Çağdaş yurisprudensiyada belə bir anlayış var:
“Ehtiyatsızlıqdan ölümə səbəb olmaq”. Kim bilir, bəlkə insan
da öz beyninin məhsulu olan dəhşətli dağıdıcı silahlarla
“ehtiyatsızlıqdan” kainatda unikal olan Yer planetinin
ölümünə səbəb ola bilər? Bəs bu “ehtiyatsızlığın” baş
verməməsi üçün hansı profilaktik tədbirlər və kimlər
tərəfindən görülməlidir? Əgər dünyadakı güc və qüdrət
sahiblərinin buna gücü çatmırsa, yaxud “yaxıngörmə” sindromu
nəticəsində bu yöndə fəaliyyət göstərmək istəmirlərsə, ya da
buna sadəcə qeyrətləri çatmırsa, bəlkə bunu humanitar
sahənin adamları, elə deyək ki, mütəfəkkir humanist şairlər
etməlidir? Əgər təbiət elmlərinin alimləri kosmik taleyin
istehzası ilə təbiətə qənim kəsilmişlərsə, bəlkə bu
dağıntıların qarşısını sözlə almaq, bu dönmədən uçuruma
aparan yolu sözlə geri döndərmək mümkündür?
Gözəl-göyçək Yer kürəmizi düşdüyü bu fitnədən xilas etmək
bəlkə gözəllik aşiqi olan şairlərin qismətinə yazılıb?
Kimsə əgərçi istəməz düşməyi fitnəyə, vəli,
Şükr edirəm ki, düşmüşəm alə gözünün alına.
Bəli, gözəllik aşiqi olan, bu gözəlliyin puç olub getməsinə
dözməyən Nəsimi kimi böyük humanist-liriklər “ala gözlərin
alından-fitnəsindən” başqa bir fitnə-fəsad, şər-şamata
istəməzlər və yazılarında da bu məramlarını usanmadan təkrar
edərlər.
Hər bir halda, necə yaranmasından asılı olmayaraq, İnsan –
Tanrının xoş gündə, xoş saatda Yer üzərinə göndərdiyi bir
ilahi sovqat, bir möcüzədir. Ən əsası isə maddi aləmi öz
duyğu vasitələri və bunların sayəsində yaranan ideyaları ilə
əks və izah etməyə qabil olan bir üzvi cihazdır. Demək,
İnsan – həm də material və ideal başlanğıcları heyrətamiz
şəkildə sintez edərək qovuşduran və elə bununla da Tanrının
varlığına dair şübhələri aradan qaldırmaq körpüsü olan bir
varlıq, bir mediumdur.
Heç şübhəsiz ki, “Hədisi-Qüdsi”dəki bu məşhur fikir İnsanın
Yer üzərindəki missiyasını tamamilə izah etməyə qadirdir. Bu
hədisdə Tanrının dilindən deyilir:
“Mən gizli bir xəzinə idim. Özümü tanıtmaq istədim və bunun
üçün insanları yaratdım.”
İlk baxışda burada bir paradoks da görmək olar: kimisə,
nəyisə tanımaq üçün hər şeydən öncə, onu görmək lazımdır.
Amma onu da nəzərdən qaçırmayaq ki, görmə prosesinin özü də
müxtəlif vasitələrlə baş verə bilər (əlbəttə, söhbət
insandan və onun görmə qabiliyyətindən gedir):
1. Gözlə görmək – bunun üçün hər hansı şəxsdən və ya
predmetdən əks olunan işıq şüalarının insan gözünün qüzehli
qişasına təsir etməsi vacibdir;
2. Hər hansı optik və ya elektronik cihazla görmək;
3. İntellektin gücü ilə “görmək”;
4. Ürəyin hissiyyatı ilə “görmək” və s.
Bir hədisdə deyilir:
“Həzrət Əlidən soruşdular: “Tanrını gördünmü?” Cavab verdi:
“Mən görmədiyim Tanrıya ibadət etmərəm.” Soruşdular: “Bəs
Tanrını necə gördün?” Dedi: “Qəlbimin gözü ilə.”
Tanrını “görmək” məhz budur: qəlbində olan, özündə olan,
içində olan, sənə səndən yaxın olan, sənə “boynunun şah
damarından daha yaxın olan” (Qurani-Kərim) Tanrını görməyə,
onun varlığını hər an hiss etməyə bilməzsən! Böyük Türk
şairi Yunus Əmrə (XIII yüzil) necə deyirdi:
Bəni bəndə bilmə, bəndə deyilim,
Bir bən vardır bəndə bəndən içəri!
“Məndə məndən içəridə olan mən” – elə Tanrıdır; mənim özüm
olan, məni daim qoruyan, “müxalifətçi mən” olan əmredici
nəfsimə (“nəfsi-əmmarə”) uymamağa çağıran, ülviliyə və
insanlığa, son nəticədə kamilliyə çağıran mən-Tanrı!
Bir də var ki, qəsdən özünü görməzliyə vurasan, görməzlikdən
gələsən, az qala gözünün içinə girən bir şeyi inadla
“görməyəsən” (qlobal problemlərə, insan talelərinə ikili
standartlarla yanaşan bəzi müasir siyasi və hərbi güc
sahibləri kimi!).
Tanrının onun qəlbində olduğunu və Tanrını görmək üçün ilk
növbədə içində Tanrı eşqi gəzdirən İnsanı görmək lazım
olduğunu poetik sözün gücü ilə təbliğ edən böyük Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri Seyid İmadəddin Nəsimi (1369-1417) də
məhz bunu deyirdi, insanları buna inandırmağa çalışırdı,
onları şər qüvvələrin aparıcısı olan şeytana uymamağa,
Tanrını ürəklərinin dərin guşələrində gəzdirməyə, sevməyə,
bu yolla kamilləşməyə, insaniləşməyə çağırırdı və elə bu
əqidə, bu inam yolunda da özünü qurban verməkdən çəkinmədi.
48 yaşın içində, fiziki, intellektual, mənəvi və poetik
gücünün çiçəkləndiyi bir dövrdə bir çox mədəniyyətlərin
beşiyi və antik mədəniyyətlə Şərq mədəniyyətinin kəsişmə,
qovuşma nöqtəsi olan qədim Hələb şəhərində fanatik din
xadimləri tərəfindən vəhşicəsinə qətlə yetirildi.
Tarixi-ədəbi qaynaqların yazdığına görə, bəşər həyatının
orta əsrlər adlanan qaranlıq dövrünə aid utancverici
səhifələrindən biri olan bu faciəli hadisə belə baş vermişdi:
Mürşüdü Fəzlullah Nəimi (1339-1401) Əmir Teymurun
(1336-1405) oğlu Miranşahın (1368-1408) əmri ilə Əlincə
qalasının ətəyində edam edildikdən sonra cəlayivətən olub
diyar-diyar gəzərək insan gözəlliyinə və kamilliyinə
məhəbbəti tərənnüm edən hürufilik təlimini təkbaşına yayan
Nəsiminin şöhrəti bütün Yaxın Şərqi tutmuş, minlərlə
ardıcılları yetişmişdi.
Öz ideya-poetik təbliğatında İnsanı Tanrı səviyyəsinə
qaldıran Nəsiminin təlimi ortodoks din xadimləri tərəfindən
küfr və zındıqlıq (atəşpərəstlik və ya bütpərəstlik) kimi
qiymətləndirilirdi və onu ələ keçirib cəzalandırmağı qərara
almışdılar.
Bir gün Nəsiminin çoxsaylı ardıcıllarından cavan bir dərviş
onun qəzəllərindən birini oxuya-oxuya Hələb bazarını
dolaşırdı. Fars dilində olan həmin qəzəldə belə bir beyt
vardı:
Həqbin nəzəri bayəd ta ruye məra binəd,
Çeşmi ke bovəd xodbin key ruye xoda binəd?
(Mənim üzümü görmək üçün haqqı (Tanrını) görən göz gərəkdir,
Yalnız özünü görən göz Tanrını necə görə bilər?)
Darğa cavan oğlanı tutub şəriət məhkəməsinə gətirdi. Ondan
şeirin müəllifini soruşanda özünü nişan verdi. Onu
meydandakı dar ağacının altına gətirib günahını və edam
hökmünü elan etdilər. Bu zaman meydanda camaatın arasında
olan Nəsimi irəli çıxıb dedi ki, gəncin günahı yoxdur və
şeirin müəllifi odur. Onda gənci azad edib Nəsimini tutdular.
Onu Hələb qalasına aparıb bir neçə gün zindanda saxladılar.
Sultana məktub yazıb edam üçün icazə istədilər, çünki edam
hökmü çıxaranlar arasında fikir ayrılığı var idi. Tezliklə (XV
yüzilliyin informasiya “texnologiyalarının” sürətini nəzərə
alsaq) sultanın edam razılığı bildirən əmri gəldi. Əmrə
uyğun olaraq, Nəsiminin başı və qolları kəsildi, sultanın
düşmənlərinə göndərildi. Dərisi soyuldu və cəsədi bir neçə
gün Hələb qalasında asıldı.
Sonrakı müəlliflər bu hadisənin dramatikliyini daha da
gücləndirmək üçün şairin diri-diri soyulması versiyasını
irəli sürdülər. Hətta belə bir süjet də uydurdular:
Guya Nəsiminin dərisi diri-diri soyularkən din xadimlərindən
biri deyir: “Bu elə bir kafirdir ki, onun qanından bircə
damla belə kimin üstünə düşsə, bədənin həmin yeri kəsilib
atılmalıdır.”
Təsadüfən Nəsiminin bir damla qanı sıçrayıb həmin din
xadiminin barmağına düşür. Meydana toplaşanlar onun
barmağının kəsilməsini tələb edəndə deyir ki, mən bunu
elə-belə, sözgəlişi demişdim. Rəvayətə görə, al qan içində
olan şair bədahətən bu beyti deyir:
Zahidin bir barmağın kəssən, dönüb həqdən qaçar,
Gör bu miskin aşiqi sərpa soyarlar, ağrımaz!
Əlbəttə, Nəsimi bir İnsan aşiqi, Tanrı aşiqi idi; çünki
Tanrı və onun yaratdığı İnsan bir-birindən ayrılmayan
anlayışlar, bir-birlərinin atributlarıdır. Nəsimi də İnsana
və Tanrıya olan eşqi yolunda böyük bir əzabkeşlik göstərmiş
və şəhid olmuşdu. Böyük əzabkeşlər və şəhidlər isə əfsanə və
mif yaradıcılığına ən çox qida verən obyektlərdir. Məhz buna
görə Nəsiminin həyatı və faciəli ölümü sonrakı müəlliflərin
əsərlərində, eləcə də onun ardıcıllarının, bu faciədən
təsirlənən xələflərinin şeirlərində əfsanələşmiş,
mifləşmişdi.
Kim bilir, bəlkə bütün detalları təkzibedilməz həqiqət olan
elmi tərcümeyi-haldansa, böyük əzabkeş şəhidlərin bu cür
mifləşmiş “tərcümeyi-halları” gələcək nəsillərə örnək üçün
daha faydalı, daha təsirlidir.
Bu mənada yenə də yuxarıdakı fikrimizə bir daha qayıtmış
oluruq: çağdaş dövrümüz üçün, gənc nəslin vətənpərvərlik və
humanizm ruhunda tərbiyəsi üçün, milli qürur duyğusunun
gücləndirilməsi üçün nə daha önəmlidir? Sarsılmaz əqidəsi
yolunda ölümün amansız gözünün içinə doğru-dürüst baxaraq
bioloji varlıq fiziologiyasının ağrılı zəifliyinə qalib
gələn dahi bir şəxsiyyət - əfsanəvi Nəsimi, yoxsa bütün
həyatı xronoloji ardıcıllıqla, bütün insani zəiflik və
nöqsanları ilə (axı real həyatda ideal insan yoxdur!) bizə
çatdırılmış orta yüzilliklərin bəzən mistika qatı ilə
pərdələnmiş konkret şairi olmuş Seyid Əli İmadəddin Hüseyni
Nəsimi (heyif ki, məşhur “ibn, ibn, ibn, əbu, əbu...”
silsiləsini bərpa edə bilmirik)?
***
Məlum olan budur ki, cisim olmayan Tanrını optik gözlə
görmək mümkün olmadığı üçün, əvəzində insana bəsirət gözü
verilmişdir və ondan “istifadə qaydaları” da yalnız
kamilləşmədən, daim öz nəfsi üzərində gərgin zəhmət
çəkməkdən keçir.
Ancaq Tanrını “görməyin” də müxtəlif növləri var. Bu
baxımdan Mevlana Cəlaləddin Ruminin “Məsnəvi”sindəki “Musa
və çoban” hekayəsi maraqlı məlumat verir:
“Musa bir gün çöllə gedirdi. Gördü bir çoban üzünü göyə
tutub öz-özünə danışır. Musa yaxınlaşıb qulaq verdi. Çoban
Tanrıya müraciətlə bu sözləri deyirdi:
– Ey Uca Tanrım! Nə olar bir gün mənə qonaq gələsən.
Çarıqlarını yamayım, patavalarını yuyum, başını bitləyim.
Ocaq qalayıb, su qoyub səni çimizdirim.
Bu sözləri eşidən Musa qəzəblə çobanın üstünə qışqırır:
– Sən nə danışırsan? Məgər Tanrıya bu cür təkliflər etmək
olar? Məgər Tanrı adi insanların tayıdır?
Musanın danlağından pərt olmuş çoban peşman-peşman oradan
uzaqlaşır. Musa növbəti dəfə Tur dağında Tanrı ilə danışanda
Tanrı onu məzəmmət edib deyir:
– Ya Musa, sənin görəvin bəndələrimi mənə yaxınlaşdırmaqdır,
yoxsa uzaqlaşdırmaq? O çoban məni bildiyi kimi görür və
sevirdi. Sən niyə onu pərt elədin?
Səhvini başa düşən Musa peyğəmbər gedib çobanı taparaq ondan
üzr istəyir.”
Bu hekayə göstərir ki, Tanrı eşqi və onun simasında insana
olan məhəbbət nəsə universallaşmış, unikallaşmış bir duyğu
deyildir və dünyada nə qədər insan varsa, onların hər
birinin gördüyü və sevdiyi Tanrı da o qədər müxtəlif
ipostaslara malikdir.
İndi isə baxaq görək, Tanrını Nəsimi necə “görür”?
Əsərlərindəki hər bir fikri, hər bir ideyanı,
fəlsəfi-məntiqi nəticəni Qurani-Kərimin müqəddəs ayələri ilə
sübuta yetirən və möhkəmləndirən Nəsimi, təbii ki, Tanrını
“görmək”üçün
də söykəndiyi qəti və möhkəm dəlillərdən – Quran ayə və
ifadələrindən yararlanır. Nəsiminin böyük İnsan
sevgisindəndir ki, onun “gördüyü” Tanrı Musa çobanının
Tanrısına çox bənzər, sevə-sevə yaratdığı İnsana məhrəm və
İnsan sevgisini səmimiyyətlə qəbul edən bir məbuddur. Buna
görədir ki, onun üz cizgiləri Quran ayələrindən
qaynaqlanaraq bütün gözəllikləri özündə cəmləyə bilmişdir:
Ey üzün “nəsrün-minəllah”, ey saçın “fəthün-qərib”,
Ey bəşər surətli rəhman, vey mələksima həbib!
Zülfü rüxsarındır “ərrəhman-ələl-ərş-istiva”,
Kəbənin mehrabı qaşın, fitnəli eynin xətib.
Əlbəttə, bu, ilahiyyatçıların işidir ki, konkret Quran
ayələrinin və ayrı-ayrı ifadələrin məhz hansı surədən və
neçənci ayədən götürüldüyünü dəqiq müəyyən etsinlər. Bizimsə
məqsədimiz, yuxarıda dediyimiz kimi, faktın özünü
konstatasiya etməklə irəli sürdüyümüz tezisin isbatına nail
olmaqdır.
***
Homer, Konfutsi, Nizami, Nəsimi, Rable, Şekspir... kimi
humanistlərin yaradıcılığı neçə yüzillər sonra bizim
dövrümüzdə öz əhəmiyyətini və aktuallığını niyə saxlayır?
Halbuki, elə son 50 il ərzində neçə inqilablar baş verib,
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları başgicəlləndirici
bir sürətlə inkişaf edərək, orta əsrlərin təxəyyüldəki
möcüzələrini çoxdan kölgədə qoyub və hələ bizi qarşıda
təsəvvürü belə ağlasığmaz olan kvant texnologiyaları
gözləyir!
Orta əsrlərin ən böyük ixtiraçıları Leonardo da Vinçi
(1452-1519) və Qalileo Qaliley (1564-1642) bircə anlıq bizim
günlərə düşsəydilər, yəqin ki, heyrətdən gözləri kəllələrinə
çıxar, “Oh Mio Dio!” (Aman Tanrım!) deyə içlərini
çəkərdilər!
Bəşər nəslinin öz tarixi boyu yetirdiyi ən böyük dahilərdən
biri olan Leonardo da Vinçidən 100 yaş böyük olan Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiri İmadəddin Nəsimi də Tanrı möcüzəsi
qarşısında heyrət nidasını ucaltmaqdan çəkinmirdi və onun
bütün yaradıcılığı məhz bu nidanın dönə-dönə ucaldılmasından
ibarətdir.
Tanrının ən böyük möcüzəsi isə, heç şübhəsiz ki, onu və onun
yaradıcılığını güzgü kimi əks etdirməyə qadir olan və
yaradıcılıq qabiliyyətindən bir zərrə də olsa, əta etdiyi
insanı yaratmasıdır. Necə ki, sinqulyar nöqtədən nəhəng
qalaktikaları içinə alan ucsuz-bucaqsız Kainat yarandı,
eləcə də Tanrının insana əta etdiyi “sinqulyar” yaradıcılıq
nöqtəsindən də möhtəşəm bir Fikir Kainatı yarandı və bəşər
ədəbi-fəlsəfi fikri bu gün də Genişlənən Kainat örnəyində
böyüməkdə, zənginləşməkdədir. Nə böyük xoşbəxtlikdir ki, bu
Tanrı payından Azərbaycan xalqının da qismətinə böyük bir
hissə düşüb. Və kərəm sahibi, səxavət mədəni olan belə bir
Tanrını necə sevməyəsən və necə dönə-dönə öyməyəsən?!
Bu məqamda bir maraqlı məsələ də ortaya çıxır: Tanrını
görmədən öymək. Ancaq əgər nəzərə alsaq ki, bəzi dünyəvi
dinlərdə Tanrının insanı özünə bənzər yaratdığı deyilir,
onda insanı bu dünyada Tanrıya məxsus bəzi sifətlərin
daçıyıcısı olduğunu da təsdiq edə bilərik. Bu fikirdən çıxış
etsək, deyə bilərik ki, söz-sənət adamları yan-yörələrində
gördükləri cismən və mənən gözəl insanları tərənnüm və vəsf
edərkən elə müəyyən mənada Tanrının özünü vəsf etmiş olurlar.
Məsələn, bu qəzəlində Nəsimi kimi vəsf edir? Zahirən gözəl
insanı, ürəyində isə bu insanı yaratmış qüdrəti – Tanrı
qüdrətini vəsf etmiş olur:
Xoşa ol kimsə kim, vardır həbibi sən kimi məhru,
Şəkərgöftarü gülrüxsarü mişkinxalü ənbərbu.
Cahana gəlməyə hərgiz özüntək bir dəxi dilbər,
Səidəxtər, səmənmənzər, pəripeykər, firiştəxu.
Növbəti beytdə birbaşa Yaradanın özünə tərif deyilir:
Zəhi sane ki, sünündən yaratmış kəndi lütfündən,
Beli incə, ləbi qönçə, xəti rəna, rüxü niku.
Şair subyektiv tərifi ilə kifayətlənməyərək, başqa
sərrafları da prosesə cəlb edir:
Gəl, ey sərrafi-qiymətgir,nəzər qıl, mədəni-cövhər,
Zümürrüdxəttü siminbər, ləbi ləlü dişi incu.
Qaşnla kiprigin, zülfün, yüzündə bənlərin daxi
Biri əyyar, biri tərrar, biri məkkar, biri cadu.
Səni sevənlərin halı bu dörd şeydən deyil xali:
Gəhi qovğa, gəhi sevda, gəhi divan, gəhi yarğu.
Qəzəlin son beytində Nəsimi bilmirsən, özünü “qul”
adlandırarkən insanı nəzərdə tutur, ya Tanrını? Axı türk
dilindəki “qul” da elə
Əgərçi qulların çoxdur, Nəsimi hamıdan kəmtər,
Bəsa türkü bəsa zəngi, bəsa qıbçaq, bəsa hindu.
Əlbəttə, dahi şairimizin həyat və yaradıcılığı haqqında
bir-iki təəssübkeş və qərəzli ərəb müəllifinin dəqiqliyi
ciddi şübhə doğuran tendensiyalı məlumatlarından başqa bir
tutarlı faktın əlimizdə olmadığı indiki dövrdə şəhid
şairimiz Nəsiminin həyatının və yaradıcılığının
mərhələlərini, başqa sözlə, yaradıcılıq yolunu izləmək
çətindən də çətin olan bir işdir.
Ancaq biz yenə də hələlik əlimizdə olan, bizə gəlib çatmış
əsərlərindən istifadə etməklə şairimizin yaradıcılıq yolunu
izləməyə, daha doğrusu, bu yola bir nəzər salmağa çalışırıq.
Yeri gəlmişkən, onu da qeyd edək ki, ancaq qədimliyinə görə
hər hansı bir saralmış kağız parçasına Quran ayəsi kimi
yanaşmaq (nəuzübillah!), onu bir kəşf kimi təqdim edərək,
sübuta ehtiyacı olmayan bir aksiom kimi qələmə vermək – bir
çox hallarda tairiximizə, ədəbiyyatımıza, mədəniyyətimizə
bilərəkdən və ya bilməyərəkdən “ayı xidməti” göstərməkdən
başqa bir səmərə vermir. Unutmayaq ki, indiki IT dövründə
saysız-hesabsız saytlarda ağızlarına gələni yazanlar
aşıb-daşdığı kimi, qədim və orta əsrlərdə də sifarişçinin
maraqlarına cavab verən bu cür “sensasiyalı məlumatları”
gələcək nəsillərə ötürmək arzusunda olanlar az olmamışdır.
Məhz buna görə qədim romalılar deyirdilər ki: “Epistola
non erubescit” – yəni qırmızı yalan deyərkən qızaran
insandan fərqli olaraq “kağız qızarmır”, onun üzərində
istənilən yalan-palanı yazmaq olar.
Elə buna görə də kağız yalana, şərə deyil, doğruya, xeyirə
xidmət etməlidir; zira yalanda və şərdə heçlik, ölüm,
doğruda və xeyirdə isə varlıq və həyat vardır. Dahi şairimiz
və mütəfəkkirimiz Nizami Gəncəvi səkkiz yüz il bundan öncə
nahaq yerə demirdi ki:
Doğrunu yazmağa var ikən imkan,
Neyçün gəlməlidir ortaya yalan?
Qiymətdən salmışdır sözü yalanlar,
Doğrunu söyləmək daha xoş olar!
Elə böyük Nəsimi də öz dahi sələfinin ardınca:
Dil bazarçısı yalandır, varmazam bazarına,
Əgri dildən nəsnə gəlməz, durmuşam inkarına!
deyirdi.
Budur, həmin sözlərin deyilməsindən, yalan sözlərdən bezmiş
humanist şairin çəkdiyi poetik nə’rələrdən 600 il keçir.
Görək, bu 600-800 illik bəşər tarixində həmin nəsihətlərə,
daha doğrusu, mənəvi deqradasiyaya, bəşəri fəlakətə aparan
yoldan sapınmaq çağırışlarına, qaranlıq otaqda olmayan qara
pişiyi əlhavasına axtarmaq kimi boş və mənasız cəhdlərə son
qoymaq harayına nə dərəcədə əməl etmişik?! Etməmişiksə, bəs
nə səbəbə etməmişik?
Bəlkə buna görə Azərbaycan xalqının böyük oğlu, müasir
texnologiyaların ilhamvericilərindən biri olan Ələsgər
Lütfizadə təkidlə deyirdi ki, ədəbiyyat (bədii ədəbiyyat
nəzərdə tutulur – T.K.) bəşər tarixi boyunca heç bir
ciddi problemi həll etməyib və edə də bilməz. Kim bilir,
bəlkə də bu fikir doğrudur, ancaq belə bir fikirdə də
doğruluq payı az olmasın gərək ki, əgər ədəbiyyat və onun
təbliğ etdiyi humanist ideyalar olmasaydı, bəlkə də
bəşəriyyət vəhşi instinktlərin əlində daha çox əsir olardı,
şərin xeyir üzərində mütləq qələbəsi onların əbədi
mübarizəsini başa vurardı, ucsuz-bucaqsız Kainatda unikal
olan gözəl Yer planetimiz xeyir adalarından məhrum olan şər
səltənətinə çevrilərdi...
Dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri, Azərbaycan
ədəbiyyatında dram janrının böyük ustadı Hüseyn Cavidin
(1882-1941) “Topal Teymur” dramında əsas qəhrəmanlardan biri
olan Orxanın əsgər köməkçisinin belə bir replikası var:
“Nəmə lazım? Bən qarışmam!”
Doğrudan da, bütün şüurlu ömrünü doğma vətəni Azərbaycandan
uzaqlarda keçirməsinə, olmazın məhrumiyyətlərə mərdliklə
sinə gərməsinə və son nəticədə vaxtsız zorakı ölümə belə
hazır olmasına baxmayaraq, öz humanist ideyalarınının
təbliğatından bir an belə əl çəkməyi ağlına da gətirməyən
Nəsiminin bütün bu əziyyətlərə dözmək nəyinə lazım idi?
Bəlkə o bunlara axirət həyatının, o dünyadakı cənnətdə
görəcəyi zövqü səfanın xətrinə dözürdü? Bəs onda niyə
cani-dildən aşiq olduğu kamil insana üzünü tutaraq o dünyada
vəd edilən cənnətin bütün atributlarını onun üzündə görürdü?
Ey üzün gülzari-cənnət, saçların reyhanıdır!
Ey dodağın abi-heyvan, can anın heyranıdır!
Möminin qəlbindədir əhli-yəqinin rövzəsi,
Arifi-əsrari-Həq şol rövzənin Rizvanıdır!
Nəsimi demirdi ki, “cənnət – mövhumi bir anlayışdır, bir
rəmzdir və insan təxəyyülünün bir məhsulu olan cənnəti
əslində bu dünyada insanın üzündə görmək olar!”
Nəsimi bunu demirdi və deyə də bilməzdi. Çünki Nəsimi,
bir-iki təəssübkeş fanatikin iddia etdiyi kimi (və bir sıra
müasir kampaniyaçı “nəsimişünasların” mötəbərliyini
araşdırmadan yeri gəldi-gəlmədi istinad etdiyi), zındıq
deyildi, dinsiz deyildi; əksinə, islam dininin bütün
ədəb-ərkanına sahib olmuş bir din alimi idi, müqəddəs
kitabımız Quranı əzbər bilən və əsərlərində kəlməbaşı bu
ilahi əsərdən ayə və ifadələrə istinad edən bir
“hafizi-Quran” idi!
Nəsimi sağlam düşüncəli, insan (bəlkə də psixi problemi olan
insan) təxəyyülünün məhsulu olan xurafata gözüyumulu
inanmayan əqidəli bir müsəlman idi. Hər bir müsəlmanın ən
önəmli borcu isə, cəhalətdə olan din qardaşını cəhalətin
kəsif zülmətindən xilas etmək, doğru yola, işığa çıxarmaq,
hidayətə dəvət etməkdir.
Nəsimi məhz bunu edirdi. Nəsimi bundan artıq nə edirdi ki?
Nəsimi islama müğayir, dinə müğayir nə edirdi ki? Və
əsərlərində bu qədər yüksək humanist idealları təbliğ edən
bir mütəfəkkir şair islama müğayir, dinə müğayir nə edə
bilərdi ki?!
Ancaq əlbəttə, məsələ heç də Nəsiminin öz dövründə nə isə o
zamankı ortodoks baxışlarla uyğun gəlməyən bir cinayət
törədib-törətməməsində, buna görə layiqli cəza
alıb-almamasında, günahsız yerə qətl edilməsində deyil.
Bunlar tarixçiləri maraqlandıra biləcək işlərdir. Elə antik
dünyanın ən böyük zəka sahibi Aristotel (E.Ə. 384-322)
özünün məşhur “Poetika” əsərində tarixlə ədəbiyyatın başlıca
fərqini müəyyənləşdirərkən məhz bunu nəzərdə tuturdu. Yəni
tarix olub keçən hadisələrdən, ədəbiyyat isə ola biləcək
hadisələrdən bəhs edir. Tarix insanlara gələcək üçün ibrət
verirsə, ədəbiyyat gələcəyin örnəyini təklif edir. Bu örnək
sonrakı nəsillər tərəfindən qəbul edilə də bilər, edilməyə
də bilər. Əsas məsələ - təklif verənin nə qədər böyük nüfuz
sahibi, avtoritet olmasından, eləcə də verilən təklifin
məntiqi və ağlabatan olmasından asılıdır.
Bu baxımdan yanaşdıqda, klassik ədəbi irs haqqındakı müasir
tədqiqatda alimlərin qarşısında tamamilə başqa vəzifələr
durmalıdır. Bu vəzifələr, artıq dediyimiz kimi, klassik
sənətkarın öz yaradıcılığı ilə bizə və gələcək nəsillərə
hansı ideya-estetik xidməti göstərməsində və ya
göstərməməsindədir. Yəni hər hansı əlyazmasını təkcə qədim
olduğu üçün deyil, nə dərəcədə müasir olduğu üçün
qiymətləndirmək lazımdır. Doğrudur, çox zaman bu işdə tarix
bizim yardımçımız olur; yəni Azərbaycanın böyük satirik
şairi Mirzə Ələkbər Sabirin (1862-1911) sözləri ilə desək:
Çalxalandıqca, dolandıqca zaman nehrə kimi,
Yağı yağ üstə çıxır, ayranı ayranlıq olur.
Ancaq hər şeyi də zamanın ixtiyarına buraxmaq və həqiqi
dəyər daşıyıcısı olan əsərə nə vaxt layiqli qiymət
veriləcəyini gözləmək də düzgün olmazdı. Nəsimi irsinin
taleyi bunu bir daha sübut etməkdədir ki, bəzən subyektiv
amillərin həddən artıq güclü olması ucbatından tarixin özü
də həqiqi dəyər daşıyıcısı olan əsərlərə vaxtında qiymət
vermək vəzifəsinin öhdəsindən layiqincə gələ bilmir.
Belə olduğu təqdirdə həmin vəzifəni obyektiv humanitar elm
öz üzərinə götürməli olur. Obyektivlik isə “qızıl orta”
prinsipinə əməl etməklə reallaşdırıla bilər. Belə ki, elmi
nəsimişünaslığın formalaşdığı Sovet dönəmində ideoloji basqı
altında Nəsimi irsini ancaq ateizm bucağından araşdırmaq və
qiymətləndirmək meylləri güclü idisə, müasir dövrdə bu
sahədə aparılan tədqiqatlarda (eləcə də istənilən klassikin
əsərlərinin qiymətləndirilməsində) ifratdan təfritə sıçramaq
qətiyyən fayda gətirməz fikri ilə razılaşmamaq olmur.
Nə yazıq ki, bir növ elmi “dəb” halını almış
irfanomaniya (termin bizimdir – T.K.) humanitar
elmimizə daraşmış “xərçəng hüceyrələri” kimi klassik
ədəbiyyatımızın tədqiqində öz metastazlarını verməkdədir. Bu
yöndə hələ bir neçə il öncə həyəcan təbili çalmağımıza
baxmayaraq, hələ də bu “möhlik azarın” orada-burada
residivlər verdiyini təəssüf duyğusu ilə görə bilirik.
Bu babətdən ikili standartları idarəetmə obrazına çevirmiş
Qərb ictimai-siyasi qüvvələrinin Şərqə bağlı olan bütün
humanitar dəyərləri irfan və mistikanın adına yazmaq və bu
yolla da bəşəriyyətin mədəni inkişafında Şərqin rolunu heçə
endirmək cəhdləri məhz bizə “ayı xidməti” göstərən bu cür
irfanomanların əli ilə humanitar elmdə özünün “beşinci
kolonunu” yaratmış olur. Başqa sözlə desək, mədəniyyətlərin
barışmazlığını elan edən Qərb ideologiyası iddia edir ki,
Şərqin ən “böyük ixtirası” irfandan və mistikadan başqa bir
şey deyil və bu sahədə “axtarışlar” məhz Şərqdə davam
etdirilməlidir. İnformasiya texnologiyaları, texnoloji
inqilablar və başqa dünyəvi ixtiralar isə ancaq Qərb
insanları tərəfindən inkişaf etdirilə bilər.
Lap sadə desək, Qərb üzünü Şərqə tutaraq sanki deyir:
“Qardaşım, sən əbədi və dəyişməz olan o dünya ilə məşğul ol!
Dəyişən və ötəri olan bu dünyanın işlərini isə mənə burax!
Bunu etiraf etmək mənim üçün nə qədər ağır olsa da, əslində
mən sənə Ulu Tanrı tərəfindən bəxş edilmiş bu ilahi qismətə
görə ürəkdən qibtə edirəm. Çünki bütün dünya brendlərini bir
yerə yığsan, sənin babalarının kəşf etdiyi “irfan” brendinə
zərrə qədər də tay ola bilməz!”
Beləcə, başımızın altına yasdıq qoyub, Usta Zeynal kimi bizi
dünya işlərindən soyutmağa çalışırlar. Halbuki, müasir
istehlak cəmiyyətinin doğurduğu sosial-mənəvi fəsadların
öhdəsindən gəlmək üçün Şərq klassikləri, o sıradan dahi
Azərbaycan şairləri Nizami, Nəsimi, Füzuli kimi
mütəfəkkirlərin əsərlərində insan ruhunun şər qüvvələrdən
xilası üçün nə qədər desən, müdrik fikirlər tapmaq mümkündür.
Bizim müqəddəs borcumuz da məhz həmin fikirlərin təbliği və
açıqlanması ilə təkcə öz böyüklüyümüzün dünyada tanıdılması
deyil, həm də insan kamilliyi yolunda göstərilən yönə necə
düşməyin qaydasını da bəşəriyyətə göstərmək və
inandırmaqdır.
Bu yöndəki təbliğat kampaniyasına isə Azərbaycanın (eləcə də
İslam Şərqinin!) bütün klassik ədəbi irsini irfana və
mistikaya bağlayan yerli “tədqiqatçılarımız” bilərəkdən və
ya bilməyərəkdən rəvac vermiş olurlar. Hələ bütün bunlar
azmış kimi, bir “neosufizm” termini də icad edərək, müasir
ədəbiyyatımızı da buna müncər etmək cəhdləri etiraz və
təəssüf doğurmaya bilmir.
Məgər Nəsimi yaradıcılığının əsas qayəsi və məqsədi yalnız
ərəb əlifbasındakı hərflərin rəmzi-simvolik anlamını “avam
kütləyə” anlatmaq idi?
Məgər Nəsimi o qədər sadəlövh idimi ki, ərəb əlıifbasındakı
hərflərin insan üzündə əks olunmasını ətrafındakılara
anlatmağı öz humanist ideyalarının başlıca məqsədi sayırdı?
Nə yazıq ki, aradan 600 il keçməsinə, bəşəriyyətin bu qədər
inkişaf etməsinə baxmayaraq, biz hələ də mənəvi-əxlaqi,
estetik-intellektual cəhətdən Nəsimi səviyyəsinə
çatmamışıq... Nəsimi səviyyəsinə çatmadığımız bir yana, çox
vaxt Nəsimini öz səviyyəmizə endirməyə çalışır və buna
“müvəffəq” olanda böyük bir iş görmüş kimi sevinc hissimizi
də qürurla sağa-sola paylamağı vacib hesab edirik...
Çox vaxt deyirlər ki, Nəsimi öz ideyalarını təbliğ etmək
üçün auditoriya kimi kütlələri ünvan seçirdi. Elə isə Nəsimi
nə üçün kamil insan uğrunda çalışıb-çabalayırdı? Məgər
Nəsimi bilmirdimi ki, əsrlər boyu insanların beynində
yığılmış cəhaləti bir neçə şeirlə islah etmək mümkün olmaz?
Nəsimi bütün bunları səndən-məndən yaxşı bilirdi və elə buna
görə də Nəsimini “kütlənin şairi” elan etmək ən azından
Sovet ideologiyasına xidmət kimi səslənə bilər. Belə bir
rəvayət var:
Bir ev yanırdı. Bir göyərçin dimdiyində bir damcı su gətirib
yanan evin üstünə səpdi. Bir qarğa da dimdiyində bir quru
çöp gətirib yanğına atdı. Onlardan soruşdular: məgər
bilmirsiniz ki, bir damcı su ilə alovu söndürmək, bir quru
çöp ilə şiddətləndirmək olmaz? Dedilər: bilirik, ancaq
bununla öz xislətimizi göstəririk...
Nəsimi də öz böyük xələfi, Azərbaycanın böyük satirik şairi
Mirzə Ələkbər Sabir (1862-1911) kimi qanmaya, odun-alovun
içinə düşdüyü halda yanmaya bilmirdi! Zülmə dinməz-söyləməz
boyun əyməyə çağıran mürtəce ruhlu qiyabi opponenti ilə
Sabirin lirik qəhrəmanının apardığı dialoq belədir:
Görmə! – Baş üstə, yumaram gözlərim!
Dinmə! – Mütiyəm, kəsərəm sözlərim!
Bir söz eşitmə! – Qulağım bağlaram!
Gülmə! – Pəki, şamü səhər ağlaram!
Qanma! – Bacarmam, məni məzur tut,
Böyləcə təklifi-məhalı unut!
Qabili-imkanmı olur qanmamaq?
Məcməri-nar içrə düşüb yanmamaq?
Eylə xəmuş atəşi-suzanınını!
Qıl məni asudə, həm öz canını!
Yanar odunu (zülm odunu) sakitləşdir və bununla da həm məni,
həm də özünü rahat et! Yoxsa, odun-alovun içində çıtır-çıtır
yanan birinə: “Bu odu görmə, səsini eşitmə, bu barədə
danışma və həm də yandığını qanma!” – demək baş tutan bir iş
deyil.
Həm də Tanrının böyük səxavətlə insana bəxş etdiyi görmək,
eşitmək, danışmaq, gülmək, qanmaq kimi insani keyfiyyətləri
onun əlindən almaq – insanı diri-diri öldürmək deməkdir.
Halbuki məhz bu keyfiyyətlərin nəticəsində insan həyatda
qoyduğu silinməz izlə cismani ölümdən sonra da diri sayılır.
Böyük Türk şairi və mütəfəkkiri Mevlana Cəlaləddin Rumi
dünyaya gəlib getmiş və bu dünyada yaşayan insanları məhz bu
cəhətlərinə görə ölülərə və dirilərə bölürdü:
Mordeənd vəli zende
Zendeənd vəli morde.
(Ölmüşlər, ancaq diridirlər,
Diridirlər, ancaq ölüblər.)
Ancaq Mevlanadan da 100 il qabaq dahi Azərbaycan şairi və
mütəfəkkiri Nizami Gəncəvi (1141-1209) yaradıcı bir insanın,
özündən sonra ölməz əsərlər qoyub getmiş söz sənətkarının
ölməzliyini bu cür tərif edirdi:
Şeiri oxunanda bu Nizaminin,
Özü də sözlərdən boylanar yəqin.
Gizlənib özünü verməzmi nişan
Hər beyti sənə min hikmət danışan?
Yüz il sonra sorsan: bəs o hardadır?
Hər beyti səslənər: burda, burdadır!
Demək, hər söz öz sahibini dirildə bilməz: yalnız hikmətli
söz, gələcək nəsillərə, sənətkarın cismani ölümündən sonra
diri olanlara gərək olan, onlara fayda gətirən sözlər öz
sahibinə rəhmət oxuda, onu “dirildə” bilər. Axı sözlər də
insanlar kimi “ölü” və “diri” olurlar. Bu isə birbaşa söz
sahibindən asılıdır. Yəni ölü doğulmuş körpələr olduğu kimi,
ölü doğulmuş sözlər də var və onları dünyaya gətirənlər –
istedadsız yazarlar gec-tez unudulacaq, yaddan çıxacaq,
insanların yaddaşında bir iz qoymayacaqlar. Elə bunu nəzərdə
tutan dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri Məhəmməd Füzuli
(1494-1556) deyirdi:
Ver sözə ehya ki, tutduqca səni xabi-əcəl,
Edə hər saət səni ol uyqudan bidar söz!
Yəni sən sözü diriltsən, ona əbədiyyət bəxş etsən, o da səni
zaman-zaman əcəl yuxusundan oyadacaq və beləliklə də sən öz
sözünlə birgə ölümsüzlük qazanacaqsan!
Demək, əsas məqsəd – bu ölümsüzlüyün səbəbini üzə çıxarmaq
və bununla da onu daha əlçatan etməklə daha çox insanların
arasında yayaraq onlara fayda gətirməkdir. Əksinə, hər hansı
sənətkarın həyatındakı sensasion hadisələri min bir
əziyyətlə üzə çıxarıb, “ilan-qurbağa” xətləri zərrəbinlə
oxumaq, qəliz-qəliz ifadələrlə dolu qədim dillərdən tərcümə
etmək sayəsində biz nəyə nail oluruq? Sadəcə, əsas məqsəddən
yayınırıq.
Deyirlər, keçən əsrin əvvəllərində bir avropalı Bakıya gəlir
və qarpız almaq üçün bazara gedir. Avam bir avropalı qarpızı
nə tanıyacaqdı ki?! Qarpız satan bir məşədiyə yaxınlaşıb
sınıq-salxaq azərbaycanca xahiş edir ki, ona bir qarpız
seçsin. (Onu da deyim ki, o vaxtın qarpızları indiki
nitroqarpızlar kimi hamısı standart yetişmiş olmurdu).
Məşədi əlini atıb bir qarpız götürür. Avropalı dünyasında
inanmaz ki, məşədi onu aldatmayacaq! Ona görə də xahiş edir
ki, qarpızı kəssin. Qarpız kəsilir, qan kimi qırmızı, bal
kimi şipşirin çıxır.
Avropalı təəccüblənir: çırtma-qapaz vurmadan, qulağına tutub
sıxmadan məşədinin gözucu baxmaqla bu cür qarpız seçməsi ona
təsadüf görünür. Çıxardıb qarpızın pulunu verir, deyir,
birini də seç. Məşədi eləmə tənbəllik, əl atıb bir qarpız da
götürür. Deyir, kəs. Kəsir, yenə qan kimi, bal kimi.
Avropalı bunun da pulunu verib deyir: məşədi, indi də bir
kal qarpız seç. Məşədi heç nə deməyib yenə əlini atır bir
qarpız götürür: ağappaq, pambıq kimi, aran suyunun dadını
verir... Avropalı bu qarpızın da pulunu verib təəssüflə
deyir: məşədi, yaxşı başın var, heyif ki, qarpıza sərf
eləmisən!
Bu misalı niyə çəkdim?
Nə yazıq ki, biz də çox zaman gözəl başımızı, qiymətli
illərimizi insanlara fayda gətirəcək elmlərdən daha çox
sxolastikaya, lazımsız detalların dəqiqləşdirilməsinə, böyük
bir sənətkarın həyatında it ilində baş vermiş xırda bir
konfliktin səbəblərinin təfərrüatı ilə, bitdə-bitdə
araşdırılmasına sərf edir və bununla da öyünürük...
Halbuki, Tanrını görməyin, görə bilməyin yolunu
klassiklərimizdən, onların sırasında vüqarla dayanan
İmadəddin Nəsimidən öyrənsək və bununla da Tanrının
yaratdıqlarına hörmət və məhəbbət bəsləsək, həm bilavasitə
yan-yörəmizdə, həm monitor arxasında vaxtımızın çoxunu
keçirdiyimiz online sosial şəbəkələrdə, həm də
içimizdə bir rahatlıq, huzur yaratmış olarıq. Ən azından,
içimizdəki şeytanın təhriki ilə cəmiyyətə qarşı yaranmış
kin-küdurətimizi bullinq, troll “yaradıcılığına” deyil, daha
səmimi və mehriban, hər kəs üçün rahat bir ictimai aura,
məmnun bir həyat yaratmağa sərf edərik. Unutmayaq ki,
cəmiyyət bizim davranış və məramımızın güzgüsüdür; ona qarşı
xoş məramla xoş davransaq, bunun barını-bəhərini özümüz
dadacağıq. Əks halda isə yalnız özümüzdən küsməliyik.
Nəsiminin şeirləri də ilk növbədə oxucuda və dinləyicidə
xoşgörü aurası yaratmaqla insanı insana yaxınlaşdırır.
“Mərhəba” rədifli kiçik bir qəzəlinə baxaq. Azərbaycanda
“salam” dediyimizə qardaş Türkiyədə “mərhəba” deyirlər.
Bunların hər ikisi mənşəcə ərəb sözüdür, ancaq dilimizdə o
qədər dərin kök salıb ki, sanki ilk yaranışdan elə bizim
olub. Nəsimi qarşısındakı insana – fərqi yoxdur, sevgili
olsun, dost olsun, yaxud adi tanış olsun – öz sevgi və
səmimiyyətini bu sözdən bir karkas, möhkəm özül kimi
istifadə etməklə sadə və səmimi obrazların üzərində qurur:
Mərhəba, xoş gəldin, ey ruhi-rəvanım, mərhəba!
Ey şəkərləb, yari-şirin, laməkanım, mərhəba!
Könlümə heç səndən özgə nəsnə layiq görmədim,
Surətim, əqlim, üqulim, cismü canım, mərhəba!
Gəldi yarım, naz ilə sordu: Nəsimi, necəsən?
Mərhəba, xoş gəldin, ey xırdadəhanım, mərhəba!
Biz yaxınlarımıza hər gün bu cür xoş sözlər deməklə həm
onları, həm də özümüzü məmnun və xoşbəxt etdiyimizi görəsən
düşünürükmü? Heç olmasa, Nəsiminin şeirlərini oxuyarkən! Öz
həmcinsimizi sözümüzlə, işimizlə şad edərkən bununla
Tanrının da sevgisini qazandığımızı bilirikmi?!
Deyirlər, bir padşah ova çıxmışdı. Gördü bir uşaq ulağın
üstündə yol gedir. Hərdən əyilib heyvanın qulağına nəsə
deyir. Maraqlanıb uşağı yanına çağırtdırdı. Soruşdu: bala,
sən bu heyvanın boynunu qucaqlayıb qulağına nə deyirdin?
Uşaq cavab verdi: padşah sağ olsun, deyirdim ki: “Yeri,
ceyranım! Yeri, maralım!”
Padşah gülüb dedi: axı o, heyvandır, söz başa düşmür. Uşaq
dedi: bilirəm, o, başa düşmür, ancaq mən öz dilimi xoş
sözlərə öyrədirəm. Belə bir cavab padşahın xoşuna gəldi, əmr
etdi, yanındakılar uşağa bir qızıl pul verdilər.
Bir qoca kişi bunu uzaqdan görürdü. Padşah aralanandan sonra
uşağın yanına gəlib əhvalatı öyrəndi. Növbəti dəfə padşah
ova çıxanda yaxın bir yerdə ulağa minib əyilib qulağına nəsə
pıçıldadı. Padşah kişini yanına çağırtdırıb heyvana nə
dediyini soruşdu. Kişi dedi ki: bilirəm, heyvan başa düşmür,
dilimi xoş sözə öyrədirəm. Padşah qəzəblənib dedi: çox gec
öyrədirsən!
Əmr etdi, kişiyə qırx şallaq vursunlar...
Azərbaycanın ustad aşığı, zəngin aşıq poeziyamızın sayseçmə
korifeylərindən biri olan Aşıq Ələsgər (1821-1926)
ustadnamələrindən birində deyirdi:
“Can” deməklə candan can əskik olmaz,
Məhəbbət artırar, mehriban eylər.
“Çor” deməyin nəfi nədir dünyada,
Abad könülləri pərişan eylər!
Dahi Azərbaycan şairi və dramaturqu Hüseyn Cavid (1882-1941)
də publisistik yazılarının birində gənc nəslin tərbiyəsində
sözün müstəsna roluna yüksək qiymət verirdi. Özəlliklə, bu
söz anaların dilindən çıxırsa. “Həsbi-hal” adlı məqaləsində
məktəbəqədrki ev tərbiyəsindən narazılığını bildirən böyük
pedaqoq Hüseyn Cavid yazır: “Bir ana oğluna: “Yavrum, quzum!
Get qardaşını çağır gəlsin yeməyini yesin!” – deyəcəyi
yerdə: “Partdamış! Gəbərmiş! Get o qan qusmuş çönənbəri
çağır da, gəlsin zəhrimarını zoqqumlansın!” – diyor.
Şimdi böylə vəhşi, cahilanə bir həyatdan, ölçü-biçisi
olmayan bir mühitdən, pozuq, uyqunsuz bir tərbiyədən nə
fayda hasil ola bilir? Təbii, heç...”
Sözün insan psixikasına bu cür magik təsiri Azərbaycanın
başqa böyük söz sənətkarlarının əsərlərində də kifayət
qədər geniş şəkildə öz əksini tapmışdır.
Azərbaycan tarixində həm hökmdar, həm də şair kimi silinməz
izlər qoymuş Şah İsmayıl Xətayi (1417-1526) xalq şeiri
üslubunda qələmə aldığı bayatılarının birində deyirdi:
Söz var ki, kəsdirər başı,
Söz var ki, kəsər savaşı.
Söz var ki, ağulu aşı
Bal ilən edər yağ bir söz!
Bəs sözün belə bir qüdrəti, bəşəriyyətin mənəvi-əxlaqi
tərbiyəsində yenilməz potensial gücü varsa, nə üçün bu
kəsərli silahdan bütün zağlılığı ilə yararlanmırıq? Nə üçün
bu iti qılıncın suvarılmış ağzı ilə qüsurlarımızı deyil, küt
tərəfi ilə üstünlüklərimizi kəsib atırıq? “Yoxmu bir
sahib-hidayət, yoxmu bir əhli-rəşad?” (Mirzə Ələkbər Sabir)
Bəzən öyüd-nəsihət verməkdən yorulanda təsəllini genetikada
görənlər də olurdu. Dünya ədəbiyyatının ən böyük
moralistlərindən biri sayılan İran şairi Şeyx Sədi Şirazinin
(1219-1293) ruhdan düşdüyü zamanlarda dediyi kimi:
Pərtove nikan nəgirəd hər ke bonyadəş bəd əst
Tərbiyət naəhlra çon gerdekan bər qonbəd əst
(Kimin bünövrəsi pis qoyulubsa, yaxşıların nurunu götürməz,
Əsilsizin tərbiyəsi günbəzə atılan qoz kimidir.)
***
Minillərdən bəri sinələrdən süzülüb gələn el ədəbiyyatının,
el hikmətinin ən çox yayılmış humanist ifadə formalarından
biri də: “Tanrıya bax!” sözüdür. Bir işdə, davranışda, sözdə
ədalətdən, insafdan kənara çıxanlara deyərlər. Çünki ən
böyük ədalət, mərhəmət sahibi Tanrının özüdür və bu ali
keyfiyyətləri ondan öyrənmək lazımdır. Öyrənmək üçün isə
baxmaq, görmək lazımdır. İbrət almaq gərəkdir.
Azərbaycanın böyük klassikləri, insan gözəlliyinin,
kamalının yorulmaz tərənnümçüləri və təbliğatçıları olan
dahi şair-mütəfəkkirlər məhz insanın zülmdən, şərdən,
ədalətsizlikdən, pislikdən xilasını, əbədi xoşbəxtliyini
Tanrıya baxmaqda, Tanrını görməkdə, onun qoyduğu
yol-ərkandan kənara çıxmamaqda görürdülər.
Əlbəttə, Tanrının yolunu da adi insanlara Tanrının seçdiyi
bəndələr – peyğəmbərlər çatdırır. “Nəbi”, “rəsul” ərəb
sözləridir, “peyğəmbər” fars sözüdür. Mənaları – Tanrı
sözünü insanlara çatdıran deməkdir. Qədim türklərdə Tanrı
ilə adi insanlar arasında medium funksiyasını yerinə
yetirənlərə “yalavac” deyirdilər. Böyük Azərbaycan şairi,
“İki İraqın töhfəsi” adlı səfərnamə-poemasında özünü “Əcəm
Türkü” adlandıran Əfzələddin Xaqanidə (1126-1299) də bu
sözün işlənməsini görürük. Ondan əslini-nəslini soruşan
səfər yoldaşına Xaqani belə cavab verərək yazır:
Torke əcəməm vəli dəriquy
Yəlvacşenaso tənqricuy
(Əcəm türküyəm ancaq dəricə yazıram
Peyğəmbərimi tanıyır, Tanrımı axtarıram)
Yəni hələ Nəsiminin doğulmasından iki yüz il əvvəl
Azərbaycanda “peyğəmbər” sözü türk dilində işlənirdi və
ümumiyyətlə, bu anlayış türkdilli sənətkarlar üçün doğma
idi. Xaqaninin sözlərindən bu məna asanlıqla çıxır ki,
peyğəmbərini tanıyan elə Tanrısını da tanıyır; çünki Tanrını
adi insanlara peyğəmbərdən daha yaxşı anladacaq biri yoxdur!
Elə dahi Nizami Gəncəvinin (1141-1209) özü islam
peyğəmbərinin ülvi sifətlərini türk obrazı ilə müqayisə
etməmişdimi?
***
Qaynaqları təsəvvürəgəlməz uzaq keçmişlərə söykənən
Azərbaycan ədəbiyyatının çoxəsrlik tarixində İzzəddin
Həsənoğlu və Qazi Bürhanəddinlə bir sırada anadilli
şeirimizin yaradıcısı kimi fəxri mövqe tutan Seyid İmadəddin
Nəsiminin (1369-1417) həyat və yaradıcılığının müxtəlif
problemləri yeni dövr ədəbiyyatşünaslığımızda müəyyən
dərəcədə araşdırılsa da, uzun müddətdir ki, özünə yeni
yanaşma tələb edən aktual məsələlərdən biri kimi qarşıda
durmaqdadır. Əgər nəzərə alsaq ki, şairimiz haqqında son
fundamental araşdırmaların tarixi keçən yüzilliyin 70-ci
illərinə təsadüf edir, Nəsimi yaradıcılığına yenidən
qayıtmaq və müstəqil dövlətçiliyimizin aksioloji maraqlar
prizmasından yenidən dəyərləndirmək zərurətinin necə kəskin
şəkildə qarşıda durduğu aydın olar.
Milli mənəviyyatımızın və mədəniyyətimizin yüksəlişində
müstəsna rol oynamış bir çox klassiklərimiz kimi, Seyid
İmadəddin Nəsiminin həyat və yaradıcılığının öyrənilməsinin
intensivləşməsinə yüksək rəsmi-dövlət səviyyəsində qayğını
da məhz klassik və müasir ədəbiyyatımızın və
mədəniyyətimizin böyük bilicisi və mesenatı, Ulu Öndərimiz
Heydər Əliyev Azərbaycan Respublikasında dövlətin idarə
sükanını möhkəm əllərinə aldıqdan sonra göstərmişdi. Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan xalqı 1973-cü ildə, böyük
ideya mücahidi, filosof-şair və mütəfəkkir, insan aşiqi
İmadəddin Nəsiminin anadan olmasının 600 illiyini UNESCO
xətti ilə dünya miqyasında qeyd etməklə bir daha
faydalanmışdı.
Əgər klassik Azərbaycan ədəbiyyatının pərəstişkarları
1948-ci ildən etibarən nisbi Nizami Gəncəvi aclığı
keçirirdilərsə, İmadəddin Nəsimi bütün bu illər ərzində az
qala əsərləri qadağan olunmuş şairə çevrilmişdi. Yalnız elmi
ictimaiyyətin xəbər tutduğu bəzi məsələlər istisna edilməklə
sanki Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində belə bir şəxsiyyətin
mövcudluğu yerli-dibli unudulmuşdu. Ölkəmizdə Nəsimi
"Divan"ı birinci və sonuncu dəfə 1926-cı ildə, ərəb əlifbası
ilə çap olunmuşdu. Görkəmli ədəbiyyatşünas və mətnşünas,
vətənpərvər ziyalı Salman Mümtazın hazırladığı həmin "Divan"
dövrümüzdə artıq çoxdan biblioqrafik nadirəyə çevrilmişdi.
Hətta tapılsaydı belə, əlifba problemi üzündən onu oxuya
bilənlərin sayı yalnız mütəxəssislərin miqdarı ilə
məhdudlaşardı. Belə bir şəraitdə İmadəddin Nəsiminin
yubileyinin geniş şəkildə qeyd olunması haqqında keçmiş
Azərbaycan KP MK-nın qərarı klassik ədəbiyyatımızın,
Füzuliyə qədərki anadilli şeirimizin haqsız yerə unudulmuş
görkəmli bir nümayəndəsinin adının və əsərlərinin yenidən
milli mənəviyyat xəzinəmizə qaytarılması, dünya poeziya
xəzinəsində öz layiqli yerini tutması baxımından son dərəcə
əlamətdar idi.
Heydər Əliyevin, klassik ədəbiyyatımızın böyük bir
nümayəndəsi və Azərbaycan ədəbi-poetik dilinin beşiyi
başında duran söz sənətkarlarından biri kimi Nəsimi irsi ilə
yaxından tanışlığı keçən əsrin 60-cı illərinin ikinci
yarısında olmuşdu. Xalq şairi Rəsul Rza, sonra isə tanınmış
neftçi Süleyman Vəzirov Suriya səfərindən qayıtdıqdan sonra
bu ölkənin Hələb şəhərində, qədim qala divarlarının yanında
məşhur Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsiminin dəfn olunduğunu
o zaman respublikanın dövlət təhlükəsizlik sistemində yüksək
vəzifələrdə çalışan və ziyalı mühitində alovlu patriot kimi
tanınan Heydər Əliyevə söyləmişdilər. 1970-ci ildə Suriya
prezidenti Hafiz Əsədin dəvəti ilə bu ölkəyə gələn keçmiş
Sov. İKP MK nümayəndə heyətinin başçısı Heydər Əliyev səfər
proqramı xaricində Nəsiminin məzarının yerləşdiyi Hələb
şəhərini ziyarət etmək arzusunu bildirmiş və ölkə rəhbərliyi
tərəfindən onun bu istəyi xoş məramla qarşılanaraq yerinə
yetirilmişdi, Nəsiminin faciəli qətlindən düz üç yüz əlli il
sonra onun doğulduğu və boya-başa çatdığı ölkənin dövlət
başçısı proqressiv humanist görüşlərinə görə öz əsrini xeyli
qabaqlamış böyük Azərbaycan şairinin məzarı önündə sayğı
duruşunda dayanmışdı. Bu faktın özü, Heydər Əliyevin hələ
hakimiyyətinin ilk illərində klassik Azərbaycan
ədəbiyyatının öyrənilməsinə, nəşrinə və tanıdılmasına necə
böyük önəm verdiyinin bariz sübutlarından biridir.
Həmin hadisədən iyirmi il sonra Ulu Öndər böyük Azərbaycan
şairi Məhəmməd Füzulinin 500 illik yubileyinə hazırlıq
komissiyasının iclasında Suriya səfəri zamanı Nəsiminin
məzarını necə aşkara çıxardığını xatırlayaraq demişdi: “Mən
70-ci illərdə Suriyada olarkən Nəsiminin qəbrini ziyarət
etmək üçün xüsusi olaraq Hələb şəhərinə getmişdim. Mənim
Hələbə səfərimin təşkili barədə Suriya prezidenti Hafiz
Əsədin xüsusi göstərişi var idi. Hələb şəhərinin başçıları
axşam mənə bildirdilər ki, səhər Nəsiminin qəbrini ziyarət
edəcəyəm. Ertəsi gün üç-dörd saat gözləməli oldum, çünki
qəbrin yerini bilmirdilər. Nəhayət, onun yerini bilən bir
nəfər tapdılar. Yəqin siz də bilirsiniz, Nəsiminin məzarı
ümumi qəbiristandadır. Nəsiminin törəmələri də orada dəfn
olunmuşdur. Qəbirüstü abidə və s. yoxdur, orada bu, adət
deyil. Ancaq qəbir çox yaxşı vəziyyətdə idi, ona qulluq edən
adam da var idi.”
Heydər Əliyevin bu sözləri maraqlı bir cəhətə diqqəti çəkir
ki, onu burada qeyd etməyə bilmərik. Məsələ burasındadır ki,
istər Nəsiminin, istərsə də Füzulinin qərib məzarları,
onlara yiyəlik eləyən, sahib çıxan tapılmadığı vaxtlarda
müəyyən qədər başqa statusda, başqa vəziyyətdə olmuş, sonra
isə məhz Heydər Əliyevin yüksək səviyyədə göstərdiyi maraq
nəticəsində daha yüksək statusa keçirilmişlər. 1994-cü ildə
Füzulinin anadan olmasının 500 illiyi ərəfəsində biz İraqa
gedərkən Kərbəlada artıq şairin dəfn olunduğu məzar
sökülərək yerində yol salınmışdı və Azərbaycan ziyalılarının
da məzarı Bakıya köçürmək barədə qaldırdıqları məsələ məhz
bu problemlə bağlı idi. Füzulinin 500 illik yubileyini
keçirən dövlət komissiyasının iclasındakı çıxışında Heydər
Əliyev bu ağrılı problemi də diqqətdən qaçırmayaraq bir
mütəxəssis kimi öz münasibətini bildirmişdi: “Hələ 70-ci
illərdə Füzulinin qəbrinin Bakıya köçürülmək məsələsi çox
geniş müzakirə edilirdi... O zaman belə br məlumat aldıq ki,
Kərbəlanın baş planına əsasən yol çəkilir və həmin yol
Füzulinin qəbri olan yerdən keçdiyinə görə guya şairin
cənazəsinin qalıqlarını hansısa məscidə aparmışlar. Adətən
belə hallarda qəbri başqa yerə köçürürlər. Lakin həmin
məlumat məni çox narahat etdi, çünki bu, Füzuliyə qarşı çox
böyük hörmətsizlik olardı. Şübhəsiz ki, bu halda onun
cənazəsinin qalıqlarını Bakıya gətirib ən görkəmli yerdə
dəfn edərək şairin məqbərəsini yaratmağa mənəvi haqqımız
olardı. Lakin bilirsiniz ki, bundan bir il sonra mən
Azərbaycandan getdim və işlərin sonrakı gedişindən xəbərim
olmadı. Ancaq indi öyrəndim ki, Füzulinin qəbrini başqa yerə
köçürmüşlər.”
1973-cü ildə klassik Azərbaycan ədəbiyyatının nümayəndələri
arasında ilk dəfə Nəsiminin anadan olmasının 600 illik
yubileyi bilavasitə Heydər Əliyevin xidməti sayəsində
beynəlxalq humanitar-mədəni təşkilatın – YUNESKO-nun
təntənəli tədbirləri planına daxil edildi. Həmin il
sentyabrın 22-də Heydər Əliyevin də iştirakı ilə Bakının
mərkəzi meydanlarından birində gələcək Nəsimi abidəsinin
təməli qoyuldu. Bir neçə il sonra isə yenə də onun iştirakı
ilə bu maraqlı abidənin açılış mərasimi oldu. Şairin 1973-cü
ilin payızında keçirilən yubiley tədbirlərində tanınmış
sovet şairlərindən Nikolay Tixonov, Nikolay Qribaçov, Maksim
Tank, “Kuryer YUNESKO” jurnalının baş redaktoru Sendi
Koffler, keçmiş SSRİ xalqları ədəbiyyatlarının bir sıra
görkəmli nümayəndələri iştirak edirdilər. Sonralar İraqda
Azərbaycan mədəniyyətinin səlahiyyətli nümayəndəsinə
çevrilən İraq-türkman şairi Əbdüllətif Bəndəroğlu da ilk
dəfə Nəsimi yubileyi zamanı Bakıya gəldi və bundan sonra
onun şəxsində iki qardaş xalqın – İraq türkmənləri ilə
Azərbaycanlıların 25 ildən çox davam edən ədəbi-mədəni
əməkdaşlığının bünövrəsi qoyuldu.
Azərbaycan ədəbiyyatının digər klassikləri kimi Nəsimi
yubileyinin də ədəbiyyatımıza və mədəniyyətimizə ən böyük
töhfəsi yubiley münasibətilə nəşr edilən kitablar oldu.
Şairin anadilli yaradıcılığını bütünlüklə ehtiva edən üç
cildlik əsərlərinin elmi-tənqidi mətni mərhum Cahangir
Qəhrəmanov tərəfindən hazırlandı və yubiley günlərində çap
edildi. Bakıda və Moskvada Nəsimi əsərləri Azərbaycan və rus
dillərində çapdan çıxdı. Şairin yaradıcılığının ayrı-ayrı
səciyyəvi nümunələri ingilis, fransız, alman və s. dillərə
tərcümə olundu. Akademik Həmid Araslının yazdığı “İmadəddin
Nəsimi” elmi-kütləvi monoqrafiyası da bir sıra aparıcı dünya
dillərinə - rus, ingilis, ərəb, fransız, alman dillərinə
tərcümə edilərək yayınlandı. Xalq şairi Qabilin monumental
“Nəsimi” poeması da, milli kinomuzun uğurlarından sayılan
“Nəsimi” filmi də 70-ci illərdə Azərbaycan mədəniyyət
xadimlərinin Nəsimi irsi qarşısındakı vətəndaşlıq
borclarının işığında yaranmışdı. Nəhayət, akademik Bəkir
Nəbiyevin tərtib etdiyi Nəsimi haqqında məqalələr toplusu
(rus dilində) da bu ədəbiyyat bayramının diqqətəlayiq
nəticələrindən biri idi. Həmin kitabda Azərbaycan
alimlərinin Nəsiminin dövrünə, mühitinə, şəxsiyyətinə, onun
təbliğ etdiyi hürufilik dini-fəlsəfi təliminə, şairin
əsərlərinin dil və üslub xüsusiyyətlərinə həsr olunmuş
məqalələri ilə birlikdə qonşu respublikaların bir sıra
tanınmış söz ustalarının Nəsimi ilə, bütövlükdə isə dünya
ədəbiyyatı tarixində özünəməxsus yeri və dünya ədəbiyyatının
inkişafında rolu olan orta əsrlər Azərbaycan poeziyası ilə
bağlı ürək sözləri öz əksini tapmışdı.
1993-cü ildə - İmadəddin Nəsiminin 600 illik yubileyinin
keçirilməsindən iyirmi il sonra, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının aparıcı ziyalıları ilə görüşündə Ümummilli
Liderimiz Heydər Əliyev bu tədbirin istər o dövr üçün,
istərsə də mədəni inkişafımızın sonrakı dövrləri üçün böyük
əhəmiyyətini bir daha vurğulayaraq demişdi:
“Yenə də qeyd edirəm ki, tariximiz çox zəngindir və biz bunu
vaxtaşırı xalqa çatdırmalıyıq. Xatirinizdədirmi, Nəsiminin
600 illik yubileyini qeyd etdiyimiz zaman bu, dünyada nə
qədər əks-səda doğurdu, Azərbaycanı nə qədər tanıtdı!
Nəhayət, 600 ildən sonra biz Nəsiminin Hələb şəhərindəki
məzarını tapdıq. İndi onun məzarı oraya gedən adamlar üçün
bir ziyarətgahdır. Məhz Azərbaycan xalqına mənsub olan
Nəsimi kimi nadir bir şəxsiyyəti dünya ictimaiyyətinə,
elminə, dünya mədəniyyətinə tanıtmaq, şübhəsiz ki,
xalqımızın hörmətini qaldırmaq deməkdir. Mən təkcə şairlər
haqda danışmaq istəmirəm. Nəsimi də yalnız şair deyil, həm
də alim, filosofdur.”
Nəsimi ilə bağlı keçirilən geniş miqyaslı tədbirlər
Azərbaycan mədəniyyətinin istər keçmiş SSRİ məkanında,
istərsə də onun hüdudlarından kənarda tanıdılması yolunda
mühüm vasitə idi. Yubileydə iştirak edən moskvalı şair Lev
Ozerov Nəsimini “dünya lirikasının Koperniki” adlandırmışdı.
Digər respublikaların təmsilçilərinin də xalqımız və
ədəbiyyatımız barəsində fikirləri eyni dərəcədə yüksək idi.
Ümumiyyətlə, Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə 70-ci illərdə
Nəsimi təntənələri də daxil olmaqla Azərbaycan ədəbiyyatı və
mədəniyyəti klassiklərinin yubileylərindən qədim ənənələrə
malik ədəbiyyatımızın keçmişini və inkişaf yolunu göstərmək
üçün çox böyük məharətlə istifadə olunurdu. Bu isə öz
növbəsində xalqımıza və mədəniyyətimizə çoxsaylı və nüfuzlu
dostlar qazandırırdı. Nəhayət, Seyid İmadəddin Nəsimi də
daxil olmaqla klassiklərin irsinin sistemli nəşri və tədqiqi
ədəbiyyat tariximizin ardıcıl şəkildə, bütün şəxsiyyətləri,
faktları və hadisələri ilə birlikdə sistemli olaraq
öyrənilməsini və təbliğini təmin edirdi. Bu isə özlüyündə,
bütövlükdə Azərbaycan xalqının və hər şeydən öncə ölkənin
gələcəyi olan gənc nəslin milli qürur duyğularının daha
yüksək səviyyədə tərbiyə edilməsinə əlverişli şərait
yaratmaqla xalqın gələcək mənəvi inkişafını təmin etməyə
yardım göstərirdi.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, klassik Azərbaycan
ədəbiyyatına, xüsusən onun ən böyük və fəci
nümayəndələrindən biri olan Nəsiminin həyat və
yaradıcılığının öyrənilməsinə və təbliğinə bu cür sevgi,
sayğı və qayğı Heydər Əliyev məktəbinin ən böyük yetirməsi
olan, Heydər Əliyevin istər daxili, istərsə də xarici
siyasət kursunun davamçısı və inkişaf etdirəni, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən də
yüksək səviyyədə həyata keçirilməkdədir. 2008-ci ilin noyabr
ayında Hələb şəhərində Nəsimi yaradıcılığına həsr edilmiş
Beynəlxalq elmi konfransın keçirilməsi bu sevginin və
qayğının ən bariz təzahürüdür.
Bu konfransın faydalı cəhətlərindən biri də o oldu ki,
Suriyada daha çox din uğrunda şəhid kimi tanınan Nəsimi,
Azərbaycan alimlərinin elmi məruzələrindən sonra həm də
böyük bir şair, söz sənətkarı kimi ərəb elmi dairələrinə
tanıdıldı, onun yaradıcılığı, poetik irsində özünə yer tapan
yüksək humanist fikirlərlə tanış olmaq arzusu ədəbi
dairələrdə baş qaldırdı. Nəsiminin bir sənətkar və filosof
kimi insana bəslədiyi sevgi duyğuları, kamil insan tərbiyə
etmək arzuları, şairin öz əsərlərinin örnəyində əyani olaraq
dinləyicilərin nəzər-diqqətinə çatdırıldı. Qeyd edildi ki,
Nəsiminin humanizmi, insan sevgisi bir çox sufi şairlərində
olduğu kimi mücərrəd, mistik xarakter daşımayıb, konkret
obyektə - kamil insana yönəlmişdir və böyük şair istər
zamandaşlarını, istərsə də özündən sonra gələn nəsilləri
bədii sözün qüdrəti ilə məhz bu ruhda tərbiyə etmək istəyir
və bununla da özündən öncə yaşayıb yaratmış böyük humanuist
şair və filosofların mütərəqqi ənənələrini davam və inkişaf
etdirir. “Mərhəba, insani-kamil, canımın cananəsi; aləmin
cismi sədəfdir, sənmisən dürdanəsi?!” – deyən şair
antroposentrist fikirlərini bu cür bədii örnəklərin vasitəsi
ilə öz oxucularına çatdırmağa nail olmuşdur.
Hələb konfransının bir əlamətdar cəhəti də, Nəsiminin 640
illik yubileyi ərəfəsində keçirilməsi idi. Bu, bir növ,
yubiley qabağı elmi qüvvələrin sınağa çəkilməsi, Nəsimi irsi
üzərində tədqiqatların səviyyəsinin və perspektivlərinin
müəyyənləşməsi oldu. Məlum oldu ki, böyük humanist şairin
həyat və yaradıcılığının öyrənilməsi, təbliği və nəşri
problemlərinin Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevdə narahatlıq doğurması heç də əsassız deyilmiş.
Doğrudur, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin “Azərbaycan dilində latın qrafikası ilə kütləvi
nəşrlərin həyata keçirilməsi haqqında” 12 yanvar 2004-cü il
tarixli sərəncamı ilə 25 min tirajla çap olunan kitabar
arasında Nəsiminin ikicildliyi də artıq nəfis şəkildə işıq
üzü görmüşdür, lakin təəssüf ki, eyni sözü Nəsimi
yaradıclığının yeni təfəkkür işığında, milli ideologiya
kontekstində, ən əsası isə, obyektiv elmi metodologiya
yatağında tədqiqi və təbliği haqqında demək mümkün deyildir.
Şübhəsiz ki, cənab prezidentin şəxsən marağı və qayğısı
istər 640 illik yubileyin yüksək beynəlxalq səviyyədə
keçirilməsinə, istərsə də nəsimişünaslığın sonrakı
inkişafına misilsiz təkan verəcəkdir. Xüsusilə düzgün
yeridilən daxili və xarici siyasət sayəsində milli
dövlətçiliyimizin yetişdiyi indiki yüksək inkişaf
səviyyəsində xalqımızın yetişdirdiyi dahi söz və fikir
adamlarının, böyük humanist sənətkarların bütün dünyaya
tanıdılması, dünya birliyindəki yerimizin daha da
möhkəmlənməsinə, ölkəmizin və xalqımızın layiq olduğu
mövqeyi əldə etməsinə yardım göstərəcəkdir.
Ədəbiyyat tariximiz üçün onu da qeyd etmək yerinə düşər ki,
Nəsimi irsinin öyrənilməsi, təbliği, Nəsimi mavzoleyinin
dünya standartları səviyyəsində təmiri və bərpası haqqında
yüksək Prezident təşəbbüsünün irəli sürülməsindən sonra
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda da bu yöndə alimlərin üzərinə düşən vəzifələrin
icrası baxımından yeni bir canlanma özünü göstərməkdədir.
Belə ki, Nəsimi yubileyinə hazırlıq çərçivəsində şairin
həyat və yaradıcılığı haqqında yeni elmi-kütləvi
monoqrafiyanın yazılması, həmin monoqrafiyanın ingilis, rus,
alman, fransız, ərəb, çin və b.k. dünya mədəniyyətinin
aparıcı dillərinə, eləcə də bütün türk xalqlarının dillərinə
tərcümə edilməsi və xüsusi Nəsimi saytında yerləşdirilməsi
üzərində ciddi işlər aparılmaqdadır. Bu, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslarının milli dövlətçiliyimizin
möhkəmləndirilməsi, milli dəyərlərimizin qlobal səviyyədə
tanıdılması yönündə Respublika Prezidentinin apardığı
məqsədyönlü fəaliyyətə canla-başla yardımçı olmaq və öz
üzərlərinə düşən vəzifələri yüksək elmi-təşkilati səviyyədə
yerinə yetirmək istiqamətində atdıqları addımlar kimi
qiymətləndirilə bilər. Azərbaycan klassikinə qırx ildən
sonra yeni yüksək səviyyədə qayıtmaq isə - bütövlükdə
Əliyevlərin elm və mədəniyyət tutumlu daxili siyasətinin
parlaq təzahür örnəyi kimi nəzərdən keçirilməlidir. Bu
siyasətin varislik dialektikası üçün əlamətdar olan bir
cəhəti də qeyd etmədən keçmək olmaz ki, bu da Nizami
Gəncəvinin 1981-ci ildə keçirilmiş 840 illiyi ilə İmadəddin
Nəsiminin 2009-cu ildə keçirilmiş 640 illik yubileyindəki
rəqəmlərin bənzərliyi, onların hər ikisinin Şərqdə, o
sıradan Şərqlə Qərbin qapısı sayılan Azərbaycanda da
müqəddəs rəqəm hesab edilən “40” simvolik sayı ilə
bitməsidir. Və o da yəqin ki, simvolik məna daşımamış deyil
ki, 2009-cu ildə, yəni Nizaminin vəfatından 800, Nəsiminin
doğumundan isə 640 il keçdiyi bir zaman kəsimində Azərbaycan
xalqının yetirdiyi ən böyük şəxsiyyətlərdən biri, daha
doğrusu, birincilərindən olan Ümummilli Lider, Ulu Öndər
Heydər Əliyevin Azərbaycan Respublikasında hakimiyyətə
gəlməsindən – xalqımızın və ölkəmizin taleyinə günəş kimi
doğmasından da nə az, nə çox – düz qırx il keçirdi.
Nəsiminin 600 illik yubileyi Ulu Öndərin səyi və qeyrəti ilə
qlobal miqyasda – UNESCO səviyyəsində keçirilmişdi. Ancaq bu
təşkilat sonu iki sıfırla bitən yubiley tarixlərini qutlama
prinsipini qəbul etdiyi üçün Nəsiminin 640 illiyini bu
səviyyədə keçirmək texniki cəhətdən imkansızdır. Ancaq
UNESCO-nun bu tədbirə qoşulmaması heç də Nəsimi yubileyinin
qlobal səviyyədə keçirilə bilməməsi demək deyil. Yubileyin
ən yüksək səviyyədə keçirilməsi üçün Azərbaycan dövlətinin
həm kifayət qədər vəsaiti, həm də dünya elmi dairələrində
nüfuzu və sanbalı vardır. Məhz buna görə 2009-cu ilin
dekabrında Nəsimi yaradıcılığına həsr edilmiş Beynəlxalq
elmi konfrans keçirildi. Konfransda Azərbaycan alimləri ilə
yanaşı, Suriya və İran alimləri də iştirak edərək Nəsiminin
həyat və yaradıcılığının müxtəlif problemləri barədə fikir
mübadiləsi keçirdilər. Bu kitabda həmin konfransın
materialları da diqqətən kənarda qalmamış, yeri gəldikcə bu
və ya digər elmi müddəanın əsaslandırılmasında onlardan bir
söykənəcək kimi istifadə edilmişdir. Zənnimizcə, bu cür
konfransların keçirilməsi bir ənənə halını alacaq və bu da
dünya nəsimişünaslığının ildən-ilə daha mötəbər elmi
dairələrdə söz qonusu olmasına şərait yaradacaqdır. Dünya
nizamişünaslığı, dünya füzulişünaslığı və başqa qlobal
səviyyəli Azərbaycan şairlərinin həyat və yaradıcılığını
öyrənən dünya araşdırma məktəblərinin bir qolunu da dünya
nəsimişünaslığının oluşduracağına heç bir şübhə yoxdur.
Beləliklə, tarix neçənci dəfə sübut etdi ki, yalnız fər
sahibi, ərdəmli, qədirşünas varislərin olduğu ölkələrdə
ədəbiyyat və mədəniyyət zəncirindəki mühüm halqaların
qırılmazlığı təmin edilir və məhz o xalqların ədəbiyyatı
dünya miqyasında öz tanıtımını və təsdiqini tapa bilir başqa
xalqların arasına yayıla bilir ki, həmin xalqların liderləri
qlobal səviyyədə hörmət sahibi olsun, sözü kəsərli və
keçərli olsun, öz doğma ədəbiyyatının və mədəniyyətinin
təəssübünü çəkə bilsin və yeri gələndə bu milli sərvətin
əsil qiymətini başqalarına da bildirməyə qeyrəti və cürəti
çatsın. Klassik ədəbiyyatımızın başqa böyük nümayəndələri
kimi, İmadəddin Nəsiminin də bəxti bu barədə məhz ona görə
gətirmişdi ki, tarix Azərbaycana Heydər Əliyev kimi
qədirşünas bir dühanı bəxş eləmişdi və bu dahi şəxsiyyət özü
kimi dahiləri tarixin sükut buzundan qopararaq öz millətinə
və təkcə öz millətinə deyil, həm də bütün bəşəriyyətə
xidmətə, insanlığın mədəni səviyyəsinin yüksəldilməsinə,
insanlarda insani sifətlərin tərbiyəsinə, dahi humanistlərin
ən böyük arzusu olan kamil insanın formalaşdırılmasına cəlb
edə bilmişdi.
***
Bu gün dahi Azərbaycan şairi Seyid İmadəddin Nəsiminin qərib
qəbri div xislətli insanların əmri ilə yağış kimi qədim
Hələb şəhərinə yağan mərmilərin, bombaların, raketlərin
zərbəsi altında zülüm-zülüm ağlamaqdadır. Bu nalələr, göz
yaşları təkcə şairin öz taleyi üçün deyil, keçmişin acı
faciələrindən ibrət almadığı üçün bu faciələrin içində bu
gün də qovrulan bəşəriyyətin taleyi üçün tökülür...
Bir sıra təzkirələrdə Nəsimi “türkman” (“türkmən”),
bəzilərində “türk” kimi göstərilmiş, Fuad Köprülüdən
etibarən Türkiyədə “azəri ləhcəsi ilə” yazan bir türk şairi
kimi təqdim edilmişdir. İlkin qaynaqlarda və Nəsiminin bir
məşhur beytində onun “türkman” adlandırılması Türkmənistanda
onun türkmən, İraqda isə İraq türkmanlarına mənsub olduğu
versiyasını irəli sürülməsinə səbəb olmuşdur. Lakin
yaradıcılığının ilk dövründə böyük İran şairi Hafiz Şirazi
ilə dostluq münasibətində olan, daha sonra isə təriqət
baxımından Fəzlullah Nəimiyə bağlanan Nəsiminin 1394-cü
ilədək ömrünün məlum illəri İraqla deyil, İranla bağlıdır.
Bu ərazi isə daha çox Azərbaycan türklərinin məskunlaşdığı
yerlər sırasındadır. Bu da məlum bir həqiqətdir ki, islamı
qəbul edəndən sonra bütün oğuz türkləri “türkman”
adlandırılmış, XVI yüzilliyədək bu adla tanınmış, XVI
yüzillikdən etibarən isə “türk” etnonimi bu etnik qrupa
mənsub olan əksər xalqlar üçün ümumi bir ad kimi
işlənmişdir.
1387-ci ildə hürufiliyi qəbul etdikdən sonra Nəsimi təxminən
30 il ərzində iman gətirdiyi ideyaları təbliğ etmək üçün
Yaxın Şərqin bir sıra şəhərlərini gəzmiş, nəhayət, 1417-ci
ildə Suriyanın Hələb şəhərində ona alçaqcasına şər ataraq,
küfrdə günahlandıran mürtəce din xadimlərinin fitvası ilə
günahsız yerə qətlə yetirilmişdir. Əlamətdardır ki, bu
sətirlərin müəllifi 2008-ci ilin noyabrında akademik Bəkir
Nəbiyevin rəhbərliyi ilə Suriyanın Hələb şəhərində keçirilən
Beynəlxalq Nəsimi konfransında iştirak edərkən, Hələb
müftisi, mürtəce ruhanilərin şərinə düşmüş Azərbaycan
şairinin nahaq qətli üçün Azərbaycandan gəlmiş nümayəndə
heyəti qarşısında üzr istədi... Ancaq eyni zamanda onu da
qeyd etdi ki, Nəsiminin qətlində hələblilər deyil, başqa
ölkələrdən gəlmiş din xadimləri günahkar olmuşlar. O da
maraqsız deyildir ki, şairin qətlinə fitva verənlərdən biri
elə onun öz soydaşı – milliyyətcə türk olan və ərəb
mənbələrində “Şənqaşi” kimi qeyd edilən “Çanaqçı” soyadlı
bir türk ruhanisi olmuşdur. Elə o dövrdəki Hələb canişini
Yaşbək də türk olduğu halda böyük türk şairinin edamına
rəsmi don geyindirmək üçün dəridən-qabıqdan çıxmış və
nəhayət, sultana yalan məlumat vermək bahasına olsa da, öz
çirkin məqsədinə nail olmuşdur.
Hər halda, Nəsiminin faciəli, hər şeydən öncə isə, günahsız
ölümü onu xalq arasında daha da populyarlaşdırmış, bir növ
əzabkeş müqəddəslər cərgəsinə daxil etmiş, şairin şəhidlik
zirvəsinə yüksəlməsi nəticəsində onun məzarı ziyarətgaha
çevrilmişdir. Nəsiminin qərib-qürbət eldəki
məqbərəsində-təkyəgahında onun dəfn olunduğu gündən bu günə
qədər mücavirlik edən və Nəsimi soyadını daşıyanların isə,
şairin nəslindən olmaları barədə irəli sürülən mülahizələr,
şübhəsiz ki, tarixi həqiqətdir.
***
Seyid İmadəddin Nəsimi Azərbaycan xalqının və bəşəriyyətin
ölməz humanist şairi, insansevər filosofudur. Onun
ölməzliyinin sübutlarından biri də - cismani ölümündən 600
il keçəndən sonra da qədirbilən xalqı tərəfindən daim yad
edilməsi, sevilməsi və şərəfləndirilməsidir.
Azərbaycanda Nəsimi festivalının keçirilməsi və bunun
periodik xarakter daşıması, Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab İlham Əliyevin Sərəncamları ilə şairin 650
illik yubileyinin yüksək səviyyədə keçirilməsi və 2019-cu
ilin “Nəsimi ili” elan edilməsi bu sevginin və
qədirbilənliyin bariz örnəyidir.
Heç şübhəsiz ki, bundan sonra yüzillər keçəcək, minillər
keçəcək, ancaq nə “daimi və dönməz olan” (Heydər Əliyev)
dövlət müstəqilliyimizə xələl gələcək, nə də İmadəddin
Nəsimiyə və başqa klassiklərimizə, eləcə də xalqımızın tarix
boyu yetirdiyi başqa böyük şəxsiyyətlərə olan sevgi
səngiyəcək! Tam əksinə: dövlət müstəqilliyimiz ildən-ilə
daha da möhkəmlənəcək, dahilərimizə sevgimiz və diqqətimiz
ildən-ilə daha da artacaq!
***
Mirzə Fətəli Axundzadə adına Azərbaycan Milli Kitabxanasında
hazırlanmış biblioqrafiya da İmadəddin Nəsimiyə göstərilən
sevgi və diqqətin növbəti təzahürüdür. Bu yöndə ölkəmizin
baş kitabxanasında məhsuldar işlər aparılır, xalqımızın
üzünü dünya miqyasında ağardan dahilərimizin həyat və
yaradıcılığını daha yüksək səviyyədə təbliğ etmək, dünya
miqyasında tanıtmaq üçün qiymətli biblioqrafik əsərlər
hazırlanıb nəşr edilir. Bu cür əsərlərin sırasında Nəsimi
biblioqrafiyası da öz layiqli yerini tutdu.
Düşünürük ki, “Nəsimi ili”nin sanballı yekunlarından biri
kimi, “Nəsimi biblioqrafiyası” da nəsimişünasların və
bütövlükdə nəsimisevərlərin masaüstü kitabı kimi gələcəkdə
də Azərbaycanın mədəni-mənəvi sərvətlərinin təbliğində və
təşviqində öz layiqli rolunu oynayacaqdır.
Teymur Kərimli,
AMEA-nın M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun direktoru,
akademik |