Bir yaşım olanda yuxudan ayılmışam, anamı səsləyib
ayağa durmuşam. Yerimək istəyəndə ayağım yerdəki xalçanın saçağına
ilişib, xalçanın üzərindəki yeddilik lampanın üzərinə yıxılmışam.
Əllərim, gözlərim yanıb. Bir ildən yuxarı hər iki gözüm görməyib.
Həkimlərə aparıblar, heç bir faydası olmayıb. Qonşumuz Ağa Seyidməhəmməd
Xorasana ziyarətə gedirmiş, anam da evdə olan dəyərli daş-qaşlarını
gətirib ona verir ki, al bunları, orada ağadan mənim əvəzimdən övladımın
gözlərini istə. Günlərin bir günü mən dillənmişəm: “O nədir orada
parıldayır?” Evdə bir sevinc yaşanıb ki. Hamı sevinib, ağlayıb...
Uşaqlıqdan şəkil çəkməyə başlamışam. Anamın ara-sıra şəkil çəkməyi var
idi. O, çəkərdi, mən də ona baxıb həvəslənərdim. Rəssamlıq Məktəbinə
sənəd verəndə sağlamlıq haqqında kağız istədilər. Mən də həkim
baxışından keçdim. Soruşdular ki, hansı məktəbə gedirsən? Dedim,
Rəssamlıq Məktəbinə. Gözümdəki çatışmazlığı görüb “neqoden” yazdılar.
Evə gəldim, qardaşım dedi ki, işləri korlamısan. Sonra başa saldı ki,
“ne”ni poz, “qoden” qalsın. Mən də bir tikə çörək götürüb “ne” hissəsini
pozdum, sənədlərimi məktəbə verib qəbul olundum. Beləliklə, mənim həmişə
bir gözüm görüb. Nə eləmişəmsə, ona borcluyam.
****
1943-cü ildə C.Cabbarlı adına Azərbaycan Teatr
muzeyinin açılışına hazırlıq görülürdü. Muzeyin ekspozisiyasında böyük
bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəylinin də portreti olmalı idi. Bu şərəfli iş
muzeyin rəhbərliyi, daha dəqiq desək, Sona xanım Cabbarlı tərəfindən
mənə tapşırıldı.
Mən portreti naturadan çəkmək niyyətində idim. Lakin məlum oldu ki,
Üzeyir bəy bu barədə eşitmək belə istəmir. Sən demə, rəssamlardan kimsə
onun Moskvada bir xeyli vaxtını alıb, amma nəticəsi olmayıb. Odur ki,
indi ondan şəklini çəkməyə razılıq verməsini kim xahiş edirdisə, rədd
cavabı alırdı. Nə isə, məsələ böyüdü və getdi çatdı İncəsənət İşləri
İdarəsinə. İdarənin o vaxtkı rəisi Xalq artisti Adil İsgəndərov onunla
belə danışdı: “ Üzeyir bəy, bəy! Çox xahiş edirəm, bəy! Cəmi bir dəfə
bizim bu Mikayıl üçün az bir vaxt sərf edin, sonrasını daha özünüz
bilərsiniz”. Nəhayət Üzeyir bəyin bu işə razılıq verməsi xəbəri mənə
çatanda sevinc qarışıq həyəcan keçirməyə başladım. ...Həcm etibarilə çox
da böyük olmayan bu portreti üç günə qurtardım və muzeyin tələsdiyinə
baxmayaraq, bəstəkara bağışladım. Mən hiss edirdim ki, Üzeyir Hacıbəyli
porteti çox bəyənib... Tezliklə muzey üçün ikinci, həcm etibarilə böyük
portreti başladıq. Bu dəfə kabinetdəki iş masasının arxasında, tünd
qırmızı xalçanın fonunda o, əllərini barmaqlarını bir-birinə keçirib
əyləşdi və yavaşca dedi – “İndi də belə oturaq.” Poza mənim çox xoşuma
gəldi... 1944-cü ildə üçüncü portreti işləməyə başladım. Onda Üzeyir
özünün ən xoşuna gəldiyi fotoşəkillərdən birini mənə bağışladı. O
fotoşəklin köməyi ilə üçüncü portreti işləyib qurtardım. Sonra həmin
portret Teatr muzeyinə, ikincisi isə Milli İncəsənət Muzeyinə verildi...
****
Məlumdur ki, böyük Azərbaycan şairi Nəsiminin öz
dövründə naturadan çəkilmiş portreti haqqında əlimizdə dəqiq bir əsas
yoxdur. Yalnız XV əsr miniatürləri şairin zahiri görünüşündən bizə
təxmini xəbər verirlər. Onu görənlər təsdiq edərmişlər ki, Nəsimi
ucaboylu, qəti qərarlı, uzun qara saçlı, qaraqaş-qaragöz, dərin fikirli
və həddindən artıq kişi gözəlliyinə malik. Mərd bir insan, cəsur bir
şəxsiyyət olmuşdur.
...Böyük Nəsiminin surətini başlayanda tarixi-bədii obraz yaratmaq
problemini əsas tutaraq, əzəl başdan isbata ehtiyacı olmayan bir
həqiqəti yenidən xatılamalı oldum. Gərək Nəsiminin obrazı Şərqin
Firdovsi, Sədi, Xəyyam, Nizami, Rumi, Hafiz kimi dahilərinin surətləri
kimi fərdi əlamətləri, müdrikliyi, nəcibliyi ilə fərqlənsin, eyni
zamanda onlardan seçilsin.
Humanist şairimizin surətinə belə bir hüququ qazandırmaq məqsədilə
uzun-uzadı tarixi, ədəbi və bədii axtarışlar apardım.
****
Böyük Füzuli dühasının yüksək şeiriyyət nümunəsi
ölməz “Leyli və Məcnun” poeması o qədər zəngin, fəlsəfi fikir, hakimanə
məntiqlə cilalanmış və zinətlənmişdir ki, əsrlər, qərinələr belə keçsə
poemanın bədii tərtibatına müraciət edən hər bir rəssam üçün
zəmin-asiman qədər yeni-yeni imkanlar vardır. Məncə, bu şərəfli işdə
zamanın hər bir rəssamı öz sözünü deməlidir.
****
Caypur, doğrudan da, əsl hind şəhəridir. İstər memarlıq, istərsə də
xalqın peşəsi, güzəranı cəhətdən burada hər şeydə əsl hind koloriti
duyulur. Alınları ağ və qırmızı ilə rənglənmiş uzun saqqallı racastanlı
qocalar, başlarında satıl, səhəng gəzdirən, qoltuqlarına uşaq vuran
əlvan geyimli qadınlar, bəzəkli fillər, zərgərlərin insanı heyran edən
xalq sənəti nümunələri... Caypur üçün daha səciyyəvi xüsusiyyətlərdir.
Odur ki, Caypuru Hindistan torpağının əsl qəlbi hesab etmək olar.
****
Macarların torpağında keçirdiyim günlərdə çox görüb, çox eşitdim...
Macarıstanda yeni dostlarım qaldı. Mən onların portretini böyük
həvəslə, məhəbbətlə çəkdim. Eyni məhəbbətlə mən ölkənin əsrarəngiz
təbiətini təsvirə aldım...
****
... Onun yaradıcılığı, mübaliğəsiz desək, xalq həyatının
ensiklopediyasıdır. O, nəinki hər şeirində, hər beytində, hər
kəlməsində, hətta sətirlər arasından doğan mənalarla xalqının acı
taleyini acı təbəssümlə yazmışdır.
O dərya qəlbli ustadın milli mədəniyyətdə, doğrudan da, xüsu-si bir yeri
vardır. Sabir (Mirzə Ələkbər Sabir – tərt.) elmin, tərəqqi düşmənlərinin
gülünc surətlər silsiləsini, dövrünün vicdanlı şahidi kimi, misilsiz
satira qələmi ilə əbədiləşdirmişdir.
Nadir istedadlı bu nəhəng sənətkar təsviri sənətimizin ən iti forması –
satirik qrafikanın nicatı üçün də məlhəm və qida yetir-mişdir.
Sabirlə “Molla Nəsrəddin” əl-ələ verərək Ə.Əzimzadəni zamanın yoluna
çıxartdılar. Böyük rəssamın istedadlı fırçası ilə satirik poeziyamızın
incisi “Hophopnamə”nin mənasını rəsm dili ilə təcəssüm etdirdi.
... Bəli, böyük Sabir satiramızın fəxridir.
****
1973-cü ildə dahi şairin adını daşıyan “Nizami” stansiyasının bədii
tərtibatı kimi məsul və şərəfli bir iş başlandı. Bütün yara-dıcılıq
imkanlarımı səfərbərliyə aldım. İncilər incisi “Xəmsə”ni yenidən mütaliə
etməyə başladım. Hər poema üçün seçdiyim ən səciyyəvi səhnələri
stansiyanın yeraltı salonunun tağlı pilonlarında – rəflərində
yerləşdirməyi qət etdim.
Doqquz cüt qabaq-qabağa yerləşən pilonlarda on səkkiz səhnəni təsvir
etməyi qərara aldım. Baş memar M.Hüseynovun bu niyyətimə razılıq verməsi
məni bir qədər də ürəkləndirdi. Belə ki, memarlıq layihəsində mozaik
pannolardan istifadə etmək məsələsi əsla nəzərdə tutulmamışdı.
****
Bəxtiyarı (Bəxtiyar Vahabzadə – tərt.) düşünürəm... “Şəbi-hicran” gəlib
gözümün önündə durur. “Sinəsində qəmdən lalələr açılan, əməllər, arzular
şairi” dahi Füzuli bir daha xəyalımda canlanır. Xatırlayıram ki, “Leyli
və Məcnun” poemasının bədii tərtibatını elə təzə qurtarmışdım ki,
məmnuniyy ətlə Bəxtiyarın “Şəbi-hicran”ı ilə məşğul oldum. Əvvəllər
bir-birimizi uzaqdan tanıyırdıqsa, böyük Füzulimiz bizi əbədi dost etdi.
Bu gün dostum Bəxtiyarı – Füzuli yadigarını, nəcib istedad sahibi
alim-şairi səmimiyyətlə təbrik edirəm, artıq o, yarıməsrlik bir ömrü
başa çatdırmışdır.
****
O, insanların ruhunu və zövqünü oxşamaq, “Həyat gözəllikdir” həqiqətini
sənətilə sübut etmək üçün öz taleyini, şəxsi həyatını əbədi sənət
yolunda qurban vermiş nadir sənətkarlardandır. Səttar Bəhlulzadə kimi
ustada ölüm yoxdur! O, bütün dövrlərin oğludur. Bu ad Azərbaycan
xalqının mədəniyyət tarixindən silinməyəcəkdir.
****
88-ci illərin əvvəllərində qonşularımızın həyasızlığı və süni-saxta
“Sumqayıt əməliyyatı” ilə bağlı – mən də bizim “Bakraboçi” qəzetində
səsimi ucaltdım. Bu qəzetdə çıxış edən bir qrup müəlliflərin yazılarının
icmalı mərkəzi mətbuat səhifələrində dərc edildi. Əlavə, - “Bakraboçi”
qəzetinin bir gün gec Yerevanda divara vurulmasını da xatırlatmaq
istərdim. Çünki bir həftə sonra, Yerevandan bir məktub aldım:
həmkarlarımdan biri “...Ermənistanda isə hələ bir azərbaycanlıya –
barmaqla da olsun, toxunmayıblar” sözünü mənə çatdırdı. Mən də öz
növbəmdə ona bütün bu... əhvalatların “haradan” və “nədən” başlaması
səbəblərini yazıb göndərdim. Daha sonra həmkarımdan xəbər çıxmadı.
... İki il müddətində daha mən heç bir yerə dəvət edilmədim. Hətta
yaradıcı fəalların respublika partiya yığıncağında belə iştirak etməyə
ixtiyarım yox imiş. Ev və emalatxana telefonlarıma əməlli-başlı qulaq
asırdılar ki, rəhmətlik Mirzə Cəlil demişkən: “Zəlzələ, zad olub
eləməsin...” Xarici ölkələrə göndərdiyim zərflər, bandrollar Bakıdan
çıxmırdı.
Mən isə ruhdan düşməyərək ixtisasımla bahəm gündəlik vətəndaşlıq borcumu
yerinə yetirməyə davam edirdim. Hüsü Hacıyev küçəsində yerləşən Dövlət
Plan İdarəsinin kitabxana-sındakı (“Azərnəşr”lə üzbəüz) əsl vətənpərvər
gənc qızların köməyi ilə rotaprindən istifadə edib – respublikanın
rusdilli qəzetlərinin səhifələrində dərc edilən ədalətli yazıların ...
surətlərini çox nüsxə ilə çıxartdırıb, Moskvaya göndərirdim. ... Hamıya
məsləhət görürdüm: başqa şəhərlərdə yaşayan tanış, dost və ünsiyyətdə
olduqları həmkarlarına hərə bir-iki nüsxə - rusdilli qəzet kəsmələrini
göndərsinlər. Qoy, onlar bu bəlanın əsl təqsirkarının kim olmasını
oxuyub bilsinlər.
****
İtaliyaya səyahətim – mənim ilk böyük və uzaq
səfərim oldu. Şübhəsiz ki, belə bir səyahət hamı üçün maraqlıdır. Amma
rəssam üçün nə dərəcədə qiymətli olduğunu söyləməyə çətinlik çəkirəm.
... Yola düşəcəyimi eşidən kimi, mənə elə gəldi ki, dörd-beş əsr
uzaqlığında bir səyahətə başlayıram. Elə bilirdim birbaş İntibah dövrünə
gedib çıxacağam... Hətta o da yadımdadır ki, gedən günün ərəfəsində
yuxuda özümü orada gördüm.
Dahi Mikelancelonun mərmər “Musa”sını, “Davud”unu, insan ağlına sığmayan
– insan istedadının bəhrəsi olan o misilsiz sənət nümunələrini,
Venetsiya rəssamlığı xəzinəsinin incilərini, Vatikan muzeyini görməyi
çox şiddətlə arzulayırdım.
****
Mikelancelo (Mikelancelo Buonarroti – tərt.)
San-Lorentso kilsəsinin Mediçi kapellası abidəsində dahi heykəltəraşlığı
ilə dahi memarlığını ahəngdar bir surətdə birləşdirmişdir. Təəssüf ki, o
gidlərin burada “tarix-Nadir” açması, turistlərin sual-cavabı, səs-küyü
ümumi təsirə mane olurdu. Yaxşı olardı belə yerdə döşəməyə bir yumşaq
şey salınaydı ki, heç ayaq səsləri də eşidilməyəydi. Daha yaxşı olardı
ki, bu səs-küyün əvəzinə heç olmazsa Bethovenin 9-cu simfoniyasındakı
xorun səsi daima uzaqdan eşidiləydi.
(İtaliya xatirələrindən)
****
... Əzimzadə (Əzim Əzimzadə – tərt.) əsl rəsm
ustadı idi, lakonik cizgilərlə ifadəli siluet yaratmağa, formanı
tamamlamağa nail olurdu. Rəsmlərinə diqqətlə baxarkən, tamaşaçıya elə
gəlir ki, o, qələmini kağızdan ayırmadan, elə bir nəfəsə çəkir. ...
Əzimza-dənin rəsm manerası olduqca sadə və plastikdir. Kəskin
ifadəliliyi, səlisliyi ilə fərqlənən Əzimzadənin rəsm tərzi hələ
“Hophopnamə” illüstrasiyalarında, 1915-ci ildə çəkdiyi “Gözəl
adətlərimiz” silsiləsində özünü büruzə verir.
... Əzimzadə geniş erudisiya sahibi idi. O, rusca, farsca, ermənicə
yaxşı danışar, əcnəbi dillərlə də maraqlanardı. Gözəl musiqi həvəskarı
idi. Otağında Şubert və Şumanın rəngli litoqrafi-ya portretləri
asılmışdı. “La-Skala” teatrı müğənnilərindən tez-tez söhbət açır, Enriko
Karuzodan, Qali Kurçidəmn danışardı. “Kadensiya”, “belkanto”
terminlərini mənə ilk dəfə Əzim əmi başa salmışdı.
****
Cəfərin (Cəfər Cabbarlı – tərt.) dəfni heç vaxt
yadımdan çıxmaz. Elə böyük bir izdiham vardı ki, ucu-bucağı görünmürdü.
Cənazə Sovet küçəsi döngəsi ilə indiki Teleteatrın arasındakı meydana
yaxınlaşanda izdihamın bir ucu Bakı Soveti binasının yanında idi. Böyük
Cəfərin tabutu o vaxtkı “AzFAN”dan, yəni SSRİ Elmlər Akademiyasının
Azərbaycan filialının rəyasət heyəti yerləşən binadan götürülmüşdür.
Şəhərin yuxarı dağlıq rayonundan üzüaşağı baxanda, adama elə gəlirdi ki,
böyük sənətkarın doğma şəhərində uşaqdan qocaya qədər bütün sakinlər bu
izdihama qoşulub və şəhərin küçələri tamamilə boşalmışdır. Hamı deyirdi:
“Hələ belə bir dəfn görünməyib”. Mənim isə uşaq ağlım bu sözlərə belə
məna verirdi: “Deməli, hələ heç kəsi belə sevməyiblər...”
Bu əhvalatdan səkkiz il sonra Cəfərin iş otağını təsvir etmək mənə
qismət oldu. Bəli, hələ 1942-ci ildə sevimli sənətkarımızın böyükhəcmli
bir portret tablosunu çəkmişəm. Bu, mənim demək olar ki, ilk əl
işlərimdəndir.
****
1944-cü ilin baharı idi. Səməd Vurğunun portretini
çəkməyi qət etmişdim. Zəng edib özüylə danışdım. Mənə dedi ki, “Ayə, bir
istirahət günü gəlsənə evə, bir baxaq görək nə var, nə yox...”
İstirahət günü, indiki Fioletov küçəsində yerləşən Apteklər İdarəsinin
hündür, qədim binasının 3-cü mərtəbəsinə qalxıb Səmədgilə daxil oldum.
Bütün evdən, ailədən aldığım ilk gözəl təəssürat indi də xatirimdən
silinmir. Şairin evini əsl Azərbaycan təravəti bürümüşdü.
... On beş ildən sonra, yəni 1959-cu ildə sevimli Səmədimizin ikinci
böyük bir portretini çəkdim. Diqqətlə baxanda təyin etmək olur ki, bu
portret elə ilk portretin əsasında çəkilmişdir. ... Yadıma gəlir ki, o
vaxt Səməd bəzən hava küləkli olanda pencəyin üstündən yay paltosunu (makentoşu)
da hərdənbir çiyninə atardı. Qət etdim ki, ikinci portreti bir qədər də
romantik planda işləyim. Oğlu Yusiflə zəngləşdim, razılığını aldım ki,
bir də bağlarına gedim. Elə də etdik... Yel əsirdi, qarağacın yarpaqları
yenə xışıldayırdı. Lakin bu mənzərənin Səmədi çatışmırdı. Doğrusu, elə
bil bütün bağ-bağat bir anlığa başıma dolandı. Öz-özümə dedim: doğru
demisən şair:
Biz gedərik, qoca dünya qalandır.
****
Görkəmli ədibimiz Süleyman Rəhimov
qəhrəmanlarından söhbət açanda, çox vaxt qeyri-ixtiyari, özünün belə
xəbəri olmadan, fikrini bir növ əyani şəkildə nümayiş etdirər, hətta
bəzən qəhrəmanın prototipinin kim olduğunu da açıb deyərdi. Bu isə mənim
üçün son dərəcədə təbii və inandırıcı səslənirdi.
... Xalq yazıçısı Süleyman Rəhimovun monumental əsəri “Şamo” romanından
çox deyib, çox danışmaq olar. Bunun da öz mütəxəssisləri var. Mən isə
bir rəssam kimi romana aid öz sözümü fırçamın dili ilə demişəm.
****
İyirmi ildən artıqdır ki, mən Qara Qarayev
yaradıcılığının pərəstişkarıyam. Bir dinləyici kimi, mənə təsir edən
onun hər bir musiqi intonasiyası, eyni zamanda özünəməxsus rəng çaları
ilə mənim təsəvvürümdə həllini tapır. Əgər böyük formalı musiqidən
söhbət gedirsə, o zaman bəstəkarın hər bir əsərinin səciyyəvi
“rənglərini” mən asanlıqla müəyyən edib, Qaranın rənglərini “gördüyümü”
deyə bilirəm.
Böyük və fitri istedada malik bəstəkarımız “rənglər” vasitəsilə
fikirləşən və rənglərin dilində bəstələyən bir sənətkardır. Onun
musiqisindəki obrazlar rənglərin gücü ilə təcəssüm tapır.
...Qara Qarayev həyatdakı ən adi hadisələri qeyri-adi rənglərlə,
qeyri-adi hadisələri isə adi rənglərlə yaradan rəssamdır. Ona görə də
biz deyirik: O, böyük rəssamdır.
****
Ümumiyyətlə, Fikrət (Fikrət Əmirov – tərt.) nə
yazırsa-yazsın “Nizami” simfonik poeması, yaxud “Simfonik lövhələr”i,
“Azərbaycan Kapriççio”su, yaxud operetta əsərləri, romans və ya müstəqil
mahnıları – bunların hamısında dinləyici, hər şeydən qabaq, kamil
sənətkarın gözəl üslubunu, dəst-xəttini müəyyən edir. Böyük sənət
aləmində, təbii ki, bu ən qiymətli “məziyyət” sayılır. Yəni, bu cəhət
sənətkar yaradıcılığının üslub vəhdəti kimi qiymətləndirilir. O ki,
qaldı rəng ahəngliyinə, kolorit əlvanlığına, mənə elə gəlir ki, Fikrət
musiqidə Şərq miniatür məktəbi ənənələrinin davamçısıdır. O, özünün
monumental planda işlədiyi simfonik əsərlərində rəng çalarları,
harmoniya və kadensiyaları ilə dünyada ən məşhur və qiymətli Təbriz
miniatür məktəbinin rəngarəngliyini sanki musiqi dilində nümayiş etdirir.
****
Niyazi ifaçılığı, rəssam dili ilə desək, dekorativ
cəhətləri, ifaçılıq temperamenti və emosionallığı ilə də dinləyiciləri
valeh edir, tamaşaçı-dinləyici dirijorun eyni zamanda gözəl zahiri
plastikasının da vurğunu olur. Bu isə, əsl sənətkara xas olan nadir
cəhətdir.
... Niyazidən ona görə belə vurğunluqla danışıram ki, onun zəngin daxili
aləmi ilə zahiri plastikasındakı vəhdət təkraredilməz artistizm yaradır.
O, ifa zamanı son dərəcə çevikliklə orkestrə isti-qamət verir və çox
vaxt pult üstündəki partituraya belə baxmadan, irihəcmli klassik
simfoniyanı dodaqaltı çala-çala, elə bil bədəninin bütün əzaları ilə
həmin musiqini “oynayır”. Sonra isə, bir növ, yorulmuş bənizi ağarmış
halda tamaşaçılara öz minnətdarlığını bildirir, üzünə tökülmüş saçlarını
əli ilə qaldıraraq, yorğun təbəssümlə, dönüb öz musiqiçilərini salona
təqdim edir. Bu vaxt gözlərdə sevinc parlayır, fərəhdən boğazlar
qəhərlənir...
****
1950-1951-ci illərdə “Gələcək gün” romanının bədii
tərtibatı, daha doğrusu, illüstrasiyaları üzərində böyük həvəslə
işləmişdim. Roman Bakıda, Moskvada və Daşkənddə mənim
illüstrasiyala-rımla çap olunmuşdur. Həmin ərəfədə “Arazın o tayında”
müstəqil rəsmlər silsiləsi də çəkmişdim. “Gələcək gün” romanının
qəhrəmanlarını mən qardaş və bacılarımız kimi ürəkdən sevmiş və onların
surətlərini ilhamla, məhəbbətlə təsvir etmişəm.
İctimaiyyətimizin sevimli yazıçısı, alim və ictimai xadim Mirzə
İbrahimovun anadan olmasının 60 illik yubileyinə hazırlıq işləri
aparırdı. Mən də bu münasibətlə böyük sənətkarımızı, gözəl insanı
cəmiyyətlə, ürəkdən təbrik edərək onun ikinci bir portretini naturadan
çəkmək niyyətinə düşdüm və Mirzə müəllimin bu fikrə razılığını aldım.
Həmin portret hazırda Nizami muzeyinin ekspozisiyasındadır.
****
Soltan Hacıbəyovla 1944-cü ildən tanışam. O
vaxtlar mən böyük bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyovun portretini çəkirdim.
Bununla əlaqədar olaraq tez-tez konservatoriyaya gedirdim. O zaman
Soltan tələbə idi. Bizi nə isə gizli bir hiss yaxınlaşdırdı. Onun hələ
tələbəlik illərində yaratdığı ilk əsərləri öz orijinallığı, milli
koloritliyi ilə seçilirdi. İllər keçdikcə bir otaqda, bir auditoriyanın
divarları arasında yaranan əsərlər daha böyük vüsət aldı, daha böyük
konsert salonlarından səslənməyə başladı. Bu əsərlər gənc bir ürəyin
ehtiras dolu nəğməsi idi. Bu ehtiras onu həyatı boyu müşayiət edir. Elə
buna görədir ki, Soltanın əsərləri həmişəcavan ağaclar tək heç vaxt
təravətini itirmir.
****
Mən Mustafanı (Mustafa Mərdanov – tərt.) lap çoxdan tanıyırdım. Onun
insanlığına da, ictimai fəaliyyətinə də heyran idim. Məncə, indi onun
Azərbaycan teatrı tarixindəki mövqeyindən, sənətinin ölməzliyindən və
böyüklüyündən danışmaq artıqdır. Bunlar hamıya məlumdur.
****
Bir çox cib dəftərçələrimdə Rəsul Rzadan çəkdiyim rəsmlər, cızmaqaralar
və qeydlərim durur. İki dəfə onu naturadan çəkmi-şəm. Biri –
qısamüddətli seansla yağlı boya ilə evlərində çəkdiyim etüd – indi də
şairin həmin evində divardan asılıb. Bu etüd onun şeirlər kitabının
frontispisində çap edilib. Bir qədər sonra, yəni 1960-cı ildə onun
irihəcmli kompozisiyalı portretini emalatxa-namda çəkmişəm. Bu portret
üzərində işi təxminən 7-8 seansa başa çatdırmışdım. Şair bu işə
məmnuniyyətlə razılıq verirdi. Yadımdadır, axıra yaxın oğlu Anarı da
özüylə gətirdi ki, portreti görsün. Bu portret hazırda Respublika Dövlət
Rəsm Qalereyasındadır.
|