Kür qırağında yerləşən kiçik
qəsəbədir Poylu… Mənim nəzərimdə isə ora
dünyanın mərkəzidir. Tariximizin
qədimliyindən xəbər verən bir çox izlər
qalıb o yerlərdə. Təəssüf ki, tariximiz
tam açılmayıb, ya da yanlış yazılıb.
Çünki zaman-zaman başqa millətlər hökm
veriblər bu torpaqlarda. Onlar
tariximizi danıblar. Ona görə mən
demişəm: «Tarix bizim olub, tarix yazan
özgələr». Tariximiz bundan sonra
yazıldıqca təzələnəcək.
…Qayıdaq yenə Poyluya. Mənim üçün
beşikdir ora. Getməsən, öz yurdun,
beşiyin inciyər səndən. Mən də arabir
Poyluya gedib-gəlirəm. Gözəllikləri elə
mən görəndir. Qarayazı meşəsi, Kür çayı
və Yer üzünün daha neçə-neçə
gözəllikləri orda - Poyluda baş-başa
verib. Dünyanın özü sirdir, möcüzədir o
yerlərdə. Adi bir ağacla görüşəndə sanki
möcüzəylə görüşürsən. Kür çayına
baxırsan, bir yerdə burulur, burulğana
dönür, bir yerdə lal, başqa yerdə dayaz
axır. Oralarda bənövşə bitir. Boynunu
elə bükür, baxanı əsir edir. Təbiət nə
qədər zəngindir. Elə bil nağıldır.
Mənim atam da, anam da Poyluya bir
kilometr aralı Qıraq Kəsəmənli kəndindən
gəliblər. Bu mənada o kənd də mənə Poylu
qədər doğmadır. Atam Əliməmməd dəmir
yolunda işlədiyinə görə anamı götürüb
Poyluya köçüb. O çox yaşlı vaxtında
cavan qız almışdı. Mən indi bunun, yaşlı
kişinin cavan qızla evlənməsinin
əleyhinəyəm. Çünki atalar gedir. Uşaqlar
yetim qalırlar.
- Atalar bəzən elə cavan yaşında da
dünyasını dəyişirlər. Ömürdən asılıdır…
- Nə bilim… Onunla şərikəm ki,
həyatın öz qanunları var. Bizimki də
belə yazıldı… Anamın ana tərəfi bizim
yerlərdə çox məşhur, imkanlı adamlar
olub. Onların başıpapaqlılarını həbs
ediblər. Məsimalılar qızı - anam
kimsəsiz qalıb. İyirmi dörd yaşında
altmış iki yaşlı kişi ilə ailə qurub.
1931-ci ilin 18 fevralında mən dünyaya
gəlmişəm. Atamdan xatirimdə heç nə
qalmayıb. O, dünyadan köçəndə mənim bir
yaşım olub.
- Hər kəs ən çətin uşaqlıq da yaşasa,
deyəcək, çox gözəl idi. Çünki uşaqlıq
əvəzsizdir. Mənim üçün də:
Bu dünyanın gözəl vaxtı, Poyluda
qaldı
Göy üzündən ulduz axdı, Poyluda qaldı
Bir qız mənə süzgün baxdı, Poyluda
qaldı.
Taleyimin dalısınca çıxdım Poyludan
Beşiyimin görüşünə gəldim sonradan.
Uşaqlığım - ayaqyalın, başıaçıq
gəzdiyim, dünyanın qayğısını bilmədiyim
illərim qalıb orda. Nə qədər çətin
vaxtları olsa da, tayı-bərabəri yoxdu o
çağların. Bir də Poyluda bir anam var
idi…
- Gənc yaşından bütün həyatını öz
balasına, yəni sizə həsr eləyən mehriban,
cəfakeş bir qadın…
- Anam iyirmi altı yaşında dul qaldı
və bütün ömrünü mənə həsr elədi.
Taleyindən heç vaxt şikayətlənməzdi.
Ancaq Allaha şükür eləyir, atama rəhmət
oxuyurdu: «Sən qaldın mənə yadigar», -
deyirdi.
Ata tərəfim məni unutdu. Atam anamdan
qabaq evli olmuşdu. Mənim atabir, ana
ayrı qardaş-bacılarım var idi. Mənim
anam böyük bacımla yaşıd idi. İndi başa
düşürəm, onlar utanıblar ki, ataları
qoca vaxtında evlənib. Mən gəldim
dünyaya. Mənim günahım nə idi? Ona görə
məni də unutdular. On iki yaşıma çatanda
bildim bacılarım var. Ona qədər xəbərim
yox idi. Anam bir dəfə onların əleyhinə
danışmadı. Qəribə adam idi…
Bir anam idi, bir də mən. İki yetim
kimi baş-başa verib bir damın altında
yaşayırdıq. Qonşular bizi çox
istəyirdilər. Bəlkə də anama görə o
kənddə xətrim-hörmətim var idi. Anam
çörək bişirirdi. Mən də satırdım,
dolanırdıq. Əslində, adını qoymuşduq,
satırıq. İndi anam eşitsə, deyər: «Sən
ha vaxt çörək satıbsan axı?». Unun pudu
on altı rubl idi. Anam alıb bişirirdi.
İyirmi rubl qazanırdı. Yəni bizə dörd
rubl qalırdı. Anamın çörəyi elə sacın
üstündə qurtarırdı. Onun yuxudan durduğu
yadımda deyil. Nə vaxt oyanırdım,
görürdüm anam sacın qabağındadır. Göydə
dan ulduzu, yerdə anam oyaqdır. Anam
mənə kökə də bişirirdi. Kərə yağıyla
döyməc eləyib yeyirdim. Anam özünün də,
mənim də həyatımızın bütün sıxıntılarını,
qayğılarını təkbaşına çəkmək üçün
çarpışırdı. Onun sayəsində mən yetimlik
görmədim. Doğru deyirlər, adam anadan
yetim qalır.
- Belə deyək ki, sizin
xatirələrinizdə iki müqəddəs ətir: çörək
ətri və ana ətri birləşib.
- Ona görə də mən anaya, qadına
müqəddəs varlıq kimi baxıram.
- «Qadına münasibəti kişinin böyük
mədəniyyətidir». Siz gərək ki belə
demisiniz…
- Qadın dəyanəti güclü olur. Mən bunu
öncə anamın timsalında gördüm. Doğru
sözdür, dünyanı kişilər idarə edir,
kişiləri də qadınlar. Çünki onların
anası da qadındır.
- Orta məktəbin dördüncü sinfinədək
Poyluda oxudum. Burdan beləsi çətiniydi.
Məktəb yox idi. Bizim qonşu kəndlərdə nə
qədər məktəb varsa, hamısında oxudum.
Poylu məktəbindən sonra bir il Kəsəmənli,
iki il Pirili sonra Ağstafa, daha sonra
Kirovkənd deyilən kənddə oxudum.
- O yolları hər gün piyada gedib-gəlirdim.
- Söhbət edə-edə, nədənsə, mənə elə
gəldi ki, heç dəcəl uşaq olmamısınız.
- Yox, uşaqlıqda çox dəcəl olmuşam.
Mənim bürcüm sutökəndir. Bilmirəm, bəlkə
buna görə, harda su görürdüm, özümü ora
salırdım. Kür daşırdı, mərc gəlirdik: «Görək
kim Kürü qırdırma keçəcək». Anam bir
dəfə gəlib məni tutub döydü də. Deyirdi:
«Varım-yoxum bir sənsən. Səni su
axıdacaq, kimim qalacaq?». Ana ürəyidir
də… Amma yenə su görəndə dayana
bilmirdim. Yağışlı havaları çox sevirdim.
İndi də yağış yağanda tanıyanlar zəng
edib təbrik edirlər ki, Nəriman, yağış
yağır. İstəyirəm yağış kəsməsin. Kənd
yerində daha gözəldir. Şəhərdə külək
yağışı, qarı çırpır, onların estetikası,
poetikası itir. Nə isə…
Uşaqlıqda dalaşdığım az olmayıb.
Alnımdakı bu iz də o vaxtlardan qalıb.
Onda az qala gözüm çıxmışdı. Sonradan -
institut illərində güləşlə,
ağırlıqqaldırma ilə məşğul oldum.
Gəncədə birinci yeri, sonra Bakıda
üçüncü yeri tutdum. Məni xaricə mötəbər
yarışa göndərəcəkdilər. Bir görüşdə
ağırlıq qaldıranda, necə oldusa,
yıxıldım. Yaxşı ki təkərlər sinəmi
əzmədi. Onda həkimlər müayinədən
keçirəndə gördülər anadangəlmə bir
böyrəyim var. Mənə dedilər ki, daha
ağırlıq qaldırma.
- Mən altıncı sinifdə oxuyurdum. Anam
bizə yuxusunu söylədi. Bir qoca kişi
yuxuda ona deyib: «Mənim adım Çoban
Əfqandır. Sənin oğlun şairdir, şeir
yazsın». Anam qorxub. Öz ifadəsiylə dil-ağız
eləyib: «Qoyun, qoç sənə qurban olsun,
mənim oğlum şair deyil». Qoca deyib, yox,
sən ona de. Anam danışdı, qonşular
gülüşdülər: «Nəriman şair olub», -
dedilər. Elə şey yox idi, axı. Heç bu
barədə fikirləşmirdim. Bu yuxuya da
aludə olmadım. Ancaq bir gecə oyandım. «Ağlaram»
adlı şeir yazdım. Vidadiyə nəzirə idi.
Bizim
Qazaxda belədir: şeir yazırsansa, deməli,
böyük adamsan, rahat adamsan. Səni
tərifləyirlər. Şairlər Molla Pənah Vaqif,
Səməd Vurğun şeirə bu qədər hörmət
qazandırıblar. Mən də bir şeir yazdım.
Yeddinci sinifdə oxuyurdum. Müəllim
şeirimi divar qəzetinə verdi. Oldum
məktəbin şairi. Bizim bir Bayram
müəllimimiz var idi. Dedi ki, bizim
şairdir, Səməd Vurğundan sonra Nəriman
gəlir… Bircə şeirim çıxıb. Şeirə
sevgilərinə görə belə deyirdilər.
- Adamın ürəyini sığallasan, dahi
yetişər, başına qapaz vursan, istedadı
da məhv olar. Xalq əbəs deməyib: «Ağ gün
ağardar, qara gün qaraldar». O zaman
mənim ürəyimi elə sığalladılar, ondan
sonra şeir yazmağa başladım. Anam
qorxurdu: «Yazma, qadan alım», - deyirdi.
O Çoban Əfqanın kim olduğunu isə mən
sonralar öyrəndim. Demə, bizim Qıraq
Kəsəmənlidə yaşayıb. Qoyuna gedib.
Şeirlər yazıb. 1920-ci ildə vəfat etdib.
Sonra unudulub. Sanki heç belə adam
olmayıb. Bir dəfə bir məclisdə orta
yaşlı bir kişi şeir dedi. Soruşdum,
kimindir? Dedi, Çoban Əfqanındır. Anamın
sözü yadıma düşdü. Həmin şeiri köçürtdüm.
Belə-belə Çoban Əfqanın şeirlərini
topladım. 1955-ci ildə onun kitabını çap
etdirdim. Uzun müddət keçdi. Bir neçə il
qabaq rəhmətlik şair Şahmar Ələkbərzadə
mənə zəng elədi: «Çoban Əfqan iki dəfə
yuxuma girib. Deyir ki, Nəriman məni
niyə unudub, niyə mənə şeir yazmır?».
Çoban Əfqana bir şeir yazdım və onu
Şahmara ithaf etdim. Şeir «Ədəbiyyat»
qəzetində çıxandan sonra Çoban Əfqan ilk
dəfə yetmiş yaşımda yuxuma girdi. Gördüm
qəribə dolçada Damcılı bulağın suyunu
gətirib. Mənə: «İç», deyir. İçirəm.
Sonra nə isə danışırıq. Yadımda qalmayıb.
Çoban Əfqanın təsvirini verib, rəssama
şəklini çəkdirəcəyəm, kitabını yenidən
buraxdıracağam. Onun yanına gedəndə
deyəcəyəm, sənin qarşında borcumu yerinə
yetirdim.
- Orta məktəbdə soyadım Həsənov idi.
Şeir yazandan sonra elədim Həsənzadə.
Guya zadə olanda adam şair olur, böyük
adam olur. Uşaq iddiasıydı. Bir dəfə də
«Pioner» jurnalına şeir göndərdim.
Məktub gəldi. Yazılmışdı: «Şeirinizi
oxumuşuq, yenə yazın». Çap da
eləməyiblər ha. Eləcə oxuyublar.
Müəllimimiz dərsdə məktubu oxudu. Ondan
sonra öz aləmimdə olmuşdum böyük şair,
adamları saymıram. Sonralar Bakıda həmin
məktubu mənə göndərən Hikmət Ziya ilə
tanış oldum. Ona deyirdim ki, ay Hikmət,
görürsən də səninlə həmişə fəxr eləmişəm.
- Orta məktəbi bitirib Gəncə Pedaqoji
İnstitutuna daxil oldum.
- Onda hələ ananız sağ idi…
- Hə, sağ idi. Gəncə Pedaqoji
İnstitutunu bitirdim. Gəldim Bakıya ki,
bir iş tapım, yerləşib-yurdlaşım, anamı
da gətirim. İşə düzəldim. Məni
Balaxanıya axşam məktəbinə müəllim
göndərdilər. İyirmi üç yaşım var idi.
İlk dəfə dərs deyəcəkdim. Axşam saat 7
idi. Sinif otağında əyləşib şagirdlərimi
gözləyirdim. İçəri başı papaqlı, altmış,
yetmiş yaşlı kişilər daxil oldular.
Soruşdum: «Siz kimsiniz?». Dedilər ki,
biz şagirdik. Baxıram, dinmirəm. Məlum
oldu ki, vaxtilə onlara şair Mirzə
Ələkbər Sabir dərs deyib. Belə alındı:
mən şagird, onlar müəllim oldular. O
qədər maraqlı söhbət elədilər.
Balaxanıda bir ayadək dərs dedim. Sonra
məni əsgər apardılar. Kimsə pul vermişdi,
onu saxlayıb, başqasının, yəni mənim
adımı salmışdılar siyahıya. «Salyanski
kazarma»da xidmətə başladım. Əsgərlikdə
eşitdim anam rəhmətə gedib. Varım-yoxum
bircə anam idi. Onu da itirdim. Onda
qaçdım əsgərlikdən. Özü də avtomatı da
götürüb hərbi hissədən çıxdım. Çünki
məni tutmaq istəyirdilər. Özümü bu yolla
xilas elədim.
- Getdim, dedim, anam vəfat edib.
Dedilər, Qazax rayon hərbi komissarından
sənəd lazımdır. Kənddən kim Qazaxa gedib
sənəd alacaqdı? Heç kimim yox idi. Onda
mən avtomatı çəkdim mayorun üstünə.
Vurmaq istədim. Bir anlıq… Sonra, yəqin,
keçdi. O, tələsik: «Get, get», dedi.
- Kəndə gedib anamı dəfn elədim...
Mənim taleyim çox dolaşıqdır...
Tərcümeyi-halım çox mürəkkəbdir, qızım.
Yetimin başı həmişə bəlada olur. Anam
əlli yaşa çatanda dünyasını dəyişmişdi.
Həyətdə bir pişiyimiz, bir də toyuq-cücəydi.
Onlar da yetim qalmışdı, mən də… Anam
idi bizə baxan…
Dəfndən sonra qayıtdım. Məni hərbi
tribunala verdilər. Tale elə gətirdi ki,
Rəsul Rza, Nigar Rəfibəyli, Nəbi Xəzri
bizim hərbi hissəyə görüşə gəldilər.
Onlar mənim hərbi tribunala verildiyimi
öyrəndilər. Onda mən artıq Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının üzvüydüm. Nigar
xanımla Rəsul Rza general-leytenant
Piriyevdən xahiş etdilər, vəziyyətimi
başa saldılar. Məni xilas etdilər. Böyük
bir iş oldu. Məni məhkəməyə vermədilər.
- Səməd Vurğun mənim barəmdə xoş
sözlər dedi. Şeirimi alqışladı. 1954-cü
ildə Yazıçılar İttifaqına onun yazılı
zəmanəti ilə qəbul olundum.
- Əsgərlikdən buraxılandan sonra yenə
küçələrdə qaldım. İşsiz idim. Bir
Allahdan başqa kimsəm yox idi. Sonra
Azərbaycan Yazıçılar İttifaqından məni
Maksim Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutuna
oxumağa göndərdilər. 1957-ci il idi.
Məni heç kim yola salmırdı. Özüm-özümə
deyirdim: «Nəriman, sənə yaxşı yol».
Görürdüm hamını yola salan var. Mən
ağlayırdım. Elə həmişə ağlamışam. Mənim
göz yaşlarım şeirlərimdə də var. Ancaq
qəribədir ki, onlar göz yaşları gətirmir,
sevinc verir. Həyat burdan gəlir. Sevinc
burdan doğur. Göz yaşı tökən adam adi
bir sevincin də qədrini bilir. Həsas
olur.
- Mən o institutu fərqlənmə
diplomuyla bitirmişəm. İnstitutumuzun
əla yataqxanası var idi. Nə vaxt
Moskvaya getsəydik, biz fərqlənmə
diplomu ilə bitirənlərin pulsuz-parasız
o yataqxanada yeri var idi. 1961-ci il
idi. Gəldim Bakıya. Gördüm burda məni
sayan yoxdur. Adam kimsəsiz olanda, kim
olursan-ol, fərqi yoxdur. Yenə işsiz
qaldım.
Piyada qalxmışam o pillələri,
Liftdə qalxanları görə-görə mən.
Gözümün qabağında həyat yollarını
sanki liftlə qalxırdılar. Elə indi də
elədir. Amma məni idarə edən tale ağır
anlarımda imdadıma yetib. Yoluma yaxşı
insanlar çıxarıb. Onda da yazıçı, alim
Mircəlal Paşayevə rast oldum. Mircəlal
müəllim soruşdu:
- Nə axtarırsan?
- İş axtarıram.
- İş axtarma, adam axtar. Adam da mən!
Məni apardı Azərbaycan Dövlət
Universitetinə, aspiranturaya. Dedim ki,
Mircəlal müəllim oxumaqdan yorulmuşam.
Şeir yazmaq istəyirdim. Şairlikdi də…
Həqiqətən şairlərin cismi yerdə olur,
xəyalı göydə. Bunu belə qəbul edirəm:
Yerdə olursa, şair itir, ayaq altında
qalır. Ayaq altında qalanda şeir yazmaq
olmur.
- Demişdi. Mircəlal müəllim adamın
boynuna qoyurdu, pisikdirmirdi. Onun
həyat yoldaşı da belə nəcib insanıydı. «Azərbaycan-Ukrayna
ədəbi əlaqələri» mövzusunda elmi iş
yazırdım. Dissertasiyanın bir hissəsini
oxuyurdum, Mircəlal müəllim həyat
yoldaşına deyirdi: «Görürsən nə yazıb?
Xam topaqdır». Bəlkə də adi bir şey
oxuyurdum. Mircəlal müəllim o qədər
mənim ürəyimi sığalladı ki, bir il
səkkiz aya müdafiə etdim. Onda Mircəlal
müəllim dedi, tamamilə gəl universitetə,
dərs de. Getmədim. Yarımştat saxladılar.
Mircəlal müəllimin yazılı təqdimatları
var idi.
- Onun başqa xeyirxahlıqları da olub.
Öz evini mənə verib. Kitablarının
tirajının azaldılması hesabına mənim
kitabımı çap etdirib…
- Mircəlal müəllim qeyri-adi adam idi.
Seyid övladıydı. İşi-peşəsi yaxşılıq
etmək idi. Özü də heç vaxt
yaxşılıqlarını yada salmazdı. Mənim üçün
də elə işlər gördü ki… Bax, artıq qırx
beş ildir yaşadığım bu evi mənə o verib.
Kirayədə yaşayırdım. Öz ailəsinin də evə
ehtiyacı var idi. Ancaq Yazıçılar
İttifaqının sədri Mehdi Hüseynin yanına
xahişə getdi, öz evini mənə verdirdi.
Mircəlal müəllimin onlarla insana etdiyi
yaxşılıqlar indi onun övladlarının
qabağına çıxır. Ona görə deyirəm O Böyük
Qüvvə var. Dünyanın işinə bax. Uzun
illər sonra məni yenə Mircəlal Paşayevin
oğlu işə çağırdı. İndi də onun oğlu,
akademik Arif Paşayevin rektoru olduğu
Aviasiya Akademiyasında dərs deyirəm,
həm də kafedra müdiriyəm.
- Mircəlal müəllim imtahanda
tələbələri kəsməzdi. Mən də belə edirəm.
Niyə kəsim, oxuyub gəlsin də.
Tələbələrin heç biri mənim dərsimdən
qalmır. Məmnuniyyətlə oxuyurlar. Zorla
heç nə əldə etmək olmur. Bir də onlar
bizdən fərqlidir. Müstəqillik dövrünün
gəncləridir. Düzdür, aralarında pisləri
də var. Amma get-gedə çox gözəl, filosof
gənclik yetişir. Onlarla danışanda
ürəyim açılır.
- Bəzən deyirlər ki, bir pis varsa o
da çoxdur. Mən deyirəm, bir yaxşı varsa
o çoxdur. Yaxşı üstələyəcək… Bir şeyə
həmişə inanmışam. Bu dünya şar
formasındadır, yaxşılıq da, pislik də
hərlənib-fırlanıb insanın özünün, ya da
övladının qabağına çıxır. Həyatda
Mircəlal Paşayev, Səməd Vurğun, Nazim
Hikmət, İlyas Əfəndiyev kimi yaxşı
insanlara rast gəldim. Mənim qarşıma
Heydər Əliyev kimi şəxsiyyət çıxdı.
- Ancaq çətinliklər yaradanlar da az
olmadı…
- Mənim başım çox çəkib. «Nəriman»
poemasını yazdım. Əsər Moskvada çap
olunmalıydı. Bir gün Xeyrulla Əliyev
zəng elədi ki, gəl Mərkəzi Komitəyə.
Gedib gördüm Moskvada mətbəədə olan
əsərim onun masasının üstündədir. Dedi,
kitab çap olunmayacaq. Mərkəzi Komitənin
katibi Danil Quliyevin qeydləri var idi.
Xeyrulla müəllim istiqamət verdi: «Get,
məsələni özün həll elə». Danil Quliyev
Moskvada xəstəxanada yatırdı. Getdim,
çətinliklə görüşdüm. Dedi ki, komunanın
rəhbəri Şaumyandır, sən Nərimanı
qəhrəman edirsən. Cavab verdim: «Onu da
başqası yazar». Sözlərim xoşuna gəlmədi.
Azərbaycanın rəhbəri Heydər Əliyevin
bundan xəbəri yox idi. Sonra o, büroda
çıxış etdi. Nəriman Nərimanova böyük
sevgisi var idi. Mən «Nəriman» poemamdan
çoxlu ixtisarlar edildiyini deyəndə
göstəriş verdi, necə yazılıb o cür çap
olunsun. Ancaq Bədii Şurada əsərin 1400
misrası artıq «yoxa çıxmışdı».
Yazıçılar İttifaqının partiya
təşkilatının rəhbəri olanda Heydər
Əliyevin göstərişi ilə «Ədəbiyyat»
qəzetinə baş redaktor təyin edildim.
Altı ay sonra Mərkəzi Komitənin
bürosunda «XXV partiya qurultayının
işıqlandırılması və qəzetin vəzifələri»
çərçivəsində qəzetin altı aylıq yox, üç
illik fəaliyyətini müzakirə etdilər.
Yerindən qalxan məni tənqid etdi ki,
qəzet pis çıxır. Çıxış üçün mənə beş
dəqiqəlik vaxt verdilər. Heydər Əliyevə
müraciət etdim: «Beş dəqiqəyə bilmirəm
hardan başlayım, harda qurtarım». Dedi
ki, istədiyin qədər danış. Çıxışımın bir
yerində qəzetimizin maddi təminatından
da danışdım. Bizim rəhbərlərdən biri
dedi: «Ola bilər «İzvestiya»nın maşını,
mebeli yoxdur, amma onlar qəzet
buraxırlar. Bura bunun yeridir? Heydər
Əliyev dedi ki, bəs harada desin bu
sözləri? Fikir yaratdı. Sonra dedi ki,
mən oxuyuram qəzeti, yaxşı çıxır. Sükut
çökdü. Ondan sonra redaksiya üçün hər
şey elədilər.
«Zümrüd quşu» poemam da çox tənqid
olundu. «Kimin sualı var?» poemam
çıxandan sonra Yazıçılar İttifaqında
məhkəməmi qurdular. Mənə dedilər ki,
ərizəni yaz, «Ədəbiyyat» qəzetindən
işdən çıx. Mən də yazdım. Akademik Həsən
Əliyev bildi bunu. İttifaqa zəng elədi.
Aləm qarışdı. Deyirdilər ki, guya bu
poema Heydər Əliyevin əleyhinə yazılıb.
Elə şey yox idi. Heydər Əliyev onun
qarşısını necə aldı? Mənə əməkdar
incəsənət xadimi adı verildi.
- Gəncədə oxuyanda kiçik bacım
Səriyəgildə qalırdım. O məni çox
istəyirdi. Sara da onlarda qalırdı. O,
yeznəmin dostunun qızıydı. Məndən beş
yaş kiçik idi. On iki yaşı var idi. Mən
institutda oxuyurdum. Bir qızdan xoşum
gəlirdisə, Saraya deyirdim: «Get bax gör
necədir». O da baxırdı, gəlib pisləyirdi.
Hansı qızı nişan verirdimsə, pisləyirdi.
Demə, bu ürəyində məni istəyirmiş.
Sonralar özü deyirdi. Mən Moskvaya
oxumağa gedəndə Gəncədə bacımgildə
toyumuz oldu. Xəlillə (şair Xəlil Rza -
red.) Firəngiz də gəlmişdilər. Biz də
Sara ilə Salyana Xəlilin toyuna getdik.
Xəlil mənim sağdışım oldu, mən də onun.
- Gördü. Sara qəribə qadın idi. Beş-altı
il qabaq evdə Nekrasovun seçilmiş
əsərlərinə baxırdım. Gördüm Sara öz
xətti ilə yazıb: «Mən Nekrasovu çox
sevirdim. Tale elə gətirdi ki, mənim
həyat yoldaşım da şair oldu. Fəxr edirəm
onunla». Ancaq bir dəfə mənə demişdi,
qızıma şairdən elçi gəlsə, vermərəm, sən
öz aləmindəsən. Başa düşürəm onu. Şairin
həyat yoldaşı olmaq çətindir. Rəssam bir
portretimi çəkib, şeirimi misal gətirib:
Bir insan ömrünü girov qoymuşam
Bir şair ömrünü yaşatmaq üçün.
Bir gün İsmayıl Şıxlı gəlmişdi bizə.
Dedi ki, Nəriman, nə yaxşı düzəlişdi.
Baxdım ki, Sara şeirə «düzəliş» edib:
Bir qadın ömrünü girov qoymuşam,
Bir şair ömrünü yaşatmaq üçün.
- Sara xanıma qədər elə-belə
ötəri hisslər olmuşdu.
- Düzdür, gözəlliyə baxarlar. Bu
insani hisslərdir. Sara məni başa
düşürdü. Hərdən şeir gecələrində
oxuyurdum şeirlərimi. Gənclər
alqışlayırdılar. Sara heç nə demirdi.
Gələndə evdə küsürdü. Soruşurdu: «Kimə
yazmısan?». «Nə bilim, təsəvvür eləyirəm,
yazıram», deyirdim. İnanmırdı. Həyatdır…
Amma ailə müqəddəsdir. Qadın kişinin
bəxti, taleyidir. Özünü həyat yoldaşına
həsr eləməlisən. Qadın uşaq kimidir.
Gərək xətrinə dəyməyəsən. Sən istəsən,
qadın da səni istəyəcək.
Sara cavan getdi. Son anlarına qədər
məni düşündü: «Necə yaşayacaqsan?»,
deyirdi: «Hamıya inanırsan». Doğrudan da
mən hamıya inanıram.
- De nədir səadət həyatda, gülüm,
bir könül xoşluğu, bir az təbəssüm.
- Xoşbəxt olmaq bu qədər sadə ikən,
niyə çox zaman xoşbəxt ola bilmirik?
- Ta qədimlərdən bu yana insanlar
həmişə əbədiyyət axtarıblar. Xeyir də,
şər də insanın öz içindədir. Bəzilərində
bir hərislik var. Gözləri doymur.
Doymadıqca özünü məhvə aparır.
Gözü-könlü tox insanlar az olsa da, var.
Səadət bir tikə halal çörəyini yeyib,
evində gecə rahat yatmaqdır. Stersdən,
narahatlıqdan, şöhrət düşkünlüyündən
xəstəliklər əmələ gəlir. İnsan yaxşılıq
elədikcə sevinməlidir. Bu mənada xoşbəxt
olmaq üçün elə bir könül xoşluğu, bir az
təbəssüm kifayətdir.
- O cür danışanlardan uzaq olun.
Onlar təhlükəli adamlardır. Sevgi,
məhəbbət olmasa, necə övlad, vətəndaş,
dost, yoldaş olmaq olar? Qadına, ailəyə
də sevgi yoxdursa, o həyat mənasızdır.
Məhəbbət olmasa, cəmiyyət çürüyər. O da
var ki zorla sevmək olmaz. Sevgi
istedaddır. Allah vergisidir. Birini elə
sevirsən ondan başqa gözündə kimsə
yoxdur. Bilmirsən niyə sevirsən.
O illərin həsrətini çəkirəm. Yaş
artdıqca, ən şöhrətli olsa da, yenə
düşünür, kaş o illərə qayıdaydım. Bax
insan budur, aşağıda yuxarını, arzulayır,
yuxarıda aşağını. Ona görə deyirlər ki,
insan dərk olunmazdır.
|