Gövhər Baxşəliyeva,
millət vəkili, AMEA akad. Z.M.Bünyadov
adına Şərqşünaslıq İnstitutunun direktoru,
akademik
Azərbaycan şərqşünaslığı qədim və dərin
tarixi köklərə bağlı-dır. Böyük Azərbaycan mütəfəkkirləri və
alimləri Bəhmənyar, Xətib Təbrizi, Şihabəddin Sührəvərdi,
Mahmud Şəbüstəri, Nizami Gəncəvi, Məhəmməd ibn Hinduşah
Naxçıvani, A.Bakıxanov, M.F.Axundov, Mirzə Kazım bəy və
başqaları öz qiymətli əsərləri ilə Şərq xalqlarının tarix,
ədəbiyyat və fəlsəfəsinin inkişafına əvəzsiz töhfələr
vermişlər. Azərbaycanda məşhur şərqşünaslar çox olmuşdur...
Ərəb, fars və türk dillərinin gözəl biliciləri, bu dillərdə
yazılmış möhtəşəm poeziya nümunələrinin yorulmaz
tədqi-qatçıları, Azərbaycanın böyük tarixçiləri,
islamşünaslar, mətnşü-naslar və s. Hər əsəri elmdə yeni söz,
yeni tapıntı olan bu parlaq alimlər, işıqlı şəxsiyyətlər öz
fundamental tədqiqatları ilə Azərbaycan şərqşünaslığının
özünəməxsus simasını müəyyənləşdi-rib, keçmiş sovet
şərqşünaslığında xüsusi “Azərbaycan məktəbi”-nin
mövcudluğunun etiraf olunmasını təmin etmişlər. Görkəmli
şərqşünas-alim, Azərbaycanda ərəbşünaslıq üzrə ilk qadın
filolo-giya elmləri doktoru, professor Aida xanım
İmanquliyeva həmin məktəbin inkişafında böyük xidmətləri
olan, eyni zamanda keçmiş ittifaq və dünya miqyasında onu
layiqincə təmsil edən nüfuzlu alimlərimizdən olmuşdur. Dərin
nəzəri bilikləri, analitik təfəkkürü, geniş erudisiyası,
zəngin mütaliəsi, bir neçə Şərq və Qərb dillərini bilməsi
sayəsində apardığı tədqiqatlar və yazdığı əsərlər qısa bir
vaxt ərzində ona nəinki keçmiş Sovetlər Birliyində, hətta
bir çox xarici ölkələrdə geniş şöhrət gətirmişdir.
Aida Nəsir qızı İmanquliyeva 1939-cu il oktyabrın 10-da Bakı
şəhərində ziyalı ailəsində anadan olmuşdur. 1957-ci ildə
Bakı şəhərinin 132 saylı orta məktəbini qızıl medalla
bitirmişdir. Həmin ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indiki
BDU-nun) Şərqşünaslıq fakültəsinin ərəb filologiyası
bölməsinə daxil olmuş-dur. 1962-ci ildə universiteti
bitirəndən sonra həmin universitetin Yaxın Şərq xalqları
ədəbiyyatı tarixi kafedrasının aspirantı olmuş, daha sonra
keçmiş SSRİ EA Asiya xalqları İnstitutunun aspi-ranturasında
təhsil almışdır. 1966-cı ildə namizədlik dissertasiyasını
uğurla müdafiə edən Aida İmanquliyeva Azərbaycan EA
Şərqşünaslıq İnstitutunda öz məhsuldar elmi fəaliyyətinə
başlamışdır.
Aida xanım elmin bütün enişli-yoxuşlu yollarını pillə-pillə
keçmişdi, öz zəhməti, istedadı, zəkası, qabiliyyəti
sayəsində kiçik elmi işçilikdən baş elmi işçi, şöbə müdiri,
elmi işlər üzrə direktor müavini və nəhayət, Azərbaycan
Elmlər Akademiyası Şərqşünas-lıq İnstitutunun direktoru
vəzifəsinə ucalmışdı.
1989-cu ildə Aida xanım İmanquliyeva Tbilisi şəhərində
müvəffəqiyyətlə doktorluq dissertasiyası müdafiə etmiş,
filolo-giya elmləri doktoru elmi dərəcəsini və tezliklə bu
ixtisas üzrə professor adı almışdır.
Üç monoqrafiyanın (“Mixail Nüaymə və “Qələmlər birliyi”, M.,
1975; “Cübran Xəlil Cübran”, B., 1975; “Yeni ərəb ədəbiyyatı
korifeyləri”, B., 1991) və 70-dən artıq elmi məqalənin
müəllifi olan A.N.İmanquliyeva Şərq filologiyası sahəsində
yazıl-mış bir çox elmi əsərlərin redaktoru olmuşdur. Müasir
Şərq ədəbiyyatının bir sıra əsərləri də Aida xanımın
tərcüməsində işıq üzü görmüşdür. O, həmçinin Azərbaycan EA
Şərqşünaslıq İnstitutunda fəaliyyət göstərən “Asiya və
Afrika xarici ölkə ədəbiyyatları” ixtisası üzrə müdafiə
şurasına sədrlik etmişdir.
Prof. A.N.İmanquliyeva Azərbaycan şərqşünaslıq elmini
dəfələrlə respublika hüdudlarından uzaqlarda (Moskva, Kiyev,
Poltava, Sankt-Peterburq, Hamburq, Halle və s.) ləyaqətlə
təmsil etmişdir.
Aida İmanquliyeva elmi-təşkilati fəaliyyətində
yüksəkixtisaslı ərəbşünas kadrların hazırlanmasını daim
diqqət mərkəzində sax-lamışdır. Təsadüfi deyil ki,
institutun Ərəb filologiyası şöbəsinə başçılıq etdiyi qısa
müddət ərzində onun bilavasitə səyləri ilə 10-dan artıq
namizədlik dissertasiyası müdafiə edilmişdir.
Aida İmanquliyeva Ümumittifaq Şərqşünaslar Cəmiyyəti Rəyasət
Heyətinin, Şərq ədəbiyyatlarının tədqiqi üzrə Ümumitti-faq
Koordinasiya Şurasının və Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
üzvü olmuşdur.
O, uzun illər pedaqoji fəaliyyətlə də səmərəli məşğul olmuş,
Azərbaycan Dövlət Universitetində ərəb filologiyası
fənnindən mühazirələr oxumuşdur.
Dünya şöhrətli şərqşünaslarla bir sırada adı çəkilən Aida
İmanquliyevanın tədqiqatlarının sahəsi ərəb filologiyası və
ya konkret olaraq ərəb məhcər ədəbiyyatı olaraq qeyd olunur.
Lakin Aida xanımın araşdırdığı məsələlər şərqşünaslığın və
filoloji düşüncənin hüdudlarına sığmır. Şərq-Qərb
problematikasının bədii-romantik tərənnümü Aida xanımın
yaradıcılığında müstəqil fəlsəfi problem kimi qoyulur və
Şərq ilə Qərb düşüncələrinin vəhdət zərurəti elmi-fəlsəfi
arqumentlərlə sübuta yetirilir. Belə ki, Aida xanım tədqiq
etdiyi görkəmli şəxslərin xidmətlərini göstərməklə
kifayətlənməyərək, özü də Şərq-Qərb probleminin həlli
istiqamətində olduqca dəyərli fikirlər irəli sürmüşdür.
Onun tədqiqatları nəticəsində bütün dövrlər üçün
aktuallığını saxlayan mütləq bir həqiqət müəyyənləşmişdir:
Şərqin bir çox ölkələrinin müasir inkişafı bir gerçəkliyi
ortaya qoyur – Qərbin mədəni dəyərləri o zaman yerli zəmində
kök sala və onu zəngin-ləşdirə bilər ki, onlar Şərq
ənənəsinə və milli xarakterə uyğun formalarda əxz
edilsinlər. Alimin çoxsaylı elmi əsərlərində Qərb və Şərq
mədəni ənənələrinin sintezi, yaradıcı üslubun inkişafı və
yeni bədii cərəyanların təşəkkül tapması tədqiq olunur ki,
bu da nəinki ərəb ədəbiyyatının, həmçinin bütün yeni Şərq
ədəbiyyatla-rının həmin aspektdə öyrənilməsi üçün çox mühüm
zəmin yaradır və metodoloji əhəmiyyət daşıyır.
Sivilizasiyalararası dialoq ideyasının siyasi, iqtisadi və
kultu-roloji müstəvilərdə üzə çıxması əslində elmi-fəlsəfi
və ədəbi-bədii yaradıcılıqda aparılan axtarışların nəticəsi
idi. Bu problem bədii yaradıcılıq müstəvisində bir sıra
yazıçı-mütəfəkkirlər tərəfindən hələ XX əsrin sonunda
qaldırılmışdı. Aida İmanquliyeva məhz həmin ədəbi-bədii
proseslərin XX əsrin sonunda kəsb etdiyi yeni ictimai-siyasi
mənanın aktuallığını nəzərə alaraq, bu problemi Azərbaycan
şərqşünaslıq məktəbinin mühüm istiqamətlərindən birinə
çevirdi.
Qeyd etdiyimiz kimi, Aida xanım İmanquliyevanın maraq
dairəsi geniş və çoxşaxəli idi. Bununla belə, onun çoxsaylı
elmi araşdırmalarının əsas tədqiqat obyekti ərəb məhcər
ədəbiyyatı idi.
XIX əsrin sonlarında bir çox ərəb ölkələrinin, ilk növbədə
Livanın, ictimai-siyasi və iqtisadi həyatındakı problemlər
insanları vətəni tərk edib kütləvi şəkildə ABŞ-a mühacirət
etməyə məcbur etdi. Livan yaradıcı ziyalılarının ABŞ-a,
xüsusilə də, Nyu-York şəhərinə mühacirəti ilə ərəb məhcər
ədəbiyyatının təşəkkülü başlandı, bu da son nəticədə yeni
ərəb ədəbiyyatının forma-laşmasında əhəmiyyətli rol oynayan
xüsusi və özünəməxsus “Suriya-Amerika məktəbi”nə çevrildi.
Ərəb ədəbiyyatını fəal şəkildə əcnəbi ədəbiyyatların
təcrübəsinə qoşmaq yolu ilə onu yeniləşdirmək missiyası rolu
“Suriya-Amerika məktəbi”nin aparıcı nümayəndələrinin üzərinə
düşdü.
Alimin çoxsaylı və gərgin araşdırmaları sayəsində aşağıdakı
nəticələr əldə edilmişdir: Ərəb məhcər ədəbiyyatı
nümayəndələri-nin ədəbi yaradıcılığının əhəmiyyəti ondadır
ki, onlar Avropa və Amerika ədəbiyyatının etik və bədii
dəyərlərini yenilik ruhunda əxz etmiş, yeni formada ifadə
etmiş, onların nailiyyətlərini milli ənənələrlə sintezdə
təcəssüm etdirmişlər. “Suriya-Amerika məktə-bi”nin ən
istedadlı sənətkarları əcnəbi ədəbiyyatlardan məhz ərəb
ölkələrinin ən mühüm ictimai inkişaf tələblərinə cavab verən
nailiyyətləri mənimsəmişlər. Bu yazıçıların fəaliyyəti
sayəsində XX əsrin əvvəllərində ərəb ədəbiyyatı regional
birliklər çərçivəsin-də qapanıb qalmaq ənənəsini dəf edə və
dünya ədəbi prosesinə fəal şəkildə qoşula bilmişdir.
“Suriya-Amerika məktəbi” yazıçıları-nın yaradıcılığı
qeyri-adi bir sintezin nümunəsi oldu – onun əlaqə dairəsinə
eyni vaxtda üç ənənə: “göl məktəbi”, Amerika
trans-sendentalizmi və rus ədəbiyyatının tənqidi realizmi
daxil oldu. Bunları təhlil edən tədqiqatçı yazır: “Ədəbi
faktların təsviri, müqayisəli təhlili və öyrənilməsi yeni
ərəb ədəbiyyatının formalaş-masına dair təsəvvürləri nəinki
genişləndirdi, həm də Şərqin yeni ədəbiyyatının tarixi
inkişafının mürəkkəb və ziddiyyətli forma-larının tipoloji
baxımdan həqiqi mənzərəsini canlandırdı. “Suriya-Amerika
məktəbi”nin adı çəkilən üç cərəyanla təmasının nəticəsi
burada müəyyən bədii metodların formalaşması oldu: “göl
məktəbi” və transsendentalizm Cübran və ər-Reyhaninin
yaradıcılığında romantik metodun təşəkkül tapmasına səbəb
oldu-sa, rus ədəbiyyatı ilə əlaqə və ünsiyyət realist
Nüayməni formalaş-dırdı”.
Tədqiqatçı məhcər ədəbiyyatı yaradıcılarının ədəbi-bədii
üslubunun bütün incəliklərini tədqiqat obyektinə çevirir: “Mühacir
yazıçılar yeni ədəbi üslubun yaradıcıları idilər. Onlar
mümkün qədər bu üslubu arxaizmlərdən, ağır sintaktik
quruluşlardan, müxtəlif növ süni bəzək yığınından azad
etmişlər. Bununla bəra-bər, onlar ərəb klassik ədəbiyyatının
ənənə və dəyərlərinə sayğılı münasibət nümayiş etdirmişlər”.
Alim ərəb məhcər ədəbiyyatının ən müxtəlif bədii üsluba
malik nümayəndələrinin yaradıcılığını araşdırdı: Nuaymə
yaradıcı-lığında rus ədəbiyyatının təsiri ilə formalaşan
tənqidi realizmi öy-rəndi, Cübran yaradıcılığında ingilis
poeziyasının təsiri ilə roman-tik üslubunun inkişaf
prosesini izlədi, Amerika transsenden-talistlərinin Əmin
ər-Reyhani və digərlərinin yaradıcılığında oynadığı rolu
müəyyənləşdirdi. Bu zaman o, yüzlərlə ədəbiyyat oxuyur,
yazıçıların ən məşhur əsərlərini təhlil edir, onların
yaradıcılıq metodunu, dünyagörüşünü, nəsr və poeziya
dillərinin təkamülünü, lirizmi, müxtəlif qəhrəman
obrazlarının xüsusiyyət-lərini tədqiq edir, dünya
ərəbşünaslığında ilk dəfə olaraq ərəb-Amerika, Qərbi Avropa
və rus ədəbi əlaqələrinin məğzi və əhə-miyyətini tam aşkar
edir, ərəb məhcər ədəbiyyatının ən görkəmli nümayəndələrinin
bədii üslubunun formalaşmasında Qərb və rus
ədəbiyyatlarından mənimsəmə prosesi və onun nəticələrini
müəy-yənləşdirir.
Alimin gəldiyi qənaətə görə, ədəbi inkişaf prosesi gedişində
maarifçi didaktizm, sentimentalizm cizgiləri qeyd olunan
ərəb yazıçıları tərəfindən aradan qaldırılmış, romantizmin
və tənqidi realizmin poetikası mənimsənilmişdir. Beləcə
onlar içərisində olduqları tarixi gerçəkliyi əks etdirmək
üçün çox zəruri olan yeni ideya və yeni formaları özündə
daşıyan Qərb mədəniyyəti və ədəbiyyatının nailiyyətlərindən
yaradıcı surətdə faydalanmışlar.
Bu yazıçıların hər biri öz yaradıcılıq metoduna xas olan
etik və bədii dəyərlər ehtiyatını işə salaraq, onu
özünəməxsus şəkildə bədii təcrübədən keçirmişdir. Cübran və
ər-Reyhani Qərb roman-tizminə müraciət etmişlər. Lakin ərəb
romantik şairlərindən fərqli olaraq, bu yazıçılar yalnız
onun zahiri xüsusiyyətlərini mexaniki şəkildə qəbul etməmiş,
romantizmi yaradıcı metod kimi, yəni onlara ərəb
gerçəkliyinə öz münasibətlərini ifadə etmək imkanı verən
yeni nəzər nöqtəsi kimi mənimsəmişlər. Onlar ilk olaraq
maarifçiliyin artıq daralmış çərçivəsini qırıb romantizm
cəbhəsinə keçmişlər. Cübranın və ər-Reyhaninin
yaradıcılığında romantik istiqamət nəinki mənimsənilmiş, həm
də zənginləşmiş və mürəkkəbləşmişdir. Bu, bir tərəfdən ərəb
ədəbiyyatının xüsusi ənənələri ilə Qərb romantizmi
təcrübəsinin mürəkkəb sintezi nəticəsində, digər tərəfdən
hər iki sənətkarın fərdi istedadı sayə-sində baş vermişdir.
Beləcə, onlar ümumbəşəri problemlərin qoyu-luşu səviyyəsinə
yüksəlmiş və dünya ədəbi prosesinin nəinki bəra-bərhüquqlu
iştirakçısı olmaq, həm də yeni bədii dəyərlərin dünya
ədəbiyyatına ötürücüsü kimi çıxış etmək imkanı qazanmışlar.
Professor Aida İmanquliyeva təkcə ərəb mühacir şairlərinin
romantikasını araşdırmaqla kifayətlənməmiş, onları Qərb
romantik poeziyasının görkəmli nümayəndələri ilə müqayisəli
surətdə təhlil etmişdir. Lakin tədqiqatını bununla da
məhdudlaşdırmayaraq, bütövlükdə romantik poeziyanı
ədəbiyyatda yeni ruhlu bir hadisə kimi nəzərdən keçirmiş və
bu konteksdə ədəbi-bədii metodlar və onların mahiyyəti
haqqında olduqca dəyərli fikirlər irəli sürmüşdür.
A.İmanquliyeva araşdırmalarının sonunda belə bir müddəa
irəli sürür ki, ərəb ədəbiyyatı xarici ədəbiyyatların
nailiyyətlərin-dən faydalanmasında ilk növbədə məhcər
ədəbiyyatı nümayəndə-lərinə borcludur. Məhcər yazıçıları
Qərb ədəbiyyatının pozitiv təsiri orbitində olaraq, onun ən
yaxşı nailiyyətlərini mənimsəmiş və özlərinə məxsus şəkildə
inkişaf etdirmişlər. Öz əsərlərində milli ruhu və milli
koloriti qoruyub saxlaya bilən bu yazıçılar yeni ərəb
ədəbiyyatının inkişafında əvəzsiz rol oynamışlar. Məhz
onların yaradıcılığı sayəsində XX əsr ərəb ədəbiyyatının
mövzu dairəsi genişlənmiş, janr tərkibi daha da rəngarəng
olmuş, bədii ifadənin yeni formaları yaranmış və ərəb
ədəbiyyatı ümumbəşər mədəniyyətinin ayrılmaz hissəsinə
çevrilmişdir.
Aida xanımla 15 il birgə çalışan bir insan kimi bir məsələni
də xüsusi vurğulamaq istəyirəm. Ulu Tanrı Aida xanımı
yaradarkən, çox səxavətli olmuş, ona yüksək şəxsi və
intellektual keyfiyyət-lərlə yanaşı, qibtədoğuran bir zahiri
gözəllik də bəxş etmişdi. Onun gözəlliyini vəsf etmək üçün
bəlkə də Füzuli qələmi, Vaqif təbi, Ələsgər sözü gərəkdir.
Çünki bu zahiri gözəllik onun daxili aləmi, zəngin mənəvi
dünyası, incə ruhu və həssas qəlbi ilə tam bir harmoniya
təşkil edirdi…
Bu günlərdə görkəmli şərqşünas-alim, elm təşkilatçısı,
peda-qoq, filologiya elmləri doktoru, professor Aida xanım
İmanquliye-vanın yubileyidir. Çox təəssüf ki, onun ömür yolu
qısa oldu. Amma onsuz ötən illər bir həqiqəti də ortaya
qoydu: Aida xanım bizdən yalnız cismən ayrılıb – adı
dillərdən düşmür, xatirəsi ürəklərdən silinmir. Əsərləri
dönə-dönə oxunulur, təhlil və tədqiq edilir, tərcümə olunur,
yenidən işıq üzü görür. Nə qədər ki, onun alim qələmi ilə
uğrunda mübarizə apardığı ideya və amallar aktuallığını
itirməyib, nə qədər ki, Şərq və Qərb münasibətlərində tam
anlaşma bərqərar olmayıb, insanlar dönə-dönə Aida
İmanquli-yevanın əsərlərinə müraciət edəcək və gələcək
nəsillər onu daim minnətdarlıqla xatırlayacaqlar.