XX əsrin bəşəriyyətə bəxş etdiyi böyük şəxsiyyətlərdən biri
bəstəkar Qara Qarayevdir. O, musiqimizdə gələcəyə yeni
yollar açan novator sənətkar idi. İllər boyu onun parlaq
musiqisi, çoxşaxəli musiqi fəaliyyəti, alovlu publisistikası
Azərbaycan və eləcə də bütün Sovet musiqisinin inkişafına
təsir göstərmişdur.
Qara Əbülfəz oğlu Qarayev Azərbaycan və SSRİ Xalq artisti,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, SSRİ və Azərbaycan Döv- lət
mükafatları laureatı, Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
həqiqi üzvü olmuşdur.
Qara Qarayev XX əsri musiqi termini ilə “molto accelerando
ecrescendo” kimi müəyyənləşdirmişdir. Bu terminin mənası
hərəkəti sürətləndirib səslənməni gücləndirmək deməkdir.
Qeyd edək ki, bəstəkarın özü həyatda bu tempə riayət edərək
yazıb yaratmışdır. Qarayevin hər bir əsərinin premyerası
musiqi həyatımızın xüsusi hadisəsinə, bayramına çevrilmiş,
musiqimizdə bir dönüş yaratmışdır. Belə əsərlərdən “Yeddi
gözəl” və “İldırımlı yollarla” baletlərini, Üçüncü
simfoniyanı və skripka üçün konsertini, “Don Kixot” simfonik
lövhələrini, “Leyli və Məcnun” simfonik poemasını, “Çılğın
Qaskoniyalı” musiqili komediyasını və başqa əsərlərini
göstərmək olar. Bu, əlbəttə bəstəkarın yazdığı əsərlərin
yalnız bir hissəsidir, hələ bir sıra əsərləri də
tamamlanmamış, arxivində qalmışdır. Onlardan Xəzər
neftçilərinin həyatına həsr edilmiş “Uşaqlarsız şəhər”
oratoriyası, Anri Barbüsun əsəri əsasında yazdığı “Zəriflik”
mono operası və bəstəkarın həyata keçməyən son planlarından
– yeddi muğam əsasında yenə “Leyli və Məcnun” mövzusunda
sintetik musiqili səhnə əsəri, tamamlanmamış Dördüncü
simfoniya və s. “Müasirlik mənim qəlbimi daha çox
həyacanlandırır” deyə etiraf edən bəstəkar məzmun, forma,
musiqi dili etibarilə əsl mənada müasir musiqi əsərləri
yaratmışdır. Onun yaradıcılığının əsas xüsusiyyəti
Azərbaycan musiqi ənənələrinə əsaslanıb dünya musiqisinin
son nailiyyətlərini mənimsəməsi və bu sənətlərin üzvi
surətdə birləşməsini, sintezini yaratmasıdır. Qarayev
yaradıcılığının bu cəhətini onun müəllimi, böyük bəstəkar
D.Şostakoviç belə qeyd edirdi: “Qara Qarayev mənim ən çox
sevdiyim bəstəkarlardan biridir. Onun musiqisinin
müvəffəqiyyətinin sirri isə milli ənənələri, klassik irslə,
ən müasir musiqi formalarının parlaq, yalnız onun
özünəməxsus tərzdə birləşdirilməsidir”.
Qarayevin musiqisi sözün əsl mənasında beynəlmiləl keyfiyyət
daşıyan bir sənətdir. Bu musiqi milyonlarla ürəkləri
hərarətilə, emosionallığı ilə fəth etmiş, müasirliyi,
fəlsəfəliyi ilə düşündürmüşdür. Bu musiqi əsərləri ABŞ-də,
İngiltərədə, Fransada, Almaniyada, Misirdə, Türkiyədə,
Rusiyada, Polşada, Çexiyada, Rumıniyada və başqa bir çox
ölkələrin səhnələrində uğurla səslənmişdir.
Bəstəkarın əsərləri üçün seçdiyi ədəbi mövzular da yalnız
milli ədəbiyyatımızla məhdudlaşmırdı. O, yaradıcılığında
Nizami, Səməd Vurğun, Rəsul Rza poeziyasıyla bərabər,
Şekspir və Servantes, Puşkin və Ömər Xəyyam, Lermontov və
Lope de Veqa obrazlarına müraciət etmiş, müasirləri olan
Nazim Hikmət, Lenqston Hyuz, Vsevolod Vişnevski, Piter
Abrahams kimi XX əsr sənətkarlarının əsərlərindən
ilhamlanmışdır.
Qarayevin yaradıcılığının bir önəmli özəlliyini də göstərmək
istərdik. Afrikadan Vyetnama qədər müxtəlif xalqların musiqi
folkloru Qarayevin yaradıcılıq süzgəcindən keçib yeni
keyfiyyət almışdır. Biz bəstəkarın müxtəlif xalqların
həyatını əks etdirən, müxtəlif millətlərin musiqi folkloruna
əsaslanan əsərlərini dinlədikdə onların məhz Azərbaycan
bəstəkarı tərəfindən duyulub yazıldığını deyə bilərik. Bu
cəhətdən bəstəkarın “İldırımlı yollarla” baletinin
musiqisini, Alban rapsodiyasını, Vyetnam süitasını, “Don
Kixot” simfonik lövhələrini, bir sıra dram əsərlərinə və
kinofilmlərinə yazdığı musiqini misal gətirə bilərik.
Bəstəkar özü də bu barədə belə yazırdı: “Bəzən yaradıclıqda
milli ənənələr sövq-təbii meydana çıxır. Mən ispan, bolqar,
vyetnam mövzuları əsasında musiqi yazıram. Mənə isə deyirlər
ki, bu əsərlərdə mənim milliyətimin, mənim Azərbaycan
əllərimin izi qalır. Mən bunun necə baş verdiyini
aydınlaşdıra bilmirəm və bu barədə heç düşünmürəm”.
Hər bir böyük sənətkar kimi Qarayevin yaradıcılığında da
millilik özünəməxsus bir formada təzahür edir. İlk iri
həcmli əsəri “Ürək mahnısı” kantatasında, “Leyli və Məcnun”
simfonik poemasında, C.Hacıyevlə yazdığı “Vətən” operasında,
“Yeddi gözəl” və “İldırımlı yollarla” baletində biz onun
musiqisinin milliliyini aydın surətdə hiss etdiyimiz kimi,
son illərdə yazdığı 3-cü simfoniyasında, skripka və orkestr
üçün konsertində, fortepiano üçün yazdığı prelüdlərin son
dəftərində və 12 fuqada da duyuruq. Bu əsərlərdə millilik
müxtəlif şəkillərdə ifadə olunub ki, bu da təbiidir.
Millilik özü dəyişməz bir keyfiyyət deyil, eyni bir
bəstəkarın müxtəlif yaradıcılıq mərhələlərində də inkişaf
edir, dəyişir.
Çox maraqlı və səciyyəvi haldır ki, bəstəkarın son
əsərlərini eşidən Qərb musiqiçiləri dəfələrlə etiraf
etmişlər ki, Qarayevin bu əsərləri Qərb “Seriyaçıları”nın
əsərlərinə heç bənzəmir. Bu da təbiidir ki, dodekofoniya
bəstəkar üçün heç vaxt bir məqsəd rolunu oynamamış, yalnız
texniki vasitə idi. Elə ona görə son səhnə əsəri olan
“Çılğın Qaskoniyalı” müziklində bəstəkar artıq bu vasitədən,
bu üsuldan istifadə etməmişdir.
Hələ 1961-ci ildə Amerika Birləşmiş Ştatlarının Los- Anjelos
şəhərində keçən Beynəlxalq musiqi festivalından qayıdan
Qarayev öz təəssüratını ifadə edərək belə demişdir: “Biz
onlardan əlli il geri qalmışıq”. Elə bundan sonra o, Qərbin
musiqi sistemlərini, texnologiyasını öyrənməyə başlayır və
bunun üçün çox vaxt, güc, enerji sərf edir.
Bu baxımdan alimin “Вопросы Литературы” jurnalındakı
müsahibəsi ilə tanış olmaq maraqlıdır. Bəstəkar etiraf edir
ki, müasir musiqi sistemlərinin, həmçinin dodekofoniyanın
nəzəriyyə və təcrübəsinin əsaslarını öyrənmək üçün çox vaxt
sərf edib. Lakin bu yazı texnikasını bəstəkar Şönberqdən
(həmin texnikanın yaradıcısıdır – Z.S.) fərqli olaraq digər
etik və estetik məqsədlər üçün istifadə etmişdir. O, yazır
ki, “3-cü simfoniyada mən yeni dilin müasir dövrün ruhunu
daha gözəl əks etdirməyə qadir olduğunu deməyə çalışmışam.
Bu dil yaradıcı individuallığı məhv etmir və musiqini milli
özünəməxsusluqdan da məhrum etmir. Belə ki, Şönberq
texnikasının qaydaları çərçivəsində 3-cü simfoniyada milli
Azərbaycan mövzusu verilir. Mənə elə gəlir ki, bu çox şey
deməkdir”.
Qayaev müxtəlif illərdə, müxtəlif məqalə və çıxışlarında
Azərbaycan musiqi mədəniyyətində Şərq və Qərbin sintezi,
vəhdəti haqqında danışırdı. O, bu sintezi Şərq və Qərbin
mücərrəd toqquşmasında deyil, onların milli mədəniyyətinin
yaradıcı təcrübəsinin qarşılıqlı əlaqəsində, beynəlmiləl
yaxınlığında görürdü.
Bu barədə başqırd yazıçısı R.Həkimova verdiyi müsahibədə
Q.Qarayev Qərbin və Şərqin lap əvvəldən onun təhsilində,
yaradıcılığında vəhdətdə olduğunu qeyd edirdi: “Axı mən
oxumağa Bakıda Hacıbəyovda başlamışam, Moskvada Şos-
takoviçdə isə təhsilimi bitirmişəm. Ona görə Qərb və Şərq
lap əvvəldən məndə bir vəhdət təşkil etmişlər. Mən sanki iki
ananın oğluyam”.
Müsahib Həkimovun Azərbaycan musiqisinin dünya musiqisinə nə
dərəcədə inteqrasiya olması barədə sualına bəstəkar belə
cavab vermişdi: “Bu bizik, bu da dünyanın nailliyyətləridir.
Belə fikirləşmək düzgün deyil. Axı biz də bu dünyanın bir
hissəsiyik və bizim bugünkü işimiz ümumdünya işinin bir
hissəsidir”.
Qara Qarayevin Üçüncü simfoniyası 1965-ci ildə yazılmış və
ilk dəfə Moskvada böyük uğurla ifa olunmuşdur. Əsərin
mərkəzində dayanan obraz Azərbaycan milli xarakterinin
müasir mərhələsini əks etdirir. Xalqların azadlıq uğrunda
mübarizəsi, dövrün yaraları – Xirosima və Osvensim, uzaq
məmləkətlərin faciəsi, kosmosun fəthi, bir sözlə atom
əsrinin bütün təzadları onu düşündürür. Belə mürtəkkəb
müasir insan obrazını yaratmaq üçün asan, keçilmiş yollarla
irəliləmək mümkün deyildi. Bəstəkarın musiqi dilindəki
mürəkkəblik də məhz məzmunun xarakterindən doğurdu. Bəstəkar
ən müasir vasitələrdən də məzmuna müvafiq olanları seçmiş,
ən qəliz səslənmələrədən qorxmamışdır. Üçüncü simfoniyada
bəstəkar müasir dünyanın geniş panoramasını təsvir etməyə
çalış- mamışdır. O, müasir dünyanın problemlərinin konkret
insan şüurunda əksini, insan xarakterində inikasını, insan
obrazının süzgəcindən keçməsini göstərməyə çalışmışdır.
Bəlkə elə buna görə də bəstəkar böyük simfonik orkestrə
müraciət etməmişdir. O kamera orkestrinin imkanlarına
əsaslanmış və bu imkanlardan böyük məharət və istedadla
istifadə etmiş, yığcam, lakonik musiqi əsəri yaratmağa
müvəffəq olmuşdur.
Qara Qarayevin yaradıcılığında Vətən mövzusu bir sıra
əsərlərin özəyini təşkil etmişdir. İkinci simfoniya,
C.Hacıyevlə yazdığı “Vətən” operası, “Ürək mahnısı”
kantatası, “Bizim partiya”, “Səadət mahnısı”, “Azərbaycan”
süitası belə əsərlərdəndir.
Bəstəkarın yaradıcılığının mərkəzində onun iki parlaq əsəri
– “Yeddi gözəl” və “İldırımlı yollarla” baletləri durur.
Qarayev yaradıcılığını bu musiqisiz, bu əsərlərsiz təsəvvür
etmək qeyri mümkündür. Yüksək humanizmlə, böyük ideyalarla
aşılanmış bu baletlər sovet musiqi xoreoqrafiya sənətində
yeni səhifə açmış və ümumdünya şöhrəti qazanmışdır.
Qarayev “Yeddi gözəl” baletində Azərbaycan ədəbiyyatının
klassik irsinə, dahi Nizaminin humanist ideya və obrazlarına
müraciət etmişdir. Baletdə Nizaminin eyniadlı poemasının
süjet xətti deyil, şairin yaradıcılığının əsas
istiqamətverici mövzusu, əxlaqi-etik mövzusu götürülmüş və
ön plana çəkilmişdir. Ümumiyyətlə, Nizaminin humanist
ideyaları və obrazları bəstəkarı dəfələrlə özünə cəlb
etmişdir. Nizami yaradıcılığının istiqamətverici əxlaqi-etik
mövzusu Qarayevin baletində böyük emosional qüvvə və
psixoloji dəqiqliklə səslənmişdir. Parlaq teatral musiqi,
relyef obrazlar, dramaturji konfliktin simfonik üsulla
açılması, həyəcanlı musiqi xoreoqrafik faciənin əsas
cəhətləridir. Baletin musiqisi əsl milli musiqidir, bəstəkar
xalq musiqisinin xüsusiyyətlərindən geniş istifadə etmişdir.
Baletin bir sıra obrazları leytmotiv sistemi ilə xarakterizə
edilmişlər. Xalqın nümayəndəsi Aişənin Bəhram şaha olan
yüksək məhəbbəti, onun faciəsi baletin əsas lirik xəttidir.
Aişə ilə bağlı olan musiqi parçaları baletin ən gözəl,
valehedici səhifələridir. Balet 1952-ci ildə Bakıda böyük
müvəffəqiyyətlə tamaşaya qoyulmuşdu, sonra 1959-cu ildə
Moskvada keçirilən Azərbaycan ongünlüyündə onun yeni
tamaşası verilmişdi. Bəstəkarın 60 illiyi üçün baletin yeni
quruluşu hazırlanmışdır.
Qarayev bu baletdən sonra bir sıra kinofilmlərə və dram
əsərlərinə musiqi yazmışdır. Bunlardan “Xəzər dənizçiləri
haqda dastana”a, “Vyetnam” sənədli kino filminə, V.Şekspirin
Əzizbəyov adına Azərbaycan Dram Teatrında qoyulmuş “Qış
nağılı”na və Nazim Hikmətin Moskvanın Jermolova Dram
Teatrında oynanılan “Qəribə adam” pyesinə və s. göstərmək
olar. Bu əsərlər arasında V.Vişnevskinin “Nikbin faciə”
pyesinə yazdığı musiqi xüsusilə diqqətə layiqdir. Qarayevin
musiqisiylə bu pyes 1955-ci ildə Puşkin adına Leninqrad
Akademik Dram Teatrının səhnəsində tamaşaya qoyulmuşdur.
Tamaşa böyük müvəffəqiyyət qazanmış və bir çox teatr
səhnələrində, o cümlədən xaricdə oynanılmışdır. (Quruluşcu
rejissor Tovstonoqov idi). Bu müvəffəqiyyətdə Qarayevin
böyük rolu olmuşdur. Çünki bəstəkarın musiqisi tamaşanın
ayrılmaz hissəsini təşkil edir. Bu musiqisiz həmin tamaşanı
təsəvvür etmək mümükün deyil.
Qara Qarayev Leninqrad Opera və Balet Teatrının sifarişi ilə
Cənubi Afrika yazıçısı Piter Abrahamsın eyni adlı romanı
əsasında 1958-ci ildə ikinci baleti olan “İldırımlı yollarla”
baletini tamamlayır. Böyük rus bəstəkarı Serqey Prokofyevin
xatirəsini və yaradıcılıq prinsiplərini yüksək tutan
bəstəkar bu baletini ona ithaf edir. Balet 1967-ci ildə
Lenin mükafatına layiq görülmüşdür. “İldırımlı yollarla”
baleti müasir və aktual mövzuda - müstəmləkə xalqlarının öz
azadlıqları uğrunda mübarizəsinə həsr edilmişdir. İrqi
bərabərsizlik əsərin özəyini təşkil edir. Onun qəhrəmanları
öz azad sevgiləri, məhəbbətləri uğrunda mübarizədə məhv
olurlar.
Qarayevin “İldırımlı yollarla” baletinin gözəl, lirik,
ilhamlı musiqisini dinlədikdə Abrahamsın bu sözləri yada
düşür: “Övladlar, bizim zəmanəmizin nəğməsini oxuyun,
nifrət, müharibə haqqında deyil, məhəbbət haqqında oxuyun”.
Bəstəkar bu sözləri baletə epiqraf seçərək əsərin girişində
metso-sopranonun ifasında səsləndirir. “İldırımlı yollarla”
baletinin novatorluğu yalnız mövzunun müasirliyində, aktual-
lığında deyil, bu mövzunun musiqidə necə şərh edilməsində,
açılmasındadır. Qarayev uzun müddət Afrika xalqlarının
musiqi folklorunu öyrənmiş, mənimsəmişdi. O, heç bir sitat
gətirmədən baleti həmin musiqinin xarakter intonasiya və
ritmləriylə zənginləşdirmişdi. Bəstəkar xoreoqrafiya
sənətinin mühüm xüsusiyyətlərini saxlayaraq, bu musiqi
əsasında geniş formalar, ümumiləşdirmələr yaratmağa müvəffəq
olmuşdur.
“İldırımlı yollarla” baletindən sonra Qara Qarayev bir sıra
kinofilmlərə və dram əsərlərinə parlaq musiqi yazmışdır.
“Tarixin dərsi”, “Bir məhəlləli iki oğlan”, “Don Kixot”,
“Uzaq sahillərdə”, “Xəzəri fəth edənlər” kimi filmlərə,
Leninqradın Puşkin adına Dram Teatrı üçün M.Bulqakovun
“Qaçış” pyesinə və Bakının Səməd Vurğun adına Rus Dram
Teatrı üçün M.Lermontovun “Maskarad” dramına musiqi
bəstələmişdi. Qarayevin kinofilmlərə və dram əsərlərinə
yazdığı musiqidə o, müşaiyətçi kimi deyil, əsərlərin
ideyasının, ruhunun, obrazlarının açıb göstərilməsində əsas
vasitəçi kimi çıxış edir. Elə bil Qarayev həmin ideya ilə
obrazların həyəcanı, əhval-ruhiyyəsiylə yaşayır. Bu cəhətlər
məşhur rejissor Kozintsevin çəkdiyi “Don Kixot” filminə
yazdığı musiqidə xüsusilə özünü biruzə vermişdir. Filmin
rejissoru Kozintsevin Qarayevə göndərdiyi məktub bu cəhətdən
maraqlıdır. O yazır: “Dünən bizdə televizorla “Don Kixotu”u
göstərirdilər. Mən bu yolla öz filmlərimə baxmağı
xoşlamıram. Ümumiyyətlə, köhnə filmlərimə baxmağı çox da
sevmirəm. Ekranda artıq sağ olmayan çoxlu adam. Filmlər bəzi
səbəblər üzündən bitməmiş görünür. Lakin bu səfər axıradək
otaqdan getmək istəmədim. Səbəbi də ən çox sizin musiqiniz
idi. Mən əvvəl də onu xoşlardım. Artıq çox illər keçmişdi,
indi o mənə daha gözəl göründü. Siz öz musiqinizdə romanın
əsl mahiyyətini qəribə bir güclə və dəqiqliklə duymusuz.
Bundan yaxşı heç bir şey düşünmək olmazdı. Yəqin ki, bu,
daxilinizdən gələn nə iləsə uyuşub, yoxsa bu cür yaratmaq
mümkün olmazdı”. Qarayev sonralar da bu musiqi üzərində
işləmiş və məşhur “Don Kixot” simfonik qravürlərini
yazmışdır.
Son illərdə Qarayev oğlu bəstəkar Fərəc Qarayevlə birlikdə
məşhur ispan rəssamı Qoyyanın həyatına həsr edilmiş filmə
musiqi yazmışdır. Yenə digər xalqın musiqi folkloru, onun
öyrənilməsi, mənimsənilməsi və yaradıcılıq süzgəcindən
keçirilməsi!
Qara Qarayevin yaradıcılığında fortepiano üçün yazdığı
əsərlər xüsusi yer tutur. Hələ 1937-ci ildə o, fortepiano
üçün “Sarskoye selo heykəli” adlı pyes yazmışdır.
Bu pyesin taleyi uğurlu olmuş, pianoçuların sevimli
əsərlərindən birinə çevrilmişdir. Bu musiqi lövhəsi böyük
rus şairi A.S.Puşkinin ölümünün 100 illiyinə həsr edilmişdir.
Pyesdəki obrazlar rəngarəngdir, qabarıqdır, harmonik
cəhətdən əlvandır, impressionist çalarlarla diqqəti cəlb
edir. Bu əsər ilk dəfə müəllifin ifasında Puşkinə həsr
edilmiş yubiley konsertində səslənmişdir.
Fortepiano əsərləri arasında 24 prelüd xüsusi əhəmiyyət kəsb
etmişdir. Sikl dörd dəftərdən ibarətdir və hər dəftərdə altı
prelüd cəmlənmişdir. Hər dəftər siklin bitmiş bir hissəsi
kimi qəbul olunur və həm də bütün siklin bir mərhələsi
sayılır. Bu əsərin müəyyən proqramı yoxdur, lakin hər
dəftər, hətta prelüd müəyyən bir obrazı təsvir edir.
Prelüdlər bir-birilə təzadlıq əsasında qurulmuşdur. Birinci
dəftərdə əsasən janr-məişət obrazları təsvir edilmiş, ikinci
dəftər üçün lirik, dramatik, patetik hisslər xasdır.
Axırıncı iki dəftərdəki prelüdlər dərin psixoloqizmi və
fəlsəfəliyi ilə fərqlənir. Bu prelüdlərdə emosionallıq,
gərginlik artır, musiqi dilində mürəkkəblik və polifoniklik
çoxalır. Maraqlıdır ki, hər dəftərdəki prelüdlərlə
bəstəkarın həmin dövrdə yazdığı digər janrlarda olan
əsərləri arasında bir yaxınlıq, ümumilik duyulur. Məsələn,
ikinci dəftərdəki prelüdlərin “Yeddi gözəl” baletinin
obrazları və diliylə, üçüncü dəftərdəki prelüdlərin
“İldırımlı yollarla” baletinin musiqisiyilə, dördüncü
dəftərdəki prelüdlərin isə bəstəkarın son illərdə yazdığı
əsərləri ilə yaxınlığı hiss olunur.
Bütün sikl üçün əlvanlıq, polifoniklik, gözəllik ritmik
orijinallıq xasdır.
Gördüyümüz kimi, bəstəkar musiqinin müxtəlif janrlarında
bir-birindən dəyərli, rəngarəng əsərlər yaratmış, musiqinin
müxtəlif janrlarında özünün bəstəkarlıq məharətini,
istedadını göstərmişdir.
Qara Qarayev böyük bəstəkar olmaqla bərabər, həm də zəngin
dünya görüşünə, ensiklopedik biliyə, fəlsəfi ümumi-
ləşdirmələrə, geniş erudisiyaya, iti zəkaya malik alim,
mütəfək- kir idi. O, dünya musiqi elminin son
nailiyyətlərini böyük dəqiqliklə öyrənmiş, mənimsəmiş, dünya
musiqisinin, eləcə də ədəbiyyatının, rəssamlığının,
teatrının gözəl bilicisi olmuşdur. Alimin sırf musiqi
elminə, nəzəriyyəsinə, estetikaya aid xüsusi tədqiqatı
olmasa da, onun zəngin elmi-publisistik irsi, qırx il
ərzində yazdığı çoxlu məqalələri, resenziyaları, məruzə və
çıxışları, müsahibələri, incəsənətin bir sıra vacib
problemləri – xəlqilik, millilik, beynəlmiləlçilik, ənənə,
novatorluq, musiqidə faciə və s. haqqında fikirləri,
düşüncələri, görüşləri, elmi müddəaları, ona böyük
mütəfəkkir alim kimi Azərbaycan musiqi elmində möhkəm və
şərəfli yer tutmasına haqq qazandırır. Təsadüfi deyil ki,
müəllimi Üzeyir Hacıbəyovdan sonra Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının həqiqi üzvü məhs Qara Qarayev seçilmişdir.
Alim bir çox xarici ölkələrdə keçən beynəlxalq konfranslarda
və simpoziumlarda sovet musiqisinin ləyaqətli və
səlahiyyətli nümayəndəsi və elçisi kimi dəfələrlə çıxış
etmişdir. Onun son çıxışlarından biri də İtaliyada “Sovet
musiqisinin vacib prinsipləri” mövzusunda etdiyi məruzəsi
olmuşdur. O, həm də parlaq natiq və sərrast söz ustası idi.
Alimin ehtiraslı, alovlu çıxışları, musiqimizin ən aktual
problemləri ilə zəngin məruzələri heç kəsi laqeyd, etinasız
qoymurdu. Onun hər çıxışı, məruzəsi böyük auditoriya
toplayaraq, musiqi həyatımızda xüsusi hadisəyə çevrilirdi.
Bu barədə alimin pianoçu və bəstəkar Vaqif Mustafazadənin,
eləcə də Rafiq Babayevin iştirakı ilə apardığı caz haqqında
maraqlı mühazirələrini, bəstəkarların xüsusən üçüncü və
dördüncü qurultaylarında etdiyi dolğun məruzələrini, müasir
Qərb musiqisinin son nailiyyətləri haqqında söhbətlərini
göstərmək istərdim. Bura Qarayevin Sönberq, Berq, Vebern,
Messian, Lütoslavski, Stravinski və başqa bu kimi müasir
Qərb bəstəkarları haqqında tələbələrinə verdiyi bilikləri,
məlumatları da əlavə etmək yerinə düşərdi.
Axı Qara Qarayev xüsusi istedada malik pedaqoq, müəllim idi.
O, 1946-cı ildə P.İ.Çaykovski adına Moskva Dövlət
Konservatoriyasında D.Şostakoviçin bəstəkarlıq sinfini
bitirdikdən sonra, orada qalıb təhsilini davam etdirmək
istəmişdir. Lakin müəllimi Şostakoviç buna etiraz edərək
onun Bakıya qayıdıb konservatoriyada bəstəkarlıqdan dərs
deməsini məsləhət görmüşdür.
Şostakoviç demişdir: “Bəsdir oxudunuz, indi artıq özünüz
dərs deməlisiniz”. Bu doğru məsləhət idi.
Qara Qarayev saysız-hesabsız tələbə yetişdirdi. Bu gün onun
tələbələri yüksək professionallığı və individuallığı, xüsusi,
özlərinə məxsus dəst-xətti ilə seçilirlər. Bu Qarayev
məktəbinin əsas xüsusiyyəti idi. Vasif Adıgözəlov, Arif
Məlikov, Xəyyam Mirzəzadə, Firəngiz Əlizadə, Fərəc Qarayev –
bunların heç biri bir-birinə bənzəmir, lakin onların hamısı
Qara Qarayev bəstəkarlıq məktəbinin yetişdirmələri, bu
məktəbin parlaq nümayəndələridir.
Qara Qarayev həm də istedadlı ictimai xadim idi. O, Ü.Ha-
cıbəyov adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının rektoru
olmuş, Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqı İdarə Heyətinin sədri
və SSRİ Bəstəkarlar İttifaqı İdarə Heyətinin katibi,
dəfələrlə SSRİ Ali Sovetinə deputat (IV, VI,VII çağrış)
seçilmiş, Sülh uğrunda Müdafiə Komitəsinin üzvü,
P.İ.Çaykovski adına Skripkaçıların İkinci Beynəlxalq
müsabiqəsinin jüri üzvü və s. ictimai vəzifələrdə
çalışmışdır.
Qara Qarayev cəmi 64 il yaşamışdır (1918-1982), lakin çox
işlər görmüşdür.
Qara Qarayevin fikrincə, “Əgər insanların həyatı onların
gördüyü işlərə uyğun uzansaydı - insanların xoşbəxtliyi
naminə, həyatın yaxşılaşması naminə, tərəqqinin xeyrinə,
yaxşılığın xeyrinə - bu ədalətli iş olardı”.
Qara Qarayevin yüksək humanist ideyalar tərənnüm edən
ilhamlı musiqisi bu gün də yaşayır və səslənir, dünyanı
şəhər- şəhər, ölkə-ölkə gəzir, milyonlarla ürəkləri
emosionallığı, hərarətiylə fəth edir, qəlbləri qürur və
iftixar hissi ilə doldurur. Qara Qarayevin irsi ölməzdir,
həmişəyaşardır!
Zemfira Səfərova,
sənətşünaslıq doktoru, professor,
Azərbaycanın Əməkdar incəsənət xadimi, Əməkdar elm xadimi,
AMEA-ın müxbir üzvü