Novruz bayramı — yazın gəlişini simvolizə edən qədim
xalq bayramıdır.
Novruz,
novruz bahara,
Güllər,
güllər nübara,
Bağçamızda gül olsun,
Gül
olsun bülbül olsun,
Bahar
gəldi, Bahar gəldi, Xoş gəldi,
Xəstə
könül onu görcək dirçəldi.
Novruz Şimal yarımkürəsində astronomik yazın
başlandığı, gecə-gündüz bərabərliyi günündə (martın 20-si, 21-i və ya
22-sində) keçirilir. Bir sıra xalqlar yaz fəslinin gəlməsini təbiətin
canlanması ilə bağlamış, bu münasibətlə şənliklər keçirmiş, onu yeni
ilin başlanğıcı kimi bayram etmişlər. Qədim zamanlardan başlayaraq
Azərbaycan, İran, Əfqanıstan, Tacikistan, Özbəkistanda və bir çox şərq
ölkələrində baharın - yeni ilin gəlişini şənliklərlə qarşılayırlar.
Martın 21-i İran və Əfqanıstanda rəsmi təqvimin ilk günü sayılır.
2009-cu il sentyabrın 30-da Novruz YUNESKO tərəfindən
qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edilmiş, 23 fevral 2010-cu ildə
isə BMT Baş Assambleyasının 64-cü sessiyasının iclasında mart ayının
21-i "Beynəlxalq Novruz Günü" elan edilmişdir.
Novruz bayramının mənşəyi qədimdir. İslam dini Yaxın
Şərq və Orta Asiya ölkələrində yayıldıqdan sonra Ərəb xilafəti bu
ölkələrin xalqlarının adət-ənənələrini, bayramlarını təqib etməyə
başladı. Əsrlər boyu dini xadimlər, müxtəlif təriqət nümayəndələri bu
bayramı təbii və tarixi köklərindən ayırmağa çalışmış, ona dini, mövhumi
libas geyindirməyə cəhd göstərmşlər. Hətta bəzi din xadimləri belə bir
fərziyyəyə uydurmuşlar ki, Novruz bayramı guya IV xəlifə Əlinin
hakimiyyətə (656-661) gəldiyi günlə əlaqədardır. Halbuki imam Əli iyul
ayında hakimiyyətə gəlmiş, Novruz isə yazda bayram edilir.
Xalqın bayramla əlaqədar keçirdiyi mərasimlər heç bir
dini ehkamlar ilə bağlı deyildir. Əksər xalqlar bahar bayramının əsl
mahiyyətindən doğan bir sıra adət-ənənələri, oyunları indiyədək
saxlamışlar.
Orta əsr müəllifləri Şərq ölkələrində İslam dini
yayıldıqdan sonra da Novruz bayramında yaz ənənələrinin, əkinçilik
təqvimi etiqadlarının möhkəm yer tutduğunu göstərirlər. Əbu Reyhan
Biruni Novruz bayramı haqqında müxtəlif rəvayətlərdən, onun yaranması
səbəblərindən, bu bayram münasibətilə xalq arasında yayılmış
adət-ənənələrdən bəhs etmiş, Novruz bayramının təbiətin oyanması,
əkinçilik təsərrüfatının başlanması ilə bağlı əsl dünyəvi bayram
olduğunu qeyd etmişdir.
Nizamül Mülk "Siyasətnamə" əsərində Novruz
bayramından yazın gəlişi ilə əlaqədar keçirilən kütləvi xalq bayramı
kimi bəhs etmişdir. Novruzun gəlişi klassik Şərq, o cümlədən Azərbaycan
poeziyasında geniş yayılmış "Bahariyyə" adlı lirik şeirlərdə də təsvir
və tərənnüm edilir.