Gənc nəslin tolerant ruhda böyüməsində
təhsilin rolu
Mədəniyyətdə, iqtisadiyyatda və
siyasətdə baş
verən müasir qlobal dəyişikliklər
“dosta”, “başqasına”,
“yada” münasibətlə
bağlı sualları
son dərəcə kəskinləşdirir.
Üçüncü minilliyin
əvvəlində müxtəlif
siyasi sistem və fərqli iqtisadi inkişaf səviyyəsi, müxtəlif
milli-mədəni ənənələrə
malik olan dövlətlər dini ayrıseçkiliyin kəskinləşməsinə
qarşı mərkəzi
problem kimi tolerantlığı
irəli sürürlər.
Müasir dünyada miqrasiya siyasəti dövlətin ümumi sosial-demoqrafik siyasətinin ayrılmaz hissəsini təşkil edir. Miqrasiya ictimai həyatın
bütün sahələrini
əhatə edir, dövlətin sosial-iqtisadi
inkişaf perspektivlərinə,
stabilliyin qorunmasına,
milli təhlükəsizliyin,
insan və vətəndaşların hüquq
və azadlıqlarının
təmin edilməsinə
təsir göstərir.
Bütün bu proseslər
SSRİ dağılandan sonra
müstəqillik əldə
etmiş ölkələrdə
özünü göstərməkdədir.
Bu istiqamət bu gün Azərbaycanın
daxili və xarici siyasətinin prioritetlərindən birini
təşkil edir.
Bu gün miqrasiya
prosesi yalnız keçmiş milli respublikalardan geri qayıtmış azərbaycanlılarla
deyil, həm də digər millətin nümayəndələrinin
Azərbaycana dönüşü
ilə bağlıdır. Bəzən bunlar
etnik konfliktlər, separatizmin artması və ölkənin təhlükəsizliyinə yol
açan digər hadisələrlə müşahidə
olunur. Məhz bununla bağlı
cəmiyyətin və
dövlətin qurulması
tolerant şüur və
davranışların formalaşması
istiqamətində fəaliyyətin
genişlənməsi və
dərinləşməsi, dözümlülüyün
tərbiyə edilməsi,
sülhsevərlik, ekstremizmlə
barışmazlıq ölkəmizdə
xüsusi əhəmiyyət
daşımağa başladı.
***
Dözümsüzlüyün kökləri həmişə
cəhalət və məlum olmayan - yad dinlər, mədəniyyətlər, etnoslar,
miflər, stereotiplər
barədə sosiumda formalaşan təsəvvürlərlə
bağlı olur.
Bununla bağlı olaraq çoxmədəniyyətli mühitdə
etnik tolerantlığın
və şəxsiyyətin
tolerant şüurunun inkişafı
təlimin əsas probleminə çevrilir.
Bu problemin həllində
aparıcı rol şəxsiyyətin sosiallaşmasının
labüd institutu kimi məktəbə məsusdur. Bu gün təlimin ən vacib problemlərindən
biri təhsil sistemi və sferasında humanist və
tolerant ideyaların daşıyıcısı
olan yeni insan şəxsiyyətinin
formalaşmasından ibarətdir.
Məktəb, cəmiyyətdə baş verən proseslərə daha kəskin şəkildə
reaksiya verir. Şagirdlər onlara məxsus
maksimalizm və dözümsüzlüklə əksər
hallarda aqressiv əhvali-ruhiyyənin əsas
translyatoru kimi çıxış edirlər.
Bu gün təhsil
müəssisələrində müxtəlif din və millətlərin nümayəndəsi
olan uşaqlar azərbaycanlılarla bir parta arxasında əyləşirlər. Yetirməsinin dözümsüz olması
və ya gəlmələr və digər dinlərə mənsub uşaqlarla ümumi dil tapması müəllimin pedaqoji istedadından çox asılıdır.
Kreativ düşüncə
qabiliyyəti, sinifdə
sərt əhvali-ruhiyyəyə
dərhal reaksiya vermə, neqativ düşüncəyə qarşı
real alternativlər təqdim
etmək və hamı üçün maraqlı olan birgə kommunikativ mühit yaratmaq bacarığı müasir
müəllimdən tələb
olunan keyfiyyətlərdəndir. Beynəlxalq təcrübə
təhsil müəssisələrində
seminar-treninqlərin keçirilməsinin
çox faydalı olduğunu göstərir.
Əsas vəzifələrdən biri
ölkəyə gələn
uşaqlı mühacir
ailələrinin tezliklə
adaptasiya olunması və uşaqlara təhsil, səhiyyə və hüquqi sahələrdə yardım
göstərilməsidir. Mühacir uşaqlarının
adaptasiyası nə qədər tez reallaşsa, onların dözümsüzlərdən əziyyət
çəkənlərin cərgəsinə
qoşulmaq riski və sosial reabilitasiyası üçün
vəsaitə ehtiyac az olacaqdır.
İnsanların gəldiyi ölkənin dilini öyrənməsi onların daha tez reabilitasiyası və sosiallaşması üçün başlıca
və əsas yoldur. Bu, Azərbaycan və rus dillərini
bilməyən və ya bu dillərdə
pis danışan mühacir uşaqlar üçün son dərəcə
əhəmiyyətlidir. Azərbaycan və rus dillərini
bilmək - yaşıdları
və müəllimləri
ilə normal münasibət
qurmaq, təhsil almaq imkanı, sonra isə işlə təmin olunmaq, etnik və digər konfliktlərin qarşısının
alınmasında çox
əhəmiyyətli amildir.
Bundan başqa, uşaqların valideynlərinin dili bilməməsi əmək
bazarında onlara olan tələbatı azaldır, uşaqların
isə təhsil alması və oxumasını çətinləşdirir.
Bundan başqa, dil bilməmək də yerli əhali ilə gəlmələr arasında qarşıdurmaya
səbəb olur.
Heç
kəsdə şübhə
doğurmur ki, mühacir uşaqlara həm pedaqoji, həm psixoloji, həm də linqvistik baxımdan yardım göstərilməsi
zəruridir. Bundan ötrü
dərsliklərin və
belə uşaqlarla işləmək üçün
xüsusi proqramların
hazırlanması, əlbəttə
ki, dilin peşəkərcasına mənimsədilməsi
üçün mütəxəssislərə
böyük ehtiyac vardır.
***
Adaptasiyanın müvəffəqiyyəti, uğur qazanması bir çox faktordan asılıdır. Uşaq bağçaları və məktəblərə gəlmək özlüyündə adaptasiya prosesinin başlamasından xəbər verir. Məktəb əsas və praktik olaraq yeganə sosiallaşma institutudur və mühacir uşaqlarının hüquq və qanuni maraqlarının reallaşdığı başlıca inteqrasiya bazasıdır. Təhsil alan mühacir uşaqlar yaşayış yerindən asılı olmayaraq istənilən təhsil müəssisəsini seçməkdə tam hüquqludurlar. Yuxarıda göstərilən kateqoriyalara aid bütün uşaqlar Azərbaycan vətəndaşlarına şamil olunan ümümi əsaslarla, yəni heç bir ayrıseçkiliyə məruz qalmadan təhsil almaq hüququna malikdirlər. Orta və tam orta məktəbləri qurtaran bütün uşaqlara qaydalara uyğun şəkildə attestat verilir. Uşaqların məktəbə qəbulunda heç bir maneə yoxdur. Pedaqoqların qarşısında indi xüsusi vəzifələr durur. Bu vəzifələr təbii şəraiti pozmadan onu lazımi materiallarla zənginləşdirmək, uşağın yaddaşında bilikləri möhkəmləndirmək və ona öyrəndiyi materialı başa düşməkdə kömək göstərmək və dil materialının strukturlaşdırılması ilə bağlıdır. Əksər məktəb pedaqoqlar qeyd edirlər ki, əgər uşaq məktəbdən əvvəl uşaq bağçasında təlim görübsə, tədris proqramının onlar tərəfindən mənimsənilməsi heç bir problem yaratmır. Doğrudur, bu heç də asan başa gəlmir. Çünki məktəbəqədər tədris müəssisələrində boş yerlərin azlığı, bir qayad olaraq gərginlik yaradır.
Məktəb cəmiyyətin bir hissəsidir. Cəmiyyətin inkişafı ilə bağlı həm bütün müsbət, həm də mənfi tendensiyalar ona xasdır. Ona görə də təlim-tərbiyə prosesinin həyata keçirilməsi vətəndaş cəmiyyətinin əsası kimi tolerantlığın formalaşması ilə sıx və ayrılmaz şəkildə aparılmalıdır.
***
Qarşıya qoyulmuş məqsədə nail olmaq üçün məktəbdə uşağın sosiallaşması prosesi şəxsiyyətin tolerant tərbiyəsinin praktik modelinin hazırlanması və reallaşmasından keçməlidir. Dözümlülük, anlama və digərlərini qəbul etmə yeniyetmənin cəmiyyətdəki rolunun və əhəmiyyətinin dərk edilməsində zəruridir. Məktəbdə tərbiyə prosesində sosial hadisələr barədə uşağın təsəvvürlərinin hərtərəfli inkişafını təmin etmək, digər millət nümayəndələri ilə qarşılıqlı münasibətdə təcrübə qazanmaq olduqca vacibdir. Müasir məktəb yeniyetmələr arasında sosial tərəfdaşlığın təmin edilməsi imkanına malikdir. Müəllimlərin isə müasir təlimin inkişafının prioritetliyinə əsaslanaraq sinifdə qeyri-dost əhvali-ruhiyyəyə dərhal reaksiya verməsi çox önəmlidir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı: Loğman Məmmədov
Zaman.-2015.-23 yanvar.-S.13.