“Ahıskalılar özlərini Azərbaycanın
bərabərhüquqlu övladı sayırlar”
Əvvəli ötən sayımızda
“Ahıska türkləri
təkcə XX əsrdə
üç dəfə
deportasiyaya məruz qalmışlar. Tarixi torpaqlarından Qazaxıstanın
və Orta Asiyanın çöllərinə
sürgün edilən
ahıskalıların Azərbaycana
kütləvi köçürülməsi
XX əsrin 50-ci illərinə
təsadüf edir.
Bu da onunla əlaqədar idi ki, xalqın qeyri-qanuni sürgün edilməsi SSRİ hökuməti
tərəfindən qəbul
edilsə də, lakin onların öz ata-baba yurdları Ahıskaya qayıtmalarına imkan verilməmişdir”, - deyən
İstanbulda Mədəniyyət
Universitetinin müəllimi,
dosent Sevil Piriyevanın sözlərinə
görə, belə bir çıxılmaz vəziyyətdə qalan xalq məcburiyyət qarşısında qalaraq
Orta Asiya çöllərindən Azərbaycana
üz tutmalı oldu: “1958-ci ilin sentyabrında Ahıska türklərinin ilk dəstəsi
Azərbaycana gəldi.
Respublikanın Xaçmaz,
Quba, Saatlı, Sabirabad və Beyləqan rayonlarında ahıskalıların ilk yaşayış
məskənləri salındı.
Ahıska türklərinin Azərbaycanda məskunlaşmasının
ikinci dövrü
1989-cu ilin may-iyun aylarında baş vermiş Fərqanə hadisələri ilə bağlıdır. Məhz bu
bədnam hadisədən
sonra Özbəkistanda
və eləcə də digər Orta Asiya respublikalarında
yaşayan Ahıska türkləri kütləvi
sürətdə Azərbaycana
gələrək, onlarla
rayonunda yerləşməli
oldular. Beləliklə, XX əsrin 90-cı illərində Azərbaycanda
Ahıska türklərinə
məxsus xeyli yaşayış məskənləri
meydana çıxdı
ki, ümumilikdə respublikada yaşayan Ahıska türklərinin
sayı 115 minə çatdı. Bununla da
Azərbaycanda yaşayıb-yaradan
yeni bir böyük qüvvə təşəkkül tapmış
oldu. Şübhəsiz, bu əhalinin
böyük bir hissəsi Azərbaycanın
rayonlarında məskunlaşdığından
onlar kənd təsərrüfatı işləri
ilə məşğul
olmağa başladılar.
Lakin bu əhali arasında
xeyli ziyalı-müəllim,
həkim, aqronom, mühəndis və b. sənət sahibləri yerləşdikləri kəndlərdə,
rayon mərkəzlərində öz ixtisaslarına müvafiq işlə təmin edilərək işləməyə başladılar.
Tədricən Azərbaycanın özündə də xeyli ahıskalı ziyalısı yetişib, respublikanın mədəni
və ictimai-siyasi həyatında yaxından
iştirak etməyə
başladı. Hal-hazırda Azərbaycanda yaşayan Ahıska türkləri içərisində
alim, müəllim, həkim, mühəndis və s. var. Onlar ahıskalı olsalar da, özlərini artıq bu respublikanın
bərabərhüquqlu övladı
sayır və ona qulluq edirlər.
Fikrimizcə, bu təsadifi
deyildir. Qırx ildən
çoxdur ki, ahıskalılar Azərbaycanda
yaşayıb-yaradır, yerli
əhali ilə qaynayıb-qarışır, qız
verib-oğlan evləndirirlər.
Hamı tərəfindən qəbul
olunmuş adət-ənənələrə
malik olan ahıskalılarla azərbaycanlıları
bu gün bir-birindən ayırmaq mümkün deyil. Elə buna görədir ki, Azərbaycanda onlara ayrı-seçkiliklə
deyil, vətəndaşlıq
prinsiplərindən yanaşılır.
Keçmişdə olduğu kimi,
bu gün də respublikanın idarəçilik aparatında,
təhsil və səhiyyə ocaqlarında
Ahıska türklərinin
yüzlərlə nümayəndələri
çalışmaqdadır. XX əsrin əvvəllərində
olduğu kimi, əsrin sonunda da ahıskalılar Azərbaycanın ictimai, iqtisadi və mədəni həyatında,
dövlət quruculuğunda,
idarəçilikdə yaxından
iştirak etmiş və bu gün
də etməkdədirlər.
Bütün həyatını Saatlı rayonunun Adıgün kəndində
keçirmiş kəndin
sosial-mədəni inkişafı
üçün böyük
işlər görmüş,
bununla da təkcə Saatlı rayonunda deyil, bütün Azərbaycanda
tanınan Mövlüd
Bayraqdarov Ahıska xalqının oğludur.
Yaşadığı kəndi respublikanın
abad, sahmanlı-səliqəli
yaşayış məskəninə
çevirməklə, onun
əhalisinin həyat şəraitini xeyli yüksəldən bir təsərrüfat başcısı
kimi, M. Bayraqdarovun özü də yüksəlmişdir. Onun adı-sanı
bütün Azərbaycana
yayılmış, keçmiş
Sovetlər İttifaqının
ən böyük və şərəfli adlarından sayılan “Sosialist Əməyi Qəhrəmanı” kimi ada layiq görülmüşdür.
M. Bayraqdarov rəhbərlik
etdiyi təsərrüfatı
respublikanın ən adlı-sanlı təsrrüfatları
sırasına çıxarmışdır.
Maraqlıdır ki, bir təsərrüfat başcısı
kimi M. Bayraqdarovun qoyduğu ənənələri
ondan sonra qardaşı oğlu Rasim Bayraqdarov davam etdirmişdir. “Adıgün” kolxozuna
rəhbərliyə gəlmiş
R. Bayraqdarov da bütün Saatlı rayonunda tanınmış
təsərrüfatçı olmuşdur. Buna görə də o,
1991-1995-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasının Milli
Məclisinə öz
rayonundan millət vəkili seçilmişdir.
Bir millət vəkili olaraq o, istər Saatlı rayonunun və istərsə də sakini olduğu Adıgün kəndinin sosial-iqtisadi inkişafı
üçün xeyli
işlər görmüş,
Milli Məclisdə respublikanın iqtisadi problemlərinin həlli ilə bağlı məsələlərin müzakirəsində,
qanunların qəbulunda
yaxından iştirak etmişdir”.
Ahıska
türkləri Azərbaycan
türkləri ilə
milli həmrəylik nümayiş etdirərək
erməni faşistlərinə
qarşı qəhrəmanlıqla
döyüşmüşlər
Məlum olduğu kimi, keçən əsrin əvvəllərindən Ahıska
ilə Azərbaycan arasında elmi, mədəni və digər əlaqələr
mövcüd olmuşdur. Ahıska
türkləri bir əsrdə üç dəfə deportasiyaya məruz qalsalar da, məskunlaşdıqları
bütün regionlarda,
o cümlədən Azərbaycanda
milli-mənəvi dəyərlərini
qorumaqla yanaşı,
həmin ölkələrin
inkişafında mühüm
rol oynayan ictimai-siyasi hadisələrdən,
proseslərdən kənarda
qalmamış, burada xalqların müstəqilliyinin
dəstəklənməsində, millətlərin suveren hüquqlarının, azadlıqlarının
qorunmasında və demokratiyanın bərpası
sahəsində yerli xalqlarla eyni mövqelərdən çıxış
etmişlər. Sürgünlər dövründə ahıskalılar
hansı bölgədə
yaşamaqlarından aslı
olmayaraq, yerli dövlətçilik ənənələrinə
hörmət edir, bölgənin ictimai-siyasi
həyatında fəal
çalışırdılar. XX əsrin 50-ci illərindən
başlayaraq Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında
böyük quruculuq işlərinə qoşulan
Ahıska türkləri
son illərdə qardaş
Azərbaycan türkləri
ilə milli həmrəylik nümayiş
etdirərək erməni
faşistlərinə qarşı
qəhrəmanlıqla döyüşmüşlər.
Bu döyüşlərdə
şəhidlik zirvəsinə
ucalan çoxlu Ahıska türkü bu gün azərbaycanlıların
tarixi yaddaşında
ləyaqətli yer tutmuşlar. Həqiqətən
də, Fərqanə faciəsindən sonra Azərbaycan Respublikasında
məskunlaşan 115 minə
yaxın ahıskalı
şəxsi problem və
qayğılarını unudaraq,
Azərbaycanda baş verən ictimai-siyasi proseslərlə əlaqədar
olan məsələlərə
öz doğma problemləri kimi yanaşmışlar. Onlar
da Azərbaycan soydaşları kimi 1988-ci
ildən burada azadlıq və müstəgillik uğrunda
başlanan ümummilli
hərəkata qoşulmuş,
azərbaycanlıların haqq
işinin müdafiəsində
yaxından iştirak etmiş, xalq
hərəkatına dərin
ehtiram göstərmişlər.
Milli həmrəylik hissləri
onların böyük
bir qisminin xalq hərəkatı sıralarında iştirak
etməsi ilə nəticələnmişdir. Ermənilərin Azərbaycana
qarşı torpaq iddialarına, 1990-cı il yanvarın 20-də
Bakıda yüzlərlə
günahsız insanların
qanını tökən
Sovet rejiminə qarşı Ahıska türkləri Azərbaycan
xalqı ilə birlikdə həmrəy olmuş. İmperiyaya qarşı etiraz
səslərini qaldırmışlar.
Ermənistanın Azərbaycana qarşı
başladığı müharibədə
yüzlərlə Ahıska
türkü silaha sarılaraq döyüşə
getmişdir. Azərbaycan torpağının
müdafiəsi uğrunda
döyüşmüşlər. Döyüş bölgələrində düşmənə qarşı
qəhrəmanlıqla vuruşan
ahıskalılardan biri
olan İsgəndər
Aznaurovun adı bu gün respublika
ictimaiyyətinə yaxşı
bəllidir. Qarabağda
erməni qoşun birləşmələrinə qarşı
döyüşən, qəhrəmanlıqlar
göstərən Ahıska
türkü İskəndər
Aznaurov döyüş
yoldaşları arasında
“Qrad İsgəndər”
kimi tanınmış,
Qarabağ savaşı
başlayan gündən
ön cəbhələrdə
vuruşmuşdur. Yüzlərlə qəhrəman azərbaycanlı
övladı kimi İskəndər də Mutudərə savaşında
həlak oldu. Minlərlə azərbaycanlı övladı kimi, Ahıska türkü İskəndər Aznaurov da bu gün
müqəddəs “Şəhidlər
xiyabanı”nda uyuyur.
Zənnimizcə, bu faktın
özü də hər bir ahıskalının
Azərbaycan torpağı
uğrunda ölümə
hazır olduğuna əyani bir sübutdur. Əsl türk həmrəyliyinə
sadiq qalan xalq övladları Azərbaycan ordusunda xidmət etməyi özlərinə vətən
borcu sayırlar.
Azərbaycan ordusunda xidmət
göstərən Ahıska
türklərinin yüksək
rütbəli zabitləri
öz bilik və təcrübələrini
xalqının haqq işinin qalib gəlməsi naminə sərf edirlər.
Fərqanə hadisələrindən sonra Azərbaycanda məskunlaşmış ahıskalılar özlərinin ağır şəraitdə yaşamalarına baxmayaraq, bütün Azərbaycanın milli oyanış və milli dirçəliş istiqamətində başlayan hərəkatına laqeyd qalmadılar. Milli kökə, milli ənənəyə bağlı olan ahıskalılar 1988-1989-cu illərdə Azərbaycanda geniş siyasi vüsət alan milli-azadlıq hərəkatına qoşuldular. Bu gün ahıskalıların nümayəndələri Azərbaycanın ictimai və siyasi həyatında fəal iştirak edirlər. Ahıskalıların Azərbaycan cəmiyyətinin ictimaisiyasi həyatında rolu barədə qısa məlumat verməklə, onların fəaliyyətinin əsas istiqamətlərini göstərməklə biz yuxarıda söylədiklərimizi təsdiq etmək istəyirik.
Davamı növbəti
sayımızda
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı: Elvin Əliyev
Zaman.-2014.-7 yanvar.-S.13.