“Türkiyə ilə münasibətlərimizdə
heç bir problem yoxdur”
Azərbaycan XİN-in mətbuat xidmətinin rəhbəri Xəzər İbrahim deyir ki, Azərbaycan və Türkiyə arasındakı qardaşlıq münasibətləri indi də çox yüksək səviyyədədir və heç bir problem yoxdur.
Bununla belə, o, ictimaiyyətdə yanlış fikirlərin oyanmaması üçün rəsmi qurumların açıqlamalarının davamlı, tam aydın və ikili məna daşıyan ifadələrdən uzaq olmasının vacibliyini vurğuladı.
- Xəzər bəy, Türkiyə ilə Ermənistan arasında gedən son danışıqlar gizli saxlanılır. Buna danışıqların konfidensial olması əsas gətirilir. Məsələyə bu prizmadan yanaşdıqda ortada gəzən söz-söhbətləri necə başa düşmək olar?
- Rəsmi olaraq gizli diplomatiyadan istifadə olunmasa da, qeyri-rəsmi olaraq bu yola əl atılır. Türkiyə-Ermənistan danışıqlarında isə söhbət gizli diplomatiyadan getmir. Burada məsələ konfidensiallığın qorunmasıdır. Yəni masa üzərində müzakirə olunan məsələlərin detalları açıqlanmır, ancaq ümumi çərçivə barədə ictimaiyyətə məlumat verilir. Məsələn, Azərbaycan və Ermənistan da konfidensial danışıqlar aparırlar. Bu danışıqlar barədə açıqlama verəndə biz deyirik ki, müzakirələr 15 bənd üzrə aparılır. Ancaq bu bəndlərin nədən ibarət olduğunu açıqlamırıq. Sonra deyirik ki, bunlardan bir çoxu razılaşdırılıb, bir-iki bənd qalıb. Bu artıq ictimaiyyətə bir mesajdır ki, danışıqlarda müəyyən irəliləyişlər var. Sonra da deyirik ki, danışıqların əsas prinsipi ərazi bütövlüyüdür.
Başqa ölkələr də belə konfidensial danışıqlar apara bilərlər. Ancaq onlar da həm öz ictimaiyyətləri, həm də bu danışıqlarda marağı olan digər dövlətlərin rəsmiləri və ictimaiyyətləri üçün müəyyən məlumatlar verməlidirlər. Belə məsələlərdə ictimaiyyəti məlumatlandırmaq çox vacibdir. Ola bilsin ki, bu tipli danışıqlarda ictimaiyyətin məlumatlandırılması baxımından düzgün strategiyanın seçilməməsi hansısa fantaziyaların, şayiələrin ortaya çıxmasına səbəb olur.
- Sizcə, Azərbaycan ictimaiyyətinin narahatlığı bundan qaynaqlanır?
- Deməzdim ki, rəsmi səviyyədə hansısa narahatlıq var. Qardaş münasibətlərimiz indi də çox yüksək səviyyədədir və heç bir problem yoxdur. Ancaq qəzetləri oxuyanda görürsən ki, sanki ölkələr arasında hansısa problem var. Bunun qarşısını almaq üçün hər iki tərəf öz səylərini artırmalıdır. Xüsusilə də, açıqlamalarımızda ikili məna daşıyan ifadələrə yer verməməliyik. Çünki qardaş ölkələr arasında belə ifadələrdən istifadə etdikdə ictimaiyyətdə belə bir təsəvvür formalaşır ki, sanki ölkələr arasında hansısa problem var. Mesajlar tam aydın olmalıdır. Dolaylı ifadələrdən qaçınılmalıdır.
- Türkiyə-Ermənistan danışıqlarından narahat olanlar belə bir əsas gətirirlər ki, Ermənistan hiyləgər dövlətdir, ona güvənmək olmaz. Siz necə düşünürsünüz: doğrudanmı təcrübəli Türkiyə diplomatiyası erməni reallığını dərk edə bilmir?
- Türkiyə tarixinə nəzər saldıqda bu qənaətə gəlmək olmaz ki, belə bir diplomatiya təcrübəsinə malik dövlət həmin problemlə üzləşə bilsin. Türkiyə diplomatiyası yalnız Azərbaycan tərəfdən deyil, beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən çox yüksək qiymətləndirilir. O, həm tarixinə, həm də məzmununa görə ən irəlidə gedən diplomatiya məktəblərindən biri sayılır. Ancaq burada söhbət kiminsə hiyləgər olmasından getmir. Söhbət ondan gedir ki, Türkiyə ilə Ermənistan arasında münasibətlər var, bu münasibətlər inkişaf etməkdədir və Azərbaycan da bundan xəbərdardır. Azərbaycan həmişə bəyan edib ki, ölkələrin kiminləsə diplomatik münasibətlər qurması onların suveren hüquqlarıdır. Azərbaycanın da öz məsələləri var və kimlərinsə münasibətlərində Azərbaycana dair məqamlar varsa, həmin həssaslıq nəzərə alınmalıdır. Ancaq biz heç zaman belə münasibətlərə qarışmırıq. Azərbaycan özünə güvənən ölkədir və öz milli maraqlarını qorumağa qadirdir. Ancaq biz istəyirik ki, bölgədə baş verən proseslər ərazidəki ölkələrə və xalqlara sülh və sabitlik gətirsin, Azərbaycanın ərazi bütövlüyü bərpa olunsun.
- Belə görünür ki, Türkiyə həm Qafqazda Əməkdaşlıq və Sabitlik Platforması (QƏSP-red.) təklifini irəli sürməklə, həm də Ermənistanla münasibətləri bərpa etməklə Dağlıq Qarabağ (DQ) problemini həll etməyə çalışır.
- Burada üç məsələ var: Azərbaycan-Ermənistan münasibətləri, Türkiyə-Ermənistan münasibətləri var və Türkiyənin irəli sürdüyü QƏSP təklifi. Bunları bir-birinə qarışdırmaq bir az təhlükəlidir. Birinci məsələdə Azərbaycan konfidensiallığı qorumaqla ictimaiyyəti məlumatlandırır. İkinci məsələdə isə ictimaiyyəti Türkiyə məlumatlandırmalıdır. Bu, ictimaiyyəti rahatlatmağa xidmət edərdi. Digər tərəfdən, QƏSP təklifi Minsk Qrupunun nə əvəzinədir, nə də ona alternativdir. Bu, tamamilə müstəqil təşəbbüsdür. Türkiyə də bu təklifi əvəzləyici bir təşəbbüs kimi irəli sürmədiyini bildirmişdi. Azərbaycan tərəfi bəyan edib ki, platforma təşəbbüsünü müsbət hesab edir və onun həyata keçirilməsi üçün müzakirələrin aparılması lazımdır. Azərbaycan həmişə regional sülhə xidmət edən təşəbbüslərin tərəfdarı olub. Ancaq münaqişə həll olunmayanadək hansısa əməkdaşlıqdan söhbət gedə bilməz.
- Əgər Türkiyənin Ermənistanla münasibətlərinin qurulmasında DQ şərtini geri götürməsi barədə şaiyələrə inansaq, belə çıxır ki, Türkiyənin QƏSP təşəbbüsü “ölü doğulub”? Axı QƏSP-də əsas yeri Azərbaycan tutur.
- Piar işlərində çox həssas məqamlar var. Hətta bir saniyə belə diqqətsizlik edəndə, problemlər ortaya çıxa bilər. Ona görə durmadan işləmək lazımdır. Ötən il Münxendə Ərdoğanın Oskanyana cavabının şəxsən şahidi oldum. Ərdoğan çox dəqiq ifadələrlə Ermənistanın işğalçı olduğunu bildirdi. Ancaq bu mövqe hər zaman təkrarlanmalıdır. Məsələn, mən Azərbaycanın mövqeyini durmadan təkrarlayıram. Çünki unudulmamalıdır. Bir dəfə təkrarlamadıqda deyirlər ki, yəqin mövqedə dəyişiklik var. Jurnalistlər belə məqamlara xüsusi fikir verirlər. Türkiyənin Azərbaycanın dostu və qardaşı olduğunu biz hər məqamda vurğulayırıq. Türkiyə də hər məqamda öz mövqeyini təkrarlamalıdır. Bu mövqe dövlətə aydın ola bilər, ancaq ictimaiyyət üçün bu, hər zaman təkrarlanmalıdır.
- Son bir ayda həm Türkiyə və Ermənistan, həm Türkiyə və Azərbaycan, həm də Türkiyə, Azərbaycan və Ermənistan arasında bir neçə yüksəksəviyyəli görüşlər keçirilib. Bunu hansısa mesaj kimi başa düşmək olmazmı? Bu görüşləri ümidverici nəticələrə aparan yol kimi dəyərləndirmək olarmı?
- Diplomatlar məsələlərə
ümidlə deyil, reallıqla yanaşırlar. Ancaq ictimaiyyət xəyallarla da
yaşaya bilər. Onların fikirlərinin formalaşmasına
KİV təsir edir. Əgər KİV-də gedən məlumatlar
reallıqları əks etdirmirsə, ümidsizliyi
formalaşdırırsa, onda problem yaranır. Rəsmi dövlət
qurumu kimi biz, təbii ki, o cür düşünmürük.
Biz reallıqları bilirik.
- Sizin deməyinizdən belə
çıxır ki, görüşlərin sayından və
ya məzmunundan asılı olmayaraq, ictimaiyyətə dəqiq
açıqlamalar verilməlidir ki, onların hansısa fərqli
məna çıxarmalarına ehtiyac qalmasın.
- Əlbəttə ki,
ictimaiyyətin düşünməsinin
qarşısını almaq olmaz. Ancaq onların düzgün
nəticə çıxarmaları üçün
düzgün, ikimənalı olmayan məlumatlar vermək
lazımdır.
- Türkiyə həm
regional və ikitərəfli münasibətlərdə, həm
də beynəlxalq müstəvidə bir il əvvəlki səviyyədə
qalıb?
- Türkiyə-Azərbaycan
münasibətləri qardaşlığa əsaslanır və
bu münasibətlər gündən-günə güclənir.
Ümumiyyətlə götürdükdə isə, Türkiyənin
mövqeyi bütün dünyada bəllidir və bu mövqe
güclənir. Azərbaycan bundan yalnız fərəhlənir.
Türkiyə BMT Təhlükəsizlik Şurasının
qeyri-daimi üzvüdür.
- DQ ətrafında informasiya
müharibəsi davam edir. Bu baxımdan Azərbaycan və Ermənistanın
strategiyası nə ilə fərqlənir?
- Ermənistanın
resursları bu baxımdan çox genişdir. Ancaq bu o demək
deyil ki, biz fəaliyyətsiz qalmalıyıq.
Çalışırıq ki, reallıqları və
mövqeyimizi dünya ictimaiyyətinə düzgün
çatdıraq. İndi biz uduzan tərəf deyilik.
Özümüzü udan tərəf kimi göstərmək
də istəmirik. Eyforiyaya qapılmamağa
çalışırıq. Əminliklə deyə bilərəm
ki, beynəlxalq ictimaiyyət qarşısında irəli
sürdüyümüz arqumentlər vəziyyəti ciddi
şəkildə dəyişdirib.
- Xəzər bəy, bu baxımdan Azərbaycan mediasına
tövsiyəniz nədir?
- XİN-media əlaqələrində
böyüklük-kiçiklik münasibətlərindən
deyil, tamamilə bərabər səviyyələrdən
söhbət gedir. Məqsəd eynidir. Sadəcə olaraq,
bunun forması düzgün seçilməlidir.
Çalışmalıyıq ki, bir-birimizi dəstəkləyək
və güclənək, bir-birimizin fəaliyyətindən bəhrələnək.
Qarşılıqlı şəkildə peşəkarlığımızı
artırmalıyıq.
- Münaqişə ilə
bağlı ümidverici və optimist açıqlamalar
çox vaxt Qərb diplomatları tərəfindən verilir.
Halbuki bunların həqiqəti əks etdirmədiyini
görürük. Belə bəyanatlar səsləndirməkdə
onların məqsədləri nədir?
- Bunun iki əsas səbəbini
görürəm. Birincisi, bu, onların beynəlxalq
bürokrat mahiyyətlərindən irəli gəlir. Onlar həmişə
çalışırlar ki, diqqət çəksinlər.
Digər tərəfdən, onlar həmişə sülh
yolunu xüsusi vurğulayırlar. Vasitəçilər
açıqlamalarını məhz bu formada verməlidirlər.
Onlar hərbçi kimi açıqlama verə bilməzlər.
İkinci səbəb isə odur ki, bu, onların deyil, bizim
ağrımızdır, onların torpaqları işğal
olunmayıb. Bizim nikbinliyimiz yalnız torpaqlarımız
işğaldan azad edildikdən sonra olacaq.
- Üçüncü səbəb
bu ola bilərmi ki, nikbin danışmaqla hansısa iş
gördükləri, nəyəsə nail olduqları barədə
rəy formalaşdırmağa çalışsınlar?
- O da ola bilər. Ancaq onu mən
demədim (gülür).
- Abdullah Gülün Ermənistana
səfərini Türkiyənin məğlubiyyəti kimi qələmə
verənlər də, buna ümidlə yanaşanlar da oldu. Azərbaycan
pəncərəsindən vəziyyət necədir?
- Yenə deyirəm ki,
diplomatlar ümidlərlə yaşamırlar. Real vəziyyət
budur ki, Ermənistanın mövqeyində hansısa dəyişiklik
yoxdur. Türkiyənin diplomatik uğurunu bilmirəm, ancaq
futbolda qalib gəlmişdi (gülür). Buna görə
çox şadıq.
- Diasporların ortaq fəaliyyətini
ölkələrimizin xarici siyasətinin bir parçası
kimi dəyərləndirə bilərikmi?
- Bu, unikal məqamdır.
Xarici siyasətdə bunlar arasında tam əlaqələndirmə
olmasa da, təbii ki, bunun təsiri var. Ermənistan diasporunun təsiri
isə çox böyükdür, hətta Ermənistanın
xarici siyasətinin tam mərkəzidir. Türkiyə-Azərbaycan
ortaq diasporuna gəldikdə isə, əsas məsələ
keçirilən görüşlərin məzmunudur. Kəmiyyət
önəmli deyil. Keyfiyyət artırılmalıdır.
- Rusiya-Türkiyə
yanaşması DQ probleminin həllinə nəcə təsir
edə bilər?
- Hər ikisi güclü
dövlətlərdir və hər ikisinin regionda maraqları
var. Rusiya-Türkiyə münasibətlərinin, eləcə
də Türkiyə-Ermənistan
danışıqlarının DQ münaqişəsinin həlli
prosesinə birbaşa aidiyyəti yoxdur. Ancaq bu münasibətlər
elə bir şərait yarada bilər ki, danışıqlar
prosesində hansısa irəliləyiş olsun.
Hər hansı problemin həllində
birbaşa xətt var. Eyni zamanda həmin xətt müəyyən
bir çərçivədə, şəraitdə fəaliyyət
göstərir. O çərçivə və o şərait
həll üçün nə qədər məqbul və əlverişli
olsa, biz də o qədər tez nəyəsə nail ola bilərik.
Əgər Türkiyə-Rusiya və Türkiyə-Ermənistan
münasibətləri həmin çərçivələri
əlverişli edə bilsələr, onda biz o xətt üzərində
işimizi qura bilərik. Yəni Türkiyə həmsədr
kimi birbaşa o xəttin üzərində olmasa da, o şəraitin
yaradılmasında çox müsbət rol oynaya bilər.
Ancaq gərək biz ortada nəyisə görək. Hazırda
ortada heç nə yoxdur, bəlkə də olacaq.
- Kollektiv Təhlükəsizlik
Müqaviləsi Təşkilatı (KTMT-red.) ordu qurmaq barədə
qərar qəbul edib. Eyni zamanda Rusiya və Ermənistan da
ortaq hərbi hava komandanlığı yaratmaq barədə
razılığa gəliblər. Ermənistanda Rusiyanın hərbi
bazasının olduğunu da nəzərə alsaq, Azərbaycanın
Türkiyə ilə analoji addım atmasına ehtiyac varmı?
- Həmişə KTMT-nin
üzvlərinə xatırladırıq ki, onlar Ermənistanla
eyni hərbi blokda olsalar da, bu ölkənin təcavüzkar
olduğunu nəzərə almalıdırlar. Onun hərbi
potensialının gücləndirilməsinə və bunun Azərbaycanın
əleyhinə istifadə olunmasına yol verməməlidirlər.
Digər tərəfdən, Ermənistan
çalışır ki, həmin təşkilata
üzvlüyünü öz təhlükəsizliyinin təminatının
göstəricisi və öz işğalçı siyasətinə
dəstək kimi göstərsin. Bu, tamamilə
yanlışdır. Çünki hərbi bloklar bir-birilərinin
ərazisini müdafiə etmək üçün qurulurlar.
Azərbaycan da əgər hansısa məqamda beynəlxalq
hüquqa söykənərək, öz ərazilərini
işğaldan azad etməyə çalışacaqsa, bu,
yalnız Azərbaycan ərazilərində (hazırda
işğal altında olan ərazilərimizdə-red.) baş
verəcək. Ona görə də Ermənistan həmin təşkilatın
dəstəyinə ümid etməməlidir.
Azərbaycan isə,
ümumiyyətlə, blokçuluğun tərəfdarı
deyil. Düşünürük ki, bloklar arasında
hansısa konfrantasiya olduqda, bu, həmin blokların üzvlərinin
maraqlarına uyğun deyil.
- Xəzər bəy, son vaxtlar
6 rayonun qaytarılmasından tez-tez söhbət gedir. Bunun əsası
varmı?
- KİV-də gedən məlumatlar
doğru deyil. Biz mərhələli həll yolunun tərəfdarıyıq.
Moskva Bəyannaməsində də bu, öz əksini
tapıb. Mərhələlərdə, ilk növbədə,
hansısa rayonların qaytarılması öz əksini tapa
bilər. Lakin bu, o demək deyil ki, Qarabağ unudulur. Azərbaycan
mövqeyini dəyişməyib. Bütün rayonlar azad edilməlidir.
Sonra qaçqınlar öz yurd-yuvalarına
qayıtmalıdırlar. DQ-dəki ermənilərə də
Azərbaycan pasportları verilməlidir. Sonra status müəyyən
olunmalıdır. Dəfələrlə bəyan etmişik
ki, biz DQ-yə vəsait qoymağa, hətta Ermənistanın
özünə də yardım etməyə hazırıq.
- İndiyə qədər
Azərbaycan pasport üçün müraciət edən erməni
olubmu?
- Onların buna imkanları
yoxdur. Onlar özləri də işğal altındadırlar.
Əgər belə bir müraciət olarsa, biz buna
hazırıq.
- Türkiyə bir neçə
il əvvəl Azərbaycanla vizanı ləğv etdi. Ancaq Azərbaycanın
da eyni addımı atmaması Türkiyə tərəfindən
birmənalı qarşılanmadı. Bu məsələ ilə
bağlı hansısa yenilik varmı?
- Azərbaycanda hansısa
ölkə ilə viza məsələsini aradan qaldırmaq və
ya asanlaşdırmaq qurumlararası danışıqların
aparılmasını tələb edir, hər qurum buna öz rəyini
bildirməlidir. Yəni bu, müəyyən prosedura
bağlıdır. Azərbaycanda bu məsələni
Türkiyədə olduğu kimi, xarici işlər nazirinin bir
sözü ilə həll etmək
olmur.
Natiq Pənahlı
Zaman.- 2009.- 21-23 fevral.- S. 12-13.