Hər bir xalqın musiqi tarixində simfonik musiqinin xüsusi yeri
var. Təməli XX əsrdə qoyulmuş Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbi və
simfonik ifaçılıq bir-biri ilə daim əlaqədə olmuş, biri
digərinin inkişafını şərtləndirmişdir. Bu mənada ölkəmizin baş
orkestri - Ü.Hacıbəyov adına Azərbaycan Dövlət Simfonik orkestri
müasir ifaçılıq sənətimizin öndə gedən parlaq təmsilçilərindən
biridir. Tarixi vərəqləyərkən orkestrin taleyində mühüm rol
oynamış mərhələlər göz önündə canlanır.
Üzeyir Hacıbəyov adına Azərbaycan Dövlət Simfonik Orkestri
1920-ci ildə Azərbaycan professional musiqisinin banisi Üzeyir
Hacıbəyovun təşəbbüsü ilə yaradılıb. Tez bir zamanda orkestr
Qlinkanın, Çaykovskinin, Musorskinin, Rimski- Korsakovun,
Motsartın, Bethovenin, Şubertin, Berliozun, Mendelsonun,
Vaqnerin, Listin və başqa bəstəkarların əsərlərini yüksək
səviyyədə, professionallıqla ifa etməyə başlayıb. O zaman Dövlət
orkestri dahi alman bəstəkarı Bethovenin 150 illiyi münasibəti
ilə Bakıda təşkil olunmuş yubiley konsertlərində böyük proqramla
çıxış etdi. Bu konsertlərdə Bethovenin, I, III, IX
simfoniyaları, fortepiano və orkestr üçün V konserti, “Leonora
III” uvertürası səsləndi. Müxtəlif illərdə dövlət simfonik
orkestri ilə dirijorlardan M.Çernyaxovski, U.Qoldşteyn,
A.Stolerman və başqaları işləmişlər.
Simfonik orkestrin fəaliyyət miqyası, genişliyi, intensivliyi
haqda təəssürat yaratmaq üçün onun yalnız bir - 1922-23-cü il
mövsümünün konsert proqramlarına nəzər salmaq kifayətdir:
Çaykovskinin Altıncı simfoniyası, “Françeska da Rimini”
uvertürası, skripka və fortepiano üçün konsertləri, violonçel və
orkestr üçün “Rokoko mövzusuna variasiyalar”, “Italyan
kapriççosu”, Rimski-Korsakovun “Şəhrizad” simfonik süitası,
Borodinin “Bahadır” simfoniyası, Şubertın “Tamamlanmamış
simfoniya”sı, Bethovenin VII simfoniyası və s.
Orkestrin formalaşmasında dirijorlardan R.Baton (Fransa),
O.Klemperer (Almaniya), F.Ştidri (Avstriya), N.Qolovanov
(Rusiya) yaxından iştirak ediblər. Keçmiş Sovetlər Birliyində
ilk orkestrlərdən biri olan Azərbaycan Dövlət Simfonik Orkestri
fəaliyyətə başladığı vaxtdan professional musiqiÿmədəniyyətinin
təbliğində mühüm rol oynayıb. Simfonik Orkestrin repertuarına
Qərbi Avropa, rus və Azərbaycan bəstəkarlarının əsərləri
daxildir. 1938-ci ildən Simfonik Orkestrə görkəmli dirijor
Niyazi başçılıq edib. Azərbaycan bəstəkarlarının ilk iri həcmli,
dünyaşöhrətli simfonik əsərləri Niyazinin rəhbərliyi dirijorluğu
ilə həyata vəsiqə alıb.
Orkestrin yarandığı dövrdə Niyazi onun bədii rəhbəri, N.P.Anosov
isə baş dirijoru idi. N.P.Anosov orkestrlə cəmi 2 ilk işlədi.
1945-1948-ci illərdə orkestrin baş dirijoru vəsifəsində
təcrübəli musiqiçi, tanınmış dirijor, professor Leo Ginzburq
çalışmışdır. Qərbi Avropa və rus musiqisindən ibarət klassik
repertuarın hazırlanmasında onun böyük əməyi olmuşdur. 1948-ci
ildən isə həyatının son gününə qədər simfonik orkestrin baş
dirijoru və bədii rəhbəri Niyazi olmuşdur.
Maestro Niyazi ilə keçən qızıl dövr
Beləliklə, Azərbaycan Dövlət Simfonik orkestrinin
yaradıcılarından biri olmuş maestro Niyazinin yaradıcılığı
ölkəmizin baş orkestrinin tarixində şanlı mərhələdir. Niyazinin
rəhbərliyi ilə orkestr ən yüksək peşəkarlıq zirvələrinə qalxmış,
necə-necə musiqiçilər nəslini yetişdirən əsl sənət məktəbi
olmuşdur. Neçə-neçə musiqiçi Niyazini özünün ustadı və
himayədarı hesab edir. Niyazinin adı milli musiqi sənətində
“qızıl mərhələ”nin simvoluna çevrilmişdir.
1944-cü ildə Tiflisdə Zaqafqaziya respublikaları-nın musiqi
dekadası ərəfəsində 1940-ci ildə buraxılmış simfonik orkestr
Ü.Hacıbəyovun təşəbbüsü ilə yenidən formalaşdırılır. Elə ilk
məşqdəcə orkestr ifaçıları kollektivə Üzeyir Hacibəyovun adının
verilməsi ideyasını irəli sürürlər. Sənət tarixində belə unikal
hadisələr o qədər də çox deyil. Elə o vaxtdan Azərbaycan musiqi
sənətinin flaqmanı Dövlət Simfonik Orkestri dahi Üzeyir
Hacibəyovun adını daşıyır.
1946-ci ildə Niyazi Leninqradda diricorların Ümumittifaq
baxışında iştirak edir. D.Şostakovi-çin başçılıq etdiyi münsiflər
heyətinin qərarı ilə o, müsabiqənin laureatı adını qazanır.
Münsiflər heyətinin rəyinə görə “fitri istedadı və böyük
təcrübəsi Niyazinin Azərbaycan Dövlət Simfonik orkestrinin baş
dirijoru və bədii rəhbəri vəsifəsində çalışmasını təsdiq
edir”...
Tezliklə müsabiqədən sonra simfonik orkestr Niyazinin başçılığı
altında yeni yaradıcılıq planları üzərində işə başlayır.
Konsertlərdə Leyaskovkinin “Slavyan rapsodiyası”, Prokofyevin
“Romeo və Cülyetta” baletindən süita, Knipperin VIII
sinfoniyası, Berliozun, Veberin, Listin əsərləri səslənir.
1947-ci il centyabrın 27-də Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında
orkestr uğurla Azərbaycan bəstəkarlarının yeni əsərlərindən
ibarət böyük konsert proqramı təqdim edir. Dahi Azərbaycan şairi
Nizami Gəncəvinin 800 illik yubileyinə yazılmış Q.Qarayevin
“Leyli və Məcnun” simfonik poeması, F.Əmirovun “Nizami” simli
simfoniyası bütövlüklə Azərbaycan simfonik musiqisinin kamillik
mərhələsini açır. Orkestr hər çıxışı ilə get-gedə artan,
cilalanan peşəkarlığı, həmahəngliyi, məharəti ilə
musiqisevərləri sevindirirdi. O, Azərbaycan bəstəkarlarının ən
yaxın “məsləkdaşına” çevrilir, onların yaradıcılıq
təşəbbüslərinə təkan verir, reallaşdırırdı. Niyazinin rəhbərliyi
ilə bu kollektiv Azərbaycan simfonik musiqisinin əsl-yaradıcılıq
laboratoriyasına, təbliğatçısına çevrilir. “Leyli və Məcnun”
simfonik poemasından sonra Niyazi və simfonik orkestr Qara
Qarayevin demək olar ki, bütün simfonik əsərlərinin mahir
təfsirçisi və ilk ifaçısı olmuşdur. 1947-ci ildə orkestr maraqlı
proqramla çıxış edir. Bu dəfə də kollektiv təqdim etdiyi
əsərlərə - C.Haciyevin III simfoniyası, M. Əhmədovun
“Simfoniyettası”, Ə.Abbasovun fortepiano və orkestr üçün
konserti, F.Əmirovun “Şur” və “Kürd-Ovşarı” simfonik muğamlarına
uğurlu ifa həyatı bəxş edir.
|