XX əsr ədəbi-nəzəri fikrində formalaşmış – “İlyas Əfəndiyev bədii fikir tariximizdə
fenomendir” – qənaəti son iyirmi ilin siyasi, ədəbi-mədəni, nəzəri-metodoloji
reallıqlarının şərtləndirdiyi müstəvidə yeni, görünməyən çalarları ilə
dövriyyəyə gəlir. XX əsrin klassiki XXI əsrin ideya-estetik meyarları ilə üz-üzə
dayanır, tarixi bədii yaddaş yeni ədəbi meyar, yeni zövq və dünyagörüşün
sınağına çəkilir. XX əsrin klassiki İlyas Əfəndiyev XXI əsrin müxtəlif düşüncəli
və zövqlü oxucusu ilə həmsöhbətdir. Çünki onun qəhrəmanlarını düşündürən
məsələlər bütün qərinələr şəxsiyyətin axtarıb aradığı mənəvi problemlərdir.
Həqiqi sənətin müasirliyi dar zaman çərçivəsi hüdudlarında mövcud deyil. Tarixi
ədəbi proses bu məqamda çağdaş nəzəri fikrə öz təhlil və qiymətləndirmə
prinsiplərini, ideya-bədii meyarlarını müəyyən etməkdə yardımçı olur.
Ədəbi-nəzəri fikrin yaddaşına nəzər yetirdikdə İlyas Əfəndiyev fenomenini
müəyyən edən və yekdil qəbul edilmiş estetik amillər bunlardır: ədəbiyyatımızda
lirik-psixoloji üslubun yaradıcılarından biri, ədəbiyyatımızda yeni obrazlar,
xüsusən qadın obrazlarının mahir yaradıcısı, dramaturgiya və teatr tariximizdə
“İlyas Əfəndiyev” teatrının banisi. Nəhayət, nəsr dilində yeni poetik sistemin
müəllifi. M.F.Axundov, M.Cəlil, Ə.Haqverdiyev sənətindən sonra İlyas Əfəndiyevin
hekayə və romanları ilə Azərbaycan nəsr dilinin yeni bir istiqaməti formalaşdı.
Səməd Vurğunun poetik dilə gətirdiyi dərin xəlqi tutumu, dilin milli yaddaşın
daşıyıcısı kimi missiyasını İlyas Əfəndiyev nəsrdə reallaşdırdı. İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının bütün istiqamətləri 1950-1990-cı illər ümumittifaq ədəbi
prosesində gedən daxili inkişaf prosesini özündə təcəssüm etdirdi. Hətta,
deyərdim ki, 50-ci illərin ikinci yarısında cəmiyyətdə baş verən “mülayimləşmə”
amilini İlyas Əfəndiyev sənət fəhmi ilə qabaqlamışdı. Bu, yazıçı fərdiyyətindən,
psixologiyasından irəli gəlirdi və İlyas Əfəndiyev ilk əsərləri, ilk
qəhrəmanları ilə bədii fikrin yaradıcılıq sıxıntısı keçirdiyini biruzə verirdi.
XX əsr (sovet dövrü) ədəbiyyatının nüfuzlu tədqiqatçıları 50-ci illərin ikinci
yarısından ədəbi fikirdə gedən yeniləşməni , ilk növbədə şəxsiyyət konsepsiyası
ilə bağlayırlar. Çünki, şəxsiyyət konsepsiyası özündə sosial, siyasi və ideoloji
fonu əks etdirir. Bu öz növbəsində bədii əsərin poetik quruluşuna, yazıçı
üslubuna təsir edir, onun qəhrəman və xarakterlərinin səciyyəsini təyin edir.
Təsadüfi deyil ki, şəxsiyyət konsepsiyası incəsənətdə bədii cərəyanın invariantı
hesab olunur. İlyas Əfəndiyevin ədəbi irsi bu gün də ona görə yaşarlıdır ki, o
ilk hekayələrindən son xatirə romanlarına qədər keçdiyi böyük yaradıcılıq
axtarışlarında öz qəhrəmanlarının mənəvi təkamülünün elə məqamlarını
ümumiləşdirib ki, bunlar şəxsiyyətlə cəmiyyət arasındakı münasibətlərin aparıcı
cəhətlərini ehtiva edir. İlyas Əfəndiyevin ədəbi-estetik fikirdə qəbul edilmiş
lirik-psixoloji üslubunu da müəyyən edən belə sənət prinsipləri idi. Bu gün
cəsarətlə demək olar ki, İlyas Əfəndiyevin fərdi lirik-psixoloji üslubu, ümumən,
XX əsr ədəbiyyatımızın (sovet dövrü) bədii-estetik məzmun yönümünə böyük təkan
verdi. 30-40-cı illər ədəbi prosesində mövcud olan ritorika, sosial-ictimai
əsası olmayan pafos ədəbiyyata öz ali missiyasını icra etməməyə mane olurdu.
Belə bir məqamda İlyas Əfəndiyevin hekayələri ədəbi aləmə yenilik gətirdi.
Həyata, gerçəkliyə bədii münasibətdə fərdin mənəvi obrazı aparıcı oldu. Bu,
hekayə janrının poetik strukturuna orijinal bir tutum verdi. Belə yeniliyin
zəminində hadisələrin, münasibətlərin zahiri, ritorik təsviri əvəzində yazıçı
“mən”i, onun obrazlarda reallaşan düşüncə və iztirabları önə keçdi. “Kənddən
məktublar” adlı ilk hekayələr kitabı ədəbi prosesdə yazıçının orijinal, fərdi
ifadə tərzinin göstəricisi oldu, daha sonra “Aydınlıq gecələr”lə İlyas
Əfəndiyevin ədəbi-estetik manifestinin əsası qoyuldu.
İlyas Əfəndiyev ədəbiyyata hekayə janrı ilə gəlmişdir və bu janr onun
yaradıcılığının mühüm bədii-estetik dəyərlərini özündə ehtiva edir. 1939-cu ildə
qələmə alınmış “Gözlənilməyən sevgi” hekayəsində ədəbiyyata yeni gəlmiş yazıçını
fərqləndirən sənət sirləri nə idi? Yazıçı təhkiyəsindəki poetik intonasiya,
dilin şəhdi-şirəsinə bələdlik, obrazın yaşadığıpsixoloji gərginliyi ifadə
istedadı?! Daha nə? İlk növbədə onun yeni obraz və qəhrəmanları sənətin
qəribsədiyi, insan qəlbinə, duyğusuna məlhəm bir dillə danışırdılar: “Gülara bi
istehzalı gurultunu hiss etməyirmiş kimi qəribə bir təbəssümlə Həsənə baxırdı.
Heç bir zaman xatırımdan çıxmayacaq bu baxış o qədər dərin mənalar, şəfqətli,
incə duyğular söyləyirdi ki, onları sözlə anlatmaq deyil, hiss etmək lazımdı.
Mən gözəl qızın bu həzin və incə təbəssümündə, yaşla dolmuş gözlərində birinci
dəfə olaraq, qüruru qırılmış, bakirə bir qız könlünün pərişan, əzgin həyəcanını
duydum”.
Adətən böyük şairlərin ilk şeirlərinin sənətkarlığı ilə yaradı-cılığının sonrakı
mərhələləri arasında “çin səddi” olmur və adətən deyirlər ki, filankəs ilk
şeirlərindən şair idi. İlyas Əfəndiyev də ilk hekayələrindən ədəbiyyata püxtə
bir yazıçı kimi gəlmişdi. Şübhəsiz, illər keçdikcə insan psixologiyasının daha
dərin qatlarına nüfuz etməkdə bədii istedadla həyat təcrübəsi birləşirdi.
“Qarımış oğlan”, “Uxajor”, “Durna”, “Qoca tarını çaldı”, “Su dəyirmanı”, “Daş
hasar”, “Qırçı və qırmızı çiçək” hekayələri müxtəlif zamanlarda yazılmışdır.
Lakin bu zaman gedişatında müəllifin hekayə qəhrəmanlarının daxili aləmi gərgin
psixoloji ovqat yaradan situasiyalarda açılır. Bu hekayələrdə yazıçı müşahidəsi
ilə mütaliə yaddaşı həmahəngdir. “Qarımış oğlan” hekayəsinin qəhrəmanı Vəlinin
xarakterini yazıçı təbiətdə müşahidə etdiyi, kədər, sonsuzluq, mənəvi puçluq
ovqatı yaradan aşağıdakı lövhədə ifadə edir: “Belə insanlara adamın nə qədər
yazığı gəlir... Meyvə ağaclarında heç xöşək görmüsünüzmü? Vaxtından əvvəl şişir,
başqa meyvələr boy atdıqca, onlar saralır,... saplaqları quruyur. Nəhayət, qopub
düşürlər... Onları nə insan yeyir, nə də torpaq qəbul edir... insanların da belə
xöşəyi olur”.
İlyas Əfəndiyev sənətinin poetik fərdiliyinin, onun bədii təfəkkürünə hakim olan
estetik prinsiplərin təzahürünü onun hələ 1948-ci ildə qələmə aldığı “Xəncər”
hekayəsində görürük. Cənubi Azərbaycanda Milli azadlıq hərəkatı haqqında əksər
yazıçılarımız müxtəlif janrlarda əsərlər yazmışlar. Bu hekayə də dediyimiz
mövzuya həsr edilmişdir. Vətənpərvər gənc müəllimə Südabə və onun şagirdi
İldırımın taleyi fonunda yazıçı böyük bir hərəkatın milli-siyasi mahiyyətini
verə bilir. “Xəncər” hekayəsində xəncər simvoldur. Yeniyetmə İldırımın atasından
yadigar qalan, onda cəsarət, mərdlik hissi aşılayan xəncər son məqamda fars
cəlladının xirtdəyinə sancılır. Yazıçı Milli hərəkatın məğlubiyyətinə göz yaşı
axıtmır, əksinə bu yolda qalib çıxmağın yolunu xəncərdə görür.
İlyas Əfəndiyevin hekayələrində M.Lermantovun məşhur sözləri ilə desək “xalqın
tarixi qədər zəngin olan qəlbin tarixi”ndən danışılır. Daxili bütövlük, mənəvi
zənginlik zahiri çirkinliyə qalib gəlir. “Gözlənilməyən sevgi”nin
gözlənilənliyini yazıçı ustalıqla, açıq mövqe bildirmədən təsvir edir. Klassik
ənənələri olan bu motivi gənc yazıçı ustalıqla qələmə alır, saf insani hisslərin
əbədiliyinə inandırır. Unudulmaz tənqidçimiz Y.Qarayev haqlı olaraq yazırdı:
“Bütünlükdə bu yaradıcılıqda məhz lirik psixologizmdən qiymətli sərvət, sevgidən
və ürəkdən böyük mənəvi dəyər yoxdur”. İlyas Əfəndiyev hekayələrində silsilə
qadın obrazları yaratmışdır. Gülara, Durna, Güllər, Gülacar, Bəyim, Südabə,
Firəngiz kimi obrazlaryazıçının roman və dram qəhrəmanları qədər məşhur
olmasalar da, hər biri öz taleyi, fərdi mənəvi düşüncə və baxışları ilə
yaddaqalan surətlərdir. Bu obrazların prototipləri 50-70-ci illərin adi adamları
idi, lakin yazıçı bu adilərin bir-birinə bənzəməyən dünyalarını yaratmışdır. Bu
adi qəhrəmanların bədii ifadəsi zamanı geniş, panoram təsvir və tərənnümündən
həyatın adi, ilk baxışda çox empirik görünən məişət lövhələrinin, milli-tarixi
məişət gerçəkliklərinin müxtəlif tərəflərinə geniş yer verilməsi müasir insani
münasibətləri bütün mürəkkəbliyi və zənginliyi ilə göstərmək niyyətindən irəli
gəlirdi. Nəzəri fikirdə “adi adamlar”, “adi” və “böyük” ədəbiyyat ətrafındakı
mübahisələr 60-70-ci illərdə meydana çıxmış hadisə deyildi. Hələ 40-cı illərdə
ədəbiyyatı “adi” və “böyük” ədəbiyyat deyə iki yerə bölənlərə qarşı çıxış edən
Səməd Vurğun yazırdı: “Mənim nəzərimdə kiçik insan yoxdur, yalnız kiçik
sənətkarlar vardır. Adi dəmir yolu fəhləsini, sürücüsünü və ya kənd müəllimini
bütöv, müəyyən zəngin bir şəxsiyyət kimi bizə sevdirən, bədii fikrin müasir
həyata, xalqın keçmişinə, onun mənəvi varlığına məhəbbətlə yanaşması, hər şeyi
insan ləyaqətini, onun mənlik və qeyrətini ucaltmaq üçün səfərbər etməsindədir”.
Səməd Vurğun bu cür adi insanların təsvirində İlyas Əfəndiyevin də nəsrini misal
gətirirdi.
İlyas Əfəndiyevin müraciət etdiyi bütün janrların baş qəhrəmanı yazıçı özüdür və
bu hekayə, povest, roman və dramların cəmliyində reallaşan yazıçı üslubudur.
İlyas Əfəndiyevin poetikasının tarixi təkamülü və yaradıcılıq metodu xüsusi
tədqiqatın predmetidir. Bircə onu deməklə kifayətlənirik ki, İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığında gerçəkliyin bədii dərki, bədii reallaşması dövrün hakim estetik
prinsipləri çərçivəsinə sığmırdı. Ona görə də ədib yeni estetik hadisəni süni
əxlaq kredosu ilə dəyərləndirirdi. İlyas Əfəndiyev öz müasirlərinin çoxundan
fərqli olaraq ədəbiyyatımızda ziyalı mühitinə, ziyalı obrazlarına xüsusi yer
verirdi. Bunlar onun real müasirlərinin obrazı idi. Lakin bu obrazlar cəmiyyətin
üst qatında dəbdə deyildilər və yazıçı öz müasirlərindən daha zəngin mənəvi
keyfiyyətlər umurdu. Bu keyfiyyətləri isə qəbul etməyə cəmiyyət bəzən hazır
olmurdu. Təsadüfi deyil ki, İlyas Əfəndiyevin qəhrəmanları ədəbi aləmdə həmişə
böyük əks-səda doğurmuş və kəskin mübahisələr predmetinə çevrilmişdir.
Elçin yazır ki, “İlyas Əfəndiyev heç bir nəsr əsərini səhnələşdirməmişdir və o,
bunu, ümumiyyətlə, qəbul etmirdi, “Pyes lap başlanğıcdan səhnə üçün düşünülməli,
səhnə üçün yazılmalıdır” – deyirdi. Bu fakta onu əlavə edərdik ki, İ.Əfəndiyevin
hekayələrindəkidramatizmin, gözlənilməz bədii keçidlərin bolluğu, təhkiyədəki
dialoqların tutumu dram yaradıcılığındakı qədər zəngin idi.
Xalqın tarixi taleyi baxımından ən mühüm siyasi və mənəvi dəyərlərin,
hadisələrin, qələbə və faciələrin böyük vətəndaşlıq yanğısı ilə bədii təhlilini
İlyas Əfəndiyevin müraciət etdiyi janrların hər birində görürük. Epik və
dramatik növlərin daxili poetik gücünüeyni ustalıqla üzə çıxaran İlyas Əfəndiyev
öz oxucusunu dinləməyə, xatırlamağa və düşünməyə vadar edir. “Geriyə baxma qoca”,
“Üçatılan”, “Natəvan”, “Hökmdar və qızı” kimi əsərləri yazıçının tarixi mövzunu
işləməkdə əsas bədii-estetik məqsədini bəyan edir: xalq öz tarixi dəyərləri ilə
güclü və yenilməzdir. Bu mənada İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığı yeni dövr
Azərbaycan tarixinin bədii səlnaməsidir. Yaşar Qarayev İlyas Əfəndiyev haqqında
böyük məhəbbət hissi ilə yazdığı kitabında obrazlı, lakin real bir sərrastlıqla
yazırdı: “Qarabağın tarixi barədə klassik sənədlər – yeddi “Qarabağnamə” var.
Bütünlüklə İlyas Əfəndiyev yaradıcılığını mən səkkizinci “Qarabağnamə” hesab
edirəm”.
İlyas Əfəndiyevin lirik-psixoloji üslubunun romantik çaları ona ədəbiyyatımızda
yeni, bənzərsiz obrazlar yaratmağa imkan verdi. Bu baxımdan C.Cabbarlı və İlyas
Əfəndiyevin obraz yaradıcılığı arasında güclü daxili əlaqə var. Bu iki böyük
sənətkarın poetikasının müqayisəli təhlili ədəbi inkişafımızın bir çox estetik
məqamlarını üzə çıxarmağa imkan verərdi. “Söyüdlü arx”, “Körpüsalanlar”, “Dağlar
arxasında üç dost” əsərləri 50-ci illərdə mövcud olan bədii vərdiş və
ədəbi-ictimai meyarlara “böyük zərbə” oldu. Bədii sözün estetik məna və məzmunu
haqqında mövcud təsəvvürlər yeni istiqamət aldı. İ.Əfəndiyevin hekayələri bu
janrın poetik imkanlarını dolğun əks etdirdiyi kimi, onun romanları da
Azərbaycan roman tarixində yeni mərhələ idi. Bu mərhələni şərtləndirən,
yazıçının fərdi bədii dünyagörüşü, onun reallaşdığı üslubla bağlı idi. İlyas
Əfəndiyev üslubunun təkrarsızlığının, orijinallığının estetik qaynağını
Y.Qarayev sərrast müəyyən edərək yazırdı: “Səməd Vurğunun ehtiraslı bədii
romantikası, Sabit Rəhmanın bənzərsiz satirası və yumoru ilə yanaşı, İlyas
Əfəndiyevin təkrarsız lirikası da son yarım əsrdəki Milli ədəbi hərəkatın üslub
əlvanlığı və forma zənginliyini qabarıq şəkildə əks etdirir”.
İstər tarixi mövzuların, istərsə də müasiri olduğu ictimai gedişatın mahiyyətinə
varanda İlyas Əfəndiyev rəhbər tutduğu estetik prinsip fərdi başlanğıca əsas yer
verməsidir. Fərdin taleyini önə çəkməsi, bu fonda həyat hadisələrinin və tarixi
gedişatın mahiyyətinə nüfuz etməsi İlyas Əfəndiyev sənətinin poetik sisteminin
orijinallığını müəyyən edir. “Söyüdlü arx”, “Körpüsalanlar”, “Dağlar arxasında
üç dost”, “Sarıköynəklə Valehin nağılı”, “Geriyə baxma qoca”, “Üçatılan” kimi
roman və povestlərini XX əsrin ədəbi tarixi tərəqqisində xüsusi rolu ilə yanaşı
bu əsərləri bu gün sevdirən, yaşadan onların daşıdığı milli-əxlaqi tutumdur.
İ.Əfəndiyevin roman qəhrəmanlarının təsvir olunduğu ictimai-sosial proseslər bu
gün üçün yenilik və tərəqqinin tarixi bədii təsviri kimi yadda qalırsa, onun
roman qəhrəmanları, onların mənəvi yaşantıları, iztirabları bu gün bizimlədirlər.
Çünki onları düşündürən, yaşadan ağrılar, mübarizə və qələbələr şəxsiyyətin
əbədi problemlərdir. Tarixi ədəbi proses təsdiq edir ki, şəxsiyyətin mənəvi
tərəqqisinin göstəricisi olan yeni, ən çox inkar olunan, lakin əbədi müasirlik
qazanan mənəvi sərvətdir. İlyas Əfəndiyevin romanlarının Nuriyyə, Səlimə,
Səriyyə, Sarıköynək kimi obrazları şəxsiyyətin həyata fərdi düşüncə bucağından
yanaşmasını, kütlə axını, kütlə psixologiyasına qarşı yeni əxlaqi dəyərləri
ortaya qoymaları ilə seçilirlər. İlyas Əfəndiyev qəhrəmanlarının romantikası
C.Cabbarlınin romantikası ilə səsləşir. Mənəvi tərəqqi konkret zamana sığmır.
İki klassikin qəhrəmanlarının ideallarındakı oxşarlıq da bununla şərtlənir.
İlyas Əfəndiyev öz romanları ilə Azərbaycan romanının poetikasını yersiz
təsərrüfat ritorikasından uzaqlaşmağına təkan verdi. Süni potetikadan uzaq
lirizm nağıl və folklor poetikasının elementləri İlyas Əfgəndiyevin digər
romanları kimi “Sarıköynəklə Valehin nağılı” əsərində də obraz yaradıcılığının
əsas elementləridir. İlyas Əfəndiyevin roman yaradıcılığı XX əsr nəsrinin parlaq
səhifələrindəndir və cəmiyyətdə gedən mürəkkəb sosial-mənəvi mübarizələrin
sanballı bədii səlnaməsidir.
Adətən 60-cılar deyəndə bu illərdə ədəbiyyata gəlmiş nəsli daha çox qabardırlar.
Lakin İlyas Əfəndiyev, R.Rza, İ.Hüseynov kimi sənətkarlar 60-cı illərdə bərqərar
olmuş ədəbi-estetik normaların yaradıcısı və iştirakçıları idilər. İlyas
Əfəndiyev də teatrda görmək istədiyimiz insani duyğuları tamaşaçıya bəxş etdi.
Bu əsərlərin səhnə təcəssümündə 60-cı illərin tamaşaçısı ona mərhəm olan
hissləri, həyatı, əxlaqi problemləri gördü.
İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyasındakı şəxsiyyət və mühit, şəxsiyyət və iqtidar,
fərdin taleyi, təkliyin sosial-fəlsəfi məzmunu kimi bəəri amillər bu gün də,
sabah da aktual olaraq qalır. İlyas Əfəndiyevin ən böyük xidməti milli mənəvi
tərəqqimizin konkret zaman çərçivəsində mənəvi problemləri yüksək sənət
səviyyəsində bəxş etməsindədir.
Bu gün Azərbaycan dramaturgiyası və teatrı tarixində “İlyas Əfəndiyev məktəbi”,
“İlyas Əfəndiyev teatrı” hamının qəbul etdiyi tarixi bədii-estetik fakt və
həqiqətdir. Azərbaycan teatrının tarixi barədə C.Cəfərovun sanballı tədqiqatını,
Y.Qarayevin silsilə məqalələrinin əhəmiyyətini azaltmadan onu da qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycan dramaturgiyasının tarixi, o cümlədən İlyas Əfəndiyev
teatrı barədə yeni tədqiqatlar haqqında düşünməyin vaxtı çatıb. İlyas
Əfəndiyevin dramaturgiyası Azərbaycan ədəbiyyatının poetik sistem, poetik
kateqoriyalarının tədqiqi üçün misilsiz mənbədir.
“İlyas Əfəndiyev” teatrı eyni zamanda rejissorluq, rəssamlıq, aktyorluq,
bəstəkarlıq sənətlərinin inkişafı deməkdir. 19 pyesinin səhnəyə qoyulduğu Milli
Dram Teatrının müasir ədəbi-estetik reallıqlar müstəvisində yenidən İlyas
Əfəndiyev sənətinə qayıdışı əslində teatrın bu sənətkara qaytaracağı mənəvi
borcun bir hissəsidir.
İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyaya gəlişi C.Cabbarlı və Səməd Vurğundan sonra bu
sahədə nəzərə çarpan boşluğu doldurdu. Ədəbi-tarixi gedişatın dramaturgiya və
teatr ünvanı İlyas Əfəndiyevin adı və imzası ilə bağlandı. Mübaliğəsiz demək
olar ki, XX əsrin ikinci yarısı Azərbaycan teatrı “İlyas Əfəndiyev teatrı” kimi
şərtləndi. “Sən həmişə mənimləsən”, “Unuda bilmirəm”, “Məhv olmuş gündəliklər”,
“Mahnı dağlarda qaldı”, “Qəribə oğlan”, “Billur sarayda” kimi əsərləri
dramaturgiya və teatr tariximizdə bir era yaratdı. Bu əsərlərin qəhrəmanları
yeni tarixi bir dövrün, XX əsrin 60-cı illərinin sosial-mənəvi konfliktlərini
təmsil edirdilər. Bu əsərlərin mərkəzində dayanan konfliktlərdə müasirlik və
yeniliyin qəlibləşmiş düşüncə və həyat tərzi ilə mübarizəsini əks etdirirdilər.
İlyas Əfəndiyev irsində onun ədəbiyyat haqqında bədii-fəlsəfi düşüncələrinin
xüsusi yeri var. Yazıçının bədii konsepsiyasının mahiyyətini bütün incəliyi ilə
açmaq üçün bu məqalələr onun araşdırıcılarına zəngin material verir. Xüsusən
teatr və dramaturgiyanın estetik mahiyyəti, gizli, görünməz sənət normaları
haqqında İlyas Əfəndiyevin konsepsiyası real təcrübədən, fərdi yaradıcılıq
laboratoriyasından irəli gəlirdi.
Futuroloqlar gələcək haqqında proqnozlar verirlər. Bəzən yanlış, bəzən də
reallığa yaxın. Gələcək üçün ən doğru mənbə milli bədii yaddaşdır, XX əsrin və
ötən əsrlərin real bədii salnaməsi olan İlyas Əfəndiyev sənəti, onun yaşamaq,
var olmaq qüdrətidir.
Şirindil Alışanlı,
filologiya elmləri doktoru, professor