Gəray bəy həqiqəti

 

Xalq şairi Səməd Vurğun "Komsomol poeması"nda çox ziddiyyətli mürəkkəb bir dövrü, bu dövrdə acı bir həqiqəti, bir xalqın ayrı-ayrı düşmən cəbhələrə bölünmüş iki qütbünün bir-birilə mübarizəsini, onların dövrə dövrün hadisələrinə münasibətini göstərib, xalq həyatı məişətini, xalqımıza məxsus adət-ənənələri təsvir edib. Dövrün özünəməxsus cəhətlərinin buradakı adamların xarakterinə ciddi təsir göstərdiyi əksini tapıb.

Şairin yaratdığı bu xarakterlər inamı, əqidəsi, hadisələrə münasibəti, dünyagörüşü ilə bir-birindən xeyli dərəcədə fərqlənirlər. Lakin onların hamısı həyatda var. Səməd Vurğun da onları məhz həyatdan əsərə gətirib, müxtəlif xarakterlər yaradıb.

Poemada bu xarakterlər bir-birinə əks olan iki qütbdə birləşiblər: bolşeviklərin çağırışı ilə yeni bir cəmiyyət yaratmaq uğrunda mübarizə aparanlar və əvvəlki cəmiyyətin silaha sarılaraq dağlara çəkilən nümayəndələri. Qarşı-qarşıya durmuş bu tərəflərdən birini Bəxtiyar və onun komsomol dəstəsi, digərini isə Gəray bəy və köhnə quruluşun tərəfdarları təmsil edir. Lakin baş verən hadisələr bu iki tərəfin bir-birilə apardığı ölüm-dirim savaşları ilə məhdudlaşmır. Komsomolçu Cəlalla Gəray bəyin qızı Humayın qarşılıqlı məhəbbəti poemanın əsas xəttini təşkil edir.

Əsərdə Gəray bəy obrazı dolğun, həyati və hərtərəfli göstərilməsi baxımından diqqəti xüsusi olaraq cəlb edir. Bir mülkədar kimi onun öz əqidəsi var və Gəray bəy bu əqidəyə sadiqdir. Şair onun simasında iki cəhəti birləşdirib. Birinci halda Gəray bəy var-dövləti əlindən alınaraq çöllərə salınmış bir qaçaq və buna görə də düşmənə çevrilmiş keçmiş mülkədar, ikinci halda isə qızı Humayın taleyini düşünən bir atadır. Əsərdə ayrı-ayrı məqamlarda onu hər iki vəziyyətdə görə bilirik.

Şübhəsiz ki, bir mülkədar kimi Gəray bəy firavan və xoşbəxt həyat keçirmiş bir bəy kimi böyük var-dövləti, öz ürəyincə ailəsi, dost-tanışı olub. Sovet hökuməti isə bütün varlılar kimi onu da bunlardan məhrum edib. İndi Gəray bəy başqa bir adamdır. Öz yaxın adamları ilə dağlara çəkilən bəy yeni quruluşun barışmaz düşməninə çevrilib:

 

   Kürün qumsal sahilində qaşlarını çataraq,

   Qamçısını döyür suya hiddətindən Gəray bəy...

   Üç aydır ki, ormanların arasında yataraq

   Əl üzmüşdür vətənindən, millətindən Gəray bəy.

   Qamçısını suya döyür hiddətindən Gəray bəy:

   - Nədən mənim qabağımdan artanları yeyənlər,

   Köhnə-köşkül paltarımı öz əyninə geyənlər

   İndi mənə ağ olsunlar?.. Xanimanım dağılır,

   Qızılyelin inəklərim yad əllərdə sağılır...

 

Biz bu kiçik parçada indiki Gəray bəyi bütövlükdə görə bilirik. Gəray bəyə ən çox təsir edən budur ki, onu bu hala salanlar bir vaxtlar süfrəsindən artanları yeyənlər, köhnə paltarlarını geyənlərdir. Hiddətindən qamçısını suya döyən Gəray bəy zamanı tutub (axan su zamanın rəmzidir) saxlamaq, xoşbəxt günlərini qaytarmaq istəyir.

Onun bu hiddətinin səbəbi də, səbəbkarı da məlumdur:

 

   Keçir xatırından cahü cəlalı:

   Sürüsü, ilxısı, naxırı, malı...

   Getdi süfrəsinin başında duran,

   Yoxsulun varını yeyib quduran,

   "İgidlər məclisi", o toy, o mağar...

   İndi Gəray bəyin özgə halı var.

   O dövran, o büsat çıxmış əlindən,

   "Taleyin, qismətin gəlhagəlindən"

   O indi uzaq...

 

Lakin bəyi qəzəbləndirən, yaxıb-yandıran var-dövlətinin talanmasından daha artıq namusunun tapdalanmasıdır:

 

   Hər şeydən qabaq onu yandıran

   Budur ki, bu dəm Çalpapaq Kərəm

   Minib Gəray bəyin ərəb atına...

   Oxucu, bəlkə sən özün bilirsən

   Ki, bizim yerlərdə bir papaq, bir at,

   Bir də hər kişinin aldığı arvad

   Namusdan sayılır...

 

Gəray bəyin sərtliyi, barışmazlığı, heç kəsi bağışlaya bilməməsi məhz bunlardan irəli gəlir.

Yeni quruluş onu ev-eşiyindən didərgin salmış, dağlarda, qalın meşələrdə daldalanmağa məcbur etmişdir. O öz dəstəsi ilə "Qaçaqlar dağı"nda məskunlaşıb. Yeni yaradılan quruluşla heç cür barışa bilmir, var-gücü ilə bu quruluşa qarşı durur. Elə buna görə də qapısına elçiliyə gələn Cəlalı bağışlaya bilmir, onu öldürür.

Gəray bəyin nifrəti o qədər güclüdür ki, o, suyun səsində də hirs və qəzəb eşidir, bundan qüvvət alır, özünü sonrakı mübarizələrə hazırlayır.

Bütün bunlara əsaslanan tədqiqatçılar Gəray bəy obrazını olduğundan daha artıq tündləşdirmiş, onu zalım, əzazil və qəddar bir mülkədar kimi təqdim etmiş, "ağ quldur dəstəsinin başçısı" adlandırmış, Qacarla müqayisə etmişlər.

Əlbəttə, Gəray bəy quldur deyil. O, yeni quruluşun düşmənidir və buna görə qaçaq düşmüşdür. Şair özü də onun haqqında "quldur" deyil, "düşmən" və "qaçaq" sözlərini işlətmişdir.

Gəray bəyin Qacarla müqayisəsi də yerinə düşmür. Qacar bütün bəşəriyyətə meydan oxuyan, özünün dediyi kimi, "vicdanı da, qəlbi də qan olan" bir despot, cəlladdır. O, insana məxsus hər hansı bir müsbət keyfiyyətə malik deyil. Gəray bəy isə bir sıra işıqlı, insani cəhətləri ilə seçilir.

O, övladını sevən bir atadır. Cəlalı öldürdüyü üçün sonradan sarsıntılar keçirir, öz əməlindən əzab çəkir.

Gəray bəy artıq yaşamaq istəmir. Ona görə yox ki, kimsəsiz və arxasız qalmışdır. Özünün dediyi kimi, o yenə bir qoşuna cavab verməyə qadirdir. Lakin Humaysız yaşamaq istəmir. İndi Gəray bəyin ən böyük dərdi, ən böyük faciəsi məhz Humaysızlıqdır. Buna görə də özünü onu mühasirəyə almış komsomolçulara deyil, qızı Humaya təslim edir. Çalpapaq Kərəmin "Gəray bəy! Gəray bəy! Tüfəngi at!", "Təslim ol!" tələblərinə soyuqqanlıqla belə cavab verir:

 

   - Sizə yox! Sizə yox! Mən öz canımı

   Ona tapşırıram... Ona... Qızıma...

   O sönüb saralan dan ulduzuma!

   İstəsə o töksün mənim qanımı! –

   Deyib qanlı Kürü o yara-yara

   Getdikcə qərq olur sərt dalğalara...

 

Gəray bəy oxucunun yaddaşında öz əqidəsinə axıradək sadiq qalan bir insan kimi qalır. Özünü Kürün sularında qərq etməsi onun məhz əqidəsinə sədaqətinin ifadəsidir.

Səməd Vurğun Gəray bəyin simasında xarakterik mülkədar obrazı yaratmış və bu, Azərbaycan ədəbiyyatında dolğun və canlı mülkədar obrazlarının yaradılmasına təsir göstərmişdir. Bu baxımdan 1960 və 1970-ci illərdə yaradılmış Cahandar ağa (İsmayıl Şıxlının "Dəli Kür" romanı) və Kərbəlayı İsmayıl (Fərman Kərimzadənin "Qarlı aşırım" romanı) bir sıra cəhətləri ilə onu xatırladırlar.

Qeyd etdiyimiz kimi, Gəray bəyi ən çox yandıran və qəzəbləndirən düşməni Çalpapaq Kərəmin onun atına sahib olması idi. Ona görə ki, kişinin arvadı, atı və papağı onun namusu sayılır. Düşmənləri Cahandar ağanın Qəmər adlı atını təhqir edəndə (quyruğunu və yalını kəsəndə) o bunu məhz özünün təhqir olunması kimi qəbul edir və bu zaman dərin sarsıntılar keçirir.

Gəray bəy kimi, həm Cahandar ağa, həm də Kərbəlayi İsmayıl var-dövlətlərinin alınmasını onların kişiliyinə, hətta namusuna toxunulması hesab edirlər. Onlar öz sərbəstliklərini, azadlıqlarını əldən vermək istəmirlər. Rus çarizminin Azərbaycanı istila edib onun var-dövlətinə yiyələndiyi ilk illərdə Cahandar ağa belə düşünürdü: "Amma bu uruslar əl-ayağıma yaman dolaşırlar. Qorxuram axırda kişiliyimizi də əlimizdən alalar. Bir balaca tərpənən kimi başının üstünü kəsdirirlər ki, qanun buna yol vermir, elə oturmayın, elə durmayın. Axı, deyən gərəkdir ki, sizə nə var?".

Cahandar ağalar, Gəray bəylər və Kərbəlayı İsmayıllar öz qanunları - mərdlik, kişilik, qoçaqlıq, düzlük qanunları ilə yaşayıblar. Bu adamlar istilanı, müstəmləkəçiliyi, hər hansı bir şəxsin var-dövlətinin başqası tərəfindən talanmasını, saxta hökmranlığı təsdiq edən "qanunları" tanımaq, onlara kor-koranə baş əymək istəməyiblər.

 

 

Adilxan BAYRAMOV

 

525-ci qəzet.- 2009.- 3 iyun.- S.6.