Azərbaycan ədəbiyyatının, bütövlükdə XX əsr poetik fikrinin
görkəmli nümayəndəsi, xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin adı
təkçə respublkamızda deyil, onun sərhədlərindən çox-çox
uzaqlarda mütəfəkkir şair, lirik dramaturq, istedadlı alim
və publisist, qeyrətli və cəsarətli ictimai xadim, sadə və
səmimi insan kimi məşhurdur. Təsadüfi deyil ki, onun
əsərləri - şer kitabları, dramları və publisist yazıları
dünyanın çox dillərində, o cümlədən ingilis, fransız, alman,
fars, türk, polyak, ispan, macar və köhnə Sovet birliyinə
daxil olan bir çox salqların dillərinə tərcümə edilmiş və bu
əsərlər çox böyük maraq və sevgi ilə qarşılanmışdır.
Bəxtiyar Vahabzadə Mahmud oğlu 1925-ci ildə Şəkidə doğulmuş,
1934-cü ildə ailəsi ilə bərabər Bakıya köçmüşdür. 1942-ci
ildə orta məktəbi bitirib, Bakı Dövlət Universitetinin
filologiya fakultəsinə daxil olmuş, 1947-ci ildə həmin
fakultəni bitirib universitetin nəzdində aspiranturaya qəbul
olunmuşdur. 1951-ci ildə "S.Vurğunun lirikası" mövzusunda
namizədlik, 1964-cü ildə isə "S.Vurğunun həyat və
yaradıcılığı" mövzusunda monografiyasını mödafiə edib,
filoloji elmlər doktoru alimlik dərəcəsini almışdır.
Bəxtiyar Vahabzadə bədii yaradıcılığa ikinci cahan
müharibəsi illərində başlamış, 1945-ci ildə Yazıçılar
İttifaqının üzvlüyünə qəbul olunmuşdur. Məhsuldar bədii
yaradıcılıqla yanaşı, B.Vahabzadə 40 ildən artıq
Universitetdə dərs demiş, 1990-ci ildən təqaüdə çıxmışdır.
1980-ci Azərbaycan Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü
seçilmişdir. B.Vahabzadə 70-dən artıq şer kitabının, 2
monoqrafiyanın, 11 elmi publisist kitabın və yüzlərlə
məqalənin müəllifidir. Bakı Akademik Dövlət Dram Teatrının
səhnəsində onun "Vicdan", "İkinci səs", "Yağışdan sonra", "Yollara
iz düşür", "Fəryad", "Hara gedir bu dünya?", "Özümüzü kəsən
qılınc", "Cəzasız günah", "Dar ağacı" pyesləri tamaşaya
qoyulmuşdur. O, tarixi və müasir mövzuda 20-dən artıq iri
həcmli poemanın müəllifidir. O, 1974-cü ildə əməkdar
incəsənət xadini, 1975-ci ildə respublika, 1984-cü ildə isə
SSRI Dövlət Mükafatı laureatı adlarına laik görülmüşdür.
1985-ci ildə ona "Xalq şairi" adı verilmiş, 1995-ci ildə isə
Azərbaycan xalqının milli azadlıq uğrunda mübarizəsində
xəsusi xidmətlərinə görə "İstiqlal" ordeni ilə təltif
edilmişdir. B.Vahabzadənini şerləri obrazların kamilliyi,
bədii vasitələrin məasirliyi və orijinallığı ilə seçilir.
Onun bütün əsərlərində dünyaya fəlsəfi baxış əsas yer tutur.
Son 30-40 ildə Azərbaycan ədəbiyyatında B.Vahabzadə qədər
ümumxalq məhəbbəti qazanmış ikinci bir şairin adını çəkmək
çətindir. Bədii, elmi, publisistik yaradıcılığını
ictimai-siyasi fəaliyyətlə üzvi surətdə əlaqələndirən
B.Vahabzadə 5 dəfə Azərbaycan Ali Sovetinə millət vəkili
seçilmişdir (1980-2000). O, hələ 60-cı illərdən başlayan
mili azadlıq hərəkatının öncüllərindən biri olmuşdur.
1959-cu ildə yazdığı "Gülüstan" poeması ilə iki yerə
parçalanmış Azərbaycanın tarixi faciəsini dilə gətirmiş, rus
və fars imperiasının pənçəsi altında inləyən Azərbaycan
xalqının azadlıq və istiqlal uğrundakı ədalədli mübarizəsinə
qoşulmuşdur. Bu poemaya görə 1962-ci ildə şair "Millətçi"
damğası ilə Universitetdən çıxarılmış, yalnız 2 ildən sonra
yerinə qaytarılmışdır. Sovyet rejimində milli varlığı
tapdanan, hər cür məhrumiyyətlərə məruz qalan millətin
dərdlərini rəmzlər və müxtəlif ədəbi üsullarla ifadə itmiş,
iri həcmli poemaları və pyeslərində hadisələri ya tarixə, ya
da başqa ölkələrə keçirərək öz millətinin dərdlərini dilə
gətirmişdir. Birbaşa Sovyet diktaturasını ifşa edən
əsərlərini isə şair, Sovyetlər İttifaqı dağılandan sonra "Sandıqdan
səslər" başlığı altında nəşr etdirmişdir. Bu vaxta qədər
qüdrətli söz ustası, kəskin publisist, ədəbi-bədii prosesin
təşkilaçısı kimi tanınan B.Vahabzadə son vaxtlar xalqı
düşündürən bir çox məsələlərdə, o cümlədən uydurma Qarabağ
problemi ilə əlaqədar məsələlərdə ağsaqqal kimi ciddi
fəaliyyət göstərir. Həmçinin o, ana dilimizin saflığı,
təmizliyi uğrunda daim, yorulmadan mübarizə aparır.
BəxtiyarVahabzadənin evi bir növ, millətin ümid qapısına
dönmüşdür. Belə ki, respublikanın müxtəlif kənd və
rayonlarından hər gün onlarla məktub alır, neçə-neçə
şikayətçini evində qəbul edir, onları dinləyir və imkan
daxilində hər birinin dərdinə əlac etməyə çalışır.
Respublika Ali sovetinin sessiyalarında, ictimai-siyasi
məclislərdə, kütləvi informasiya vasitələrindəki
çıxışlarında o, xalq mənafeyinin əsl müdafiəçisi, həqiqi
vətənpərvər və ictimai xadim kimi hamının dərin hörmət və
məhəbbətini qazanmışdır. Yaradıcılığı boyu xalqın istək və
arzularını tərənnüm edən, bu arzuların həyata keçməsinə
çalışan vətəndaş şair üçün xalqın mənafeyi onuın şəxsi
mənafeyinə çevrilmişdir. Vahabzadənin poetik təfəkkür
mədəniyyəti təbiətcə millidir. Bu, müstəsna dərəcədə zəruri
haldır ki, sən övladı olduğun xalqın nitq hissəsində fel
olmağı bacarasan, xalqının canlı dil memarlığına öz töhfəni
verə biləsən. Bununla yanaşı, Vahabzdənin poetik təfəkkür
mədəniyyəti daha üstün mahiyyət kəsb edir və millilikdən
ümumbəşəri səviyyəyə qalxır. Milli və beynəlmiləl
münasibətlər problemi günümüzün canlı mübahisələrə çevrilən
məsələlərindən biridir və bu problem dünya ədəbiyyatında öz
mütərəqqiliyini, obrazlılığını, nadir əhatəliyini və
məhsuldarlığını bir daha Vahabzadə yaradıcılığında tapır.
Vahabzadənin başqa kamil cəhətlərindən biri də odur ki, şair
öz əsərlərində tarixi müsirlik qədər yaşada bilir. Keçmişə
görə əzab çəkmək, ona bu günün gözüylə baxmaq- Bəxtiyarın
mövzu dairəsinin genişliyindən, mürəkkəbliyindən xəbər verir.
Sultanlar milləti qorxuda bildi, Doğru danışanı asdılar
dardan. Qızıl saraylarda fərman verildi Tarix gəlib keçdi ac
komalardan.
Şeir sənəti barədə mühakimə yürüdərkən, biz tez- tez
“poeziyanın sehri”, “poeziyanın sirri”, “poeziyanın musiqisi”
ifadələrini işlədir, adətən anlaşılması asan olmayan,
predmeti dəqiq müəyyənləşməyən qeyri-adi məhfumları,
duyğuları açmağa çalışır.
Bəxtiyar Vahabzdənin “Bir gəminin yolçusuyuq” kitabında
toplanan əsərlərinin demək olar ki, hamısında qüdrət,
aydınlıq və müdriklik görünür. Şairin təlatümü, inkar və
təsdiqi söz oyununda deyil, ali ehtirasından, “əks-
sədalıqdan”, qəlb inamından doğur. Bizi əhatə edən aləmdə
hər nə varsa, şairi dərindən- dərin düşündürür; xeyirlə şəri,
gözəlliklə eybəcərliyi, böyüklüklə kiçikliyi, bir sözlə,
insan ruhunun ali və xırda duyğularını poeziya səviyyəsinə
qaldırmaq ehtirası Bəxtiyarın fitrətindəndir. Mütəfəkkir
sənətkarın, ustad şairin başlıca qayəsi, uğuru da bundadır.
Qadın- kişi ünsiyyətindən doğan əbədi mövzu onun qələmində
təzələnir, sevgilisində küsənin niskili, qəribəlikləri və
bunun əksinə, misralarda yaşayan mərdanə dözüm və vəfalılıq
bizi gözlərimiz yaşarıncaya qədər kövrəldir, çünki şair
hamıya doğma olan bu əzablı- işıqlı münasibətlərdə sözə
sığışmayan ilahi duyğuları sehrlə “ovlaya” bilir.
Bəxtiyar Vahabzadə hamımıza xas olan bu ehtiraslardan
birbaşa zaman, məkan və fəzanın mücərrəd aləminə, bizim
günlərin həyacanlarına – dünyanın nüvə təhlükəsinə körpü-
fikirlər, körpü – obrazlar atır, yenidən hər birimizə, bütün
nəsillərə, yenidən insana, öz qonşusuna, onun od- ocağına və
bundan sonra bütün kainata üz tutur. Yaradıcılığının
çiçəklənmə və müdriklik dövrünə qədəm qoyan böyük şairin
ölçüsüz istedadı bar verir, beləcə inkişaf edir. Zənnimcə,
oxucuların çoxu bu gün özünü, öz dünyasını, öz hiss və
həyəcanlarını Bəxtiyar poeziyasında tapa bilər.
Dünyada ad çıxaran çox şair var. Qəzet və jurnalları
vərəqlədikcə görürsən ki, əsl şair azdır. Tək- tənha
qalanda, bir neçə kəlmə ilə “Həyat nədir?” sualına cavab
axtaranda yalnız sözü fikirdən, obrazdan, ruh və nəfəsdən
yoğrulmuş həqəiqi şairlər sənin yaşamaq eşqinə,
düşüncələrinə qol- qanad verir. Müsirimiz Bəxtiyar Vahabzdə
də belə şairlərdən idi.
“Yaradıbdır inam məni, mən inamın öladıyam...” Məncə, bu
misralar şairin yaradıcılığı üçün cox rəmzi və
xarakterikdir. Bəxtiyar Vahabzadə öz möhtəşəm poeziya
məbədini ucaltmaqdadır. O qüdrətlidir. Bu məbədi ucaldan
əllər mahir və qadir əllərdir. Bu əllərin qoyduğu özül
möhkəm və gözəldir. Oxucu bu məhəbbəti tez- tez ziyarət
etməlidir.