Azərbaycan
ədəbiyyatında əlçatmaz zirvə hesab olunan Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin yaradıcılığı çoxəsrlik ədəbiyyatımızda ən
orijinal, təkrarolunmaz, zəngin söz xəzinəsi ilə yaddaşlara
həkk olunub. Öz vicdanının pıçıltısı ilə yazan (371), heç
vaxt sənətkar vicdanına zidd getməyən sözün əsl mənasında
yazıçı, gözəl bir insan idi. XIX əsrin sonu XX əsrin
əvvəllərində yaşayıb-yaratmış yaradıcılığı ilə Azərbaycan
ədəbiyyatında gərəkli yer tutan Ə.Haqverdiyevə yalnız bu
sətirləri aid etmək olar.
Realist-demokratik ədəbiyyatımızın inkişafı tarixində mühüm
xidmətləri olan, dramaturq, nasir və mədəniyyət xadimi kimi
geniş şöhrət qazanan bir sənətkarın elmi tərcümeyi-halının
yaradılması, onun dost-aşna ilə əlaqəsi, ədəbi irsinin
toplanması ədəbiyyatşünaslıq elmimizin mühüm vəzifələrindən
biridir. Doğrudur, ədibin zəngin və çoxsahəli ədəbi
fəaliyyətinə həsr olunmuş araşdırmalarda onun həyat yolu
diqqətdən kənarda qalmamış və qala da bilməzdi.
Ə.Haqverdiyev yaradıcılığından söz açan tədqiqatçılar yeri
gəldikcə bu sənətə də diqqət yetirmiş, ədibin həyat yolunun
mühüm mərhələlərini düzgün müəyyənləşdirmiş və izah
etmişlər. Professor Kamran Məmmədovun qiymətli
monoqrafiyasında (4,) yazıçının yaradıcılıq yolu onun
tərcümeyi-halı ilə paralel şəkildə işıqlandırılmış, ədibin
həyatı ilə əlaqədar bir sıra məsələlər özünün dolğun elmi
şərhini tapmışdır. Tədqiqatçılardan Əziz Şərif, Mir Cəlal, C
əfər Xəndan, Abbas Zamanov, Təhsin Mütəllimov, Məmməd
Məmmədov, İnqilab Kərimov, Qəzənfər Kazımov və başqalarının
əsərlərində də Ə.Haqverdiyevin həyat yolunu işıqlandırmaq
baxımından elmi əhəmiyyət kəsb edən maraqlı fikirlər irəli
sürülmüşdür.
Ə.Haqverdiyev şəxsiyyətinin, ucalığının yeni faktlar, arxiv
materialları əsasında təqdimatı ədəbi ictimaiyyət tərəfindən
rəğbətlə qarşılanmışdır. Bununla bərabər bu gün yazıçıların
ədəbi-nəzəri fikirlərinin öyrənilməsi də lazımlı və
gərəklidir.
Professor Kamran Məmmədov, Xeyrulla Məmmədov, Məmməd
Məmmədov və başqaları öz tədqiqatlarında bu məsələ ilə bağlı
ciddi mülahizələr irəli sürmüş, XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatında bədii əsərləri və məqalələrində irəli sürülən
ədəbi mülahizələri, fikirləri tədqiq edilmiş, onların
elmi-nəzəri görüşləri ilə bədii yaradıcılıqları arasındakı
əlaqələr araşdırılmışdır. Bu tədqiqatlar XX əsr Azərbaycan
realist ədəbiyyatında sənət axtarıcılığı, folklora
münasibət, dil və mətbuat haqqında, sənətkarın rolu,
yaradıcılıq azadlığı konsepsiyası tədqiqat obyekti olmuşdur,
lakin ciddi araşdırmalara ehtiyac vardır.
Realistlərin ədəbi görüşlərini ümumilikdə tədqiq edən
alimlərin araşdırmalarında Ə.Haqverdiyevin də ədəbi
görüşlərinə də yer ayrılmışdır. Lakin Ə.Haqverdiyevin ədəbi
fikir dünyası bu günə qədər ayrıca tədqiqat obyekti
olmamışdır.
Əsl sənətkara qiymət vermək baxımından “Tənqidə tənqid”,
“Təsəttüri-nişvan”, “Mirzə Fətəlinin Faciəsi”, “Pəri Cadu
haqqında” və sairə bu kimi məqalələrində, o cümlədən
məktublarında ədəbi-nəzəri görüşləri üstünlük təşkil edir.
“Tənqidə tənqid” adı altında çap etdirdiyi cavabında
Ə.Haqverdiyev qərəzkar “tənqidnəfisin” mülahizələrini elmi
dəlil və sübutlarla rədd edərkən yalnız əsər üzərindəki
gərgin yaradıcılıq axtarışları, meydana çıxarıb saf-çürük
etdiyi mənbələr barədə konkret təsəvvür doğurmaqla qalmayıb,
eyni zamanda tarixi dramın həm ədəbi-nəzəri, həm də praktik
cəhətlərinə (xüsusilə səhnəvililiyinə) dərindən bələd
olduğunu nümayiş etdirirdi.
“Ağa Məhəmməd şah Qacar” faciəsini yazana qədər
Ə.Haqverdiyev on beş illik mənalı yaradıcılıq yolu keçmiş,
dramaturgiya və teatr sahəsində zəngin təcrübə əldə etmişdi.
Keçən müddət ərzində o, özünün də təsdiqlədiyi kimi “Yevropa
və Rusiyada zahir olan məşhur teatro ədiblərinin hamısının
əsərlərini oxumuş və başının tükü sanı qədər təsnifat
teatrlarda görmüş”dür. Tarixi dram janrının “nəzəri-estetik
problemləri və əməli cəhətlərinə yaxşı bələd olan
Ə.Haqverdiyev, onu “faciə yaza bilməməkdə”, tarixi
həqiqətləri təhrif etməkdə təsdiqləndirməyə çalışan
muarizinin əsassız müddəalarını bir-bir təkzib və rədd
etməklə, məhz “tənqidnəvisin” tarixi faciənin
qayda-qanunlarından və əsərdə təsvir olunan dövrün
hadisələrindən tamamilə xəbərsiz olduğunu nümayiş etdirirdi.
O yazırdı: “Doğrudur, mən “Gülsümnamə, “Tənbinül-qafilin”,
“Rüstəmnamə” kitablarından xəbər deyiləm, amma Yevropa və
Rusiyada zahir olan məşhur teatro ədiblərinin hamısının
əsərlərini oxumuş və başının tükü sanı təsnifat teatrlar da
görmüşəm. Əgər “Ağa Məhəmməd şah Qacar” faciəsi kaleydoskop
isə, görünür ki, cənab tənqidnəvis bu ləfzin nə olduğunu
layiqincə düşünməyib, fəqət bir xarici ləfzi, heç məhəl
olmayaraq istemal etmişdir; çünki cəmi tarixi faciələr
kaleydoskopdurlar. Təvəqqe neçəsini şahid gətirib “Ağa
Məhəmməd şah”ın o səpgidə yazılmasığını sübut etsin. Bundan
keçəndən sonra təsvirlərin bir-birilə rabitəli olmağı gündən
aydındır və bir qaydası ilə özgələrə nəql edə bilər.
Ə.Haqverdiyev daha sonra tənqidçinin əsərdən tapıb
göstərdiyi konkret iradların üzərində dayanaraq onların da
əsassız olduğunu təkzibedilməz dəlillər, mötəbər mənbələrlə
sübuta yetirir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
bir yazıçı, dramaturq kimi tədqiq olunmuş, onun həyat və
yaradıcılıq yolu, əsərlərinin səhnə taleyi bütövlükdə
araşdırılmış, dövrün tələbləri ucbatından üzərində
cərrahiyyə əməliyyatı aparılan əsərləri yenidən işlənərək
ərzi halı ilə işıq üzü görmüşdür.
Bu isə yeni tədqiqatların aparılması üçün qiymətli mənbədir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin ədəbi mülahizələri, ədəbi
görüşləri həm bədii əsərlərində, həm də ayrı-ayrı
məqalələrində öz əksini tapmaqla bərabər vətənini, millətini
sevdiyi, soykökünə bağlı bir sənətkar olduğu üçün onun
əsərlərində folklora klassik irsimizlə bağlılıq müəyyən yer
almışdır.
Milli ədəbi dilimizin təşəkkülü və sabitləşməsi dövrünün
görkəmli nümayəndəsi olan Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev yüksək
və qiymətli bir sənətkar olub, xalq həyatının mühüm bir
mərhələsini öz ölməz əsərlərində əbədiləşdirmişdir.
Haqverdiyev xalq dilini gözəl bilir, zidd cəbhələrin,
mətbuatın mürtəce təsir və təzyiqinə baxmayaraq, öz
əsərlərini geniş xalq kütlələrinin dilindən süzülüb gələn
söz və ifadələr, ana dilinin zəngin təbii imkanları əsasında
yaradır, əbədiləşdirirdi.
XIX əsrin sonu və XX əsrin ilk illərinin məhsulu olan
“Bəxtsiz cavan”, “Ağa Məhəmməd şah Qacar” əsərləri ilə
müəllif ədəbiyyat tarixində qiymətli bir faciənəvis kimi
daxil olmuşdur. Ədibin həyat və yaradıcılığının mötəbər
tədqiqatlarından olan M.Rəfili, T.Mütəllimov, M.Məmmədov,
K.Məmmədov, Q.Kazımov və başqaları Ə.Haqverdiyevin istər
müasir, istərsə də tarixi mövzuya həsr edilmiş faciələrində
təsvir olunan ictimai-siyasi hadisələr müəllif təxəyyülünün
məhsulu olmayıb, real həyat həqiqətlərinin bədii inikası idi.
1880-ci ilin mayında Əbdürrəhim bəy ailəsi ilə birlikdə Şuşa
şəhərinə köçmüş, altısinifli şəhər məktəbinə daxil olmaq
üçün atalığı onu Yusif bəy Məlik-Haqnəzərovun müvəqqəti yay
məktəbinə qoymuşdur. Yusif bəy öz dövrünün tanınmış
müdərislərindən idi və onun məktəbi də şagirdlərin şəhər
məktəbinə daxil olmaqları üçün bir növ hazırlıq mərhələsi
sayılırdı. Yay aylarında həmin məktəbdən oxuduqdan və rus
dilində savadını bir qədər də artırdıqdan sonra, 1880-ci
ilin sentyabrında Əbdürrəhim bəy imtahan verib, şəhər
məktəbinə daxil olmuşdur. Bir il də həmin məktəbdə oxumuş,
1881-ci ilin oktyabrında isə Şuşada yenicə açılmış realnı
məktəbdə təhsilini davam etdirmişdir. O, burada rus dilini
daha dərindən öyrənməyə başlayır, rus yazıçılarının
əsərlərini mütaliə edir. Yusif bəy mahir pedaqoq olmaqla
yanaşı, eyni zamanda “mütəəssib bir teatr həvəskarı” idi. O,
yay fəsillərində Şuşaya toplaşan müəllimlərin və teatr
həvəskarlarının iştirakı ilə xüsusi mülklərdə və bəzən də
şəhər klubunun zalında tamaşalar verər, yerli camaatın
intibah və tərəqqisi, teatra həvəsini artırmaq üçün
əlindən gələni əsirgəməzdi. Yusif bəyin rəhbərliyi altında
göstərilən tamaşalar əsasən milli dramaturgiyamızın banisi
M.F.Axundovun komediyalarından ibarət idi. Gənc Əbdürrəhim
bəyin teatrla ilk tanışlığı da məhz həmin dövrə təsadüf edir.
Doğrudur, bu tanışlığın nə vaxtdan, məhz hansı ildən
başlanması hələlik dəqiq müəyyənləşdirilməmişdir. Lakin bir
cəhət tamamilə aydındır ki, gənc Əbdürrəhimdə teatr sənətinə
marağın yaranmasında, onun ilk yaradıcılıq yoluna, sonrakı
görüşlərinə qədəm qoymasında müəllimi Yusif bəyin mühüm rolu
olmuşdur (1).
Ə.Haqverdiyev müəllimi Yusif bəyin məsləhəti ilə
M.F.Axundovun əsərlərini tapıb oxumağa başlayır. Böyük
sənətkarın səhnə əsərləri gənc Əbdürrəhimə dərin təsir
bağışlayır. Bu təsir o qədər qüvvətli olur ki, hətta
Ə.Haqverdiyev əlinə ilk dəfə qələm götürüb mövzu və məzmunca
böyük dramaturqun “Hacı Qara”sına oxşar “Hacı Daşdəmir” adlı
ilk komediyasını yazır, müəllimi Yusif bəyin rəyini bilmək
məqsədilə qələm təcrübəsini ona təqdim edir. Ədib özü bu
barədə yazır: “Yusif bəy həqiqi pedaqoq idi. O, mənim bu
“pyesimi” bir nov ilə mənə qaytardı ki, mən nə ondan incidim
və nə də həvəsdən düşdüm” (3, ).
Ə.Haqverdiyev Şuşa realnı məktəbinin 6-cı sinfini
bitirdikdən sonra Tiflisə gedir və orada realnı məktəbinin
sonuncu sinfinə daxil olur. O, məktəbdə dərsə davam etməklə
yanaşı, Tiflis ədəbi məktəbi ilə də yaxından tanış olur.
Vaxtilə M.F.Axundov, A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh kimi böyük
sələflərinin və rus inqilabçı demokratların
yaşayıb-yaratdıqları Tiflis şəhəri gənc Əbdürrəhimin ədəbi
inkişafında mühüm rol oynamışdır. O, burada Qriboyedov,
Qoqol, Ostrovski, Şekspir, Molyer, Şiller kimi klassik rus
və Avropa drmaturqlarının əsərlərini daha dərindən mütaliə
edib öyrənir, Tiflisdə fəaliyyət göstərən Azərbaycan və rus
teatrlarının göstərdikləri tamaşalara baxır.
Sonralar Ə.Haqverdiyev Tiflisdəki həyatından danışarkən bu
həqiqətlər haqqında yazırdı: “Mənim ədəbiyyatla ciddi
surətdə məşğul olmağım 1890-cı illərdəndir ki, Tiflis realnı
məktəbində olan vaxt, rus ədiblərindən Qoqol və Ostrovskinin,
Avropa ədiblərindən Şekspir, Şiller, Molyer və şairlərini
tanımağa başladım və müntəzəm olaraq Tiflisin teatrlarına
gedib həqiqi səhnənin nə olduğunu anladım. Tiflisdə oxuduğum
zaman “Nahaq qan” adlı böyük bir dram tərcümə etdim” (2,
192-193).
Ə.Haqverdiyev “Nahaq qan” dramını rus dilindən çevirmiş, həm
də yalnız tərcümə deyil, eyni zamanda təbdil etmişdir.
Əvvəlcə, Şuşada, sonra Tiflisdə teatr sənətinə və
dramaturgiyaya qarşı yaranan ilk maraq və məhəbbət
Peterburqdakı təhsil illərində Ə.Haqverdiyevdə daha da
güclənmiş, Peterburq teatr həyatı onun mahir dramaturq və
teatr xadimi kimi yetişməsi prosesində mühüm mərhələ
olmuşdur. Ə.Haqverdiyevin Peterburqda ən çox bağlandığı
sənət ocağı Aleksandrinsk teatrı idi. Təsadüfi deyildir ki,
ədibin özü yazır ki, Yusif bəy birinci müəllimim hesab
olunursa, Aleksandrinsk teatrı da ikinci müəllimim olmuşdur
(5, 17-18).
Beləliklə, bir tərəfdən, Azərbaycan, rus və Avropa
dramaturgiyasının klassik nümunələrini dərindən mütaliə,
Aleksandrinsk teatrı, digər tərəfdən də Azərbaycanın
ictimai-mədəni həyatı ilə sıx bağlılıq – bütün bunları
Ə.Haqverdiyevin dünyagörüşünün, ədəbi görüşlərinin
inkişafını, bir dramaturq kimi ciddi fəaliyyətə başlamasını
şərtləndirən amillərdəndir. Təsadüfi deyildir ki,
Ə.Haqverdiyev orijinal bədii yaradıcılıq sahəsində ilk
addımlarını da məhz Peterburqda atmış, 1892-ci ilin
fevralında “Yeyərsən qaz ətini, görərsən ləzzətini” adlı ilk
komediyasını, 1896-cı ildə isə Azərbaycan dramaturgiyasının
incilərindən biri olan məşhur “Dağılan tifaq” faciəsini
qələmə almışdır. Hər iki əsərin mövzusu real həyatdan, real
hadisələrdən dramaturqun sosial-mənəvi və psixoloji aləminə
dərindən bələd olduğu mülkədar həyatından götürülmüş, canlı
müşahidələr əsasında yazılmışdır. Hər iki əsər ilk dəfə
Peterburqda ədəbi məclisdə oxunmuş və məclis iştirakçıları
tərəfindən hərarətlə qarşılanmışdır.
Mollanəsrəddinçi mühərrirlərin çoxundan fərqli olaraq,
Ə.Haqverdiyev jurnalda iştiraka başlayanda artıq tanınmış
yazıçı-dramaturq idi. “Molla Nəsrəddin” jurnalı isə ədibin
daxilində gizlənmiş, bakir halda yatıb qalan yeni cəhətini,
onun kəskin gülüş qabiliyyətini, satirik-yumoristik
istedadını üzə çıxartdı.
Təsadüfi deyildir ki, satira və yumor ədibin jurnalda dərc
etdirdiyi bütün bədii əsərlərinin, hekayə və
felyetonlarının əsas məziyyəti, pafosudur. Ə.Haqverdiyevin
“Molla Nəsrəddin” jurnalında fəaliyyəti məşhur satirik
silsilə əsərlərlə səciyyələnir. “Cəhənnəm məktubları”nın
ardınca ədib orada özünün “Mozalan bəyin səyahətnaməsi” və
“Marallarım” silsilələrini, həmçinin “Bomba” adlı məşhur
satirik novellasını dərc etdirmişdir. Hər üç silsiləyə
daxil olan əsərlərin mövzu dairəsi geniş, tiplər silsiləsi
əlvandır. Ədibin istər doğma vətəni Azərbaycanda, istərsə də
bütün müsəlman Şərqində addımbaşı rastlaşdığı, canlı şahidi
olduğu, dini mövhumat və cəhalət, sosial-mənəvi zülm və
haqsızlıq yazıçı təxəyyülünün məhsulu deyil, canlı
müşahidələr əsasında yaradılmış, həqiqi, real həyat-məişət
lövhələridir. İstər “Nadejda” sığorta və nəqliyyat
cəmiyyətində, istərsə də Kür-Xəzər gəmiçilik şirkətində
işlədiyi illərdə (1906-1911) Ə.Haqverdiyev xidməti vəzifəsi
ilə əlaqədar olaraq vaxtaşırı Yaxın Şərq məmləkətinə
səfərlərə çıxırdı. Ədibin tərcümeyi-halında yazdığı: “Bu
axşam vəzifələr mənə Zaqafqaziyanın və İranın çox yerlərini
səyahət edib qiymətli məlumat toplamağıma səbəb oldu”, yaxud
“Qafqazın hər yerini, Türküstanı və İranı səyahət etdim”
sətirləri də buna dəlalət edir. Həmin səfərlər
Ə.Haqverdiyevin bir yazıçı sənətkar kimi müşahidələrinin
genişlənməsində, dünyagörüşündə və gələcək ədəbi
görüşlərində əhəmiyyətli rol oynamış, onun yaradıcılıq
niyyətləri üçün zəngin və əlvan material vermişdir. Müsəlman
dünyasında gördüyü və müşahidə etdiyi həyat həqiqətləri
ədibin qələm qüdrəti ilə sənət həqiqətlərinə çevrilir,
“Cəhənnəm məktubları”, “Mozalanbəyin səyahətnaməsi” və
“Marallarım” kimi satirik silsilələrin yaranmasını
şərtləndirir.
“Molla Nəsrəddin” jurnalında çap etdirdiyi əsərlərdə ədib
zaman və məkanca böyük bir ərazini səciyyələndirən tiplər
silsiləsi yaratmağa müvəffəq olmuş, bu tiplərə ümumi bir ad
– “maral” adı verib “cəhənnəm” timsalında onların
yaşadıqları, fəaliyyət göstərdikləri cəmiyyəti də təsvir
etmişdir.
XIX əsrin 90-cı illərində qələmə almış ilk faciələri
“Dağılan tifaq” və “Bəxtsiz cavan” birinin Peterburqda,
digərinin isə müəllifin təhsildən qayıtdıqdan sonra doğma
vətəndə yazılmasına baxmayaraq, hər iki əsərin mövzusu eyni
həyatdan – dramaturqun dərindən bələd olduğu Azərbaycan
bəylərinin, mülkədarlarının həyat və məişətindən
götürülmüşdür.
“Dağılan tifaq”da təsvir olunan həyat həqiqətləri ilə
“Bəxtsiz cavan”dakı hadisələr arasında təxminən on-on iki
illik bir dövr keçmişdir. Bu dövr ərzində ictimai
münasibətlərdə, Azərbaycan bəy, xan və mülkədarlarının
həyatında ciddi təbəddülat yarandığı kimi, Peterburqdakı
təhsil illəri də Ə.Haqverdiyevin dünyagörüşünə, ədəbi
görüşlərinə qüvvətli təkan və istiqamət vermiş, onun bir
xalqçı, ziyalı kimi yetişməsində mühüm rol oynamışdır.
“Dağılan tifaq”la müqayisədə “Bəxtsiz cavan”da nəzərə çarpan
ideya-məfkurəvi inkişaf məhz bununla izah olunmalıdır. Bu
inkişaf həm qələmə alınan hadisələrin mahiyyətində, həm də
dramaturqun öz qəhrəmanlarına münasibətində qabarıq şəkildə
görünür. “Dağılan tifaq”da müəllif Azərbaycan bəylərinin
faciəsini eyş-işrət düşkünlüyündə, bədxərclik, əyyaşlıq və
qumarbazlıqda görüb-göstərməyə çalışmışdırsa, “Bəxtsiz cavan”da
irəli gedərək zülmkarlıq və ədalətsizlikdə, rəiyyətin insan
yerinə qoyulmamasında axtarır.
Haqverdiyev həmişə yeniliyi duyan bir sənətkar olmuşdur.
Sosialist inqilabından sonrakı yaradıcılığında və
görüşlərində əmələ gələn ciddi dönüşü “Ağac kölgəsində”,
“Köhnə dudman”, “Qadınlar bayramı”, “Yoldaş Koroğlu”,
“Qırmızı qarı” kimi pyeslərdə ədəbi dünyagörüş özünün
təzahürlərini göstərməkdədir.
“Köhnə dudman” Haqverdiyevin ikinci tarixi draması idi.
Birinci tarixi draması olan “Ağa Məhəmməd şah Qacar”
əsərində o, ən çox bir müstəbidin mənsəb və cahangirlik
ehtirasını verməyə çalışmışdırsa, “Köhnə dudman” əsərində
həyatın ən çətinliklərini görmüş, onun çəkdiyi işgəncələri,
sonra isə yoxsul kəndlərin azadlıq uğrunda mübarizələrini
təsvir etmişdir.
“Yoldaş Koroğlu” pyesi sovet dövründə Haqverdiyevin
yaradıcılığının sağlam bir istiqamətdə inkişaf etdiyini və
inqilabın qarşıya qoyduğu məsələləri gündən-günə nisbətən
daha aydın və düzgün başa düşdüyünü göstərir.
Bu əsərdə də yazıçı “Ağac kölgəsində” də “Köhnə dudman”da
olduğu kimi sosialist inqilabının yaratdığı və yeni
insanların ilk bədii surətlərini təsvir edə bilmişdir. Lakin
ədibə görə köhnə quruluşun əsas ziddiyyəti guya təkcə
kəndlilərlə bəy, xan arasında olan ixtilafdır.
Ə.Haqverdiyev də digər məsləkdaşları kimi cəmiyyətin
dəyişdirilməsində əsas rolu sənətkarlara, onların yaratdığı
əsərlərə verirdi. O, sənətkarlar qarşısında mühüm vəzifələri
qoyur və onu vətəndaşlıq qeyrəti ilə, ürəkdən yerinə
yetirməyə çağırırdı.
Göründüyü kimi, dahi Ə.Haqverdiyevin ədəbi-nəzəri görüşləri
onun yaradıcılığında əsas mövqedə dayanır. Onun bütün
yaradıcılığına, elmi məqalələrində və hətta məktublarında
ədəbiyyatımızın inkişafına xidmət edəcək fəlsəfi, ədəbi-elmi
fikir dayanır.
SOLMAZ HƏYATOVA,
AMEA-nın Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun
Yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, dosent