Məhərrəmova
T.
Kim ki, sənətdə can qoyub, onu layiqincə
qiymətləndirmirlər
Azərbaycanın
ilk kanon ifaçısı Asya
Tağıyeva özünə qarşı
diqqətsizlikdən gileylidir
Qədim musiqi aləti
olan kanonun (qanun) ölkəmizdə ilk dəfə nə
vaxtdan ifa olunduğu haqqında dəqiq məlumat yoxdur. Ancaq
klassik irsə əsaslanan musiqi tədqiqatçıları
kanonun tarixinin qədim dövrlərlə bağlı
olduğunu bildirirlər. Bu tədqiqatlara istinad edən
Qədim Musiqi Alətləri Ansamblı kanonu qədim alət
kimi ansambla daxil edib.
Azərbaycanda ilk kanon
ifaçısı Asya Tağıyevadır. Ömrünü
bu sənətin inkişafına həsr edən
görkəmli ifaçı 70 yaşı haqlasa da, alətini
əlindən qoymayıb.
- Necə oldu
ki, əvvəllər o qədər də dəbdə olmayan
bir alətlə məşğul olmağa
başladınız?
-
Uşaqlıqdan musiqini çox sevmişəm. İrəvanda
yaşayarkən Pionerlər evində xor dərnəyinə
gedirdim. 1954-cü ildə musiqi məktəbinə daxil oldum.
Əvvəlcə vokal sinfində oxumaq istəyirdim.
Çünki müsabiqələrdə yaxşı
oxuduğuma görə mənə vokalist olmağımı
məsləhət görürdülər. Ancaq yaşım
çatmadı. Bu aləti görəndən sonra xoşuma
gəldi və kanonda çalmağa başladım.
Mənə evdə alət almaq istəmirdilər.
"Ermənilərlə oxuyur, yəqin müğənni
olacaq" - deyə fikirləşirdilər. Ancaq mən
inadkarlıq göstərərək müsabiqədən
keçib kanon sinfinə daxil oldum. Sonra məni
Ermənistanın Dövlət rəqs ansamblına
dəvət etdilər.
1956-cı
ildə Moskva dekadası başlandı. Dekadada uğurlu
iştirak etdiyim üçün "Əməkdə
müvəffəqiyyətə görə" medalı
və bir aylıq əmək haqqı ilə təltif olundum.
Bir ildən sonra Moskvada Ümumdünya festivalında
iştirak etmək üçün təşkil olunan
müsabiqədə I dərəcəli diploma və
qızıl medala layiq görüldüm. Festivalda isə III
dərəcəli bürünc medal qazandım.
Azərbaycandan olan nümayəndələr komissiyanın
üzvü olarkən azərbaycanlı qızı olduğumu
hiss edib, mənimlə maraqlandılar. Onlar məni
işləmək üçün Bakıya dəvət
etdilər. Mən də onların təklifini qəbul etdim.
1958-ci Dövlət Televiziyasının Xalq Çalğı
Alətləri Orkestrində solist kimi işə
başladım. Bir il sonra Moskvada keçirilən Azərbaycan
ongünlüyündə iştirak etdim. Dekadanın
açılışı mənim solo ifamda
"Bayatı-Şiraz" muğamı ilə başladı.
Dekadadan sonra Ali Sovetin Fəxri Fərmanı
ilə
təltif olundum.
Ailə qurandan sonra da orkestrdə
fəaliyyətimi davam etdirirdim.
1963-cü ildə
incəsənət ustalarının Bolqarıstan
şəhərində keçirilən bir aylıq solo konsertində iştirak
elədim. Müslüm Maqomayev,
Sara Qədimova, Habil
Əliyev,
Lütfiyar
İmanov,
Sona Aslanova kimi tanınmış sənətkarlarla birlikdə mən də
səhnəyə çıxdım. Qayıdandan sonra
Filarmoniyanın solisti kimi fəaliyyətə başladım. Eyni zamanda, İncəsənət İnstitutunun teatrşünaslıq şöbəsində oxuyurdum.
Aydın Qaradağlı, Lütfiyar İmanov da mənimlə oxuyurdular.
1964-cü ildə
Moskvanın Kreml Sarayında bəstəkar Zakir Bağırovun
"2 arfa
üçün"
əsərini
çaldım. Bu ifam Moskva arfa ustalarının çox xoşuna gəldi və Zakir
Bağırovdan bu əsəri
4 arfa
üçün yazmasını xahiş etdilər. Bir il sonra Moldovada keçirilən ongünlükdə
də görkəmli sənətkarlarla bir yerdə solo ifamla
çıxış
eləmişəm. Eləcə də Kiyevdə keçirilən bir aylıq konsertdə solo ifam böyük rəğbətlə qarşılandı.
Yaxşı bir alətimin
olmasını həmişə arzulayırdım. Bu barədə maestro Niyazidən də xahiş eləmişdim ki,
mənə yaxşı bir alət tapsınlar.
Türkiyədə radio vasitəsilə konsert verəndən
sonra İstanbul radiosunun solisti Sumar məni dəvət
elədi. İfamdan o qədər xoşlandı ki,
çalandan sonra bir neçə türk musiqilərinin
notları ilə birlikdə öz sədəfli alətini
mənə bağışladı.
- Yəqin
xarici ölkələrə səfərlər zamanı
unudulmayan xatirələriniz çox olub.
- O
səfərlərin hər biri xatirələrlə doludur.
1957-ci ildə Moskvada dünya festivalında iştirak
edərkən Rac Kapurla görüşdüm. Belə bir
sənətkarla görüşəcəyim heç vaxt
ağlıma gəlməzdi. Böyük aktyorun ailəsi
ilə şəkil çəkdirdim. O, mənim əlimi
öpdü. Həmin görüşün xatirəsi mənim
üçün unudulmazdır.
- Əhməd
Bakıxanovun ansamblında nə vaxtdan
çalışmağa başladınız?
- 1965-ci
ildə Əhməd müəllim məni öz ansamblına
dəvət elədi. Əhməd müəllim
rəhmətə gedənə kimi onun ansamblında
çalışmışam. Bütün
müğənniləri həmin ansamblda müşayiət
etmişəm. Ələkbər Tağıyevin xahişi
ilə ilk çəkiliş olanda Zeynəb Xanlarova
üçün çalmışam. İslam Rzayev,
Əlibaba Məmmədov, Rübabə Muradova, Nəzakət
Məmmədova, Şövkət Ələkbərova, Sara
Qədimova kimi müğənnilər mənim
müşayiətimlə oxuyublar. Demək olar ki,
bəstəkarların hamısı ilə
işləmişəm.
- O
dövrün musiqi ab-havası necə qalıb
yadınızda?
- Tamam başqa
idi. Bir musiqini efirə buraxmaq üçün bədii
şura yığışıb qulaq asırdı. Baxmayaraq
ki, mənim muğamlardan ibarət valım
çıxmışdı, yenə qulaq asırdılar.
Hamımız da canlı çalırdıq. İndi hər
şey dəyişib. Nə əvvəlki komissiya
üzvləri var, nə də keyfiyyət. Biz çox
çətin şəraitdə çalmışıq.
Elə vaxt olub ki, konsert zamanı işıqlar sönüb,
amma mən çalmışam. Elə vaxt olub ki, qar
yağıb, mən qolu qısa paltarda səhnəyə
çıxmışam. Mərkəzi Komitənin
tapşırığı ilə ucqarlara konsert verməyə
gedirdik. Biz səhnəyə məsuliyyətlə
çıxırdıq. İndi tələbə dərsə
gələndə gah notu olmur, gah aləti. Tələbələr
diplom xatirinə oxuyurlar.
- Kanon sırf Azərbaycan musiqi alətidir?
- Kanon Nizaminin, Füzulinin əsərində təsvir
olunub. Klassik irsdə alətlərin
bəhsində "sən
nə qədər bəxtəvərsən ki,
öz sevdiyin adamın qucağında uzanmısan" - deyə kanonu təsvir ediblər. Bu alətin tarixi naməlumdur. O vaxt sərhədlər açıq
olanda get-gəl çox olurmuş. Ona görə də hansı ölkədən
gətirildiyi dəqiq
bilinmir. Ermənilər də özləri üçün götürüb
çalıblar. İrəvanda kanon çalmaq üzrə 3-cü tələbə
mən olmuşam.
- Siz Azərbaycana gələndə
burada kanonu kim çalırdı?
- Heç kəs çala bilmirdi. Azərbaycanda da ilk kanonçalan
mən olmuşam.
O vaxt qəzetlərdə
bu başlıqla yazılar da gedirdi. Mən radioda, televiziyada,
dövlət konsertlərində
solo çalırdım. Elə bir konsert olmayıb
ki, orada iştirak etməyim.
- Kanonun ilk ifaçısı kimi bu alətin ölkəmizdə inkişafından
ötrü hansı işləri görmüsünüz?
- 1965-ci ildə A.Zeynallı adına
musiqi məktəbində
ilk dəfə kanon sinfini açaraq orda dərs demişəm. 1985-ci ildə isə Konservatoriyada bu şöbəni açdım.
Kanon üçün 250-yə qədər
əsər işləmişəm.
Kanona həsr olunan 3 broşüram var. Dərs
dediyim məktəblərdə
tələbələrim yetişib.
İndi onlar musiqi kollecində,
konservatoriyada dərs verirlər.
- Kanon ifaçılığının bugünkü inkişafından
necə, razısınızmı?
- İndiyə
qədər çox uşaqları müsabiqələrdən
keçirmişəm. Hamısı da əla qiymət
alıb. Ancaq heç
biri çıxıb
solo çalmır. Bu məktəb nə üçündür? Burdan solistlər
çıxmalıdır ki,
qabaqkı kimi konsertlərdə solo ifa eləsinlər. İndi belə
şey yoxdur. Hamı qurtarıb müəllim işləyir. İfaçılıq inkişaf eləmir. Mən solo çalanda Cahangir Cahangirov, Fikrət Əmirov, Rauf Hacıyev kimi görkəmli bəstəkarlar
qulaq asırdı.
Rauf Hacıyev məni filmlərin musiqisi üçün çalmağa
dəvət elədi.
Kinolar üçün də çalmışam. Polad Bülbüloğlu
"Babək" filmi
üçün məni
"Mosfilm"ə çağırdı.
Gedib orda çalmışam.
İndiki tələbələr isə bu aləti
inkişaf etdirmir.
Klassik əsərlər var, ancaq ifa edən
yoxdur.
- Bu gün də pedaqoyi işlə məşğulsunuz?
- Ailə
vəziyyətinə görə, 2000-ci ildə pedaqoyi
fəaliyyətdən uzaqlaşdım. Ailənin bütün
yükü üstümdə olub. Çox vaxt dərsləri
evdə keçirdim. Həyat yoldaşım 10 il iflic
yatdı, onun qayğısına qaldım. Cürbəcür
zərbələrə dözə-dözə
yaşamışam. Övladlarım da musiqi ilə
məşğuldurlar. Həyat yoldaşım Dövlət
Sirkinin baş reyissoru olub. Böyük oğlumun akrobat
nömrəsi vardı. O, rəhmətə getdi. O biri
üç övladım da incəsənət
sahəsindədir.
-
Səhnədə neçə il
çalışdınız?
- 45 il
səhnədə olmuşam. Ondan əlavə,
məktəblər üzrə komissiyanın üzvü kimi
çalışmışam.
- Sonuncu
dəfə konsert verəndə səhnədən
ayrılacağınızı bilirdiniz?
- Yox, heç
vaxt bu barədə fikirləşməmişdim. İndiyə
kimi alətim açıqdır, futlyara qoyulmayıb.
Ailəmizdə baş verən hadisələrə
görə, alətə yaxın düşmürdüm.
Demək olar, 30 ildir ki, alətə yaxın
düşmürəm. Sadəcə, bir yerə çağıranda
məcbur olub gedirəm.
- Səhnə
üçün darıxırsınız?
- Çox...
Elə-belə sənətkar olsaydım, bəlkə də
darıxmazdım. Ömrümün 45 ilini səhnəyə
həsr eləmişəm. Necə darıxmaya bilərəm?!
Ancaq qiymətimi lazımınca vermədilər.
Belə
diqqətsizliyi görüncə məndə ruh
düşkünlüyü yaranıb. Əziyyət
çəkməyən sənətçilərə
qiymət verilir. Kim ki, sənətdə can qoyub, onu
layiqincə qiymətləndirmirlər. Gedib kimin
qapısında durub yalvarmalıyam ki, mənə fəxri ad
və ya təqaüd verin. Bunu özləri başa
düşməlidir.
Kaspi.- 2007.- 15 noyabr.-
S. 16.