Bəyaz pərdə
açılanda
KAMİL ƏFSƏROĞLUNUN
YARADICILIĞI HAQQINDA QEYDLƏR
Zaman, vaxt
bir-birini qovhaqovdadı.
Belə baxanda, ilk baxışda “zaman” və “vaxt” məfhumu bir-birindən o qədər də fərqlənmir. Amma, bu iki məfhum
bir-birinə nə qədər yaxın olsa da, bir
o qədər bir-birindən
fərqlidi. İllah da son 50-60 ili götürəndə, 50-60 il
uzaqlıqdan keçmişə
baxanda nələrin olub-bitdiyini kitablarsız təsəvvür eləyə
bilmirik. Daha doğrusu, kitablar faktiki olaraq gerçəyi, reallığı
hardasa bir cizgi, kontur kimi
cızır, yerdə
qalanları oxucunun ixtiyarına buraxır. Həm də kitabdan kitaba fərq dağlar qədər çoxdu – bir var sırf
xronoloji hadisələr,
bir də var bu hadisələrin
içində, görünməyən,
astar üzündə
qalan olaylar: mənəvi-psixoloji sarsıntılar,
dəyişmələr, kəmiyyət-keyfiyyət
əvəzlənmələri...
60 il bundan
qabağın Azərbaycan
mühitini təsəvvürə
gətirsək tarix üçün bir an qədər kiçik olan bu vaxt
kəsimini hərə
öz yaşı və yaddaşı qədərində açıqlaya
bilər. Xalq deyimlərimizdə olduğu
kimi – “Kim nə gördü, nə götürdü”. Bunun özü də vaxt məsələsidi.
Yazıçı Kamil Əfsəroğlunun
60 yaşı tamam oldu. 60 il həm
bizim üçün,
həm də içində olduğumuz
dünya üçün
çox şey deməkdi. Vaxtdan, zamandan belə uzun-uzadı danışmağımın
Kamil Əfsəroğluna
nə qədər dəxli var? Çox dəxli var, məncə. Kamil Əfsəroğlu bir yazıçı kimi yaşadığı,
içində olduğu
və... (və!) bir az uzaqdan
havasını, ruhunu duyduğu vaxta ilk baxışda tanış
gələn, bildiyimiz,
dəfələrlə gedib-gəldiyimiz
yollara baş vursa da qarşılaşdığı,
daha doğrusu, bizə göstərdiyi mənzərə gözlədiyimizdən
xeyli fərqlidi.
Müharibə mövzusunda Azərbaycan ədəbiyyatında
kifayət qədər əsər yazılıb. Bu əsərlərin
böyük əksəriyyəti İkinci Dünya müharibəsinə,
bu müharibənin doğurduğu mənəvi-psixoloji
ab-havaya, bu gün içində olduğumuz Qarabağ
müharibəsinin ağrılarına qarışan dərdlərinə,
acılarına, insan talelərinə həsr olunub. Müharibə
sonrası, yəni 1945-ci ildən sonra o vaxtkı SSRİ-nin
kiçik bir parçası olan Azərbaycandakı
ictimai-siyasi durum, mənəvi iqlim, təbii ki, müharibə
dövrü uşaqları ilə yanaşı müharibədən
sonra doğulanlara da öz təsirini göstərmiş,
onların mənəvi dünyasında da silinməz izlər
qoymuşdu. Bu mənada Kamil Əfsəroğlu 50-ci illərin
kövrək qəlbli, balaca seyrçisi kimi həmin dövrə
tez-tez müraciət edir, uşaq vaxtı gördüklərini,
eşitdiklərini vaxtın, zamanın 50 illik
uzaqlığından öz havasına uyğun,
yazıçı fəhmi ilə gözlərimiz
qarşısında yenidən canlandırır. 1950-60-cı
illər nəsrinin tanınmış nümayəndələrindən
– öz sələflərindən fərqli olaraq Kamil Əfsəroğlu
əksər hallarda müharibəni xatirə içində
xatirə kimi təqdim edir – kirpiyi ilə od götürən
böyüklərin müharibə xatirələri onun öz
xatirələrinə, kövrək uşaqlıq xatirələrinə
qarışır. K.Əfsəroğlunun əsərlərinin
əksəriyyətində müşahidə olunan bu manera incə
bir lirizm, içdən, könüldən gələn
doğma bir ovqat yaradır və oxucunu özünə çəkir.
“Soyuq ocaq”da Umud kişinin, “Qaratikan”da, “Vaqeə”də,
“Ülgüc”də Əvəz kişinin xatirələri
işığında bunu aydın görə bilərik.
Müharibədən sonrakı Stalin despotizmi, aclıq-qıtlıq... Bu dövrü
yaşayan insanların
mənəvi dünyası,
keçirdikləri daxili
sarsıntılar Kamil
Əfsəroğlu yaradıcılığında
xüsusi yer tutur. Yazıçı o dövrün insanlarıyla
bizi indi yaşadığımız vaxtdan
o qədər də uzaq olmayan müasir
zamanda qarşılaşdırır
ki, bu da
oxucuda müqayisə və təhlil aparmaq, Stalin dövrünün
dəhşətlərini tam çılpaqlığı ilə
duymaq imkanı yaradır.
K.Əfsəroğlunun o dövrü dolğun boyalarla əks etdirən əsərlərində
rast gəldiyimiz bəzi dəli obrazları məhz mövcud rejimin qurbanları olduğu üçün yazıçı
təxəyyülünün məhsulu kimi yox, bilavasitə real həyat faktı kimi gözlərimiz önündə canlanır.
Kamil Əfsəroğlunun
yaradıcılığında 1941-45-ci illər müharibəsi
ilə 20 ildən artıq bir dövrdə içində
olduğumuz Qarabağ müharibəsi sanki biri digərinin
davamı kimi iç-içədi. Bu gün bu mövzuya yeni
rakursdan yanaşmaq, yeni söz demək zərurəti
yaranıb və biz bunu Kamil Əfsəroğlunun da
yaradıcılığında aydın görürük.
Müəllifin “Dava-dava oyunu” hekayəsində məhz bu
yaşantılar öz bədii inikasını tapıb. Hekayədə
müharibənin uşaq dünyagörüşündəki əksi
o qədər sadə, o qədər təbiidir ki, əslində
müharibənin nə demək olduğu elə bu oyunla rəngsiz-boyasız
açıqlanır. Ayrı-ayrı hekayələrində
yazıçı bilavasitə Qarabağ mövzusuna dəxli
olan bir sıra mətləblərin bədii həllini tapsa da,
“İt qanı” və “Çadır” romanıyla bir xalq olaraq
son 20 ildə yaşadığımız acıların,
çəkdiyimiz ağrıların, keçirdiyimiz təbəddülatların
bədii salnaməsini, bir-birini sürətlə əvəz
edən ictimai-siyasi olaylar burulğanında dəyişən,
dönən xarakterlərin, min bir çətinliklərlə
üz-üzə gələn adi adamların real bədii obrazını
yaradıb.
Qaçqın və köçkünlərimizin
çəkdiyi acılar, onların sıxıntı və
sarsıntıları “Çadır” romanında daha hərtərəfli
və yaddaqalan bədii boyalarla verilir. “Çadır” adı
ilk baxışdan nəsə deyir. Əsərin ideya-bədii
məzmunundan çıxan nəticə onun həm də rəmzi
xarakter daşıdığını və tutumlu olduğunu
sübut edir. Bir zamanlar yurtalarda, çadırlarda yaşayan,
dünyanın boyu uzunu köç eləyən, hərbi
yürüşlərdə çadır qurub düşərgə
salan, şanlı tarixi olan bir xalqın törəmələri
indi də çadır qurub çadırda yaşayır. Amma bu çadır o
çadırdan deyil...
“Qladiator” hekayəsində
söhbət şəhərdə yaşayan qaçqından
gedir. “Qul bazarı”nda iş axtaran qaçqından... Müəllif
çox maraqlı bədii formadan istifadə eləyir – iki
qaçqını “qul bazarında”
qarşılaşdırır. Onlar başqa-başqa adamlardılar
– biri arada-bərədə, orda-burda fəhləlik eləyib
halal zəhmətlə dolanır, digəri isə haram yolla
pul qazanan, bahalı maşın sahibidir, varlı-pulludur.
Varlı qaçqın “qul bazarına” başqa fikirlə gəlib,
gəlib ki, Qladiator ləqəbli qaçqını bağ
evinə aparsın. Ona çoxlu miqdarda pul təklif eləyir
ki, uşağının ad günündə qəfəsdəki
ayıyla vuruşsun...
Kamil Əfsəroğlunun
bütün əsərlərində incə, könüldən
gələn bir lirizm var. “Səmanı mənə
bağışla”, “Şanxaydan əsən xəzri”,
“Daşlı qala”, “Biri vardı”, “Rus toyu”, “Çat”, “Nisgil”,
“İttiham”, “İlan öcü”, “Kamikadze” və digər əsərlərində
bu keyfiyyəti qabarıq görmək mümkündür. Bu
lirizm K.Əfsəroğlunun dilinin koloriti, təmizliyi və
şirinliyi ilə birləşəndə daha güclü və
təsirli olur. Məhz dilinin gözəlliyinə və ekspressivliyinə
görədi ki, yazıçının təsvirləri
gözlə görünəcək qədər aydın və
yaddaqalandı. Tanınmış tənqidçi Akif
Hüseynov yazır: “Ədəbiyyat dil və üslub cazibədarlığından
başlayır. Kamil Əfsəroğlunun “Dəlilərin son
padşahı” əsərini oxuyanda mən buna bir daha əmin
oldum...”
K.Əfsəroğlunun
bir yazıçı kimi başlıca məziyyətlərindən
biri də onun “mənfi-müsbət”, “dost-düşmən”
anlayışlarına bitərəf olmasında, oxucusunun
işinə qarışmamasındadır. Belə baxanda, onun əsərlərində
mənfi obrazlarla elə də çox rastlaşmırıq,
bu o demək deyil ki, yazıçı belələrini nəzərdən
qaçırır, yox o sadəcə, həyatı pis, naqis
insanlarsız görmək istəyir. Bir də müəllif ən
pis, miskin insanın içində belə işıq görməyi
bacarır. “Sovet küçəsinin serenadası”ndakı
cibgir tramvayda kasıb-kusubun, şikəstin cibinə girmir,
bunu mənliyinə sığışdırmır, hətta
1 May bayramını qeyd eləmir ki, bu, mənim yox, zəhmətkeşlərin
bayramıdı...
Təbii ki, Kamil
Əfsəroğlu sovet dövrünün adamıdı,
ömrünün çox hissəsini o dönəmdə
yaşayıb, o dövrdə məktəb bitirib, ali təhsil
alıb, işləyib, gəzib, görüb. Bu mənada o, həmin
dövrün yaxşısına yaxşı, pisinə pis deməyi
bacarır. Rayondan şəhərə oxumağa gələn
gəncin duyğuları, o dövrün tələbəlik həyatı,
tələbə yataqxanaları “Daşlı qala” romanında
bədii sənətkarlıqla əks olunub. O dövrü
yaşayan nəsil üçün bu əsər həm gənclik
xatirələri, nostalji hisslər oyadır, həm də tələbəlik
illərinin bir “həyat məktəbi” olduğu qənaətini
formalaşdırır. Aralıdan domino daşlarını
xatırladan tələbə yataqxanaları, əslində,
sosializm cəmiyyətinin kiçik modelidir və müəllif
o dövrün sosial problemlərini, sabahkı günə
ümidlə, inamla baxan gənclərin acılı-şirinli
həyatını dolğun və canlı boyalarla qələmə
alır. Tələbə həyatının dadını təzəcə
çıxarmaqda olan, birinci kursda oxuyan Saatxanı qızlar
yataqxanasına durbinlə baxdığına görə məişət
pozğunu adlandırıb universitetdən qovurlar. Əslində
isə o mənən saf, haqsızlıqlarla barışmayan,
sözünü deyən tələbədir. Saatxan sanki bu
günə sığmır, zamanı qabaqlamaq istəyir,
sabahla yaşayır. O, həyata baxışı, davranışı,
hətta geyimilə belə başqalarından seçilir.
hamı kimi olmaq istəmir, birinci kursda oxusa da, şlyapa qoyur,
yataqxananın pambıq mitilində yatmaqdan imtina edir. Təəssüf
ki, həyatda sözü üzə deyənlər,
haqsızlıqla barışmayanlar daha çox zərbə
alır, ədalətsizliyin qurbanı olurlar. Kamil Əfsəroğluna
görə bədii ədəbiyyat ictimai proseslərdən kənarda
qalmamalıdır, o yalnız əyləndirməyə,
ovundurmağa xidmət etməməlidir.
Yazıçı
cəmiyyətdəki çatışmamazlıqları,
ictimai, sosial problemləri ədəbiyyata gətirməyi bacarır
və göstərir ki, bədii sözün təsiri daha
güclüdür. “Qladiator” hekayəsində əlini
yaralamış qaçqının yarasına təcili
yardımda üç tikiş qoyurlar. Həkim ondan otuz manat
tələb eləyir,
deyir hər tikişə on manat verməlidir. Qaçqın
deyir ki, Qarabağ müharibəsi
iştirakçısıdır, imkansızdır o qədər
pulu yoxdur, amma həkim dediyindən dönmür.
Naəlac qalan qaçqın çibində
olan iyiri manatı çıxarıb
həkimə uzadır,
deyir olan budur, tikişin birini sök.
K.Əfsəroğlunun ən kiçik hekayələrindən tutmuş
romanlarına qədər
bütün əsərlərində
sadə, aydın bir fəlsəfi ümumiləşdirmə var. Bu, hər gün üz-üzə gəldiyimiz
adi həyat olaylarından və yaşadığımız, içində
olduğumuz vaxtdan, zamandan doğan fəlsəfədir. “Qan qoxusu”, “Burulğan”, “Kor seyrçilər”, “Divar”, “Tüfəng açıldı”, “Qaratikan”,
“Kor quyu” kimi hekayələrində
yazıçı “damlada
dəryanı” görə
bilir, adi həyat həqiqətlərini
fəlsəfi düşüncə
süzgəcindən keçirərək
bədii ədəbiyyat
faktına çevirir.
“Divar” hekayəsi həm də K.Əfsəroğlunun milli
ədəbi ənənələrimizə
bağlılığını, klassik irsimizə varislik münasibətini göstərmək baxımından
maraq doğurur. “Divar”da sanki Mirzə Cəlilin usta Zeynalını görürük – 100 il sonra, bir az
başqa biçimdə,
başqa mənəvi
aləmdə...
Kamil Əfsəroğlunun publisist
yazıları da yazıçılığının bir
yönüdü əslində. O, uzun illərdi ki, Azərbaycan
radiosunda çalışır, “Hekayə axşamı”, “Sənət
söhbətləri” adlı verilişlərilə dinləyicilərin
görüşünə gəlir. Dünyanın
tanınmış kino sənəti xadimləri,
rejissorları, aktyor və aktrisaları haqqında
yazdığı “Rac Kapurla baş tutmayan müsahibə,
“Tacsız kraliça”, “Türkanlı filmlər”, “Stenli
Kramerlə görüş”, “Yaşılçamın
ulduzları”, “Kinonun çirkin kralı”, “Ulduzlar xoşbəxtdirmi”,
“Əfsanə qadın”, “Çalı quşu”, “Xaç
atasının atası” və digər yazıları oxuculara
yaxşı tanışdır. Bu mənada K.Əfsəroğlunun
sənət adamları ilə görüşlərindən,
onlarla söhbətlərindən ibarət “Bəyaz pərdə”
kitabı bədii əsərlərindən heç də geri
qalmır. Başqa dillərə tərcümə olunsa, şəxsən
mən bu əsərin də geniş yayılacağına və
uğur qazanacağına inanıram. Bu kitaba daxil edilən hər
bir portret-oçerk bədii publisistikamızın gözəl
bir örnəyidir və oçerkdən, publisistik qeydlərdən
daha çox müxtəlif taleli böyük insanlar haqda
maraqlı hekayə təsiri oyadır.
K.Əfsəroğlunun bütün
yaradıcılığını küll halında
götürsək, 60 yaşının hər ilinə gözəl
bir əsər düşür. Bir vətəndaş,
ziyalı kimi gördüyü işləri də bunun
üstünə gəlsək, onun mənalı bir
ömür yolu keçdiyinin şahidi olarıq. Rusiyanın,
Belarusun, Özbəkistanın, Türkmənistanın,
Gürcüstanın tanınmış ədəbi-bədii
jurnallarında çap olunan əsərləriylə,
Türkiyədə nəşr olunmuş sanballı “Kor
seyrçilər” kitabı, TRT-də səsləndirilən
radiopyesləriylə K.Əfsəroğlu çağdaş
Azərbaycan nəsrini yaxın-uzaq xaricdə layiqincə təmsil
etməkdədir.
Kamil Əfsəroğlu bir
yazıçı kimi Azərbaycanda layiq olduğundan az
tanınır. Hətta ünsiyyətdə olduğu elə
adamlar var ki, bəlkə onun yazıçı olduğundan xəbərləri
yoxdu, sadəcə təmiz, namuslu, yaxşı insan kimi
tanıyırlar. Bu, Kamil bəyin təvazökarlığından,
xarakterindən irəli gəlir, özünü gözə
soxmağı xoşlamır, hay-küydən uzaq, həmişə
“bəyaz pərdə” arxasında qalıb öz işiylə
məşğul olmaq istəyir. Amma özünün istəyindən
asılı olmadan hər yeni əsəriylə o bəyaz pərdə
açılır və biz Kamil Əfsəroğlunun mənəvi
dünyasıyla üz-üzə, baş-başa
qalırıq.
Əhməd
OĞUZ
525-ci qəzet.-
2011.- 13 avqust.- S. 24.