Füzuli ili Teatr günü

 

(Əvvəli 9-cu sayımızda)

 

Şəhərdə yaşasalar da, kənddəki ata mülkündən ötrü bir-birini qıran, atalarının taleyini bir tük qədər göz önünə almayan övladların nanəcibliyindən dili tutulmuş səhnənin ortasında, bardaş qurub oturduğu yerdə öz daxilindəki hansısa məchul dərinliyə zillənmiş AqaboSəyavuş Aslan isə ayrıca bir aləm, tamaşa içində əsl tamaşa idi. Adamlar səhnədə ora-bura qaçırAqabonun üzünün bir əzələsi qaçmırdı! Səs-küy səhnəni başına götürürAqabo daş kimi susurdu! Amma əli yerdən-göydən üzülən bu zavallı qoca öz donuqluğuyla hər cür saxta canlanma, öz sükutuyla hər növ anlamsız hay-küyü basdırır, günəş bütün səyyarələri öz çevrəsində fırlatdığı kimi, o da səhnəni öz daş sükutunun sehrli cazibəsində saxlayır, tamaşaçı bu sükutdan başqa heç nəyi eşitmir, heç nəyi duymurdu! Ömrün puçluğu, doğma övladların belə bu qədər yadlığına bir Allah bilir, hansı tanrısal ucalıq, hansı ekzistensial dərinlikdən baxan gürcü qocası günlərin (anların!) bir günü (bir anı!) ağac altında bardaş qurub oturduğu yerdə qəfil nurlanan hind müdriki Qautamanın ta kəndisi idi! Rejissor iyirmi dəqiqəlik sükutla komediya ustasının tragik obrazyaratma məharətini bütün çılpaqlığıyla üzə çıxarmış, aktyorun da, insanın da (bu detalda, genəlliklə bu obrazda aktyorun şəxsi həyatı ilə səsləşən notlar vardı rejissor bu rolu ona təsadüfən verməmişdi!) daxili imkanlarını ən son sınırları sinirlərinəcən, amansızcasına istismar eləmiş, ünlü komik isə özünün ən populyar teatr kino obrazlarında belə bu lal səhnədəki qədər söz deyə bilməmiş, bu qədər sarsıdıcı, düşündürücü, sevimli, doğma olmamışdı! Görəsən, üçün? Çünki insanın şəxsi həyatı ilə ədəbi qəhrəmanın uğursuz taleyini görüşdürənmərhəmətlirejissorun acımasız eksperimenti gözlənilməz uğurla sonuclanmış, illər boyu başqalarını oynayan aktyor axır ki özünə gəlmiş, özüylə üz-üzə, göz-gözə dayanmışdı! Sular axıb-axıb durulmuşdu. Səyavuş Aslan artıq hər hansı rolda səhnəyə çıxmasa da, olardı – o, zirvədə idi bundan sonra ancaq enə bilərdi. Qoneriliya danışmasa da, çığırır, səs eləyir, Lir, İokasta, Fidan susur, amma hərəkət edirdilər. Aqobada isə bir səs vardı, hərəkət. Bu, sözün bitdiyi yer idi (“Kaş araba aşmayaydı”).

Bu səhnəylə bağlı sözüm isə hələ bitməyib. Rejissor bununla teatrı budda məbədinə çevirmiş Səyavuş Aslana tamaşaçının gözü qarşısındaca heykəl qoymuşdu. Əgər mən buddist xəyallı bir daşyonan olsam dünyasını artıq çoxdan dəyişmiş Səyavuş Aslanın heykəlini qoysam, onu Aqabonun məhz bucansızsəhnəsində canlandırardım. Təəssüf ki, sonralar sərgilədiyi davranışları, hətta televiziyada Osmanovdan elədiyi giley-güzardan görünürdü ki, Aqabonun sükuti ilə özünün nələr dediyi, hara gəlib çıxdığının aktyor elə fərqində deyil. Nədən ki bu zirvəyə öz gücüylə yüksəlməmiş, onu bura rejissor qaldırmışdı. Bu zirvəni Hökümə Qurbanovanın təxminən 50 il öncə Hermiona (Şekspir, “Qış nağılı”, rejissor Ələsgər Şərifov) rolunda, hündür pyedestal üstündə iyirmi dəqiqə ərzində daşa dönməsiylə tutuşdurmaq olardı.

MənQış nağılı”nı görən xoşbəxt tamaşaçılar nəslindən deyiləmtamaşa 1955-ci ildə, dünyaya gəlişimdən təxminən on il öncə qoyulub. Bu səhnə haqqında üstündən otuz beş il keçəndən sonra Universitetin filologiya fakültəsində professor Cəlal Abdullayevdən eşitmişəm. Sonralar bu barədə Cəfər CəfərovunAzərbaycan dram teatrının tarixi Mehdi Məmmədovun Hökümə xanıma həsr elədiyiOnun sənət ulduzukitablarından oxumuş, radionun qızıl fondunda saxlanılan audio tamaşanı dinləmişəm. Ən xırda məsələlərdə bizə pataloji bir qısqanclıqla yanaşan erməni mətbuatı beləgörəsən, Hökümə Qurbanovanın mənalı, düşündürücü, valehedici Hermionası olmasaydı, tamaşa bu qədər uğurlu olardımı?” – deyə sual edirdi. Düzdür, teatrşünas İlham RəhimlininAzərbaycan teatr tarixikitabında yazdığına görə, tənqid Hökümə xanımın Hermionasını birmənalı qarşılamamış, rolun səhnə təcəssümü haqqında yüksək fikirlərlə yanaşı, aktrisaobrazı bütün məlahəti ilə rəsm edə bilməyibkimi rəylər səslənmişdi. Amma indi söhbət heykəlləşib sonra canlanma səhnəsindən gedir bu məsələdə rəy yekdil olubifa hey--ta-miz-dir!

Bəli, Hermionanın heykəlləşməsi bütün milli teatr tariximizdə, doğrudan da, ən şahanə səhnə idi. Yəqin ki, ondan öncə, sonra beləsi olmayıb. , uzun, tül libasda hündür pyedestal üstünə qalxmış, antik ilahələr qədər möhtəşəm Ciciliya kraliçası iyirmi dəqiqəlik sükutdan sonra cana gəlir: öncə barmaqları yavaş-yavaş tərpənir; sonra canlanma tədricən bütün vücuduna yayılır on altı ildən bəri daşa dönmüş qönçə dodaqlar, axır ki, gül açır, on altı illik həsrətdən sonra sevimli qızını görən ana, nəhayət, dil açırdı! Həm necə! Hökümə xanımın məsumiyyət, saflıq, təvazö ilə əzəmət, yenilməzlik, qüruru özündə birləşdirən, ürəklərin sarı siminə toxunub, insanı bir andaca məftun eləyən, dayanılmaz dərəcədə etkiləyici, təkrarsız tembri ilə:

 

Ey allahlar, qəlbinizdən min bir şəfəq yayınız,

Mənim yeganə qızıma mərhəmət paylayınız!

Əziz balam, de, hardasan, bu illəri, de, harda?!

Hansı qürbət ölkədəsən, hansı qərib diyarda?!

 

Amma bu təcvirlə gürcü qocasının italyan kraliçasına uduzmasını demək istəmirəm. Onların hər biri öz səhnələşdirildiyi dövrün ruhu, psixolojisi, aurası, mentallığını əks etdirirdi. Zahiri effekt yönündən Hermiona, şübhəsiz ki, daha üstün idi. Dramaturji mətndən gələn stalinizm epoxası ruhuyla gözəl uyuşan hiperbolik teatralizm, monumentallıq, əzəmət, təntənə, nümayişkaranəlik bu səhnədə özünün son, bitkin formasını alır, ömrünü başa vurub heykəlləşir 50-ci illər üçün səciyyəvi konfrontasiya əks olunurduHermiona ölməkdə olan epoxa kimi daşa dönür, başlamaqda olan yeni dönəm kimi canlanırdı. Stalinizm epoxası artıq bitmişdi, altmışıncı illər intibahı isə qapının ağzında idi.

Aqabonun səhnədəki hərc-mərclik içində təvazökar sükutu isə öz dərin, gizli mənası ilə 90-lar sonrakı illərə məxsus xaos fonunda tanrılaşmış tənha insanı, yaxud tənhalaşmış tanrı insanı səciyyələndirirdi. Hermiona uca pyedestal üstünə, sanki mümkün qədər uzaqdan görünmək üçün qalxırözünü başqalarına göstərir. Aşağı çökən Aqaboya isə bu teatrallıq yabançıdır. O, italyan kraliçasının diametral əksinədir, ona ucalıq deyil, dərinlik xasdır. Sükut Aqabonun ev-eşik, ailə-uşaq, bir sözlə, “dünyavü mafihailə vidalaşma özüylə görüş səhnəsidir:

 

Hikməti dünyavü mafiha bilən arif degil,

Arif oldur bilməyə dünyavü mafiha nədir.

 

 Gürcü qocası heç kimin onu hansısa ucalıqda, nəsə pyedestal üstündə görməsinin, əsla umurunda deyil. O öz aləminin dərinliyinə vardıqca bir tərəfdən, yox olur, əriyir, heçə dönür, digər tərəfdən isə, gözümüzün önündəcə fövqəlbəşər müdriklik statusu qazanır, adi bir kəndlidən müqəddəsə çevrilirdi. Bardaş qurub oturan bu qoca, insan ruhunun qoca Şərqə məxsus daha oturuşmuş durumuna füzuliyanə bir işarə eləyirdi:

 

 Vəfa hər kimsədən kim istədim,

ondan cəfa gördüm,

Kimi kim bivəfa dünyada gördüm,

bivəfa gördüm.

 

 Hermiona antik heykəltəraşlıqdan gəlir, yunan-roma optimizmini ifadə eləyir, ekstravert, çölə yönəlik daha cismanidirbatını simvollaşdırır. Aqabo əski hind heykəltəraşlığından gəlir, buddist müdrikliyi ifadə eləyir, introvert, içə yönəlik, daha ruhanidirdoğunu rəmzləşdirir. Hermionadoğrudandaşa dönür doğrudancanlanır. Bu, antik ölüb-dirilmə mifinin intibah dahisi Şekspirin təxəyyülündəki rapsodiyasıdır. Aqabo heykələ dönə-dönə canlıdır, diri ikən ölü, ölüykən diriikisi birindədir. O, birlik, vəhdət nöqtəsinə daha yaxındır, nədən ki dünyanın son həqiqətinəölümə doğru gedir. Bu durum Füzulinin türkcə divanında zaman işarətinə malik yeganə qəzəlini yada salır:

 

Könül, yetdi əcəl, zövqi-rüxi-dildar yetmzəmi?

Ağardı muyi-sər, sevdayi-zülfi-yar yetməzmi?

 

Qoca çəkilməz mənəvi ağrılara dözməyib, finalda doğrudan da, ölür, amma qarşılığında oğlu dünyaya gəlir. Ögey qardaşların mirasa şərik olmasın deyə çocuğu ana bətnindəcə öldürmək çabası baş tutmur – “araba aşmır”! Tamaşa təsəlliverici qolla bitir, zatən, sənətin missiyası budur.

Füzuli uzun nəzir-niyazdan sonra Qeysin doğulması ilə bağlıfərzəndisiz adəmi tələfdir, baqi edən adəmi xələfdiryazsa da, əslində, insanın öz övladının sifətində təcəllasına, ölməzliyimizi övladdan nəvəyə, nəvədən nəticəyə sair keçməklə bu prosesin sonsuzacan uzanmasında tapacağımıza dair sosial şablona ironiya eləyir. Məcnunun bir varis kimi öz atasının ümidlərini doğrultmaması birbaşa bu gizli ironiyanın göstəricisidir. Şairə görə, ölməzliyi nəsildə, şəcərədə axtarmaq cəhalətdir, insanın özü-özünü bilməməsidir. Ölməzlik nəsil artımı, oğul-qız, ümumən bu dünyada ola bilməz, nədən ki dünya özü fani, şəcərə vasitəsilə ölməzliyə qovuşacağına inam isə yalançı eqonun doğurduğu illüziyadır. Ölməzliyin əsl həqiqəti yalnız bu illüziyanı keçəndən sonra aydınlaşır. Bu həqiqətin dərki üçün insan beyni, qəlbi ruhu, nəinki doğmaları, hətta öz canından keçəcək qədər durulmalıdır:

 

Ey könül, yarı istə candan keç,

Səri-kuyin gözət, cahandan keç!

 

Füzulinin yarı Allahdır. O, məsələyə nöqtəni Allahdasonsuzluqda qoyur burdan o yanabilmək bu yetər ki, bilmək olmazqənaətinə gəlir. Bu həqiqətə ömrünün sonunda aldığı qəfil zərbə sonucu vaqif olan Molla Pənah da bir neçə yüz il sonraüz çevir əhli-aləmdən ayaq tutduqca qaç, oğula, qıza, dosta, yarə baxdeyirdi. Orta çağ dahisi yeni dönəm dühasından fərqli iyirminci yüzilin sənətkarlarıİoseliani Osmanov oracan getmir, məsələnibaqi edən adəmi xələfdirfikriylə yekunlaşdırır, metafizik sonsuzluğun qapısı ağzına gəlib dayanırlar. Amma buKaş araba aşmayaydı”nın bir sənət faktı kimi önəmini əsla azaltmır, bu yöndən gürcü dramaturqu, Azərbaycan rejissorununarabası aşmır”.

Həzrəti İsa düşünürsənsə, Sokrat danışırsansa, Anatol Frans isə yazırsansa, sən özünsən deyirdi. Sənətkar hər şeyi öz düşüncəsi, qəlbi ruhundan hasil edir deməli, özünü yaradır, bununla da özünün gözəgörünməz mənasına surət verir, mənəvi dünyasını gerçəkləşdirir, üzə çıxarır, materiallaşdırır. Sükut edən Aqabo, məncə, sözün məcazi anlamında, həm Osmanovun özünün heykəli idi. Axı, özü bu halı yaşamayan, bu duruma çatmayan, bu məqama yetməyən rejissor onun səhnə təcəssümünü yaratmaq üçün aktyora bu qədər dəqiq yön verə bilməzdi. Son illər özəl olaraq zəngləşib görüşəndə ya təsadüfən rastlaşanda qədər ordan-burdan söz salıb, söhbətə çəkmək istəsəm , teatr haqqında öncələrdəki kimi həvəslə danışmadığını, bir-iki ötəri, ağızucu kəlmə kəsib, özünə məlum hansısa ünvana getmək, öz dünyasının tənhalığına çəkilmək istədiyini dəfələrlə hiss eləmiş, hal-əhval tutub, ayaqüstü söhbət eləyib, sağollaşmaq zorunda qalmışam. Hətta məni – 1996-cı ildən bəri tanıdığını, haqqında az qala, bir kitablıq yazı yazan birini son illərdəki bir çox tamaşalarına, o sıradan da “Şükriyyə”yə dəvət eləməyib. Bu durum, əlbəttə, sadəcə, mənə bağlı deyil. Günlərin bir günü insanın hamıdan usanıb, hər şeydən bezib, stoik ya buddist olmaqdan, toplumun ədalətsiz oyunlarını sükut içində seyr eləyən heykələ çevrilməkdən başqa yolu qalmır. Sartrbaşqaları cəhənnəmdir”, onlar insanı anlamır deyə yazır, Şekspir dünyanı teatr, insanları aktyorlara bənzədirdi. Osmanov o anlarda mənə, sartrsayağı desəm, anlaqsız başqaları ilə dialoqdan könüllü vaz keçən, şekspiranə desəm, özüylə söhbətin başladığı bir səhnəni oynayan aktyoru xatırladırdı. Bəlkə , özpsixoanalitikyozumlarımda çox irəli gedir, subyektivliyə qapılır, məsələni çox şişirdirəm, bəlkə , bütün bu yozumlar kiməsə bəsit, bayağı gümanlar kimi görünür, bəlkə , bu remarkam heç Bəhramın özünün ürəyincə olmayacaq, bilmirəm, amma ümid edirəm ki, həmişə, sadəcə, fikrimdən keçirib yazıya gətirmək istəmədiyim bu fikirlərdəki səmimiyyətin xatirinə suçumdan keçərsiniz. Biz keçək, “əsas məsələyə hesab edin ki, bu remarkanı elə-belə, sözgəlişi yazıram, bütün bunlar, Hamlet demişkən, “sözlər, sözlər, sözlər”dir, “hamısı zarafatdır, yalandan zəhərləyirlər…”

Türkiyənin qarla örtülü, Allahın belə unutduğu ucqar dağ kəndində baş verən ağlasığmaz olaydan danışan, Osmanovun ən maraqlı, unudulmaz işlərindən biri, hətta şedevri olanUçqun”da (Tuncər Cücənoğlu) isə sükut Aqabonun nirvana durumundan doğmur, içdən gəlmir, kənardan, zorən yaradılır bu üzdən rejissor artıq səssizliyə yox, onun pozulmasına can atırdı. Aristotel deyirdi ki, sənət gerçəkliyin təqlididir. Görəsən, antik dahinin ünlü mimesis-təqlid nəzəriyyəsinə kiçik bir əlavə edə bilərəmmi? – Sənət gerçəkliyin, sadəcə, təqlidi deyil, həm ona alternativ varlıq forması, mövcudluq üsuludur. Əsl sənət antik Roma tanrısı Yanus kimi ikiüzlü, ikibaşlıdır, iki əks istiqamətə baxır ən azı iki hədəfə vurur. “Uçqunisə ikiqat alternativ tamaşadırhəm həyata, həm öz müəllifinin yaradıcılığına. Rejissorun bütün yerdə qalan tamaşaları bir yana, “Uçqunisə, digər yana baxır. Obrazlı desəm, bu tamaşa Osmanov qalaktikasının Zöhrəsidir, nədən ki bu eşq gözəllik səyyarəsi öz oxu ətrafında yerdə qalanlara əks yöndə fırlanır bəlkə , bu tərsinəliyin, qarşıdurmanın hesabına kosmik dəngə, astronomik tarazlıq saxlanılır. Mən dəngəmi, tarazlığımı saxlayacaq, problemə həm o yan(us), həm bu yan(us)dan baxacaq, sükutun həm avand, həm tərs üzündənsözün bit(iril)diyi yerdən danışacam!

Sofokldan tutmuş, ta Cücənoğluna qədər kimi səhnələşdirirsə-səhnələşdirsin, fərq eləmir, Osmanov hər şeydən öncə, çağdaş zamanın nəbzini tutur, vaxta ictimai-siyasi diaqnoz qoyur, teatral profilaktika aparır, uçqun, partlayış doğura biləcək minalanmış sahələrdə gəzir bu zaman ikibaşlı Roma tanrısı kimi iki əks istiqamətə baxır: əvvəla, teatrın söz demək gücü, onun hələ ölmədiyi, hələ yaşadığını göstərir; ikincisi, sosial-siyasi düşüncədəki minaları təmizləyir ki, günlərin bir günü sıxılmış sözün üstümüzü qar uçqunu kimi alacaq qəfil partlayışıyla üz-üzə qalmayaq! Bir sözlə, Selincerin qəhrəmanı kimi çovdarlıqda uçqundan qoruyur.

Deyil bihudə gər yağsa, fələkdən başimə daşlar/ Binasın tişeyi-ahimlə viran etdiyimdəndirdeyən Füzulidə olağanüstü, metafizik uçqundan söz gedir – “əgər başıma fələkdən daşlar yağsa, boşuna deyil, (suç özümdədir, onun) binasını ahımın tişəsi ilə viran elədiyimdəndir!” Füzulidə Tanrı, toplumun qınağı var! Onun durduğu zirvədən ən aşağı görünmür, yuxarılarla işi yoxdur, yuxarılar yuxarısı isə toxunulmazdır, bircə qalır insan üzü dönmüş dövran, zalım fələk, qara gəlmiş tale, iqbal, bəxt:

 

Ey Füzuli, olubam qərqeyi-girdabi-cünun,

Gör, qəhrin çəkirəm dönə-dönə dövranın!

 

 Yaxud

 

 Xilafi-rəyim ilə ey fələk, mədar etdin,

Məni gül istər ikən mübtəlayi-xar etdin!

 

 Yaxud

 

 Mən kiməm, bir bikəsi-biçarəvü bixaniman,

Taleyim aşüftə, iqbalım nigun, bəxtim yaman!

 

yaxud

Dramaturq Cücənoğlu metafizik yox, “fiziksosioloq”dur. O, məsələni göydən yerə endirirucqar bir dağ kəndindəki qar uçqunu təhlükəsindən danışır ona toplumsal anlam verir. İlin bəlli aylarında kiçicik bir səsin ehtizazından kəndi uçqun basa bilər! Bu üzdən toylar elə vaxta salınır ki, doğulacaq körpənin çığırtısı həmin aylara düşməsin! İşin tərsliyindən iki gənc yasağı pozaraq məhəbbət ləzzətini təyin olunmuş toy günündən xeyli öncə dadırlar! Bunu bilən kənd vahimə içindədirvaxtından əvvəl doğulacaq körpə öz çığırtısıyla uçqun törədəcək!!! Kəndin muxtarı zavallı gəlinin öz bətnindəki ilə birlikdə diri-diri basdırılması hökmünü verir!!! Bu olayı eşitsə, Hamletin qatil əmisi Klavdi belə yəqin ki, “dəhşət, ölümdən qara bir dəhşət!” deyərdi! Bəs, Cücənoğlu deyir, günahı kimdə görürşüursuz təbiət, yasağı pozan gənclər, yoxsa, öz amansız hökmüylə tüklərimizi tikan-tikan eləyən muxtar onunla həmrəy kənd camaatında? Türk dramaturquna görə, sorunun kökü nadanlıq bundan doğan qorxudadır! Toplumun daşlaşmış farisey qanunları, “olar-olmaz”ları düşüncə azadlığını boğur, gəlişmənin önünü kəsir, yeni doğuluşlar, ümumən həyatın önündə uçquna çevrilir! Bu sorunu çözməyin bir yolu var – yasaqları, qadağaları uçurmaq, insan təbiətinə məxsus qorxunu qabaqlayaraq, uçqunu düşüncədə törətmək, tikanı tikanla çıxarmaq! İnsanın istəyi təbiətin ən güclü vahiməsindən , toplumun ən dürlü yasağından da üstündür! Qaydalar insanı deyil, insan qaydaları yaradır. Finalda körpə doğulur da, çığırır da heç bir uçqun-filan baş vermir. “Uçquninsan azadlığını boğan ən miskin duyğuyaqorxuya qarşı yazılmış əsərdir. Abdulla Şaiqin təbiri ilə desəm:

 

 Əldə etmək üçün böyük təməli,

Qorxmayın, cürət ilə qalxışınız!

Fırtına, dalğalarla çarpışınız,

İrəli, qəhrəmanlarım, irəli!

 

Osmanov bu təbii sosial olaya sətiraltı anlam verir, ikinci planda başdan-sonacanhətta uçqun da olsa, insana danışmağı yasaqlamaq olmazdeyir! Əvvəla, söz-düşüncə azadlığı insanın təbii haqqıdır. İkincisi, insanı bəlli dönəməcən susdurmaq olsa da, düşüncədən məhrum eləmək mümkünsüzdür, nədən ki danışmaq ya susmaq idarə olunan, düşünmək isə idarəolunmaz prosesdir. Sabir demişkən:

 

Qabili-imkanmı olur qanmamaq,

Məcməri-nar içrə olub yanmamaq?

 

Düşüncə bətndəki çocuq kimi ananın iradəsi dışında böyüyür eynən o çocuq kimi aylarla (illərlə!) sürən sükutunun acığını dünyaya göz açdığı andaca yeri-göyü titrədən çığırtılarıyla alır. Təsir əks-təsirə bərabərdir basqı qədər çox olsa, etiraz da bir onca güclü olur! Bu, Nyutonun üçüncü, yaşamın isə birinci qanunudur. Həyat öz körpə çığırtılarıyla bu qanunun təsdiqindən başlayır!

Dramaturq da, rejissor da bağışlasınlar, sosial-siyasi qatlardan keçərək məsələnin metafizik kökünə getmək, Füzuli ilə başlayan çevrəni qapamaq, deyəsən, mənim öhdəmə düşəcək: Adəmə sözü verən Tanrıdır; O bununla insanı digər yaranmışlardan üstün tutub külli-məxluqata ona baş əyməyi buyurub; insanın sözünü, səsini əlindən almaq onu Adəm övladı (adam!) olmaqdan çıxarmaq dolayısıyla Tanrının iradəsinə qarşı çıxmaqdır.

Rejissor, olsun ki, bunu düşünməyib, amma tamaşaçı belə bir sonuca vara bilər bu son qənaət Osmanovun özünə aiddir. Söhbətlərimizdən birində özü deyib ki, seyr zamanı səhnədən mesaj alırsansa, o artıq səninkidir. Mən isə, “təkcə mənimki deyl, hamınınkıdırfikrindəyəm, sadəcə, bəzisi bunu görür, bəzisi yox. Hegelin ünlü ifadəsilə desəm, “ağla gələn hər şey həqiqətdir”, yəni olmayan bir şey tamaşaçının ağlına gələ bilməz. “Abrakadabra!” Kimin ağlına gəldi? Heç kimin heç ! Nədən ki belə bir şey yoxdur o heç kimin ağlına heç gətirə bilməz.

Uçqunteatrımızı sovetdən qalan mədhiyyə yeni yaranan şou-performans uçqunlarından xilas eləyən ciddi hətta olduqca ciddi bir rejissor işi, təkcə öz müəllifinin deyil, bütövlükdə teatrın qələbəsiydi. Tamaşa yuxarılar, aşağılara, siyasi elita, kütləyə deyil, vicdanı, ağılı zövqü olan tamaşaçıya hesablanmışdı. Bu, artıq nəsə bir komedixana, mütrüblük, oyun çıxarmaq-filan deyil, sözün ciddi, həqiqi anlamında tamaşa, bu tamaşanın oynanıldığı teatr isə Füzuli(nin söz-düşüncə) meydanının arxasında dayanmağa layiqdir!

Osmanov sükut səhnələrində aktyor tamaşaçıları dramaturji qarşıdurmanın öz zirvəsinə çatıb dayandığıpostdramatik” an – heyrət məqamınacan aparır.

Sevgili oxucular, söhbətimizin elə yerinə gəldik ki, fikrim tam aydın olsun deyə geniş bir füzuliyanə-poetik haşiyə çıxmaq zorundayam. Bu haşiyə ilə əsas mövzudan (damladan) zahirən qədər uzaqlaşsam da, mövzunun əsasına (dəryaya) bir o qədər yaxınlaşır təkcə ustadım Muğannaya deyil, həm Osmanovun ustadı Efrosunrejissorşairdir, sadəcə, öz şeirlərini qələm-kağızla deyil, səhnədə bir dəstə adamı yönəldərək qoşuraforizminə əsaslanıram.

Hüseyn Cavid yazırdı: “Mən fəqət hüsni-xuda şairiyəm/ yerə enməm , səma şairiyəmGəlin, biz teatr, oyun, ilahi komediya, bəşəri faciədən ibarət bu f(ani) dünyanı bir anlığa unudaq, idrakın qanadlarını çırparaq, meraca qalxaq, bir az da ruhumuza qida verək, surət ikən mənaya, damla olub dəryaya qovuşaq, özümüzün yanına gedək, özümüzə Salam verək, “öz sözümüzü özümüzə pıçıldayaq”. madam ki, ruhumuzun, özümüzün yanına gedirik, bu dəfə sitatı da özümdən çəkəcəm:

 

Ya daş elə, ya quş elə,

Apar məni bir yuxuya.

Bulud elə, yağış elə,

Döndər bircə damla suya,

Qaytar məni dənizlərə.

 

Amma bir məsələdə çox üzgünəmgedəndə toxunduğum səbir bardağınızdakı su qayıdıb gələnəcən daşıb-tökülməyəcək ki?

 

(Davamı olacaq)

 

Əsəd Cahangir

Ədəbiyyat qəzeti. - 2024.- 6 aprel, ¹11-12.- S. 34-35.