Heydər Əliyev Beynəlxalq Aeroportu, Heydər Əliyev adına
Beynəlxalq Hava Limanı - Bakı şəhərindən 20 km şimal-şərqdə,
Binə qəsəbəsində yerləşən və Qafqazda ən böyük beynəlxalq
hava limanı.
20 oktyabr 1910-cu il tarixində Bakı şəhərinin üzərindən ilk
təyyarə uçmuşdur. Sergey Utoçkinin idarə etdiyi uşaqsayağı
yöndəmsiz və möhkəm olmayan ?Farman-4? sistemli fransız
biplanı heyrətdən yerində donmuş tamaşaçıların başı üzərində
bir neçə dairə vurmuş, sonra isə gurultulu alqışlar altında
yerə enmişdi. Azərbaycanın mülki aviasiyası öz inkişafına
1923-cü ildə ilk poçt və sanitar reyslərinin icrası ilə
başlayıb. Ondan kənd təsərrüfatında həşəratlarla mübarizə
üçün istifadə edilirdi. Həmin dövrdə xüsusi təyinatlı
aviasiya, sanitar aviasiyası yaradılır. 20-ci illərdə Xəzər
dənizi üzərində uçuşların birində təyyarəçi Teymur
Mustafayev dənizin dibindən çıxan qovuqlar və su üzərində
yağlı ləkələr görüb. Bu haqda "Azneft" rəhbərliyinə xəbər
verilmişdir. Həmin yerə gələn geoloqlar neft sahələri aşkar
ediblər. Bununla da Xəzər dənizinin akvatoriyasında neft
yataqlarının mənimsənilməsinə başlanılıb və indi dənizdən
neft çıxarılması dünyanın aparıcı şirkətləri tərəfindən fəal
inkişaf etdirilir. Azərbaycan hava məkanının aviatorların iş
yeri olması haqqında, Respublikada mülki aviasiyanın
inkişafı haqqında bizim tarixi arayışmız. 1923-cü ilin
avqust ayında "Yunkers" təyyarəsində Bakı-Tbilisi-Bakı
marşrutu ilə uçuş həyata keçirilmişdi. Mülki Aviasiya Şurası
tərəfindən hazırlanan mülki aviasiyanın 3 illik inkişaf
proqramı (1924-1926-cı illər) Azərbaycanın mülki
aviasiyasının yaradılması və inkişafında mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Həmin plan Respublikanın mülki aviasiyasının
planlı şəkildə inkişafını, Bakı-Tbilisi-Bakı;
Bakı-Pyatiqorsk-Bakı; Bakı-Hacıqabul-Yevlax-Bakı marşrutları
ilə Qafqazda ilk hava traslarının yaradılmasını nəzərdə
tuturdu. 1925-ci ildə Azərbaycan və Gürcüstan aviasiyasının
birləşməsi baş verib. Bu da iki respublikanın iqtisadi
əməkdaşlığına şərait yaradıb. 1925-ci ildə Keşlədə hava
limanı tikilib və poçt, yük və sərnişin daşınmaları ilə
məşğul olan "Hava stansiyası" yaradılıb. Hava limanları
arasında təyyarələrin qalxması və enməsi barədə məlumat
mübadiləsi teleqraf vasitəsi ilə həyata keçirilirdi. 1926-cı
ildə Mineral sular-Qroznı-Mahaçqala-Bakı-Yevlax-Tbilisi
müntəzəm hava trasları açılıb.
Müharibədən əvvəl Respublikada iqtisadiyyatın və sənayenin
inkişafı mülki aviasiyanın inkişafına şərait yaradır (Bakıda
(Binə) (1930-1933), Yevlaxda (1932), Hacıqabulda (Şəki)
(1933) hava limanlarının inşasına başlanılır). Həmin dövrdə
hava traslarının yeni naviqasiya avadanlığı ilə təchizatı da
aparılırdı. 1933-cü il iyunun 25-də ilk dəfə olaraq Qafqaz
dağlarından keçməklə Moskvaya uçuş həyata keçirilib və
bununla da Moskvaya yol 1100 km qısalıb. 1933-cü ildə Bakı
hava limanında rabitə kanalları ilə təmin etmək üçün
Radioötürücü Mərkəz istismara verilib. Mərkəz hava limanının
və HNİ-nin fəaliyyətini təmin edirdi. 1937-ci ildə
Bakı-Moskva marşrutu ilə müntəzəm hava xətti açılıb. Onun
vasitəsilə hər gün 15 sərnişin aparılırdı, bu da o vaxt üçün
böyük nailiyyət idi. Moskvaya müntəzəm reyslərin icrası
zamanı Moskva ilə birbaşa teleqraf kanalı açılmışdı və
təyyarələrin uçuşu haqqında məlumatlar göndərilirdi. 1938-ci
ildə Xalq Komisarları Şurasının Sərəncamı ilə Bakı hava
limanı müstəqil təsərrüfat vahidinə ayrılmışdı. Bu da
uçuşların müntəzəmliyinin, təhlükəsizliyinin və
qənaətliliyinin artırılmasına imkan yaradıb. Eyni zamanda
Bakı-Moskva; Bakı-Xarkov; Bakı-Rostov; Bakı-Qroznı aviasiya
trasları şəbəkəsi genişlənib. Mülki aviasiya Azərbaycan xalq
təsərrüfatının ayrılmaz hissəsinə çevrilib. Müharibə
illərindən sonra Respublika hava nəqliyyatının dirçəlişi
başlanıb. "Lİ-2" təyyarələrində sərnişinlər, poçt, həmçinin
xalq təsərrüfatı üçün təcili yüklər daşınıb. Sülh dövrü
səmasında ilk traslar Moskva, Aşqabad, Xarkov, respublika
daxilində Yevlax, Gəncə (Kirovabad) və Hacıqabula açılmışdı.
Moskvaya uçuş Bakı-Mahaçqala-Həştərxan-Stalinqrad (Volqoqrad)-Voronej-Moskva
marşrutu ilə keçib. 1954-cü ilə qədər təyyarələrlə rabitə QD
(qısadalğalı diapazon) ilə həyata keçirilirdi. 1955-ci ildə
ABŞ istehsalı olan ilk UQD (ultraqısadalğalı diapazon)
radiostansiyası yaradılıb. 1956-cı ildə onlar sovet
istehsalı olan UQD radiostansiyaları ilə əvəz edilib. Bakı
hava limanında quraşdırılan ilk lokasiya avadanlığı 1956-cı
ildə işə salınan YRS (yer roadiosorğuçusu) olub. YRS
istismara verildikdən sonra HNİ dispetçeri təyyarənin
uzaqlığını və azimutunu, həmçinin onun dövlət mənsubiyyətini
müəyyən etmək imkanını əldə edib. 1950-ci ilə qədər Bakı
hava limanında təyyarələrin enməsinə nəzarət vizual
keçirilirdi. 1950-ci ildən başlayaraq enməyə giriş üçün
ötürücü radiostansiyalardan istifadə olunmağa başlayıb.
1955-ci ildə Azərbaycanın hava məkanına yeni çoxyerli İl-14
təyyarəsi qalxıb. Qısa müddət ərzində aviasiya
mütəxəssisləri yeni aviasiya texnikasına yiyələniblər.
Respublikanın mülki aviasiyasında yeni dövr 1959-cu ildə -
yeni İl-18 turbopərli təyyarəsinin Azərbaycana
gətirilməsindən başlanıb. Hava traslarında çoxyerli rahat
İl-18 təyyərəsinin uçuşlarının başlanması ilə əlaqədar
mühəndis-texniki və dispetçer heyətinin ixtisasını tez bir
zamanda yenidən qaldırmaq lazım idi. 60-cı illərin
əvvəllərində QD diapazonunda rabitə kanallarına əlavə olaraq
operativ şəkildəHNİ məntəqələri ilə teleqraf və telefon
rabitə kanalları tətbiq olunmağa başlandı. Həmin vaxt, yeni
pilotaj və naviqasiya avadanlığı ilə təchiz edilmiş yeni
turbopərli texnikanın mənimsənilməsi dövründə, həmçinin
uçuşların təhlükəsizliyinin təmin edilməsi üçün yüksək
ixtisaslı mühəndislərin hazırlanması tələb olunurdu. Yeni
nəsil təyyarələrin təhlükəsiz idarəolunması və enməsi üçün
Bakı hava limanını yeni lokasiya və naviqasiya vasitələri
ilə təchiz etmək lazım idi. Bu məqsədlə 1959-cu ildə dairəvi
görünüşlü radiolokator P-20 ("Romaşka") istismara verilib.
Bundan əlavə, ilk alətli enmə sistemi (ES-50) də istismara
verilib. 60-cı illərdə ilk enmə radiolokatoru yaranır,
1962-ci ildə Bakı hava limanında 335 və 155 kurslu yeni QEZ
(qalxma-enmə zolağı) istismar edilməyə başlanıb. Yeni QEZ
ötürücü radiostansiyası və iki enmə sistemi "ES-75" ilə
təchiz edilib. Yeni xəttin təchizi zamanı görünüşlü və enmə
radiolokatoru "RSP-5" də istismara verilib. 1964-cü ildə
təyyarəsürmə və enmənin yerüstü vasitələrinin inkişafında
yeni mərhələ başlanır. Yeni enmə radiolokatoru "PRL-7",
aerodrom radiolokatoru "DRL-7" istismara verilir. 1968-ci
ildə "PRL-7" daha müasir və dəqiq "RP-2F" (Çexiya istehsalı
"TECNA") radiolokatoru ilə əvəz edilir. Onun vasitəsilə HNİ
dispetçeri enmə zamanı təyyarəyə daha dəqiq nəzarət edirdi.
Azərbaycan mülki aviasiyasında sürətli texniki proqreslə
bağlı problem uğurla həll olunmuşdur. 1967-ci ildə Bakı
aviatorları İl-14-ü əvəz edən An-24 turbin təyyarələrini
uğurla mənimsəyiblər. 70-ci illərdə respublikanın 11
rayonunda, o cümlədən Naxçıvanda, Beyləqanda, Zaqatalada
Yak-40 reaktiv təyyarələrinin qəbulu üçün süni örtüklü
qalxma-enmə zolağı tikilib. Bakı və Gəncə hava limanları
müasir radio və işıq texnikası vasitələri ilə təchiz
edlmişdir. Bu da uçuşların təhlükəsizliyinin və
müntəzəmliyinin artırılmasına şərait yaradıb. Respublikanın
hava traslarına həmin illər yeni Tu-134, Yak-40 reaktiv
laynerləri çıxıb. 1976-1980-ci illərdə Azərbaycanda mülki
aviasiyanın yüksək inkişaf templəri nəzərdə tutulurdu. Həmin
məqsədlə Tu-154 magistral təyyarəsinin qəbulu üçün Bakı hava
limanında qalxma-enmə zolağında yenidənqurma işləri
aparılıb. Yeni müasir aerovağzal kompleksini 1984-1988-ci
illərdə tikmək planlaşdırılırdı. Lakin kompleksin inşası
dayandırılmışdı və yalnız xarici sərmayələrin cəlb edilməsi
nəticəsində 1999-cu il oktyabrın 2-də tikinti başa çatıb və
aerovoğzal kompleksinin açılışı keçirilib. Binanın 8
mərtəbəsində "Azəraeronaviqasiya" müəssisəsinin baş ofisi
yerləşib.
90-cı illər Azərbaycan mülki aviasiyasının inkişafında
möhtəşəm hallar baş verib. 1991-ci ildə Azərbaycan
müstəqillik qazandıqda mülki aviasiya yenidən beynəlxalq
xarakterli olub. 1992-ci ildə Azərbaycan Beynəlxalq Mülki
Aviasiya haqqında Çikaqo konvensiyasına qoşulur, ICAO-nun
üzvü olur. "Boeing-727", "Boeing-707" təyyarələrinin
istismarına başlayır. "Boeing" təyyarələrinin uçuşlarını
təmin etmək üçün İCAO standartlarına cavab verən
radiolokasiya nəzarəti tələb olunur. Həmin məqsədlə
"Azəraeronaviqasiya" müəssisəsi 1996-cı ildə İCAO
tələblərinə cavab verən ikinci "Koren AS" radiolokatorunu
alıb və istismara verib. Aerodrom zonasına radiolokasiya
nəzarətinin təmin edilməsi üçün 1998-ci ilin yanvar ayında
"İrtış" istismara verilib. 2004-cü ildə Binə hava limanının
adı dəyişdirilərək mərhum prezident Heydər Əliyevin adına
adlandırılmışdır.
Heydər Əliyev Beynəlxalq Hava Limanında yeni terminal inşa
edilir. Terminalın layihəsi və tikintisi isə mərkəzi ofisi
Londonda yerləşən ARUP şirkətinə həvalə edib. Yeni terminal
ümumi sahəsi isə 53 min kvadrat metr olacaq və ildə 3 milyon
sərnişinə xidmət edə biləcək. Eyni zamanda, 8 "hava
körpüsü"nə malik terminal "Airbus A380" tipli təyyarələri
qəbul edə biləcək. Terminalın estetik görüşünü və konik
fasada malik olması sərnişinlərin rahatlığı və uçuşqabağı
stresin azaldılması üçün nəzərdə tutulub. Belə ki,
terminalın böyük şüşə divarlarında içəri Günəş şüaları
asanlıqla daxil olacaq. Terminalda ticarət və istirahət
zonaları da olacaq. Terminalın inşasına 2011-ci ildə
başlanıb. Tikinti işlərinin 2013-cü ilədək başa
çatıdırllacağı planlaşdırılıb.
2012-ci ildə mövcud terminalın döşəməsi və tavanı tamamilə
yenilənib. Mövcud terminal beləcə, inşa edilən yeni
terminalın arxitekturası ilə döşənib..
|