Şərqin ilk operasının məhz Azərbaycanda yaranması qürur
duyulası bir faktdır. Cahanşümul dahi bəstəkar Üzeyir bəy
Hacıbəyov tərəfindən XVI əsrin böyük dühası Məhəmməd
Füzulinin eyniadlı poeması əsasında yazılmış «Leyli və
Məcnun» operası nəinki Azərbaycanda hətta bütün Şərqdə ilk
opera oldu və bu janrın bünövrəsi qoyuldu.
«Leyli və Məcnun» operasının premyerasından düz 95 il keçir.
Ötən əsrin əvvəllərində 22 yaşlı Üzeyir bəy elə bir əsər
yaratdı ki, onun şəfəqləri bugün də bərq vurmaqdadır. Ilk
milli operanın yaranma tarixi çox maraqlıdır.
Məlumdur ki, Üzeyir bəy Hacıbəyovun uşaqlıq və gənclik
illəri Azərbaycanımızın tacı, Şərqin konservatoriyası
sayılan Şuşa şəhərində keçmişdir. XVIII, XIX əsrlərdə, eləcə
də XX əsrin əvvəllərində Şuşanın mədəni – siyasi həyatı
olduqca zəngin və rəngarəng idi. O dövrlərdə Azərbaycandan
kənarda – Moskvada, Peterburqda, Kiyevdə, Fransada,
Almaniyada, Polşada və başqa Avropa ölkələrində şuşalı
gənclər ali təhsil alır, müxtəlif ixtisaslara
yiyələnirdilər. Yay aylarında isə xaricdə oxuyan bu
tələbələr mütləq doğma Şuşaya qayıdır, tətillərini burada
keçirir, şəhərin mədəni həyatında yaxından iştirak edir, öz
töhfələrini verirdilər.
Belə yay tətillərinin birində, 1898-ci ildə görkəmli yazıçı
və dramaturq Əbdurrəhim bəy Haqverdiyev Füzulinin poeması
əsasında «Məcnun Leylinin məzarı üstündə» adlı səhnəni
tamaşaya hazırlamışdı. Gözəl, təkrarsız səsə malik xanəndə
Cabbar Qaryağdıoğlu Məcnun rolunda çıxış etmişdir.
Sonralar Üzeyir bəy Hacıbəyov özünün «Leyli və Məcnun»dan
«Koroğlu»ya qədər (1938) adlı məqaləsində ilk operanın
yaranma tarixi haqqında yazırdı: «Leyli və Məcnun» necə
yaranmışdır? Mən opera üzərində 1907-ci ildən işləməyə
başlamışam, lakin məndə bu ideya xeyli əvvəl, təxminən
1897-1898-ci illərdə, mən on üç yaşlı uşaq ikən doğma
şəhərim Şuşada, həvəskar aktyorların ifasında, «Məcnun
Leylinin məzarı üstündə» səhnəsini gördükdən sonra
yaranmışdır. Həmin səhnə məni o qədər həyəcanlandırdı ki,
bir neçə ildən sonra Bakıya gəlib operaya bənzər bir şey
yazmaq qərarına gəldim».
Böyük bəstəkar daha sonra yazırdı ki, operada «mən xalq
yaradıcılığının klassik nümunələri olan muğamlardan musiqi
materialı kimi istifadə etməyi nəzərdə tutmuşdum. Vəzifəm
ancaq Füzuli poemasının sözlərinə forma və məzmunca zəngin,
rəngarəng muğamlardan musiqi seçmək, hadisələrin dramatik
planını işləyib hazırlamaq idi».
«Leyli və Məcnun»un partiturası yox idi. Bunu hadisələrin və
vokal nömrələrinin ardıcıllığını göstərən direksion əvəz
edirdi. Nota ancaq orkestr musiqisi və xor üçün xalq
mahnılarından götürülmüş melodiya materialı salınmışdı.
«Leyli və Məc-nun»da əsl xalq musiqisi ilə məşhur klassik
süjet birləşmişdir».
Üzeyir bəyin kiçik qardaşı, tanınmış tərcüməçi, jurnalist,
ictimai xadim Ceyhun bəy Hacıbəyli mühacirətdə olarkən,
Fransada yaşadığı zaman bu operanın yaranmasından bəhs
edərək vurğulayırdı ki, opera yazmaq ideyası qardaşım
Üzeyirə məxsus idi. Sonra Ceyhun bəy yazırdı: «Qeyd
etməliyəm ki, bütün bu əziyyətin çox hissəsi qardaşım
Üzeyirin üstünə düşürdü. Bəzən o, gecə saat ikiyə- üçə qədər
oturub işləyir, mələklərə məxsus hövsələ və inadkarlıqla
səhnədə vokal musiqi ifasının harmonik ansamblını yaratmağa
çalışırdı. Mən də öz imkanım daxilində ona kömək edirdim».
Qeyd etmək lazımdır ki, Ceyhun bəy operanın ilk tamaşasında
Ibn Səlam və Nofəl rollarında oynamışdır.
Birinci milli operamızın ilk tamaşası 1908-ci il, yanvar
ayının 12-də, yeni təqvimlə 25-də Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
teatrında keçirilmişdir. Istedadlı aktyor və rejissor Hüseyn
Ərəblinskinin quruluşunda, böyük yazıçı və dramaturq
Əbdür-rəhim bəy Haqverdiyevin dirijorluğu ilə hazırlanan ilk
tamaşada Üzeyir bəy özü seminariya dostları – Əli Terequlov,
Ağəli Qasımov, Fərhad Ağayev, Qayıbov, Ismayılov və b. ilə
bərabər orkestrdə skripkada çalmışdır. Tarda isə Qurban
Pirimov və Şirin Axundov ifaçıları müşayiət etmişdilər.
Bəs tamaşanın rəssamı kim idi? Bu suala uzun illər cavab
tapa bilməmişdik. Nəhayət, bir neçə il bundan əvvəl operanın
tərtibatçı rəssamının kimliyi bizə məlum oldu. Məcnunun
ifaçısı Hüseynqulu Sarabski sağlığında tanınmış alim,
Ü.Hacıbəyovun publisistikasının tədqiqatçısı Mirabbas
Aslanova demişdir ki, ilk tamaşanın rəssamı türk dünyasının
tanınmış simalarından biri, publisist, rassam, ictimai
xadim, «türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək» ideyasının
müəllifi Əli bəy Hüseynzadə olmuşdur. «Bir gün Əli bəy
teatra gəldi. Tamaşanın məşqləri gedirdi. Məcnunun səhra
həyatını məşq edirdik. Əli bəy baxan kimi dedi ki, səhrada,
kol-kosun arasında yaşayan Məcnun belə səliqəli geyimdə ola
bilərmi? Mənə qayçı verin! Əli bəy qayçını götürüb, Məcnunun
paltarının aşağısını bir neçə yerdən kəsdi və dedi ki, indi
oldu səhrada yaşayan Məcnun. Beləliklə, tamaşanın uğurlu
olmasında tərtibatçı rəssam kimi Əli bəy Hüseynzadənin də
xüsusi xidməti qeyd olunmalıdır.
«Leyli və Məcnun» operasının ilk ifaçıları bunlar olmuşlar:
Məcnun (Qeys) – H.Sarabski, Ümmülqeys (Məcnunun anası) –
Kazımovski, Əbülqeys (Məcnunun atası) – Mirzə Muxtar, Leyli
– 12 yaşlı çayçı şagirdi – Ə.Fərəcov, Ümmülleyli (Leylinin
anası) – C.Vəzirov, Leylinin atası – I.Qasımov, Ibn Səlam –
C.Dağıstani, Nofəl - ……, Zeyd – I.Qasımov, 7 ərəb rolunda –
Məmmədov, Səfərov, Vəzirov və b.
Sonrakı tamaşalarda Üzeyir bəyin böyük qardaşı Zülfüqar bəy
Hacıbəyov – Məcnunun atası və Zeyd rollarında, 1920-ci ilə
qədər isə Əhməd bəy Ağdamski (Bədəlbəyov) – Leyli rolunda
çıxış etmişlər.
Bütün Şərqdə ilk opera olan «Leyli və Məcnun»un premyerası
böyük müvəffəqiyyətlə keçmişdir. Azərbaycanın hər yerindən,
eləcə də müxtəlif şəhərlərdən əsərə baxmağa tamaşaçılar
axışıb gəlirdilər. Bütün tamaşalar anşlaqla keçirdi.
1908-ci ildən bu günə qədər «Leyli və Məcnun» operası
Azərbaycan səhnəsində oynanılır. Əsərin milliliyi başqa
xalqların da diqqətindən yayınmamış, onların rəğbətini
qazanmışdır. Bu barədə 1926-cı il, mart ayının 1-də Bakıda
keçirilən I Türkoloji qurultayın nümayəndələrindən biri -
başqırd Şaqirot «Leyli və Məcnun» operasına baxdıqdan sonra
demişdir: «Heyrət ediləcək bir şeydir. Mən indi bildim ki,
milli musiqi nə deməkdir. Leninqradda, Moskvada mən çox
gözəl Avropa operası dinlədim, fəqət onları anlamırdım,
onlar mənə zövq vermirdi. Bunu isə anladığıma görə böyük bir
zövqlə dinlədiyimdən məmnun qaldım. O bizim başqırd
havalarına oxşamasa da, onun qohum olduğunu duyuram».
Şərqdə ilk Azərbaycan Xalq cümhuriyyətinin banisi, görkəmli
ictimai – siyasi xadim M.Ə.Rəsulzadə 6 noyabr 1941-ci ildə
«Iki Leyli və Məcnun» məqaləsində yazırdı: «Türk
klassizminin çiçəkləndiyi dövrdə ədəbi Azəri mühitindən
doğan böyük türk şairi Füzulinin yaradıcılığı ilə bu dastan
başda azərilər olmaqla, ədəbiyyat maraqlısı bütün türk
arifləri arasında məşhur olmuşdur. Çağdaş Azərbaycan
bəstəkarı Hacıbəyli Üzeyirin hümmətiylə də 1908-ci ildə
opera şəklinə salınmasıyla bu hekayə Azərbaycanda geniş xalq
təbəqəsi tərəfindən daha da mənimsənilmişdir. Beləliklə,
bugünkü halıyla «Leyli və Məcnun» bir ərəb hekayəti olmaqdan
artıq bir Azərbaycan operası kimi tanınmaqdadır».
Görkəmli qazax bəstəkarı K.Kujamyarov isə belə yazırdı:
«Üzeyir Hacıbəyov haqqında danışarkən nəinki Azərbaycanda,
həm də bütün Şərqdə professional musiqinin ilk başlanğıcını
xatırlayıram. Onun yaradıcılığı professional elementlərlə
milli musiqinin vəhdətini yaratmaq yolunda bizim hamımıza
nümunədir.
Elə buna görə də Üzeyir musiqisini bütün sənətsevərlər dərin
məhəbbət və rəğbətlə qarşılayırlar. Azərbaycan xalqının
sevimli sənətkarı Ü.Hacıbəyovun böyüklüyü də məhz bundadır».
«Leyli və Məcnun» operası Türkiyədə, Iranda, Özbəkistanda,
Türkmənistan-da, Gürcüstanda və s. ölkələrdə müvəffəqiyyətlə
tamaşaya qoyulmuşdur.
Şərqin ilk operasında neçə-neçə aktyor və ifaçı nəsli
yetişdi.95 ildir ki, Azərbaycan səhnəsi Leylilərlə,
Məcnunlarla nəfəs alır, yaşayır. Bu dövr ərzində Leyli
rolunda Əbdürrəhim Fərəcov, Əhməd bəy Ağdamski (Bədəlbəyov),
Əhməd Qəmərlinski, Hüseynağa Hacıbababəyov, Göyərçin
(Gövhər) Əliyeva, Həqiqət Rzayeva, Sona Hacıyeva, Məhbubə
Paşayeva, Sürəyyə Qacar,Yavər Kələntərli, Rəsmiyyə Sadıqova,
Sima Haşımova, Gülxar Həsənova, Rübabə Muradova, Sara
Qədimova, Zeynəb Xanlarova, Flora Kərimova, Raziyyə
Şirinova, Nəzakət Məmmədova, Yaqut Abdullayeva, Səkinə
Ismayılova, Qəndab Quliyeva, Nəzakət Teymurova, Gülyaz
Məmmədova, Gülüstan Əliyeva, Aygün Bayramova və b., Məcnun
rolunda isə Hüseynqulu Sarabski, Sidqi Ruhulla, Hüseynağa
Hacıbababəyov, Məmmədtağı Bağırov, Əlövsət Sadıqov, Xanlar
Haqverdiyev, Şirzad Hüseynov, Əbülfət Əliyev, Qulu Əsgərov,
Bakir Haşımov, Arif Babayev, Canəli Əkbərov, Baba Mirzəyev,
Səfa Qəhrəmanov, Alim Qasımov, Mənsum Ibrahimov, Səbuhi
Ibayev və başqaları ustalıqla, özlərinəməxsus məharətlə
çıxış etmişdilər. Hələ bundan sonra da bu operada çox-çox
Leylilər, Məcnunlar yetişəcəkdir.
Fəxarətdir ki, Üzeyir bəy Hacıbəyovun «Leyli və Məcnun»
operasının şöhrəti Avropanı da dolaşmaqdadır. 95 ildən sonra
«Leyli və Məcnun» Fransaya ayaq açacaq. Orada əsər fransız
dilində tamaşaya qoyulacaqdır.
«Leyli və Məcnun» operasında iki nakam məhəbbətli gəncin
faciəli taleyindən bəhs edilsə də, onun sənətdəki qisməti
çox uğurlu olmuşdur. Ilk tamaşadan müvəffəqiyyət qazanan
opera bugünə qədər də şedevr olaraq qalmaqdadır.
Illər, əsrlər, qərinələr ötəcək, Üzeyir bəy Hacıbəyov
dühasının parlaq şəfəqləri müstəqil, azad Azərbaycanın
üfüqlərindən Türk aləminə və Dünyaya yayılmaqda davam
edəcək, bütün xalqları Üzeyir bəy sənəti qarşısında heyrətə
gətirəcəkdir.
MaKu
08.08.2008, 18:59
XX əsr Azərbaycan musiqisinin inkişafında böyük xidmətləri
olan dahi Üzeyir Hacıbəyov bəstəkar, alim, yazıçı,
publisist, ictimai və siyasi xadim kimi çoxşaxəli fəaliyyəti
ilə yanaşı, həm də Şərqdə ilk operanın banisi kimi
məşhurlaşdı. Böyük bəstəkarın fədakar əməyi sayəsində
1908-ci il milli opera sənətimizin tarixinə qızıl hərflərlə
yazıldı. Həmin ildə "Leyli və Məcnun" operası tamaşaya
qoyuldu. Beləliklə də Azərbaycan Şərqin ilk opera məkanı
oldu. Operanın ilk dirijoru Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev,
rejissoru Hüseyn Ərəblinski olmuş, Məcnun rolunda Hüseynqulu
Sarabski, Leyli rolunda isə aşpaz şagirdi Əbdürrəhim Fərəcov
çıxış etmişlər. İlk tamaşa 1908-ci il yanvarın 12-də (25-də)
Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyevin tikdirdiyi teatr binasında
olmuşdur. Opera dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulinin
eyni adlı poeması əsasında yaradılmışdır. Ötən 98 il ərzində
"Leyli və Məcnun" repertuardan düşməmiş, həmişə maraqla
tamaşa edilmişdir və qoca Şərqin opera tarixinin məhz
Azərbaycandan start götürdüyünü qürur hissi ilə
xatırlayırıq. Sevinirik ki, bu şərəfli salnamədə öz adını
pozulmaz hərflərlə nəqş etdirən dünya şöhrətli bəstəkar
Üzeyir Hacıbəyovun o zaman 22 yaşı var idi. |