Sənə ellər verib “Bülbül” adını
Əbədi qalacaq vurduğun cəh-cəh!
Çox bülbül görübdür qoca dünyamız
Səndən nə gəlməyib, nə də gələcək!
Bəxtiyar Vahabzadə
Mənim nəslimə dahi müğənnimiz Bülbülü canlı şəkildə səhnədən seyr etmək
səadəti nəsib olmayıb. Bizlər bu nəhəng istedad sahibinin irsini,
bənzərsiz ifa tərzini səs yazılarından, nadir kino lentlərindən və təbii
ki, onu bilavasitə yaxından tanıyan, sevən və yaradıcılığına pərəstiş
edən insanların təəssüratlarından, səmimi fikir və düşüncələrindən,
habelə bir sıra elmi araşdırmalardan əxz edirik. Bülbül sənətinin
sirlərinə varmaq, onları dərindən dərk etmək zərurəti və istəyi
zaman-zaman yeni kitabların, monoqrafiya və məcmuələrin, külli miqdarda
məqalə, xatirə oçerkləri və esselərin meydana gəlməsini şərtləndirib və
indi bizim qarşımızda Bülbül irsinin bütün mövcud mənbələrini özündə
cəm etmiş sanballı məlumat toplusu dayanır. Bu, Bülbül yaradıcılığına
həsr olunmuş ilk biblioqrafiyadır və onu Azərbaycan Milli
Kitabxanasının peşəkar kollektivi ərsəyə gətirmişdir. Bu nəşrlərin
mədəniyyət, elm və incəsənət xadimlərinin yuvarlaq doğum tarixlərinə
həsr olunması respublikamızın əsas kitab xəzinəsində artıq gözəl, nəcib
bir ənənəyə çevrilmişdir və indi oxuculara təqdim olunan növbəti
biblioqrafiya ölməz sənətkarımız Bülbülün 120 illik yubileyinə layiqli
töhfədir. Nəşrin böyük əhəmiyyəti ondan ibarətdir ki, burada Bülbül
yaradıcılığı və irsi ilə maraqlanan hər kəs özünə lazım olan istənilən
söz, səs, not mənbəsi haqqında təfsilatlı informasiyanı əldə edə bilər.
Şübhə etmirəm ki, hər gələn yeni nəsil bu mənbələrə həvəslə baş vuracaq
və hər dəfə yenidən çox mühüm bir suala cavab axtaracaq. Millətin musiqi
təfəkküründə, səs yaddaşında əbədi iz qoymuş Bülbül fenomeninin
sirri, sehri nədədir? Fitri istedad başda olmaqla daha hansı amillər
onun meydana gəlməsində həlledici, taleyüklü rol oynayıb?
Deyirlər ki, dahiləri zaman və mühit yetişdirir. Yaşadığımız XXI əsrin
yüksəkliyindən keçmişimizə boylanıram... Millətimi millətlər içində var
edən şərəfli tariximizin səhifələrini arayıb axtarıram və nəzərlərim
istər-istəməz ulu torpağımız Qarabağa, onun tacı – Şuşaya dikəlir.
Burada ana dilimizi klassik şeir dilinə çevirmiş Molla Pənah Vaqif,
qədim tarı milli ruhumuza əbədi kökləmiş Mirzə Sadıq Əsəd oğlu, milli
muğam sənətimizin klassiki Cabbar Qaryağdıoğlu, Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin ilk nümayəndəsi və klassiki – dahi Üzeyir Hacıbəylinin və
daha neçə-neçə ilklərə imza atmış böyük şəxsiyyətlərin – şair, yazıçı,
dramaturq, xanəndə, sazəndə, sərkərdə, dövlət və ictimai xadimlərin
nəcib simaları göz önümdə canlanır. Dahi Bülbülümüz də Azərbaycanın
mədəni, siyasi intibahında müstəsna rol oynamış bu şəxsiyyətlərin
boya-başa çatdığı mütərəqqi və münbit bir mühitdə doğulub ərsəyə gəldi.
Elə bir mühitdə ki, onun nümayəndələri müsəlman Şərqinin məxsusi mənəvi
dünyasını sürətlə inkişaf edən Qərbin mədəni məfkurəsi ilə qovuşdurmaq
yolunda, sözün əsl mənasında mücadiləyə çıxdılar. Azərbaycan torpağında
müsəlman Şərqində ilk yazıçı, dramaturq, jurnalist, bəstəkarın meydana
gəlməsindən başlanan milli özünüdərk yolu tarixdə Azərbaycan adlı ilk
şərq respublikasının yaranmasına doğru vüsətlə yüksəldi. Bu şərəfli
yolda tale Bülbülə də novator sənətkar olmaq qismətini yazdı və üzərinə
düşən şərəfli missiyadan o, əsl qalib – müqtədir sənətkar qismində
çıxdı.
Böyük yolun başlanğıcı - Şuşadan Milana doğru...
Şuşa... XIX əsrdə Qafqazın konservatoriyası kimi ad çıxarmış əzəli
Azərbaycan şəhəri. Əzəmətli dağların qoynunda yerləşən bu füsunkar
diyar musiqi mədəniyyətimizin əvəzsiz dahilərini yetişdirib. Bülbülün
cazibədar quş cəhcəhini xatırladan ecazkar səsini ilk dəfə məhz Şuşada
eşidib valeh olublar və balaca Murtuzanı “Bülbül” deyə çağırıblar. Bu
istedad ona gözəl səsə malik atası Məşədi Rzadan keçmişdi. Xatirələrə
görə o, Quran surələrini mükəmməl bilir və elə avazla oxuyurdu ki,
dinləyənlər istər-istəməz səsinin sehrinə düşürdülər. Bu məharəti o,
oğluna da ötürmüşdü. Artıq 10 yaşlı yeniyetmə nəinki Quran ayələrini,
habelə bir çox xalq mahnılarını və muğamları ustalıqla ifa edirdi. Onun
xanəndə kimi yetişməsində o zaman peşəkar muğam sənətinin sirlərini
öyrədən dini mədrəsə – Molla İbrahim məktəbinin xüsusi rolu olub. Adətən
Sovet dövrünün araşdırmalarında ilk növbədə belə təhsilin sırf dini
xarakter daşıması önə çəkilib. Əsasən də vurğulanırdı ki, bu məktəbə
dini mərasimlərdə – məhərrəmlik təziyəsində, şəbih tamaşalarında iştirak
etmək üçün gözəl səsi olan oğlanlar cəlb olunurdu. Lakin, o da
həqiqətdir ki, məhz bu məktəblərdə ərəb və fars dillərində yazıb-oxumağı
öyrədir, muğam biliciləri ustad-şagird ənənəsi ilə muğamın peşəkar
tədrisini həyata keçirirdilər. Qarabağın ən görkəmli xanəndələri – Hacı
Hüsü, Məşədi İsi, Əbdülbağı Zülalov (Bülbülcan), Keştazlı Həşim, Keçəçi
oğlu Məhəmməd, Cabbar Qaryağdıoğlu, Mirzə Sadıq Əsəd oğlu və haqqında
söhbət açdığımız dahi sənətkarımız Bülbül belə məktəbin yetirmələri olub.
Mədrəsə təhsili ilk növbədə dini məqsədlərə xidmət etsə də, Azərbaycan
muğam sənətinin inkişafında müstəsna rol oynayıb, şərq dillərinə,
ədəbiyyatına, dini-fəlsəfi baxışlara yaxşı bələd olan, onu iç dünyasında
yaşadan ustad sənətkarların yetişməsini şərtləndirib. Sonralar musiqi
məktəblərində muğam tədrisinin təşkilində bu məktəblər nümunə rolunu
oynasalar da, bu zaman çox mühüm məsələ olan ümumşərq mədəniyyət kontekstinin aradan qalxması (ərəb və fars dillərinin,
fəlsəfi-dini-əxlaqi dəyərlərin mənimsənilməsi), zənnimizcə, onun dolğun
mahiyyətinə xələl gətirdi. Bülbülün simasında isə biz bütün bu
dəyərləri özündə üzvi yaşadan və inkişaf etdirən böyük savad və
intellekt sahibini görürük. Vaxtilə onun incə zövqlə ifa etdiyi muğam
təsniflərinə (məsələn, onun ifasında çox məşhur olan “Çahargah
təsnifi”nə) qulaq asdıqca bunun bir daha şahidi oluruq. Təsnif adı
verilən bu qeyri-adi kompozisiyalar əslində Bülbülün zəngin
təxəyyülünün məhsulu olan özünəməxsus muğam dəsgahları kimi qavranılır.
İndi muğamat mühitində geniş vüsət almış fərdi “muğam kompozisiyaları”
təcrübəsini biz artıq Bülbülün yaradıcılığında sezmiş oluruq. Onun həm
Azərbaycan, həm də təmiz və aydın fars dilində oxuduğu qəzəllər bu
məsələyə konseptual yanaşmasından, son dərəcə həssas münasibətindən
xəbər verir. Bütün bunlar göstərir ki, Bülbülün yaradıcılıq irsində hələ
məğzi araşdırılmamış, dərk olunmamış səhifələr kifayət qədərdir...
Vurğulanan məqamlar Bülbülün artıq gənc ikən kamil və savadlı xanəndə
kimi Qafqazın, habelə Azərbaycanın digər mədəniyyət mərkəzlərində –
Gəncə, Tiflis, İrəvanda məşhurlaşmasının səbəbini aydın edir. Əlbəttə,
Bülbül gözəl və bənzərsiz bir xanəndə kimi musiqi tariximizdə öz layiqli
yerini tutacaqdı. Lakin yeniliyə olan hədsiz maraq və meyil onu heç vaxt
bir çərçivədə, bir ampluada qapanıb qalmağa qoymayıb. Bülbülün zəngin
yaradıcılıq yolundan aydın bəlli olur ki, əldə olunmuş nailiyyətlərlə,
zirvələrlə kifayətlənmək ona qətiyyən xas deyildi. O, heç bir işin
ağırlığından, qəlizliyindən qorxmayıb, geri çəkilməyib. Əlamətdardır ki,
17 yaşlı məşhur xanəndənin opera səhnəsində ilk debütü Gəncədə, Məşədi
Cəmil Əmirovun “Seyfəl-Mülük” operasında, özü də qadın rolunda baş
tutmuşdur və müğənninin xatirələrindən bəlli olur ki, o buna qəlbən çox
etiraz etsə də, səhnə sənətinə hədsiz meyil və maraq onu bu işdən
çəkindirməmişdi. Bülbülün sadiq ömür-gün yoldaşı Adilə xanımın
kitabında oxuyuruq: “Səhnə, kostyum, qrim – bunların hamısı Bülbül üçün
yeni idi. Xanəndə kimi o, həmişə şəxsi paltarında çıxış edirdi, indi isə
onu roluna müvafiq paltar geyməyə məcbur edirdilər. Səhnəyə çıxan zaman
isə tamaşaçıları, projektorun ona yönələn gözqamaşdırıcı şüalarını
görəndə özünü tamam itirdi. Sonralar Bülbül nəql edirdi ki, yalnız
gurultulu alqışlar məndə əminlik yaratdı. Başa düşdüm ki, tamaşaçılar
məni tanımışdı.”
Bülbülün opera müğənnisi kimi fəaliyyəti 1920-ci ilin sonunda Bakıya,
Azərbaycan Dövlət Opera Teatrına dəvət olunması ilə daha da genişlənir.
O, böyük uğurla Ü.Hacıbəylinin “Əsli və Kərəm” operasında Kərəm rolunda
çıxış edir və dahi bəstəkar ilə dostluğunun möhkəm təməli də məhz bu
illərdə qoyulur. Üzeyir bəyin “Leyli və Məcnun” (İbn-Səlam rolunda),
habelə Zülfüqar Hacıbəyovun “Aşıq Qərib” (Qərib rolunda) operalarında
tamaşaçılar Bülbülü çox sevmişdilər. Xatirələrdən bəlli olur ki,
“Bülbülün tamaşada az qala hər dəfə ağzını açması ilə alqışlar qopur,
salon titrəyirdi. Bakı tamaşaçıları artistin ecazkar səsindən, onun
aydın diksiyasından, hər sözü aydın tələffüz etməsindən
sehrlənmişdilər.”
Bakının coşqun və rəngarəng teatr, konsert həyatı Bülbülü yeni üfüqlərə
səsləyirdi. Bu şəhərdə ulu Şərqlə müasir Qərb ənənələrinin qarşılıqlı
təsiri mədəni həyatda özünü qabarıq büruzə verirdi. Azərbaycan
musiqisinin gələcək inkişaf istiqamətlərinə dair qızğın müzakirə və
mübahisələr isə bəzən kütləvi xarakter alırdı. Üzeyir Hacıbəyli başda
olmaqla milli musiqimizin təəssübünü çəkən mütərəqqi ziyalılarımız ifrat müasirlik tendensiyalarına uymamağa çağırır, milli incəsənətin
gələcək inkişafını milliliklə dünyəvi dəyərlərin üzvi qovuşmasında
görürdülər. Bütün bunlar Bülbülü də maqnit təki özünə cəlb edir, onu
durmadan yeniliyə, irəliyə sövq edirdi. Bakıya qastrola gələn məşhur
opera müğənniləri – Q.Piroqov, A.Nejdanova, L.Sobinovun vokal məharəti
onda bu sənətə böyük maraq yaradırdı. Bülbül yaxşı anlayırdı ki, yeni
nailiyyətlərin rəhni ilk növbədə mükəmməl təhsildir. Bu həvəs 23 yaşlı
məşhur xanəndəni tələbə qismində yeni açılmış Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına gətirir və o, tamamilə yeni və fərqli oxuma tərzi –
belkanto vokal texnikasını mənimsəmək üçün gecə-gündüz çalışır. Adilə
xanımın xatirələrindən: “O, burada (konservatoriyada - L.H.) təhsil
alan ilk azəri idi. İlk günlər onun üçün ağır keçirdi. Onun qulağı
fortepiano səsinə alışmamışdı. Tədris rus dilində idi, hələ üstəlik
italyan terminlərini öyrənmək lazım idi... Bir tərəfdən o, məşhur
müğənnidir, operanın premyeridir, digər tərəfdən, ibtidai məktəb
şagirdləri ilə bir sinifdə oturub musiqi təlimi öyrənir. Lakin bu onu
utandırmır, narahat etmirdi, çünki onun qarşısında böyük, nəcib məqsəd
vardır... O zaman Bülbüllə məşğul olan professor Polyayev ona Avropa
müğənnilik məktəbinə keçəndə mütləq üz-üzə gələcəyi böyük çətinliklər
haqqında danışır, gənc müğənni isə inadla çalışır, istədiyinə nail
olmağa can atırdı... Konservatoriyada Bülbülün taleyi ilə maraqlanmayan
bir professor, bir müəllim qalmamışdı. Bəziləri qorxurdu ki, o, səsini
tamam itirəcək, başqaları isə ehtiyat edirdilər ki, səsi qalsa da,
məftunedici tembr itib-gedəcəkdir.” Lakin Bülbül hər şeyə rəğmən inadla,
dönməz iradə ilə öz üzərində işləyirdi. Onun ən böyük arzusu isə
belkanto sənətinin beşiyi İtaliyaya, Milan şəhərinə getmək idi. Nəhayət,
1924-cü ilin yay tətilində İtaliyaya ilk qısamüddətli səfər baş tutur.
Dünya şöhrətli La Skala teatrı ilə tanışlıq, bir sıra ustad vokalçılarla
məşğələlər ona böyük təsir bağışlayır və 1927-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasını bitirən Bülbül təhsilini davam etdirmək üçün 4 il
müddətinə İtaliyaya ezam olunur. O, nüfuzlu pedaqoqlar – Cüzeppe
Anselmi, Delli Ponti və Rafaello Qranidən dərs alır. Milan ona
qüdrətli opera ifaçılarını böyük səhnədən canlı surətdə eşitmək, onların
ustad dərslərində, məşqlərində iştirak etmək fürsətini bəxş edir: “Mən
məşhur Toskanininin rəhbərliyi altında gedən bir tamaşanı belə
buraxmırdım. Üç dəfə Veronaya getdim. Yay mövsümündə açıq meydanda
dünyanın məşhur müğənnilərinin iştirakı ilə verilən “Faust”, “Karmen”,
“Məzhəkəçilər” operalarına, Vaqnerin “Nibelunqların üzüyü”
trilogiyasına baxdım. Mən La Skala teatrında bir tamaşa belə
buraxmırdım.” Bülbülün yaddaşında xüsusilə böyük rus müğənnisi Fyodor
Şalyapinin La Skala teatrındakı çıxışları silinməz iz qoymuşdu:
“F.Şalyapin Boris Qodunovun partiyasını fövqəladə məharətlə oxuyurdu.
Mən bu obrazda onu on dörd dəfə dinlədim və hər dəfə gələcək
fəaliyyətim üçün mənə lazım ola biləcək yeni bir cəhəti kəşf etdim. O,
baş registrdən sinə registrinə, sinədən başa, geniş səsdən dara, dardan
genişə çox asanlıqla keçirdi və bu məni heyrətləndirirdi. Mən hələ onun
hərtərəfli obraz yaratmaq, əsərin ideyasını açmaq məharətindən, nadir
qabiliyyətindən danışmıram...” Beləcə, İtaliya Bülbülün opera müğənnisi
kimi formalaşmasında, püxtələşməsində həlledici mərhələ oldu. Burada
çıxan “Arte nostra” jurnalı “Azərbaycanlı Bülbül” məqaləsində onun
haqqında müfəssəl məlumat da dərc etmişdi. Bülbül Avropanın müxtəlif
səsyazma, habelə konsert fəaliyyəti ilə məşğul olan şirkətlərindən çoxlu
təkliflər almağa başladı. Əlbəttə, bütün bunlar çox cəlbedici idi,
lakin Bülbül böyük arzularını gerçəkləşdirmək üçün Vətənə, canı, qanı
ilə bağlı olduğu doğma yurduna tələsirdi.
Yeni yaradıcılıq üfüqləri...
XX əsrin 30-cu illərində Bakının musiqi həyatı rəngarəngliyi ilə diqqəti
cəlb edirdi. Tarixi musiqişünaslıqda 1932-40-cı illər Azərbaycan
musiqisinin inkişafında ayrıca bir dövr, mərhələ kimi
müəyyənləşdirilmişdir. Bu gərgin illəri Ü.Hacıbəyli də “əsl quruculuq
illəri” adlandırıb. Opera və Balet Teatrının yüksək səviyyəsi, yeni
ifaçı kollektivləri – Dövlət Simfonik orkestri, Xor kapellası, Xalq
çalğı alətləri orkestri, Mahnı və rəqs ansamblının yaranması, Musiqili
Komediya teatrının açılması bəstəkar yaradıcılığı üçün geniş imkanlar
açırdı. İstər yaradıcılıq, istərsə də ifaçılıq sahəsində nəzərə çarpan
yeniliklər bir-birini üzvi tamamlayırdı. Avropada mükəmməl vokal
təhsili alıb gəlmiş Bülbül bu yenilikçi hərəkatın ən fəal üzvlərindən
birinə çevrilir. O, konsertlər verir, opera tamaşalarında çıxış edir,
çətin müsabiqələrə qatılır, konservatoriyada vokal sinfi aparır, öz
bilik və ifa təcrübəsi ilə elmi məruzələrində bölüşür, xalq musiqisinin
toplanması üzrə ekspedisiyalara rəhbərlik edir və bütün bunları yüksək
səviyyədə, real nəticələr əldə etməklə həyata keçirirdi.
İlk növbədə Bülbülün konsertləri maraq mərkəzində idi. Bülbülsevərləri
bir sual daha çox düşündürürdü: görəsən İtaliya təhsili Bülbülün milli
ifa tərzinə necə təsir göstərib və o, hansı repertuarla xalqının zövqünü
oxşayacaq? Öz növbəsində Bülbül də yaxşı anlayırdı ki, yalnız əcnəbi
opera repertuarı, xarici bəstəkarların mahnı və romansları ilə
azərbaycanlıların ürəyinə yol tapmaq müşkül məsələdir. Milli repertuarın
azlığı bu məsələnin başqa həllini tələb edirdi. Bülbül cəsarətlə xalq
mahnılarına üz tutur və milli təfəkkürdə kök salmış bu incilər onun
orijinal ifa tərzində tamamilə yeni çalarlara boyanmış şəkildə, sözün
əsl mənasında bərq vurmağa başlayır. Bu təşəbbüsünü o, həm də elmi
şəkildə əsaslandırır və dərs deməyə başladığı konservatoriyada
“Azərbaycan xalq mahnılarında səsin diafraqmatik üsulla tətbiqi yolları”
mövzusunda məruzə ilə çıxış edir. Bu məruzə böyük marağa və müzakirələrə
səbəb olur. Onun aktuallığını yaxşı dərk edən Üzeyir Hacıbəylinin bu
haqda fikirləri isə uzaqgörənliyi ilə diqqəti cəlb edir: “...Bülbülün
məruzəsi çox qiymətlidir, çünki şəxsən mən konservatoriyada
tələbələrimizi ümumiyyətlə necə tərbiyələndirmək lazım olduğunu özüm
üçün aydınlaşdırdım.” Bülbülün bu və digər elmi araşdırmalarının əməli
nəticəsidir ki, tezliklə konservatoriyada “Solo oxuma” sinfi təşkil
olundu. Beləliklə, öz ifa üslubunu təcrübə ilə elmin sıx vəhdətində
formalaşdıran Bülbül həm pedaqoji fəaliyyətində, həm də konsert
fəaliyyətində Verdi, Bize, Donisetti, Massne, Vaqner, Puççini,
Rimski-Korsakov, Raxmaninov operalarından ariyaları təbii surətdə
Ü.Hacıbəylinin, A.Zeynallının ilk romans nümunələri, məşhur xalq
mahnılarının bənzərsiz ifası ilə uzlaşdırırdı. Bu barədə mətbuat
yazırdı: “Bülbül Azərbaycan opera müğənniləri içərisində ilk olaraq
Avropa musiqisini ciddiyyət və ustalıqla mənimsəməyə girişdi, əlbəttə ki,
onun sənət yüksəlişinə təkan verən Azərbaycan musiqi mühitindən
ayrılmadan... Çox gözəl texnika Bülbülə nəinki Avropa mədəniyyətinin ən
iri nümunələrindəki (“Karmen”, “Riqoletto”, “Verter”, “Toska”)
çətinliklərə qalib gəlməyə imkan verdi, hətta Azərbaycan tarixində ilk
dəfə Avropa oxuma texnikasını Azərbaycan milli musiqisində tətbiq etmək
probleminin həllini tapmağa da imkan yaratdı”. Onu da vurğulamaq
lazımdır ki, Üzeyir Hacıbəylinin “Arşın mal alan” operettasından Əsgərin
ariyası (o dövrün mətbuatından belə bəlli olur ki, Füzulinin
“Nalədəndir” qəzəlinə yazılmış bu ariya öncə müstəqil romans kimi
oxunmuşdur), Asəf Zeynallının “Ölkəm” və “Sual” romansları məhz Bülbülün
ilk və kamil ifasında həyata vəsiqə almışdır. Beləliklə, Bülbülün
həmkarı və dostu, görkəmli aktyor və operamızın ilk Məcnunu Hüsenqulu
Sarabskinin təbirincə desək, “Bülbülün gəlişi ilə Azərbaycan vokal
sənətinin inkişafında yeni mərhələ başlayır.”
XX əsrin 30-50-ci illərində Azərbaycan musiqisində opera kimi miqyaslı
janrın, habelə miniatür vokal janrlarının təşəkkülü və inkişafında
Bülbül fenomeninin rolu danılmazdır. Üzeyir Hacıbəyli başda olmaqla bir
çox Azərbaycan bəstəkarları Bülbülün simasında yeni əsərlərinin ilk və
mükəmməl təfsirçisini tapdılar.
Bülbülün yaradıcılıq tərcümeyi-halında Azərbaycan xalq dastanı əsasında
yazılmış “Şahsənəm” operasında iştirakı əhəmiyyətli bir yer tutur.
1934-cü ildə Bakıda rus bəstəkarlıq məktəbinin tanınmış nümayəndəsi
R.Qliyer tərəfindən yazılmış bu əsərin (ikinci redaksiyada)
premyerasında Bülbül baş qəhrəman Qərib rolunda çıxış etdi. Qeyd etmək
lazımdır ki, bu opera xalq arasında çox sevilən “Aşıq Qərib” dastanının
opera səhnəsində ilk təcəssümü deyildi. Azərbaycan muğam operaları
arasında Zülfüqar Hacıbəyovun “Aşıq Qərib” operası bu janrın uğurlu
nümünələrindən biri kimi indi də yaşamaqdadır. Vaxtilə Bülbül bu operada
yüksək xanəndə məharəti ilə Qəribin inandırıcı obrazını yaratmış və
tamaşaçılara sevdirmişdi. Lakin Qliyerin rus klassik opera
oriyentalizminin ənənələri əsasında yazılmış “Şahsənəm” operasında
Bülbül, artıq yeni vokal tərzində, yeni üslubda çıxış etməli idi. Tarixi
mənbələrdən bəlli olur ki, ilk qadın opera müğənnimiz Şövkət
Məmmədovanın təşəbbüsü ilə Bakıya gəlib opera bəstələmiş R.M.Qliyeri
“Şahsənəm” operasının ikinci redaksiyasına ruhlandıran da Bülbül
olmuşdur. Bu haqda bəstəkarın özü belə yazırdı: “Bülbül Moskvada
keçirilən müsabiqədə Qəribin ariyasını elə oxudu ki, “Şahsənəm” operası
üzərində işimi bərpa etmək üçün məndə qüvvə və həvəs yaratdı. Mən
inandım ki, mənim əsərim Azərbaycan dilində nə qədər gözəl səslənir.”
Həqiqətən Bülbülün yeni Qəribi də çox uğurlu alınır. Mətbuatda belə
fikirlərə rast gəlirik: “Əsas rolların ifaçıları – Bülbül (Aşıq Qərib)
və Şövkət Məmmədova (Şahsənəm) nəinki böyük müğənnilik məharəti, eyni
zamanda təsirli dramatik oyun göstərdilər.” Bunun ardınca Bülbül 1935-ci
ildə Müslüm Maqomayevin müasir mövzulu “Nərgiz” operasında Əliyar
obrazını yaradır və elə həmin ildə bu nailiyyətlər ona respublikanın
Əməkdar artist fəxri adını qazandırır. Söz yox ki, Bülbül sənəti
Azərbaycan musiqisində opera janrının gələcək inkişafına güclü təkan
verdi – məhz Bülbül kimi novator vokalçının yetişməsi Üzeyir
Hacıbəylinin opera sənətimizin ən yüksək zirvəsi və incisi sayılan
“Koroğlu” operasının ərsəyə gəlib tamaşaya qoyulmasında həlledici
amillərdən biri oldu.
Üzeyir Hacıbəyli və Bülbül tandeminin parlaq səhifələri
Əslində bu iki şəxsiyyəti bir-birindən ayrı təsəvvür etmək qeyri
mümkündür. Musiqini ifaçı yaşadır və həqiqət budur ki, uğurlu
bəstəkar-ifaçı tandemindən məhrum olan ən mükəmməl musiqi əsərləri belə
yaşamağa qadir deyil. Bu baxımdan Azərbaycanın bu iki dahisinin bəxti
sözün əsl mənasında gətirmişdi. Tale, sanki onları bir-birinin
istedadını tam şəkildə açmaq, üzə çıxarmaq, milli musiqimizin ölməz və
əbədiyaşar nümunələrini bu xalqa və dünyaya bəxş etmək üçün yaratmışdı.
İndinin özündə belə, illər keçməsinə baxmayaraq, məhz Bülbül Üzeyir
bəyin “Koroğlu” operasının, “Sənsiz” və “Sevgili canan”
qəzəl-romanslarının ən mükəmməl, bənzərsiz ifaçısı sayılır.
Bülbül Koroğlunu səhnədə 400 dəfə canlandırmışdı. O, bu obrazla ən
möhtəşəm opera səhnələrində parlamışdır. Moskvanın möhtəşəm Böyük
teatrında oynanılmış “Koroğlu”ya görə Üzeyir Hacıbəyli və Bülbül sovet
siyasi elitasının xüsusi rəğbətini qazanmış, SSRİ-nin ən ali
mükafatlarına və fəxri adlarına layiq görülmüşdülər. Bu tamaşalardan
aldığı təəssüratları bəstəkar və musiqişünas Əfrasiyab Bədəlbəyli belə
təsvir edirdi: “Tamaşaçıların qarşısında özünün bütün bahadır
boy-buxunu ilə əfsanəvi qəhrəman, xalq qisasçısı, sevən bir aşiq
canlanırdı. Aktyor obrazın bu qədər mürəkkəb çalarlarını öz oyunu ilə
və əlbəttə gur, rəvan, axıb-gələn gözəlliyi, gücü ilə adamı məftun edən
səsi ilə çatdırırdı. Valeh olmadan, böyük istedadına heyrətlənmədən ona
qulaq asmaq mümkün deyildi.”
İndi də Bülbülün adı gələndə çoxlarının göz önündə ilk növbədə Üzeyir
bəyin Koroğlusu canlanır. Bu obraz bilavasitə Bülbülün səsinə yazılmış,
xalq dili ilə desək, boynuna biçilmişdi. Bu baxımdan Ulu öndər Heydər
Əliyevin Bülbülün 100 illik yubiley gecəsində dilə gətirdiyi fikirlər
Hacıbəyli-Bülbül Koroğlusunun mahiyyətini çox sərrast üzə çıxarır. O,
demişdir: “Üzeyir Hacıbəyov “Koroğlu” dastanını musiqiyə çevirdi, opera
yazdı. Bülbül isə Koroğlunu yaratdı. Təbiidir ki, bizim heç birimiz
Koroğlunu görməmişik və keçmişdən gəlib bizə çatmış “Koroğlu”
dastanında heç bir yerdə Koroğlunun surəti, yəni rəsmi, şəkli
olmamışdır. Yaratmaq lazım idi ki, Koroğlu nə cür olubdur. Bunu yaradan
Üzeyir Hacıbəyovdur və Bülbüldür... İndi Koroğlunun hər yerdə şəkilləri
var. Bu Bülbülün şəkilləridir, amma Koroğlu obrazında, Koroğlu
libasında. Koroğluya heykəllər qoyulur. Hamısı həmin “Koroğlu”
operasında Bülbülün yaratdığı və at üstündə Azərbaycan Opera Teatrının
səhnəsində hamımızın qarşısına çıxdığı Koroğlu operasından götürülüb.
Ona görə də mən hesab edirəm ki, Üzeyir Hacıbəyovun və Bülbülün
“Koroğlu” kimi operanın yaradılmasında xidmətləri bu əsərin musiqi,
incəsənət, mədəni mənasından daha çox, daha böyükdür.”
Üzeyir bəylə Bülbülü bir mühüm keyfiyyət də yaxınlaşdırır, birləşdirir.
Onların hər ikisi öz bədii kəşflərini ciddi elmi əsaslar üzərində
qurublar. Üzeyir bəyi “Koroğlu”ya aparan yol Azərbaycan xalq
musiqisinin nəzəri əsaslarının fundamental şəkildə tədqiqindən
başlamışdısa, Bülbülü vokal sənətinin zirvəsinə aparan yollar səsi idarə
etməyin elmi müddəalarla dərk edilməsindən keçirdi. Bülbülün bu
məsələnin tədqiqinə həsr olunmuş sanballı məruzə və məqalələri, xalq
mahnılarının, muğam və aşıq yaradıcılığının müasir vəziyyəti, ifa
özəllikləri və qanunauyğunluqları ilə bağlı çoxsaylı çıxışları
yaradıcılığının ayrılmaz və mühüm sahəsini təşkil edirdi.
Elmi-tədqiqat fəaliyyətinin çətin yollarında
Böyük müğənninin 30-cu illərdən ömrünün sonuna kimi davam edən çoxşaxəli
fəaliyyətində rəhbərlik etdiyi Elmi-tədqiqat musiqi kabinetinin gördüyü
işlər həmişə xüsusi bir söhbətin mövzusu olub. Bu da təsadüfi deyil.
Keçən əsrin 20-30-cu illərində Azərbaycan musiqisinin hansı istiqamətdə
inkişaf etməsi ən çox müzakirə olunan məsələlərdən idi. Bu zaman
narahatlıq doğuran əsas məqamlardan biri də yeni yaranan musiqinin milli
köklərdən tamamilə qopmaq təhlükəsi idi. Bəstəkarlığa gələn istedadlı və
iddialı gəncliyi bu tendensiyalardan təbii şəkildə “yayındırmaq”, xalq
musiqisinə yaxınlaşdırmaq yolunda Bülbülün yaratdığı Elmi-tədqiqat
musiqi kabineti həqiqətən əvəzsis rol oynadı. Bu kabinet yalnız
Azərbaycan xalq musiqisinin toplanması, nota salınması, işlənməsi, nəşri
və təbliğındə gördüyü müstəsna işlərlə musiqi tariximizə düşmədi. Bülbül
böyük uzaqgörənliklə kabinetin işinə ilk növbədə gənc bəstəkar və
musiqişünasları cəlb edir, onlarla birgə müxtəlif bölgələrə yollanırdı.
Kabinetin təşkil etdiyi ekspedisiyalarda Asəf Zeynallı, Səid Rüstəmov,
Niyazi, Qara Qarayev, Cövdət Hacıyev, Tofiq Quliyev, Zakir Bağırov,
Fikrət Əmirov, musiqişünas Məmmədsaleh İsmayılov müxtəlif illərdə
Qarabağ, Lənkəran, Masallı, Şəki, Zaqatala, Quba və Xaçmazda, habelə
Basarkeçər və Borçalıda zəngin materiallar toplamışlar. Nəinki milli
etnomusiqişünaslığın yaranması və təşəkkülündə, habelə bəstəkar
yaradıcılığının xalq mənbələrinin açılmamış qatlarına yaxınlaşmasında bu işlərin böyük əhəmiyyəti danılmazdır. XX əsr Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin qüdrətli nümayəndəsi Qara Qarayevin xatirələrindən: “Bülbül
məni xalq musiqisi üzərində işləməyə cəlb etdi. Mən aşıq
yaradıcılığından nümunələri, xalq mahnı və rəqslərini nota yazır və
yenidən işləyirdim. Beləliklə, mən xalq musiqisi ilə yaxından təmasda
olaraq, xalq yaradıcılığının zənginliyindən heyrətə gəldim. Mən elmi
ekspedisiya ilə Nuxa rayonunda (indiki Şəki şəhəri - L.H.) oldum. Bu
səfər gözəl bəhrə verdi, eşitdiyim bir xalq havası isə “Könül nəğməsi”
adlı ilk simfonik əsərimi dünyaya gətirdi.” Böyük bəstəkar Cövdət
Hacıyevin söylədiklərindən: “Əgər Bülbül olmasaydı, biz çətin ki, xalq
yaradıcılığını belə mükəmməl, belə dərindən öyrənə bilərdik. O, bizi
Elmi-tədqiqat musiqi kabinetində işləməyə cəlb edir, Azərbaycanın
müxtəlif uzaq rayonlarına elmi ekspedisiyalara göndərirdi. Bizim
qarşımızda valehedici zənginliklər aşkara çıxırdı. Bunlar qeyri-adi
qüvvəyə malik, zövqlərimizi, yaradıcılıq yollarımızı həmişəlik müəyyən
edən təəssüratlar idi. Bizim yaradıcılığımız üçün, bir bəstəkar üçün
yetişməyimiz üçün bu fəaliyyətin əhəmiyyəti olduqca böyükdür. Bülbül
xalq poeziya dünyasını, təkrarolunmaz gözəllik aləmini bizim üçün kəşf
etdi.” 25 il ərzində Bülbülün rəhbərliyi altında bu kabinetin fəaliyyəti
sayəsində 500-dən artıq xalq musiqi nümunəsi toplanmış, onların
əksəriyyəti müxtəlif illərdə məcmuələr şəklində nəşr olunmuşdur. Bütün
bu işlər XX əsr Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin inkişafında Bülbülün
müstəsna rolundan, xidmətlərindən bariz xəbər verir.
Əlbəttə, qısa bir yazı çərçivəsində Bülbül yaradıcılığının bütün
tərəflərini və istiqamətlərini müfəssəl şəkildə üzə çıxarmaq çox
çətindir. Bülbülün mənalı ömür yolu hər zaman böyük əhəmiyyətə malik
hadisələrlə zəngin olub. Onun uzun və səmərəli pedaqoji işi və
baxışları, habelə ömrünün sonuna kimi Azərbaycan SSR Ali Sovetinin
deputatı kimi davamlı fəaliyyəti də həyat və yaradıcılığının çox önəmli,
diqqətəşayan hissəsidir. Şübhəsiz ki, bütün bunlar mədəniyyət
tariximizin təkrarolunmaz və unudulmaz səhifələridir. Lakin Bülbül
xalqımızın təfəkküründə, yaddaşında, qəlbində ilk növbədə dahi müğənni
kimi yaşayacaq və qətiyyətlə demək olar ki, hər gələn yeni nəsil bu
səsin cazibəsindən, qüdrətindən yaşayıb-yaratmaq üçün böyük mənəvi güc
alacaq.
Lalə Hüseynova,
sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru, professor
|