Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin mülkiyyət
münasibətləri, aqrar proqramı, maliyyə-valyuta siyasəti, xarici ticarət
əlaqələri, iqtisadi idarəetmə sistemi və s. iqtisadi fikir baxımından diqqəti
cəlb edir və hər biri xüsusi tədqiqat obyekti kimi ayrılıqda öyrənilməyə
layiqdir.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətində sosial ədalət istehsal vasitələri üzərində mülkiyyət formaları
vasitəsi ilə bərqərar edildi. AXC öz iqtisadi platformasında mülkiyyət
plüralizmini nəzərdə tuturdu. Burada dövlət mülkiyyəti, xüsusi, şəxsi, səhmdar,
bələdiyyə mülkiyyəti formalarının və digər mülkiyyət formalarının inkişafı üçün
bərabər imkanlar yaradılırdı. O zaman geniş yayılmış bolşevizm mövqeyindən
fərqli olaraq AXC və onun liderləri fabrik, zavod, torpaq və digər əsas istehsal
vasitələri üzərində xüsusi mülkiyyəti rədd etmirdilər. Əksinə, belə hesab
edirdilər ki, “bu cür mülkiyyəti tamamilə aradan qaldırmaq indiki vəziyyətdə
insanların şəxsi təşəbbüs qüvvətini zorakı olaraq aradan götürür”.
Eyni zamanda, AXC-də xüsusi
mülkiyyətin miqyası müəyyənləşdirilir, bu işdə ifrata varmağın zərərli olduğu
göstərilirdi. Qeyri-məhdud mülkiyyət hüququ və mənimsəmədə ifratçılıq
mülkiyyətin yoxluğu qədər zərərli hesab edilirdi. AXC-nin iqtisadi modelində
nəzərdə tutulurdu ki, xüsusi mülkiyyətin mövcudluğu mülkiyyətin tamamilə
xırdalanmasına aparıb çıxarmamalıdır. Xüsusən də fabrik və zavodların bu cür
xırdalanması qeyri-mümkündür və “burada çalışan əməkçinin işdəki mövqeyi xüsusi
surətdə hazırlanan əmək haqqında qanunların tətbiqi ilə təmin olunmalıdır”.
Respublikanın yaratdığı iqtisadi
qanunçuluğa görə, dövlət mülkiyyətinə və qismən də bələdiyyə mülkiyyətinə
“dövlətin sərvət və gəlir qaynağını təşkil edən yeraltı mədənlər”, həmçinin
“dəmiryolu, işıq, su, teleqraf və s. bu kimi ümumi işlərə xidmət edən sahələr”
daxil edilirdi.
AXC-nin aqrar proqramı da iqtisadi
fikir baxımından öyrənilməyə layiqdir. Bu proqramın əsasını aqrar islahatı
haqqında “Müsavat” fraksiyasının və Torpaq Nazirliyinin nöqteyi-nəzərini əks
etdirən qanun layihələri təşkil edirdi. Göstərilən qanun layihələrinin müəyyən
fərqlərinə baxmayaraq, məqsədi torpaqsız və aztorpaqlı əhalini torpaqla təmin
etməkdən ibarət idi. Həm də xüsusi torpaq mülkiyyətini ləğv etmək deyil, torpağı
xüsusi mülkiyyətə elə istehlak normaları üzrə vermək nəzərdə tutulurdu ki, bir
tərəfdən kənd əhalisini gəlirlə təmin etmək mümkün olsun, digər tərəfdən
istifadəsiz xüsusi sahibkar torpaqları qalmasın.
“Müsavat” fraksiyasının qanun
layihəsində torpaqların əvəzsiz verilməsi, digər qanun layihəsində isə müəyyən
əvəz müqabilində verilməsi əksini tapmışdı. Birinci qanun layihəsində əvvəlki
sahibkarların mülkiyyətində 75 desyatin, digər qanun layihəsində isə yerli
şəraitdən asılı olaraq müxtəlif miqdarda torpaq sahəsinin saxlanması
müəyyənləşdirilmişdi.
AXC-nin iqtisadi platformasında
pulun inflyasiyasının qarşısını almaq, inflyasiya şəraitində əmək haqqını
tənzimləmək, ümumiyyətlə, pul tədavülünü, xaricə xammal satışını qaydaya salmaq,
gömrük siyasəti, sahibkarlarla dövlət arasında münasibətlərin vergi vasitəsilə
tənzimlənməsi qaydaları, Rusiya ilə və qonşu respublikalarla iqtisadi əməkdaşlıq
şərtləri, iqtisadi fikir və təcrübəni öyrənmək baxımından diqqətəlayiqdir.
Mövcud olduğu 23 ay ərzində AXC bir
sıra cari təsərrüfat və mədəniyyət məsələlərinin həllində böyük uğurlar qazandı.
Neft sənayesi ağır vəziyyətdən çıxarıldı, dağıdılmış Bakı-Batum neft kəməri
bərpa olundu, Bakı-Culfa dəmir yolu inşa edildi, Kür çayı üzərində körpü
salındı, maarif və mədəniyyət, xaricdə yüksək ixtisaslı milli kadrlar
hazırlanması sahəsində işlər yoluna qoyuldu. Azərbaycan Dövlət Bankı yaradıldı,
milli pul nişanları buraxıldı, Xəzər dəniz gəmiçiliyi inkişaf etdirildi, Bakı
Universiteti və bir çox ibtidai məktəblər açıldı.
Müstəqil dövlətin atributu kimi
milli pul vahidinin buraxılması AXC-nin maliyyə siyasətinin mühüm tərkib hissəsi
idi. 1918-ci ilin əvvəlindən Bakıda yeni kağız pullar-“Bakı bonları” buraxıldı (o
vaxtadək “Nikolay” pulları və “Kerenski” pul vahidləri işlənirdi). Milli pul
vahidinin möhkəmləndirilməsi, onun alıcılıq qabiliyyətinin qorunub saxlanması
hökumətin iqtisadi siyasətinin əsas qayğısı oldu. Çünki AXC-nin milli valyutası
inflyasiya şəraitində dövriyyəyə buraxılmışdı.
Hökumət həm əvvəlki dövrdən miras
qalan, həm də respublikanın mövcudluğu dövründə baş verən inflyasiyaya qarşı
mübarizə aparırdı. Bu məqsədlə aşağıdakı tədbirlər həyata keçirildi: müstəqil
dövlətin maliyyə, vergi, bank-kredit sistemi yaradıldı; Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin Dövlət Bankı açıldı, Maliyyə Nazirliyinin 20 iyul 1919-cu il
tarixli qərarı ilə əmtəələrin sərbəst ixracı təmin edildi, AXC parlamentinin bu
məsələyə həsr olunan 24 noyabr 1919-cu il tarixli iclasında müxtəlif fikirlər
müzakirə olundu. Həmin iclasda qərar qəbul olundu ki, əsas diqqət xəzinənin
doldurulmasına yönəldilməlidir. Xəzinəyə müəyyən rüsum keçirmək şərti ilə (ixrac
olunan xammalın dəyərinin 25 faizi həcmində) xammal ixracına icazə verilməsinə
dair qanun (11 dekabr 1919-cu il) qəbul edildi, xaricə gizli yolla gümüş, qızıl,
platin aparılmasına görə məsuliyyət məsələsinə baxıldı və bu məsələ 20 oktyabr
1919-cu il tarixli qanunda öz geniş əksini tapdı.
Respublikanın sərhədləri daxilində mal mübadiləsini tənzimləmək məqsədilə
1919-cu ilin avqust ayından xaricdən Azərbaycana gətirilən bir sıra zinət
əşyalarına müvəqqəti gömrük tarifləri tətbiq olundu. Daxili bazarı tənzimləmək
məqsədilə Azərbaycandan kənara göndərilən əmtəələr üçün yeni müvəqqəti gömrük
qaydalarının tətbiq edilməsi haqqında qanun təsdiq edildi (9 fevral 1920-ci il).
Çevik vergi siyasəti yeridildi, dövlət xərclərinin ixtisar edilməsi
istiqamətində bir sıra tədbirlər həyata keçirildi. Xaricdən ölkəyə gömrüksüz
gətirilən malların siyahısı müəyyənləşdirildi, bu siyahıya 200-dən çox məhsulun
adı daxil edildi.
Parlamentin 22 dekabr 1919-cu il tarixli iclasında yeni kabinetin bəyannaməsi
ilə çıxış edən Nəsibbəy Yusifbəyov bir daha pulun qiymətdən düşməsinin
səbəblərini açıqladı. Onun fikrincə, ixracın olmaması, neft sənayesinin ağır
vəziyyəti, milli pul vahidinin birjada daha çox qiymətdən düşmüş ümumrusiya pulu
ilə əlaqədar olması milli valyutanın qiymətdən düşməsinin ən mühüm səbəbləri idi.
Yeni kabinet iqtisadiyyatın sağlamlaşdırılmasına pulun sağlamlaşdırılmasından
başlamağı məqsədəuyğun sayırdı.
Qeyd edək ki, AXC hökuməti inflyasiya şəraitində bir neçə dəfə (1919-cu ilin 5
may və 1 dekabrda) əlavə pul emissiyasına icazə vermək zərurəti qarşısında
qaldı. Bu, böyük diskussiyaya və fikir ayrılığına səbəb olsa da məqsədli
xarakter daşıyırdı. Neft sənayesini məhz bu yolla böhrandan çıxarmaq mümkün idi.
Uğurlu beynəlxalq iqtisadi əlaqələrin qurulması siyasi və iqtisadi müstəqillik
əldə etmiş xalqların qarşısında duran əsas vəzifələrdəndir. Bu məsələnin həlli
həm daxili, həm də xarici amillərdən asılı olduğu üçün xeyli çətindir və müəyyən
vaxt tələb edir. Belə çətinliklərlə AXC də üzləşdi. AXC-nin İstiqlal
Bəyannaməsində xarici ölkələrlə, xüsusən qonşu dövlətlərlə iqtisadi əlaqələr
yaratmaq, bu əlaqələri genişləndirmək zərurəti nəzərdə tutulurdu. Təsadüfi
deyildi ki, AXC-nin liderləri, ümumiyyətlə, Azərbaycan məsələsinə yalnız bir
millət və xalqın məsələsi kimi baxmırdılar. “Müsavat” partiyası öz
məramnaməsində Azərbaycanın müstəqilliyi və inkişafında xarici faktorlara çox
böyük əhəmiyyət verirdi.
Yeni cəmiyyət quruculuğunda həmçinin islam faktoru da nəzərə alınırdı. Bu
sistemdə dünyəvilik və islam sanki vəhdət təşkil edirdi. Xüsusən, mülkiyyət və
vergi məsələlərində tam ədalətlilik və nisbi bərabərlik prinsiplərinə üstünlük
verməklə “demokratizmin ümdə əqidələrinin İslam ilə müxalif olmadığı” təsdiq
olundu. Qısa bir müddətdə AXC-nin 23 dövlət tərəfindən tanınmasında, heç
şübhəsiz, bu meyarların da az əhəmiyyəti olmamışdır.
AXC-nin iqtisadi platformasında xarici ölkələrlə iqtisadi əməkdaşlığı
asanlaşdırmaq, bu sahədə maneələri aradan qaldırmaq, digər tərəfdən isə bu cür
əməkdaşlığı dünya təcrübəsi əsasında həyata keçirmək nəzərdə tutulurdu.
Məsələnin bu şəkildə qoyuluşu dövrü mətbuatın səhifələrində müxtəlif baxışların
ortaya çıxmasına səbəb olurdu. “Bakinskaya jizn” qəzetində çıxan bir sıra
məqalələrdə Zaqafqaziyada bütün gömrük məhdudiyyətlərinin aradan qaldırılması
təklifi irəli sürülürdü. “Azərbaycan” qəzetində dərc olunan məqalələrdə isə
göstərilirdi ki, 1919-cu ilin iyulunda Azərbaycan və Gürcüstan arasında hərbi
müdafiə ittifaqı haqqında müqavilə bağlansa da, bu iki respublika arasında
qarşılıqlı iqtisadi əlaqələrdə gömrük hədləri olmalıdır, hökumət əmtəələrin
idxal və ixracını tənzimləməlidir. Xüsusən, taxıl məhsullarının İrana,
Gürcüstana, Ermənistana və Dağıstana nəzarətsiz satılması Azərbaycanın milli
iqtisadi mənafeləri, əhalinin tələbatını ödəmək baxımından zərərli sayılırdı.
Xaricdən Azərbaycana gətirilən spirtli içkilərə, balıq məhsullarına gömrük
rüsumlarının artırılması haqqında AXC parlamentinin maliyyə-büdcə komissiyasında
1919-cu ilin avqust ayında təsdiq olunan qanun layihələri də daxili bazarın
qorunmasına və inflyasiyanın qarşısının alınmasına xidmət edirdi.
Xarici ticarət fəaliyyətinin iqtisadiyyatın sağlamlaşdırılması və pul
tədavülünün tənzimlənməsində rolu AXC parlamentinin 24 noyabr 1919-cu il tarixli
iclasında da geniş müzakirə olundu. İclasda məsələyə münasibətdə müxtəlif, hətta
bir-birinə zidd fikirlər söylənilirdi. Əhməd bəy Pepinov (müsəlman sosialist
blokundan) belə hesab edirdi ki, pulun məzənnəsini artırmaq üçün bəzi
əmtəələrin, xüsusən taxılın, pambığın, yunun və s. malların ticarəti
inhisarlaşdırılmalıdır. Malaxazyan (daşnaq) isə onların azad ticarətinin
genişləndirilməsini irəli sürürdü. M.Ə.Rəsulzadə prinsipcə həm Ə.Pepinovun, həm
də Malaxazyanın fikirlərini tənqid edir və göstərirdi ki, bu cür təkliflər
ölkəyə böyük zərər gətirə bilər. Tam azad ticarətə keçməklə ölkədə zəruri
tələbat mallarına ehtiyac yaranır, inhisarlaşdırma üçün isə bizdə kifayət qədər
təlimat və qaydalar yoxdur. Y.Əhmədov (bitərəf müsəlman) bloku belə hesab edirdi
ki, böyük sərvətləri (yun, pambıq, neft və s.) olan Azərbaycan hökuməti əmtəə
mübadiləsini düzgün təşkil etsə pul tədavülü asanlıqla tənzimlənər. Karabekovun
(“İttihad”) fikrincə, neft, yun və taxılın qonşu ölkələrə nəzarətsiz ixracı
yolverilməzdir. Bu, pul tədavülünü nizamlamağa imkan vermir.
AXC-nin iqtisadi platformasında respublikanın mövcudluğundan əvvəl formalaşmış
iqtisadi əlaqələrə münasibət birmənalı idi. Bu əlaqələri kəsmək yox, müstəqil
dövlətin iqtisadi əlaqələri kimi genişləndirmək məqsədəuyğun sayılırdı.
Azərbaycanda mövcud olan xarici kapital nümayəndələri ilə münasibətləri yeni
əsaslarda inkişaf etdirmək üçün konkret addımlar atılırdı. Məsələn, Azərbaycan
hökumətinin 18 oktyabr 1919-cu il tarixində qəbul etdiyi qərarda Böyükşor
gölünün bir hissəsinin “Nobel qardaşları birliyinə” icarəyə verilməsi haqqında
vaxtıbitmiş müqavilənin bərpa olunması göstərilir, bu müqavilənin şərtlərinə
yeni dəyişikliklərin edilməsi əsaslandırılırdı.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanda xarici kapital və konsessiya məsələsinə dair həm
parlamentin, həm də xarici kapital nümayəndələrinin fikirləri uyğun gəlirdi.
Fransız kapitalistlərinin nümayəndəsi Manronun fikrincə, xarici kapitalın, o
cümlədən fransız kapitalının Azərbaycana gəlməsi gənc müstəqil dövlətin
yaşamasını, onun məhsuldar qüvvələrinin inkişafını təmin edər. Xarici kapitalın
respublikaya hansı şəkildə tətbiqinə gəldikdə isə fransız kapitalistinin
fikrincə, bu aşağıdakı formalarda ola bilər:
-
İngiltərə, Almaniya, Fransa, Hollandiya və ABŞ-da olduğu kimi müəyyən sənaye
sahəsinin sadəcə, maliyyələşdirilməsi yolu ilə;
-
Konsessiya formasında.
Fransız kapital sahibləri ikinci yola üstünlük verirdilər. Manronun fikrincə,
Azərbaycanda konsessiya obyekti nəqliyyat, meşə sərvətinin istehsalı, liman
avadanlıqları istehsalı, neft rayonlarının elektrikləşdirilməsi, soyuducu işi və
s. ola bilər.
AXC parlamentinin 22 dekabr 1919-cu il tarixli iclasında hökumət rəhbəri
Nəsibbəy Yusifbəyov yeni kabinetin bəyannaməsini elan etdi. Orada Azərbaycanın
azad və müstəqil yaşamasının şərti kimi güclü iqtisadiyyatın yaradılması
zərurəti göstərilirdi. Hökumətin xarici ticarət siyasətində köklü dəyişiklik
etməsi nəzərdə tutulurdu. İndiyədək ticarət siyasətində idxalı artırmaq və imkan
daxilində ixracı azaltmaq üstünlük təşkil edirdisə və nəticədə pul qiymətdən
düşürdüsə, artıq indi ixracı stimullaşdırmaq istiqamətində tədbirlərin həyata
keçirilməsi mümkünlüyü və zərurətindən bəhs olunurdu.
Qeyd edək ki, AXC özünün xarici iqtisadi fəaliyyətində daim Azərbaycan
hökumətinin başlıca vəzifələrini reallaşdırmaq məqsədini güdürdü. Bu
vəzifələrdən biri öz əhalisini zəruri şeylərlə təmin etməkdən və xəzinənin
gəlirlərini artırmaq üçün əlavə mənbələr axtarıb tapmaqdan ibarət idi. Belə
mənbələrdən biri də gömrük gəlirləri idi. Bu və ya digər məhsulun xaricə
satışına icazə verilməsi və ya onun qadağan edilməsi zamanı o məhsulun əhali
üçün nə dərəcədə zəruri olması, hökumətə nə qədər gəlir gətirməsi halları
diqqətlə nəzərə alınırdı. Azərbaycan hökumətinin 20 fevral 1919-cu il tarixli
qanun layihəsi ilə xaricə konyak, üzüm və tut spirtlərinin ixracına icazə
verilirdi. (AXC-nin fəaliyyətindən qabaq xaricə spirtlərin satışı qadağan
olunmuşdu. Bu da bəzi təsərrüfatların və hökumətin maliyyəsinə mənfi təsir
göstərmişdi).
Hökumət belə hesab edirdi ki, xaricə spirt satışında nəinki dövlət xəzinəsi və
araq çəkməklə məşğul olan adamlar, həmçinin bütün əhali maraqlıdır. Onlar öz
təsərrüfat məhsulları olan üzümü və tutu şərab zavodlarına satmaqla qazanar,
indiyədək heç bir qiyməti olmayan tullantılardan (məsələn, çürümüş meyvə
qabıqları) istifadə sərfəli bir işə çevrilərdi. Bu qanun layihəsini işləyib
hazırlayarkən hökumət həm də onu nəzərdə tuturdu ki, əhali üçün spirt ancaq
texniki və tibbi məqsədlər üçün zəruridir. Xaricə satışına icazə verilən 85
dərəcəli konyak spirti və 40-45 dərəcəyə qədər olan üzüm və tut spirti isə bu
məqsəd üçün yaramır. Ona görə də onun xaricə satışından əhaliyə heç bir ziyan
dəyə bilməz.
Parlamentin Azərbaycan Respublikasının sərhədlərindən kənara xammal ixracının
şərtləri haqqında qəbul etdiyi qanun da respublikanın xarici iqtisadi
fəaliyyətini öyrənmək baxımından çox qiymətlidir. Bu qanuna görə pambıq, yun,
ipək, frizon (ipək istehsalında tullantı), barama kimi xammalların azad şəkildə
ixracına bu şərtlə icazə verilirdi ki, ixrac olunan xammalın dəyərinin 25 faizi
əvəzsiz olaraq xəzinənin hesabına köçürülsün. Məsələnin belə qoyuluşu xarici
valyuta əldə etmək və ya əmtəə mübadiləsi qaydası ilə dövlətə lazım olan zəruri
məhsulları almaq imkanı yaradırdı.
AXC özünün xarici-iqtisadi siyasət sahəsində fəaliyyətini ancaq qanunların
işlənib hazırlanması ilə məhdudlaşdırmırdı. Bu qanunların həyata keçirilməsi
istiqamətində mühüm addımlar atırdı. Məsələn, xarici dövlətlərlə əmtəə
mübadiləsini qaydaya salmaq üçün ağır maliyyə vəziyyəti şəraitində 20 milyon
manatlıq fond yaradıldı və hökumətin 12 fevral 1919-cu il tarixli qərarı ilə bu
fonddan ilkin ehtiyatlar üçün 10 milyon manat həcmində kredit buraxılması qərara
alındı. Eyni zamanda, AXC-nin Ticarət, Sənaye və Ərzaq Nazirliyinin nəzdində
Xarici dövlətlər və bir-birinə yaxın sahələrlə əmtəə mübadiləsi komitəsi
fəaliyyət göstərirdi. Komitə haqqında təsdiq olunmuş əsasnamədə göstərilirdi ki,
əmtəə mübadiləsi komitəsinin mühüm vəzifələrindən biri respublikanın iqtisadi və
maliyyə vəziyyətinin əsasını təşkil edən xaricə neft ixracını və satışını təşkil
etməkdən ibarətdir. Komitənin 15 mart 1919-cu il tarixli plenar iclasında gedən
geniş diskussiya onunla nəticələndi ki, bütün əmtəələr iki böyük qrupa ayrıldı:
-
Xaricə ixrac edilməsinə icazə verilməyən əmtəələr və ya komitənin xaricə
ixrac etməyə səlahiyyəti olmayan əmtəələr;
-
Komitənin icazəsi ilə xaricə ixrac edilməsinə icazə verilən əmtəələr.
Bu iclasdan dərhal sonra Ticarət, Sənaye və Ərzaq Nazirliyi ixraca dair qaydalar
təsdiq etdi. Qaydalarda, ümumiyyətlə, ixracına icazə verilməyən əmtəələr
siyahısına taxıl, un, bişirilmiş çörək, krupa, yem, at, iri və xırda buynuzlu
mal-qara, ət və onun bütün növləri, qənd, külçə və pul şəkilində qızıl və gümüş,
dəmir, soyuq silahlar və s. daxil edildi. Komitə tərəfindən xaricə satışına
icazə verilən əmtəələrə düyü, makaron, hər cür toxum və tərəvəz, çay, qəhvə,
bitki yağı, şərab, duz, sabun, meşə materialları, neft və neft məhsulları, qızıl
və gümüş məmulatı, maşın və alətlər və s. aid idi. Əsasnamədə göstərilirdi ki,
bu iki qrupa aid olmayan, yerdə qalan bütün əmtəələrin azad satışına icazə
verilir.
Bütün Zaqafqaziya xalqlarını iqtisadiyyat sahəsində ümumi maraqlar birləşdirdiyi
üçün əslində müstəqil dövlətlər arasında əlaqələri genişləndirməkdə heç bir
maneə yox idi. Özünün hələ mükəmməl iqtisadi bazasını yaradıb başa çatdırmayan
AXC ümumi humanizm prinsipləri ilə çıxış edərək, Dağıstana 50 milyon manat
məbləğində yardım göstərdi. Bu da respublika büdcəsinin məxaricinin 1/8
hissəsini təşkil edirdi.
AXC qonşuluğa mühüm iqtisadi faktor kimi baxırdı. Demokratik respublikanın
xarici iqtisadi əlaqələrinin formalaşması baxımından Azərbaycan və Gürcüstan
respublikaları arasında bağlanan müqavilə hüquqi və iqtisadi sənəd kimi diqqəti
cəlb edir. 26 dekabr 1918-ci il tarixdə birillik müddətə bağlanan bu müqaviləyə
əsasən böyük ehtiyac olan məhsulların bu respublikanın tələbatı çərçivəsində
gömrük vergiləri qoymadan alınıb-satılmasına icazə verilirdi. Əhalinin və
Gürcüstan dəmiryolunun ehtiyacları üçün neft, mazut, kerosin, yağların rüsumsuz
ixracına müəyyən hədd qoyulurdu. Müqavilədə göstərilirdi ki, gürcü əhalisi üçün
kerosin buraxılması 1 milyon puddan, neft və neft məhsullarının ümumi satışı isə
20 milyon puddan çox olmamalıdır. O cümlədən, satılan neftin dəyərinin 1/10
hissəsi həcmində Gürcüstanın Azərbaycana bəzi məhsulları gömrüksüz satması
nəzərdə tutulurdu. Bura daş kömür, meşə materialları və s. aid idi. Müqaviləyə
görə digər respublikalardan alınan məhsulların başqa respublikalara satışına
icazə verilmirdi.
AXC, həmçinin Rusiya ilə iqtisadi əməkdaşlığa böyük əhəmiyyət verirdi. AXC-nin
təcrübəsində belə bir cəhət diqqətəlayiqdir ki, o, Rusiya bazarından məhrum
olmağa mənfi münasibət bəsləyirdi. Neft, pambıq və başqa ixrac məhsulları üçün
rus bazarlarının böyük əhəmiyyətini nəzərə alırdı. M.Ə.Rəsulzadə “bolşevik
hökuməti ilə birbaşa əlaqələrin yaradılmasını” tələb edir, N.Yusifbəylinin
təşkil etdiyi hökumət isə öz iqtisadi proqramında bu məsələyə xüsusi yer
ayırırdı. Lakin qarşı tərəfin Azərbaycanı müstəqil dövlət kimi tanımasını açıq
bildirməməsi və
XI ordunun Azərbaycan istiqamətində irəliləməsi bu məsələyə münasibətdə AXC
parlament və hökumət üzvlərinin arasında mübahisələrə səbəb olurdu.
Müxtəlif fikirlərin mövcudluğuna baxmayaraq, 1920-ci il martın 30-da Sovet
Rusiyası və Azərbaycanın birgə komissiyasının iclasında ticarət müqaviləsi
imzalandı. Lakin bolşeviklər AXC-ni qane edə biləcək bir sıra şərtlər vəd
etsələr də onlara əməl etmədilər.
AXC-nin müstəqil dövlət kimi formalaşması bu respublikaya başqa dövlətlərin
mövqelərini dəyişdirdi. Məsələn, İngiltərə Azərbaycanın müstəqilliyini tanımaqla
bərabər, öz qoşunlarını müəyyən şərtlərlə respublikadan çıxarmağı lazım bilirdi.
Azərbaycanın dövlət və hökumət nümayəndələri isə bu münasibəti tam dərinliyi ilə
dərk edərək mövqelərini müəyyənləşdirməli oldular. Bu illərdə də neft sənayesi
iqtisadiyyatın prioritet sahəsi sayılırdı. Parlament və hökumət vaxtaşırı neft
hasilatı və emalının vəziyyətini təhlil edir, dünya neft bazarını öyrənirdi.
AXC-nin iqtisadiyyatın dövlət tənzimlənməsi sahəsində təcrübəsi də maraq doğurur.
Cümhuriyyət dövründə dövlət sektoruna dövlətin iqtisadiyyata təsirinin amili
kimi baxılırdı. Mülkiyyət çoxnövlüyü təmin edilərkən dövlət mülkiyyətinə xüsusi
əhəmiyyət verilirdi. Belə hesab olunurdu ki, dövlətin gücü təkcə onun
qanunvericilik fəaliyyətində deyil, dövlət mülkiyyətinin güclü olmasındadır.
Dövlət milliləşdirmə və əks-milliləşdirmə tədbirlərinin həyata keçirilməsi ilə
paralel əmək münasibətlərinin qaydaya salınmasını təmin edirdi. Həmçinin daxili
və xarici iqtisadi fəaliyyətin tənzimlənməsi üçün iqtisadi-hüquqi qanunların
hazırlanmasına, onların yerinə yetirilməsinə böyük əhəmiyyət verirdi. Az bir
müddət ərzində parlament tərəfindən yalnız maliyyə, vergi, bank-kredit sahələri
üzrə 82-dən çox qanun layihəsi işlənib hazırlandı, bir çox qanunlar təsdiq
olundu. İlk dəfə tərtib olunan müstəqil dövlət büdcəsi iqtisadi tənzimləmə və
gəlirlərin bölgüsü funksiyalarının reallaşdırılmasında və ümumiyyətlə,
makroiqtisadi tarazlıq yaradılmasında müstəsna əhəmiyyət kəsb etdi.
Hökumətin iqtisadi proqramı qarşılıqlı razılaşma əsasında ayrı-ayrı partiyaların
məramnamələrində qoyulan iqtisadi məsələlərə uyğun işlənib hazırlanırdı. Bəzən
alternativ variantların mövcudluğu daha səmərəli fəaliyyət istiqamətini
aşkarlamağı tələb edirdi. Bununla əlaqədar parlamentdə iqtisadi təmayüllü bir
neçə komissiya – maliyyə, büdcə, aqrar və ölkənin məhsuldar qüvvələrindən
istifadə komissiyaları yaradılmışdı. Dövlət və hökumət strukturunda olan Əmək,
Torpaq və Dövlət Əmlak, Ərzaq, Dövlət nəzarəti, Maliyyə, Ticarət və Sənaye
nazirlikləri, Milli Bank, Azərbaycan Xəzinə Palatası, Aksiz Palatası, Əmək
İnspeksiyası dövlətin iqtisadi tənzimləmə fəaliyyətinin həyata keçirilməsində
müstəsna rol oynayırdı.
Dövlətin mühüm iqtisadi tənzimləmə aləti mütərəqqi gəlir vergisi hesab olunurdu.
Bu vergi müəssisə və təşkilatlarda yaradılan mənfəətin 30 faizini təşkil edirdi.
Dolayı vergi kimi şərab, tütün və neft məhsullarına qoyulan aksizlər fəal
iqtisadi tənzimləyici rol oynayırdı.
AXC-də təşəkkül tapmaqda olan iqtisadi sistemi o dövrün qabaqcıl iqtisadi
nəzəriyyələrindən və ümumi inkişaf xəttindən kənarda təsəvvür etmək olmaz. O
zaman dünyada azad rəqabətdən inhisara, tənzimlənməyən bazar iqtisadiyyatından
tənzimlənən bazar iqtisadiyyatına keçid baş verirdi. İqtisadi liberalizm
prinsipləri mütləq qəbul olunan deyildi. Bu da öz əksini, heç şübhəsiz, AXC-nin
iqtisadi inkişaf platformasında tapırdı.
Xosrov KƏRİMOV,
BDU-nun iqtisadiyyat və idarəetmə kafedrasının dosenti
Xalq qəzeti.-2017.-8 iyun.- S.5.