, ayələr
müsəlmanlara qarşı
həqiqi düşmənçilik
edən, onları məhv etmək üçün hər cür imkan və fürsəti dəyərləndirən yəhudi
və xristianları nəzərdə tutur.
Müsəlmanlarla müharibə şəraitində
olan dindaşları ilə həmfikir olmayan, birlikdə hərəkət etməyən
kitab əhlinə münasibətin eyni olmayacağı açıq-aşkardır.
Quran: “Din yolunda sizinlə
vuruşmayan və sizi yurdunuzdan çıxartmayan kimsələrə
gəldikdə, Allah onlara
yaxşılıq etməyi,
ədalət və insafa riayət etməyi sizə qadağan etməz. Çünki Allah ədalətli olanları sevər” (Mumtəhinə surəsi,
60\8).
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Xəyalə Sadıqova
Zamna.-2015.-27 may.-S.13.