Əli Kərim
sevgisi
Böyük Azərbaycan şairi Əli Kərimin 80 yaşı tamam olur. “Milli şair
kimdir?” sualına cavab verərkən birincilər arasında Əli Kərimin adını çəkə
bilərik və heç kəsin ürəyində xal qalmaz ki, niyə
bu ad bu sırada çəkilir.
Millətin şairi olmaq
bir an məsələsi
deyil, bu məsələni biz yox, zaman həll eləyir və o zaman artıq öz işini görüb. Millətin şairi
olmaq sevgi qazanmaq, sevgiyə tuş gəlmək deyil, daha çox
sevgi oyatmaqdır, insanları yaxınlaşdırmaq
və qışqırıqla
onun əsəblərini
korlamamaqdır.
Əli Kərim haqqında elə olur ki,
saatlarla danışıram,
ancaq yazı məqamı gələndə
ya uzun-uzadı şəklinə baxır,
ya da sadəcə
yazmaqdan vaz keçirəm, halbuki, danışıq zamanı
deyilən fikirlər bəzən yazdıqlarımızdan
daha canlı və həqiqi olur.
Əli Kərim bizim şairlər arasında
ilk sevgidən daha çox yazan, bəhs edən, bəlkə onun şah damarına daha incə şəkildə toxunan bir şairdir.
Sevgisi də soyuq idi, qalın
əkini
Hər bəladan
hifz eləyən qalın qar kimi...
Şeir mətni,
nəsrdən fərqli
olaraq bütün potensial və mümkün dilləri bir məcrada birləşdirir, bizdə
çox zaman poeziyaya bu rakursdan
baxılmır; belə
olsaydı təkcə
bədii təfəkkürün
deyil, həm də “şairin ölçüsü” haqqında
əsaslı ideyalar ortaya qoymaq olardı.
Bizdə bəzən şairə
son söz deyən, mübahisəni həll eləyən bir fiqur kimi baxılır,
halbuki bu məqamda artıq şairdən deyil, ideoloji aparatdan söz gedə bilər. Əli Kərim bütün
bunların fövqündə
duran bir insan kimi bizə
çox kiçik, ancaq heç zaman yaddan çıxara
bilmədiyimiz mətləblərdən
danışır.
Sənə hücum
çəkir qəm qoşunları
Hamısı köhnəli,
həm də təzəli,
Tapılsa hər dərdə milyonca məlhəm
Yenə yaşamağa yoxdur təsəlli.
Əli Kərimin bu fotosuna baxın, üzündəki təbəssüm,
bəlkə də son
şeiridir, ya bəlkə onun haqqında yazılanlara, deyilənlərə ironiyadır,
ancaq... məncə istəyir ki, bu gözəl şeirin sirrini açaq.
Bir də:
– Başının
üstünə bax!
– Durna qatarıdımı?
– Yoxsa heç nə görmədin?
– Uçdumu,
qurtardımı?
Gözlə görünmür
onlar;
Keçir başımız
üstdən
Günlər...
Saatlar...
Aylar...
Qarşılanmamış səhər
Nəfəs dəyməmiş
gecə
Necəsən, başın
üstdən
Sözsüz, xəbərsiz
keçə...
Saçlarımda dünənin
Ayaq tozları qalmış.
Görən deyir, gənc deyil,
Yaşa dolub qocalmış.
Nə oldu, nə tutuldun
Tərlədin puçur-puçur?
Başının üstünə
bax,
– Köçəri
günlər uçur!
Köçəri günlər
uçur!
Klassika poeziyada
bir şair özündən əvvəl
gələn şairlərin
ənənə içində
qurub-yaratdıqları metaforanın
“məsafədən görünüşünü”
dəyişdirir, məsələ
təkcə ədəbi,
poetik oppozisiya yaratmaqla bitmir, ədəbi ənənənin
təkamül perspektivi
dəyişir, uzaq gələcəkdə yetişəcək,
dünyaya gələcək
şairlərin taleyi dəyişir. Səməd Vurğun və
Rəsul Rzadan sonra Əli Kərim olmasaydı, XX əsr poeziyası, poetik irsi bu
məsafədən belə,
bu koordinatlar daxilində görünə
bilməzdi. Əli
Kərim adı çəkilən ənənə
vektorunda həm də mənalandırıcı
həlqədir, Əli
Kərim təqdim etdiyi sistemlə özünəqədərki ənənənin
ən uzaq küncünə qədər
“uzanmaqla” XX əsr poeziyasının dərinlik
ölçüsünü dəqiq göstərir. Diqqət yetirin: Əli Kərimin tapdığı, kəşf
etdiyi mövzularda bir sıra şeirlər
yazıldı, ancaq bütün bu eyniadlı nümunələr
həmin mətləbi
zərrə qədər
də ifadə edə bilmədi. Təkcə fərdi üslub fərqlərinə
görə yox, həm də fərdi üslub anlayışına görə
(Dostumla bayaqdan bir qoca haqda
// yenə nə bilirik deyirik bir-bir// oğlumun çərtdiyi rəngli karandaş// bizim kəlmələri göydə
dənləyir//. – bu görüntü qəribə
ovqat yaradır, detala, açılan bucağa baxış oxucunun oxuma vərdişini dəyişdirməyə
hesablanıb). Bu kiçik parçadan da göründüyü kimi, Əli Kərim üçün əksər şairlərdə
olduğu kimi çevrilmə, transformasiya
anı yox, detalın hansı bucaqdan görünməsi
maraqlıdır. Bəxtiyar
Vahabzadənin çox
sonradan yazdığı:
Sən getdin elə bir dünya
boşaldı /// yaz da köçüb getdi yeri boş
qaldı // ...mən yaza vurğunam, qışı neynərəm
// mətləli şeiri
də nə qədər təsirli olsa da, təəssüf,
hicran, firqət anını nə qədər dolğunluqla göstərsə də yuxarıdakı həndəsi
metaforanı (daha doğrusu, metaforanın həndəsə ölçüsünü)
əks etdirmir, əksinə “qayıt, sahmana sal bu
kainatı” misrasında
və bütövlükdə
bədii mətndə
dünya necə deyərlər “sərxoş
olub yıxıldığı
anda”, “saçlarının
dərddən ağardığı
məqamda” tutulur, dünya bir daha bu görkəmdə
olmayacaq, bu baxış bucağından
görünməyəcək, bu elə bir
andır ki, bütün həyatı,
gərdişi dəyişdirməyə
qadirdir.
Başqa bir şeir:
Nə vaxt görüşmüşük?
Harda? Nə zaman?
Doğrusu elə bil yadımdan
çıxıb.
Təbəssüm səhəri
doğdu üzündə,
Dayandın, ehmalca əlimi sıxıb.
Sözlərin qırıldı,
töküldü bir-bir;
Çırpdı divarlara, daşlara külək.
Kəlmələr dağıldı
sahil boyunca
Yonulmuş bir gülün ləçəkləri tək.
Əynində sevincdən
biçilmiş ağ don,
Gözündə çaşqınlıq ala-toranı.
Əllərin qonmağa
bir yer tapmadı,
Sındırdın az qala barmaqlarını.
Bu şeir obraz daxilində sükut və səssizliyin ifadəsinin ən mükəmməl forması
sayıla bilər. Gözlə, baxışla, qeyri-iradi hərəkətlərlə (əslində
min illərin həqiqətini
ifadə edən məntiqlə-!) danışmağın
şeirdə şeirə
paralel olaraq qurduğu mətn iki ömrün içində təkcə
bir anın qocalmaması, ötüb keçməməsini qabartmaq
üçündür. Həyatın bütün
mənası həmin
o anla bağlıdır,
o an yox olsa,
bir saatın içində hər şey mənasızlaşar,
hər şey vərdişə dönər.
Yaddaşın içində bircə
anın hər şeydən fərqlənməsi,
ömrün “altı və üstü” ilə daimi bağlantısı poetik obrazın fövrən qavranılmasını şərtləndirir.
Bu – yaddaşın huşsuzluğa
keçidini bəlirləyən
çox kritik bir həlqədir.
Hər yeni görüşlə ilk görüş
gəlir,
Bütün görüşlərə nur
saçır bir-bir.
İlk görüş
həmişə arxada
deyil,
İlk görüş bəlkə
də gələcəkdədir.
Nəzəri baxımdan, poetik obrazın təşkilində
“huşsuzluq” elementini
görməmək mümkün
deyildir. Huşsuzluq yaddaşla mübarizə
perspektivi doğurur.
Bu yaddaş mənə
zaman içində özümü unutmağa
imkan verir. Obrazın təşkilində elə
proseslər baş verir ki, yaddaş
– “mən” özünü
oda atıb yandırır, külə
dönür və bunun hesabına təkrarsız münasibət
tipi yaranıb-formalaşır.
Əli Kərim bizim şairlər arasında
ilk sevgidən daha çox yazan, bəhs edən, bəlkə onun şah damarına daha incə şəkildə toxunan bir şairdir. Qəribədir,
Əli Kərim şeirində bizim hamımızın, bəlkə
bütün millətin
ilk sevgisi var, aydan arı,
Cavanşir Yusifli
525-ci qəzet.- 2011.-
8 aprel.- S.7.