Dünyanı heyrətləndirən məşhur
müsəlman alimləri: Əl-Xarəzmi
ƏZIZ MUSTAFA,
I Hissə
Sivil dünyada İslam aləminin
texniki tərəqqidən geri qalması barədə
çoxsaylı fikirlər səsləndirilir və bunun
günahını bəzən az qala
dinimizdə axtarmağa cəhd edirlər. Əslində isə
çoxları bilmir ki, hazırda sivil inkişafın ən
yüksək mərhələsindən birini yaşayan
bugünkü Qərb texniki-tərəqqi sahəsində əldə
etdiyi uğurlara görə məhz İslam aləminə,
İslam elm adamlarına borcludurlar.
Təbii ki, Şərq yalnız humanitar və mənəviyyat
elmlərinin vətəni deyil. Bunu son minillik ərzində bu regionda yaranmış,
fundamental elmlərin aparıcı mövqeyə malik olduğu
məşhur elm məktəbləri və akademiyalar da təsdiq
edir. Onların bir çoxunda isə şərqli
alimlərlə bərabər, Qərbdən gəlmiş,
Avropadan təşrif buyurmuş elm fədailəri də
çalışırdılar. Bu cəhətdən
Bağdaddakı “Beytül-Hikmət” və məşhur Məmun
akademiyalarının fəaliyyətini xüsusi qeyd etməliyik.
Mərkəzi Asiyadan yetişib
çıxmış, şan-şöhrəti bu
günümüzə qədər gəlib çatmış
məşhur mütəfəkkirlər bu akademiyalarda
üstünlük təşkil edirdilər. Xüsusən, Məmun Akademiyasının əsas
elmi istiqamətlərini müəyyənləşdirən
qüdrətli alimlər Orta Asiya torpaqlarında doğulub
boya-başa və kamala çatmış təfəkkür
sahibləri idilər. Onların arasında Əbu Nəsr
ibn İraq, Mahmud Xocəndi, Əhməd ibn Həmid Nəysəburi,
Əbu Reyhan Biruni, Əbu Əli ibn Sina, Əhməd ibn Məhəmməd
Xarəzmi kimi dahilər vardı. Yeri gəlmişkən,
onu da deyək ki, adları çəkilən şəxslərin
və onlarla başqalarının misilsiz elmi cəsarətlərini
çağdaş dünya yaddan çıxarmayıb. Yenə də onu qeyd
etməyi özümüzə borc bilirik ki, uzaq orta əsrlərdə
müsəlman ölkələrindəki elm mərkəzlərində
yüksək dərəcədə insana, bəşəriyyətə,
bütün yaradılmışlara bəşəri məhəbbət
təbliğ edilib. Bu mərkəzdə
dini-milli tolerantlıq yüksək səviyyədə idi.
Buna paralel olaraq, onu da vurğulayaq ki,
Bağdaddakı Məmun Akademiyasında yalnız ərəb
dünyası, Şərq ölkələrindən olan
müsəlman elm mütəxəssisləri deyil, eyni zamanda
qeyri-müsəlman dinlərin nümayəndələri, onlar
arasından çıxan böyük alimlər də
vardı. Onlar Mərkəzdə sərbəst
şəkildə işləmək, burada elmi tədqiqatlarla məşğul
olmaq, öyrənmək, müsəlman alimlərlə elmi
müzakirələr aparmaq imkanı əldə etmişdilər.
Yəni onlara münasibətdə sözün əsl
mənasında tolerantlıq hökm sürürdü.
Avropa etiraf edir
Sivil Avropada İslam aləminə
düşmən mövqe tutan, İslam dininə mənsub
insanlara elmdən, mədəniyyətdən uzaq, geridə
qalanlar kimi baxan bəzi elm, dövlət adamlarının
olmasına baxmayaraq, həqiqəti hər şeydən uca
tutanlar da az deyillər.
Məsələn, Avropanın və dünyanın ən
böyük alimlərindən biri olan İsaak Nyuton Qərbin
xaosda və qaranlıqda, cahillikdə olduğu dövrlərdə
İslam aləminin bəşəri elmin inkişafına
yüksək töhfələr verdiyini etiraf edib. Bu baxımdan İsaak Nyuton
orta əsrlər İslam dünyasının ən
böyük alimlərindən biri olan Əbu Reyhan Məhəmməd
ibn Əhməd əl Biruni haqqında belə yazıb: “O,
(Biruni) əsl düha idi. Riyaziyyat, astronomiya,
fizika, botanika, coğrafiya, geologiya, mineralogiya, etnoqrafiya, tarix və
xronologiyaya onun töhfələri əvəzsizdir”.
Dahi fizik
Albert Eynşteyn isə həmişə deyirdi ki, Biruni Yerin
öz oxu ətrafında fırlandığı və Günəş
ətrafında dövr vurduğunu Qalileo Qalileydən 6 əsr
əvvəl kəşf etmişdi: “Biruni bəşəriyyət
tarixinin ən böyük intellektualıdır”.
İsaak Nyutonla Albert
Eynşteynlə bərabər, digər həqiqətsevər
Qərb alimləri də İslam elminin Qərbdə elmin
inkişafına təsir etdiyini dönə-dönə
vurğulayıblar. Onlar tərəfindən belə bir
fikir vurğulanır ki, orta əsrlərin cəhalət zəncirindən,
qaranlıq zülmətindən xilas olaraq, texniki-tərəqqi
yoluna qədəm qoymasına görə Avropa, ilk növbədə,
orta əsrlərin məşhur müsəlman alimlərinə,
müsəlman elmi mərkəzlərinə, müsəlman
incəsənəti və ədəbiyyatına
özünü borclu hesab edir.
Hər halda unutmaq olmaz ki, V-VII əsrlərdə və
ondan sonrakı dövrlərdə Avropa elmdən, mədəniyyətdən
uzaq düşmüşdü. Həmin dövrdə
bəşəriyyətin min illər ərzində
yaradılan mədəniyyətlər, sivilizasiya yox olmaq dərəcəsinə
gəlib çatmışdı. Avropa isə
sanki özlərindən əvvəl qoyulan mədəniyyəti
unutmuş və obrazlı şəkildə desək, daş
dövrünə qayıtmaq təhlükəsi ilə üzləşmişdi.
Məhz belə bir taleyüklü dövrdə
İslam aləmində elm və texnika sürətlə
inkişaf edərək, bəşəriyyətin texniki-tərəqqisinə
təkan verən onlarla elm dahisi yetişdi. Beləliklə
İslam aləminin elmi inkişafı avropalıların cəhalətdən
xilas olmasına yol açaraq gələcək elmi-teniki tərəqqilərdə
əvəzsiz xidmətlər göstərdi.
Xarəzmdən doğan türk
günəşi
Orta əsrlər İslam
dünyasının bəşəri sivilizasiyaya, elmi-texniki tərəqqiyə
bəxş etdiyi ən böyük alimlərindən biri isə
böyük türk alimi Əbu Əbdullah bin Musa əl-Xarəzmi
idi.
Əbdullah
bin Musa əl Xarəzmi 780-ci ildə Xarəzmdə (indiki
Özbəkistanın Xivə şəhərində)
imkanlı bir türk ailəsində anadan olub. Onun
atası öz dövrü üçün mükəmməl
hesab edilən təhsil almışdı. O, müasir
elmlərdən xəbərdar idi və ona görə də
övladlarının da elmli olmasını istəyirdi. Ona görə də atası Əbdullahı türk
mədəniyyətinin və sivilizasiyasının mərkəzlərindən
biri hesab edilən Xarəzmdə o dövr üçün
mükəmməl ibtidai təhsil verən məktəbə
qoydu. Bu məktəbdə Xarəzmi elmin
sirlərinə yiyələnmək üçün ilk
addımlarını atdı.
İbtidai təhsilini tamamlayandan sonra balaca Əbdullah bir müddət nə
edəcəyini bilmədi. O, təhsilini davam etdirmək istəyirdi.
Ancaq buna necə nail olacağını o bilmirdi. Belə bir vəziyyətdə onun köməyinə
atası çatdı. O oğlunun təhsilini davam etdirməsi
üçün onu o dövrdə İslam
dünyasının elm mərkəzi hesab edilən Bağdada
göndərdi. Bağdadda həmin dövrdə
İslam aləminin elmi mərkəzi hesab edilən və o
vaxt üçün sivil elmi bilikləri öyrədən mədrəsələr
və indiki dövrün ifadəsi ilə desək, elmi tədqiqat
mərkəzi fəaliyyət göstərirdi. Bağdadda oxuması o dövrdə gəldiyi, anadan
olduğu yerin adı ilə tanınan Əbdullah bin Musa əl-Xarəzminin
həyatında önəmli rol oynayaraq, onun türk-islam
dünyasının məşhur alimi kimi yetişməsində
böyük rol oynadı. Necə deyərlər,
Əbdullah bin Musa əl-Xarəzmi gəncliyinin ilk illərində
Bağdaddaki müasir, inkişaf etmiş elm atmosferinə
alışaraq burada özünün istedadını üzə
çıxarmaq üçün gecə-gündüz bilmədən
çalışmağa başladı. Elmi
mövzulara hədsiz dərəcədə bağlı olan
Xarəzminin istedadı və elmləri olduqca dərindən
bilməsi qısa müddətdə ona böyük
şöhrət gətirir. Əl-Xarəzminin mahir elm
bilicisi alim olması xəbəri həmin dövrdə Abbasilərin
Bağdad xəlifəsi olan Məmuna da gedib
çatır. Məmun əl-Xarəzmini öz yanına
çağıraraq onunla şəxsən tanış
olur. O dövrün məşhur alimlərinin də iştirak
etdikləri məclisdə əl-Xarəzmi ilə söhbətdən
sonra xəlifə onun, həqiqətən, dövrünün ən
böyük alimlərindən bir olduğu qənaətinə
gəlir. Ona görə də xəlifə Məmun
əl-Xarəzminin elmə daha da dərindən yiyələnməsinə
yardım etmək üçün onu qədim Misir,
Mesopotamiya, Yunanıstan və Hindistan mədəniyyətlərinə
aid olan kitablarla zəngin Bağdaddakı saray kitabxanasına rəhbər
təyin edir. Bu kitabxanaya rəhbərliyi dövründə
əl-Xarəzmi qədim dövrə aid olan kitablarla
yaxından tanış ola bilir və bu
onun elmi inkişafına yeni bir təkan verir. Xəlifə
Məmun həmin dövrdə bir çox alimlərin müxtəlif
dillərdə olan qədim kitabları oxuya bilməmələrini
və bu dilləri öyrənmələri üçün
çox vaxt sərf etdiklərini nəzərə alaraq, əl-Xarəzmini
özü tərəfindən qurulan Beytül-Hikmət Tərcümə
Mərkəzinə rəhbər təyin edir.
Əl-Xarəzmi həvəslə işə girişir və
qısa müddətdə müxtəlif dillərdə olan
onlarla elmi, texniki məzmunlu əsərlərin ərəb
dilinə tərcümə edilməsinə nail olur. Bu tərcümə
fəaliyyəti əl-Xarəzminin elmlərə daha da dərindən
yiyələnməsinə imkan verir. Təbii
ki, texniki elmlərlə dərindən maraqlandığı
üçün, ilk növbədə, əl-Xarəzmi
astronomiyaya və riyaziyyata aid əsərlərin tərcümə
edilməsini önə çıxarır. Bu əsərlərin tərcüməsi və
onlarla tanışlıq isə həmin dövrdə İslam
aləminin elmi inkişafında onlarla məşhur alimin
yetişməsində böyük rol oynayır. Amma əl-Xarəzmi bunlarla da kifayətlənmir, o
daha çox öyrənmək istəyirdi. Həmin dövrdə ona elə gəlirdi ki,
oxuduqları azlıq edir. Ona görə də əl-Xarəzmi
Dəməşqdə fəaliyyət göstərən rəsədxanada
çalışan astronom alimlərlə də yaxından tanış olur və onların elmi
araşdırlmalarını oxuyur.
Əziz Mustafa
Zaman.-2015.-7 yanvar.-S.6.