Hələ də haqqı tanınmamış,
böyük irsinə hələ də əlimiz yetməyən nəhəng fikir və
əməl adamlarımızdan biri də Əhməd bəy Ağaoğludur. O,
milli siyasi və fikir həyatımızda adı şükranla
çəkilməli 3-5 adamdan biridir.
Sovet dövründə onun haqqında yazılmamış deyil. Amma
daim mənfi çalarda. Kaş ki, yazılmayaydı, şüurları
zəhərləməyəydilər. Heç olmasa o müəlliflər etdikləri
haqsızlıqla bağlı üzrxahlıq etmiş olaydılar.
Şüurlara yeritdikləri zəhəri təmizləyə bilməsələr də
heç olmasa günahlarını yumuş olardılar.
Şükürlər olsun, bu böyük fikir və əməl adamı
haqqında son illərdə bir neçə dəyərli əsər çap
edilib. Obyektiv və insaflı araşdırıcılar onun
həyatı və fikirləri haqqında heyranlıq və
minnətdarlıqla yazmışlar. Bu kitablara dayanaraq
onun haqqında yazı hazırlamaq nisbətən asanlaşıb.
Bununla belə, Əhməd bəy o qədər nəhəng şəxsiyyətdir
ki, onun həyatındakı keşməkeşli olayları,
epizodları, xüsusən konseptual fikirlərini kiçik bir
yazıya sığışdırmaq mümkün deyil. Onun zəngin
həyatının və o qədər də zəngin yaradıcılığınının
quru özətini vermək belə bir neçə yarpaqlıq yazı
tələb edir. Bu yazıda çağdaş oxucumuz üçün gərəkli
hesab etdiyimiz bəzi məsələlərə toxunacağıq.
Əhməd bəy Ağayev (Ağaoğlu) (1869-1939) XIX yüzilin
sonlarından 1920-ci illərədək Azərbaycanda, sonra
isə Türkiyədə siyasi və fikir həyatına yön verən
şəxslərdən biridir. O, Şuşada, ata tərəfdən Qurdeli,
ana tərəfdən Sarıcalı boyuna bağlı ənənəvi bir
ailədə doğulub. Məhəllə məktəbində və xüsusi
müəllimlərdən dövrün ənənəvi təhsil sisteminin
verdiyi biliklərə yiyələnmiş, anasının təşəbbüsü ilə
həm də rus dilini öyrənmişdir. Yenə anasının təkidi
ilə Şuşadakı rus orta məktəbinə, sonra isə real
məktəbə (təbiət fənləri təmayüllü məktəbə)
göndərilir. Xatirələrində Əhməd bəy yazır ki, bu
məktəblər şəhərin erməni məhəlləsində yerləşirdi. 45
şagirddən yalnız beşi müsəlman uşağı idi. Erməni
şagirdlərin bu azlığa qarşı münasibəti çox aqressiv
olmuş, müsəlmanları daim incitmişlər. Bu mühitə
dözməyən şagirdlərin dördü məktəbi tərk etmiş,
yalnız Əhməd təhsilini uğurla başa vura bilmişdir.
Məktəb illərində gördüyü bu acılar bütün həyatı boyu
onu izləmiş, onda haqsızlığa etiraz doğurmuşdur. Bu
hisslərin yaranmasında bu dövrdə yayğın olan xalqçı
(narodniçestvo) ədəbiyyatın da mühüm rolu olmuşdur.
Politexnik institutunda oxumaq istəyi ilə Peterburqa
gələn Əhməd bəy burada Qafqazdan olan 35-40 gənc
arasında sonralar birlikdə çalışacaqları Əli bəy
Hüseynzadə və Əlimərdan bəy Topçubaşov (Topçubaşı)
ilə rastlaşır. Bu vaxt gənclər arasında xalqçı
əhval-ruhiyyə, rus ziyalılarının arasında isə aşırı
millətçilik, o cümlədən antisemitizm çox yayğın idi.
Oğlu Səməd Ağaoğlunun yazdığına görə, imtahan zamanı
onu yəhidi sayan bir müəllimin qərəzli münasibəti
nəticəsində imtahandan kəsilir. Bu haqsız
münasibətdən qəzəblənən protest ruhlu gənc Əhməd bəy
Ağayev ali təhsil almaq üçün az miqdarda vəsaitlə
1888-ci ilin yanvarında Parisə yola düşür.
Bir müddət fransızca öyrənəndən sonra Sorbon
Universitetinin Şərq dilləri fakültəsində
mühazirələrə girir, daha sonra eyni zamanda hüquq
fakültəsində oxuyur. Bu zaman Fransa 1870-71-ci
illər savaşındakı uğursuzluğun travmasını yaşamaqda
idi. İtirilmiş torpaqlar və zədələnmiş qürur hissi
toplumda, ilk növbədə aydın kəsimdə güclü revanşist
millətçilik doğurmuşdu. Əhməd Ağayevin dərslərinə
ciddiyyətlə yanaşması və fövqəladə istedadı
professorlarının da diqqətini çəkmiş, Parisin aydın
salonlarına onun yol tapmasına nədən olmuşdu. Əhməd
Ağayev (Ağaoğlu) haqqında maraqlı araşdırma aparmış
A. Holly Shisslerin təsbitinə görə, gənc tələbəyə
Paris həyatında fransızlardan ən çox üç şəxs – onun
fars dili və tarixi professoru James Darmesteter,
“La Nouvelle Revue” dərgisinin redaktoru Juliette
Adam, məşhur filosof və tədqiqatçı Ernest Renan
təsir etmişdir. Xüsusən Ernest Renanın dinlər tarixi
haqqında yazdığı əsərlər gənc Əhməd bəyin diqqətini
çəkmiş, onun protest ruhunu qıcıqlandırmışdır. Renan
yazdığı çoxsaylı əsərlərində dinlər tarixində sami
(ərəblər və yəhudilər) və ari (hind-avropalılar)
irqlərinin rolunu qarşılaşdırmış, birincilərin din
tarixinə töhfələrini sərt dillə tənqid etmişdir.
Renana görə, İslam tərəqqinin qarşısını alan,
inkişafa yer qoymayan bir dindir. Renanın dinlər
tarixi və onun toplum həyatında rolu haqqında əsas
tezislərini təqdir edən Əhməd bəy, İslamı müdafiə
etmək üçün farsların hind-avropalı olması və
şiəliyin farslar üçün milli din xarakteri daşımasını
çıxış nöqtəsi olaraq qəbul edir. Onu da nəzərə alır
ki, bu zaman Avropada, xüsusilə Fransada fars tarixi
və mədəniyyətinə xüsusi rəğbət vardı. Gənc
tədqiqatçı ortodoks İslamdan fərqli olaraq şiəliyin
inkişafa meylli, yalnız farslara xas məzhəb, hətta
din olduğu tezisini müdafiə edir. Bu tezislərin
müdafiəsi məqsədilə “La Société persane” (“Fars
toplumu”) ümumi başlıqlı, yeddi bölümdən ibarət
məqalələrini “La Nouvelle Revue” dərgisinin 1891-ci
il saylarında dərc etdirir. Növbəti il başqa bir
dərgidə “Confession du derviche” (“Dərvişin
tövbəsi”) adlı məqalə çap etdirir. 1892-ci ildə isə
Şərqşünasların XIX Beynəlxalq Konqresində şiəliyin
məzdəkçi kökləri haqqında məruzə edir. Bu məruzənin
mətninin çapına qərar verilir.
Sorbon Universitetində təhsil aldığı dövrdə Əhməd
bəy Yaxın Şərq haqqında çap edilmiş iki kitaba rəy
yazır, bundan əlavə, Tiflisdə çıxan rusdilli
“Kavkaz” qəzetinə məqalələr göndərir.
Sonralar türkçülüyün tanınmış xadimi kimi
məşhurlaşmış Əhməd bəyin Paris yazılarında “özünü
doğma kültürü haqqında yazan fars kimi təqdim
etməsi” A. Holly Shisslerin diqqətini çəkmişdir.
Gənc Əhməd bəydəki bu “kimlik problemini”ni
tədqiqatçı iki mümkün səbəblə izah edir. Birincisi,
dini-imperial kimliklə (“rus müsəlmanı”) Peterburqu
tərk etmiş Əhməd bəyin yetişdiyi Qafqaz mühiti fars
kültürünün hələ güclü olduğu məkan idi; bu kültürün
də özəyində şiəlik dururdu. İkincisi, Orta Şərqdən
gəlmiş və bir Qərb paytaxt şəhərinin akademik
dairələrinə daxil olan şəxs kimi özünü “ari” irqinə
aid etmək müəyyən dəyər ifadə edə bilərdi.
Altı ildən sonra Sorbon Universitetinin Şərq dilləri
və hüquq diplomları ilə vətənə dönən Əhməd bəy
yolüstü dörd ay İstanbulda qalır. Burada Osmanlının
bir sıra görkəmli aydınları və dövlət adamları ilə
görüşür. İstanbulda olan Şeyx Cəmaləddin Əfqani ilə
yenidən bir araya gəlir, siyasi-ideoloji məsələləri
müzakirə edir. Keçmiş dostu Əli bəy Hüseynzadə onu
İttihad və Tərəqqi Komitəsinin liderləri ilə tanış
edir. Bu görüşlər və uzun müzakirələr onun
dünyagörüşünün dəyişməsində mühüm rol oynayır.
Bir müddət Tiflis gimnaziyasında müəllim işləyib,
yerli qəzetlərlə əməkdaşlıq etdikdən sonra “Məşriğ”
(Şərq) adlı türkcə bir qəzet çıxarmaq üçün müraciət
edir. Hakimiyyət rədd cavabı verir, çünki “o vaxt
hökumət rus ünsüründən bulunmayan müsəlmanlara böylə
bir vasitəyə izn verməyə müsaidə etmirdi”. Bu arada
“İslama görə və İslam aləmində qadın” və “İslam və
axund” əsərlərini yazır. Bu əsərlərin əsas mövzuları
İslamda islahat aparmaq gərəkliyi, onu savadsız
mollaların inhisarından qurtarmaq və günün
tələblərinə uyğunlaşdırmaq, sünni-şiə ixtilaflarına
son qoymaq, qadına layiq olduğu yeri vermək, eləcə
də əlifba məsələləridir. Bu dövrdə Əhməd bəy şiəliyi
artıq birtərəfli vəsf etmir, fars kültürünü digər
etnik kültürlərdən üstün saymır. Hətta hesab edir
ki, “Türk qadınını aşağılayaraq Türk həyatiyyət və
mədəniyyətinin gəlişməsi və iləriləməsinə əngəl olan
qüvvə o köhnə və çürük İran mədəniyyətidir”. Əhməd
Ağaoğlunun tədqiqatçısı A. Holly Shissler də bu
dövrdə onun “kimlik problemi”ndə dəyişiklik olduğunu
təsbit etmişdir.
Bu arada milli aydın kəsimini bir yerdə tuta bilən
əsas mərkəz 1898-ci ildən sonra Əlimərdan bəy
Topçubaşovun (bəzən qısa müddətdə Həsən bəy
Zərdabinin) redaktəsi ilə çıxmağa başlayan “Kaspi”
qəzeti idi. Rusca çıxmasına baxmayaraq, yeni
redaktorun gəlməsindən sonra bu qəzet yerli
məsələlərə, milli həyatın müxtəlif sahələrinə aid
yazılar çap etməyə başladı. Məhz buna görə o, milli
mətbuat orqanı kimi qəbul edilir. Yazı
müəlliflərinin çoxu da Azərbaycanın artıq tanınmış
ictimai xadimlərinə çevrilmiş şəxslərdi. Müəlliflər
sırasında Həsən bəy Zərdabidən tutmuş onlarca gənc
qələm sahibi də vardı.
Qəzetin 1898-ci ildən sonrakı dövründə əsas müəllifi
Əhməd bəy Ağayevdi. O, tez-tez ən müxtəlif
mövzularda – İslam tarixi, siyasi-ideoloji
məsələlərlə bağlı, milli və beynəlxalq həyatın
çeşidli yönləri, beynəlxalq siyasət haqqında onlarca
məqalə dərc etdirmişdir.
Əhməd bəy bu mövzularda yazılmış kitab və məqalələrə
də özünün münasibətini bildirir, müəlliflərlə canlı
polemikaya girirdi. “Kaspi”nin 1899-cu il 16 mart
tarixli sayında sonralar məşhur şərqşünas alim kimi
tanınmış Krımskinin “Müsəlmanlıq və onun gələcəyi”
adlı kiçik kitabı Əhməd bəy Ağayevin sərt tənqidinə
hədəf oldu. Kitabın əsas müddəaları ilə razılaşmayan
Əhməd bəy farsların İslam tarixində oynadığı rolla
bağlı əsaslandırılmış, maraqlı fikirlər irəli sürür.
Məqalə müəllifinə görə, “qalibləri təsiri altına
salmaq” qabiliyyətinə malik fars etnosu “İslamın
özünü sonralar təhrif edən müxtəlif məzhəb və
təriqətlər yaratdı”. Az sonra o, “Məhərrəm” başlıqlı
geniş məqaləsində yenidən farsların İslam tarixində
rolu mövzusuna qayıdır. O, farsların Abbasi
xilafətində təsirinin artmasını və yüksək mövqeləri
tutmasını izah edəndən sonra yazır: “...Farslar
İslamın ürəyini gəmirmiş, hər il yeni təriqət
yaratmışlar; nəzakət xatirinə və rahat olduğu üçün
bu təriqətlərə dini don geyindirmiş, amma [bu
təriqətlərin] mahiyyəti tamamilə siyasi olaraq
qalmışdır; beləcə Zeydilər, İsmaililər, Bəttanilər,
Qərmətilər və saysız başqa təriqətlər yaranmışdır”.
Əhməd bəyin “xilafət üzərində İranın siyasi
qəyyumluğu” adlandırdığı dövr bütpərəst
monqolların/moğolların hücumları və ondan sonrakı
siyasi hadisələrlə qapandı. “Bu cür əlverişsiz
şəraitdə belə fars müsəlmanları milli müstəqillik və
onun gerçəkləşməsi uğrunda mübarizəni daha böyük əzm
və inadla davam etdirmişlər”. Əhməd bəy Ağayevə
görə, bu mübarizə “Səfəvi sülaləsi başda olmaqla
ayrı dövlətin yaranması ilə uğurla başa çatdı.
Səfəvilər seyid, yəni Hüseynin nəslindən idilər.
Onlar şiəliyi, yəni Əli, Hüseyn və onların
davamçıları kultunu farsların milli dini elan
etdilər, bu dini dəbdəbə ilə ört-basdır etmək və
farsların ürəyini mümkün qədər ona bağlamaq üçün heç
bir vasitədən çəkinmədilər”.
Əhməd bəy Ağayevin “Bizim millətçilər” adlı məqaləsi
Paris dövrünün yanlış fikirlərindən onun tamamilə
uzaqlaşdığını bir daha göstərir. O, İranın İslam
tarixindəki rolu haqqında başqa bir maraqlı fikir
irəli sürür. “Özünəməxsus orijinallığını, öz dilini
saxlamağa” müvəffəq olmuş bu ölkə, Əhməd bəyə görə,
“İslamı özü bildiyi şəkildə, özünün mənəvi
ehtiyaclarına uyğun olaraq dəyişdi, öz
“ərəbçiliyini” elə zorladı, ona elə pozğunluq və
dekadentlik gətirdi ki, indi də İslam özünə gələ
bilmir. İslama bütün məzhəblər, bütün təfriqələr,
bütün zorlamalar, subversiv nəzəriyyələr İrandan
gəldi və yalnız “assimilyatora” qarşı
sönməz-tükənməz nifrətlə təlqin edildi. İran bu
nifrəti ört-basdır edərək, bəzən onu gizlədərək,
səbrlə öz vaxtını gözlədi”.
Əhməd bəyin panislamizmə həsr edilmiş məqalələri də
maraq doğurur. Onlardan biri – “Panislamizm, onun
xarakteri və istiqamətləri” başlıqlı yazıda müəllif
göstərir ki, Qərb mətbuatında son zamanlar tez-tez
“panislamizm” adlanan bu hərəkat haqqında yazılar
çıxır. Bu yazıların əsas məqsədi oxucuda qorxu
yaratmaqdır. Panislamizmi geriyə qayıdış, fanatizmin
oyanması, ya da Osmanlı sultanı Əbdülhəmidin
intriqası kimi qiymətləndirənlər var. Halbuki
panislamizmi şərtləndirən əsas amil əzilən İslam
aləmini Qərbin artan təzyiq və köləliyindən
qurtarmaq istəyidir.
Əhməd bəy Ağayev İslamı “fanatiklərin dini” kimi
qələmə verənlərə qarşı üç hissədən ibarət məqalə
yazmış, onların bu iddialarının əsassız olduğunu
Peyğəmbərin hərəkətləri və bu dövrdə baş vermiş
başqa hadisələrlə izah etmişdir. O, “kitab əhlinə”
İslamın ilk dövrlərində xoş münasibətini göstərən
tarixi faktları xatırlatmışdır.
Əhməd bəy Ağayevin adı çəkilən “Bizim millətçilər”
başlıqlı məqaləsi həm dövrün, həm də müəllifin
özünün ideoloji-siyasi əhval-ruhiyyəsini əks
etdirmək baxımından önəmlidir. Müəllifə görə,
“millətçilik özü-özlüyündə hörmətə layiq, hətta
möhtəşəm bir hadisədir, çünki o, xalqların həyatında
bir zərurətdir. Mən hətta düşünürəm ki, bəşəriyyətin
təkamülü tarixində millətçilik dindən sonra insan
ruhunun ikinci böyük mərhələsidir. O, tarixdə ən
böyük qəhrəmanlıqların nədəni olmuş, yenə də olacaq.
Onsuz bir sıra xalqlar yenə də yadların zülmü
altında inləməli olacaqdı və məhz onun sayəsində
hələ bir çoxları uyğun çıxış yolu tapacaq... Həqiqi,
dürüst, sonunadək özünə sadiq qalan millətçi,
özününkünü müdafiə edərkən, başqasınınkı üzərində
hər hansı zülmü də rədd etməlidir”. Amma hakim
millətçilik bu zaman Rusiyada azlıqlara qarşı nifrət
püskürür, onları assimilə etməyə çalışırdı. Məsələn,
“Novoye vremya” jurnalının yazarı Menşikov
erməniləri, bolqarları, serbləri və başqa azlıqları
dilindən imtinaya məcbur etmədiyi, onlara zorla
İslamı qəbul etdirmədiyi, başqa sözlə, assimilə
etmədiyi üçün Osmanlını “axmaq” adlandırır. Əhməd
bəy Ağayev rusiyasayağı bu tip millətçiliyi, müasir
terminlə ifadə etmiş olsaq, şovinizmi rədd edir.
“Türk-tatar irqinin özünəməxsus əlifbası varmı?”
adlı məqalədə (Kaspi, 20 iyul 1901) Əhməd bəy
Türk-tatarların qədim tarixi, onların yürüşləri və
xarakteri haqqında məlumat verərək, hazırda istifadə
etdikləri ərəb əlifbasının Türk dilinin
xüsusiyyətlərinə uyğun gəlmədiyini göstərir. Bu
sahədə çoxdan başlanmış müzakirələrin xülasəsini
verdikdən sonra Türklərin iki gədim əlifbasının
olduğunu bildirir. O, Nəcib Asim bəyin “Türk
yazıları” kitabına istinadən qırğız və uyğur
boylarının əlifbaları (uyğun olaraq VI-VII və
VII-VIII yüzillər) haqqında geniş bilgi verir.
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin öz vəsaiti hesabına
1905-ci ildə “Həyat” qəzetini təsis edib, baş
redaktorluğunu Əhməd bəy Ağayevə (Əli bəy Hüseynzadə
ilə birlikdə) təklif etməsi ilə onun həyatında yeni
mərhələ başlandı. Eyni məram sahibi dostları ilə bir
yerdə xalqının problemlərinin həlli yolunda çalışmaq
üçün o artıq təsirli bir vasitə əldə edə bilmişdi.
Artıq ideoloji həyatda fəal fikir çatışması
başlanmışdı. Əhməd bəy bu çatışmaların tam
mərkəzində yer almış, hətta ona yön vermişdir. Yerli
aydınlar arasında kimlik məsələlərinə münasibətdə
millətçi və xalqçı cərəyanları təmsil edənlərdən
fərqli görüşləri olan kosmopolit (daha çox
ruspərəst) kəsim də var idi. Dövrün nəsr və şeirində
onların tənqidinə aid onlarca nümunə var. Xalqına
yabançı bu kəsim mətbuatda “intiligent”, ya
“obrazovonski” adlandırılır, millətçilərlə onlar
arasında fikir mübarizəsi gedirdi. Fərhad Ağayev
(Ağazadə) Əhməd bəyin redaktə etdiyi “İrşad”
qəzetində millətçiliyin müdafiəsinə həsr olunmuş
məqaləsində “millətin istiqbalını təmin etmək üçün
birləşmək” gərəkliyi və bunun üçün millətçiliyin
yeganə uyğun cərəyan olduğu fikrini irəli sürür. Elə
buradaca o yazır: “Bir para darülfünunlarda təlim
tapmış cavanlar millətin böylə ağlar halətini görüb
də onun mühüm ehtiyaclarına əslən etina etməyib,
özlərini ayrı firqələrə, ayrı partiyalara mülhəq
ediyorlar”. Fərhad Ağayevin məqaləsindəki fikirlər
Harun Sultanov adlı bir “intiligent”in etirazına
səbəb oldu. Harun Sultanova görə, “Nasyonalizm o
vəqt lazım idi ki, bir dildə, bir yerdə, bir adətdə
olanları yığsın bir yerə... Nasyonalizm bizə heç
lazım deyil, biz nasyonalizmdən keçmişik”.
Millətçiliyi (“nasyonalizm”i) tənqid edən müəllif
alternativ olaraq sosializm və İslamın gərəkliyi
fikrini müdafiə edir. Redaksiya (Əhməd bəy Ağaoğlu)
bu müzakirənin vacib olduğunu bildirir və oxucuları
müzakirəyə qoşulmağa dəvət edir. Fərhad Ağayev özü
müzakirənin davamı olaraq bu mövzuda bir neçə məqalə
yazır. Məqalələrin birində o göstərirdi: “... ha
xəyala düşürəm, ha imdiki müsəlmanların nəinki
nasyonalizmdən keçib ötmədigini, hətta nasyonalizmə
gəlib çatmadığını da müşahidə edə bilmiyorum... Yenə
başa düşə bilmiyorum ki, rəfiqimiz Harun Sultanov bu
dünyadan xəbər veriyor, yoxsa axirətdən?”.
Əhməd bəy Ağayev bir qədər sonra millətçiliyin
gərəkliyi mövzusuna qayıdıb “Millət və millətçilik”
başlıqlı dörd hissədən ibarət məqalə yazdı. Bu
məqalə Bakı mətbuatını sosializm (“adəmiyyət”)
fikrinə aludə olmaqda ittiham edən “Tərcüman”
qəzetinin bir məqaləsinə cavab olaraq yazılmışdı.
Əhməd bəy bu iddianın doğru olmadığını bildirir və
millətçilik haqqında özünün baxışlarını izah edir. O
bildirir ki, “hər fərdin ömründə olduğu kibi, bir
millətin ömründə də dövrələri var. Bu dövrələri
keçmək məcburi bir əməldir”. Daha sonra müəllif
Avropa ölkələrindən öyrənməyin vacib olduğunu deyir,
Avropa tarixində millətçiliyin oynadığı müsbət
quruculuq rolundan bəhs edir və göstərir: “... cümlə
millətlərin ən parlaq mərhələləri haman
“millətçilik” deyilən dövrələridir! Əlan ümum
dünyanı heyrətdə qoyan, ümum dünyaya hökmfərma olan,
o moşəşe (parlaq), o müqtədir, öz ülum, sənayesi ilə
övci-əlayə (yüksəklərə) çatmış Fransanı,
İngiltərəni, Almaniyanı, İtaliyanı bu əzəmətə, bu
həşəmətə çıxaran haman millətçilik, haman
nasyonalizm dövrəsi oldu!”. Əhməd bəy başqa
məsələlərlə yanaşı, hər millətçiliyin müsbət
olmadığı fikrində də israr edir. Rusiyada
Pruşkeviçin millətçiliyi ilə Turgenevin millətçiliyi
arasında böyük fərq olduğunu izah edir. Elə buradaca
o, öz millətinin eyiblərini, başqa millətlərin
müsbət keyfiyyətlərini gizlətməyi xəyanət sayır:
“Həqiqi millətçi millətini tənqid etməkdən,
millətinin eyyubatını (eyiblərini), qüsuratını
görkəzməkdən, millətinin azarlarını, dərdlərini
arıyıb da açıq-açığa deməkdən nəinki çəkinmiyorlar,
bəlkə bir an böylə qafil olmuyorlar. Və həmçinin
həqiqi millətçilər qeyri millətlərin arasında olan
gözəl sifətləri, gözəl adətləri, gözəl binaları öz
milləti üçün imtisal edüb (örnək bilib), millətini
bu gunə şeyləri əxz etməyə təhrik və təşviq etməkdən
çəkinmiyorlar”.
Əhməd bəy Ağayevin “həqiqi millətçilik” anlayışında
keçmişi ideallaşdırmaq yoxdur, əksinə, o, tarixin
öyrənilməsinin ondan dərs almaq üçün lazım olduğunu
bildirir. Məqalələrinin birində o yazırdı: “Gəlin
açıq və səmimi danışaq. Əcdadlarımız bizə nəyi miras
qoyub gediblər? Onlara nəyə görə hörmət etməliyik?
Özlərinin səfehlikləri və ağılsızlıqları ucbatından
şəhərləri, qarət olunmuş kəndləri tərk edib
getdiklərinə görəmi, öz əcdadlarının əməyi ilə
yaradılmış bütöv, nəhəng orqanizmləri viran
qoyduqlarına görəmi?.. Əcdadlarımıza nəyə görə
hörmət etməliyik? Zorakılıq qarşısında qorxub geri
çəkilmək ənənələrinə görəmi, bizim qüvvələrimizi
hələ də korşaldan, bizi yaşamaq qabiliyyətindən
tamamilə məhrum edən güclülərin qabağında
kor-koranə, mənasızcasına baş əymək xasiyyətinin
nəsildən-nəslə irsən keçməsinə görəmi?”.
1905-ci il inqilabı milli azlıqlar üçün də bayram
havası gətirmişdi. Dəyişən yeni şəraitdən istifadə
etmək gərəkdi. Əhməd bəy bu dəyişikliyi ən yaxşı
dərk edən və ondan fəal şəkildə istifadə etməyə
çağıran fikir və əməl adamlarından biri idi. Bu
zaman Rusiyada sakin olan Türklərin birliyi məsələsi
gündəmdə idi.
Rusiya Müsəlmanları İttifaqının qurulması prosesində
Azərbaycandan ən fəal iştirak edən şəxs Əlimərdan
bəy Topçubaşov idi. O, bir neçə dəfə bu təşkilatın
qurultaylarında sədrlik etdi. Qurultayların
sənədləri bir qayda olaraq Topçubaşovun qələminin
məhsulu idi. Müsəlmanlar İttifaqının qurulmasında
daha bir neçə nüfuzlu Azərbaycan Türkünün (bu
sıradan Əhməd bəy Ağayev, Əli bəy Hüseynzadə) fəal
iştirakına baxmayaraq sonralar, özəlliklə II
qurultaydan sonra Azərbaycandan olan siyasətçilərin
və ictimai xadimlərin bu quruma marağının söndüyü
müşahidə edilir (Topçubaşov istisnadır). Bakıda
Rusiya Müsəlmanları İttifaqının yerli şöbəsinin
qurulması haqqında qərarın olmasına baxmayaraq
burada həmin şöbə yaranmadı. İttifaqın rəhbərliyində
Topçubaşovdan başqa Azərbaycandan siyasət adamı
təmsil edilmədi. Nə hikmətsə, Əhməd bəy Ağayev kimi
son dərəcə böyük enerji və intellekt sahibi olan
ictimai xadim belə Rusiya Türklərinin həyatında
önəmli hadisə olan bu qurultayların və təşkilatın
fəaliyyətindən uzaq durmuşdur. Həmin hadisələrin
iştirakçıları bu passivliyin səbəbləri haqqında
yazmamışlar, ya bizə onu görmək qismət olmayıb. Bu
məsələ çox sonralar Amerikalı tarixçi Tadeusz
Swietochowski’nin də diqqətini çəkmişdir. O, bu
uzaqdurmanı Tatarıstan və Azərbaycan burjuaziyası
arasındakı rəqabətlə izah edən Sovet tarixçiliyinin
tezisinin doğruluğuna şübhə ilə yanaşır.
Swietochowski’yə görə, Azərbaycan siyasi
xadimlərinin və burjuaziyasının bu prosesə soyuq
münasibətdə olmasının səbəbi onların “Qafqaz
ayrılıqçılığına [particularism] bağlılıqlarının”
Rusiya müsəlmanlarının birliyinə maraqlarına
nisbətən daha güclü olması ilə izah edilməlidir.
Bizcə, bu tezisle razılaşmaq olar. Çünki bir az
sonra da görəcəyimiz kimi, Qafqazda milli-etnik
problemlər 1905-ci ildən sonra o qədər aktuallaşdı
ki, Azərbaycandan olan siyasi-ictimai xadimlərin
enerjisinin önəmli hissəsi erməni hücumlarını dəf
etməyə sərf olundu.
Bəlli olduğu üzrə, erməni ünsürü rus hakimiyyətinin
Güney Qafqazda güvəndiyi yeganə qüvvə idi. Qafqazın
güney-doğu hissəsində yeni elitin yaradılmasında
rusların tamamlayıcısı olaraq erməni elementinə
böyük önəm verilirdi. XIX yüzil boyu onlar üçün
yaradılmış imtiyazlı şəraitdən istifadə edən
ermənilər hər sahədə gücləndilər. Qafqazda Türklər
və ermənilərin milli gücü arasında əhəmiyyətli fərq
yarandı. Bu məsələni araşdırmış senator Kuzminski
1905-ci ildə yazırdı ki, xanlıqlar dövründə
ermənilər “müsəlmanların torpaqlarını becərir,
şəhərlərdə sənətkarlıqla məşğul olur, müsəlmanlardan
tam asılı vəziyyətdə idilərsə, xanlıqların süqutu və
rus hökmranlığının qurulmasından sonra onların
vəziyyəti kəskin surətdə dəyişdi”. Ermənilər artıq
“işğal olunmuş tayfalarla rus hakimiyyəti arasında
vasitəçiyə çevrildilər”. Müsəlmanlar isə ”rus
qoşunları ilə vuruşduqları və İslama etiqad
etdikləri üçün ilk əvvəldən etibarsız element
sayıldılar; bu xalq dilinə, dininə, adət və
ənənələrinə görə tamamilə yaddır; heç cür
assimilyasiya olunmur; öz xüsusiyyətlərini əldə
silah qorumağa meyllidir”.
Yüzillərin qovşağında Bakı neft sənayesində erməni
kapitalının öncül mövqeyə çıxmasının səbəblərindən
biri, ya birincisi birbaşa rus hakimiyyətinin onlar
üçün yaratdığı güzəştlərlə izah edilməlidir.
1821-72-ci illərdə mövcud olmuş neft yataqları
üzərində dövlət inhisarı və icarə sistemi zamanı
ermənilər üçün xüsusi imtiyazlı şərait yaradıldı.
İlk 13 il neft quyularının icarəsi Ter-Qukasova,
daha sonra isə Mirzoyevə verildi.[26] Hökumət icarə
sistemini ləğv edərək neftli torpaqları satışa
çıxardıqdan sonra rus, gürcü, yəhudi və xarici
kapitalın bu sahəyə yönəlməsi ilə erməni kapitalı
üstün mövqeləri itirmədi. XX yüzilin başında
Bakıdakı 167 neft şirkətindən 55-i, yəni 32,9%-i
ermənilərə məxsus idi. Bu şirkətlərdən 21-i (12,8%)
ruslara, 17-si (10,2%), yəhudilərə, 6-sı (3,6%)
gürcülərə, 19-u (11,3%) xaricilərə məxsus idi. Yerli
Türklərin 49 (29,3%) neft şirkəti vardı. Sonuncular
əsas etibarı ilə kiçik, qismən orta həcmli
müəssisələr idi. Böyük şirkətlər ermənilərə və
ruslara məxsus idi. Balıq sənayesindəki icarə
sistemi də ermənilərə xüsusi imtiyazlar verirdi. Bu
sahə Mirzoyev, Korqanov, Ananyev, Mantaşov kimi
erməni kapitalistlərinə icarəyə verilmişdi. Şərab,
tütün sahələrində erməni kapitalı şəriksiz hökmran
durumda idi. Bütün Bakı quberniyası üzrə iqtisadi
fəaliyyətdə də erməni burjuaziyası birinci yerdə
idi. 1900-cu il rəsmi məlumatına görə, quberniyada
olan qeydə alınmış müəssisələrin 29%-i ermənilərin
idi (ruslar 27, Türklər 18, xaricilər 13%).
Maraqlıdır ki, ermənilər, Güney Qafqazın siyasi
mərkəzi olan Tiflisin ticarət və sənayesində də
hakim mövqedə idilər. Buradakı ticarət və sənaye
müəssisələrinin 62,5%-i onlara məxsus idi. Gürcülər
isə bu müəssisələrin 18,3%-nə, dövriyyənin 8,
gəlirin isə cəmi 9,8 %-nə nəzarət edirdilər.
Erməni burjuaziyasının iqtisadi gücü Bakının əmlak
bazarında da özünü açıq göstərməkdə idi. Ermənilər
Bakının ən zəngin təbəqəsi idi və ən bahalı evlər
onlara məxsusdu. Rəsmi rəqəmlərə görə, şəhərdə bir
erməniyə məxsus mülk bir müsəlmanın mülkündən orta
hesabla 9 dəfə, şəhərdəki bütün orta statistik mülkə
nisbətən isə 3,5 dəfə baha idi. Bakı qəzasında
torpaqların alış-verişi torpaq üzərində mülkiyyət
sahiblərinin də sürətlə dəyişməsinə səbəb olurdu.
Senator Kuzminskinin istinad etdiyi rəsmi rəqəmlərə
görə, bu qəzada torpaqların cəmi 16,4%-nin
ermənilərə məxsus olmasına baxmayaraq, onlar ən
gəlirli torpaq sahələrinə sahib idilər və ən çox
torpaq vergisi ödəyirdilər (31%). Torpaq vergisinin
cəmi 16%-i müsəlmanların payına düşürdü.
Milli gücün komponentlərindən olan təhsil və
mədəniyyət sahələrində də XX yüzilin başlarında
böyük fərq yaranmışdı. Sayca yerli Türklərdən
qat-qat az olmalarına baxmayaraq, senator
Kuzminskinin araşdırmalarına görə, Bakıda ali
təhsilli erməni mütəxəssislərin sayı Türklərə
nisbətən qat-qat çox idi. Xüsusən bu, mühəndis və
həkimlərin nisbətində özünü göstərirdi. Yenə onun
istifadə etdiyi rəsmi rəqəmlərə görə, 1901-ci ildə
Bakıdakı orta təhsil müəssisələrinin ümumi sayının
41,1%-i ermənilərin payına (ruslar 33,8, yəhudilər
11,9%) düşürdü. Bu məktəblərdə oxuyan şagirdlərin
yalnız 4,5%-i, qızların isə 0,5%-i müsəlman idi.
Ənənəvi məktəblərdə oxuyan müsəlman uşaqlarının sayı
da bu nisbəti dəyişmək iqtidarında deyildi. Rus
hakimiyyəti türkcə mətbuatın yaranmasının inadla
qarşısını alırdısa, ermənilərin çıxardıqları qəzet
və dərgilər minlərlə tirajla yayılmaqda idi.
Müqayisə üçün xatırladaq ki, hələ XIX yüzilin
ortalarında ermənilərin 30-a yaxın mətbu orqanı
vardı. Bunlardan 6-sı İstanbulda, 5-i Venesiyada,
3-ü isə Tiflisdə çıxırdı.
Erməni millli gücünün ən zəif yeri onların
demoqrafik durumu idi. Rus hakimiyyəti XIX yüzil
boyu erməniləri Osmanlı və İrandan gətirib, Qafqazda
bu elementin çəkisini artırmağa cəhd etməsinə
baxmayaraq, ermənilər Güney Qafqazda hakim
etno-demoqrafik amil ola bilmədilər. Kənd əhalisinə
nisbətən daha fəal şəhər əhalisinin tərkibində
ermənilərin çəkisinin durmadan artmasına baxmayaraq,
onlar hələ də azlıqda idilər. Ən vacib amil isə
onların ifrat dağınıq şəkildə yerləşməsi idi. Belə
ki, 1897-ci il rəsmi sayım materiallarına görə,
Zaqafqaziyanın (Dağıstan əyaləti və Qaradəniz
quberniyası daxil) 5.563.246 nəfərdən ibarət ümumi
əhalisinin 1.091.316 nəfəri erməni-qriqoryanlar idi
(müqayisə üçün: müsəlmanlar 2.575.057). Bu 1.091.316
erməninin 298.685 nəfəri Gəncə quberniyasında,
71.123-ü Qars əyalətində, 52.563-ü Bakı
quberniyasında, 9.532-si Batum əyalətində, 2.132-si
Zaqatala əyalətində, 1.623-ü Dağıstan əyalətində,
2.912-si Kutais quberniyasında, 6.536-sı Suxum
əyalətində, 208.029-u Tiflis quberniyasında, 6.141-i
Qaradəniz quberniyasında, 432.042-si İrəvan
quberniyasında məskun idi. İrəvan şəhərində 1897-ci
ildə ermənilərlə Türklərin sayı bərabər olsa da
İrəvan qəzası əhalisinin (121.813) tərkibində
Türklər (73.033) çoxluqda idilər.Coğrafi dağınıqlıq
erməni milli hərəkatının qarşısında duran əsas
problem hesab edilirdi. Erməni partiyalarının
əhalisinin əksəriyyətinin ermənilərdən ibarət olan
bölgə yaratmaq istəyi də bundan qaynaqlanırdı.
Yuxarıda da deyildiyi kimi, erməni milli gücünün XIX
yüzildə artmasının əsas səbəbi rus imperiya
hakimiyyətinin onlara xüsusi münasibəti ilə
bağlıdır. Rus hakimiyyətinin birbaşa təhriki və
dəstəyi ilə ermənilərdə siyasi təşkilatlanma işi
qonşulara nisbətən erkən başladı, siyasi fəaliyyətə
başlamış erməni siyasi təşkilatları erməni milli
hərəkatını yönləndirdilər. Erməni siyasi
təşkilatlarının erkən yaranmasının digər səbəbi
olaraq 1878-ci il Berlin traktatında Osmanlıda
xristian azlıqlar, o cümlədən ermənilər yaşayan
əyalətlərdə islahatların keçirilməsi zərurəti
haqqında 61-ci maddənin olmasını göstərmək lazımdır.
1887-ci ilin avqustunda Cenevrədə bir qrup erməni
tələbəsi “Qnçak” (“Zəng”) adlı sosial-demokrat
təmayüllü siyasi partiya yaratdı. Bu partiya Osmanlı
daxilində ermənilərin yaşadığı əyalətlərin azad
edilməsini və burada müstəqil erməni dövlətinin
qurulmasını əsas cari məqsədi elan etdi. 1890-cı
ildə Tiflisdə yaradılmış Erməni İnqilabi Partiyası
Daşnaksütyun da əsas məqsədinin “Türk
Ermənistanı”nda müstəqil demokratik respublikanın
qurulması olduğunu bəyan etdi. Hər iki partiya
məqsədə çatmaq üçün bütün vasitələrin, o cümlədən
silahlı çıxışların və terrorun məqbul olduğunu
proqram sənədlərində göstərdi. Yaranar-yaranmaz bu
təşkilatlar paytaxt İstanbul da daxil, Osmanlının
müxtəlif yerlərində silahlı və silahsız hadisələr
törətmiş, bəzi yerlərdə üsyan qaldırmışdılar.
Onlarca insanın ölümü ilə nəticələnmiş bu üsyan və
silahlı toqquşmalarda əsas məqsəd Avropa
dövlətlərinin və Rusiyanın diqqətini erməni
məsələsinə çəkmək idi. Erməni partiyalarının,
xüsusən Daşnaksütyunun ekstremist fəaliyyətinin
nəticə verdiyini söyləmək mümkündür – Rusiya və
Avropa dövlətləri Osmanlıya təzyiq vasitəsi kimi
erməni məsələsindən bundan sonra daha ardıcıl
istifadə etməyə başladılar. Amma az sonra,
Daşnaksütyun liderlərinin də anlayacağı kimi,
Osmanlıda erməni məsələsi bu dövlətlərin əlində
ancaq təzyiq vasitəsi rolunu oynadı. 1890-lardakı
silahlı çıxışların ən vacib nəticəsi isə bu silahlı
çıxışları yatırtmalı olan Osmanlı hökumətinin sərt
tədbirlərindən sonra on minlərlə erməni ailəsinin
var-yoxunu atıb “Türk Ermənistanı”nı tərk etməsi
oldu. Ermənilərin “Qərbi Ermənistan” adlandırdığı
Osmanlı vilayətlərində ermənilər daha artıq dərəcədə
etnik azlığa çevrildilər. Bu ac və acıqlı kütlənin
(“qaxtağan”ların) xeyli hissəsi Güney Qafqazda
yerləşdi və burada etno-demoqrafik və siyasi durumun
daha da gərginləşməsinə əlavə stimul verdi.
1890-cı illərin ortalarından etibarən Daşnaksütyun
siyasi fəaliyyət dairəsinə Güney Qafqazı da daxil
etdi. Bu, rus hakimiyyətinin erməni milli hərəkatını
daha artıq nəzarətə almaq istədiyi dövrə təsadüf
edir. Bu məqsədlə Qafqazdakı rus hakimiyyəti
tərəfindən ermənilərin siyasi mərkəzinə çevrilmiş
Eçmiədzindəki qriqorian kilsəsinə təzyiqlər edildi,
hətta bu kilsənin rus pravoslav kilsəsi ilə
birləşdirilməsinə cəhdlər oldu. Qafqazın baş valisi
knyaz Qriqori Qolitsın mülki idarələri doldurmuş
erməni məmurların bir hissəsini işdən çıxardı.
1897-ci ildə qriqorian kilsəsinə məxsus məktəblərin
Təhsil Nazirliyinə tabe edilməsi haqqında qanun
verildi. 1903-cü ildə isə qriqorian kilsəsinin dini
işlər üçün zəruri olmayan əmlakının ondan alınıb
mülki dövlət idarəsinin tabeliyinə verilməsi
haqqında qanun çıxdı. Bu sonuncu qanun erməni
katolikosunun, erməni siyasi təşkilatları və
mətbuatının, erməni milli hərəkatını təmsil
edənlərin qəzəbinə səbəb oldu. Erməni milli hərəkatı
ilə rus hakimiyyətinin arası dəydi. Osmanlıda
silahlı mübarizə təcrübəsi qazanmış erməni
partiyaları, xüsusilə Daşnaksütyun terror
fəaliyyətlərini Qafqaza keçirdi. Daşnaksütyun artıq
hərbi-siyasi ordenə çevrilmişdi. Rus polisinin
verdiyi məlumata görə, inqilab dövründə
Daşnaksütyunun 165 min üzvü vardı. İxtiyarındakı
hərbi dəstələrdəki (zinvor) döyüşçülərin sayı isə
100 minə çatırdı. Terrorçu hazırlamaq üçün bu
təşkilatın Bolqarıstanda xüsusi hərbi məktəbi,
Londondakı Erməni Milli Bankında isə 1 milyon funt
sterlinqlik hesabı vardı. Hərbi dəstələri saxlamaq
üçün 10 milyon rubla qədər büdcə xərclənirdi.Onlarca
rus məmuru terrora məruz qaldı. Erməni-Rusiya
münasibətləri bu zaman o dərəcədə gərginləşdi ki,
erməni terrorizmi Rusiya imperiyasının Qafqazdakı
ali təmsilçisi qraf Qolitsını, Bakı qubernatoru
knyaz Nakaşidzeni belə hədəfə almağa cəsarət etdi.
Bir sözlə, Türklər və ermənilər müxtəlif şərtlərdə
yeni siyasi mərhələyə girirdilər. Milli güclər
fərqli idi. Ermənilər siyasi təşkilatlanma, iqtisadi
qüdrət, dövlət orqanlarında təmsilçilik, təhsil,
mətbuat və s. sahələrdəki üstün güclərinə güvənib,
Güney Qafqazda aparıcı güc olmaq iddiasında idilər.
Erməni milli hərəkatı bir qədər də qabağa gedib,
gələcək muxtar Ermənistanda əhalinin əksəriyyətinin
ermənilərdən ibarət olması üçün bu coğrafiyanı başqa
etnik birliklərdən təmizləməyi planlaşdırırdı. Gürcü
sosialisti Karibi az sonra Daşnaksütyunun strateji
xətti haqqında yazacaqdı: “Daşnaklar gəldilər,
özləriylə milli nifrət gətirdilər... Erməni
inqilabçılarının, xüsusən Daşnaksütyun partiyasının
buralarda peyda olmasınadək Zaqafqaziya sülh və
əmin-amanlıq şəraitində yaşayırdı... Daşnaklar
gələcək muxtar Ermənistan üçün başdan-başa
ermənilərlə məskun ərazi yaratmaq haqqında moizələri
ilə gəldilər və Zaqafqaziya kəndinin patriarxal
həyatına milli düşmənçilik və nifrət hissləri girdi.
Ermənilərin silah çəkməsinə türklər da eyni qaydada
cavab verdilər”.
Daşnaksütyunun erməni xalqı üçün təmiz ərazi
yaratmaq strategiyası onun proqram sənədlərində də
təsbit edilmişdi. Bu, rus hakimiyyəti üçün də sirr
deyildi. İllər sonra bir sıra araşdırıcılar, eləcə
də sovet tarixçiliyi Qafqazda birinci erməni-türk
savaşının əsas səbəbi olaraq erməni və türk
burjuaziyası arasında rəqabətlə izah etməyə
çalışacaq, halbuki belə bir rəqabət olsa da erməni
milli ideyası “təmiz ərazi” yaratmaq
strategiyasından ibarət idi. Rus hökumətinin
inqilabdan kütlələri yayındırmaq üçün türk-müsəlman
ziddiyyətlərini qızışdırmaq və bu ziddiyyətlərin iki
qonşu xalq arasında kütləvi qırğınlara səbəb
olmasında fəal rolu da araşdırıcıların diqqət
çəkdikləri əsas mövzulardandır.
1905-ci il inqilabı türklər üçün ermənilərin
təzyiqləri ilə başladı. Ağır yaralanandan sonra
Qafqazı tərk etmiş Qalitsından sonra Qafqaza canişin
təyin edilmiş qraf İllarion Vorontsov-Daşkov 1908-ci
ildə imperiyanın baş nazirinə yazdığı məktubda bu
illəri belə xatırlayır: “Daşnaksütyun’un
həyasızlığının həddi-hesabı yoxdu və 1904-cü ilin
sonlarına doğru Daşnaksütyunun [ermənilər üzərində]
hakimiyyəti öz zirvəsinə çatdı... 1905-ci ilin
başlarında öz gücündən və vəziyyətindən sərxoş olmuş
Daşnaksütyun xadimləri arasında müsəlmanları da
özünə tabe etmək fikri meydana çıxdı”. Bu məqsədlə
Daşnaksütyun müsəlmanlara ünvanlanmış minlərlə
bəyannamə yaydı. Burada müsəlmanları rus hökumətinə
– “yeganə düşmənə qarşı” birgə mübarizəyə çağırdı.
Amma çağırış-bəyannamələr, maraqlıdır ki,
ermənilərlə işbirliyinə getməyən müsəlmanlara
təhdidlə bitirdi: “Hazır olun: biz torpağı sizin
qanınıza bələyəcək, sizin meyitlərinizi bütün
dünyanı bürüyəcək atəşə verəcəyik”.
1905-1906-ci illərdə erməni-türk (erməni-müsəlman
davası) qırğınları haqqında çox yazılıb,
ayrıntılarına girməyəcəyik. Mövzumuz üçün onun türk
toplumuna təsiri daha önəmlidir. Yalnız çox qısa
şəkildə xatırladaq ki, Qafqazların bu faciəli
hadisələri 1905-ci il fevralın 6-da Bakıda bir
müsəlmanın ermənilər tərəfindən öldürülməsindən
sonra başlandı. Silahlı toqquşmalar və talanlar üç
gün çəkdi. Dövlət orqanları “bitərəf qaldıqları”
görüntüsünü yaratdılar. Rəsmi statistikaya görə,
ölənlərin sayı 249 nəfər idi (201 erməni, 40
müsəlman). Əslində isə min nəfərdən çox adam
öldürülmüşdü. Fevralın 20-21-də bu hadisələr
İrəvanda təkrarlandı. Daha sonra terror və qətl
hadisələri Naxçıvanda (mayın 12-dən ayın sonunadək),
Şuşada (iyunun başlarında), yenidən Bakıda (20-26
avqust), Baş Noraşendə (sentyabrın sonları), Qazaxda
(sentyabrın sonları), Gəncədə (15-18 noyabr) və
Tiflisdə (21 noyabr) baş verdi. 1906-cı ilin birinci
yarısında qırğınlar səngisə də müxtəlif yerlərdə
davam etdi. İl yarım ərzində hər iki tərəfdən 10
minə qədər adam həlak oldu. Qori qəzasının rəisi,
sonra Gəncə və Dağıstan valisi olmuş general
Alftanın bir gizli raportu hökumətin bu faciədə
oynadığı rol və güddüyü məqsədi göstərir. General
Alftan baş nazir və daxili işlər naziri Stolıpinə
yazırdı: “Türklər və ermənilərin yaşadığı
Zaqafqaziyanın şərq hissəsində hərc-mərclik
gözlənilmədən bu iki silahlanmış xalq arasında qanlı
və qəddar qisas şəklində özünü göstərdi.
Hərc-mərcliyin bu şəkildə özünü göstərməsi bizim
üçün çox uğurlu sayılmalıdır, çünki heç şübhəsiz,
bütün bu hərəkətlər əslində ermənilər tərəfindən
istiqamətləndirilir və bizə qarşı yönəlib. Onların
Türklərdən bu cür həyasız və kobud dəstək tələbi,
onları iqtisadi əsarətə almaları və işbirliyindən
imtina etdikləri təqdirdə onları ölümlə hədələmək də
daxil olan təhdidləri bu qırğınları yaratdı və
fəlakəti bizdən uzaqlaşdırdı”.
Erməni təhdidlərinə, daha sonra birbaşa hücumlarına
türk toplumu hazır deyildi, odur ki, reaksiyası
gecikdi, itkiləri isə daha çox oldu. Bununla belə,
bu hadisələr türkləri təşkilatlanma, özünümüdafiə
ehtiyacına inandırdı. Bu ehtiyacı dərk edən və
millətini müdafiəyə qalxmış şəxslərdən biri, bəlkə
də “birincisi” desək daha haqlı olar, Əhməd bəy
Ağaoğlu oldu.
Bakı qırğınlarından bir neçə gün sonra, fevral
ayının 14-də Gəncədə iki bəyannamə yayıldı. Rus
hakimiyyətini təlaşa salmış bu bəyannamələrin
birində deyilirdi: “Türk qardaşlar! Bakı hadisələri
biz müsəlmanları və erməniləri yüz il geri atdı və
başqa tayfaların gözündə bizləri rəzil etdi. Bakı
küçələri qanına bələnmiş ermənilər və müsəlmanlarla
dolduğu bir zamanda bizim düşmən sevinir və
özü-özünə fikirləşir: “Bir halda ki bu iki millət
bir-birinin boğazından yapışıb, deməli, mənim
əlim-ayağım açıqdır”. Buradaca düşmənin kimliyi –
rus hökuməti - adı ilə bildirilir, ayılıb onu yaxşı
tanımağa, daha sonra Qafqaz xalqlarının birləşib,
xəncər və güllələri həqiqi düşmənə qarşı yönəltməyə
çağırılırdı.
İkinci bəyannamə məzmunca daha əhatəli idi; burada
proqram xarakterli mülahizələr vardı. Bəyannamədə
rus hökumətinin Qafqazlarda müstəmləkəçilik
siyasətindən bəhs edilir, hakimiyyətin buranı
ruslaşdırmaq niyyətində olduğu bildirilir, bu
hakimiyyətdən yaxşı bir şey gözləməyin düzgün
olmadığı qeyd edilir, buradan da millətin öz başına
çarə qılması – kütləvi surətdə təşkilatlanması və
özünü qorumaq üçün silahlı dəstələr yaratması
zərurəti göstərilirdi. Daha sonra müsəlmanların
təkbaşına Rusiyaya qarşı dura biləməyəcəyindən
Qafqaz xalqlarının birləşməsi, onların “öz rifahı
üçün muxtariyyət qanunlarının tətbiqinin” zəruri
olduğu qənaəti bəyan edilirdi. İlk dəfə olaraq
muxtariyyət şüarını irəli sürmüş bu siyasi sənədi
Türk Sosial-Federalistlər Komitəsi imzalamışdı.
Araşdırmaçı İradə Bağırovanın qənaətinə görə, bu
təşkilat 1905-ci ildə Gəncədə formalaşmağa başlayan
“Qeyrət” Sosial-Federalistlər Partiyasının sələfi
idi. “Qeyrət” də federativ Rusiyada milli azlıqlar
üçün muxtariyyət ideyasını müdafiə edirdi. Gəncənin
nüfuzlu şəxsiyyətlərindən olan Ələkbər bəy
Rəfibəylinin (Rəfibəyovun) rəhbərliyi ilə formalaşan
bu partiya tədricən öz fəaliyyət dairəsini yaxın
bölgələrdə (məsələn, Şuşada) genişləndirmiş, Bakıda
belə polis onun haqqında araşdırma aparmaq
məcburiyyətində qalmışdı. “Qeyrət”in muxtariyyət,
Qafqaz xalqlarının birliyi, rus hakimiyyətinin
müstəmləkə zülmü istiqamətində təbliğat işləri
erməni-türk savaşının qızışması, xüsusən bu savaşın
Gəncəyə sıçramasından (1905-in noyabrı) sonra yerli
milli siyası qüvvələrin fəaliyyətində də yeni
istiqamətlər yaratdı. Erməni təcavüzünün coğrafiyası
genişləndikcə bu qüvvələr üzvü olduqları millətin
fiziki varlığını qorumaq məcburiyyətində qaldılar.
Bu zərurət 1906-cı il fevralın 20-də canişin
Vorontsov-Daşkovun yanında təşkil olunmuş
müşavirədən sonra daha aydınlığı ilə ortaya çıxdı.
Bu müşavirəyə erməni və türk toplumlarının hər
tərəfdən 10 nəfər olmaqla nüfuzlu şəxsləri dəvət
edilmişdi. Türk heyətində dəvətlilər arasında
Əlimərdan bəy Topçubaşov, Əhməd bəy Ağayev, Adil xan
Ziyadxanov, Kərbəlayi İsrafil Hacıyev, Qara bəy
Qarabəyov, İbrahim ağa Vəkilov, Məhəmməd bəy
Şahmalıyev və b. vardı. Bu müşavirədə erməni
nümayəndələri əsasən yerli məmurları ittiham edir,
dəymiş ziyanın ödənilməsini tələb edirdilər. Türklər
milli münaqişənin əsas səbəbkarının Daşnaksütyun
olduğunu bildirib, ikinci səbəbkar olaraq rus
hakimiyyətini ittiham etdilər. Daşnaksütyunu müdafiə
etmək istəyən erməni nümayəndələrinə cavab olaraq
Adil xan Ziyatxanov (Ziyatxan) bildirdi:
“...Daşnaksütyun özünün silahlı qüvvələrini
buraxmasa müsəlmanlar da öz silahlı dəstələrini
yaratmaq məcburiyyətində qalacaqlar. Onda qanlı
silahlı toqquşmalar qaçılmaz olacaq və gözəl Qafqaz
yenidən qan dənizinə dönəcək”.
Səkkiz gün davam etmiş bu müşavirənin işində ən fəal
şəkildə iştirak etmiş Əhməd bəy Ağayev türk
nümayəndə heyətinin fikrini ifadə edərək həm rus
hakimiyyətinin intriqalarını, həm də Daşnaksütyunun
cinayətlərini kəskin şəkildə ittiham edib, ultimativ
şəkildə bildirdi: “İndi ki belədir, indi ki bir
müsəlləh partiya on beş ildən bəri təşkil olunub və
hökumət adamları bunu bilib də nəinki əlac eləməyir,
bəlkə bununla həməqidədirlər, bizim istər
hökumətdən, istərsə də ermənilərdən belə bir
partiyanın aradan götürülməyini təmənna etməyimiz
faydasızdır. Biz ancaq özümüz öz əlacımızı
etməliyik. Bizim də gərək mükəmməl və müsəlləh
partiyalarımız olsun... Bir hökumət ki bir tərəfdən
belə işlərə dözür, gərək o biri tərəfdən də dözə”.
Müşavirə hər iki millətin nümayəndələrindən ibarət
Qafqaz canişininin yanında bir barışdırıcı
komissiyanın yaradılması qərarını verdi. Amma bu
qərar gerçəkləşmədi. Bakı və Gəncənin erməni icması
bu komissiyaya nümayəndə verməkdən imtina etdi.
Tiflis müşavirəsindən sonra da Qafqazın müxtəlif
yerlərində etnik əsasda münaqişələr baş verdi.
General Qaloşapovun başçılığı ilə Şuşa və Zəngəzur
qəzalarına göndərilmiş böyük hərbi dəstənin iştirakı
ilə müsəlman qırğınları davam edirdi. Türk
əhalisinin vəziyyəti daha da pisləşməkdə idi.
Şeyxüslamın rəhbərlik etdiyi nümayəndə heyətinin
Qaloşapovun geri çağırılması, bu qırğınları
dayandırmaq haqqında tələbinə Qafqaz idarəsi
dəftərxanasının rəisi Kleşinskinin cavabı “bu
repressiyalar davam edəcək” oldu. Türk toplumu,
müşavirədə iştirak etmiş nümayəndələrinin dediyi
kimi, “özü öz əlacını etməli idi”.
Türk toplumunun siyasi cəhətdən fəal hissəsi
hərəkətə keçdi. Bu hərəkatın başında Əhməd bəy
Ağayev dururdu. O, 1906-cı ilin ortalarında bütün
Qafqazı dolaşıb, müqavimətin təşkili işinə öndərlik
etdi. Artıq oktyabr ayında “Qafqaz Ümummüsəlman
Müdafiə Komitəsi – Difai” adlı təşkilatın rus və
türk dillərində Tiflis, Bakı və Gəncə
quberniyalarında ilk bəyannamələri yayıldı. Bu
bəyannamənin bir yerində deyilirdi: “Mütəşəkkil
hərbi qüvvəyə malik, eyni zamanda yeni silahlarla
mücəhhəz Daşnak firqəsi bir tərəfdən silah gücünə
bütün erməniləri, digər tərəfdən də Qafqaz
hökumətini özünə tabe edib ən ümdə məqsədi təqib
edir: o da Qafqaz daxilində olan bütün müsəlmanları
qırıb-bitirdikdən sonra onların yerini işğal
etməkdir. Ermənilərin bu məqsədlərinə nail olduqdan
sonra, fikirləri Qafqazda erməni xalqı üçün milli
müstəqil bir idarə yaratmaqdır. Firqəmizin başlıca
məqsədi: ayrı-ayrı Qafqaz xalqları arasında səmimi
qardaşlıq və birlik yaratmaqdır. Hərgah Daşnak
firqəsi namus və səmimiyyətlə öz hərəkət və
fəaliyyətlərinin həqiqi proqramını aşkar söyləsə və
əgər bu proqram ayrı-ayrı Qafqaz millətlərinin
hürriyyət və istiqlallarına təcavüz edəcəkləri
maddələri havi deyilsə, o zaman biz öz birlik
əlimizi həmişə ona uzatmağa hazırıq. Biləks, o
qabaqda olduğu kimi müsəlmanların üstünə xain və
qəddarcasına hücumlarında davam edərsə bizdən
layiqli cavabını alar və Qafqaz bitməz-tükənməz
qanlı bir səhnə halına düşər. Daşnak firqəsi əmin
olsun ki, heç bir vaxt biz öz millətimizin
xarabazarlığı və külü üzərində erməni millətinin
səadət və xoşgüzəranlıq qurmasına yol vermərik”.
Təşkilatın qurulması işi sürətlə getdi. Partiyanın
Bakıdakı Mərkəzi Komitəsinə Əhməd bəy Ağayev
(Ağaoğlu) başçılıq edirdi. Gəncədəki siyasi qurumlar
da Difaiyə qoşuldular. Müsəlmanların məskun olduğu
qəzaların əksərində Difainin yerli bölmələri
yaradıldı. Şuşadakı “Qarabağ Birlik Məclisi” adlanan
yerli bölmə Difainin ən güclü qurumu sayılırdı.
İradə Bağırovanın təxminlərinə görə, 1907-ci ildə
Difai Partiyasının üzvlərinin sayı 1.000-dən artıq
idi, onlardan 900-ü əldə silah tuta bilən
döyüşçülərdi. Elə həmin 1907-ci ilin avqustunda
Gəncə qubernatoru Difainin fəaliyyəti haqqında
raportunda yazırdı: “...bu partiyanın yerli
komitələri, özünün kassası, proqramı və xeyli
tərəfdarı var. Onlar Gəncə quberniyasının yalnız
Şuşa, Zəngəzur, Karyagin və Cavanşir qəzalarının
sakinlərindən ibarət deyil, bu quberniyanın bütün
başqa mərkəzlərində, hətta digər yerlərdə də var. Bu
partiyanın rəhbərlərinin tərkibinə və onun təbliğatı
haqqında bəzi natamam məlumatlara baxıldıqda bu
partiya özünün siyasi mahiyyətinə görə demokratik
görünür, vaxt keçdikcə açıq şəkildə
sosial-demokratiya məfkurəsi prinsiplərini təbliğ
edəcək, amma milli zəmində”.
Partiyanın proqram layihəsi Əhməd bəy Ağayevin
redaktoru olduğu “İrşad” qəzetində (13 oktyabr 1906)
çap edildi. Bu proqrama görə, Difainin əsas məqsədi
xalqı başına gələn fəlakətlərdən xilas etmək və onu
geriliyin pəncəsindən qurtarmaq idi. Bunun üçün
maarif və silahlı güc əsas vasitələr hesab edilirdi.
Sosial məsələlərə, xüsusən torpaq məsələsinə
münasibət dövrün sosial-demokrat partiyalarının
proqramına uyğun idi.
Difai az bir zamanda xalqın içinə girib, onun
təşkilatlanması istiqamətində diqqətədəyər işlər
görə bildi. Partiya üzvləri bir qayda olaraq
xeyriyyə cəmiyyətlərinin (Bakıdakı Mərkəzi Müsəlman
Xeyriyyə Cəmiyyəti, Nicat, Nəşri-Maarif, Gəncədəki
Cəmiyyəti-Xeyriyyə, Şuşadakı Hidayət) çətiri altında
fəaliyyət göstərirdilər. Yelisavetpol qubernatoru
raportunda yazırdı ki, kəndə gələn Difai üzvləri
iqtisadi ehtiyacları öyrənmək bəhanəsi ilə camaat
qarşısında çıxış edir, şəriət qaydalarını yada salıb
heyvan oğurluğunun, quldurluğun, qan davasının
yolverilməz işlər olduğunu bildirir, ermənilərlə
münaqişələrdən çəkinməyə çağırırdılar. Bu tələbləri
yerinə yetirməyənlərin xalq qarşısında məsuliyyət
daşıdıqları da xatırladılırdı. Sonra toplanmış
camaat “Şəriət qaydaları ilə yaşayacaqları” haqqında
and içməyə dəvət edilirdi. Elə buradaca partiya
fəalları gözü tutduqları adamları xüsusi mərasimlə
and içdirir, onları Difainin üzvləri sırasına qəbul
edirdilər. Gəncə qubernatoru daha sonra əlavə edir
ki, Qarabağın çox yerində hakimiyyətin verdiyi
qanunlara deyil, bu partiyanın yerli bölmələrinə
(“komitələrə”) müraciət etmək meyli özünü göstərir.
Komitədə şikayətçinin şikayətinə “çox tez və
ədalətlə baxılır; günahkarlar ciddi və təxirə
salınmadan cəzalandırılırlar”. Qubernator Difai
Partiyasının perspektivləri haqqında deyir: “Mən
inanıram ki, Difai Partiyası çox sürətlə böyüyəcək
və tezliklə Qafqazın bütün müsəlman əhalisini əhatə
edəcək. Bir neçə ay bundan əvvəl “Difai” Partiyası
adı haqqında heç kəs heç nə eşitməmişdi, indi onu
hamı tanıyır, hamı onun fəaliyyətini bəyənir, hamı
ona inanır. Partiya nümayəndələrinə qarşı
repressiyalardan ehtiyatlandıqları üçün hamı partiya
üzvlərini və onların fəaliyyətini ciddi şəkildə
gizlədir. Aydındır ki, partiya ağıllı, ehtiyatlı,
ardıcıl, dürüst və səmimi adamların əlindədir”.
Təbliğat və mədəni-maarif işlərindən başqa, Difainin
əsas fəaliyyət istiqamətlərindən biri də cinayətkar
hesab etdiyi şəxslərin cəzalandırılması idi. Bu
məqsədlə xüsusi terror qrupları yaradılmışdı.
Difainin ilk böyük terror aksiyası yuxarıda adı
şəkilmiş Şuşanın keçmiş general-qubernatoru
Qaloşapov oldu. Ondan sonra dəftərxana rəisi
Kleşinski qətl edildi. Daha sonra müsəlman əhaliyə
zülm etmiş başqa hakimiyyət nümayəndələri Difai
üzvlərinin gülləsinə tuş gəldilər. Rus
hakimiyyətinin müsəlmanlara münasibətdə yol verdiyi
cinayətlərdə iştirak etmiş, ya bu hakimiyyətlə
əməkdaşlıq etmiş (məsələn, xəbərçilik etmiş) bir
neçə yerli müsəlmanın da Difainin “qara siyahı”sına
düşməsi haqqında faktlar məlumdur. Hər qətl
hadisəsindən sonra Difai bəyanat verir, qətlin
səbəbini izah edirdi.
Rus inqilabının geriləməsi, sonra isə məqsədinə
çatmamasından sonra çar hökuməti inqilabçı qüvvələrə
qarşı hücuma başladı. Son dərəcə fəallaşmış və
Qafqazda gerçək gücə çevrilmiş Difai Partiyası
hökumətin diqqətindən yayına bilməzdi. 1908-ci ilin
martında Gəncə quberniyasından canişinə göndərilmiş
“tamamilə məxfi” qrifli sənəddə göstərilirdi ki,
mart ayı ərzində Difainin tamamilə ləğv edilməsi işi
başa çatdırılacaq. Eyni zamanda bildirilirdi ki,
partiyanın Bakıdakı Mərkəzi Komitəsinin ləğv
edilməsi ilə arzu edilən nəticəni əldə etmək mümkün
olmayacaq. Təklif edilirdi ki, “Difai partiyasının
fəaliyyətinə tamamilə son qoymaq üçün bu patiyanın
sədri Əhməd bəy Ağayev başda olmaqla Mərkəzi
Komitənin bütün tərkibi Zaqafqaziya diyarından
sürgün edilsin”.
Əhməd bəy Ağayev və dostlarına qarşı təqib və
repressiyalar başladı. Mətbuatda bu önəmli
“pantürkist”ə qarşı kampaniya başlanmış, polis onu
ələ keçirmək üçün hərəkətə keçmişdi. Dostlarının
evində aylarla gizlənmək məcburiyyətində qalmış
Əhməd bəy üçün artıq Bakıda çalışmaq imkanı
qalmamışdı. Həmd olsun, bu zaman Osmanlıda Gənc
Türklər inqilabı baş vermiş, Əhməd bəyin öncədən
tanıdığı dostları iş başına gəlmişdi. O, İstanbula
getməyə qərar verir və 1909-cu ilin ortalarında
gizlicə İstanbula gəlir. Beləliklə, Əhməd bəy
Ağayevin Azərbaycanda fəaliyyət dövrü başa çatır. 40
yaşlı Əhməd bəy milli-azadlıq hərəkatının ideoloqu,
ilk güclü milli partiyanın (Difainin) qurucusu,
məşhur publisist kimi artıq özünü təsdiq etdirmişdi.
Onun (və Əli bəy Hüseynzadənin) Azərbaycanı tərk
eyməsi bu ölkə üçün böyük itki idi. Düşmənləri onun
mühacirət etməsindən sevinirdisə milli qüvvələr onun
yerinin boş olduğunun tez hiss etdilər. Əliabbas
Müznib Əhməd bəylə Əli bəy Hüseynzadənin ölkəni tərk
etməsi barədə az sonra yazacaqdı: “Onların getməsi
Qafqaz əhalisini başsız, böyüksüz buraxmış kimidir.
Çünki o cənablar dilsizlərin dili, karların qulağı,
korların gözü idilər. Müxtəsər, onlar ...Qafqaz
müsəlmanlarının ataları idilər”.
Əhməd bəy Ağayev İstanbulda istedadının və
enerjisinin tətbiqi üçün münasib mühit tapır.
Dostlarının yardımı ilə vəqf məktəbləri müfəttişi
kimi işə başlayan Əhməd bəy az sonra Süleymaniyyə
Kitabxanasına müdir təyin edilir. Həm də İstanbul
Darülfünununda Türk-Moğol tarixindən və rusca
dərslər verməyə başlayır. Amma Əhməd bəy məmur olmaq
üçün doğulmamışdı. Hakim İttihad və Tərəqqi
Partiyasının ümumi məclisinə üzv təyin edilən Əhməd
bəy az sonra Afyon Karahisardan millət vəkili
seçilir. Millət vəkilliyindən başqa, fəal şəkildə
Türkiyənin ideoloji-siyasi həyatına daxil olmuş,
Türk Yurdu Cəmiyyətinin və Türk Yurdu Dərgisinin, az
sonra məşhur Türk Ocaqları’nın qurucularından biri
olmuşdur. Xarakterinə uyğun olaraq İstanbul
qəzetlərinə müntəzəm olaraq onlarca məqalə yazan və
qəzetlərdən birinə (“Tərcümani-həqiqət”) baş
redaktorluq edən Əhməd bəy fəal təşkilatlanma
dövrünü yaşayan türkçülüyün liderlərindən birinə
çevrilmişdi. Bu dövrdə o ümumtürk tarixi və çağdaş
həyatı haqqında bir sıra konseptual məqalələr
yazmışdır. Bunlardan hələ də Azərbaycanda tanınmayan
(və istifadə edilməyən) bir əsəri örnək alaq. Türk
Yurdu dərgisinin səkkiz sayında (1, 2, 3, 5, 7, 10,
14, 18) çap edilmiş “Türk aləmi” adlı geniş məqalə
xüsusilə diqqəti çəkir. Bu analitik əsərdə müəllif
türk dünyasında ayrılığın səbəblərini (məzhəb fərqi,
siyasi bölünmüşlük və mühitə ifrat bağlılıq, milli
şüurun yoxluğu) araşdırır. Eyni zamanda, göstərir
ki, dünya türkləri hazırda kültür baxımından
yüksəliş dövrünü yaşayır və onlar uğraşdıqları bütün
sahələrdə müvəffəq olma qabiliyyətinə sahibdirlər.
Türk dünyasındakı siyasi cərəyanlar (İslam qayğısı,
türklük qayğısı) mövzusuna keçən müəllif onlar
arasında fərqdən bəhs edir, onların əslində
bir-birini tamamladığı tezisini müdafiə edir, dində
islahatlar gərəkliyi mövzusunu qabardır. O yazır ki,
məzhəbləri ləğv etmək kimi lazımsız işə
girişməkdənsə onların yaratdığı fərqləri aradan
götürmək lazımdır. Onun fikrinə görə, bu sahədə
ruhani, müəllim və qəzetçilərə böyük görəv düşür.
Birinci dünya savaşının gətirdiyi yeni şərtlərdə
Əhməd bəy Ağaoğlu daha çox siyasi işlərlə məşğul
olur. Yusuf Akçura, Əli bəy Hüseynzadə, Əbdürrəşid
İbrahimlə birlikdə İstanbulda “Rusiyada Sakin
Müsəlman Türk-Tatarların Haqlarını Müdafiə
Cəmiyyəti” adlı təşkilat qurub Avropa ölkələrində
görüşlər keçirir, konfranslar və yazıları ilə
Avropanın diqqətini Rusiyadakı türklərin məzlum
vəziyyətinə çəkməyə çalışır, ABŞ prezidenti Vilson’a
xüsusi müraciət göndərir.
İstiqlalını elan etmiş, amma fiziki varlığı təhlükə
altında qalan Azərbaycanı qurtarmaq üçün göndərilmiş
Qafqaz İslam Ordusunun komandanı Nuru paşanın siyasi
müşaviri olaraq Əhməd bəy Ağaoğlu mühüm rol
oynamışdır. Məlum 17 iyun siyasi böhranı zamanı o
müasir ifadə ilə böhran idarəçiliyi konseptindən
çıxış edərək ilk öncə təhlükəsizlik məsələlərində
israrlı olmuş, Bakının azad olmasından sonra dövlət
quruculuğu işində fəal iştirak etmiş, Azərbaycan
Parlamentinə üzv seçilmişdir. O, iki qardaş ölkənin
– Türkiyə və Azərbaycanın Parlamentlərinə eyni
vaxtda üzv olmuş yeganə şəxsdir. Osmanlının savaşdan
məğlub çıxması yalnız özü üçün deyil, bütün türk
dünyası üçün, bu sıradan Azərbaycan üçün fəlakətlər
gətirdi. Azərbaycanın Paris Sülh konfransına
göndərdiyi nümayəndə heyətinə üzv təyin edilən Əhməd
bəy Ağaoğlunu İstanbulda həbs edən ingilis
komandanlığı onu Osmanlının irəlidə gedən insanları
ilə birlikdə Maltaya sürgünə göndərdi. Zindan
həyatının məşəqqətli və sərgüzəştli detalları
üzərində dayanmadan yalnız onu deyək ki, ömrü boyu
yazıb-yaradan Əhməd bəy burada özünün ən qiymətli
nəzəri əsərlərindən birini – “Üç mədəniyyət”i
yazmışdır.
1921-ci ilin mayında Malta zindanından azad olunmuş
Əhməd bəy Ağaoğlu Sovet Azərbaycanında çalışmaq
istəmiş, bu məqsədlə Romadan Nəriman Nərimanova
məktub yazmışdır. Nərimanovdan müsbət cavab almasına
baxmayaraq “Sovet fikir sisteminə qatılmadığı,
türklər üçün qurtuluş imkanının təkcə Osmanlı
türklüyündə olduğunu düşündüyü, onu Malta
əsarətindən qurtarmış Ankara qarşısında namus borcu
olması” səbəbindən üzünü Ankaraya tutmuş, Milli
Mücadilə Hərəkatında həssas vəzifələr tutmuşdur.
Mətbuat baş müdiri təyin edilən Əhməd bəy Milli
Hökumətin təbliğat işini qurmağa başlayır,
“Hakimiyyəti-milliyyə” qəzetinə rəhbərlik edir,
Anadolu Ajansı’nı yaradır və onun ilk baş direktoru
olur. Eyni zamanda, Ankara Universitetində
konstitusiya hüququndan mühazirələr oxuyur, Qarsdan
millət vəkili seçilir. Yeni Türkiyənin qurulmasında
yaxından iştirak edən Əhməd Ağaoğlu doğru bildiyini
qələmə alır, qələmə aldığı ideyaların gerçəkləşməsi
üçün yorulmadan çalışır. Siyasi konyuktura uymur,
prinsip və fikirlərindən geri çəkilmir. Bu barışmaz
mövqe ona sonsuz dostlar qazandırdığı kimi, qüdrətli
düşmənlər də yaradır. Bu düşmənlər arasında “ikinci
adam” kimi tanınmış İsmət İnönü də vardı. Ölkəni
təkpartiyalı idarəçilik sistemindən qurtarmaq üçün
ikinci partiya – Sərbəst Firqə yaratmaq təşəbbüsündə
əqidə dostları ilə birlikdə Əhməd Ağaoğlu da yer
alır. Yazılarında və siyasi fəaliyyətində
təkpartiyalı idarəçilik rejiminin demokratiya ilə
uyuşmadığı tezisini müdafiə edir. Bu təşəbbüs
boğulduqdan sonra prinsiplərindən vaz keçməyən Əhməd
Ağaoğlu qəzetçilik və müəllimlik fəaliyyətinə
qayıdır.
1930-cu illər də onun həyatında məhsuldar dövrlərdən
biridir; bu zaman o, onlarca məqalə, kitab və
dərslik yazır. Yazdığı əsərlərin bəzilərinin çapına
həyatda ikən macal tapmır, ölümündən (1939-cu ilin
mayı) sonra onlar işıq üzü görür. Bəziləri bu gün
belə çap edilməmişdir.
70 illik mənalı və məhsuldar həyatı boyu Əhməd bəy
Ağaoğlu mənsub olduğu milləti üçün çalışmış, özündən
sonra böyük miras qoymuşdur. Özünün ifadəsi ilə
desək, “həyatı boyu yazdığı məqalələrin hamısı bir
araya toplansa, Bakıdan İstanbula qədər bir geniş
yol ortaya gələ bilər”. Azərbaycan, daha sonra
Türkiyə siyasi həyatında görkəmli türkçü və demokrat
olaraq qəbul edilən Əhməd Ağaoğlu, həm də örnək
şəxsiyyət olmuşdur. İqtidarlar (yad, ya doğma) onu
əyə bilməmiş, onu mübarizə yolundan sapdıra
bilməmişdir. Bu mirasın sahibləri – soydaşları ona
hələ də borcludurlar. Bu borcu onun külliyyatını
toplayıb nəşr etmək və xidmətləri qarşılığında adını
əbədiləşdirməklə ödəmək olar.
Nəsib NƏSİBLİ
Professor