“Dözümlülük”
və “tolerantlıq” anlayışlarının nisbəti
Tolerantlıq mövzusunun aktuallığını
belə bir fakt gətirməklə əsaslandırmaq olar ki, son onilliklərdə terrorizm, qeyri-ənənəvi
dini hərəkatlar, rasizm hadisələri və s. problemlər kəskinləşməkdədir.
Bu gün tolerantlıq
cəmiyyətin bütün
sosial, iqtisadi, siyasi, mənəvi sferalarında işlədilən
universal termin kimi təqdim olunur. Bütün
dünyada hər il tolerantlıq
problemlərinə həsr
olunmuş onlarla konferensiya, “dəyirmi masalar”, konqreslər keçirilir. Tolerantlıq fenomeninə maraq
göstərilməsinin ümumi
tendensiyası onun praktik tətbiqinə yönəlmişdir. Tolerantlığa həsr olunmuş əksər materiallarda o müasir cəmiyyətin ekstremizm və fanatizm xəstəliyinin əlacı kimi izah olunur. Bəzi ölkələrdə
orta məktəb və ali
təhsil ocaqlarında
tolerantlığın əsaslarına
həsr olunmuş mühazirə və dərslərin keçilməsinə
dair tədris proqramı hazırlanmışdır.
Tolerantlığın əsasları 16 noyabr 1995-ci ildə
YUNESKO-nun qəbul etdiyi
tolerantlıq prinsipləri
deklorasiyasında öz
əksini tapmışdır.
Bütün bu coşqun marağa baxmayaraq, tolerantlıq konsepsiyası
hələ də bitkinləşməmiş qalır. Situasyanın paradoksallığı ondan
ibarətdir ki, “yadlar”la qarşılıqlı
münasibət formasını
inkar edən polemikanın özü öz ətrafında polemika yaradaır.
Tolerantlıq bəzən dünyagörüşünün
prizması kimi başa düşülür...
Tolerantlıq fenomeninə müasir
cəmiyyətin münasibəti
özündə inkişafın
mənfi, müsbət
və neytral tendensiyasını cəmləşdirir
və tolerantlığın
özü isə “yadlar”a mənfi, müsbət və neytral münasibət kimi qəbul edilir. Tolerantlıq bəzən dünyagörüşünün
prizması kimi başa düşülür.
Hər bir digər prizmalar kimi, tolerantlıq da müxtəlif bucaqlar altında sındıraraq
həqiqəti təhrif
etdirir. Lakin bundan əlavə
tolerantlığın özü
“yad” dünyagörüşü
prizmaları tərəfindən
təhrif olunur. “Yad” anlayışına
yad insan, yad həyat tərzi, yad ideologiya, yad mədəniyyət, bir sözlə, özünə
münasibətdə yadlıq
göstərən yad
subyekt uyğun gəlir.
Müxtəlif alimlər, mütəfəkkirlər,
ideoloqlar və tədqiqatçılar tərəfindən
tolerantlıq kontekstdən
asılı olaraq ideologiya, dəyər, insanlar arasında qarşılıqlı münasibət
üsulu, paradiqma, subyektlərarası münasibətlər
forması kimi başa düşülə
bilər.
Qərbdə tolerantlıq ən pis halda konformizm
şəklində üzə
çıxır
İnteqrasiya, qloballaşma, çoxmədəniyyətlilik,
plüralizm və s. tendensiyaları ilə müşahidə olunan bugünkü reallıq tolerantlığın mədəniyyətyaradıcı
rolunu qəbul etməyi cəmiyyət qarşısında bir zərurət kimi qoyur. Tolerantlıq anlayışının özü qədim zamanlarda meydana gəlib və “hər qızıl və ya gümüş
sikkənin standartdan mümkün fərqi ... fəndgir hakimlər sikkələri qəsdən
korlayıb fərqi ciblərinə qoydular” anlamına gəlirdi.
Elmi dövriyyəyə isə
bu termin 1953-cü ildə ingilis immunoloqu T.Medovarov tərəfindən orqanizmin
immun sisteminin köçürülmüş yad orqanlara dözümlülük
göstərməsini ifadə
etmək üçün
gətirilmişdir. “Tolerantlıq” termini güclü
evolyusiyaya uğrasa da, ondan tamah
məqsədilə hazırki
dövrdə də istifadə edilməsinə
rast gəlinir. Hazırki “fəndgir hakimlər” özlərinə tolerant münasibətdən
istifadə edərək,
aşağı səviyyələrdə
totalitar rejim qururlar. Bu fakt
totalitar sektaların böyüməsi və genişlənməsini təsdiq
edir, müəyyən
fikir adamları tərəfindən tolerantlığın
neqativ qəbul edilməsinə səbəb
olur. Ən başlıcası isə neqativ köklənmiş provoslav
din xadimləri məktəblərdə
tolerantlıq dərslərinin
keçilməsinə qarşı
çıxırlar. Tolerantlıq şəxsi mövqeyinin olmaması ilə şərtlənə bilər,
elə buna görə də başqalarına qarşı
laqeydlik meydana gəlir. Qərbdə
tolerantlıq ən pis halda konformizm
şəklində üzə
çıxır: konformizm
- əxlaqi-siyasi termin
olub, hər bir şəraitə uyğunlaşmanı, hakim fikir,
mövcud qaydaların
passiv qəbul edilməsini ifadə edir.
Tolerantlıq sözünün çoxlu antonimləri var - “dözümsüzlük”,
“ekstremizm”, “fanatizm” və s.
Bununla belə
əksər tədqiqatçılar
tolerantlığı müsbət
ümumdünya tendensiyası
kimi qəbul edirlər. Dünya tarixi kursundan məlumdur ki, roma papasının və bütün katolik kilsəsinin digər konfessiya və torpaqları katolik kilsəsinin qoynuna yığmağa
can atırdı. Dini fanatizm
dövründə kilsə
bu istəyini birbaşa, fiziki, qan tökmə yolu ilə reallaşdırırdı.
Hüququn hökmranlığı,
konsolidasiya və sülh ideyaları ilə müəyyən edilmiş müasirlik isə nə “yadlığı” zorla mənimsəmək, nə
də “yadı” fiziki yolla məhv
etməyə yol verir. Ona görə də
tolerantlığı istənilən
mədəni, xüsusilə
də dini qarşılıqlı əlaqənin
əsas prinsipi kimi tərənnüm edən qərbin katolik kahinliyinin davranışları tamamilə
əsaslanmış görünür.
Xristianlığın comərdlik kimi qəbul etdiyi tolerantlıq o vaxt üzə çıxır
ki, subyekt xarici təsirin nəticəsi kimi ağrı, diskomfort hiss edir. O, “yad”ın özünə
təsirini dərk edir və öz
üzərində işləyərək
və deməli, dəyişərək dözür.
Tibdən gəlib ətrafın həm müsbət, həm də mənfi təsirinə qarşı
laqeydlik, hissiyatsızlıq
göstərməyi ifadə
edən və fəlsəfi mühakimədən keçən
tolerantlıq anlayışı
isə subyektdən “yad”ın varlığını
qəbul etməyi tələb edir. Başqa sözlə, ağrıya
necə dözmək olar, əgər onu hiss etmirsənsə?
Lakin insan buna baxmayaraq,
dözür, belə ki, tolerant şüur “yad” kimi tanınmışın
təsirinə tolerant münasibət
bəsləmək zərurəti
doğurur.
Tolerantlıq sözünün çoxlu
antonimləri var - “dözümsüzlük”, “ekstremizm”,
“fanatizm” və s. Bizə ən emosional və məzmunca yüklənmiş
gələni “fanatizm”dir.
Fanatizmin də müxtəlif formaları
var: dini, siyasi, iqtisadi, etnik, idman. Fanatizm - “başqasının”
varlığını mütləq
şəkildə rədd
etmək, öz pozisiyasını yeganə
doğru hesab etməkdir. Lakin fanatizmin antonimi
heç də tolerantlıq deyil.
Tolerantlıq əvvəlcədən “yadlıq”
münasibətinin inkişafından
əl çəkmək
Tolerantlıq fanatizmin inkişafının xüsusi hallarında - totalitarizm (siyasətdə), faşizm, nasizm (etnik aspektdə), ortodoksiya (dini aspektdə), monopoliya (iqtisadi aspektdə), fan-klub (idman) - özünü qarşı qüvvə kimi göstərir. Lakin göründüyü kimi, faşizmi yalnız güc və məcburiyyətlə məhv etmək olar. Yerdə qalanları isə analoji olaraq aradan qaldırmaq olar. Tarixdən tolerantlığın faşizm təhlükəsi ilə barışmaq və əməkdaşlığa qarşı qoymaq cəhdləri məlumdur. Lakin bildiyimiz kimi Millətlər Liqası dağıldı, sülh danışıqları kağız üzərində qalaraq fəaliyyətə keçmədi. Fanatizmin özünüməhv qalıqları üzərində yetişən tolerantlıq cəmiyyətin ekstremist istiqamətlənməsinə müxalif ola bilmir. Düzdür, tolerantlığın dəyəri fanatizmə cavab cəhdi kimi üzə çıxır. Tolerantlığın özlüyündə qiyməti yoxdur. Tolerantlıq əvvəlcədən “yadlıq” münasibətinin inkişafından əl çəkməkdir. Tolerant münasibət prosesin inkişafına yol açmır, bu, hörmət, dözümlülük və “özgəni” “özündən” məsafədə saxlamaq üzərində qurulmuş bir mövqedir. Tolerantlıqla qəbul edilən “yad” heç vaxt “doğma” ola bilməz, belə ki, ona “özgə” kimi hörmət edilir, ona “özgə” kimi də hüquq bərabərliyi nəzərdə tutulur. Tolerantlıq yalnız əks mövqedə dayanan başlanğıcların bir-birini məhv etməsini zəiflədir və ya qarşısını alır. Və sonuncusu: əgər fanatizm bütün “özgələrin” məhvinə ağırlıq verirsə, tolerantlıq “doğmaları” öldürür? Tolerantlıq yalnız “doğma - yad” müxalifliyini aradan qaldırır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında səhifəni hazırladı: Loğman Məmmədov
Zaman.-2015.-24 yanvar.-S.13.