Tarixdə iz buraxanlar: Səttar
Bəhlulzadə
Səttar Bəhlulzadə 1909-cu il dekabr
ayının 15-də Bakının Əmircan qəsəbəsində
anadan olub. Atası Bəhlul bəy, anası Hökumə
xanımdır. Səttar Bəhlulzadə ilk təhsilini məhəllə
məktəbində alıb. Orta təhsil
aldıqdan sonra 1927-1931-ci illərdə Azərbaycan Rəssamlıq
Məktəbində oxuyub. İstedadlı gənc rəssam
yaradıcılığa o dövrdə yaxşı
tanınan və sevilən rəssam Əzim Əzimzadənin rəhbərliyi
ilə “Kommunist” qəzetində başlayıb. 1931-1933-cü
illərdə qəzetdə onun müasir məzmunlu ilk
karikaturaları çap olunub.
Fəqət ustadı ona qabiliyyətini
boyakarlıqla sınamağı, bunun üçünsə təhsilini
davam etdirməyi məsləhət görüb. Beləliklə,
gənc Səttar Moskvaya yollanır və Moskva Dövlət Rəssamlıq
İnstitutuna daxil olur. Burada o, 1933-1940-cı illərdə məşhur
rəssamlar V.A.Favorski və Q.M.Şaqalın rəhbərliyi
altında ümumən rəssamlıq sənətini, o
cümlədən də boyakarlığın sirlərini
ciddi-ciddi öyrənir.
Səttar Bəhlulzadə Vətənə
qayıdar-qayıtmaz faşist Almaniyası SSRİ-yə
hücum edir. Azərbaycanın elm və mədəniyyət
xadimləri ilə birlikdə rəssamları da bu dövrdə
bütün qüvvələrini xalqımızı qələbəyə
ruhlandıran sənət əsərləri yaratmağa sərf
edirlər. Siyasi-təşviqat plakatları çəkir, səyyar
rəsm sərgiləri yaratmaq sahəsində yorulmaq bilmədən
çalışırlar. Vətən müharibəsi, yadelli
qəsbkarlara nifrət rəssamlarımızın əsas
mövzuları idi. 1941-1945-ci illərdə Səttar Bəhlulzadə
“Babək üsyanı” və “Fətəli xan” əsərlərini
çəkir. Bu əsərlərdə o, torpaqları
uğrunda canını fəda etməyə hazır olan tarixi
şəxsiyyətləri təsvir edir. “Bəzz
qalasının müdafiəsi” lövhəsi boyaların ahəngi,
koloritin dürüstlüyü ilə fərqlənir, eyni
zamanda vətən torpağına məhəbbət hissi
aşılayır.
Müharibədən sonrakı
illərdə Səttar Bəhlulzadənin
yaradıcılığında təbiət təsvirlərinə
meyl getdikcə güclənir və o, mənzərə
janrında daha bitkin əsərlər yaratmağa
başlayır. 1946-1947-ci illərdə respublika bədii sərgilərində
rəssamın Abşeron etüdləri – “Buzovnada neft mədənləri”,
“Əmircan”, “Bakıda atəşfəşanlıq” və s. əsərləri
nümayiş etdirilir. Tənqidçilər yeni üslubda fəaliyyət
göstərən istedadlı rəssamın getdikcə daha da
püxtələşdiyini qeyd edirlər.
Tarixi şəxsiyyət Səttar Bəhlulzadə
təəssürat rəssamıdır. O, təbiətin zəngin
boyalarından, günün müxtəlif
çağlarından, ilin fəsillərindən
aldığı təəssüratları yalnız ona məxsus
xüsusi məharətlə verə bilirdi. Onun “Qədim atəş”
(1967), “Odlu torpaq”, “Əbədi məşəllər”,
“Abşeron tağı” (1970) mənzərələrində fərdi
təəssüratdan doğan lirik hisslər, həyəcanlar
həlledici rol oynayır.
Azərbaycanın müxtəlif
rayonlarını qarış-qarış gəzən rəssam
bir çox təbiət mənzərələri yaradıb. Rəssamı
ilhama gətirən təbiət mötivləri rəngarəngdir.
O, səfalı dağ mənzərələrini,
meyvə bağlarını, bərəkətli pambıq
tarlalarını, baharın gözəlliyini, payızın
qızılı rəhglərini dönə-dönə, hər
dəfə də vurğunluqla tərənnüm edib. “Doğma düzənliklər” (1957), “Gölməçələrdə
ördəklər” (1955) şairanə mənzərələrində
Lənkəranın təbiətini əks etdirən rəssam
“Yuxarı Daşaltı” (1955), “Cıdır düzü (1957),
“Dumanlı dağlar” (1957), “Yaşıl xalça” (1957)
lövhələrində Qarabağın səfalı
yerlərini fırçasının möcüzəsi ilə
kətan üzərində çanlandırıb.Müşahidəçi
rəssam hər dəfə yeni-yeni mənzərə motivləri
tapır, təbiətin gözəlliklərini insan əməyi
ilə əlaqələndirirdi. Bu mənada rəssamın
Abşeron təbiətinə həsr etdiyi “Neft daşları”
mənzərə silsiləsi onun
yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Həmin
silsilə Xəzərdə salınan əfsanəvi neft şəhəri
haqqında poetik təsəvvür yaradır. Səttar
Bəhlulzadənin gərgin yaradıcılıq
axtarışlarının məhsulu olan “Xəzər gözəli”
(1960), “Suraxanı atəşgahı” (1970)), “Əfsanəvi
torpaq” (1971) əsərlərində rəssam tədricən rəng
palitrasını zənginləşdirib, koloritin dekorativliyinə
nail olub. Bəhlulzadənin “Xəzər üzərində
axşam” (1958) mənzərəsi rəssamın geniş
şöhrət qazanan əsərlərindəndir. Bu əsərdə
mavi, gümüşü dumanlar arasından göy dənizin
səthi üzərində yüksələn əfsanəvi
estakada və neft buruqları sanki zühur edir. Bu qəribə
mənzərə təbiətin sənaye ilə vəhdətini
göstərən şairanə nəğmə kimi səslənir.
Səttar Bəhlulzadənin lirik,
poetik mənzərələr ustası olmasını
1947-1953-cü illərdə yaratdığı “Qudyalçay sahili”,
“Qudyalçay vadisi”, “Qızbənövşəyə gedən
yol”, həmçinin “Kəpəzin göz yaşları”
(1965), “Vətənimin baharı” (1967), “Azərbaycan
nağılı” (1970), “Şahnabat” (1973), “Naxçıvan.
Axşamçağı Ordubad bağlarında” (1974) mənzərələri
birmənalı şəkildə təsdiqləyib. O, real mənzərə
motivlərini rəssam təxəyyülünün məhsulu
olan şərti təsvir formaları ilə əlaqələndirməyi
bacarıb. Mənzərələrin koloritində
açıq rənglərin vəhdəti (ağ, mavi, çəhrayi,
yaşıl və s.) əsas yer tutur. “Muğanda bahar” (1961),
“Bağlar arasında” (1960), “Çiçəklənən
torpaq” (1960), “Torpağın arzusu” ( 1964),
“Nağıl” (1970) və s. əsərlərində doğma
torpağa və onu dəyişdirən zəhmət
adamlarına hədsiz məhəbbət elə ilk
baxışda aşkar duyulur.Dövlət mükafatı
laureatı Səttar Bəhlulzadənin adı Azərbaycan boyakarlıq
sənəti tarixinə mənzərə janrının
yaradıcılarından biri kimi həmişəlik həkk
olunub. O, müxtəlif rənglərin yeni
çalarlarını kəşf edərək onların ahəngindən
gözəl lövhələr yaradıb. Onun rəng
palitrasının zənginliyi, poetik əhval-ruhiyyə və
kolorit gözəlliyi ilə seçilən orijinal üslublu əsərləri
milli təsviri sənətin ən qiymətli inciləri
sırasındadır.
Səttar Bəhlulzadə
yaradıcılığının özünəməxsus
xüsusiyyəti var. Həmin xüsusiyyət onun əsərlərində
aydın görünür. Bu qeyri-adilik onun
daxili fəlsəfi aləmi ilə, onun
dünyagörüşü və fitri istedadı ilə
bağlıdır. Şübhəsiz ki, belə əsərlər
yarada bilən adam, o dövrdə klassik üslubdan kənara
çıxıb öz yolu ilə gedən, öz rəssamlıq
məktəbini yaradan bir insan həm öz şəxsiyyətinə,
həm də sənətkarlığına və
yaradıcılığına görə adi deyil. Ona görə
də bizim rəngarəng mədəniyyətimizdə, o
cümlədən rəssamlıq məktəbimizdə Səttar
Bəhlulzadə yaradıcılığı ilə yeni bir səhifə,
yeni üslub açılıb. Avropa Pikasso kimi
böyük rəssamı ilə fəxr edirsə, biz də
iftixar hissi ilə deyə bilərik ki, Azərbaycanın da
Pikassoya bərabər Səttar Bəhlulzadə kimi rəssamı
var və Azərbaycan da onunla fəxr edir.Səttar Bəhlulzadə
Azərbaycan rəssamlıq sənətində yeni bir məktəb
yaradıb. Onunəsərləri, sənətkarlıq və rəssamlıq
üslubu çox orijinal və özünəməxsusdur. Məhz
bu özünəməxsusluğun nəticəsidir ki, rəssamın
əl işinə bələd olanlar onun əsərlərini
görən kimi tanıyır, müəllifin Səttar Bəhlulzadə
olduğunu qeyd edirlər. Bəli, Azərbaycan xalqı zəngin
mədəniyyət və incəsənət tarixinə
malikdir. Xalqımız əsrlər boyu dünya
sivilizasiyasına mədəniyyətinə böyük
töhfələr verib. Mədəniyyətimizin böyük
bir sahəsi rəssamlıq sənətidir və bu sahədə
Azərbaycan xalqının dünya mədəniyyətində
öz yeri var. XX əsr Azərbaycan xalqının mədəni
həyatında çox böyük hadisələr dövrü
olub. XX əsrdə mədəniyyətimiz bütün sahələrdə
sürətlə inkişaf edib, dünya mədəniyyətinə
böyük simalar bəxş edib. Onların arasında rəssamlıq
sahəsində Səttar Bəhlulzadənin xüsusi yeri var.
O, nəinki Azərbaycan, həm də bütün dünya mədəniyyəti
üçün, dünya rəssamlıq sənəti
üçün görkəmli bir simadır və
böyük mədəni irs qoyub. Azərbaycan xalqı belə
bir şəxsiyyəti ilə fəxr edir. Çünki o
öz əsərləri ilə Azərbaycan mədəniyyətini
zənginləşdirdi. Eyni zamanda Azərbaycan mədəniyyətini,
incəsənətini bütün dünyaya tanıtdı.
Səttar Bəhlulzadənin özünəməxsus
aləmi var idi. O, fəlsəfəyə
bağlı bir insan idi. Ona görə də
yaratdığı əsərlər onun daxili
dünyasını açır. O, qeyri-adi bir insan idi və
bu qeyri-adiliyini öz əsərləri ilə hamıya
nümayiş etdirib. O, əzmkar və fədakar, sənətini
çox sevən və bütün həyatını öz sənətinə
həsr edən bir adam olub. Bu
insan heç vaxt şan-şöhrət, ad, mükafat
dalınca getməyib. Çoxlarını
düşündürən belə şeylər onu heç
vaxt maraqlandırmayıb. O, çox sadə və təvəzökar
bir insan idi. Onun daxili aləmi, mənəviyyatı,
yaratdığı əsərlər o qədər
böyükdür ki, bunlar onu bizə böyük bir sima kimi
tanıdıb. Səttar Bəhlulzadə
insanların ruhunu və zövqünü oxşamaq, “Həyat
gözəllikdir” həqiqətini sənətilə sübut
etmək üçün öz taleyini, şəxsi həyatını
ədəbi sənət yolunda qurban verən nadir sənətkarlardan
idi. Onun kimi ustada ölüm yoxdur! O bütün
dövrlərin oğludur. Bu ad dünya durduqca
yaşayacaq, Azərbaycan xalqının mədəniyyət
tarixindən heç vaxt silinməyəcək.
Səttar Bəhlulzadənin çox qəmli gözləri
vardı. Amma bu qəmli gözlərlə o, dünyanı bol
günəşli, işıqlı, bahar səsləri ilə
dolu görürdü. Böyük rəssamlar
insanlara sevinc və gözəlliyi duymanı bəxş edən
gül-çiçəyə bənzəyirlər. Odur ki, onların nəyisə qazanmaq iddiası yox,
acılı-şirinli taleləri olur. Bəziləri
ən gözəl əsərini lap cavanlığında, bəziləri
isə orta yaş dövründə, bir qismi də
qocalığında yaradır. Səttar o
sənətkarlardandır ki, yaradıcılığında həmişə
cavan və təravətli, həm də müdrik olub.
Heç şübhəsiz, dünya şöhrətli rəssam
Səttar Bəhlulzadənin yaradıcılığı daha yüksəklərə
qalxacaq, dəyəri daha da artacaq. Onun
yaradıcılığı bizim millət üçün
bir mədəniyyət mənbəyidir, xalqımızı,
onun mədəniyyətini daha yüksəklərə
qaldırır. Xalqımızın mədəniyyətinin,
rəssamlıq məktəbinin professional səviyyəsinin nə
qədər yüksək olduğunu bütün dünyaya
göstərir. Eyni zamanda
xalqımızın rəssamlıq məktəbinin yeni,
orijinal üslubda əsərlər yaratmağa qadir olduğunu
sübut edir.
Səttar
Bəhlulzadənin tabloları respublika, ümumittifaq, habelə
rəssamın fərdi sərgilərində göstərilib,
Əlcəzair, Misir, Livan, Suriya, Tunis, Norveç, Almaniya,
Çexiya, Bolqarıstan, Macarıstan, Rumıniya, İraq,
Kuba, Kanada, Belçika, Fransa, Yaponiya və s. ölkələrdə
keçirilən sovet təsviri sənəti sərgilərində
nümayiş etdirilib.
1964-cü ildə Praqada Bəhlulzadənin qrafika əsərlərindən
ibarət fərdi sərgisi təşkil olunub. Hazırda onun əsərləri
R.Mustafayev və Azərbaycan Dövlət İncəsənət
Muzeyində, Azərbaycan Dövlət Şəkil
Qalereyasında, eləcə də Moskva və s. şəhərlərin
muzeylərində və çox böyük hissəsi şəxsi
kolleksiyalarda saxlanır. Məhsuldar fəaliyyətinə
və yüksək sənətinə görə Azərbaycan
SSR Əməkdar incəsənət xadimi (1960), Azərbaycan
SSR Xalq rəssamı (1963) fəxri adlarına layiq
görülən rəssama 1972-ci ildə Azərbaycan SSR
Dövlət mükafatı verilib. O, “Qırmızı
Əmək Bayrağı” ordeni və medallarla təltif edilib.
Görkəmli Azərbaycan rəssamı, müasir Azərbaycan
boyakarlıq sənətində mənzərə
janrının yaradıcılarından və ən
böyük ustadlarından biri Səttar Bəhlulzadə 14
oktyabr 1974-cü ildə Moskvada vəfat edib, Əmircana gətirilərək
doğma kəndində dəfn olunub.
Allah
rəhmət eləsin.
Fazil
QARAOĞLU
Professor