Dini və milli
dəyərlərimizdə tolerantlıq anlayışı
ƏLI ÇƏRKƏZOĞLU ,
“Tolerantlıq” sözünün
lüğəvi mənası
fərqli dinlərə,
mədəniyyətlərə, dünyagörüşünə qarşı anlayışla
yanaşmaq deməkdir.
Yəni səndən olmayana düşmən münasibəti
bəsləmək deyil,
yol axtarmaq, ünsiyyət qapısı
tapmaq, ortaq nöqtələri kəşf
eləmək, münasibətləri
dava müstəvisinə
deyil, sülh, anlaşma zəmininə daşımaqdır. Əslində “İslam” sözünün
mahiyyətində tolerantlıq
var. “İslam” sözünün
dini anlamı “Həqiqətə təslim
olaraq əbədi səadətə qovuşmaq
təlimi”dir. Bəli,
həqiqətə təslim
olmaq, Haqqa boyun əymək, gerçəyə təslim
olmaq. Bir qədər yuxarıda xatırlatdığımız həqiqət o qədər
önəmli, o qədər
gərəklidir ki, nə qədər tez-tez xatırladılsa və xatırladıldıqca
da ehtiva elədiyi məna izah edilsə, o qədər çox effekti olar: Hidayət
yalnız Allahdandır.
Hətta bir dəfə sevimli Peyğəmbərimizə belə
vəyh də gəlib ki, onlar İslam dininə gəlmirlər deyə az
qala sən özünü parçalayacaqsan.
Halbuki, hidayət ancaq Allahdandır.
Göründüyü kimi, Peyğəmbər belə hidayət mövzusunda iddia sahibi deyil. Olsa-olsa dua
edər, kiminsə İslamla şərəflənməsi
üçün əl
açıb Allahdan diləyər.
***
Uca dinimiz İslam insanı bir-birindən seçmir. Rəngi, irqi,
dili, milli mənsuniyyəti nə olur-olsun, insan Allahın əsəri kimi hörmətə layiq varlıqdır.
Kim daha ədalətlidirsə,
dürüstdürsə, başqaları
üçün xeyirlidirsə,
səmimidirsə, öz
yaradılış qayəsini
anlayır və boynuna düşən borcları layiqincə yərinə yetirirsə, üstün olan odur. İnsana əsl tolerant yanaşma
da elə budur. Fərqlilikləri ixtilaf mövzusu
görməmək, hər
zaman ortaq dəyərlər, ümumi
nöqtələr axtarmaq,
ortaya hər hansı problem çıxıbsa,
onu güclə deyil, anlaşma yolu ilə həll
etməkdir tolerantlıq.
İstər dini, istərsə
də milli dəyərlərimizdə bu
anlayış geniş
əksini tapmışdır.
***
Son aylarda bəzi
Avropa ölkələrində
məscidlərə qarşı
başlamış arzuolunmaz
kampaniya həmin ölkələrdə dinin
doğru-düzgün anlaşılmamasının
göstəricisidir. Bir insan
başqa bir insanın, bir toplum başqa bir toplumun ibadətinə,
məbədinə əl
uzadırsa, hətta bu müdaxiləni ən sərt, ən amansız şəkildə yerinə
yetirirsə, demək bu işi görən
insan öz insanlığının mahiyyətini
anlamayıb.
İstər-istəməz ağlımıza
belə bir sual gələ bilər ki, bəs bu gün
islam coğrafiyasında
özlərini müsəlman
adlandıran bəzi qruplar, cərəyanlar necə olur ki, özləri kimi olmayanları sorğu-sualsız öldürür,
asır-kəsir, mal kimi
bazarda satır, zindana atırlar? Tam haqlı sualdır,
cavabı da çox bəsit, - o cür düşünənlərin
müsəlman olduğununa
zərrə qədər
də əhəmiyyət
verməyin. Çünki İslam dini sevgi dinidir, azadlıq dinidir, səmimiyyət, qardaşlıq,
əldan tutmaq təlimidir. Dinimizə
görə, haqsız
yerə bir cana qıyan
insan bütün bəşəriyyəti öldürmüş
kimidir; bir insanı da qurtarmaq bütün bəşəriyyəti qurtarmaq
kimidir.
***
Bu günlərdə İsveçdə
yerli əhalinin yol kənarındakı müsəlman məscidini
ehtimal olunan basqından qorumaq üçün gecə-gündüz
növbə çəkdikləri
xəbəri dünyanın
bütün agentlikləri
tərəfindən geniş
işıqlandırıldı. Müxtəlif din mənsubları, xüsusilə
də xristianlar müsəlmanların məbədini
qorumaq üçün
öz rahatlıqlarından
vaz keçirdilər.
Etiraf edim ki, bir
müsəlman kimi bu xəbərdən həm çox duyğulandım, həm də bir qədər
utandım. Çünki bu xəbər biz müsəlmanların hamısının
heç də həqiqi İslam dünyagörüşündə, sevimli Pyeğəmbərimizin
(s.ə.s.) yolunda olmadığını göstərir.
Bəli,
bu bir həqiqətdir
ki, Allah qatında həqiqi din İslamdır.
Amma bu həqiqət heç də sənə əsas vermir ki, başqa
din mənsublarına basqı
edəsən, ona zor tətbiq edəsən. Onu da unutmayaq ki, dində
məcburiyyət yoxdur.
Sən olsa-olsa təbliğ edə bilərsən.
Əslində bütün peyğəmbərlərin
də əsas vəzifəsi elə təbliğ olub. Hidayət Allahdandır. Sən olsa-olsa kiminsə hidayət qapısına yönəlməsinə
səbəb ola
bilərsən, amma bu zaman heç
də zülm, haqsızlıq, işgəncə,
can qorxusu olmamalıdır.
Özünü təmsilçi məqamında
görən, yəni başqalarını İslama
təşviq edən kəs ilk növbədə
söylədiklərini yaşayaraq
örnək göstərməlidir.
Məsələ burasındadır ki, bizim ən
böyük bəlamız
da elə bu nöqtədədir.
El arasında zarafatla da olsa bir
misal söylnəməkdədir:
“Mollanın dediyin elə, elədiyini eləmə!” Əgər bu misalı
əsas götürsək,
demək, o mollanın
sözü ilə əməli bir-birini tutmur.
İnsan məxluqatın əşrəfi
kimi yaradılmışdır. Göy üzündə axan buludlar, hər bahar çiçək açan ağaclar, göy üzündəki quşlar, dəryalardakı
balıqlar, çöllərdə
dolaşan heyvanlar, at,
it, inək, qoyun, keçi, camış, dəvə, toyuq.., gördüyün bu məxluqatın hamısı
bu və ya digər yönü
ilə insanın istifadəsi üçün
yaradılıb. Allah-Təalanın bu qədər dəyər verib yaratdığı insan öz mahiyyətini
anlamayanda ixtilafa düşür, müharibə
törədir, qana susayır. Halbuki, insan olmanın təməlində sülh
var, anlaşma var, ağlın işığında iradənin
gücü ilə xeyirə yönəlmək
var
Sənin
mahiyyətin hətta mələklərdən də
ülvidir:
Aləmlər səndə pünhandır,
cahanlar səndə gizlidir.
(M. Akif)
İnsan, hər fəlsəfi və elmi görüşün
təməl mövzusudur. Onu nəzərə
almadan nə fəlsəfə yürütmək,
nə də elmi şərhlər vermək mümkün deyil. Fiziki və mənəvi
yönü ilə bütün elmlərə
mövzu odur və insandan kənarda hər şeyin ağırlığı
və dəyəri yenə onunla münasibətə görə
ölçülür.
Elmlər qol-budaq atıb onun ətrafında toplanır və onun müxtəlif yönlərindən söz
açırlar. Kitablar ona doğru
qanad açır, ondan bəhrələnir və ətrafa nur saçır.
Bədən quruluşunun forma və funksiyalarının mükəmməl
nizamlanması ilə
son dərəcə ideal bir
sistem olan bu varlığın üzvlərindən hansının
anatomiyasına nəzər
yetirsək, qarşısında
heyranlıq duymamağımız
qeyri-mümkündür.
Hələ daxili aləmindəki
dərinlik və daim bir mənəvi
üfüqdən digərinə
varma istedadına baxsan... Kompleks bir beyin və
maddi ölçülər
içində bulanıq
bir mahiyyət ifadə edən ruh; sonra bu
iki sirli varlığın mükəmməl
ahəngi... Bunların hər biri
o möhtəşəm abidənin
tacındakı rənglərdən
billurlaşan mənalardır.
***
İnsan hər şeyi ilə anlaşılması
çətin olan bir varlıqdır. Qəribəliyi və qeyri-adiliyi dünyaya gəlişi ilə başlayır və beləcə davam edir. Ondan başqa hər canlı dünyaya başqa bir aləmdə yetişdirilmiş
kimi, həyat qanunlarına aşina və ən mükəmməl sövqi-İlahi
ilə (instinkt) gəlir. İnsan isə möhtəşəm
və uca varlıq olmasına baxmayaraq, bütün bu təbii instinktlərdən
və həyat üçün lazımlı
funksiyalardan məhrum şəkildə dünyaya
qədəm qoyur.
Onun heyvani varlığının mexaniki
nizamını aşan
hər şey ağıl, zehin, iradə, azadlığa meyil, hiss və daxili müşahidə sayəsində burada təşəkkül edir.
Daxili və xarici bütünlüyünə bu
surətlə və mənliyinə də ancaq bu yolla
qovuşur.
Onda bir meyil və gələcəyin
böyük şəxsiyyətinin
əlamətlərini daşıyan
bu istedadlar, ancaq təlim və tərbiyə ilə inkişaf etdirilə bilər. Və ardınca
da daxili müşahidə və müraqibə (izləmə,
təqib etmə) ilə mənəvi mərtəbələr fəth
edilir. Onu öz təbii
hissləri ilə tamamilə baş-başa buraxmaq isə, nəticəsi ən yüksək mövqelər
olacaq bir nüvəni və ya nüvələr toplusunu bu gözəlliklərdən
məhrum etmək, onu ən alçaq,
ən səfil və ən acınacaqlı hala salmaq deməkdir.
Aslan ona lazım olanı pəncəsi ilə, mal-qara buynuzu ilə,
it dişi ilə qazanır, insan da bütün müdafiə və hücum vasitələrini
özü hazırlama
məcburiyyəti ilə
dünyaya göndərilir.
Davamı növbəti sayımızda Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni
hazırladı:
Əli Çərkəzoğlu
Zaman.-2015.-9 yanvar.-S.13.