İslamda müharibə etməyin qaydaları
Hz. Məhəmmədin
yaşantısı tolerantlıq
baxımından bir çox məsələlərə
aydınlıq gətirir.
Belə ki, Allah Rəsulu Nəcran xristianları ilə müqavilə imzaladığı
zaman Məkkə müşrikləri ilə
müharibə vəziyyətində
idi. O, Mədinə müqaviləsini pozduğuna
görə yəhudi Bəni-Qureyza qəbiləsini
(özlərinin seçdiyi
hakimin hökmü ilə) cəzalandırdığı
bir zamanda başqa yəhudi qəbiləsi Bəni-Nadirlə
müqaviləni davam etdirirdi. Göründüyü
kimi, Hz. Məhəmmədin
praktikasında “kitab əhlini” bir cəbhə hesab edib hamısı ilə ümumi müharibə etmək, müsəlman olmayan hər kəsi müşrik və kitab əhli deyə ayırmadan tərəzinin eyni gözünə qoymaq yoxdur. Əks halda, kitab əhlinin qadınları ilə evlənmək, kəsdiklərini yemək
hökmləri başqa
cür izah edilə bilməz.
Buradan belə
bir nəticəyə
gəlmək olar ki, bir çox
ayələrin göstərdiyi
münasibət formalarının
səbəbi dini deyil, tamamilə siyasidir. Siyasi şərtlərin tələbləri, tərəflərin
müqavilə şərtlərinə
əməl edib-etməmələri,
düşmənçiliyin həddi, hüquqi ifadə ilə “yaxın və aşkar” təhlükə
təşkil edib-etməməsinə
görə bəzi ayələrin tətbiq dairəsi və formaları fərqli olacaqdır. Bir başqa
alimin ifadəsi ilə desək, “dini inanc və
düşüncəni düşmənçilik
səbəbi edib-etməmələri”
davranış modelini
müəyyən etməkdə
əsas rol oynayacaqdır.
Elə isə “dost və sirdaş qəbul etməyin”, “müqavilə
bağlamayın”, “hər
cür sirlərinizi açacaq qədər
dost olmayın”, “düşməninizə
qarşı ayıq-sayıq
olun” və s. kimi münasibətlərə
tamamilə fərqli şəkildə yansıyacaq
yanaşma tərzlərini
bir-birindən ayırmaq
lazımdır. Lakin müsəlmanlara
qarşı düşmən
münasibəti göstərərsə,
dini inancları düşmənçilik səbəbi
hesab edib müsəlmanlara aşkar
müharibə elan edərsə, başqa sözlə, ayələrin
nazil olmasına səbəb olan şəxslərlə eyni
xüsusiyyətləri daşıyarsa,
o zaman onunla münasibətin fərqli
olacağı da qaçınılmazdır.
Halbuki bu tip yanaşmalar qərəzli davranışın
göstəricisi olub,
həqiqətən, insanları
bir-birindən uzaqlaşdırır.
İslamın ön plana çıxardığı
vacib məsələlərdən
biri də döyüş elanıdır. Həm müharibə
elanı, həm də mövcud müqavilə və razılaşmanın qüvvədən
düşməsini bəyan
etmə, heç bir hüquq sistemində İslam hüququnda olduğu kimi qiymətləndirilməmişdir.
İslamiyyət Beynəlxalq Lahey
Ədalət Divanını
ancaq 1907-ci ildə təsdiqlədiyi müharibə
qərarının elan
edilməsi, basqın və gizli əməliyyatların
qadağan olunması kimi məsələləri
əsrlər əvvəl
bəyan etmişdir.
Müasir dövrdə dünyanın
Lahey qərarlarına
necə riayət etməsi isə hər kəsə məlumdur.
Sonda İslam hüquqçularının
ortaya qoyduğu qızğın döyüş
zamanı tətbiq edilən qaydaların xatırladılması mövzuya
kompleks yanaşma baxımından əhəmiyyətlidir:
1. Dövlətin elan etdiyi müharibə vəziyyətinin olması
şərtdir. Aman istədikdə
döyüşü saxlamaq
məcburidir. (Tövbə
surəsi, 9\6)
2. Düşmən müharibədə
iştirak etmə gücünə sahib olmalıdır.
Əks halda, düşmən də olsa günahsızdır.
Buna görə din adamlarına, mülki vətəndaşlara, uşaqlara,
arxa cəbhədə
xidmət edən qadınlara toxunmaq olmaz. Döyüş
meydanında öldürülən
qadını gördükdə
Allah Rəsulunun: “Axı
bu döyüşmürdü”-
şəklində reaksiyası
bunu sübut edir.
3. Düşmənin əməli
bir şər və ya zərərinin
olmasıdır. Buna görə müharibədə
iştirak etdiyi halda əməlində bir zərər olmayanlar döyüş meydanında olsa belə, öldürülə
bilməz. Sadəcə əsir götürülə
bilər və əsirlik müddətində
onunla insan kimi rəftar edilməlidir. Hz. Məhəmmədin döyüş
meydanında Onu öldürməyə cəhd
edən düşmənlərinə
belə bəddua etməməsi bu mövzuda olduqca əhəmiyyətli bir nümunədir.
4. Cahiliyyə dövründə
geniş yayılmasına,
düşmənlər tərəfindən
müsəlman şəhidlərə
tətbiq edilməsinə
baxmayaraq, döyüş
meydanlarında öldürülən
insanların cəsədlərinin
parçalanması, qulaqlarının
və burunlarının
kəsilməsi, gözlərinin
çıxarılması qadağandır.
İnsana sırf insan
olduğu üçün
dəyər verən Peyğəmbərimiz düşmən
ölüləri əleyhinə
danışmamağı əmr
etmiş və mərhumların sağ qalan yaxınlarının
incidilməməsinə xüsusi
diqqət yetirmişdir.
Xülasə, İslamda sülh ön planda dayanır. Döyüş müvəqqəti haldır və siyasi ixtilaflar nəticəsində ortaya
çıxan hərbi
qarşıdurmadır. Bu xüsusiyyəti ilə dünyəvi mahiyyət daşıyır.
Ancaq inanc fərqliliyi də heç bir zaman müharibə səbəbi ola
bilməz. Müharibəni hər zaman
faktiki müdaxilələr
zəruri edir. Döyüş anında belə
düşməni öldürməyin
qayda qanunları vardır. Bu qaydalar da birbaşa
Quran və Peyğəmbərimiz
tərəfindən qoyulmuş,
ilk xəlifələr zamanında
həssaslıqla tətbiq
edilmiş və məhz bu qaydalar
fiqh kitablarımızda
müharibə aparma qprinsipləri kimi müəyyənləşmişdir.
5. “Əhdə vəfa” müsəlmanların qeyri-müsəlmanlarla
əlaqələrində də
eyni dərəcədə
əhəmiyyət daşıyırmı?
Bu sualı hüquqi
və əxlaqi tərəflərini ön
plana çəkərək
çox geniş perspektivdən cavablandırmaq
mümkündür. Ancaq müsəlmanların
qeyri-müsəlmanlarla bağladığı
müqavilələrin siyasi,
hərbi və hüquqi cəhətlərini
nəzərə çatdırmaq
mövzumuz baxımından
çox əhəmiyyətlidir.
İslama görə müqavilələr
istənilən vaxt birtərəfli şəkildə
pozula bilməz. Müqaviləni imzalayan tərəflər
hər cəhətdən
bir-birinə bağlı
olurlar. İslam anlayışına görə müqavilələr
icra gününü ancaq müqavilə mətnlərindən deyil,
ümumi dini və əxlaqi prinsiplərdən alır.
Quran və hədislərdə
əhdə vəfa anlayışının israrla
vurğulanmasının əsl
həqiqəti də budur.
Quran: “Əhd etdiyiniz zaman Allaha verdiyiniz
əhdi yerinə yetirin. Allahnı özünüzə zamin edib and içdikdən sonra onu pozmayın. Həqiqətən, Allah nə etdiyinizi
bilir. Möhkəm əyirdiyi ipliyi
sonradan qıran qadın kimi olmayın. Siz, bir ümmət
digərindən sayca,
əhalicə və ya malca çox
olduğu üçün
aranızdakı andları
yalana çevirirsiniz.
Allah bununla yalnız
sizi sınayır.
O, qiyamət günü
ixtilafda olduğunuz məsələləri sizə
mütləq izah edəcəkdir” (Nəhl surəsi, 16\91-92)- buyuraraq bəşəriyyətə
təqdim etdiyi sistemdə anlaşmanın
bütün hallarda vədinin üstündə
durmağın, qarşılıqlı
etibarın, razılaşma
şərtlərinə riayət
edib-etməməyin Allaha
hesab veriləcəyini
xatırladaraq məsələnin
əhəmiyyətini vurğulayır.
Quran müqavilələrin birtərəfli
pozulmasını, tərəflərdən
birinin daha sonralar insan gücü və silah, yəni maddi qüvvə əldə etməsi ilə izah edir:
“Bir toplum digər bir topluluqdan sayca, malca və əhalicə
daha çox olduğu üçün...”. Bu, əhdinə
xilaf çıxmanın
başlıca səbəblərindən
biridir.
Allah Rəsulu da ümumi və xüsusi mənada verilən sözə xəyanət etməyi, razılaşmalara sadiq qalmamağı, bunlarla əlaqədar qarşı
tərəfin əleyhinə
hər cür intriqalar, sui-qəsdlər
və qəfil basqınlar hazırlamağı
və s. qadağan etmişdir. “Sizin
ən xeyirliniz müqavilə şərtlərinə
bağlı olandır”
hədisi bunu aydın göstərir.
Digər
tərəfdən anlaşmalara
bağlılıq (əhdə
vəfa) İslamnın
əsas dəyərləri
aspektindən o qədər
əhəmiyyətlidir ki,
müsəlmanlar qarşılıqlı
müqavilə bağladığı
qeyri-müsəlman qövm
əleyhinə dindaşlarından
gələn yardım
tələbini rədd
etmək məcburiyyətindədir.
Səbəbi isə müqavilə
şərtlərinə xəyanət
etməməkdir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Xəyalə Sadıqova
Zaman.-2015.-28 may.-S.13.