Sovet İttifaqının millətlərarası
münasibətlər siyasətinin xüsusiyyətləri
Əvvəli ötən sayımızda
Bu məsələdən
danışarkən, bolşevizmin
“bütün ölkələrin
proletarları birləşin”
şüarına diqqət
yetirmək lazımdır. Milli məsələni
bolşevik-proletar ideologiyası
əsasında, sinfi prinsiplər əsasında
həll etməyə çalışan sovetlər,
süni tarixi kateqoriya sovet xalqı yaratmağı əsas götürərək,
xalqlara formal müstəqillik
verərək, SSRİ kimi
dövləti təşkil
edərkən, onun xəritəsini “qayçılama”
prinsipi əsasında
qurur, yaradılmış
inzibati-ərazi qurumlarında
birləşən xalqların
tarixi torpaqları nəzərə alınmır,
“milli məsələ”nin
həlli kağız üzərində qalır.
Azərbaycan SSR-də
də milli məsələ avtoritar rejimin tələbləri əsasında getmiş, süni “beynəlmiləlçilik”
prinsipləri əsasında
aparılmış, Azərbaycan
xalqının tarixi yaddaşını unutdurmaq
üçün iki dəfə onun əlifbası dəyişdirilmiş,
ərəb-fars dillərini
bilən mütəxəssislər
“panislamist” damğası
ilə damğalanmış,
“torpaq”, “vətən”
deyənlər “pantürkist”
adlandırılmış, Azərbaycan mühacirləri
xalqa “düşmən”
obrazında aşılanmış,
“cənub” mövzusu qapalı sahəyə çevrilmişdi. Bu siyasi-mənəvi
təzyiqləri Azərbaycan
xalqı ilə birgə, Azərbaycana ikinci “vətənləri”
kimi baxan almanlar da yaşamış,
Böyük Vətən
müharibəsi başladıqdan
sonra 001487 saylı qərarla 1941-ci ilin oktyabrında Orta Asiya və Sibirə
sürgün edil-mişlər.
Milli məsələdə göstərilən
amirlik və zor prinsipləri SSRİ-nin dağılması ərəfəsində milli
zəmində bir-sıra
konfliktlərin başlanmasına
gətirib çıxarmışdı.
Qondarma “Dağlıq Qarabağ” probleminin növbəti mərhələsi
və onun tarixi kökləri
Problemlə bağlı qeyd
etmək lazımdır
ki, Qarabağ bir anlayış kimi heç bir zaman axarında
“dağlıq” və
“düzənlik” məfhumlarına
bölünməmişdir. Bu
problemi araşdıran
prof. V.Piriyev öz tədqiqatlarında
F.Rəşid əd-Dinin
“Mükatibat” əsərinə
istinad edərək göstərmişdir ki, Qarabağ Arranın daxilində dağlıq və dağətəyi sahələrini birləşdirən
vahid ərazidən ibarət olmuşdur.
Tarixin sonrakı mərhələsində
Aran torpağı Qarabağ adlanmağa başlayır ki, bu da ilk dəfə
Hülakülər dövlətinin
görkəmli nümayəndəsi
Rəşid-əd-Dinin əsərində
göstərilir. Bu məfhum
türk mənşəli
olub və açılması aşağıdakı
kimi başa düşülməlidir: “qara”
sözü - qitə,
ölkə, böyük
vilayət, “bağ” da ki, məhsul,
bolluq deməkdir. Deməli, Qarabağ - böyük, geniş və abad əyalət
kimi qəbul edilməlidir. Bu problemi
öyrənən prof.
V.Piriyev göstərmişdir
ki, tarixi Qarabağ ərazisi Araz çayından başlayaraq şimali-qərb
istiqamətində uzanmış
və Beyləqandan tutmuş Zəyəmçaya
kimi olan əraziləri əhatə
etmişdir. Bu coğrafi
ərazi çərçivəsini
nəzərə alsaq
aydın olar ki, Qarabağ Qafqaz Albaniyasının bir sıra vilayətlərini
- Arsax, Sünik, Uti və qismən
də Paytakaran vilayətlərini əhatə
etmiş və ölkənin siyasi, sosial-iqtisadi və mədəni həyatında
mühüm rol oynamışdır. XX əsr
boyu ermənilik bütün dünya ictimaiyyətini inandırmağa
çalışmışdır ki, onların fəaliyyəti Qarabağda
mövcud olmuş “erməni Arsax” dövlətinin
bərpasına
xidmət edir. Lakin Qarabağ torpaqlarına iddialı olan və tarixi reallıqla hesablaşmayan
erməni millətçiləri
“Arsax” məfhumunu özəlləşdirmək istəsələr
belə tarixi gerçəklik buna imkan vermir. Birincisi ona görə ki, Arsax Qafqaz
Albaniyasının iri
vilayətlərindən biri
olmuş və deməli, Azərbaycanın
tarixi torpağıdır.
İkincisi, erməni tərəfi
“Arsax” məfhumunun erməni leksikonuna aid olduğunu iddia etsə də, lakin leksik təhlilini
verməkdə acizdir.
Çünki Arsax - erməni
sözü olmayıb,
udi - alban sözüdür. Udi dilində
Arsax - “yaylaq”, “yay düşərgəsi”,
“əyləşən yer,
məskən” mənalarını
bildirir. “Ars” sözü - “əyləş”
anlayışından törəmədir
- “arxsun” - “əyləş”
felinin əmr formasıdır, buradan da “oturaq”, “oturaq həyat tərzi keçirən adamlar” ifadəsi yaranır; “ax” isə udi toponimiyası
üçün xarakterik
olan Muxax, Ardax, Xartax, Cimcimax toponimlərində
təsbit edilmiş cəm halını bildirən şəkilçidir.
Bu problemə toxunarkən
görkəmli sovet
alimi İ.P.Petruşevski
göstərir ki, nə Arsax, nə də əhalisi erməniləşdirilmiş
albanlar heç bir zaman erməni
mədəniyyəti mərkəzinə
mənsub olmamışdır.
Türkmənçay və Ədirnə müqavilələri
bağlandıqdan sonra,
Rusiya imperiyasının
köçürmə siyasəti
nəticəsində kütləvi
şəkildə Azərbaycan
torpaqlarının ayrı-ayrı
bölgələrinə, o cümlədən Qarabağa
köçürülən ermənilərin, tarixin sonrakı mərhələlərində,
Qarabağa mexaniki hərəkəti davam etsə də, XIX əsrin ikinci yarısında və Romanovlar sülaləsinin devrilməsi ərəfəsində
Qarabağ torpaqlarını
özündə birləşdirən
Şuşa, Zəngəzur,
Qaryagin və Cavanşir qəzalarında
ermənilərin çəki
yükü azərbaycanlılarla
müqayisədə aşağı
idi. Belə ki,
1897-ci il Ümumrusiya
siyahıyaalınmasına görə
bu qəzalarda ümumilikdə 172.872 erməni
yaşayırdı. O zaman
Qarabağ əhalisi
415.721 nəfər idi
və ermənilər
Qarabağ əhalisinin
41,3% təşkil etdiyi
halda, azərbaycanlıların
sayı 235.304 nəfər
olub, Qarabağ əhalisinin 56,6% təşkil
edirdi. Bu statistik göstəricilər bir daha sübut edir ki, XIX əsr
boyu Azərbaycan torpaqlarına kütləvi
və mütəmadi köçmələrinə baxmayaraq,
ermənilər Qarabağda
dominant etnos ola
bilməmiş, Azərbaycan
torpağına gəlmə
əhali olmuşlar.
Birinci Dünya müharibəsi
illərində, Dördlər
İttifaqının aparıcı
qüvvəsi olan - Kayzer Almaniyasının apardığı dağıdıcı
antirusiya siyasəti Romanovlar sülaləsinin devrilməsi ilə nəticələnir və
1917-ci ilin payızında
Rusiyada baş alıb gedən siyasi-iqtisadi-sosial böhran
hakimiyyətin bolşeviklər
tərəfindən zəbt
edilməsi ilə sonuclanır. Yaranmış
vəziyyət imperiyanın
ucqarlarında, habelə
Mərkəzi Qafqazda milli-azadlıq hərəkatının
yüksəlişinə səbəb
oldu və 1918-ci ilin may ayının son günlərində bölgədə
üç müstəqil
dövlət yarandı.
Gürcüstan Demokratik
Respublikası və Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətindən fərqli
olaraq, yapılan Ermənistan Respublikası (Ararat Respublikası)
ermənilər üçün
yad bir ərazidə
- tarixi Azərbaycan torpağı olan İrəvan quberniyası
ərazisində bir qurum kimi meydana
çıxdı. Lakin tarixi
Çuxur-Səəd torpaqlarına
yiyələnən erməni
millətçiləri, “Daşnaksutyün”
partiyası və erməni-qriqoryan kilsəsinin
birgə siyasi xəttini əsas götürərək, Qarabağ
torpaqlarına gözlərini
dikdilər. Həmin dövrdə,
Naxçıvan ərazisinin
köklü əhalisi
azərbaycanlılar Ararat Respublikasına
tabe olmaqdan imtina etdikləri üçün erməni
tərəfi çıxış
yolunu Qarabağda məskunlaşmış ermənilərə
bağladı. “Daşnaksutyün”
partiyasının göstərişi
ilə hərəkət
edən Şuşa şəhərinin erməni
icması “Millətlərin
öz müqəddəratının
təyin etməsi hüququ” prinsipini əsas tutaraq, 1918-ci ilin yayında “Dağlıq Qarabağın
öz müqəddəratını
təyin etmək” şüarını irəli
sürərək, erməni
separatçılığının mahiyyətini, Azərbaycan
torpaqlarına qərəzli
iddialarını nümayiş
etdirdi. Beləliklə, tarixə təhrif
olunmuş bir məfhum daxil oldu - Dağlıq Qarabağ və bu məfhum sonradan Azərbaycan tarixini saxtalaşdıran sovet tarixşünaslığında
kök salmış oldu.
Xüsusi
olaraq “Zaman-Azərbaycan”
üçün Siyasi
elmlər üzrə fəlsəfə doktoru Asim Məmmədov
Ardı
növbəti sayımızda
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında
səhifəni hazırladı:
Vüqar Nəbiyev
Zaman.-2015.-24 oktyabr.-S.13.