Həyatı
Ələkbər Zeynalabdin oğlu Tahirzadə 1862-ci il mayın 30-da Şamaxıda
anadan olmuşdur. Atası kiçik baqqal dükanı olan dindar bir kişi idi və
Ələkbəri gələcəkdə ruhani görmək istəyirdi. Buna görə oğlu səkkiz yaşına
çatanda onu mollaxanaya qoymuşdu.
Mollaxanada şagirdlərin ilk vəzifəsi Quranı oxumaq idi. Ancaq Ələkbər
Quranı oxuyub başa vurmadan yazı yazdığı üçün mollası tərəfindən
falaqqaya salınıb döyülmüşdü. Onu sıxan yalnız mollaxanadakı dözülməz
qanun-qaydalar, maraqsız keçən dərslər idi. Evdə ata və anası səkkiz
yaşlı oğullarını oruc tutmağa, namaz qılmağa məcbur edirdilər. Sabirin
uşaq vaxtı yazdığı üç misralıq ilk şerində bu acı həqiqət çox təsirli
ifadə olunur:
Tutdum orucu irəmazanda,
Qaldı iki gözüm qazanda,
Mollam da döyür yazı yazanda. |
Sabir 12 yaşına qədər mollaxanada oxumuş, sonra məşhur şair Seyid Əzimin
açdığı yeni üsullu məktəbə keçmişdi. Bu məktəb onun üçün faydalı olmuş,
xüsüsilə biliyinin və şairlik istedadının inkişafına kömək etmişdir.
Müəllimi Ələkbərə Fars dilindən şerlər tərcümə etdirir, sonra bu
tərcümələri oxuyub ona məsləhətlər verir, məktəbli şairin yaradıcılıq
həvəsini artırırdı.
Seyid Əzim öz şagirdinin tərcümələri ilə bərabər, orijinal şerlərini də
oxuyub redaktə edirmiş. Lakin bir-iki il sonra atası Ələkbəri təhsildən
ayırıb öz dükanında köməkçi işlədir. Ancaq elmə və ədəbiyyata həvəsi
sönməyən gənc yenə oxuyub yazmağında davam edir. Dostu Abbas Səhhətin
yazdığına göre, Sabir alış-verişdən ziyadə oxuyub-yazmağa həvəs
göstərdiyi üçün atası hirslənib tez-tez onu məzəmmət edirmiş: hətta bir
dəfə şer dəftərini də cırıbmış.
Atasının bu hərəkəti gənc Sabirə ağır təsir etsə də, onu mütaliədən və
şer yazmaqdan çəkindirə bilmir. Əksinə, bu münasibətlə yazdığı bir
qitəsində o, şer dəftərinin atası tərəfindən cırılmasına cavab olaraq
şairlikdən əl çəkməyəcəyini, atası onu bir də incidərsə, Şamaxıdan çıxıb
gedəcəyini qeyd edir.
Doğrudan da, Sabir atasının verdiyi əzab-əziyyətdən xilas olmaq üçün
1885-ci idə ziyarət adı ilə səyahətə çıxıb, Orta Asiyaya, oradan da
İrana gedir.O, Səbzivar, Nişapur, Səmərqənd, Buxara, Xorasan və başqa
şəhərləri gəzir. Bir tərəfdən yerli feodal və ruhani ağaların taladığı
bu yerlərin yoxsulluğu və cəhaləti şairə ağır təsir bağışlayırsa, o biri
tərəfdən bu şəhərlərdə tərəqqipərvər alim və yazıçılarla görüşüb tanış
olur.
İlk səfərindən qayıdandan sonra 1887-ci ildə o, qohumlarından olan
Büllurnisə adlı qızla evlənir. On beş il ərzində onun 8 qızı, bir oğlu
dünyaya gəlmişdir. Belə böyük ailə sahibi olmaq Sabirin vəziyyətini
olduqca çətinləşdirmişdi. Başqa bir sənəti olmayan şair ailəsini
dolandırmaq üçün sabun bişirib satır, ailəsini çox çətinliklə
dolandırırdı. Buna baxmayaraq o, yenə dövrünün qabaqcıl ziyalıları ilə
əlaqə saxlayır, bədii yaradıcılıqla məşğul olurdu.
1902-ci ildə baş vermiş dəhşətli zəlzələ şəhəri tar-mar etmişdi. Yanğın
nəticəsində şəhərdə yüzlərcə imarət yanıb külə dönmüş, əhalinin çox
qismi evsiz-eşiksiz, quru yerdə qalmışdı. Bu zaman Sabirin evi də
dağılmışdı. Şair tək başına böyük bir çətinliklə ailəsi üçün müvəqqəti
bir daxma düzəltmişdi.
Xatirələrdə deyilir ki, çox fədakar, qayğıkeş, mehriban ailə başçısı
olan Sabir uşaqlarının yalnız maddi ehtiyacını deyil, mənəvi rahatlıq və
tərəqqisini də təmin etməyə çalışmışdır. O, arvadını və qızını savadlı
görmək istəyir, onlara əlifba öyrədirmiş. Şairin qızı Səriyyə sonralar
yazırdı ki, həyatının olduqca ağır, sıxıntılı keçməsinə baxmayaraq, atam
xoş üzlü, zarafatçıl, səmimi idi.
XIX əsrin sonu, XX əsrin ilk illərində ağır ailə qayğısı çəkən Sabir
şerdən bir qədər uzaqlaşsa da, tamam ayrılmamışdı. 1901-ci ildə Şamaxıya
qayıdan Abbas Səhhətin bu zaman onu mənəvi cəhətdən böyük köməyi
dəymişdi. Onlar boş vaxtlarında Şamaxının o zamankı ziyalılarından Ağəli
Bəy Nasəh və Məhəmməd Tərrahla kiçik bir ədəbi məclis düzəldib, axşamlar
klassik şairlərin və ya özlərinin şerlərini oxuyub təhlil və müzakirə
edirdilər.
XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq Sabirin şerləri mətbuat səhifələrində
görünür. 1903-cü ildə “Şərq-i Rus” qəzetində onun şeri çap olunur. Bir
qədər sonra isə o,”Həyat” qəzetində şer çap etdirir. 1906-cı ildə “Molla
Nəsrəddin” jurnalını öz arzularına müvafiq həqiqi bir xalq jurnalı kimi
qarşılayıb onun ən sevimli şairi, ən fəal müəlliflərindən biri oldu.
Bu zamandan C. Məmmədquluzadə ilə Sabir arasında qırılmaz dostluq
münasibətləri yarandı. Hər iki sənətkar əməkçi xalqın qanını soran zalım
ağalara, yaltaq ruhanilərə, satqın ziyalılara sarsıdıcı zərbələr
vururdu. Bütün bunların nəticəsi olaraq Sabir özünə çoxlu dost qazandığı
kimi, düşmən də qazanmışdı. Şerlərini gizli imzalarla yazmasına
baxmayaraq, istər Şamaxıda və Bakıda, istərsə də Azərbaycanın başqa
yerlərində və İranda bir çox irticaçılar şairin əsərlərini pisləyir,
onun yazdığını oxuyanları kafir elan edirdilər. Hətta bəzən ruhanilər
Sabirin ölümünə fitva verir, varlılar ona hədələyici məktublar göndərir,
qoçular küçədə yolunu kəsib ağır sözlər deyirdilər.
1907-ci ilin əvvəllərində Sabir sabun bişirib satmaqdan əl çəkib,
mətbuat və maarif sahəsində çalışmaq, şer yaradıcılığını daha müntəzəm
davam etdirmək qərarına gəlir. O, Bakıya gəlib bir müddət “İrşad”
qəzetinin redaksiyasında korektor işleyir və müəllimlik imtiyazı əldə
etmə üçün imtahan verməyə hazırlaşır. Bu arada Qori müəllimlər
Seminariyasında işləyən müəllim dostlarından bir neçə fərəhli məktub
alır. Həmin məktublarda deyirdi ki, yaxın zamanlarda seminariyanın
Azərbaycan şöbəsində müəllim yeri boşalacaqdır. Dostları şairə həmin
yeri tutmaq üçün təşəbbüs etməyi məsləhət görür və bu işdə ona kömək
edəcəklərini bildirir.
1908-ci il aprelin 11-də Bakı quberniya ruhani idarəsində imtahan verən
şair mayın 7-də Tiflisə gedib, Qafqaz şeyxülislamı idarəsindən ana dili
və şəriət müəllimi diplomu alır. Lakin Qoridən aldığı bir məktubdan
sonra o, seminariyadan ümidini kəsməli olur. Bir müddət şair Şamaxı
məktəblərindən birində köməkçi müəllim sifətilə dərs deyir. Müəllim
yoldaşları onun dərin bilik və pedaqoji ustalıqla verdiyi dərsləri çox
bəyənirlər.
Həmin ilin sentyabr ayında Sabir çoxdan arzuladığı “Ümid” məktəbini
açmağa müvəffəq olur. Bu məktəbdə 60-a qədər şagird oxuyurdu. Yeni
üsülda olan başqa məktəblərdəki kimi burada da şagirdlər ıskamyada
oturur, əyani vəsaitlərdən istifadə edir, ekskursiyaya çıxırdılar.
Məktəbdə ana dili, Fars dili, hesab, coğrafiya və təbiətə dair məlumat
verilir, Quran və şəriət dərsləri tədris edilirdi.
1910-cu ilin əvvəllərində Sabir Bakıya işləməyə gəlir. Əvvəlcə “Zənbur”
jurnalının redaksiyasında çalışır. Az sonra Balaxanı məktəbində böyük
həvəslə dərs deməyə başlayır. Müəllimliyi ilə bərabər, şair Balaxanı
neft mədənlərində işləyən fəhlələrə, yerli inqilabçılara yaxınlaşaraq,
onların açdıqları “Nur” kitabxanasının fəal üzvü olur. O ilin yazından
Sabir Bakıda çıxan “Günəş” və “Həqiqət” qəzetlərinin redaksiyasında
işləyir. “Günəş” qəzeti hər həftənin cümə günü “Palanduz” sərlövhəsi ilə
gülüş səhifəsi buraxırdı. Sabir bu səhifədə “Nizədar” və “Çuvalduz”
imzaları ilə müntəzəm surətdə ifşaçı əsərlər çap etdirir. Şair eyni
zamanda “Molla Nəsrəddin”ə də yazmaqda davam edir.
Aylarla ehtiyac içində, işsiz, əzab-əziyyətlə dolanan böyük şair 1910-cu
ilin axırlarında ciyər xəstəliyinə tutulub, Şamaxıya qayıdır. 1911-ci
ilin may ayında o, müalicə üçün Tiflisə gedib, dostu C.
Məmmədquluzadənin evində yatır. “Molla Nəsrəddin”in əməkdaşları şairə
böyük qayğıkeşlik göstərirlər. Xəstəliyinin getdikcə şiddətləndiyinə
baxmayaraq, Sabir yenə şer yazmağa davam edir, yeni-yeni taziyanələr
üzərində işləyir, “Molla Nəsrəddin” jurnalının redaksiya işlərinə
yaxından kömək edir.
İyun ayında həkimlər şairə cərrahiyə əməliyyatı aparmağı təklif edirlər.
Lakin xəstə buna razı olmur. O, Şamaxıya qayıdır. Axır günlərindən
birində şair deyir:
İstərəm ölməyi mən, leyk qaçar məndən əcəl,
Gör nə bədbəxtəm, əcəldən də gərək naz çəkəm!
|
“Molla Nəsrəddin” jurnalı 1911-ci il 14-cü sayında xəstə şairə maddi
yardım etməyə çağıran bir elan dərc edir. Bu elandan sonra Rusiyanın və
Şərqin bir çox şəhərlərindən onlarla oxucu böyük xalq şairinə məhəbbət
və hörmət əlaməti olaraq “Molla Nəsrəddin”in ünvanına ianə göndərirlər.
Xəstəliyinin çox şiddətləndiyini və ona başqa bir əlac olmayacağını
görən şair cərrahiyə əməlliyatına razı olub, iyulun 8-də Bakıya gəlir.
Lakin artıq həkimlər cərrahiyənin də heç bir fayda verməyəcəyini
söyləyərək, ona tez Şamaxıya qayıtmağı məsləhət görürlər. Jurnalist H.
Qasımov xəstə şairlə Bakıda son görüşünü xatırlayaraq yazır: “...
Qəzetdə yazarsan, Sabir deyirdi ki, mən vücüdumda olan ətimi xalqımın
yolunda çürütdüm. Əgər ömür vəfa etsəydi, sümüklərimi də xalqımın
yolunda qoyardım”.
1911-ci il iyulun 12-də, həyatının və yaradıcılığının ən parlaq bir
vaxtında Sabir vəfat edir. Şairin cənazəsi Şamaxıda “Yeddi günbəz
qəbiristanı”nda dəfn olunur.
Sabirin xatirəsinə hörmət əlaməti olaraq vəfatından bir il sonra,
1912-ci ildə arvadı Büllurnisə xanım, dostları Abbas Səhhət və M.
Mahmudbəyovun səyi ilə onun şerləri “Hophopnamə” adı ilə çap olundu.
Oxucular kitabı hərarətlə qarşıladılar. İki il sonra xalqın ianəsilə
“Hophopnamə”nin ikinci, daha mükəmməl nəşri buraxıldı.
Sovet hakimiyyəti illərinde Sabir irsinə maraq görülməmiş dərəcədə artdı,
“Hophopnamə” böyük tirajla bir neçə dəfə çap olundu.
Yaradıcılığı
Sabir bədii yaradıcılığa kiçik yaşlarında, Seyid Əzim Şirvaninin
məktəbində oxuduğu zaman başlamış, ilk şerlərini Şərqin Firdovsi, Sədi,
Füzuli kimi böyük klasiklərinin təsiri ilə yazmışdır. Bu əsərlər lirik
üslubda və əsasən qəzəl janrındadır. Başqa Azərbaycan sənətkarları kimi,
Sabirin də qəzəllərinin ana xətti, leytmotivi məhəbbət duyğularının
təsvir və tərənnümüdür.
Sabirin lirik qəhrəmanı Aşiqdir. O, sevgilisi haqqında orta əsr
poeziyasından tanıdığımız aşiglərin dili ilə danışaraq öz dərdlərini,
həsrətini nağıl edir, ayrılıqdan, hicrandan, sevgilinin rəqibə
uymasından şikayətlənir.
Bu qəzəllərin məzmunu kimi, bədii təsvir və ifadə vasitələri də orta əsr
şerində çox işlənən, hətta bir qismi sabitləşmiş söz və ifadələrdən
ibarət idi. Aşiq çox vaxt özünü Məcnunla, sevgilisini isə Ləyli ilə
müqayisə ədirdi. Pərvanə, şəm kimi obrazlardan, Adəm, Zökhak, Kəbə,
Babil kimi dini, əfsanəvi, coğrafi adlardan tez-tez istifadə olunurdu.
Şairin yetkin vaxtında, 21-ci əsrin axırı, 20-ci əsrin əvvəlində yazdığı
lirik şerlərin bir qismi ictimai mövzudadır. Məhəbbət və gözellik
dünyasında yaşayan Aşiqdən fərqli olaraq, buradakı lirik qəhrəman
mübarizə meydanında çarpışan müdrik və atəşin vətəndaşıdır. Onun arzusu
“dilbər-i hürriyət”ə çatmaqdır. Mövcud cəmiyyətin ziddiyətlərini
dərindən başa düşən bu qəhrəman üçün həyat zindandır:
Mən bələ əsrarı qana bilmirəm,
Qanmaz olub dayana bilmirəm.
Neyləməli, göz görür, ağlım kəsir,
Mən günəşi göydə dana bilmirəm.
Derlər usan, hərzə-vü hədyan demə,
Güc gətirir dərd, usana bilmirəm! |
Şairə görə dünyada insan ya avam olmalı, şüursuz, idraksız, duyğusuz bir
ömür keçirməli, ya da mübarizə aparmalı, həqiqi həyata çatmalıdır.
Sabirin lirik qəhrəmanı min bir əzab və əziyyətə düşsə də, şüurlu,
mübariz bir həyat keçirməyi üstün tutur. Şüur, düşüncə, duyğu isə onun
nəzərində həyat, azadlıq, xoşbəxtlik uğrunda mübarizə onun üçün əsas
amillərdəndir.
Bədii yaradıcılığa lirik şerlərlə başlayan və sonralar da bir çox lirik
şerlər yazan M. Ə. Sabir ədəbiyyat tarixində dahi satirik kimi
məşhurlaşmışdır. Zəmanə onu 1905-ci il inqilabının sənətkarları sırasına
daxil edərək, uzun zaman təbiətində gizli qalan böyük bədii iqtidarı üzə
çıxarmışdır.
Sabirin satirik üslubu birdən-birə formalaşmamışdır. Bu nöqtəyə çatana
qədər o, uzun bir hazırlıq mərhələsi keçmişdir. Hələ çox-çox əvvəllər
gənc şair mürtəce adamlara, gərilik və mövhümata tənqidi yanaşmağa
başlamışdı. 1905-ci il inqilabı isə Sabirin dünya baxışında və bədii
yaradıcılığında əsaslı dönüş əmələ gətirmişdir. Şair inqilabi hərəkata
rəğbət bəsləmək, özünəməxsus üslubda ideyalar təbliğ etmək dərəcəsinə
yüksəlimişdir. Əsərlərində ictimai məzmun, siyasi pafos güclənmiş, onda
vətənpərvərlik, inqilabi-demokratik ideyalar, yüksək mənada xəlqilik
xüsüsiyətləri qüvvətlənmişdir.
Sabirin bədii forma sahəsində də böyük bir novator səviyyəsinə qaldıran,
onun əsərlərini demokratik bədii formanın parlaq timsalına çevirən yenə
həmin tarixi dövr - 1905-ci il inqilabı olmuşdur.
1905-ci ilin şüurlarında əmələ gətirdiyi yeniliyə, sosiyal və milli
oyanışa sevinən Sabir irticaçıların bu tarixi inkişafdan narazılığı
görüb onları istehzalı gülüşlə qarşılayırdı. Bu, şairin inqilabi özünəməxsus bir yol ilə alqışlaması, onun tarixi əhəmiyyətini
qiymətləndirməsi demək idi.
Dövrün ən ciddi sosiyal-siyasi münasibətlərini, müxtəlif ictimai
baxışları çox canlı, həyati şəkildə, hətta bir çox hallarda məişət
səhnələri ilə əks etdirən Sabirin fikir və xəyalının mərkəzində xalq
dururdu. Əsərdən əsərə keçərək qüvvətlənən, daim yeni məna və ifadə
formaları alan xalq mövzüsü idi. özü də bu mövzü müxtəlif bədii
üsüllarla işlənmişdir.
Əsərlərinin bir qismində Sabir zəhmətkeşlərin qüdrətli müdafiəçilərindən
biri olaraq bilavasitə xalqı öz haqqını başa düşməyə, birləşməyə
çağırır. O, əməkçi insana məhəbbətini açıq bildirərək, “böyüklərin”,
“zorbaların” zülmündən nifrətlə danışır. Belə əsərlərində o, fikirləri
öz dilindən söyləyir. Əsərlərinin çoxunda isə şair istismarçı siniflərin
nümayəndələrini danışdırmaq üsülundan istifadə edir. Belə əsərlərdə
mənfi sürətin özü eyiblərini etiraf edib, daxili aləmini açır. O öz
sözləri ilə oxucunu özünə güldürür. Başdan ayağa kinayə və istəhza ifadə
edən belə şerlərə “satirik monoloq” adı vermək olar.
Bu əsərlərdə mənfi tipləri düşündürən əsas məsələ əməkçi xalqda əmələ
gələn dəyişiklik, onun fəallaşıb siyasi getdikcə daha çox qarışması,
daha çox qüvvə, bacarıq əldə etməsidir.