Yunis Hüseynov

Qarabağın tarixi “Qarabağnamə”lərdə

Qarabağ xanlığının siyasi, iqtisadi mədəni tarixini öyrənmək üçün Mirzə Adıgözəl bəyinQarabağnamə”, Mirzə Camal bəy Cavanşir QarabağininQarabağ tarixi”, Əhməd bəy Cavanşirin “1747-1805-ci illərdə Qarabağ xanlığının siyasi vəziyyətinə dair”, Mirzə Yusif QarabağininTarixi-safi” (“Əsl tarix” - Y.H.), Mir Mehdi XəzanininKitabi-tarixi-Qarabağ”, Rzaqulu bəy Mirzə Camal oğlununPənah xan İbrahimxəlil xanın Qarabağda hakimiyyətləri o zamanın hadisələri”, Mirzə Rəhim FənanınTarixi-cədidi-Qarabağ”, M. BaharlınınƏhvalati-Qarabağ”, Həsən İxfa ƏlizadəninŞuşa şəhərinin tarixi”, Həsənəli xan QaradağininQarabağ vilayətinin qədim cədid keyfiyyət övzaları Abbasqulu ağa BakıxanovunGülüstani-İrəməsərlərində olduqca qiymətli məlumatlar var.

Bunlardan əlavə, XVIII əsrin ikinci yarısında XIX əsrin əvvəllərində Qarabağ xanlığının siyasi iqtisadi tarixinə aid sənədlərdə, tarixi mənbələrdə sonrakı dövrlərdə xanlığın siyasi iqtisadi tarixinə həsr edilən elmi əsərlərdə Qarabağın əyyami-qədimdən bəri Azərbaycan torpağı dövləti olduğu onun məhz Azərbaycan türklərinə söykəndiyi sübut edilmişdir.

Qarabağnamə”lərdə habelə saysız-hesabsız tarixi mənbələrdə göstərilir ki, Qarabağ xanlığının meydana çıxdığı Kür-Araz arası torpaqlarda əhali, demək olar ki, başdan-başa müsəlman əhalisi olmuş, onun yaradıcıları Azərbaycanın qədim türk boylarının nümayəndələri sırasından çıxmış, bu xanlıq türk əhalisinə söykənən siyasi qurum kimi təxminən 75 il fəaliyyət göstərmişdir.

Qarabağnamə”lər salnamə xarakteri daşıdıqları eyni tarixi dövrdə baş verən hadisələri əks etdirdikləri üçün bir-birini, əsasən, təkrar edir. Başqa cür ola bilməz. Salnamələrin diqqətlə təhlil edilməsi belə bir nəticəyə gəlməyə imkan verir ki, bütün başqa Azərbaycan xanlıqları kimi Qarabağ xanlığının da meydana çıxması sosial-iqtisadi ictimai-siyasi proseslərin qanuni nəticələrindən biri idi.

Qarabağnamə”lərin uzun müddət işıq üzü görməməsi onların tarixçi alimlərin nəzərindən kənarda qalmasına səbəb olmuşdur. Bu qiymətli tarixi salnamələri diqqətlə araşdırarkən görürük ki, onlarda XVIII əsrdə XIX əsrin əvvəllərində Qarabağın, həm bütövlükdə quzeyli-güneyli Azərbaycanın, habelə bütün Cənubi Qafqazın Ön Asiyanın həyatında baş vermiş mürəkkəb ictimai-siyasi proseslərin obyektiv şəkildə işıqlandırılması, bir sıra qaranlıq mətləblərə aydınlıq gətirilməsi, bədnam ermənilərin canfəşanlıqla dünyaya səpələdikləri məkrli yalanları puça çıxarmaq üçün qiymətli məlumatlar var.

Qaynaqların təhlili bir daha əyani şəkildə sübut edir ki, Qarabağ xanlığı Azərbaycan feodal dövləti kimi yaranmış, elə bu şəkildə Rusiya imperiyasının tərkibinə qatılmışdır. 14 may 1805-ci il tarixli Kürəkçay müqaviləsinə Sisianovla birlikdə Qarabağ xanı İbrahimxəlil xan Cavanşir qol çəkmişdir.

Salnamə müəllifləri Qarabağın tarixi coğrafiyasını, onun daxilində xaricində baş verən siyasi hadisələri, hebelə Pənahəli xanın İbrahimxəlil xanın dövrlərində tikilən şəhər tarixi abidələr haqqında geniş məlumat verirlər. Bu məlumatlar xalqımızın tarixi, məişəti, təsərrüfatı, o zamankı həyat tərzinin bir sıra mühüm mətləblərinə işıq salmağa, XVIII əsrin ikinci yarısında bu bölgələrdə gedən taleyüklü tarixi proseslərin obyektiv mənzərəsini yaratmağa imkan verir.

Mirzə Adıgözəl bəyin Mirzə Camal bəy Cavanşir Qarabağinin öz salnamələrini Rusiya imperiyasının Cənubi Qafqazdakı canişinlərinin sifarişləri ilə yazdıqları mütləq nəzərə alınmalıdır. Hər iki tarixçi Rusiya imperiyasının dövlət idarələrində qulluq etmişdir. Məhz bu məqam Rusiya siyasəti ilə bağlı bir çox hallarda bu qiymətli qaynaqların məlumatlarına diqqətlə yanaşmağı, onları başqa məxəzlərlə tutuşdurmaq hesabına əsl həqiqəti aşkara çıxarmağı tələb edir.

Mirzə Adıgözəl bəyinQarabağnaməəsəri tarixi məzmununa görə xüsusilə fərqlənir.

Mirzə Camal Cavanşir QarabağininQarabağ tarixiəsəri başqa salnamələrlə müqayisədə olduqca zəngindir. Müəllif Pənahəli xan İbrahimxəlil xan dövrlərini daha dolğun təsvir edir, tarixi hadisələri ardıcıllıqla verir. Mirzə Camal bəy Cavanşir öz əsərində Qarabağın ictimai-iqtisadi vəziyyətini, kənd təsərrüfatını, suvarma şəbəkəsini, becərilən bitkiləri, xanların onların qohumlarının əmlakını, mədaxil məxariclərini, hərbi qüvvələrini sair ətraflı göstərir. Mirzə Camalın salnaməsi müəllifin yaşadığı dövrün təsirindən irəli gələn məhdud cəhətlərinə baxmayaraq, digərQarabağnamə”lərlə müqayisədə böyük üstünlüklərə malikdir.

Mirzə Yusif QarabağininTarixi-safiəsəri özündən əvvəlki salnamələrdən o qədər ciddi şəkildə fərqlənmir. O, Mirzə Adıgözəl bəyin Mirzə Camal Cavanşirin qeyd etdikləri tarixi hadisələri təkrar edir. Müəllifin əsərinin fərqli cəhəti ondan ibarətdir ki, o, öz əsərində erməni millətçiliyinə daha çox üstünlük verir. Ona görə Mirzə Yusif Qarabağinin əsərinə daha çox tənqidi yanaşmaq lazımdır.

Əhməd bəy Cavanşirin “1747-1805-ci illərdə Qarabağ xanlığının siyasi vəziyyətinə dairəsəri digər salnamələr içərisində özünəməxsus yer tutur. Onu da qeyd edək ki, Əhməd bəy Cavanşir öz əsərindən danışarkən qeyd edirdi ki, istifadə etdiyim mənbələr Mirzə Adıgözəl bəyin, Mirzə Camalın əsərləri digər mənbələr olmuşdur. Əhməd bəy Cavanşirin əsərinin fərqli cəhətlərindən biri ondan ibarətdir ki, o, Kürəkçay müqaviləsinə müəyyən qədər diqqət yetirmişdir. Əhməd bəyin əsərində İbrahimxəlil xana qarşı qərəzçilik özünü aydın surətdə göstərir. Müəllif heç bir səbəb olmadan Məhəmməd bəy Cavanşirə haqq qazandırmağa çalışır.

Mirzə Mehdi XəzanininKitabi-tarixi-Qarabağəsəri dil üslubuna görə bir qədər çətin olsa da, tarixi baxımdan çox əhəmiyyətlidir. O öz əsərində Qarabağın mədəniyyəti ilə bağlı məsələlərə daha çox yer vermişdir. XIX əsrin əvvəlləri Azərbaycan mədəniyyətinin dolğun mənzərəsini yaratmaq üçün bu, çox mühüm məxəzdir.

Rzaqulu bəy Mirzə Camal oğlununPənah xan İbrahim xanın Qarabağda hakimiyyətləri o zamanın hadisələriəsəri, özünün etiraf etdiyi kimi, atasının əsərinin yığcam xülasəsindən ibarətdir. Lakin hər halda Rzaqulu bəyin salnaməsində bir sıra əlavə materiallar var ki, onlar dövrün tarixinin daha dolğun yazılması üçün faydalı ola bilər.

Mirzə Rəhim FənanınTarixi-cədid-Qarabağəsərinin bəzi hissələri əldə edilmədiyindən onun haqqında tam təsəvvür yaratmaq imkan xaricindədir. Bu əsərdə müəllif özündən əvvəl yazılan salnamələri sanki təkrar edir. Hər halda Mirzə Rəhim Fənanın salnaməsi Qarabağın dolğun tarixinin yazılması baxımından bir sıra məziyyətlərə malikdir. Əsərdə qeyd edilən məlumatlar, o dövrün ictimai-siyasi ab-havasını dərk etmək baxımından xüsusilə maraq doğurur.

Qarabağ xanlığının tarixinə həsr edilən salnamələrdən biri M. BaharlınınƏhvalati-Qarabağəsəridir. Müəllif əsərində Qarabağın tarixindən daha çox onun memarlıq abidələrinə, tarixi şəxsiyyətlərinə, adət ənənələrinə, etnoqrafiyasına yer verir. Azərbaycan mədəniyyəti, xüsusilə , orta əsrlər mədəniyyəti tarixi üzrə qaynaqların kasadlığı şəraitində bu, çox qiymətli mənbədir.

Həsən İxfa Əlizadə Şuşa şəhərinin tarixiəsərini yazmışdır. O, əsərində Qarabağ xanlığının mərkəzi Şuşa şəhərinin bünövrəsinin qoyulmasından bəri baş verən hadisələri izləmiş məscidlərin üzərindəki daş kitabələri tərcümə etmişdir.

Qarabağ tarixinə həsr olunan salnamələrdən biri Həsənəli xan QaradağininQarabağ vilayətinin qədim cədid keyfiyyət övzalarıəsəridir. Bu əsər yarımçıq çox qüsurludur. Müəllif əsərində Qarabağın tarixi abidələrinə aid az da olsa, məlumat verir.

Abbasqulu ağa BakıxanovGülüstani-İrəməsərində Qarabağın tarixinə aid xeyli tarixi məlumat toplamışdır. Müəllif Qarabağın tarixi coğrafiyası etnoqrafiyası haqqında topladığı çoxlu məlumatı əsərinin beşinci fəslində çox maraqlı oxunaqlı şəkildə sistemləşdirmişdir.

A.A.Bakıxanov qeyd edir ki, müstəqil dövlətlər olan xanlıqlar dövründə ara müharibələrinə baxmayaraq, məhsuldar qüvvələrin inkişafı istiqamətində xeyli irəliləyiş olmuş, XIX əsrin ilk onilliklərində vətən torpaqlarının Romanovlar Qacarlar arasında parçalanması isə Azərbaycana, onun sosial-iqtisadi mədəni-siyasi həyatına ağır zərbələr vurmuş, rus müstəmləkəçilərinin əli ilə bugünkü bəlalarımızın ən böyüyünün əsası qoyulmuşdur.

Qarabağnamə”lərdə erməni ünsürü haqqında söhbət getmir. Qarabağa erməni ünsürü XIX əsrin əvvəllərində Rusiya müstəmləkəçilərinin əli ilə gətirilmiş, son 15-20 il ərzində xalqımızın başına açılan oyunların bünövrəsi məhz o dövrdə - XIX əsrin əvvəllərində Azərbaycan torpaqlarına, o cümlədən , Qarabağa ermənilərin köçürülməsi ilə qoyulmuşdur.