Krımın türk-tatar
qaraçıları
ƏZIZ MUSTAFA,
Qaraçılar vətəni olmayan və belə demək
mümkünsə, dünyanın hər yerinə yayılan və
indinin özündə belə böyük hissəsi
yarıköçəri, yarıoturaq həyat sürən
bir toplumdurlar.
Onların tarixinin Hindistandan
başladığını tədqiqatçılar dəfələrlə
sübut etməyə çalışıblar və bununla
bağlı çoxlu sayda elmi tədqiqat əsərləri də
yazılıb. Avropadakı və Amerikadakı
qaraçılar özlərini rom, Suriya və Fələstindəki
qaraçılar isə dom
adlandırırlar. Amma Krımda yaşayan qaraçılar
özlərinə “krımatika”, “qurbet” deyirlər. Ümumiyyətlə, dünyanın hər yerinə
səpələnmiş qaraçıları bir-birilərindən
ayıran yeganə xüsusiyyət onların müxtəlif
dinlərə mənsub olmalarıdır. Buna
səbəb qaraçıların yaşadıqları
ölkənin əhalisi ilə sıx kontakta girə bilmələri
üçün yerli xalqın sitayiş etdiyi dini qəbul etməyə
məcbur olmalarıdır. Avropada katolikliyi,
protestantlığı, lüteranlığı, İslam
ölkələrində isə İslamı qəbul edən
qaraçıların böyük əksəriyyəti 2-3 min il bundan əvvəl
olduğu kimi, yenə də köçəri həyat
sürməkdə davam edirlər. Amma onların
bir hissəsi artıq oturaq həyata keçməyə
başlayıb. Bu baxımdan Krım
qaraçıları daha çox diqqəti cəlb edir.
Qaraçıların Krıma köç etmələrinin dəqiq
tarixini heç kim bilmir. Bəzi
tədqiqatçılar (V.X.Kondaraki) qaraçıların
Krıma İrandan, Balkanlardan, digər tədqiqatçılar
(N.Svyatski) Moldovadan gəldiklərini yazırlar. Amma tədqiqatçı alim V.İ.Filonenko
qaraçıların Krıma müxtəlif vaxtlarda, fərqli
yerlərdən hissə-hissə gəldiklərini yazır.
Tatarlardan
fərqlənmirlər
Krıma gələn qaraçılar, əvvəlcə,
türklərin məskunlaşdıqları Baxçasaray və
Salaçikdə məskunlaşıblar. Sonra isə tədricən
bütün Krıma yayılıblar. Bununla bağlı
hələ 1895-ci ildə tədqiqatçı N. Q. Ştuber
yazırdı: “Bütün Krım qaraçıları islam
dininə sitayiş edirlər. Onlar Qurani-Kərimi
tatarlar qədər, hətta onlardan yaxşı bilir, İslam
dininin adət-ənənələrinə fanatikcəsinə əməl
edirlər. Krım qaraçıları burada yaşayan
tatar ( türk) əhali arasında
yaşadıqlarından onların dillərini yaxşı
bilirlər, onlar kimi geyinirlər. Əyinlərinə
tatar xalatı geyinir, başlarına tatar papağı qoyurlar.
Onlar bütün vasitələrlə tatarlardan
fərqlənmək istəmir, onlara oxşamağa
çalışırlar. Krım
qaraçıları dinləri eyni olduğundan buradakı
tatarlara qız verir və qız alırlar. Bu da onların tatarlarla
qaynayıb-qarışmasına gətirib çıxarıb.
Krım qaraçıları tatarlar kimi zurna və
nağarada məharətlə ifa edirlər. Onların adət-ənənələrini, toyla yas mərasimlərini
yerli tatarların analoji tədbirlərindən ayırmaq
mümkün deyil”.
Türklərlə (tatar) qaynayıb-qarışma nəticəsində
Krım qaraçılarının dillərinə kifayət qədər
türk sözləri keçib. Hazırda Krım
qaraçılarının dillərindəki sözlərin
40 faizindən çoxunu tatar (türk) sözləri təşkil
edir. Amma Krımda yaşayan
qaraçılarn İslam dinini nə vaxt qəbul etdikləri
məlum deyil. Krıma gələn
qaraçıların hələ Balkanlarda yaşadıqları
vaxtlar İslam dininə sitayiş etdikləri məlum idi.
Nəhayət, yenə də qeyd edək ki, Krımda
yaşayan qaraçılar özlərini Avropa və Amerika
qaraçılarından fərqli olaraq, həm də “Qurbet”
adlandırırlar. Bu söz türk sözü olub qürbət,
qürbətdə yaşayanlar deməkdir. Onlar özlərini “qurbet” adlandırmaqla türk
soyundan gəldiklərini iddia edirlər. Antropoloji
baxımdan Krım qaraçıları arasında türklərə
bənzəyənlər az qala onların
70-80 faizini təşkil edir. Bu da onların əsrlərlə
tatarlarla birgə yaşamalarından, onlara
qaynayıb-qarışmalarından irəli gəlir. Krım qaraçıları xarakter etibarilə sakit
xalqdırlar. Onlar istənilən
mübahisəni dinc yollarla həll etməyə
çalışırlar. Amma bu onların
fağır, məzlum olmaları demək deyil. Krım qaraçıları yerli tatarlar kimi
döyüşkəndirlər və olduqca emosionaldırlar.
Onlar donuz əti yemir, şərab içmirlər.
Qeyd edək ki, almanlar
Krımı işğal edərkən qaraçıları
axtarıb taparaq və onları da yəhudilər kimi güllələmək
istəyirdilər. Ancaq yerli tatarlar
İslam dini qəbul edən qaraçıları almanlara təhvil
vermədilər və onların köç edib getdiklərini
bildirdilər. Almanlar Krımı işğal etdikləri
3 il ərzində qaraçıları
yerli tatarlardan ayıra bilmədiklərindən onlardan bir nəfərini
də ələ keçirib güllələyə bilmədilər.
Stalin də 1944-cü ildə tatarlarla birgə
müsəlman qaraçıları da Orta Asiyaya sürgün
etdi. Ancaq Orta Asiyaya sürgün edilən
müsəlman qaraçıların böyük hissəsi
müxtəlif yollarla sürgündən qaçaraq yenidən
Krıma - doğma evlərinə qayıda bildilər.
Toy və
yas mərasimləri
də
eynidir
Krımda türklərlə birgə yaşamaları
qaraçıların həyatında mühüm rol
oynayıb. Onlar qeyd etdiyimiz kimi, Krım türklərinin
(tatarların) adət-ənənələrini, dilini elə mənimsəyiblər
ki, kənardan baxan heç vəchlə qaraçı ilə
Krım tatarını bir-birindən ayıra bilmir.
Krımın türkləşmiş, tatarlaşmış
qaraçılarını buradakı yerli xalqdan ayırmaq,
ümumiyyətlə, mümkün deyil. Çünki
zahirən də, xarakter etibarilə də türkləri sanki
təqlid edirlər. Türk milli musiqi alətlərində
(zurna, saz, nağara) çalmağı öyrənən
qaraçılar türk milli mahnılarını da məharətlə,
yüksək səviyyədə ifa edirlər. Krımdakı türk-tatar toylarının
çoxunu qaraçılar aparırlar. Krım
qaraçıları məşğul olduqları sahələrə
görə müxtəlif qruplara bölünüblər.
Özü də onlar özlərinin məşğul
olduqları sahələri türk adları ilə
adlandırırlar. Məsələn, ayı oynatmaqla məşğul
olan qaraçılar özlərini ayıçılar, ələk
və səbət düzəldənlər isə ustalar,
nağaraçı, balaban çalanlar, “davulçular” (türkcə davul-nağara)
adlandırırlar. Oturaq həyata keçmək
qaraçıların daha incə sənətlərlə məşğul
olmalarına gətirib çıxarıb. Məsələn, Krım qaraçıları
tatarlardan zərgərliyi mənimsəyərək, mahir zərgərlərə
çevriliblər. Onu da deyək ki, zərgərlər
Krım qaraçıları arasında ən
varlılarıdır. Davulçular -
nağara çalanlar dini bayramlarda (Ramazan, Qurban bayramı) və
toylarda kifayət qədər yüksək qazanc əldə
edirlər. Ən mahir davulçular
Salaçikdədir. Krım qaraçılarının
həyatını tədqiq edən akademik Konçevski
yazır: “Ən mahir musiqiçilər Salaçikdədir. Salaçik dünyanın açıq səma
altında olan məşhur konservatoriyasıdır. Salaçik qaraçıları tatar
toylarının bəzəyidirlər”. Toylardan
danışarkən onu da deyək ki, Krım
qaraçıları da tatarlar kimi qız ərə verərkən
oğlan tərəfindən kalım, süd pulu,
başlıq alırlar. Başlıq verə
bilməyənlər bu pulu yığıb verməlidirlər.
Amma artıq bu adət öz əhəmiyyətini
itirməyə başlayıb. Başlıq
verə bilməyən Krımın türkləşmiş
qaraçıları qızın razılığı əsasında
rəsmi nikaha girirlər və bununla da məsələ
bitmiş hesab edilir. Krım
qaraçılarının yas mərasimləri də yerli
tatarlarınkı kimidir. Onlar ölü
üçün “üç”, “yeddi”, “qırx” və “əlli
iki” mərasimi keçirirlər. Onlar tatarlar
kimi İslam dininin qanun-qaydalarına uyğun olaraq, oruc tutur,
qurban kəsirlər.
Krım
qaraçıları tatarlar kimi “yılbaşı”nı, Novruzu bayram edirlər. Krımın
bəzi yerlərində türkləşmiş
qaraçılar əhalinin 70-80 faizini təşkil edirlər.
Məsələn, Yevpatoriyanın İsmayıl
bəy adlı mikrorayonunda yaşayanların da 70 faizi
qaraçıdır. Onlar özlərini
türklər kimi dayfa (tayfa) adlandırırlar. Onların adları tatar adlarından fərqlənmir,
tatarlardan daha çox məscidə gedir, tatarlardan daha
çox İslam adət-ənənələrinə hörmət
edirlər. Krım-Tatar Etnoqrafiya Muzeyinin Krım-Tatar
Etnoqrafiyasının şöbə müdirinin müavini E.S.
Zeynəliyeva yazır: “Yevpatoriya qaraçılarını
tatarlardan ayırmaq mümkün deyil. Məsələn,
Məmişeva Xədicə Cankoyda yaşayır. O da
yerli tatarlar kimi
çubuq (qəlyan) çəkir, bazarda alver edir, müntəzəm
olaraq məscidə gedir”.
“Beloqorsk” bazarında alver edən Ədəm
Mambetşayevi də tatarlardan ayırmaq çətindir. Onun xalası
78 yaşlı Mamutova (çox güman ki, Məmmədova və
ya Mahmudova) Asina deyir ki, Allah onlara dayfa adı verib və
tatarlarla qohum edib. Amma “beynəlmiləlləşmə”
Krımın tatarlaşmış qaraçılarına da təsir
edib. Belə ki, Krımdakı türkləşmiş
qaraçıların bəziləri qeyri-islam dininə mənsub
olan qaraçılarla evlənirlər. Məsələn,
Sərvərov Xəlil islam dininə, həyat
yoldaşı Rita isə xristian dininə sitayiş edir.
Amma bu onların birgə yaşamasına mane olmur. Onlar həm Qurban
bayramını, həm Pasxanı, Troitsanı və
Yılbaşını (Novruz bayramı və ya Yeni il) birgə bayram edirlər. Yura
Umerovun ailəsi də oxşar talelidir. Ər
müsəlman, arvad (Roza) pravoslavdır. Roza
da deyir ki, müsəlman və xristian bayramlarını birgə
bayram edirlər. Onlar da özlərini
tatarlardan ayırmırlar. Bir sözlə,
bu gün Krım qaraçıları haqqında “onlar həm
tatar, həm də qaraçıdırlar” deyirlər.
Zaman.-2015.-3 oktyabr.-S.9.