Mühacir Azərbaycan şairi Əli Tudə (Əli
Ələmqulu oğlu Cavadzadə) 1924-cü il yanvarın 31-də
Bakı şəhərində anadan olub. Əslən Cənubi
Azərbaycandan olan valideynləri XX əsrin
əvvəllərində Bakıya köçüb, atası neft sahəsində
fəhləlikdən başlayaraq buruq ustalığına qədər
yüksəlib. Şair bir yaşında ikən atasını, beş yaşında
isə anasını itirib, nənəsinin himayəsi altında
böyüyüb. 1938-ci ildə əslən İrandan olduqlarına görə
nənəsi ilə birlikdə İrana sürgün edilib. 1946-cı
ildə İranda Cənubi Azərbaycan Milli Hökuməti süquta
uğradıqdan sonra yenidən Sovet Azərbaycanına qayıdıb.
1996-cı il fevralın 26-da vəfat etmiş şair ömrünün
sonunadək mühacir pasportu daşımalı olub.
1958-ci ildən SSRİ Yazıçılar İttifaqının üzvü olan
şair 1960-cı ildən Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
İdarə Heyətinin üzvü seçilib.
Əli Tudənin “Cənub nəğmələri” adlanan ilk kitabı
1950-ci ildə Bakıda çapdan çıxıb. Elə həmin ildə
“Bakının işıqları”, daha sonra isə “Vətən sevgisi”
(1951), “Məhbusların son sözü” (1952), “Şimal
həsrəti” (1953), “Arazın o tayında” (1954),
“Şeirlər” (1955), “Şairin düşüncələri” (1956),
“Qartal” (1959), “Qəzəb” (1959), “Şairin kitabxanası”
(1962), “Buludlar” (1964) və başqa şeir kitabları
nəşr olunur. Məhsuldar şairin 36 kitabı işıq üzü
görüb. Şair 50-dən çox poemanın müəllifidir ki, bunu
da zamanla hesablasaq, yaradıcılıqla məşğul olduğu
hər ilə təqribən bir poema düşür. Onlardan ikisi –
“Məhbusların son sözü” (1952) və “Arazın o tayında”
(1954) poemaları ayrıca kitablar şəklində nəşr
edilib.
1938-ci ildə Bakı şəhər Mərkəzi Pionerlər Evinin
almanaxında “Oktyabr rayonu 150 nömrəli məktəbin
yeddinci sinif tələbəsi Heydər Rzazadə” imzası ilə
Əlinin iki şeiri şəkli ilə birgə çap edilib. Əlinin
ilk şeirləri məhz bu ad altında – Heydər Rzazadə
imzası ilə çap olunur. Bu imza ilə 1937-ci ildə onun
“Sovet Konstitusiyası” şeiri Bakıda çıxan “Kommunist”,
“Vətən nəğməsi” şeiri isə “Yeni yol” qəzetlərində
dərc edilir. Şairin Cənubi Azərbaycanda çap olunmuş
ilk şeiri isə 1944-cü ildə Təbrizdə çıxan “Vətən
yolunda” qəzetində dərc edilmiş “Stalin” şeiri olur.
Yeniyetmə müəllif şah üsuli-idarəsinin hökm sürdüyü
bir dövrdə İran kəndlilərinin ağır və məşəqqətli
həyatına acıyırdı. Bir dəfə o, bu qəbildən olan
“Cütçü” şeirini yazır və ilk dəfə onu nənəsinə
oxuyur. Bu şeirdə əkib-biçən, zəhmətə qatlaşan
cütçünün ağır zəhmətindən və sonda da yığdıqları
məhsulu ağaların onun əlindən tutub almasından
danışılır. Şeirin mənası budur ki, əkinçilər olmasa
şah məmurları acından ölər. Elə məhz buna görə də
üsyan qaldırıb haqqını tələb etmək, “ağalıq qəsrini
dağıtmaq” lazımdır:
...Əgər istəsən ki, təmin olasan
Torpaqla, məhsulla, suyla, toxumla,
Xışı at, kotan tap, nəhəng bir kotan,
Qabaqca ağalıq qəsrini şumla!
Əli İranda məşəqqətli günlər keçirir. Miyana-Zəncan
dəmir yolunda fəhləliyə başlayır. Ağır iş şəraitində
çalışan fəhlələr dağ yarır, qaya çapır, daş
daşıyırdı. Bu zaman yazdığın şeirlər Ərdəbil
şəhərində çıxan “Yumruq”, “Ziddi-faşist”, “Cövdət”,
Təbrizdə buraxılan “Vətən yolunda”, “Azərbaycan”
qəzetlərində, “Şəfəq” məcəlləsində çap edilirdi.
1946-cı ilin yazında Azərbaycan milli hökuməti İran
tarixində ilk dəfə olaraq Təbrizdə Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyası açılması barədə qərar verir. Bu yeni
sənət ocağına 22 yaşlı Əlini müdir təyin edirlər.
Lakin çox keçmir ki, Milli hökumət dağıdılır. 1946-cı
ilin dekabrında yenidən Bakıya qayıdan Əli Tudə
növbəti dəfə mühacir həyatı yaşamalı olur.
1950-ci ilin dekabr ayında Moskvada keçirilən
Azərbaycan ədəbiyyatı ongünlüyündə iştirak edən Ə.
Tudə tədbir ərəfəsində məşhur rus şairi Pavel
Antakolski ilə görüşüb tanış olur. P. Antokolski ilk
olaraq Əli Tudənin şeirlərini rus dilinə tərcümə
edir. Şairin 3 kitabı Moskvada “Sovetski pisatel”
nəşriyyatı tərəfindən rus dilində çap olunub. Qeyd
edək ki, hər üç kitabda yer almış şeirlər yüksək
peşəkarlıqla, oxucuların anlaya biləcəkləri
səviyyədə tərcümə edilmişdir. Əli Tudənin şeirlərini
ilk dəfə rus dilinə çevirib vaxtaşırı olaraq
“Bakinskiy raboçiy” qəzetinin səhifələrində çap
etdirən isə Aleksandr Xaldeyev olmuşdur. A. Xaldeyev
şairin yaradıcılığı haqqında bir sıra məqalələrin
müəllifidir. Onun məqalələrində şairin ayrı-ayrı
şeirləri təhlil edilir və yaradıcılıq
məziyyətlərindən söhbət açılır.
Moskvada rus dilində nəşr edilən kitabları şairin
bəşəri hisslərinin, azadlıq duyğularının daha geniş
coğrafi məkanda yayılmasına zəmin yaratmışdır.
“Moskovskiy pisatel” nəşriyyatında işıq üzü görən
əsərləri sayəsində keçmiş Sovet İttifaqının rusdilli
oxucuları görkəmli şairin yaradıcılığı ilə yaxından
tanış olmuşlar.
Əli Tudə öz yaradıcılığında rus ədəbiyyatına böyük
önəm vermişdir. O, bu ədəbiyyatın klassiklərini
səmimiyyətlə xatırlayaraq onların yaradıcılığına
dəfələrlə müraciət etmiş, ithaf tərzində bir sıra
sənət əsərləri yaratmışdır. O, Puşkinə həsr etdiyi
şeirində deyir:
Puşkin! Rus şeirinin ölməz dühası,
Düşmənin kəsilmiş zəngin saraylar.
Səni izlədikcə çarlar dünyası,
Qəlbini çeynəmiş ahlar, haraylar.
15 bənddən ibarət olan “Puşkin” şeiri müəllifin rus
poeziyasına məhəbbətindən yoğrulmuşdur. Əli Tudə
Lermontova həsr etdiyi “Şeirin səmasında” şeirində
böyük rus şairini “Şeirin səmasında bir ülkər”
adlandırmış, görkəmli söz ustası haqqında
səmimiyyətlə yazmışdır:
Şeirin səmasında o bir ülkərdi,
Tez çıxdı, tez yandı, tez batdı getdi.
Əfsus ki, üzünü azca göstərdi,
Fəqət bir dünyanı parlatdı getdi.
Əli Tudə poeziyasında Vətən və ayrılıq motivləri
üstünlük təşkil edir. O həm də Vətən təbiətinin
əsrarəngiz gözəlliklərini, insanın sevgi duyğularını
vəsf edən xeyli sayda əsərlərin müəllifidir. O, ana,
Vətən, təbiət, məhəbbət, dostluq, birlik, azadlıq,
insanpərvərlik kimi nəcib bəşəri duyğuları uşaqlar
üçün yazdığı silsilə şeirlərində də nəzərə
çarpdırmışdır. Kitablarının əksəriyyəti şeir və
poemalardan ibarət olsa da şair qələmini nəsrdə də
müvəffəqiyyətlə sınamışdır. Filologiya elmləri
doktoru, professor Mahmizər Mehdibəyova Ə.Tudəni həm
də “hekayə ustası” kimi təqdim edir.
“Tellərdə çırpınan həsrətlər” (1983) və “Mənə elə
baxma” (1990) kitablarında ədibin povest və
hekayələri, “Öz gözlərimlə” (1986) əsərində isə
Cənubi Azərbaycanla bağlı xatirələrinin müəyyən bir
qismi toplanmışdır. Şairin Milli hökumət dövründəki
bir illik fəaliyyəti, yaradıcılığı, mübarizəsini əks
etdirən, avtobioqrafik məlumat səciyyəsi daşıyan bu
əsər oxucuya geniş tarixi bilgi verir. Ümumiyyətlə,
Əli Tudənin ədəbi qəhrəmanlarının əksəriyyəti ömrü
mübarizələrdə keçmiş həyat qəhrəmanı – şairin
həmvətənləridır. Mövzusu əsasən Cənubi Azərbaycan
həyatından götürülmüş bu əsərlər qlobal bəşəri
ideyalar təlqin etməklə yanaşı həm də insanların
gündəlik əmək, məişət qayğılarından da söz açır.
Nəsr əsərlərində qarşıya qoyulan problemlər
müvəffəqiyyətlə öz bədii həllini tapır.
Əli Tudə nəsrinin bir özünəməxsusluğu da ondadır ki,
o, bəzi hallarda öz şeirlərini hekayə daxilində
verməklə bərabər, həm də bir sıra hekayələrində
özünün poetik misralarını epiqraf kimi işlədir. Bu
əsərlərin ədəbi-bədii qayəsi müasir oxucunu
düşünməyə vadar edir, onun mənəvi tələbatını ödəyə
bilir.
Əli Tudənin müxtəlif illərdə qələmə aldığı
poemalarında Cənub mövzusu qırmızı xətlə keçir. Bu
poemalar yazıldığı zaman baxımından yarım əsrlik bir
dövrü əhatə etsə də ideya və məzmun etibarilə
minilliklərdən tutmuş günlərimizədək və hətta,
deyərdim ki, gələcək dövrləri də əhatələyə bilir.
İnsanın azadlıq ideyaları, Vətən həsrətli kövrək
düşüncələr, doğma yurda bağlılıq, səmimi sevgi
duyğuları Əli Tudə poeziyasının mayasını təşkil etsə
də əksəriyyətinin sonluğunda gələcəyə yönələn nikbin
ruh hökm sürür.
Mövzu müxtəlifliyi baxımından bir-birindən fərqlənən
Əli Tudə poeziyası müasir ədəbiyyatı səciyyələndirsə
də şairin poetik deyim tərzi, bədii peyzajları,
axıcı təhkiyəsi şifahi xalq ədəbiyyatından,
klassiklərin yaradıcılığından faydalanmışdır. Poetik
müşahidələrin dərinliyindən və itiliyindən, bəzən
şirin, bəzən də ağrılı-acılı düşüncələrin, bəzənsə
küskün hisslərin vəhdətindən yaranmış bu poeziya
nümunələrində Azərbaycan ədəbiyyatının özünəməxsus
ahəngi apaydın duyulur. Bədii ifadə vasitələrindən
yerli-yataqlı istifadə edən, xalq yaradıcılığından
yetərincə yararlanan şairin yaradıcılığı ideya-bədii
cəhətdən də özünəməxsus dəst-xəttilə seçilir. İdeya-məzmun
xüsusiyyətlərinə görə Azərbaycan ədəbiyyatında özünə
layiqli yer tutmuş əsərlərin müəllifi xalqın canlı
danışıq dilinə poetik çalarlar qataraq bədii dilin
xüsusiyyətlərinə xələl gətirmədən qəhrəmanlarını
özünəməxsus şəkildə dilləndirməyi bacarmışdır.
Əli Tudə poeziyası günümüzdə də öz aktuallığını
qoruyub saxlamış və çağdaş oxucuların bütün
təbəqələri üçün böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Şair məhəbbətdən, təbiətdən, sadə insanlardan...
cild-cild kitablar yazmışdır. Onun şeirlərinin,
poemalarının, povest və hekayələrinin
qəhrəmanlarının əksəriyyəti sadə insanlardır. Mənə
elə gəlir ki, istər şeir, istərsə də nəsr
əsərlərinin qəhrəmanı elə Əli Tudənin özüdür.
Müəyyən bir hadisəni, söhbəti, təbiət gözəlliklərini,
doğma el-obanın məişət duyğularını bu cür
həssaslıqla qələmə almaq, həmin anları olduğu kimi
yaşamış bir adamın hissləridir – qənaətinə asanlıqla
gəlmək olur.
Əli Tudə yaradıcılığında ədəbiyyatşünaslıq
məsələləri, eləcə də publisistika önəmli yer tutur.
Məhsuldar şair vaxtaşırı olaraq mətbuat
səhifələrində ədəbi-tənqidi məqalələrlə çıxış etmiş,
bir çox kitablara ön söz, gənc şairlərə uğurlu yol,
müxtəlif səpkili bədii əsərlər haqqında rəy və
resenziyalar yazmış, öz qələmini publisistika
sahəsində də sınamışdır.
Sağlığında işıq üzü görmüş 30-dan çox kitabının üçü
nəsr əsərlərini əhatə edir. “Öz gözlərimlə”
kitabında ədibin xatirələri toplanmışdır. Həmin
xatirələr ədəbiyyatşünaslıq və tarix baxımından
memuar ədəbiyyatın gözəl nümunələridir. Şair Vətən
mövzusunda çoxsaylı şeirlərin müəllifidir. Vətənin
azadlığı, müstəqillik arzusu başlıca yer tutan bu
şeirlərdə Cənub həsrəti, istiqlal nəğmələri, azadlıq
hissləri geniş şəkildə qələmə alınmışdır. Vətən
mövzusunda yazılmış şeirlər şairin yaradıcılığında
başlıca yer tutur. Bu əsərlərin əsas leytmotivi
Vətənə bağlılıq, milli oyanış və azadlıq uğrunda
mübarizənin tərənnümüdür. Poeziya yaradıcılığında
siyasi lirikaya böyük önəm verən şair Cənubi
Azərbaycan demokratik ədəbiyyatının yaradıcılarından
biri olmuşdur.
Ana, Vətən kimi müqəddəs duyğulardan sonra şairin ən
çox müraciət etdiyi mövzulardan biri də doğma yurdun
təbiətinin tərənnümüdür. Əli Tudə şeirlərinin
səciyyəvi xüsusiyyətlərindən biri də məhz budur ki,
o, nəzmə çəkdiyi bütün təbiət abidələrini
dilləndirməyə, onların poetik lövhəsini yaratmağa
müvəffəq olmuşdur.
Şairin şeirləri içərisində insanın sevgi duyğuları
öz ülviliyi, müqəddəsliyi, tərbiyəvi xüsusiyyətləri
ilə diqqət çəkir. Bu əsərlərdə təmiz məhəbbət, ülvi
eşq, saf düşüncə sahibi olan sevgililərin gənclik
hiss və duyğuları ön planda verilir, insanlara
həqiqi məhəbbət yolunda sədaqətlilik, dönməzlik,
mübarizlik, qətiyyətlilik kimi mənəvi keyfiyyətlər
aşılanır.
Əli Tudə 1996-cı il fevralın 26-da vəfat edib. Onun
yaradıcılıq yolu nəsillər üçün örnəkdir. Ədəbi
əsərlərindən, həyat və yaradıcılığından oxuyub-öyrənməli
hələ çox şey var. Azərbaycan oğulları Vətənin
cəngavər şairinin, məğrur şairinin - heç vədə öz
yolundan dönməyən, öz məsləkindən əl çəkməyən Əli
Tudənin indi az qala hər birisi bir şüara çevriləcək
qədər mənası olan şeirlərindəki vəsiyyətlərini öz
həyat amalına çevirməlidirlər. |