Hacıbəyovun operası, hər şeydən əvvəl, ona görə gözəl əsərdir ki, burada
bəstəkar Azərbaycanın çox zəngin musiqi folklorundan məharətlə istifadə
edə bilmişdir. Biz müğənnilər bunu xüsusilə hiss edirik. Hacıbəyovun
musiqisinə formal bəzək-düzək, əllaməlik yaddır, bu da zənnimcə,
bəstəkarın xalq yaradıcılığından cəsarətlə istifadə etməsinin
nəticəsidir.
Şəxsən mən, Aşıq Qəribin peşəkar aşıq olmadığını təsdiq etmək
tərəfdarıyam. Mənim rəyimcə o, kütlənin içərisindən yetişmiş, öz
istedadına və zəkasına görə kütlənin sevdiyi xalq xanəndəsidir. O,
kəskin əqlə sahib olaraq, feodalizm şəraitində, əməkçi kütlələrin təhkim
və talan eilməsinə qarşı öz etirazını cürətlə yüksəldə bilir.
Cabbar Qaryağdı oğlu musiqi qabiliyyəti ilə zəngin səs vasitələrini
özündə məharətlə birləşdirilmişdir. O, vokal ifaçılığına xas olan
formalarını, muğam ifası məktəbini yaradan öz-özünə yetişmiş görkəmli
istedadlardandır.
Mənə ordenli yurdumuzun ən yaxşı operası olan “Koroğlu” əsərində xalq
qəhrəmanı Koroğlunun rolunu oynamaq qismət oldu. Bu rol artist üçün
şərəf işidir.
“Koroğlu” gözəl opera olmaqla bərabər, onda çox qüvvətli dramatik
elementlər vardır. Bu, öz rolunu məharətlə oynamaqda artistə böyük
yardım edir.
Aşıq sənətini ancaq xalq kütlələri bütün toxunulmazlığı ilə qoruyub
saxlamışlar. Aşıqların sənətklarlığının ən valehedici xüsusiyyəti
onların yaradıcılığının sintetik olması, sözlə musiqini, oxumaqla rəqs
etməyi birləşdirməsidir. Onlar həm yaradıcı, həm də ifaçı – improvizator,
şair, rəqqas və musiqiçidirlər. Aşıqların ifası dərin səmimiliyi və
emosionallığı ilə fərqlənir. Hər söz, hər musiqi cümləsi aşığın hiss və
duyğularının canlı, səmimi ifadəsidir.
“Şahsənəm”. Onun ardınca “Nərgiz” və “Koroğlu” əsərlərinin meydana
gəlməsi ilə Azərbaycan operası üçün yeni dövr – coşqun yüksəliş və
tərəqqi dövrü başlanır. Həmin operalarda aktyor istedadı sözün əsil
mənasında özünü göstərə bilmişdir. Adları çəkilən operalarda xalq
musiqisinin gözəl inciləri bəstəkarın sənətkarlığı, müasir opera
mədəniyyətinin yüksək texnika vasitələri ilə zənginləşmişdir.
“Arşın mal alan” musiqili komediyası öz musiqsinin gözəlliyi, oynaqlığı,
həyatiliyi və tematikası etibarı ilə müstəsna sayılmalıdır.
Xanəndələr öz işinin ustasıdırlar. Onların ifası qeyri-adi sənətkarlıq
və saflığı ilə fərqlənir. Xanəndələrin repertuarında Azərbaycanın
klassik melodiyaları – muğamlar daxildir. Bu orjinal əsərlər, musiqi
ladları əsasında instrumental, vokal və rəqs musiqisi qurulur. Muğamlar
geniş inkişaf etmiş musiqi forması və metodik mövzunun çox gözəl
işlənməsi ilə fərqlənir.
Xalq musiqsi xəzinəsində çoxlu gözəl oyun havaları vardır. Özünə məxsus
gözəlliyi olan, həmin havalar son dərəcə ahəngdardır. Azərbaycanda
rəqslər olduqca müxtəlifdir – zurna və dəfin müşayiəti ilə, öz ritminə
görə, sürətli, coşqun, eləcə də yüngül, rəqqasənin incə hərəkətləri ilə
fərqlənən rəqslər vardır. Bir sıra melodiyaların adları rəqsin xarakteri
haqqında təsəvvür yaradır; məsələn, “Ceyranı”, “Bənövşə”, “Lalə” və
sairə.
Əfrasiyab Bədəlbəylinin “Qız qalası” baleti xoreoqrafiya sənətimizin
inkişafında ilk addımdır. Böyük ustalıqla mükəmməl bir balet əsəri
meydana çıxarmaq bəstəkarın yuxarıda dediyimiz el havalarını böyük
məharətlə işlədiyini və Avropa xoreoqrafiya sənəti ilə Azərbaycan xalq
oyun havalarını birləşdirməyi bacardığını göstərir.
Qəribə burasıdır ki, Çaykovski istər böyük həcmli, istərsə də kiçik
həcmli hər bir əsərinə eyni tələblə yanaşmışdır. Onun hər bir əsərində
yüksək keyfiyyət, dərin məna, xalq ruhuna uyğunluq, realist və səmimilik
duyulur. Çaykovski həqiqətən rus həyatının, rus incəsənətinin poetik
surətlərini öz klassik musiqi əsərlərində parlaq surətdə əks etdirmişdir.
Muğamların və çoxdan unudulmuş təsnif və rənglərin nota yazılması
qocaman müğənni və çalğıçıların ən yaxşı ənənələrini bərpa etmək
deməkdir.Muğamları öz forma və məzmununa görə yalnız böyük simfonik
əsərlərlə müqayisə etmək olar.
Xalq müğənnilərinin sənəti, xalq melodiyalarının gözəl sərvətləri bu gün
də peşəkar musiqi yaradıcılığı üçün təravətli, canlı mənbədir.
Üzeyir sənətinin qüdrəti orasındadır ki, bəstəkarımız Azərbaycan xalq
musiqisinin, muğamlarımızın bütün incəliklərini bilir, onun məlahətini
duyur, öyrənir və xalqın sevəcəyi yeni əsərlər yaratmaq üçün geniş
axtarışlar aparırdı.
Mən ömrümün çox ilini sevimli sənətə - opera səhnəsinə vermişəm, lakin Füzulinin qəzəllərindən aldığım ilk təəssüratı heç vaxt unutmaram, həmin
qəzəlləri görkəmli Azərbaycan müğənnisi Cabbar Qaryağdı oğlu oxuyurdu. O
zaman onu dinlədikdə Füzulinin xalqa nə qədər yaxın olduğunu, xalqın
arzu və düşüncələrini nə qədər parlaq ifadə etdiyini başa düşdüm.
Aşıq hər şeydən əvvəl, şairdir, ifa etdiyi mahnıların yaradıcısıdır.
Aşıq müğənnidir. O, öz nağılının xeyli hissəsini mahnı şəklində ifa edir.
Aşıq çalğıçıdır. O, öz hekayətini və mahnısını saz ilə müşaiyət edir.
Aşıq artistdir. O, çıxışını xarakterik mimika ilə müşayiət edir,
gəzişir, rəqs edir, çox vaxt hekayə qəhrəmanının hərəkətini təsvir edir.
Aşıq reçitativ ifaçılığın ustasıdır.
Aşıqlarımız tarixi abidə kimi deyil, həmişə canlı, həmişə təzə, həmişə
maraqlı, xoşa gələn yaradıcı qüvvəmizdir. Xalq onların haqqında belə
deyir. “Aşıq el anasıdır. Aşıq gördüyünü çağırar. Bu aşıq haqq
aşığıdır”. Bu sözlər öz-özünə deyil, uzun illərin təcrübəsi əsasında
əmələ gəlmiş xalqın bədii zövqünün məhsuludur.
|