İrəvanın ənənəvi xalq geyimləri ümum-Azərbaycan,
ümumtürk geyim mədəniyyətinin tərkib
hissəsi olmaqla, eyni zamanda lokal — məhəlli
xüsusiyyətləri, özünəməxsus cəhətləri ilə də
seçilmişdir. İrəvan və ətraf əzazilərdə yaşayan
əhalinin geyim mədəniyyətinin formalaşmasında təbü-coğrafı şərait, təsərrüfat fəaliyyətinin
istiqaməti, qonşu xanlıqlarla ticarət-iqtisadi,
etnikmədəni
əlaqələr öz dərin təsirini göstərmişdir. Məqalədə
əsasən erməni təcavüzü nəticəsində öz
yurd-yuvasından didərgin düşərək ölkəmizin müxtəlif
ərazilərində məskunlaşmış qərbi azərbaycanlılaıdan
topladığımız emoqrafık çöl materialları, məhdud da
olsa, əldə etdiyimiz fotoşəkillər,
Mirzə Qədim İrəvaninin, Q.Qaqarinin, M.Tilkenin rəsm
əsərləri, Milli Azərbaycan Tarixi
Muzeyinin kolleksiyasında toplanan cüzi
materiallardan, elmi ədəbiyyatda qeyd olunan mövcud
məlumatlardan yararlanılmışdır. Əlimizdə olan
materialların araşdırılması bölgənin geyim
mədəniyyətinin türk xalqlannm geyim mədəniyyəti ilə
identik olduğunu söyləmək imkanı verir.
İrəvanın xanlıqlar dövrü geyim mədəniyyətini öyrənmək
üçün Mirzə Qədim İrəvaninin əsərləri
dəyərli mənbədir. Onun əsərlərində XVÜI-XIX əsr
Azərbaycanı üçün xarakterik olan yüksək
təbəqəyə məxsus kişi geyimlərindən uzunətək kaftanı,
qaragül papağı, önürsüz arxalığı, tirmə
küləcəni, şalvar və quşkeçən başmagı, qadın
geyimlərindən küləcə, çəpkən, köynək, sərəndaz,
tərlik, arxalıq, tuman və s. izləmək mümkündür.
İrəvan xanlığmm həmin dövrə aid geyimləri Qacar
saray geyimləri ilə eyniyyət təşkil edir.
Geyimlər baş, çiyin, bel, ayaq geyimləri və bəzəklər
kimi qruplaşdırılır. Kişi geyim dəstinin ən
mühüm elementlərindən biri papaqlardır. Papağın
tarixini öyrənmək baxımından Qərbi Azərbaycan
ərazısmdən tapılan materiallar çox mühüm elmi
əhəmiyyət kəsb edir. Son tunc-ilk dəmir dövrünə
aid olan kəmərin üzərində papaqlı insan təsvirləri
vardır. Həmin təsvirlərdəki şişfomıalı papaqlar
tarıxın sonrakı inkişaf mərhələlərində Azərbaycanda
geniş şəkildə istifadə olunmuşdur. İrəvanla
qonşu ərazidə yerləşən Tovuz rayonu Yaqublu
kəndindən tapılmış e.ə. I - eramızın Ü əsrlərinə
aid
balbalm başında eyni papaq nümunəsini aydın şəkildə
izləyə bilərik. Bu əlamətlərə əsasən
barelyefın türklərə məxsus olması haqqında fıkir
yürütmək mümkündür. Həmin papaq modellərinin
son dövrlərə qədər Azərbaycanda və Şimali Qafqazda
istifadə edilməsi də fıkrimizin sübutudur.
Əgər mütəxəssislərin “geyimlərin etnogenez
problemlərinin öyrənilməsində vasitə kimi istifadə
edilməsi" fıkrini nəzərə alsaq, yuxarıda gətirdiyimiz
nümunələrə əsasən deyə bilərik ki, hələ e.ə. Ü
minillikdə Qərbi Azərbaycan türk yurdu olmuşdur.
Fikrimizi əsaslandırmaq üçün İrəvanla qonşu
ərazidə yerləşən Naxçıvandakı Qızılvəng abidəsindən
tapılan Son Tunc-İlk Dəmir dövrünə aid saxsı
qab üzərindəki təsvırlərı mısal gətirə bilərik.
Qabın üzərində olan hər iki insan təsvirinin
əynindəki
geyirn Qafqazda türklərin yaratdığı, XX əsrin
əwəllərinə qədər Qafqazın geyim mədəniyyətinə öz
böyük təsırmı göstənmş və bugünədək gəlib çatan,
qonşu xalqlara transfer etdiyi genətək kaftanaı-
xalıqdır3. Həmın geyımlər bu gün muzey
kolleksiyalarında qomnan genətəkli kişi arxalıqları
ilə
analojı oxşardır. Genətəkli kaftanlar və ya çuxalar
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında da xatırlamr.
Dastanda adı çəkılən “doqquzlama çığrab çuxa” ətəyi
gen geyimdir (doqquz çindən (kahdan) ibarət olan bl1 geyimin ətəyinin eni 3 metrə yaxın olur).
Dədə Qorqudun dilindən işlədilən “Gen ətəginə,
daı koltuğuna sığmmağa gəlmişəm” ifadəsi də türklər
arasında genətəkli geyimlərdən istifadə olunduğunu
göstərir. Ümumiyyətlə, Kitabi-Dədə Qorqud
hadisələrinin cərəyan etdiyi əsas
ərazilərdən birinin Qərbi Azərbaycan ərazisi
olduğunu nəzərə alsaq, dastanda adı çəkilən
geyimləri
həmin əraziyə də aid edə bilərik.
İrəvan xanlığının yerləşdiyi coğrafi məkanın Anadolu,
Cənubi Azərbaycan, Qazax-Borçalı,
Naxçıvan və Qarabağla həmsərhəd olması, eyni zamanda
azərbaycanlı əhalinin etnik tərkibinə
qarapapaqlarm da qarışması bölgənin geyim
mədəniyyətində öz izlərini qoymuşdur. Azərbaycanın
ayrı-ayrı bölgələrində olduğu kimi, İrəvanda da
müxtəlif geyim növlərindən istifadə olunmuşdur.
Burada həm lokal-məhəlli, həm də İrəvanla sərhəd
ərazilərin geyim mədəniyyəti ilə çulğaşmış
geyimləri izləmək mümkündür.
İrəvan əhalisinin geyimlərində əsas material kimi
dəri, yun, xaricdən gətirilmiş ipək, mahud və
başqa parçalardan istifadə olunmuşdur.
Ticarət-iqtisadi əlaqələr vasitəsilə bölgəyə
gətirilən
mahuddan yalnız imkanlı təbəqə istifadə edə bilirdi.
İrəvanda təbü iqlim şəraiti ipəkçiliyin
inkişafına imkan vemıədiyindən əhali əsasən yun
parça toxuculuguna yönəlmiş, geyimlərin
tikilməsində kustar üsulla hasilə gətirilən şal
parçadan istifadə etmişdir. Azərbaycanın əksər
bölgələrində olduğu kimi İrəvanda da qadınlar ev
şəraitində toxuduqları parçalarla ailənin geyimə
olan tələbatım ödəyirdilər. XIX əsrin Ü yarısında
İrəvan qubemiyasımn iqtisadi durumunu araşdıran
İ.Şopen yazırdı ki, yeüi əhali bəslədiyi qoyunların
yunundan bütün ailə üzvlərinə paltar tikmək üçün
parça toxuyur və müxtəlif növ xalça istehsal edir. Yun parça toxuculuğu qurulması çox ucuz və
asan başa gələn yer hanasında həyata keçirilirdi.
Hər bir evdə bu dəzgaha rast gəlmək mümkün idi.
Belə parçalar həm də hədiyyə, mükafat, həmçinin
tədiyə vasitəsi kimi də istifadə olunurdu.
Kişi geyimləri Ümum-Azərbaycan, ümum-Qafqaz
xarakteri daşıyan, kişi geyimlərindən olan
papaq, köynək, çuxa, arxalıq, kəpənək İrəvan
bölgəsində də eyni foiTna və adla istifadə edilmiş,
bu
geyimlər elə bir fərqli xüsusiyyət daşımamışdır.
M.Tilkenin eçmiədzinli-azərbaycanlı kişi təsvirinin
əynində XIX əsrin yarısına qədər Azərbaycanın bütün
bölgələrində geniş yayılmış atmaqol çuxa,
Qarabağ üçün xarakterik olan oymayaxa arxalıq, alt
və üst köynəyi, qoyun dərisindən tikilmiş şiş
papaq, tirmə quışaq, şalvar, corab və başmaq vardır.
O dövrdə İrəvan və Azərbaycanın digər
bölgələrində məskunlaşmış ermənilər də eynilə həmin
geyimləri əxz etmişdilər. Fotoşəkillər və
təsviri materiallar əsasında İrəvan bölgəsində də
eynilə Azərbaycanın digər bölgələrində geniş
yayılan qacarı, şiş, xotmanı, daqqa, Qarabağ papağı,
yappa və ya yapalaq, motal papaqlardan
istifadə olunmuşdur.
Papaq, çuxa və arxalıqdan fərqli olaraq kişi çiyin
geyimlərindən olan və Qafqazda geniş
yayılmış yapıncı İrəvan bölgəsində özünəməxsus
xüsusiyyətləri ilə seçilirdi. Yapıncı Azərbaycan
kişi geyimləri sırasında xüsusi yerə malik geyim
növlərindən biridir. Üst geyim növü olan yapıncı,
xüsusən, maldar əhali arasında geniş istifadə
olunurdu. Azərbaycanda yapıncınm müxtəlif növləri
olmuş, bununla bağlı fərqli adları yaranmışdır.
Azərbaycan etnoqrafık leksikasında “yapıncı ”,
“bürünmə”, “kəpənək”, “çopoz” ( “çopuz”), “qartı ”
adları mövcuddur. İrəvan bölgəsi bu adlar
sırasına “xıllıq” ( “xillik") adını daxil etmiş,
Kitabi-Dədə Qorqud dastanından məlum olan və geniş
yayılmış kəpənək adı isə Azərbaycanın digər
bölgələri arasında məhz İrəvanda son dövüərə qədər
qomnub saxlanmışdır.
Keçə geyimlərin bir nümunəsi olan xıllıq (xillik)
süf İrəvan bölgəsi üçün xarakterik olan çiyin
geyimidir. Xıllıq Ağbaba mahalında yağışlı-yağmurlu,
qarlı-sazaqlı hava şəraitində geyilən başlıqlı
yapıncı kimi təqdim olunur.7 O, nisbətən nazik
keçədən tikilirdi. Xıllıq çoban yapıncısmm bir növü
kimi tanınır. Digər çoban yapıncısı növü olan
qartıdan fərqli olaraq o, qol yarığına və başlığa
malik
idi. Onun uzunluğu topuğa qədər olurdu.8 Materialı
güzəm yunundan lıazırlanan xıllığın dağətəyi
ərazilərdə silindirik-qutu, dağlıq ərazilərdə isə
konusvari-çətiri növləri yayılmışdı.9 Qutu xıllıq üçün
uzun bir qəlib salınır, keçə döyüldükdən sonra hazır
məmulat ortadan iki qatlanaraq yanları tikilir,
qol yeri isə açıq saxlanırdı. Qabağı və boyun
açırımı kəsilərək açılırdı. Boğazın altında
taylardan
birinə tikilən bir düymə ilə, ya da yapıncıda olduğu
kimi, boyun açırımına tikilən köbənin ucları
uzun saxlanmaqla bağlanırdı. Boyun və yaxa kəsiyi
aşılanmış dəri və ya qalın parça ilə köbələnirdi.
Bundan fərqli olaraq çətiri xıllıq oval formada
basılır, uzunluğu baldıra qədər olurdu. Xıllığın
asan
istehsal texnologiyası və sadə biçim üsulu onun çox
arxaik geyim növü olduğunu göstərir.
İrəvanlılar arasında işlənən “elə bilxıllıqdı, onu
tikməyə nə var ki?” ifadəsi də xıllığın sadə biçim
üsulundan irəli gələrək yaranmışdır.
M.Kaşğari öz əsərində yapıncının boynuna "yanqaldurıuk" adlanan başlıq əlavə edildiyini
göstərir. N. Bittirova da Şimali Qafqazda istifadə
olunan yapıncım başlıqlı keçə geyim növü kimi
xarakterizə edir. Bu faktlar əsasmda belə nəticəyə
gəlmək olar ki, həm M.Kaşğarinin, həm də
N.Bittirovanın haqqında bəhs etdikləri geyim
xıllıqla identikdir. Bir məsələni də qeyd edək ki,
Mingəçevir arxeoloji abidəsindən tapılan möhür
üzüklərdən13 birinin üzərində başlıqlı çətiri
xıllığın
təsvirini müşahidə etmək mümkündür. Sonralar başlıq
yapıncıdan ayrılmış, yapıncı çiyini və bədəni
örtən bir geyim kimi formalaşmış, yalnız xıllıq
yapıncmm bu xüsusiyyətini özündə qoruyub
saxlamışdır.
Xıllıq sözünün etimologiyasına gəlincə, onun “qıl”
sözündən yarandığı güman edilir. Çünki
“türklər, insan və heyvan tükünə geniş anlamda “qıl”
adını verirdilər” . Qədim türk dilində “x”
hərfmin olmadığını nəzərə alsaq, bu sözün əvvəllər
“kıllı” şəklində işlədildiyini söyləmək olar.
Keçənin həm də keçi qılından döyüldüyü məlumdur. Xatırladaq ki, “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanmda da “kıl yapıncı” ifadəsi işlədilir.
Digər Azərbaycan bölgələrində olduğu kimi İrəvan
azərbaycanlıları arasında da yapıncının
geniş yayılmış növlərindən biri kəpənəkdir. Yapıncı
İrəvan bölgəsində və ona sərhəd olan
Türkiyədə “kəpənək” adı ilə məlumdur. Kəpənək adına
daha çox orta əsr mənbələrində rast gəlirik.
Bu ifadə ilə türkdilli mənbələrdə ilk dəfə
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında tanış oluruq.
Dastanda
“qıl kəpənək”, “qara kəpənək”, “Koroğlu” dastanının Paris nüsxəsində
“Cam kəpənəyi" ifadəsi
yer almışdır. İ.Nəsimi isə kəpənəyə bütöv bir şeir
həsr etmişdir.
Kəpənək adı etnogenez məsələlərinin öyrənilməsində
vasitə kimi istifadə edilə bilər.
Mütəxəssislərin demək olar ki, hamısı birmənalı
olaraq geyimin öz admı eyniadlı böcəkdən
götürdüyünü iddia edirlər. Doğrudan da, geyim ilk
baxışdan psixoloji təsir əsasında qanadlarım
açmış kəpənəyə bənzədilə bilər. Lakin “kəpənək”
ifadəsinin dalıa geniş yayıldığı və qorunub
saxlandığı Türkiyədə bu böcək “kelebek” adlanır və
geyimin adının həmin böcəklə bağlanması
məntiqini təkzib edir. Əslində isə geyimin kəpənək
adının mənşəyində “kəpən” sözü dayamr.
Mütəxəssislər Pəçənəq tayfasınm Kapan (Kəpən)
qolunu kəpənək sözü ilə bağlayırlar. Akademik
B.Budaqov və prof. Q.Qeybullayev Kəpənəkçi
toponiminin Pəçənəq-Kapan tayfasınm adından və
bir sıra türk tayfalarının adları üçün səciyyəvi “ak“, “ək“ şəkilçisindən ibarət olduğunu qeyd edərək
yazırlar ki, Kəpənəkçi etnoniminin sonundakı “çi”
şəkilçisi Kəpənəkçi tayfasının Kapan tayfasına
məxsusluğunu göstərir. Geyim mədəniyyəti tarixində
geyimin onu ilk geyinən şəxsin adı ilə
adlanması faktlarınm olması (plaş, pantalon və s.)
kəpənəyin tayfa adı ilə bağlanması fıkrini bir
daha təsdiqləyir. Sonralar bu sözün öz ibtidai
mənasından ayrılaraq kəpənəklə əvəzlənməsində
psixoloji görüntü əsas rol oynamışdır.
“Kəpənək” sözü arxaikləşərək geyim adları sırasından
çıxsa da, bir sıra etnonim, oronim və
toponimlərdə qonınub saxlanmışdır. Geyimin adı
Gürcüstaü və Ennənistan Respublikalannda
yerləşən azərbaycanlılarm dədə-baba torpaqlarında və
Azərbaycanda toponimə çevrilərək, bu günə
qədər yaşamaqdadır. “Kəpənəkçi" toponiminə
Gürcüstanda Kəpənəkçi (Kvemo-Bolnisi), Şindilər-
Kəpənəkçi, Aşağı Kəpənəkçi, Kürüstü-Kəpənəkçi
şəklində, Azərbaycanın Zaqatala və Goranboy,
Bərdə, Tərtər rayonlarımn inzibati ərazi
vahidlərindəki kənd adlarında rast gəlinir.
“Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanmdakı hadisələrin cərəyan etdiyi qədim
türk məskənlərindən olan indiki Ermənistan
ərazisində “Kəpənəkçi” etnoniminə daha çox rast
gəlinir. Akademik H.Araslıya istinad edən
tədqiqatçı İ.Bayramov İrəvan qubemiyasının
Aleksandropol qəzasında, indiki Düzkənd (Axuryan)
rayonundakı Kəpənək oroniminin qədim türk dilində
“yapıncı” mənasında işlənən kəpənək
sözündən əmələ gələn Kəpənəkçi etnonimi ilə bağlı
olduğunu təsdiqləyir. Şörəyel vadisində,
Gümrü şəhərindən şimal-şərqdə Böyük Kəpənəkçi və
ondaü törəmiş Kiçik Kəpənəkçi kəndlərinin
əhalisi 1878-ci il rus-türk müharibələrindən sonra
dədə-baba torpaqlanndan zorla çıxanlmış və
oraya emıənilər yerləşdirilmişdir. Oğuzlann
etnotoponimini əks etdirən Böyük Kəpənəkçi
oykonimi 1935-ci ildə Musaelyan, Kiçik Kəpənəkçi isə
1945-ci ildə Ovit adları ilə əvəz edilmişdir.
Ermənistandakı “Kafan” şəhərinin adı da eyni kökdən
gəlir. Mütəxəssislər vaxtilə Yelizavetpol
quberniyasmın Zəngəzur qəzasma daxil olan bu
inzibati vahidin Oxçu çayınm sağ sahilində
yerləşmiş Qapan kəndinin adı ilə bağlı olduğunu
göstərirlər. Maraqlıdır ki, azərbaycanlılar
arasında geyimin “kəpənək” adı məhz İrəvanda son
dövrlərədək saxlanmışdır. Kəpənək sözünün geniş
arealda yayılması, toponim, oykonim və oronimlərdə
yaşadılması onun tayfa adı ilə bağlıhğım bir daha
təsdiqləyir.
Kəpənək sözü qonşu xalqlann dilində də özünə yer
etmişdir. Radlov bu sözün “kepenyak”, “kobenyak”
variantlarını təqdim edərək mənbə kimi türk, qırğız,
balkar dillərindəki qarşılığını göstərir. Maks Fasmer də rus dilindəki kebenyak
(кебеняк) sözünün türk dillərindəki kəpənək
(qırğız dilində kebənək, balkar dilində gebenek)
sözündən keçdiyini qeyd edir. Kəpənək rus
dilində “tebenyak” şəklində də işlədilir. Etnik
mənşəyi mübahisə mövzusu olan etrusklann
yağmurluq üçün çiyinə salınan geyiminin “tebenna”
adlanması etnogenez problemlərinin həllində
geyim elementlərinin vasitəçi rol oynaması imkanmı
təsdiqləyir, başqa sözlə, etruskların türk
mənşəli olduğunu qəbul edən alimlərin fıkrinə
dəstək verir.
Maraqlıdır ki, istər Maks Fasmer, istərsə də
N.Bittirova kəpənəyi başlıqlı üst geyimi kimi
təqdim edirlər. İ.Zvereva isə kəpənəyin öz formasına
görə yapıncıdan fərqli olaraq gödək, başlıqlı
və belə qədər ilgəklə bağlandığım göstərir.
N.Bittirova keçmişdə onun bütün türk xalqları
arasında
geniş yayıldığım, Qafqaz və Şimali Avropaya
türklərdən keçdiyini (rus dilinə kebenyak, adıq -
qubeneç, abxaz - aquabenek, osetin - qebena, belarus
- kobenyak) qeyd edir. İtaliyanm kübar
cəmiyyətində vaxtilə “qupelyand” adlanan plaş tipli
üst geyimi də fıkrimizcə, öz adını
kəpənəkdən götürmüşdür. Çünki Avropaya keçə sırf
türklərdən keçmişdi. İsmail Danışmend yazır
ki, Kalifomiya Universitetinin antropologiya üzrə
professom Robert Levienin “Manuel
d'Anthropologie culturelle” adlı əsərinin 138-ci
səhifəsində “Keçə”nin bir türk icadı olduğu və bir
çox şeylərdə istifadə olunan bu icadın Şərq aləminə,
Yunanıstana, Romaya türklərdən keçdiyini və
hətta qədim yunanlılarla romalıların türk
yapıncısına bürünərək yağmurdan qomna bildiklərini
oxuya bilərsiniz” !
Kişi geyim dəstinin vacib elementlərindən biri də
bel geyimləridir. Bel geyimlərinə daxil olan
tuman(alt geyimi) və şalvar Azərbaycanın bütün
bölgələri üçün ümumi səciyyə daşıyırdı. Tuman
taylarınm arasına qalın ağdan rombformalı calaq -
tuman ağı (narvan, miyança) tikilib, lifəsinə
tumanbağı keçirilirdi. Üst şalvarı tumanla eyni
formada olub, ondan materialına görə fərqlənirdi.
Şalvar əsasən yer hanasında toxunan qılıcı şaldan,
həmçinin qədək, mahud və digər parçalardan
hazırlamrdı. Mahud və şal parçalardan tikilən
şalvarların beli qıcıqlandırmaması üçün onun lifəsi
çit, bez və s. yumşaq parçalardan tikilirdi.
Şalvarın lifəsinin həm arxa və həm də ön tərəfındən
bağ
yeri qoyulurdu ki, bu da kişi şalvarım eyniadlı
qadın geyimlərindən fərqləndirən əsas əlamətlərdən
biri idi. Bu forma sayəsində kişi şalvarı hər iki
tərəfınə geyinilir və bu da onun uzunömürlü olmasına
imkan yaradırdı.
Şərur-Dərələyəz bölgəsində istifadə olunan şalvarlar
öz biçimlərinə görə batman şalvar,
narvanlı şalvar və yarım narvanlı şalvar kimi
tiplərə ayrılırdılar. Bölgədə istifadə olunan
şalvarlarm formaları haqqında ətraflı məlumat verən
Batman şalvar şal parçadan tikildikdə hər tayı
iki taxtadan (taxtaların eni təxminən 30-40 sm
olurdu - G.A.), fabrik parçasından tikildikdə isə
bir taxtadan biçilirdi (eni təxminən 70-80 sm -
G.A.). Belə şalvarın arasına navran (miyança)
əlavə
olunurdu. Bu element öz növbəsində biçim
formalarına görə narvan, yarımnarvan və yəhəri
narvan
adlanırdı. Narvan kvadrat, yarımnarvan düzbucaqlı,
yəhəri narvan isə üçbucaqlarm bir-birinə
büiəşdirilməsindən alınan romb formalı ağ parça
hissələrindən ibarət olurdu.
XX əsrin əvvəllərindən etibarən Avropa biçimli
şalvarların Azərbaycan məişətinə daxil olması
ilə nifəli şalvarlar sıradan çıxmışdır. Buna
baxmayaraq Azərbaycanın, o cümlədən İrəvanın ucqar
kəndlərində 60-cı illərə qədər yer hanasında
toxunmuş şal parçalardan tikilən şalvarlar xalqın
istifadəsində olmuşdur.
Geyim mədəniyyətində ayaq geyimləri özünəməxsus yer
tuturdu. Azərbaycanlılar arasında bu
geyim növünün müxtəlif forma və çeşidləri
yaranmışdır. Digər geyimlər kimi, ayaq geyimlərinin
də yaranıb formalaşmasında təsərrüfat
məşğuliyyətinin istiqaməti əsas rol oynamış, onu
xammal
bazası ilə təmin etmiş, təbü-coğrafı şərait isə bu
geyimlərin formasmı şərtləndirmiş və yaranmasını
zərurətə çevirmişdir. Azərbaycanın digər
bölgələrində olduğu kimi İrəvanda da ayaq geyimləri
əsasən at, öküz, uzunqulaq, qoyun və keçi
dərisindən və yun iplərdən hasilə gətirilmişdir.
Türk xalqları arasında, o cümlədən bütün Qafqazda
çox geniş yayılmış kişi ayaq geyimi olan,
qədim dövrlərdən günümüzə qədər gəlib çatan
çarıqların ən qədim nümunəsi tarixi Azərbaycan
torpağı olan Ermənistan ərazisindən tapılmışdır.
Onun 5500 yaşı oldugu bildirilir. Primitiv şəkildə
tikilmiş çarığın içinə saman doldurulmuşdur.
İctimaiyyətə “armenian shoes”(ennəni ayaqqabısı —
G.A.) kimi təqdim olunan həmin çarıq, əslində türk
xalqlarının istifadəsində olmuş, türklərdən başqa
xalqlara yayılmış çarığın ibtidai fonnasıdır.
Şərur-Dərələyəz bölgəsində zilani-kürdü və şirvani
çarıq növləri geniş yayılmışdı. Bu çarıqlar
aşılanmış dəridən, peşəkar ustalar tərəfındən
hazırlanırdı. Belə çarıqların dərisi quyruq yagı ilə
yağlandığına görə qurumur, daha səliqəli və
yaraşıqlı olurdu. Aşıq Ələsgər Göyçə mahalının maddi
dəyərləri arasında kalman çarığın da adını çəkir.
Etnoqrafık çöl tədqiqatları göstərir ki, kalman
çarıq kobud aşılanmış dəridən tikildiyi üçün qart
olur, hərəkət zamanı taqqıldayırdı. Azərbaycanın
digər bölgələrində olduğu kimi İrəvanda da çarığın
çox sadə biçilmə və tikilmə tərzinə görə onu
aşılanmamış göndən hər kəs özü biçib-tikə bilirdi.
Bunun üçün ayağı gönün üzərinə qoyaıaq
ölçüsünü götürür, sonra kənarlanm ayağın üstünə
doğm qatlayır, səliqəyə salır və kənarlarını köşə
vasitəsilə bir-birinə hörürdülər. Bu barədə “Aşıq
Ələsgərin Şınıq səfəri” dastanında etnoqrafık
baxımdan maraqlı məlumat vardır: “... Evdə mal gönü
var idi. Nağı tez bundan bir cüt kəsdi, tükünü
qaşımamış beş-altı yerindən deşdi, bir cüt çarıq
düzəltdi” . Bu primitiv üsuldan kasıb təbəqə XX
əsrin ortalarına qədər istifadə etmişdir.
Qədim ayaq geyimləri sırasında yer alan uzunboğaz və
yarımboğaz çəkmələr də çaüq kimi
geniş arealda yayılmışdır. Onlardan biri olan ədük
haqqında “Divani-lüğət-it-türk də və Kitabi-
Dədə Qorqud” dastanmda məlumatlar vardır.
Kitabi-Dədə Qorqud dastanında qeyd olunur ki,
Təpəgöz Basatı ədükün bogazına saldı. Bəzən bu
ifadəyə görə ədiyin uğunboğaz çəkınə olduğu
hesab olunur. Dastandan məlumdur ki, Təpəgöz çox
nəhəngdir və hər hansı bir insanın onun
ədiyinün boğazına yerləşməsi fıkrimizcə, Təpəgözün
nəhəngliyini qabartmaq üçün edilmiş bədü
təsvir vasitəsi — mübaliğədir. Ədiyin gödəkliyini
nəzərə alsaq, tarixi Azərbaycan ərazilərindən
arxeoloji qazıntılar zamanı tapılan yarımboğaz çəkmə
fiqurlarının ədiyə aid olduğunu söyləmək
mümkündür. Qeyd edək ki, Naxçıvan və Ermənistan
ərazisindəki arxeoloji abidələrdən
yanmboğaz çəkmə nümunələri əldə edilmişdir. Bu geyim
nümunəsi türklərə məxsus fiqurlarda və
təsvirlərdə də izlənilir. Fikrimizcə, ədiyin ibtidai
forması çarıqla oxşar tərzdə hazırlanmışdır. Yəni
ayaq "ədüklük" dərinin ortasına qoyulub, sonra dərinin
kənarları topuqda toplanaraq xüsusi ip və
ya köşə ilə bağlanmışdır. Məhz ona görə də,
arxeoloji abidələrdən əldə olunan saxsı ədik
nümunələrinin və təsvirlərdə, zərgərlik
nümunələrində gördüyümüz çəkmə formalarının boğazı
gendir. Qədim dövrə aid təsvirlərdə rast gəldiyimiz
topuqdan bir qədər yuxan olan çəkmələrin də
boğazının bağlandığı aydın nəzərə çarpır. Görünür,
ədik hazırlamaq üçün dəri çarığa nisbətən daha
böyük ölçüdə götürülmüşdür. Sonralar tədricən daha
təkmil üsullar tapılmış və ədiyin üstündə
dərilər ağız-ağıza gətirilərək tikilmişdir. İrəvanın
qədim dövr tarixi abidələrindən tapılan saxsı ədik
nümunələrinin bəzisinin üzərində qabanq hissə
görünür, böyük ehtimalla, bu dərinin artıq qalan
hissələridir və ayaqqabının üzərində onun
tikilməsinə işarət edir.
Mahmud Kaşğari ədiyin izahmı verərkən onun “məst”
olduğunu göstərir. Qeyd edək ki, Krım
tatarlan da yarımboğaz ayaq geyimini “məst”
adlandırırlar. Məst həm də dəstəmazın pozulmaması
üÇÜn müsəlmanların istifadə etdiyi yumşaq dəridən
tikilmiş ayaq geyiminə deyilirdi. XIX əsrdə
Azərbaycanda onun topuğa qədər olan formasından
istifadə edilmişdir. Göyçə mahalına aid bir
folklor nümunəsində haqqında bəhs edilən məst də
eyni formaya malik çəkmədir. Onun altı
padoşdan, üstü isə o dövr üçün qiymətli dəri növü
olan xromdan tikilirdi.
Geniş yayılmış və dövrümüzə qədər gəlib çatmış kişi
ayaq geyimlərindən biri olan uzunboğaz
çəkmələrin ədiyin təkmilləşdirilmiş forması olduğunu
hesab etmək olar. Arxeoloji qazıntılardan
əldə olunan saxsı uzunboğaz çəkmələr bu fıkri təsdiq
edir. Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyində
qorunan saxsı çəkmə nümunələrindən birində çəkmənin
həm üzərində, həm də topuq hissəsində
tikiş izləri aydın görünür. Yəni, ədiyin boğaz
hissəsinə dizə qədər uzanan dəri əlavə etməklə
uzunboğaz çəkmə forması əldə olunmuşdur.
Arxeoloji abidələrdən tapılan gildən hazırlanmış
uzunboğaz çəkmə nümunələri Azərbaycanda
bu tip ayaq geyimlərindən istifadənin tarixi və
forması haqqında dəyərli məlumat daşıyıcısıdır.
Gıldən hazırlanmış uzunboğaz çəkmə nümunələrinə
Tarixi Azərbaycan əraziləri, o cümlədən
Qafqazın bir sıra abidələrində, eləcə də, Avropa,
Mərkəzi və Kiçik Asiya, Cənubi Amerika, Hindistan
ərazilərində təsadüf olunmuşdur” . Eyni ayaq
geyimi nümunələrinin - ədlik və uzunboğaz
çəkmənin İrəvan arxeoloji abidələrindən əldə
olunması bölgənin ümum-Azərbaycan, ümumtürk
mədəniyyətinin zəngin və qədim ocaqlarından biri
olduğunu təsdiqləyən dəyərli faktlardır.
İstər kişi, istərsə də qadın ayaq geyimləri arasında
corab mühüm yer tutur. Corab elə bir geyim
növüdür ki, sosial mənsubiyyətindən, yaşından,
cinsindən asılı olmayaraq onu hamı geyinirdi. Corab
toxuculuğunda böyük səriştəyə malik olan İrəvan
bölgəsinin qadınlan ailənin bu geyimə olan
tələbatını ödəyirdilər.
Kişi ayaq geyimlərinin bir növü də dolaq və patava
idi. Dolaq soyuq qış aylannda corabm
üstündən ayağa və baldıra dolanaraq diz altında
bağlanırdı. Bağlanmasım təmin etmək üçün dolağın
baş ucuna hər iki küncdən bağ ipi əlavə olunurdu.
Bağ ipi uzun olur, onun baldıra bir neçə dəfə
dolanmasına imkan verirdi. Patava da dolaq kimi
ayağa və qıçlara dolanırdı. Hər iki geyim növü yer
hanasında, qadınlar tərəfındən toxunurdu. İrəvan
qadınlarmın bu sahədə böyük təcrübəsi vardı.
Qadın geyimləri. İrəvan bölgəsinin qadın geyimləri
də öz növbəsində baş, çiyin, bel və ayaq
geyim növləri ilə xarakterizə olunur. Kişi
geyimlərindən fərqli olaraq bölgənin qadm baş
geyimləri
özünəməxsusluğu ilə seçilmişdir. Bu geyimlər
arasında dingə özünəməxsus yer tutur. Dingənin
Azərbaycan ərazisində tarixi çox qədimdir. Arxeoloji
qazmtılardan tuncdan hazu’lanmış dingələr
əldə edilmişdir. Dingə keçmişdə Zəngibasar,
Amasiya, Ağbaba, Şörəyel, Naxçıvanda, Azərbaycanın
qərb bölgəsində (Qazax, Tovuz) geniş yayılmış qoyma,
eyni zamanda örtmə tipli qadm
baş geyimlərindən biri olmuşdur.
Dingənin adı Azərbaycanın ayn-ayn şivələrində fərqli
mənalar ifadə edir. Cəbrayıl və Güney
Azərbaycan şivələrində yüksək yer, təpə mənasım
ifadə etməsi onun Tannçılıq dini ilə bağlı
olmasına işarədir. Papaqların eyni zamanda dingənin
hündürlüyü qədim insanlann dini
dünyagörüşünün təzahürü kimi çıxış edir. Göy Tanrı
dini sistemində hündür olan hər şey Tannya
yaxm olmaq, Tanrıya çatmaq inancım əks etdirir. Bu
inancın baş geyimlərinin formasma müəyyən
təsirinin olması mümkündür. Belə ki, papaq yeganə
geyim növüdür ki, insanın boyundan ucada
dayanır, bunun üçün tanrıya daha yaxın hesab
olunurdu. Bu inanc dingəyə də aid edilə bilər.
Dingə
sözü Borçalı, Hamamlı, Kürdəmir, Qazax və Ordubadda
çələng mənasmı bildirir.39 Borçalı
bölgəsində onu yalmz gənclər, Hamamlı, Ağbaba,
Şörəyel, Cəbrayıl bölgələrində isə evli qadınlar
geyinirdi.
Tarixi Azərbaycanın Ağbaba bölgəsində “qızıl dingə”
adlanan gəlin başlığı Anadolunun
türkmən obalannda “qızıl çələng” adı ilə məlumdur.
Əldə olan məlumata görə, Ağbaba bölgəsinin ~
Çaybasar kəndində 1950-ci illərdə də gənc gəlinlər
və orta yaşlı xammlann hamısı dingəli olmuşlar.
Hər bir gəlin toy gününün səhəri başına dingə
taxmalıydı. Qars sancağmın Ağbaba mahalına aid
bir folklor nümunəsində dingə haqqında maraqlı
məlumat yer alır:
Altun olsun dingəsində pərəhlər,
Birçəklikdən keçirilsin hörüklər.
Demirəm ki, qızıl olsun dirəklər,
Dediklərim olsun nağdı, istərəm.
Folklor nümunəsinin mətni haqqında aydın təsəvvür
əldə etmək üçün informatorlann verdiyi
məlumatlara diqqət edək. Ağbaba bölgəsində dingə
hazırlamaq üçün köhnə ələk sağanağı istifadə
olunurdu. Sağanağı başın ölçüsünə uyğun 4-5 sm
hündürlükdə kəsib dairəvi qatlayırdılar. Dingə
alını incitməsin deyə sağanağm üzərinə tafta, bez,
qədək, satin kimi parçalardan üzlük çəkilir, qalın
yun parçadan içlik düzəldilidi. Dingənin yuxarı və
alt tərəflərinə gümüş bəzəklər düzülürdü. Daha
sonra alt və üst halqalar arasına da qırmızı ipəkdən
dövrələmə kəmər çəkilib tikilirdi. Üst və alt
halqadan isə eyni boyda qızıl pərəklər asılar, həmin
pərəklər alının bir hissəsini örtərdi. Üst
pərəklərdən yalnız biri böyük ölçüdə olurdu ki, o da
tam ortadan bərkidilirdi. Ona “mahmudiyyə”
deyilirdi. Bəzi dingələr iki halqa arası mərkəzdə
yaşıl, mavi və ya qırmızı rəngli qiymətli daşla
örtülürdü. M.Kaşğari “but” adlı, iri və dəyərli
fıruzə qaş bəzəkdən bəhs edərək yazır ki, o,
“böyüklərin oğullarının və qızlarının alınlarına,
alındakı dingələrə taxılır” . Görünür, Ağbaba
bölgəsi qadınlarınm baş bəzəyinə əlavə olunan qaş
“but”un varisidir. Üst pərəklərdən və ya
pullardan birinin daha iri ölçüdə olması isə M.
Kaşğarinin qeyd etdiyi qaşqoyma ənənəsinin forma
baxımından dəyişməsidir.
Dingənin üstündən ağ kəlağayı (ən çox da yaşıl
yelənli olanını) bağlayırdılar. Kəlağayı elə
bağlanırdı ki, dingə sürüşüb başdan düşməsin.
Kəlağayının altmdan qulaqlara tərəf gümüş
halqalardan birçəklik asılır və ondan hörüyü, ya da
burulmuş saçı keçirirdilər. İmkanlı xanımlar alt
və üst halqaların arası tafta üzərinə qızıl pullar
düzürdülər. Bir çoxları kəlağayının altından
dingənin
gicgahlara düşən hissəsindən aryıca parçaya taxılmış
qızıl və gümüş bəzəklər sallayaraq
birçəkliklərdə bərkidirdilər.
Dingənin bəzənməsi böyük əhəmiyyət daşıyırdı. Bu
ailənin statusunun göstəricisiydi. Mahmud
Kaşğarinin verdiyi məlumata görə, keçmişdə papaq və
dingə kimi baş geyimlərini süsləmək üçün
“kimsən” adlanan incə və dəyirmi pərəklər
istifadə olunurdu. Arxeoloji qazıntılardan əldə
olunan
tapmtılar baş geyimlərinin kiçik pərəklərlə
bəzədilməsi tarixinin daha qədim olduğunu təsdiq
edir.
Türkiyənin Anadolu bölgəsində istifadə edilən gəlin
başlığı, XX əsrin əwəllərinə qədər
Türkmənistan qadınlarının istifadəsində olan
“kasava”, qazaxlar və qaraqalpaqlarda “saukele”,
türkmən-çovdarlarda “şovkele” adlanan baş geyimləri
dingə ilə analoji oxşardır.
İrəvanın Pəmbək mahalında çalmadan da istifadə
edilmiş, bu geyim növü XX əsrin əvvəllərinə
qədər öz varlığını, az da olsa, qoruyub saxlamışdı.
Burada “Çalmalı Hürü”nün adı xalqın hafızə
saxlancında bu günədək yaşadılmaqdadır. Adətən,
çalmanın qabağına “günlük” adlanan bəzək
tikilirdi. Günlük dingə, tərlik və başqa baş
geyimlərinə əlavə olunan bəzəklərlə eyni formaya
malik
olub, metal pullardan ibarət idi.
Azərbaycan qadınının baş geyimləri içərisində örpək
(örtük, örtək) xüsusi yer tuturdu və
əsasən də imkanlı təbəqənin geyim kompleksinə daxil
idi. Azərbaycan, xüsusən Naxçıvan və
İrəvanın varlı qadmlarınm yüksək qiymətləndirdiyi
baş örtüklərindən biri sərəndaz olmuşdur.
Fotoşəkillər əsasında İrəvan bölgəsində sərəndazdan
geniş istifadə olunduğu anlaşılır.
Kəlağayını və digər örtükləri başa müxtəlif
formalarda bağlayırdılar. İrəvanda qadınüı yaşını
təyin edən əlamətlərdən biri də baş örtmə formaları
olmuşdur. Amasiya bölgəsi Güllübulaq
kəndində vaxtilə mövcud olmuş başörtmə qaydalarının
yaşa görə dəyişməsini izləyək: cavan
gəlinlər “qıdanı” adlanan başörtmə üsulundan
istifadə edirdilər. Bu üsula görə kiçik yaylıq
alının
önündən çəkilərək başm arxasında bağlanırdı.
Qıdanının üstündən isə kəlağayı örtülərək çənənin
altından çalkeçir edilib boyunun ardında bağlanırdı.
Bu başbağlama üsulu “qızbaşı” adı ilə Qarabağ
bölgəsində də mövcud olmuşdur, lakin Qarabağda
qıdanı deyil tərçəkdən istifadə olunurdu. Orta yaşlı
qadınlar isə əvvəlcə kəlağayını bağlayır, üstdən
qəzmə (qəmzə) çəkirdilər. Qəzmə qıdanı ilə
eyni formäda olsa da, bağlama tərzinə əsasən fərqli
ada malikdir. Bunlardan fərqli olaraq yaşlı
qadınlar əvvəlcə kəlağayı, onun üstündən çənənin
altmdan keçirilməklə başın ortasında bağlanan
ləçək, daha sonra qəzmə bağlayırdılar. Bu bağlama
üsulu “korxama” adlamrdı. Eyni forma və
məzmuna malik olsa da, bəhs etdiyimiz başbağlama
üsulları ayrı-ayrı bölgələrdə müxtəlif adlarla
məlumdur. Şamaxı bölgəsində bu başbağlama üsulu
“dingə”, eyni zamanda “çəki”, “yelçək”,
Qarabağ və əksər bölgələrdə “çalma” adlanır.
Azərbaycan milli qadın baş, eyni zamanda çiyin
geyimləri arasında şal önəmli yer tutur. Çiyin
şalını yaşlı qadmlar XX əsrin axırlarına qədər
istifadə etmişlər. Soyuq fəsillərdə evdən çıxarkən,
adından da göründüyü kimi, onu çiyinlərinə salır,
eyni zamanda bellərinə dolayaraq bədənlərinin
isti qalmasını təmin edirdilər. İrəvan xanlığının
Ağbaba-Şörəyel mahalında qadınlar şalı çiyinin
birindən qıyqacı aşırıb uclarını bel dairəsinə
dolayaraq beldə bağlayırdılar. Buna “şərid”
deyilirdi.
O, bir növ müasir paltonu əvəz edirdi. Sonralar
fabrik istehsallı ucuz və keyfıyyətli şallann
məişətə
geniş şəkildə daxil olması yer hanasında toxunan şal
parçaları sıxışdırıb aradan çıxardı. Yerli
çeşnidə (damalı) toxunmuş fabrik istehsallı yun
şallar kənd yerlərində yaşlı qadınlar tərəfmdən XX
əsrin 90-cı illərinə qədər geniş istifadədə
olmuşdur. Bu şallara demək olar ki, hər bir evdə
rast
gəlmək mümkün idi. Bir qayda olaraq, belə şallar
anadan qıza və ya gəlinə ötürülərək istifadə
olunurdu. Məhz bu səbəbdən ailə saxlanclarında həmin
şallara hələ də rast gəlmək olar.
Qadın geyim dəstinin vacib elementlərindən biri olan
köynəklərin kişi köynəklərindən yeganə
fərqi yaxa açırımının formasında və daha çox
bəzədilməsində idi. Bütün Azərbaycan üçün
xarakterik olan qadın köynəyinin İrəvan bölgəsi
üçün dizə qədər, yanı yarmaclı forması səciyyəvi
idi. Onun yarığının cınlmasınm qarşısını almaq üçün
yarmacın başına üçbucaq parça tikirdilər.
Eyniformalı köynəklər İrəvanla həmsərhəd olan Güney
Azərbaycan və Qazax bölgəsində də istifadə
olunurdu.
Köynəyin üstündən adətən arxalıq geyilirdi.
Ağbaba-Şörəyel bölgəsində arxalıq Azərbaycanın
digər bölgələrində geyilən arxalıqdan fərqlənirdi.
Bu arxalıq Şərur-Dərələyəzin dağlıq bölgələrində
Qazaxda olduğu kimi “içlik” adlanırdı. Arxalığın
üstündən bir qayda olaraq “qöcik” adlanan üst -
geyüni geyilirdi. Ağbaba camaatı bu geyimi “qurduşqa” adlandırırdı. Qöcik və ya qurduşqa gənc -
5
və orta yaşlı qadınların geyim dəstinə daxil idi.
İrəvan şəhər mühitində isə qadın üst geyimi kimi
əsasən Naxçıvanda geniş yayılmış çəpkən tipli
arxalıqdan istifadə olunurdu.
İrəvan bölgəsi əhalisi həmçinin Qarabağ
arxalıqlanndan da istifadə etmişdir. Adətən bu g
arxalıqlar İrəvana Şuşadan alınaraq gətirilir, ya da
eyni biçim üsuluna əsasən yerli dərzilər ^
tərəfındən tikilirdi. Belə arxalıqlardaan iki nümunə
Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyi Etnoqrafıya
fondunda mühafızə olunur. İrəvanlılar həmin
arxalıqlara bölgə üçün xarakterik olan naxış
elementi
əlavə etmişlər.
“XIX-XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan xalqının
istifadəsində olan, türk etnik-mədəni c
mühitində yaranıb-biçimlənən, qadınlı-kişili hər kəs
tərəfindən geyilən çəpkən türk xalqlaı ının ortaq g
milli-mənəvi və mədəni dəyərlərə sahiblik etdiyini
göstərən əsas maddi iaktlardan biridir. Əwəllər
daha çox şalvarla (tumanla) geyilən uzun çəpkənlərin
artıq XVIII əsrin sonu - XIX əsrin əwəllərində
ətəyi kəsilərək gödəldilmiş və taxtalı tumanla
geyilmişdir. Aşıq Alı yaradıcılığında yer alan
misralar həmüı ətəyi gödəldilmiş çəpkən haqda
danışır:
Mən gələli xeyli qəddin ucalıb,
Sənin dərdin məni çöllərə salıb,
Fikr etmə ki, Aşıq Alı qocalıb,
Gen tuman, çəpgəni dar istər könül.
Bütün Azərbaycan üçün xarakterik olan bu geyim növü
İrəvan, Naxçıvan, Lənkəran
bölgələrində artıq “çəpkən” deyil, “arxalıq” adlanır
və əsasən qollannm quruluşuna görə
fərqlənirdi. Bu çəpkənlərin qolları düz və uzun
tikilir, hərəkət sərbəstliyi yaratmaq üçün qoltuğun
altı açıq saxlanılırdı. XIX-XX əsrin əwəllərinə aid
fotoşəkillərdə çəpkənin əsasən küləcənin
altmdan geyildiyi görünür. Ta qədimdən bir neçə
geyimin üst-üstə geyilməsi ənənə halını almışdı.
Fotoşəkillər İrəvan, Naxçıvan, Qarabag, Bakı,
Qazax-Borçalı və s. bölgələrdə eyni geyim tərzinin
olduğunu müşahidə etməyə imkan verir.
M.İrəvaninin əsərləri sayəsində məlum olur ki, qadın
geyimi kimi tanınan küləcə (Naxçıvan və
İrəvanda bu geyim həm də çuxa adlanırdı) kişi geyim
dəstində də yer almışdır. Küləcə dizə qədər,
bədəni dar, ətəyi gen büzməli, yaxası boyvəboy açıq
geyim növü idi. XIX əsrin birinci yansına
qədər küləcələr yüksək səviyyədə bəzədilir və ya
xəzə tutulurdu. Kişi, eyni zamanda qadın geyim
dəstində xəz küləcələr status göstəricisi olaraq
yüksək qiymətləndirilirdi. Artıq XIX əsrin sonu -
XX əsrin əvvəllərindən etibarən belə dəbdəbəli
küləcələr kişi üst geyimi sırasından çıxmış, qadın
geyim dəstində isə öz varhğmı XX əsrin əvvəllərinə
qədər davam etdirmişdir. İrəvan bölgəsində isə
bu ənənə XX əsrin ortalarına qədər qorunub
saxlanmışdır. Qərbi azərbaycanlıların verdiyi
məlumata
görə, XX əsrin ortalarına qədər rahatlığını nəzərə
alaraq kişilər çöl təsərrüfat işləri zamanı sadə
küləcədən (gödək çuxadan) istifadə edirdilər.
Küləcə kişı geyımlərındə olduğu kimi, qadm geyim
dəstində də üstün yer mturdu. Azərbaycanın
dıgər bolgələrindən fərqlı olaraq Şörəyel və Pəmbək
mahallarmda küləcə qöciyin altmdan
geyilmışdir. Belə küləcələr Qazax bölgəsinə
aid zıbını kimi sadə olur, ucuz parçalardan
tikilirdi. Bunun əksinə olaraq, kübar ailələrdə
yüksək bədü tərtibat verilmiş küləcələr üst geyimi
kimi istifadə olunmuşdur. Yüksək təbəqə qadmlannm
geyim dəstinə daxil olan küləcələr bahalı tirmə,
məxmər parçalardan tikilir, kişi küləcələrindən
fərqli olaraq müxtəlif tikmə üsulları (güləbətin,
muncuq, təkəlduz və s.), geyim bəzəkləri ilə
bəzədilir, yaxasına qızıl, gümüş qozalar düzülürdü.
İmkanlı qadmlar ust tumanm ətək bəzəklərı ılə
küləcənin bəzək elementlərinin həmahəng olmasına
xüsusi dıqqət verırdılər.'- Aşıq Ələsgər küləcənin
ətəyinə zər baftanın, yaxasına (bəlkə də köynəyin
ətəyınə, çunkı qumrovlar həm geyimlərin yaxasına,
həm də köynəyin ətəyinə düzülürdü) qumrovlarm
düzülməsindən bəhs edir:
Silkinir, qumrovları
Zey-zey deyir, gəlir səsi...
...Əynində xas güləçə,
Ətəyində zər baftası;
Qaməti ər-ər kimi,
Əcəb yaraşır libası...
Naxçıvan və İrəvan bölgəsinə aid fotoşəkillər ustad
aşığın məlumatını faktiki olaraq təsdiqləyir.
Həmin sənədlərdə küləcələrin yaxasına qozaların
düzüldüyü, yaxa kəsiyinin və ətəyinin baftalarla
bəzədildiyi aydın görünür.
İrəvan bölgəsində qadm bel geyimləri, o cümlədən
şalvarlar özünəməxsus xüsusiyyətlərə malik
idi. Qadın bel geyimləri qnıpuna daxil olan geyimlər
eynilə kişi geyimləri kimi, alt və üst olmaqla
iki variantda mövcud idi. Bununla belə qadın bel
geyimləri çeşid zənginliyi, material fərqi ilə
özünəməxsusluq təşkil edirdi. Qadın şalvan Ağbaba,
Pəmbək, Qarabağ mahallannda “tuman” adı
ilə istifadə olunmuşdur. İrəvan bölgəsində qadın
tumam (iç don, şalvar) gen biçilib tikilir, topuqda
bölgə əhalisinin “biləklik” (manjet) adlandırdığı
parça hissəsi ilə yıgılırdı. Biləklik hissəyə
rəngbərəng saplarla müxtəlif naxışlar salımrdı
(həmin naxış qöciyin biləyinə də vurulurdu).
Tumanm(şalvarm) üstündən büzməli, genətəkli, taxtalı
tuman geyilirdi. Hər iki tuman nö\öi beldə
tumanbağı vasitəsilə bağlanırdı.
Soyuq fəsillərdə xüsusən yaşlı təbəqə qadınlan
döşəkcə tumandan istifadə edirdilər. Döşəkçə
tuman Pəmbək mahalında “sırıqlı tuman” adı ilə
məlumdur. İrəvanlılarm yaşlı nümayəndələri ilə
aparılan sorğu nəticəsində sınqlı tumanın hazırlanma
qaydası haqqmda məlumat əldə olunmuşdur.
Bunun üçün alt qatı bez, üst qatı müxtəlif rəngli
parça olmaq şərti ilə iki növ parça götürülür və
parçalar iki taydan ibarət olaraq biçilir. Bezin
üzərinə pambıq və ya yun döşənərək ikinci qat parça
onun üzərinə çəkilir və rəngli sapla sırınır. Sonra
iki tay arasma miyança verilərək taylar bir-birinə
birləşdirilir. Belinə nifə tikilir, əyində durmasını
təmin etmək üçün nifənin içərisinə tumanbağı
keçirilərək büzülür və beldə bağlanırdı. Tumanın
balaqlanna 5-10 sm köbə veriləıək topuqda
yığılırdı.
Tuman(şalvar) bəzən dizlik də adlanırdı. Çiyin
geyimləri, eyni zamanda üst tumanı iç donun
(şalvarm, tumanm) üstünü örtdüyündən, həmçinin
bəzən qadınlar da kişilər kimi uzunboğaz çəkmə
geyindiklərindən həmin geyimin yalnız diz hissəsi
görünür, bu səbəbdən geyim görüntüyə əsasən “dizlik” adlandırılırdı. Aşıq Ələsgər
yaradıcılığında dizlik ifadəsinin işlənməsi də həmin
geyim
tərzinə işarədir:
Qüdrətdən çəkilib qaməti-şahbaz,
Mərnus dizlik geyib, çəpkəni atlas...
Alt və üst tumanı bir-birindən parçasına görə
fərqlənirdi. Alt tumanları əsasən çit və bez
parçadan tikilirdisə, üst tumanlan üçün daha
qiymətli parçalar seçilirdi. Varlı təbəqənin
xanımlan
şalvarın ayağına müxtəlif bəzəklər vururdular.
Azərbaycanın digər bölgələrində geniş yayılmış
büzməli və qatlama(qırçınh) tumanlardan
fərqli olaraq İrəvanda bir-birindən fərqlənən bir
neçə tuman növündən istifadə olunmuşdur. Belə
tumanlardan biri ayağı qırçınlı tumanlar idi. Bu
tumanlara beldən verilən büzmədən başqa balağına
da ensiz qırçınlar əlavə olunurdu. Pəmbək mahalımn
Gülltibulaq kəndində istifadə olünan qadüı
tumanları isə fonna baxınnndan bir qədər
fərqlənirdi. Bu tumanlar “don ”, “ətəkləmə” adlanır,
bir
tərəfı açıq olur, arxadan qabağa gəlməklə öndə
bağlanır, beləliklə, açıq hissə önə düşürdü. Buna
görə də mütləq şalvarla (tumanla, içdonla) və ya
büzməli tumanla birlikdə geyilir, üstündən mütləq
öynüh (önlük) bağlanırdı. Xatırladaq ki, bu tuman
növünə Azərbaycanın heç bir bölgəsində rast
gəlinmir, analoqu yalnız “beldəmçə” adı ilə Orta
Asiyada mövcud olmuşdur. Heç şübhəsiz ki, bu
geyim növü vaxtilə həmin ərazilərdən Azərbaycanın
ayrı-ayrı bölgələrinə, o cümlədən İrəvan və
ətrafına köç etmiş türk tayfaları tərəfındən
gətirilmişdi.
Bütün bunlarla yanaşı bölgədə gödək tumanlardan da
istifadə edilmişdir. Bu tumanlar gödək
olduğu üçün biləkli tumanla geyilirdi. İrəvana
məxsus belə tumanlardan biri Milli Azərbaycan
Tarixi Muzeyinin kolleksiyasında qorunur. Tumanın
ətəyi muncuq tikmə üsulu ilə bəzədilmişdir.
İrəvan bölgəsi qadınlarının ənənəvi ayaq geyimləri
corab, çarıq, başmaq, çust, məst, uzunboğaz,
dabanlı uzunboğaz çəkmədən ibarət olmuşdur. Qadın
ayaq geyimlərinin əksəriyyəti kişilərin
eyni tipli geyimləri ilə identiklik təşkil edir. XIX
əsrdə bu geyimlər yalnız bəzək tərtibatına və
ölçüsünə görə kişi ayaq geyimlərindən seçilirdi.
İrəvanın ayn-ayn bölgələrində ayaq geyimləri
özünəməxsusluq təşkil edirdi. Ağbaba bölgəsi
qadın geyim dəstində Anadoluda “kundura” adı ilə
məlum olan qondora daha çox istifadə edilirdi.
Onun dabanı 3 sm olur, geyinərkən özünəməxsus səs
çıxarırdı. Bundan fərqli olaraq Şərur-Dərələyəz
bölgəsində qonşu Naxçıvan və Qarabağa məxsus başmaq,
çust, uzuüboğaz çəkmə kimi ayaq
geyimləri xalqın istifadəsində idi. Həmin geyimləri
Qarabağ və Naxçıvan sənətkarlarındaü satınalma
yolu ilə alır, bəzi hallarda yerli sənətkarlara
sifarişlə tikdirirdilər.
Aşıq Ələsgər ustalıqla bir misrada həm sağrı başmaq,
həm də qadın və kişilərin dəstamazın
pozulmaması üçün ayağa geydikləri məs (məst)
haqqında məlumat verir:
Əylən məclisinə gəlməsini gör,
Sağrı başmaq geyib, gəl məsini gör.
Sağrı at, qatır, uzunqulaq gönündən, nadir hallarda
iri buynuzlu heyvanların gönünüdən
aşılanaraq hazırlanırdı. Başmaqla məsin adının
eyni yerdə işlədilməsi göstərir ki, söhbət yumşaq
dəridən, xüsusən, keçi dərisindən hazırlanan
“müşkü”dən tikilmiş ayaq geyimindən gedir. Onun
fonnası yuxaüda haqqmda bəhs olunan məstlə eynidir.
Bu geyim növünü adətən başmaq və
uzunboğaz çəkmə ilə birlikdə geyinirdilər.
Azərbaycan qadınının milli geyim dəstini corabsız
təsəvvür etmək mümkün deyildir. Corab elə
bir geyim növüdür ki, onu sinfı mənsubiyyətindən,
yaşından və cinsindən, mövsümdən asılı
olmayaraq bütun təbəqələr ıstıfadə edirdi. O həm də
hədiyyə, cehiz kimi istifadə olunurdu. Verilən
məlumata görə, Ağbabada qız evi oğlan evinə 6-12 cüt
corab hədiyyə edərdi. Bu adət fabrik istehsallı
corablar vasıtəsılə İrəvan və digər bölgələrimizdə
son dövrlərə qədər qorunub saxlanmışdı.
Bəzəklər. Qədim İrəvan ərazisində aparılan arxeoloji
qazmtılardan tapılan bəzək nümunələri
Azərbaycanın dıgər bölgələrindən əldə edilən
bəzəklərlə eyniyyət təşkil edib, onların eyni tayfa
bırlıklənnə məxsus olduğundan xəbər verir. XIX-XX
əsrlərdə İrəvan əhalisinin istifadəsində olan
bəzək-zmət əşyaları da mınıllıklərdən keçib gələn
mədəni mirasın varisləri rolunda çıxış edir. Bu
dovrdə də İrəvanda istifadə edilən bəzəklər
ümum-Azərbaycan xarakteri daşıyırdı. Kürəformalı
muncuqlar Şəmkir (III minilliyin oıtaları), Abşeron
(II minillik) bölgələrindən də əldə edilmişdir.
Həmin formalı qızıl boyunbağıları bütün
azərbaycanlılar güd, İrəvanlılar və qarabağlılar isə
mirvari
adı ilə bu günədək istifadə etməkdədir.
İrəvan qadınlarının bəzəkləri arasında topuğa
taxılan xal-xal, müxtəlif fonnalı üzüklər,
bilərziklər, sırğalar da ümum-Azərbaycan xarakteri
daşımışdır. Aşıq Alı yaradıcılığında əyrəmçə
adlı üzüyə rast gəlirik:
Kəmərin bağlayıb gərdən çəkəndə,
Əyrəmçədən keçər beli qızların.
Əyrəmçə üzük adına Azərbaycanın Salyan rayonu
ərazisində də rast gəlinir. Çox güman ki,
həmin ifadə XX əsrin 40-cı illərində əraziyə
Ermənistandan deportasiya olunmuş İrəvanlılar
tərəfındən gətirilmişdir.
Azərbaycan kişi və qadın milli geyim dəstində XX
əsrin əvvəllərinə qədər kəmərlər əsas
elementlərindən biri olmuşdur. Azərbaycan ərazisində
aparılan arxeoloji qazıntılardan əldə edilən
maddi dəlillər hələ Tunc dövründə burada metal
kəmərlərdən istifadə edildiyini təsdiqləyir. Eynı
dövrə aid tunc kəmər nümunələri qədim İrəvan
ərazisindən də aşkar olunmuşdur.
Kəmər eynilə papaq kimi kişinin qürur mənbəyi hesab
olunurdu. Kişinin kəmərsiz, silahsız
evdən bayıra çıxması qəbahət sayılır, onun hörmətinə
xələl gətirirdi. Ümum-Azərbaycan xarakteri
daşıyan kişi kəmərləri İrəvan əhalisinin geniş
istifadəsində olmuşdur. Forma baxımından heç bir
fərqlilik daşımasa da, həmin kəmərlərin adlanmasında
digər bölgələrlə fərqlər özünü büruzə verir.
Şərur-Dərələyəzdə Azərbaycanın digər etnoqrafık
bölgələrində “təkbənd”, “körpülü”(“törpülü") adlanan kəmərlər İrəvanın Şərur-Dərələyəz
bölgəsində “qabırğa kəmər” adı ilə məlum idi.
XIX-XX əsrlərdə bütün Azərbaycanda olduğu kimi,
İrəvanda da qadın geyim dəstində kəmərlər
vacib elementlərdən biri hesab olunurdu. Bölgədə
gəlinə gümüş kəmər bagışlanması ənənə halına
çevrilmişdi. Xalq arasında tez-tez istifadə olunan
“ondan belin bağlıdırmı?”, “ona bel
bağlayırsanmı?”,
“ondan belini bağlamısanmı?”, “ona bel bağlamaq
olmaz” ifadələri məhz etibarın, =
inamın, sədaqət andının sinonimləri olaraq gəlinapardı mərasimində öz əksini tapırdı. Belə ki,
qız
gəlin köçərkən qaynata və ya qayın belindən kəməri
açıb gəlinin belinə bağlar, bununla “sənə bel
bağlayır, namusumuzu qoruyacağma inanırıq” — fıkrini təlqin edirdi. Həmin kəmər satıla,
başqasına hədiyyə verilə bilməzdi. Hallavar
kəndindən məlumatçımız Xanım Allahverdiyeva
qayınatasınm toy günü onun belinə bağladığı gümüş
kəməri bu günədək saxlayır.
İrəvan qadınlarının istifadəsində “gül kəmər”,
“saçaq kəmər” adlarıyla məlum olan kəmərlər də
geniş yer tutmuşdur. Gül kəmər həmçinin Zəngəzur
kəməri, bəzənsə, Qarabağ kəməri kimi də
tanınır. Həmin kəmərlərdən biri Surəyya
Ələsgərovanın şəxsi saxlancında bu günədək qalır.
Saçaqlı
kəmər isə Naxçıvanda “sallama” kəmər adı ilə
məlumdur. Bu kəmərin ətəyinə halqalaüa əlavə
bəzəklər, əksər hallarda gümüş pullar asılırdı.
Vaxtilə kişi və qadın geyim dəstində qurşaqlar da
özünəməxsus yer mtmuşdur. İrəvan bölgəsinə
aid rəsm əsərlərində, eyni zamanda fotoşəkillərdə
qurşaq nümunələrini izləmək mümkündür. Bariz nümunə
kimi Q.Qaqarinin İrəvan xanı və əyanlarının əks
olunduğu “İrəvan xanmın qəbul otağı”
rəsmindəki zəngin qurşaqlarmı misal göstərmək olar.
Təsvirlərdən göründüyü kimi, kiçik xəncərlər
qurşağa keçirilirdi. Qurşaqlar müxtəlif parçalardan
olurdu. Onlann uzunluğu 2 metr, eni 70-80 sm-ə
çatırdı. O, belə bir neçə dəfə sannaraq ucu içəri
tərəfə keçirilir və beldə bərkidilirdi. Varlılarm
qurşaqlan
bahalı parçalardan, kasıblannkı isə sadə parçalardan
hazırlanırdı. Yüksək təbəqənin geyim
dəstində tirmə qurşaq daha üstün hesab olunurdu.
Aşıq Ələsgər öz əsərlərindən birində tinnə
qurşağın varlılar tərəfmdən istifadə olunduğuna
işarə edir:
Kimi ətlaz geyir, tirmə qurşayır,
Kimi üryan gəzir qarın içində.
Kişi geyim dəstində bütün Azərbaycan, eyni zamanda
Qafqazda olduğu kimi hazırdaşlardan da
istifadə edilirdi. Hazırdaşlar daşıyan şəxsin sosial
statusundan asılı olaraq gümüş, mis, ağac, sümük
materiallarından hazırlanırdı. Aşıq Ələsgər
əsərlərindən birində gümüş vəznəli (hazırdaşlı -
G.A.)
Göyçə bəylərindən bəhs edir.
Geyim mədəniyyətinin formalaşması prosesində baş
verən dəyişikliklərdə etnik-mədəni təmas,
ticarət-iqtisadi əlaqələr də əsas rol oynamışdır.
Geyimlərlə bağlı yeniliklər ilk növbədə, mədəni
səviyyədə öndə olan saray mühitində, sənət və
ticarətin inkişaf etdiyi şəhər mərkəzlərində baş
verirdi. Ucqarlarda, gediş-gəlişin zəif inkişaf
etdiyi dağ kəndlərində bu proseslər çox gec və ləng
gedirdi. Çünki inkişaf etmiş təbəqələrdən kənarda
yaşayan insanlar öz geyim mühafızəkarlığını
qomyub saxlamağa maraqlı idilər. Ucqarlarda yaşayan
insanlann həmin təbəqə ilə təmasımn
olmaması da inkişafm ləngiməsini şərtləndirirdi.
Eyni zamanda onların maddi imkanları da
yenilənmə prosesini qarşılamağa imkan vemürdi.
Məşhur geyim tədqiqatçısı B.Adler geyimlərin
meydana gəlmə şəraitini araşdırarkən bu məsələni
belə izah edirdi: “Əlaqələr nəticəsində insan öz
geyimlərini, qablarını, silahlannı sürətlə
təkmilləşdirir. Təcrid olunmuş şəraitdə, dağlarda,
sıx
meşəliklərdə yaşayan insanlar isə əksinə, öz şəraiti
və maddi mədəniyyətini yaxşılaşdırmaq üçün
maraqlı deyildir. Buna görə də onlann geyimi sadə
formasım saxlayırdı”. Məhz bu səbəblərdən
İrəvanın ayrı-ayn bölgələrində geyim mədəniyyətində
mühafızəkarlıq hətta ötən əsrin ortalarına
qədər qorunub saxlanmış, əhalinin qadın qismi milli
geyimləri çox gec tərk etmişdir. Aparılan
araşdırmalar sübut edir ki, qadın geyimləri kişi
geyimlərinə nisbətən öz mühafızəkarlığını daha uzun
müddətə qomyub saxlamış, hətta həmin geyimlərin bir
qismi (kəlağayı, büzməli tuman və s.) bu
günədək xalqm istifadəsindədir.
|