Tarixi-əhəmiyyətli və ağır dövrlərdən birində öz xalqının, Qafqazın türk
əhalisinin maraqlarını müdafiə edən, türk özünüdərketmənin maariflənməsi
və çiçəklənməsi naminə bütün həyatı boyunca özünü riskə ataraq,
dəfələrlə həbslərə məruz qalaraq, 1937-ci ildə faciəvi aqibətə qovuşmuş
görkəmli maarifçi, publisist, mollanəsrəddinçi, ictimai-siyasi xadim. XX
əsrin astanasında Qafqaz türk xalqlarının liberal ideyalarının, milli
özünüdərketmə, sosial formalaşma və mədəniyyət proseslərinin
katalizatoru, adı və yaradıcılığı 1980-ci illərdə məktəb proqramına
qədər yüksəlsə də, bu gün Azərbaycanın dar çərçivəli akademik dairəsində
arxivlərin rəflərində öz əhəmiyyətini itirmiş kitab və dərsliklərə
sığınaraq tozlanmaqdadır. Biz öz tariximizi tanımaq istəyirikmi?
Ömər Faiq Nemanzadə kimdir? Qısa məlumatlı arayış.
– Həyatı – 24 dekabr 1872-ci il – 10 oktyabr 1937-ci il, doğulduğu yer –
Gürcüstan qəzasının Axalsıx şəhərinin Azğur kəndi. Ahıska (Məhsəti)
türkü.
– İstanbulda həmin dövrlər liberal ideyaların ocağı sayılan «Darüş-Şəfəq»
seminariyasında təhsil alır (1891).
– 1893-1903 – Azərbaycan məktəblərində (Şəki, Gəncə, Şamaxı, Bakı) aktiv
maarifləndirici fəaliyyət göstərir.
– 1903-1917 – publisistik fəaliyyətinin çiçəklənmə dövrü: məqalələri
Qafqazın «Şərqi-Rus», «Tərcüman», «İqbal», «Əkinçi» və s. bir çox
qabaqcıl qəzetlərində 40-dan çox təxəllüs altında dərc olunur.
– Dostu və silahdaşı Cəlil Məmmədquluzadə ilə birlikdə Tiflisdə «Qeyrət»
nəşriyyatını və «Molla Nəsrəddin» jurnalını təsis edir; Qafqazda
inqilabi dövrün başlanğıcına – 1917-ci ilə kimi özünü jurnala və
publisistik fəaliyyətə həsr edir.
– 1917-ci ildə hakimiyyətsizlik, quldurluq və erməni dəstələrinin
Ahalsıxdakı terrorçuluq fəaliyyəti şəraitində türklərin milli
maraqlarının müdafiəsi məqsədilə Axalsıxa qayıdır. Qafqaz Türk Cənub-Qərbi
Respublikanın (həmçinin Qars Respublikası kimi tanınan) Nazirlər
Şurasının 1-ci sədri olur. Anti-türk siyasi şiddətinə qarşı çıxış edir,
1918-ci il ərzində üç dəfə həbs olunur (istinad: Əhməd Cavadın
xatirələri). Azad edildikdən sonra, 1919-cu ildə Bakıya gəlir və burada
Azərbaycan Parlamentinin tapşırığı ilə ölkənin Polis İdarəsinə rəhbərlik
edir. 1920-ci ildə, əvvəlki kimi, türk əhalisinin maraqlarının müdafiəsi
məqsədilə artıq sovetləşməkdə olan Gürcüstana qayıdır. Orada Gürcüstanın
o vaxtkı faktiki hakimiyyətinə Müsəlman Sektorunun Sədri qismində,
Gürcüstanın İnqilab Komitəsinə MİK-nin 10 üzvündən biri kimi dəvət
olunur. Onun yeni sovet hakimiyyətinin təşəkkül tapdığı bir dövrdə
Gürcüstan müsəlmanlarının müdafiəsi fəaliyyəti o dərəcədə səmimi və ağrı-acılı
idi ki, raportları bugünədək maraqla oxunmaqdadır.
– O dövrlər səs salmış «Gürcü işi» adlı əməliyyatının (1922) başlanması
ilə özünün Gürcüstandakı ictimai-siyasi fəaliyyətini dayandırır və
1923-cü ildə Azərbaycana, Gəncəyə köçüb, Gəncə Kənd Təsərrüfatı
Texnikumunun direktoru vəzifəsində çalışır, 1924-cü ildə isə Azərbaycan
SSR-nin Milli Təhsil Komitəsinə təyin olunur. Milli maariflənmənin
inkişafında fəal iştirak edir, yeni dərsliklərin və dərs vəsaitlərinin
yaradılması prosesinin təşəbbüskarı olur. 1927-ci ildə pensiyaya
çıxdıqdan sonra Ömər Faiq XX əsrdə Qafqazda Azərbaycan mədəniyyəti və
mətbuat tarixi üçün son dərəcə əhəmiyyətli olan «Memuarlar»ı üzərində
çalışır. Lakin müəllif işini başa çatdıra bilmir. 1937-ci ilin 16 iyul
tarixində Ömər Faiq Gürcüstanda, Axalsıxın rayon prokuroru Odabaşyanın
əmri ilə Türkiyənin xeyrinə casusluqda təqsirləndirilərək həbs olunur.
Üç aydan sonra, oktyabrın 10-da Gürcüstan SSRİ-nin Daxili İşlər
Komissarlığı yanında fəaliyyət göstərən «Üçlüyün» qərarı ilə
güllələnərək qətlə yetirilir.
Bu gün «Molla Nəsrəddin» Azərbaycan cəmiyyətinin kütləvi şüurunda yalnız
Cəlil Məmmədquluzadənin adı ilə əlaqələndirilir. Lakin Azərbaycan
mətbuatının, xüsusilə də «Molla Nəsrəddin» jurnalının və «Qeyrət»
nəşriyyatının tarixi ilə maraqlanan hər bir kəs bunun heç də belə
olmadığını anlayacaqdır. Çox təəssüf ki, son onillikdə Ömər Faiq
Nemanzadənin Cəlil Məmmədquluzadə ilə yanaşı jurnalın banisi, təsisçisi
və müəllifi olaraq oynadığı rol təxəyyüllərdən o dərəcədə silinib ki,
bir çox hallarda onun adı jurnala aidiyyəti olan şəxs kimi xatırlanmır.
Ömər Faiq Nemanzadənin jurnalın istər yaradılma, təsis olunma və nəşr
olunma ideyasına, istərsə də bütünlükdə yazıçılıq məzmununa bilavasitə
və birbaşa aidiyyəti vardır. Jurnal fəaliyyətinin son mərhələsində,
1921-ci ildən sonra sovet təbliğatının alətinə çevrildi və həmin vaxt
Ömər Faiq artıq bu yeni, dəyişdirilmiş jurnalda çalışmadı, «satiranın»
sovet variantında iştirakdan imtina etdi. Ömər Faiqin qızı Kamilə
Nemanzadənin və Cəlil Məmmədquluzadənin həyat yoldaşı Həmidə xanımın
sözlərinə görə, Ömər Faiq Cəlil Məmmədquluzadənin son günlərinə və demək
olar ki, həyatının son anlarına kimi onun yaxın dostu qalır: Cəlil
Məmmədquluzadə 1932-ci ildə Ömər Faiq yanında dünyasını dəyişir. Ömər
Faiq dostunu Bakıda torpağa tapşırır.
Ömər Faiq Nemanzadə güllələndikdən sonra liberal dünyagörüşü və türk
xalqlarının tərəqqisinə bəslədiyi ümidlərdən dolayı onun adı Sovet
İttifaqı dağılana qədər, demək olar ki, heç yad edilmədi. Yalnız
müstəqil Azərbaycanda arxivlərin ilk növbədə elmi dairələrə, sonra da
geniş ictimaiyyətə açılması ilə onun həyatının yetmiş il boyunca dilə,
qələmə gətirilməyən bir çox faktları aşkara çıxdı. 1956-cı ildə keçmiş
güllələnmiş «xalq düşmənləri» ilə yanaşı Ömər Faiqin də bəraət aldığına
baxmayaraq, Azərbaycan ziyalılarının və elmi dairələrinin qorxu hissi o
dərəcədə dərin idi ki, adı hələ də çəkilməməyə davam edirdi. Sovet
dövründə təsbit olunmuş ideoloji ehkamlara sadiq qalan alimlər və
tədqiqatçılar Ömər Faiqin qeyri-münasib idealları ilə dünyagörüşünü
görməzlikdən gəlməyə üstünlük verirdi. Yalnız 80-ci illərin ortalarına
yaxın bəzi ədəbiyyatşünaslar – o dövrün canlı şahidləri onun adını dilə
gətirməyə cürət edir. Ömər Faiq Nemanzadənin yaradığılığının bərpası ilk
dəfə tədqiqatçı-alim Şamil Qurbanov tərəfindən həyata keçirilmişdir:
«Təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki, Ö. F. Nemanzadənin publisistik irsi
hələ lazımınca öyrənilməmiş, xüsusən onun “Molla Nəsrəddin” jurnalı ilə
bağlı fəaliyyəti, demək olar ki, tam açılmamışdır: imzalar ətraflı
öyrənilməmişdir, ayrı-ayrı felyeton və məqalələrin əsl sahibi
müəyyənləşdirilmədiyindən onların kimin qələmindən çıxdığı hələ ki, sirr
olaraq qalmaqdadır. Ə. Mirəhmədovun haqlı olaraq dediyi kimi “vaxtı ilə
Faiqin “Molla Nəsrəddin” tarixindəki mövqeyi, “Qeyrət”in təşkil və idarə
edilməsindəki rolu yad edilmir və layiqincə qiymətləndirilmirdi; onun
mühüm xidmətlərindən bir qismi dostu Məmmədquluzadənin adına yazılırdı”.
Tədqiqatçı-filosof F. Vahidov da bu fikirdədir ki, C. Məmmədquluzadəyə
aid edilən “Zarafat”, “Bir boçka su”, “Bibiheybət ziyarətgahı” və s.
Felyetonlar Ömər Faiqindir. Mərhum alim Muxtar Qasımov da C.
Məmmədquluzadəyə isnad olunan bir sıra felyetonun Ömər Faiqə
məxsusluğunu iddia edirdi. Hər halda bu məsələnin tam həlli gələcək
tədqiqatçılarını gözləyir». Ş. Qurbanov fikrini tamamlayaraq, yazır: «nə
öz sağlığında, nə də son vaxtlara qədər Ömər Faiqin əsərləri toplanıb
kitab şəklində çap olunmamışdır. Yalnız bu sətirlərin müəllifi ilk dəfə
onun publisistik irsinin çox cüzi bir hissəsini (1983) və xatirələrini
(1985) çap etdirmişdir. Hazırda publisistin əsərlərinin əksəriyyəti
böyük çətinlik hesabına da olsa, toplanmışdır. Buraya qəzet və jurnal
məqalələrindən, ədəbi-bədii yazılardan, felyetonlardan əlavə ədibin
əsərləri, arxiv materialları, bir sıra məruzələri də daxil edilmişdir.Ömər
Faiq 40-dan çox gizli imzalardan istifadə etmişdir. Bunların əksəriyyəti
onun publisistik fəaliyyətinin ən geniş və sərbəst meydanı olan “Molla
Nəsrəddin” səhifələrindədir. Lakin indiyə qədər onlar seçilmədiyindən
bir hissəsi ya Cəlil Məmmədquluzadənin əsərlərinə daxil edilmiş, ya da
müəllifi müəyyənləşdirilməmişdir. İndi tam inamla demək olar ki, məşhur
“Erməni və müsəlman qadınları“, “Qafqaz Şeyxülislamına iki dənə açıq
məktub” kimi çox əhəmiyyət və XX əsrin əvvəllərinə geniş ictimai rəy
oyatmış yazırlar Ömər Faiqindir». (Şamil Gurbanov, Ömər Faiq Nemanzadə,
Azərbaycanın Görkemli Adamları, Bakı, 1992)
Ömər Faiq Nemanzadənin publisistik və ictimai-siyasi fəaliyyətinin
öyrənilməsi bizim tarixi prosesləri dərk etməyimiz üçün son dərəcə mühüm
məsələ olmaqla yanaşı, XX əsrlərin əvvəllərində Rusiya imperiyasının
Qafqazda türk xalqlarının reallıqlarının bərpasında son dərəcədə
əhəmiyyətli bir töhfə olardı. Həmin dövr regionda iki sivilizasiyanın –
Rusiya imperiyasının və onun Cənubi Qafqazda müsəlman əhalisinə olan
münasibətində hərbi-feodal mahiyyət daşıyan müstəmləkəçilik siyasəti ilə
təmsil olunan xristyanlığın və XIX əsrin ikinci yarısının Avropa
dövlətləri ilə müqayisədəki zəifliyinin Qafqazın müsəlman
ictimaiyyətinin, ziyalılarının və ruhanilərinin getdikcə daha çox
müzakirə mövzusuna çevrilən ənənəvi islamın mövcud olduğu bir dövr idi.
Bu, bir tərəfdən öz xalqının cahilliyinə, digər tərəfdən də Rusiyanın
sivilizasiyanın yayılmasına qarşı olan iradlarına realist və tənqidi
yanaşma sərgiləyən yeni formasiyalı təhsilli bəylər təbəqəsinin
yarandığı dövr idi. Həm də Avropa nümunəsindən ilhamlanma, Rusiya
müstəmləkəçilik quruluşuna zidd sayılan sosial Avropa dəyərləri,
liberalizm ideyaları ilə tanışlıq dövrü idi. Qafqazda regionun siyasi
həyatından kənarlaşdırılmış türk əhalisinin hökm sürən passivliyi,
asılılığı və durğunluğu haqlı olaraq ziyalıların narahatlığına səbəb
olmaqda idi. Mətbuat sıxışdırılmış, məngənə arasında qalmış ənənəvi
cəmiyyətin ideallarının və məfkurələrinin yayımlana biləcəyi yeni əsas
prosesi, yeganə effektiv kommunikasiya mexanizmi idi.
Yuxarıda qeyd edildiyi kimi, Ömər Faiqin həyatının öyrənilməsinə və
zəngin külliyyatının toplanaraq nəşr olunmasına ancaq 1980-ci illərin
ortalarından sonra başlanmışdır.Professor Şamil Qurbanovun sayəsində
Ömər Faiqin çoxşaxəli yaradıcılığı elmi dövriyyədə və geniş
ictimaiyyətdə tanındı. Çox təəssüf ki, Qurbanovun əsərləri və kitabları
rəqəmsal formata keçid dövründə köçürülüb, çap variantında yenidən nəşr
olunmamışdır.
P.S. Mən, Ülvi Pepinova, Ömər Faiq Nemanzadənin böyük qızı Kamilə
Nemanzadənin ailəsində anadan olmuşam və atasının dahi və şərəfli həyat
və yaradıcılığının xatirəsini ömrü boyunca necə qoruyub-saxladığını
müşahidə etmişəm. O, bizə satirikin öz xalqının milli ləyaqətinin
təşəkkülündəki əhəmiyyətini şərh etmişdir. O, güllələnmiş «xalq
düşməninin», sonradan da sürgün edilmiş bir millətin qızı olduğunu heç
vaxt gizlətmədi. O, mənim nənəm idi.
Bununla əlaqədar olaraq, Ömər Faiq Nemanzadənin yaradıcılığına və
fəaliyyətinə həsr olunmuş azərbaycan, rus, ingilis və türk dillərində
olan omarfaig.info xatirə-məlumat saytının işə düşməsini elan etmək
istərdik.
Sənədlərin azərbaycan dilinə tərcümə olunmasında və ümumi iş prosesində
dəstək olduğuna görə mən, Bakı Dövlət Universitetinin jurnalistika
fakültəsinin “Beynəlxalq jurnalistika” kafedrasının magistr pilləsinin
məzunu Günel Hüseynovaya dərin təşəkkürümü bildirirəm.
Ömər Faiqin «Molla Nəsrəddin» jurnalındakı nəşrləri, digər jurnal və
qəzetlərdə dərc edilmiş məqalələri, oçerkləri, felyetonları və əlbəttə
ki, memuarları da daxil olmaqla, bizə gəlib çatmış əsərlərinin bir qismi
kifayət qədər geniş həcmli olduğu üçün, sayt tədricən və müntəzəm
şəkildə yeni materiallarla dolğunlaşacaqdır. Bizim saytda Ömər Faiqin
yaradıcılığını az-çox tanıyanların və məzmunu ilə yaxından tanış
olanların sitat gətirdiyi «Mən kiməm» adlı ilk nəşri onun öz xalqının
cahilliyinin və durğunluğunun səbəblərinin böyük ağrı-acı ilə dərk
etməsinə həsr olunmuşdur.
Ülvi Pepinova(nəticəsi)
Rəssam.
|