Axundların Azərbaycanın
XX əsr ictimai həyatında rolu
Adətən “axund”, “molla”
dediyimizdə
ağlımıza ilk gələn xurafat,
xalqı,
milləti elmdən,
təhsildən uzaqlaşdıran adamlar gəlir.
Əgər bəhs etdiyimiz dövr XX əsrin əvvələridirsə,
onda bu düşüncələr
daha da qüvvətlənir. Bu cür fikirlərin subyektiv səbəbləri
olsa da Azərbaycan
tarixində elm, mədəniyyət
sahələrində fəaliyyət
göstərmiş, xalqın
savadlanması üçün
əlindən gələni
etmiş, bütün
qüvvəsini ortaya qoymuş din xadimləri də olmuşdur.
Axund Mirzə Axundzadə, Axund Mir Məmməd Kərim Mircəfərzadə,
Axund Molla Ruhulla Axundov tərəqqipərvər, xalqın
inkişafı üçün
çalışmış dün xadimləridir. Bu din xadimlərinin üçü də şərq ölkələrində
təhsil almış
və Bakının məscidlərində axundluq
etmişdilər.
Axund Mirzə
Axundzadə təhsilini
Mədinədə almışdı
və ərəb dilini mükəmməl dərəcədə bilirdi. Axund elmin,
mədəniyyətin, inkişafın
dostu mövhumatın,
dini fanatizmin və cahilliyin düşməni idi.
Axund zəncir vurmaq, şaxsey-vaxsey, şəbeh
çıxarmaq kimi dinə aid olmayan ayinlərə qarşı
çıxır, əsərlərində
və qəzetlərdə
yazdığı məqalələrində
hayqıraraq car çəkirdi.
Axundun bu hərəkətləri
gələcəyini xalqın
cahilliyində, onun şüursuzluğunda görən
qara mollaların ona qarşı fəaliyyət göstərməsinə
səbəb olmuşdu.
Axund öz qızını H.
Z. Tağıyevin açdığı
qızlar məktəbinə
qoymuşdu. Bu hərəkəti maarifpərvərlər
tərəfindən alqışlandığı
kimi, qara mollaları daha da qızışdırmışdı.
Həyatı dəfələrlə təhlükə qarşısında
qalan axund Mərdəkandakı evində
gizlənirdi. Axundun “Həyat”
qəzetində dərc
olunuş “Bizə hansı elmlər lazımdır” adlı məqaləsi böyük
qalmaqala səbəb olmuşdur. Axund məqaləsində insanın daxili paklığının daha
önəmli olduğunu
irəli sürür,
bundan sonra digər elmlərin faydalı olacağını
iddia edirdi.
Ömər Faiq Nemanzadə,
Molla Nəsrəddinçilər
axundun fikirlərinə
qarşı çıxsalar
da Əli bəy Hüseyinzadə məsələyə fərqli
yanaşırdı. Əli bəy
Axundzadənin fikirlərini
dəstəkləyir, insanın
daxili paklığının
önəmini vurğulayırdı.
Əli bəy Hüseyinzadə ən sonda fikrini belə
əsaslandırırdı: “Nə haqq din elmdən qorxar, nə də elm dinə düşməndir.
İxtilaf bunların arasında
deyildir”.
H. Z. Tağıyev Axundzadəyə
xüsusi hörmət
bəsləyirdi. Onun qara mollalardan
fərqli olaraq xalqın övladlarının
elm alması uğrunda
mübarizəsi milyonçunun
nəzərindən qaçmamışdır.
Tağıyev ölərkən Axundzadənin məzarının
ayaq tərəfində
dəfn edilməsini vəsiyyət etmiş, öldükdən sonra axundun məzarının ayaq tərəfində dəfn edilmişdi.
Bakının ikinci üləması Axund Mir Məmməd Kərim idi. 17 yaşında Bağdada təhsil almağa gedir. Bakıya qayıtdıqdan sonra İçəri şəhərdə Şah
məscidində axundluq
edir. Axund Mir Məmməd Kərim
eyni zamanda Bakının vilayət qazısı idi. Qurani-Kərimin üç cild,
hər cildi min səhifəyə yaxın
olmaqla təfsirini yazmışdı və kitab H. Z. Tağıyevin maddi dəstəyi ilə çap olunmuşdu. Kitabın ikinci
cildi çapdan çıxdıqdan sonra
din xadimlərinə qarşı
məsafəli yanaşan
Molla Nəsrəddinçilərlə
axund arasında bəzi narazılıqlar yaranmışdı. Bunun səbəbi
axundun tərcümə
etdiyi hissələrin
birində açıq-saçıqlıq
olmuşdur. (Açıq-saçıqlıq dedikdə indiki şeylər ağlımıza
gəlməməlidir. Çünki həmin dövrdə bu gün bizim üçün adi olan şeylər bəzən həddən artıq açıq-saçıq
ola bilirdi.)
Axund Mir Məmməd Kərim eyni zamanda bir
çox qəzetlərdə
yazı da yazırdı. Məqalələrində cahilliyi, elmsizliyi, dini fanatizmi tənqid edir və dindaşlarını
elmə və birliyə dəvət edirdi. 1910-1911-ci illərdə özlərini
Nəcəf uşaqları
adlandıran qardaşlar
Bibiheybət məscidindən
gələn gəlirləri
şəxsi mənafeləri
üçün xərcləyirdilər.
Axund Mir Məmməd Kərim buna qarşı çıxaraq qardaşlardan
şəhər bələdiyyəsinə
şikayət etsə
də heç bir faydası olmamışdı. Axund
Mir Məmməd Kərim
misirli yazıçı
Zeydanın “Ərmənusa”,
“Üzərayi Qüreyş”,
“On Yeddi Ramazan” və “Kərbəla Yanğısı” kitablarını
Azərbaycan dilinə
tərcümə edir.
Axund eyni zamanda 1913-cü ildə çap olunmuş “Səlib müharibəsi” tarixi əsərinin müəllifidir.
Axund
1938-ci ildə repressiya
qurbanı olmuşdur.
Elmin yayılması,
qadınların cəmiyyətdəki
rolu uğrunda mübarizə aparan din xadimlərimizdən biri də Axund Molla
Ruhulla Axundovdur. Novxanıda anadan
olan Molla Ruhulla təhsil almaq üçün Qəzvinə gedir. Geri qayıtdıqdan sonra əvvəlcə Novxanıda, sonra isə Bakıda Hacı İmaməli məscidində molla işləyir. Eyni zamanda
rus-müsəlman məktəbində
şəriət dərsləri
verir. Molla Ruhulla din pərdəsi altında xalqın dərisini soyan qara mollalarla həyatının sonuna qədər mübarizə
aparmışdır. Köhnə
dumanın binasında
təşkil olunan mərasim zamanı: “Milləti bu hala salanlar dəxi
biz olmuşuq. Bir para mollalar olubdur” demişdi. Molla Ruhulla “Həyat”, “Tərəqqi”, “İşıq”,
“Günəş”, “Füyuzat”,
“Dəbistan” qəzetlərində
Məmmədzadə imzası
ilə məqalələr
yazırdı.
“Günəş” qəzetində
“Axundların xidməti”
məqaləsində yazırdı:
-Qeyrət budurmu ki, xalqlar sənin
torpağını arayıb
faydalar götürsün,
sənin çırağın
ilə işıqlansın,
amma sən zülmətdə otur, acından öl? Bunun axırı nədir?
Dinə də zəəf (zərər) gəlir, dünyaya da. Quru dindarlıq fayda verməz, para (pul) gətirməz. Parasız da iş getməz. Şəhərlərdə məscidlər dolusu
fəqirlər quru dindarlıq edənlərdir.
Bu gün bu
fəqirliyin bəlasından
bütün məmaliki-islamiyyə
fəlakətə düşmüşdür.”
”İrşad” qəzetinin
134-cü sayında “Halımıza
dair” adlı yazısında fikrini davam etdirərək yazırdı:
-”Hamıya məlumdur
ki, nə qədər maarifin çıraqları sönübsə,
cəhalət çoxalır;
cəhalət çoxalırsa,
səfil millət o qədər zillət və zəlalətə səbəb olur. Bu dünyada
bundan daha alçaq, dəni (bənzəri) insan bulunarmı ki, əbnay növünü deyil, öz qardaşını, övladını
bu səfalətdə,
cəhalətdə mülahizə
edib, mükatib qapılarını mıxladıb,
maarif məşəllərini
torpaqlasın, fəqir
və bipəristar millətin halı günbəgün pərişanlığa
üz qoymasına bais olsun? Qeyrət
qardaşlar, qeyrət!
Allah eşqinə, bir
az qeyrət!
O səfalı və pak yaradılmış qəlbinizi alçaq və dəni qərəzlərlə məşğul
edib, binəva millətin yetim balalarını cəhalət
oduna yaxmayın.”
Bakıda qara mollalara, bir işə yaramayan qoçulara qarşı mübarizəsi
onun həyatı bahasına başa gəlmişdi. Molla Ruhulla namaz üstə ikən novxanılı qoçu Məşədi Hacıoğlunun
adamları tərəfindən
öldürülmüşdür.
Molla Ruhullanın
öldürülməsi cəmiyyətdə
ciddi səs-küyə
və narazılığa
səbəb olmuşdu. Hüseyin
Minasazov “Kaspi”qəzetində
axundun öldürülməsi
ilə əlaqəli yazırdı:
-Molla Ruhulla xeyirxahlıq və həqiqətin dönməz
və cəsur müdafiəçisi idi. Ruhani ata, publisist və müəllim idi...
Məmməd Əmin Rəsulzadə
isə Molla Ruhulla haqqında belə yazırdı:
-Zənn etmə ki, sənin maarif yolunda etdiklərinin həpsi (hamısı) əfsanədir.
Xeyr, olmaz. Sənin hər bir kəlimələrinin ədədincə
millət balaları söylədiyin o rahi-həqiqəti
(həqiqət yolunu) tutacaq, istiqbalda sənin üçün qanlı yaşlar tökərək ruhunu şad etməyə çalışacaqlar.
Ruhanilərə, din xadimlərinə qarşı hər zaman amansız olan “Molla Nəsrəddin”
jurnalı Molla Ruhullanın qətlə yetirilməsinə təəssüflənir
və yazırdı:
-Gərək güman olunmayaydı ki, yer üzündə elə bir alçaq
adam tapıla
bilər ki, 55 yaşında möhtərəm
bir alimi namaz üstə qətlə yetirməyi rəva bilə. Bəli, tapıldı belə bir adam
və axund Ruhullanı
güllə ilə öldürdü. Ruznamələrdə (qəzetlərdə) axundun
xalq üçün nə qədər çalışdığını oxuyub nəhayət dərəcədə qəmgin
olduq.
Ə.Haqverdiyev isə bu faciəni belə dəyərləndirirdi:
“Hacı Molla Ruhulla bir nur
idi ki, zülmət
içində bizim əlimizə düşmüşdü. Heyf, səd
heyf ki, o nuru biz saxlaya bilmədik, o nur əlimizdən getdi.”
Abdulla Şaiq isə axundun qətlinə şeiri ilə fəryad edirdi:
O şanlı namınız
aləmdə ölməyib,
qalacaq,
O qatilin adı lənətlər ilə yad ediləcək.
Son olaraq demək istəyirəm ki, indi xalqımız əvvəlki cəhalət
bataqlığından, şükr
olsun ki, xilas ola
bilib. Amma təəssüflər
olsun ki, başqa bir
bataqlığın içində çabalayırıq. Muradımız budur
ki, əli qələm, dili
söz tutan vətən
övladları haqqı və həqiqəti hər tərəfə
çatdıracaqlar. Həqiqi maarif və
elmi bizlərə və gələcək
nəsillərə töhfə edəcəklər.
Qasimov
Vüsal
Zaman.-
2015.- 18 noyabr.- S.13