Məmməd Aslansız
40 gün
ƏLI
ÇƏRKƏZOĞLU,
Çiçək
kimi kövrək, qaya kimi sərt
Çox
sevdiyi, hər söhbətində söylədiyi İraq
türkmanlarının bir xoyratı vardı:
Bu
dünyaya yayaq gəldim,
Uyumadım, oyaq gəldim.
Ömür
deyir, yüz il oldu,
Ürək deyir, bayaq gəldim.
Bu xoyratı söyləyə-söyləyə
duyğulanar və hər şeyin nə qədər tez, nə
qədər sürətlə axıb getdiyini, dünənki
uşağın bu gün ağsaqqal bir ixtiyar olduğunu, amma
hər kəs kimi özünün də bu həqiqətə
inanmaq istəmədiyini deyərdi.
Sən inansan da həyat öz işini görür,
inanmasan da. İndi tanınmış şairimiz, səmimi insan,
yaxın dostumuz Məmməd Aslanın ölümündən
qırx gün keçir. İstəsən
də belədir, istəməsən də. Bəzən uşaq kimi kövrək, bəzən də
dağlar qoynunda qoyub gəldiyi çaylar kimi coşqun Məmməd
Aslan artıq yoxdu aramızda. İstəsən
də belədir, istəməsən də. Efirdən “sözün özü” adlı qısa,
amma dolğun, tutumlu, dilimizin heysiyyətini qoruyan söhbətlərinə
alışmışdıq, amma daha yoxdur. Olsa-olsa lentlərin yaddaşında qalır. Çox şeylər danışmış,
çox şeylər düşünmüşdük, amma heç
biri alınmadı. Neyləyə bilərik,
Məmməd Aslanla çox şeylərimiz getdi.
Dədə Qorqudun o məşhur sözü
ağıldan, qulaqdan getmir.
Hanı
dediyin bəy ərənlər,
Dünya
“mənim” deyənlər,
Əcəl
aldı, yer gizlədi,
Fani dünya kimə qaldı.
***
Anadoluda
deyildiyi kimi, adam kimi adam idi. Qəlbinə
dəyən olanda, əvvəlcə, sakit-sakit dinləyər,
nəyin nə olduğunu içində götür-qoy eləyər,
kükrəyəndə də, Allah göstərməsin,
üzünü görmə. Sözü də
elə sərt, elə tutarlı deyərdi ki, adamın yeddi
qatından keçərdi. Bir dəfə
birinə demişdi ki, sənin kimi alçaq bir personajı mən
heç bir kitabda belə görməmişəm. Sərt idi, sərt olduğu qədər də mərd
idi. Yaltaqlıqla onu bir arada təsəvvür
edə bilmirəm. Başqaları söyəndə
o öydü, söyənlər sözlərini dəyişib
öyəndə o susdu. Şeiri də,
sözü də elə o dağdan gətirdiyi idi. Heç dəyişmədi, həyatı necə
başlamışdısa, elə də tamamladı. Bu şəhər həyatı, şöhrət,
böyük-böyük kürsülər, efir dəyişə
bilmədi onu. Elə dəyişə bilmədiyi
üçün də rahatlıq axtaranlar onu özlərindən
uzaqlaşdırmağa çalışdılar. “Dərədən-təpədən” adlı bir
verilişi vardı, adı uşaqlar üçün idi, amma
böyüklərə də oradan əməlli-başlı dərs
keçirdi.
“Ağla qərənfil, ağla” adlı şeiri indinin
özündə də 20 Yanvar faciəsini əks etdirən ən
canlı ədəbi nümunələrdən hesab olunur. “Türkiyə” adı eşidəndə
dodaqlarımızın çat verdiyi illərdə
“Ərzurumun gədiyinə varanda” adında bir kitab yazıb,
ortalığa qoydu. Ardınca Yunus Əmrə və
Aşıq Veysəlin seirlərindən seçmələr
edib “İki zirvə” adında çap elədi. O
kitabları oxuyanlar türk sevgisində bir daha saflaşdılar,
arındılar.
***
Sevimli Peyğəmbərimiz Həzrət Muhammədin
(Ona Allahın salamı olsun!) vəsfinə yazdığı
“Nur içində Nur” şeiri 1994-cü ildə İstanbulda
keçirilən Nət müsabiqəsində qalib olmuşdu. Mövlana
aşiqi idi, hər söhbətində ondan bir neçə
misal danışardı.
Təxminən
iki il əvvəl
razılaşmışdıq ki, telekanalların birində fərqli
bir veriliş başlayaq onunla. Adını da belə
düşünmüşdük: “Məmməd Əli məclisi”.
Belə planlamışdıq ki, şounun aləmi
başına götürdüyü bu günlərdə o
proqramda mənəvi dəyərlərimizə üz tutaq,
köhnə kişilərin köhnə söhbətlərini
daşıyaq o verilişə. Material da
ki, maşallah, nə qədər istəsən. Biz düşünmüşdük, amma olmadı.
Sonuncu dəfə redaksiyamıza təxminən
7-8 ay əvvəl gəlmişdi. Ağlımıza nə
gəldisə kameraları qurduq və beş
saatdan artıq davam edən söhbətimizi lentin
yaddaşına köçürdük. O qədər səmimi
bir atmosfer alınmışdı ki, Məmməd əmi arada
bir “senzurasız” bir-iki lətifə də danışdı.
Amma axşam zəng eləyib dedi ki, gündüz o atmosferə
uyub, bir-iki artıq şey danışmışıq,
onları sil getsin. Mən də söz verdim ki,
arxayın olsun.
***
İnsan vətənsiz qərib olduğu kimi, vətən
də hər böyük övladını itirdikcə sanki
kiçilir, yetimləşir. Məmməd Aslan mənim
üçün vətənimin belə böyük
övladlarından idi. Mənim
üçün cəmisi bir neçə şair var, onlar da
öləndən sonra canlı şair qalmayacaq.
Onunla ilk və qiyabi tanışlığım 70-ci illərdə
çap olunan “Gənc şairin ilk kitabı” seriyasından əl
boyda bir kitabça ilə başladı. Sonra qəzetlərdə
şeirlərini oxudum. Tanınmış alimimiz Tofiq
Hacıyevin o illərdə “Azərbaycan”
jurnalında çıxan “Üç Məmmədin biri Araz,
biri Aslan, biri İsmayıl” adlı məqaləsi o qədər
səmimi, o qədər təsirli olmuşdu ki, adı Məmməd
olan başqa şairin də hayıfsılanaraq “Kaş Tofiq
müəllim “dörd Məmməd yazaydı,
dördüncü də mən olaydım” dediyini
eşitmişəm.
Tələbə
olandan sonra Əlyazmalar İnstitutunda işləyən qohumum
Seyfəddin müəllimin yanında onunla
görüşüb tanış olduq.
Söhbət əsnasında atamı yaxşı
tanıdığını və xətrini istədiyini dedi. Sonrakı görüşlərimizdə də məni
“qardaşoğlu” deyə çağırdı və mən
də bu xitaba qarşılıq olaraq, ona “Məmməd əmi”
deməyə başladım.
Digər rayonlarımız kimi, Kəlbəcərdən
də əlimiz üzüləndən sonra onun nə qədər
dərd çəkdiyini, yandığını
açıq-aydın görürdük. “O Kəlbəcər
qayıtmaz, qayıtsa yüz Kəlbəcər” deyə dərdini
dilə gətirirdi Məmməd əmi.
***
Son söhbətlərindən birində kəlbəcərli
bir qarıdan danışardı və deyərdi ki, o qarı
o yurddan çıxanda götürdüyü bir ovuc
torpağı illər uzunu saxlayıb və bu yaxınlarda
ölüm yatağına düşəndə balalarına
deyib ki, sandığı açın, oradakı
dükçəkdə torpaq var, o torpağı mənim qəbrimə
tökərsiniz. Görünür, o nənə içində
Kəlbəcərə dönmək ümidini yaşada bildiyi
üçün o bir ovuc torpağı sirr kimi
saxlayıbmış, amma ölümün qoxusunu alanda öz
sirrini açdı. Deyəsən, Məmməd
əmi də Kəlbəcərə dönə bilməyəcəyindən
şübhələnmişdi. Heç
zaman dilə gətirməsə də, kimsə cəsarət
edib bu mövzuda bir şey soruşmasa da, mən onun
gözünün dərinliyində bu qorxunu sezmişdim.
Amma bu elə dəhşətli qorxu, elə
sarsıdıcı həqiqətdir ki, üz-üzə,
göz-gözə qalana qədər dilə gətirmək
olmur.
***
Yaxşı
adamlar ağızdan diş, bəbəkdən yaş kimi
düşüb gedirlər. Ölən kimi
unudulan, yeri doldurulmayan adamlar var. Məmməd Aslan fərqli
insan idi, özünü yaşayırdı, kimsəni təqlid
etməz, təqlid edənləri də sevməzdi. Şair var ki, şeiri özünə
oxşamır, yəni özü yaltaq, ikiüzlü
olduğu halda bir də görürsən ürəyəyatan
bir şey qoydu ortaya. Amma Məmməd
Aslanın özü nə idisə, şeiri də elə o
idi. Qoyub gəldiyi dağların çiçəyi nə
qədər kövrək, buludu nə qədər yumşaq,
otu nə qədər təmiz, qayası nə qədər sərt,
suyu nə qədər saf idisə, özü də o qədər
kövrək idi, yumşaq idi, təmiz idi, sərt idi, saf idi. Adam həyata, şeirə necə
başlamışdısa, elə o hava ilə, o duyğu ilə,
o istiqamətdə də hər şeyi tərk eləyib getdi.
Çünki haqlı olduğunu bilirdi,
tutduğu səmtin doğru olduğuna inanmışdı.
***
Son aylarını Zaqatalada, qızının ailəsinin
yanında keçirirdi. Arabir zəng edib kefini soruşurdum.
Son zəngimdə telefonu qızı açdı, mən kim olduğumu dedim, qarşı tərəfdən
“denən onu öpürəm, danışa bilmirəm” dediyini
eşitdim. Ondan əvvəlki zəngimdə də
ağlamışdı və eləcə hıçqırıqlarla
telefonu söndürmüşdü.
Ərəfə günü, yəni Qurban bayramından
bir gün əvvəl səhər saatlarında ölüm xəbərini
eşitdik. Ölümü də həyatı kimi təmənnasız
oldu. Çoxları kimi, mən də elə
təsəvvür edirdim ki, onu ən azı ikinci Fəxri
xiyabanda dəfn edəcəklər, amma Masazırda, Kəlbəcərlilər
qəbiristanlığında torpağa verildi. Elə yazımın sonunda yadıma düşdü
və xatırlatmağı lazım bildim ki, o heç xalq
şairi adı da almamışdı.
***
Ölüm deyilən bu sonluq Allah-Təalanın ədalətinin
təcəllisidir. Hara gedirsən-get, nə iş görürsən-gör,
zamanı yetincə əcəl atının tərkinə
minib gedər-gəlməzin yolçusu olursan. Qurani-Kərimdə
buyurulur ki, nəfs daşıyan hər kəs
ölümü dadacaq. Yəni heç
birimizin qaçacaq yerimiz yoxdur. Hər
birimiz zamanımız gəldikdə o qapıdan keçib gedəcəyik.
Amma ölümün ölümdən fərqi
dünyanın bu başından o başına olan məsafədən
daha böyükdür. Axirət günündə də
hər kəsin sarılacağı bir xeyir, bir əmələ
ehtiyacı var. Ümid eləyirəm ki, Məmməd Aslan
Peyğəmbər eşqiylə qələmə
aldığı o nətin həqiqi qonorarını qəbir
qapısının o üzündə alacaq.
Böyüklərimiz deyirlər ki, müsəlmanın
müsəlmana verə biləcəyi ən böyük xeyir
içindən gələn səmimi duyğularla ona dua etməkdir,
yəni Allah-Təaladan ona xeyir diləməkdir. Bu sətirlərin müəllifi
də hər dəfə “Məmməd əmi” deyə
müraciət etdiyim Məmməd Aslana mərhəməti
sonsuz olan Allah-Təaladan rəhmət diləyirəm, mübarək
Əsmaül-Hüsnası hörmətinə o Məmməd
qulunun günahlarını aza, savablarını çoxa
yazmasını təmənna edirəm. Allah rəhmət eləsin!
Əziz
qardaşım
Məmmədin
ölümünə...
Sən
dağlar oğlusan, pozulmaz əhdin,
Səsin var qartallar səsində, Məmməd.
Mənim məzarımı qazarsız dedin,
O Laçın qayanın köksündə, Məmməd.
Bəs Kəlbəcər hanı, de Laçın
hanı?
Bəs niyə unutdun əhdi, ilqarı?
A vətən
vurğunu, dağlar vüqarı,
Dağlara səməndər nəslin də, Məmməd.
Budurmu əhdinə ilqarın sənin?
Bu ucuz ölümə niyə tələsdin?
Taledənmi küsdün, bizdənmi küsdün?
Azman
türk itirdik əslində Məmməd
Birləşin
Türküstan, birləşin dedin,
Türkün
birliyində vətəni gördün,
Vətəndə
vətənsiz dözə bilmədin,
Yadında
qalar hər kəsin də Məmməd
Unutmaz
Türk eli, nəslin də, Məmməd..
Sabir Qaraxançallı
23.09.2015
Zaman.-2015.-31 oktyabr.-S.9.