Çağdaş Azərbaycan ədabiyyatının müstəqillik qazandıqdan
(1991) sonra inkişafı ilə əlaqədar problemləri daha dərindən
və müasirlik ruhunda işıqlandırmaq ədəbiyyatşünaslarımızın
qarşısında duran vacib vəzifələrdəndir. Ən yeni bədii
yaradıcılarla yanaşı ötən əsrin (XX) Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrinin həyat və
yaradıcılıqlarının mövcud ədəbi proseslə üzvi əlaqədə
əhatəli öyrənilməsi aktuallıq kəsb edən məsələlərdəndir. Bu
gün sözügedən vacib problemi özəlliklə yüksək elmi-nəzəri
səviyyədə həll etmək üçün zəruri vaxtdır, bəlkə də
mərhələdir. Keçid dövrü deyilən 1990-cı illərdə həyatın
bütün sahələrində olduğu kimi ədəbiyyatın da bostanına daş
atanlar, hətta klassiklərimizi inkar etməyə cəhd göstərənlər
oldu. Bir ictimai formasiyanın digəri yenisi ilə
əvəzlənməsi, əlbəttə, yüksələn xəttilə labüd idi. Və deyək
ki, bu prinsipin özündə çaş düşənlər, tərəddüd edənlər, dərk
etməyənlər az olmamışdır. (1920-ci ildə kapitalizmdən
sosializmə keçid - B.B)
1990-cı illərin qeyri-adiliyi onda oldu ki, ictimai-siyasi
formasiya biri digərini əvəzləyərkən irəli yox, geri
-sosializmdən kapitalizmə keçid oldu. Cəmiyyətdə yaranan
xaos bəzi cığırdaş yazarları sözün həqiqi mənasında çaş-baş
saldı. Təəssüflər olsun ki, onlar klassiklərimizə də qara
eynək arxasından baxası oldular. Bilərəkdən, bilməyərəkdən,
bəlkə də nadanlıqdan, xəbislikdən və s. Halbuki, Azərbaycan
ədəbiyyatı xalqımızın ən böyük mədəni nailiyyətlərindən,
meyarını, əhəmiyyət və vüsətini heç cürə itirməyəcək
qiymətli mənəvi sərvətlərindəndır. Bu mənəvi sərvətlər bütün
dövrlərdə öyrənilməli, tədqiq olunmalı və qorunub
saxlanılaraq gələcək nəsillərə ötürülməlidir. Altmış illik
ömrünün otuz ildən çoxunu ədəbiyyata, sənətə həsr etmiş
Həsən Seyidbəylinin adı bu ədəbiyyatın, mədəniyyətin
yaranması və inkişafı ilə sıx surətdə bağlıdır.
Həsən Seyidbəyli çox geniş diapazonlu yaradıcı sənətkar
olmuşdur. Etiraf edək ki, onun zəngin yaradıcılığı haqqında
indiyədək az yazılmışdır. Ədibin kino yaradıcılığı və nəsri
ayrı-ayrılıqda tədqiqat obyekti olası idi. Həyat və
yaradıcılığı haqqında monoqrafıyalar çap olunmamış, müxtəlif
problemli tədqiqatlarda onun əsərlərinə münasibət
bildirilməmiş və ya az nəzər yetirilmişdir. Xalq yazıçısı,
professor Elçin haqlı olaraq yazır: "Bu gün, sovet zamanı
ədəbiyyata gəlmiş və artıq haqq dünyasına köçmüş yazıçı və
şairlərin biri az, o biri çox, o biri isə tamam unudulmaq
üzrədir, onların adı istehza və təkəbbür hədəfinə çevrilir,
bir qisminin əsərləri bir kənarda qalır, özləri isə Sovet
ideologiyasının tələbləri və təltifləri çərçivəsində
yazdıqları üçün kin-küdurət obyekti olurlar.
Əlbəttə,
istedadsız yazıçı unudulacaq, bu, sənətin sərt, amansız və
mütləq qanunudur və heç kim heç kimi uzun müddət süni
surətdə, zorla ədəbiyyatda, sənətdə saxlaya bilməz, amma bu
o demək deyil ki, əsərlərini təhlil etmədən, fəaliyyət
lərini öyrənmədən Sovet zamanı yaşayıb, sosializm-realizmi
çərçivələrində yaradıblarsa, bir küll halında onların
hamısının üzərindən xətt çəkilməlidir. Onların arasında elə
böyük yazıçı və şairlər var ki, XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının və ictimai fikrinin inkişafında böyük də rol
oynamışlar və Sovet dövründə yazıb-yaratmış qələm
sahiblərinə küll halında yox, təbii ki, diferensial yanaşmaq
lazımdır. Ancaq eyni zamanda, onların bir küll halında
gördükləri iş də böyük əhəmiyyətə malikdir və böyük də
hörmətə layiqdir". Həsən Seyidbəyli də unudulması qəbahət
sayılan, əsərləri bu gün də aktuallığını itirməyən "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının və ictimai fikrinin inkişafında
böyük rol oynamış" sənətkarlardandır.
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatından
bəhs edən dərsliklərdə və monoqrafiyalarda da Həsən
Seyidbəylinin yaradıcılığı unudulmuş, icmallarda azacıq
xatırlanmışdır. Qəzet və jurnal səhifələrində müxtəlif
münasibətlərlə əlaqədar olaraq görkəmli sənətkar haqqında az
məqalələr dərc olunmuşdur. Yazıçı haqqında ilk sistemli
tədqiqat əsərini filologiya elmləri doktoru Baba Babayev
("Həsən Seyidbəylinin bədii nəsri" Bakı, 2010) yazmışdır.
Ədəbiyyatşünaslıq baxımından bu çox əhəmiyyətli məsələdir.
Bir məqamı xüsusi vurğulayaq ki, hər hansı bir sənətkarın
poetikasını, söz qüdrətini şərh etmədən onun janrından asılı
olmayaraq yaradıcılığını obyektiv qiymətləndirmək mümkünsüz
bir işdir. Nasir kimi H.Seyidbəylinin öz əsərlərində nədən
bəhs etdiyini, fikrini, deyə bilmək istədiyi idealları
söyləməkdən əlavə öz istəklərini necə deyə bilmək
məharətini, ustalığını da açmaq, nəzəri təhlil süzgəcindən
keçirmək çox vacibdir. Doğrusu bunların birini digərsiz
xəyalə gətirmək müşkül məsələdir. Çünki əsərin (əlbəttə,
janrından asılı olmayaraq - B.B.) ideya-mövzu məsələlərini
şərh etmədən oradakı poetik ustalıqdan söhbət açmaq mümkün
olmadığı kimi, sırf sənət problemlərini açmadan təkcə məzmun
və mövzudan bəhs etmək də çox natamam təsəvvür yaradır.
Artıq XXI əsrdir. Bu əsrin təbii ki, oxucuları da, onların
zövqləri də, yaranan ədəbi və nəzəri əsərlər də
vətəndaşlarının stilinə uyğun yazılmalı, təhlil olunaraq
münasibət bildirilməlidir. Deməli, nəzəri fikrin müasir
səviyyəsi bilavasitə poetika məsələlərinin dərin və dəqiq
şərhini, forma və məzmun vəhdəti prinsipinin, ideyalılıq və
bədiilik kriteriyalarının kompleks şərh olunmasını tələb
edir. Bircə bu metodla hər hansı bir yazıçının və ya şairin
özünəməxsus fərdi, orijinal, sənətkar siması, portreti,
nəhayət ədəbi aləmdəki mövqeyi inanılmış halda, düzgün
strukturda müəyyənləşdirilə bilər.
H.Seyidbəyli öz xətti ilə yazdığı avtobioqrafıyasında
göstərir ki, "1943-cü ildən ilk hekayə və novellalarını
yazmışam.
1944-cü ildən Azərbaycanda nəşr olunan qəzet və jurnallarda
və Ittifaqın mətbuatında nəşr olunmağa başlamışam".
Yazıçı-dramaturqu təkcə doğma Azərbaycanımızda deyil, keçmiş
Sovetlər Ittifaqında və digər xarici ölkələrdə də
tanıyırdılar. Onun "Kənd həkimi", "Uzaq sahillərdə"
(I.Qasımovla birlikdə), "Telefonçu qız", "Cəbhədən-cəbhəyə",
"Çiçək", "Illər keçir" (I.Qasımovla birlikdə), "Tərsanə" və
s. povest və romanları nəsrimizin ən dəyərli
nümunələrindəndir. "Sınaq", "Dəniz cəsurları sevir", " Sən
nə üçün yaşayırsan?", "Qızıl axtaranlar", "Bağlı qapılar"
dram əsərləri nəinki Azərbaycan teatrlarında, hətta xarici
ölkələrin nüfuzlu teatrlarında səhnəyə qoyulmuşdur.
Kinorejissor kimi də uzun illər fəaliyyət göstərən sənətkar
aşağıdakı filmlərin ssenarı müəllifi və yaxud rejissoru
olmuşdur.
1. "Doğma xalqımıza" - ssenari müəllifi (1954);
2. "Qızmar günəş altında" - ssenari müəllifi (1956);
3. "Uzaq sahillərdə" - ssenari müəllifi (1958);
4. "Telefonçu qız" - rejissor və ssenari müəllifi (1962);
5. "Kimi daha çox sevirik" - rejissor və ssenari müəllifi
(1964);
6. "Möcüzələr adası" - rejissor və ssenari müəllifi (1965);
7. "Sən niyə susursan" - rejissor və ssenari müəllifi
(1966);
8. "Bizim Cəbiş müəllim" - rejissor (1969) (ssenari müəllifi
M.Ibrahimbəyov);
9. "O qızı tapın" - rejissor və ssenari müəllifi (1970);
10. "Nəsimi" - rejissor (1974) (ssenari müəllifi Isa
Hüseynov);
11. "Xoşbəxtlik qayğıları" - rejissor və ssenari müəllifi
(1976).
Həsən Seyidbəyli dəfələrlə ümumdünya kino sənətkarları
məclisinin iştirakçısı olmuş və Amerika, Kanada, Yaponiya,
Hindistan və başqa ölkələrdə sovet kino sənəti xadimlərini
təmsil etmişdir. Hər halda azərbaycanlı kimi. Azərbaycan
incəsənət tarixində misli-bərabəri olmayan işlər görmək də
onun alın yazısı, Tale qisməti imiş. "Uzaq sahillərdə", "Bizim
Cəbiş müəllim", "O, qızı tapın", "Nəsimi" kimi bədii
filmləri kino tariximizin qızıl səhifələrinə düşən
əsərlərdir. Bütövlükdə, uğurlu ekran həllini tapan bu
filmlər vasitəsilə böyük bir kino-aktyor nəslinin yetişib
formalaşması da (xalq artistləri Rasim Balayev, Şəfiqə
Məmmədova, Nodar Şaşıqoğlu və b.) onun əməyinin bəhrəsi kimi
qiymətləndirilməlidir.
Həsən Seyidbəylinin 40 ilə yaxın sənət həyatı olduqca
rənga-rəng və zəngindir. Sənətkarın çoxşaxəli, istedadlı
yaradıcılığı bədii nəsri ilə yanaşı milli kinomuzun
inkişafına yönəlmişdir. Onun filmlərindəki həyatı
konfliktlər, təmiz, ülvi, həm də ehtirasların çarpışması,
yüksək emosionallıq tamaşaçını gərgin vəziyyətdə saxlayır.
Fərq etməz, istər bədii, istərsə də sənədli filmləri olsun,
onun heç bir əsərində yorucu məqamlar və yaxud çatışmayan,
səthi səhnələrə rast gəlinmir. Bu filmlər, nəsrində olduğu
kimi insanın hissinə, duyğusuna və şüuruna situasiyadan
asılı olmayaraq eyni dərəcədə təsir göstərir. Akademiyanın
müxbir üzvü Nizami Cəfərovun təbirincə desək: "Çünki bu
filmlərdə ağılla emosiya, beyinlə ürək qırılmaz vəhdət
təşkil edir". XX əsrin ikinci yarısının kino mədəniyyəti
tariximizin nə qədər zəngin olduğu təbii ki, içində
olduğumuz - XXI əsrin hələ neçə gələcək onillikləri
zamanında daha aydın görünəcəkdir. Fəqət bu gün - XXI əsrin
ikinci onilliyi ərəfəsində çevrilib geri, ötən dövrə baxanda
tarixin və Taleyin bu ədəbiyyata və mədəniyyətə
münasibətində necə də səxavətli olduğunu görəcəyik.
Həsən Seyidbəyli keçmiş Sovetlər Birliyində olan nüfuzundan
istifadə edib vətəndaş yanğısı ilə Azərbaycan incəsənətini
təbliğ etmək üçün çox böyük işlər görmüşdür. Ona öz şöhrəti
üçün heç nə lazım deyildi, o illər görkəmli sənətkar bizə
Azərbaycanın şöhrəti üçün lazım idi.
Filmləri Ümumittifaq Kino Festivallarında priz və diplomlara
layiq görülmüşdür. 1976-cı ildə Azərbaycanın xalq artisti
fəxri adını alan H.Seyidbəyli bir çox orden və medallarla
təltif olunubdur. Həsən Seyidbəylinin yaradıcılığı ədəbi
tənqidin diqqətində olan mövzulardan olmuş, onun nəsr
əsərlərindən, dramaturgiyasından və filmlərindən bəhs
etmişlər. (Az da olsa) Akademik Məmməd Arif Dadaşzadə, xalq
yazıçısı Ilyas Əfəndiyev, akademik Bəkir Nəbiyev,
professorlar Gülrux Əlibəyova, Həbib Babayev, Yaşar Qarayev,
Qasım Qasımzadə, Məsud Əlioğlu, Orucəli Həsənov, şair Sabir
Rüstəmxanlı və başqa alim, tənqidçi və sənətkarlar onun
yaradıcılığından bəhs etmişlər.
1960-cı illərdən sonra ədibin kino və nəsr yaradıcılığı rus
yazıçı və tənqidçilərinin də nəzərini cəlb etmiş, onun
yaradıcılığı haqqında maraqlı fikirlər söylənilmiş,
ayrı-ayrı əsərlərini təhlil etmişlər. Bu məqalələrdə Həsən
Seyidbəylinin yaradıcılıq xüsusiyyətləri, sənətkarlığı,
müəllifin ədəbiyyatda, incəsənətdə mövqeyi, özəlliklə
ayrı-ayrı əsərlərinin ideya-bədii keyfiyyətləri haqqında bu
gün də öz dəyərini saxlayan düzgün elmi fikirlər çoxdur.
Həmin fikir və mülahizələr bu sətirlərin müəllifinin
monoqrafıyasında öz elmi inikasını tapıbdır. "Həsən
Seyidbəylinin bədii nəsri" monoqrafıyası ədibin
yaradıcılığının inkişaf yolunu göstərmək, nəsr əsərlərini
bir küll halında təhlil etmək sahəsində yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi ilk təşəbbüslərdəndir.
Həsən Seyidbəyli yaradıcılığının ən kamil dövründə vəfat
etdi. Ədibin yaradıcılığını dərindən və hərtərəfli tədqiq
üçün təbii ki, gələcəkdə çox işlər görüləcəkdir.
Anadan olmasının 98 illiyinin fərəh və iftixar hissi ilə,
qürurla qeyd etdiyimiz, Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin inkişafına yorulmaq bilmədən ömrünü həsr edən
bir sənətkarın nəsr yaradıcılığını sözü gedən monoqrafiyada
əhatə etmək təbii ki, çox çətindir. Onun kino yaradıcılığı,
dramaturgiyası və publisistikası ayrı-ayrılıqda tədqiq
olunası mövzulardır. Azərbaycan kino tarixinin səhifələrinə
qızıl hərflərlə düşmüş "Uzaq sahillərdə", həmçinin "Telefonçu
qız", "O qızı tapın" və rejissoru olduğu "Nəsimi", "Bizim
Cəbiş müəllim" və s. bədii filmləri könülləri elə fəth
etmişdi ki, onilliklər bir-birini əvəz edib nəsillər dəyişsə
də bu sənət əsərlərinə məhəbbət və mənəvi ehtiyac daima
olacaqdır. Oxucular üçün maraqlı olacağını nəzərə alıb
S.Mümtaz adına Azərbaycan Respublikasının Dövlət Ədəbiyyat
və Incəsənət arxivində (Fond 143, siyahı 1, iş 20) müxtəlif
illərdə yazıçıya ünvanlanmış teleqramların içərisində böyük
Türk şairi Nazim Hikmətin (Ələkbər Babayevlə birlikdə)
1957-ci ildə Moskvadan Bakıya - Həsən Seyidbəyliyə
göndərdiyi teleqramı təqdim edirik. Bu kiçik mətndə Nazim
Hikmətin xahişindən əlavə Seyidbəylinin xüsusi nüfuzu da
vurğulanmışdır. Teleqramın məzmunundan Türk dünyasının böyük
oğlu Nazim Hikmətin "Uzaq sahillərdə" əsəri və onun
ekranlaşdırılması haqqında məlumatı olması aydın görünür.
Teleqramda deyilir: "sizin filmdə Anjelika roluna dostumuz,
istedadlı aktrisa Neçayevanın təsdiq olunmasına nüfuzlu
müdaxilənizi xahiş edirik. Xoş xəbərlər ümüdi ilə". "Moskva,
2-AƏ. Pesçanaə. 6, kvartira 112 üelnem - Nazim Nikmet,
Alekper Babaev."
Lakin hansı səbəblərdənsə "Uzaq sahillərdə" filminin
rejissoru H.Seyidbəyli Nazim Hikmətin xahişini yerinə yetirə
bilməmişdir. Anjelika roluna A.Yelikayeva adlı bir aktrisanı
çəkəsi olmuşdur. Insaf naminə deyək ki, bu istedadlı
aktrisanın rolu çox uğurlu alınmışdır. Filmin çəkilişindən
əlli ildən çox vaxt ötməsinə baxmayaraq, Anjelika bu gün də
tamaşaçılar tərəfindən minnətdarlıqla qarşılanır və sevilir.
Həsən Seyidbəylinin filmlərinə tamaşa edəndə, povest və
romanlarını, sənət haqqında düşüncələrini, məqalələrini, yol
qeydlərini oxuyanda görürsən ki, bu yalnız bir sənətkarın
yaradıcılıq yolu deyil, vətəndaş, sənətkar qəlbinin
çırpıntılarıdır. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının mövcud
mərhələsində elmi-nəzəri prinsiplərin yeni konstruktiv
dəyərlərlə zənginləşdirilməsi dövründə H.Seyidbəylinin
yaradıcılığı, əsasən, onun nəsr əsərlərinin tədqiqi elmi
maraq doğurur.
Babayev Baba,
filologiya elmləri doktoru
Kredo 2018.- 14 dekabr.- S.9.