Buduqlular keçmişə fəxrlə,
sabaha daha ümidlə
baxırlar
Respublikamız təbiətinə, təbii
sərvətlərinə, insan
qaynaqlarına, eyni zamanda etnik tərkibinə
görə çox zəngindir.
Burada çoxlu
xalq, millət və etnik qruplar
yaşayır. Yüz illərdir ki,
yurdumuzda müxtəlif
dini inanclara, milli-mənəvi dəyərlərə
malik insanlar mehriban şəraitdə yaşayırlar. Bu, hər şeydən əvvəl, azərbaycanlıların
mənəviyyatca tolerant bir
xalq olduğuna dəlalət edir. Bu gün də
Azərbaycanda talışlar,
ləzgilər, yəhudilər,
ruslar, ukraynalılar, molokonlar, gürcülər
və onlarca etnik qrup yaşayır.
Öncə qeyd etdiyimiz
kimi, bu, belə demək olarsa, Azərbaycanın insan xəritəsinin zənginliyinin göstəricisidir.
Əhalisinin etnik tərkibinə görə zəngin olan ərazilərimizdən
biri Quba-Xaçmaz bölgəsidir. Burada azərbaycanlılarla yanaşı, ləzgilər,
yəhudilər, eyni zamanda Şahdağ etnik qrupuna aid edilən xınalıqlılar,
haputlular, buduqlular, yergüclülər, ceklilər,
qrızlılar, əliklilər
yaşayırlar. Onların hər
biri müxtəlif dilə mənsub olsalar da, təbii
ki, oxşar adət-ənənələrə malikdirlər. Onu da əlavə edək ki, hər bir
etnik qrup, demək olar ki, bir yaşayış
məsəkəndə əhatə
olunmuşdur. Bu etnik qrupların tarixi də zəngindir və çox qədimlərə
gedib çıxır.
Buduqluların tarixi haqqında
Tarix elmləri doktoru Vaqif Piriyev “Buduqlar” adlı məqaləsində (bax:
“İrs” jurnalı,
2008-ci il, 4-cü say, səh
30-32) yazır: “Buduqlular
əsasən Qubanın
64 kilometr cənub-qərbində,
Qaraçayın sol sahilindən
2 kilometr aralıda, Böyük Qafqaz dağ silsiləsi yamacında, Babadağın
yaxınlığında yerləşən
Buduq kəndində yaşayırlar.
1990-cı illərin məlumatına
görə, Buduq kənd sovetliyinin tabeliyində olan üç kənddə -
Buduq, Yalavanc və Dağüstüdə
780 nəfər buduqlu
yaşamışdır. “Buduq” onlara qonşuları
tərəfindən verilmiş
addır. Onlar isə
özlərini “budad” adlandırırlar ki, bunun mənası “bud” tayfalarından gəlir”.
Tarixçi buduqların etnik
mənsubiyyəti haqqında
bunları qeyd edir: “Buduqluların etnik mənsubiyyəti haqqında müxtəlif fikirlər mövcuddur. Məsələn, onların
ləzgilərlə yaxın
qohumluq əlaqələlərinin
olmaması (M. H. Baharlı),
onların Şəki-
Zaqatala zonasından köçüb gəlmələri
və ya alban diyarı olan Beddən (O. Qeybullayev), eləcə də Herodotun fərziyyələrinə görə
budiyalarla yaxınlığı
(K. Əliyev), Fəzlullah
Rəşidəddinə görə
isə budat tayfalarına aid olmaları
barədə (V. Piriyev)
müxtəlif fikirlər
vardır. Bu mövzu
ilə bağlı geniş tədqiqat işlərinin aparılması
vacibdir. Bunu da qeyd etmək lazımdır ki, buduqluların Qafqaz Albaniyası tayfalarına aidiyyəti şəksizdir.”
Buduqluların keçmişi haqda
məşhur tarixçi
və səyyahların
əsərlərində, eyni
zamanda Azərbaycan tarixinin müxtəlif səhifələrində məlumatlar
az deyil.
Məlumatların birində bildirilir
ki, Buduq kəndinin əsası Qafqaz Albaniyası zamanı qoyulub. Kəndin uca dağ yamacında
salınmasının əsas
səbəbi onun yaddellilərin basqınından
qorunması ilə bağlıdır. Buduq kəndi
meşəsiz ərazidə
qərar tutur. Oradan baxanda geniş bir panoram diqqəti
cəlb edir. Bu panoramda təbiətin
zənginliyi, ucalığı
adamı valeh edir. Bu panoramda
təbiətin ilkinliyi,
saflığı yaşayır.
Dağların təmiz havası
insanı təmizləyir,
saflaşdırır.
Fəzlullah Rəşidəddin “Tarixin
toplusu” əsərində
yazıb ki, bu qəbilə Tumbinə xanın beşinci oğlu Bat-Kulkinin nəslindən şaxələnib. Çingiz xanın dövründə
onların başçısı
Uriday idi. Çingiz xan Tayciut qəbiləsi
ilə vuruşduğu
vaxt buduqlular Çingiz xanla müttəfiq idilər və onun qoşununa
birləşmişdilər.
Sonralar, yəni
1607-ci ildə Səfəvi
hökümdarı I Şah
Abbas Buduq və buduqlular barədə fərman imzalamış, onların
hüquqlarının qorunmasını
təsbit etmişdir. Müxtəlif əsrlərdə bu barədə Quba xanları tərəfindən
də fərmanlar verilmişdir. Bütün bunlar
onu göstərir ki, Buduq kəndi
və toplum olaraq buduqlular regionun içtima, iqtisadi həyatında rol oynamışlar. Azərbaycanın böyük şair,
ailim və fikir adamı Abbasqulu Ağa Bakıxanov “Gülüstani-
İrəm” əsərində
də buduqlular haqqında məlumatlar verib. Bütün bunlar onu sübut edir ki, buduqlular hər zaman öz yurdlarına sadiq, mübariz, zəhmətkeş insanlar
olmuşlar. Yəqin elə
buna görə qədim türklər buduqluları dəliqanlı,
hirsli insanlar kimi xarakterizə etmişlər.
Müasir buduqluların da
bu xüsusiyyətlərə
malik olduğunu nəzərə alsaq, bu yozuma inanmaq
olar. Bəzi tədqiqatçılar isə “buduq” sözünü “dik yerdə həyat” və ya “təpədə
həyat” kimi də mənalandırırlar.
Qeyd etdiyimiz kimi, kəndin yerləşdiyi məkan da bu
yozumla uzlaşır.
Buduq dili və mədəni
tarixi abidələr
Buduqlular müsəlmandırlar. Onların
öz dilləri var. Buduqlular öz dillərini “budadi-mez”
adlandırırlar. Alimlərin sözlərinə
görə, onların
dili bu bölgədə
yaşayan qrızlıların
dilinə bir qədər yaxındır.
Bu dilin əlifbası
olmayıb, dil yalnız şifahi şəkildə yayılıb.
Bu dildə boğaz səslərinin çox olması onun latın əlifbası
ilə yazılışına
o qədər də imkan vermir. Ancaq son illər
buduqlu tədqiqatçıların
əməyi nəticəsində
“budadi-mez”in əlifbasının
ilkin versiyası və dilin lüğəti
hazırlanıb. Buduq
dilində olan bəzi sözlərin tərcüməsi ilə
sizi tanış
edirik: mez-dil, didə-ana, ada-ata, şid-qardaş, şidr-bacı,
memen-qonaq və s.
Tarixçi V. Piriyev yuxarıda
adıçəkilən məqaləsində
buduqluların yaşayış
tərzi, adət-ənənələri,
statistikası barədə
belə yazıb: “XIX əsrdə Buduq əhalisinin sayı 2300 nəfərdən 3500 nəfərə
kimi təşkil edirdi. Rəsmi satatistik məlumatlara
görə, 1839-cu ildə
Buduq kəndində
286 təsərrüfat mövcud
idi. 1970-ci ildə artıq bu göstərici 393 olub.”
Buduq kəndindən
bir qədər aralı “Yeddilər” adlı qalanın qalıqları, “Pir Bənövşə” adlı
müqəddəs sayılan
yer, mağaralar və sair vardır.
1994-cü ildən fəaliyyət
göstərən “Buduq”
Xeyriyyə Cəmiyyəti
buduqluların mənəvi
mərkəzinə çevrilib. Cəmiyyətin təşkilatçılığı və sərmayəsi ilə kəndin və buduqluların inkişafı üçün
müəyyən işlər
görülüb. Kənddə xeyli abadlıq aparılıb və neçə-neçə şəhid
ailəsinə uzun müddət yardım göstərilib. “Buduq və buduqlular”
adlı kitab da nəşr etdirilib. Buduqlular keçmişə fəxrlə, sabaha daha ümidlə baxırlar.
Yaşam
tərzləri
Buduqlu ailədə
böyüyə hörmət
çox vacibdir. Ataya ehtiram
xüsusi yer tutur. Əksər buduqlu ailələrində
hörmət əlaməti
olaraq nə ər arvadın adını çəkir,
nə də arvad ərin. Ailədə
gəlin qaynatasının,
qayınlarının və
ailənin digər böyüklərinin yanında
yaşmaqsız gəzmir,
onların yanında uşağını qucağına
almır, həyat yoldaşı ilə danışmır. Buduqlu ailələri
əsasən çoxuşaqlı
olur. Buduqlular qonaqpərvərdirlər.
Buduqda evlər
digər dağ kəndlərinə bənzər
formada, yonulmuş daşdan inşa edilir. Hamar ərazi demək
olar ki, olmadığından evlər
bir-birinə yaxın tikilir. Hətta bəzi yerlərdə
bir evin damından o biri evin damına keçmək mümkündür.
Otaqlar xalça-palazla bəzədilir.
Bu payız-qış aylarında evlərin daha isti və
rahat olmasına şərait yaradır.
Buduqlular əsasən heyvandarlıq
və qismən də əkinçiliklə,
bostaçılıqla məşğul
olurlar. Hazırda buduqlulara respublikamızın
müxtəlif rayon və
şəhərlərində rast gəlmək olar. Onların müəyən hissəsi Dağıstanda
yaşayır.
Bu gün Buduq kəndinin inkişafı üçün hökumət
tərəfindən bəzi
problemlərin həlli
vacibdir. İlk növbədə kəndə müasir yolun çəkilməsi hər kəsin arzusudur. Yolun çəkilməsi ərazidə əhalinin
rahatlığına, turizmin
inkişafına yaxşı
şərait yarda bilər.
Zaman.-2015.-12 sentyabr.-S.13.