E L E K T R O N   M Ə L U M A T   B A Z A S I

 


Çox mürəkkəb şəraitdə fəaliyyət göstərməsinə baxmayaraq, xalqımızın milli oyanışını əbədi etməyə çalışan Cümhuriyyət hökuməti və parlamenti elmin, təhsilin və xalq maarifinin, səhiyyənin inkişafını diqqət mərkəzində saxlayırdı. Ölkənin hər yerində müxtəlif pillədən olan məktəblər, gimnaziyalar, qız məktəbləri, uşaq baxçaları, qısa müddətli müəllim kursları, kitabxanalar açılır, kənd yerində xəstəxana və feldşer məntəqələri şəbəkəsi yaradılır, yoluxucu xəstəliklərə qarşı mübarizə aparılırdı.

Bu baxımdan Parlamentin 1919-cu il sentyabrın 1-də Bakı Dövlət Universitetinin təsis olunması haqqında qəbul etdiyi qanunu xüsusi qeyd etmək lazımdır. Milli universitetin açılması Cümhuriyyət xadimlərinin doğma xalq qarşısında çox mühüm tarixi xidməti idi. Sonralar Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti süqut etsə də Cümhuriyyət ideyalarının yaşamasında və xalqımızın yenidən müstəqilliyə qovuşmasında Bakı Dövlət Universiteti misilsiz rol oynadı.

 

BAKI DÖVLƏT UNİVERSİTETİNİN TƏSİS EDİLMƏSİ HAQQINDA QANUN - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin paytaxtı Bakı şəhərində Avropa tipli ilk universitetin açılması haqqında Parlament qanunu. 1919 il sentyabrın 1-də Parlamentin 70-ci iclasında qəbul olunmuşdur.

Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Hökumətinin təşəbbüsü və tapşırığı ilə 1919 ilin mayında professor V.İ.Razumovski başda olmaqla, təşkil olunmuş komissiya Bakı Dövlət Universitetinin təsis edilməsi haqqında qanun layihəsi hazırlamışdı. Geniş müzakirələrdən sonra Parlamentin qəbul etdiyi 10 maddəlik qanunda universitetdə 4 fakültənin - tarix-filologiya (Şərq şöbəsi ilə birlikdə), riyaziyyat (fizika-riyaziyyat), hüquq (müsəlman hüququ və tarixinin tədris edilməsi şərtilə) və tibb fakültəsinin açılması nəzərdə tutulurdu. 1919-20 tədris ilində tibb fakültəsinin ilk 4 kursu, tarix-filologiya fakültəsinin isə birinci kursu üçün müvəqqəti birillik ştat cədvəli və smeta təsdiq edilmişdi. Universitet şurasına, Azərbaycan Hökumətinin razılığı ilə, yeni fakültə və kursların açılmasına smeta üzrə hər il vəsait tələb etmək səlahiyyəti verilirdi. Bütün fakültələrdə Azərbaycan (türk) dilinin tədrisi məcburi idi.

Elm, maarif nazirliyi, şəhər idarəsi, neft sənayeçiləri qurultayı müvəkkillərindən təşkil olunmuş Universitet komissiyasına rektor, ixtisaslar üzrə professorlar, dekanlar dəvət etmək səlahiyyəti verilmişdi. Şuranın, idarə heyəti və fakültələrin səlahiyyətləri dairəsində təşkili ilk dəvət olunmuş professorlara həvalə olunurdu. Universitetə klinikalardan əlavə, Bakı şəhəri xəstəxanalarından istifadə etmək ixtiyarı verilirdi. 1919-20 tədris ili üçün dövlət xəzinəsindən smeta üzrə universitetin təşkili və təchizatına 5 milyon, universitet heyətinin və tədris hissəsinin təminatı, təsərrüfat xərcləri üçün isə 11 milyon manata yaxın vəsait ayrılmışdı. Vəzifəli şəxslər (rektor, şura katibi və b.) mənzillə təmin edilmədikdə, onlara maaşlarının 1/4—i məbləğində mənzil haqqı vermək nəzərdə tutulurdu.

Bakı Universitetinə Zaqafqaziya universitetinin və qeyri universitetlərin tələbələrini universitet kursunun davam etdiyi müddətdə, imtahan vermək şərti ilə, eyni kurslara qəbul etmək hüququ verilirdi.

Kişilər və qadınlar universitetə bərabər hüquqla qəbul olunurdular. Qəbulda Azərbaycan təbəələrinə üstünlük verilirdi

 

BAKI DÖVLƏT UNİVERSİTETİNİN NİZAMNAMƏSİ - Bakı Dövlət Universitetinin idarə olunması və onun tədris-elmi fəaliyyətinin tənzimlənməsi qaydalarını müəyyən edən sənəd. Nizamnamənin Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin komissiyasında müzakirəsi 3 ayadək davam etmiş, 1919 il sentyabrın 29-da Parlamentin 79-cu iclasında qəbul edilmişdir. 5 fəsildən, 72 maddədən ibarət Nizamnamədə Universitetin təşkilati quruluşu, onun elm və tədris sahələrinin fəaliyyəti, professor-müəllim heyətinin vəzifə və hüquqları müəyyənləşdirilir.

Nizamnamənin 2 maddədən ibarət olan birinci fəslində Bakı Dövlət Universitetinin muxtariyyət hüquqlu elm-tədris müəssisəsi olub, maarif nazirliyinin strukturunda fəaliyyət göstərdiyi, rektor, prorektor, dekanlar, şura və fakültə iclasları vasitəsilə idarə olunduğu təsbit edilir.

İkinci fəsil Universitetin idarə sistemini əks etdirir, rektorun, prorektorun, dekanların, şuranın, idarə heyətinin, fakültələrin hüquq və vəzifələrini müəyyənləşdirir. Nizamnaməyə əsasən Universitetin rəhbəri rektor idi.

Nizamnamə çərçivəsində ona universitet idarəçiliyinin bütün sahələrinə rəhbərlik etmək səlahiyyəti verilirdi. Rektor professorlar arasından 3 il müddətinə seçilir, Xalq Maarifi Nazirliyi tərəfindən təsdiq olunurdu. Rektor öz fəaliyyətində şura tərəfindən hazırlanan və təsdiq edilən təlimatlara əsaslanır, rektorun olmadığı müddətdə onun vəzifəsini prorektor, yaxud dekanlardan biri icra edirdi. Prorektor tələbə işləri üzrə rektorun köməkçisi idi. Rektora Universitetin idarəsi işlərinin bir qismini prorektora həvalə etmək icazəsi verilirdi. Prorektoru Universitet şurası professorlar içəri-sindən 3 il müddətinə seçirdi. Hər fakültənin başında dekan dururdu. Dekan tədrisə nəzarət edir, rektora və şuraya həvalə edilən vəzifələri fakültə daxilində icra edirdi. Dekan da professorlar arasından 3 il müddətinə seçilir və şura tərəfindən təsdiq olunurdu. Şura Universitetin idarə edilməsinin ali və müstəqil orqanı idi. Nizamnamədə şuranı fəaliyyət dairəsi və səlahiyyəti ətraflı göstərilmişdi. Universitetin maddi və inzibati işlərinin icrası onun idarə heyətinə tapşırılırdı. Şuranın, fakültə iclaslarının və idarə heyətinin dəftərxana işlərinin aparılması qaydaları dəqiqləşdirilmişdi.

Nizamnamənin üçüncü fəsli Universitetin tədris hissəsi üzrə şəxsi heyətinə həsr edilmişdi. Heyət professorlar, dosentlər, privat-dosentlər,müəllimlər, dillər üzrə mühazirəçilər, prorektorlar və müavinləri, assistentlər və ordina-torlardan ibarət idi. Bu vəzifəli şəxslər həm seçilə, həm də dəvət oluna bilərdilər. Heyətin tələb edilən elmi dərəcəsi və adı, vəzifəyə seçilmə və əvəzedilmə qaydaları Nizamnamədə dəqiqləşdirilirdi.

Dördüncü fəsil tələbələrə həsr edilmişdi. Nizamnamənin həmin fəslində Universitetə hər iki cinsdən olan orta təhsilli şəxslərin qəbul edildiyi təsbit olunurdu. Mühazirə və əməli məşğələlərdə, tələbələrdən başqa, azad dinləyi-cilərin də iştirakına icazə verilirdi. Parlamentdə ciddi mübahisələrdən sonra, sağlam və demokratik düşüncəli Par-lament üzvlərinin təkidilə, Universitetdə tələbə təşkilatlarının yaradılmasına icazə verilir və bu təşkilatların hüquq və fəaliyyət sahələri dəqiqləşdirilirdi.

Beşinci fəsildə Universitetdə qulluq edən şəxslərin hüquq və vəzifələrindən, imtiyazlarından bəhs olunurdu. Nizamnamənin təxminən 1/3-ni təşkil edən bu fəslə görə, Universitet şurasına fakültələrin təqdimatı ilə elmlər nami-zədi və doktoru elmi dərəcələri vermək səlahiyyəti verilirdi. Professor-müəllim və işçi heyəti üçün təqaüdün təyin edilməsi qaydaları və məbləği müəyyənləşdirilmişdi. 25 ildən 30 ilədək xidmət etmiş professorlar illik əmək haqlarının 2/3 hissəsi, 20 ildən 25 iledək xidmət edənlər maaşlarının yarısı, ağır sağalmaz xəstəliyə tutulan və işləyə bilməyən professorlar üçün 5-10 il stajı olduqda maaşlarının 1/3-i, 10-20 ilədək xidmət edənlərə 2/3 hissəsi, 20 ildən artıq stajı olanlara isə tam maaşları həcmində təqaüd verilməsi nəzərdə tutulurdu. Təqaüd və birdəfəlik yardım almaqda əcnəbilər də Azərbaycan təbəələri ilə bərabər hüquqa malik idilər.

Nizamnamədə universitetdə xidmətdə olan qadınların əmək haqqı, təqaüd və yardımlarının miqdarı eyni vəzifəni icra edən kişilərə verilən məbləğlə bərabərləşdirilirdi.

Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Parlamenti tərəfin-dən təsdiq olunmuş Nizamnamə universitet idarəçiliyinin təşəkkülündə mühüm rol oynamışdır

 


<< Geri