Şəhərsalma. Azərbaycamn qədim tarix və mədəniyyət
abidələri ilə zəngin olan şəhərlərindən
biri də İrəvandır. İrəvandakı saraylar, imarətlər,
hamamlar, körpülər, karvansaralar, məscid və
mədrəsələr Arran, Marağa-Naxçıvan və Təbriz memarlıq
məktəbini yaşadan zəngin mədəni irs olııb.
Buradakı memarlıq abidələri orta əsrlərdə dünyanm
bir çox alim və səyyahları heyran qoyub. Ona
görə də onlar bu zəngin memarlıq haqqında
zaman-zaman dəyərli əsərlər yazmışlar. Hansı ki,
indi
də onlar etibarlı mənbə kimi istifadə olunur. Belə
tarixi mənbələrdə İrəvan qalasınm Səfəvilər
dövründə tikilməsi ilə bağlı məlumatlar var.
İrəvan qalası Zəngi çayının sol sahilində yerləşib.
Onun ətrafı kərpic və daşla hörülmüş ikiqat
hündür divarla və dərin xəndəklə əhatələnirdi. Belə
inşaat materialına və həndəsi biçiminə görə qala,
Bərdədəki Torpaq qalanı xatırladır. Lakin
sonrakı dövrdə onun divarlarında apanlan
bərpa və yenidənqurma işlərində yerli daş
materialından çox istifadə edilmişdi. Bu hal xüsusi
ilə
onun bürclərindən aydm görünür.
Bununla yanaşı 1796-cı ildə İrəvanda olmuş rusiyalı
rəssam və hərbiçi topoqraf Q.S. Sergeyevin
çəkdiyi şəkillərdən görünür ki, qala divannın
sonluğu mazğallı (Qala divarının yuxarı hissəsində
qoyulan daxili dar və xarici nisbətən geniş olan
yarıq şəkilli pəncərə) və maşikullu (Qala divarına
yaxı olan düşmənə zərbə endirmək üçün üzü aşağı
istiqamətlənmiş qala pəncərəsi) olub.
Azərbaycanın bir çox qala şəhərlərində olduğu kimi
İrəvan qalasında da şəhərsalma məhəllə
formasında aparılıb.
Zəngi çaya yaxm məhəllədə Xan sarayı, “Məhəmməd
xan”, “Abbas Mirzə” məscidi, şəhər
hamamı, əyanlann, sərkərdələrin evləri, dükanlar və
nisbətən arxa hissədə ellik binalar inşa edilib.
Binalar yerli daş və kərpiclə tikilmiş, Zəngi və
Qırxbulaq çaydan çəkilmiş kəhriz sistemli su ilə
təchiz edilmişdir. Azərbaycanm digər qədim qala
şəhərlərində olduğu kimi İrəvanda da əhali
artdıqca tikinti işləri qala divarlarının bayır
tərəfındə aparılmış və tədricən qalaətrafı forştat -
“Bayır
şəhər” yaramnışdır. Beləliklə, İrəvan qalasmda
“Bayır şəhər” və “İçəri şəhər” anlamı meydana
gəlmişdi. Öncə burada “Şəhər” (Şəhri), “Qala”,
“Təpəbaşı” və “Dəmirbulaq” adlı 4 məhəllə olmuş
və sonra onların sayı artmışdır.
“Şəhər” (Şəhri) məhəlləsi qalanm şimal-şərqindən
axan Qırxbulaq çayının sağ sahili boyunca
qalaya qədər olan ərazi adlanıb. “Təpəbaşı”
məhəlləsi, Zəngi çayla “Şəhər” məhəlləsinin
arasmdakı
təpəlikdə yerləşib. “Dəmirbulaq” məhəlləsi isə
qalanın şərq tərəfındə olub. Qalanın şimaldan
“Şirvan”, cənubdan “Təbriz” adlı qapısı olub. Bundan
əlavə onun Zəngi çayına tərəf “Körpü”
adlanan çıxışı və bu istiqamətdə uzunluğu 7-9 km
olan yeraltı yolları da olub. Bu yollar vasitəsi ilə
həm qala su ilə təchiz olunub və həm də təhlükə
zamanı xilas yolu kimi istifadə edilib. Yeri gəlmişkən xatırladaq ki, uçurulmuş qala
divarımn yerində indi “Ararat” adlı şərab zavodu
fəaliyyət göstərir və həmin yeraltı yollardan zavod
üçün istifadə edilir.
İrəvan qalasının müxtəlif dövrlərdə çəkilmiş plan və
səyyah qeydlərinin müqayisəli təhlili göstərir
ki, əsası Şah İsmayılm fərmam ilə qoyulan qala,
sonrakı dövrlərdə baş vermiş müharibələr zamanı
dəfələrlə dağılmış və dinclik dövrü yenidən bərpa
olunmuşdur. Bu zamanlar şəhərin forştatında
çoxmərtəbəli binalar da inşa edilmişdi. Bu hal
fransalı səyyah və rəssam J.Tavemyenin 1655-ci ildə
çəkdiyi şəkildən aydın görünür.
Buradan görünür ki, qalanın “İçəri şəhər” adlanan
hissəsində birmərtəbəli, forştatda isə
iki-üçmərtəbəli
evlər çoxluq təşkil edib.
Digər fransız səyyahı J.B.Şardenin (1672) çəkdiyi
şəkildən görünür ki, İrəvan şəhəri 7 il ərzində
xeyli dərəcədə böyiiyüb və abadlaşıb.3 Nəhayət, XIX
əsrin əwəllərində qalanm ümumi ərazisi 7 ha,
ikiqat divar uzunluğu 4,5 km olub. Divarlarm ara
məsafəsi 36—42 metr, hündürlüyü də öz növbəsində
yerin relyefindən asılı olaraq 11—12 metr arasında
dəyişib. Təqribən kvadrat formaya malik
olan (790x850 m) qalanın müdafıəsini artırmaq
məqsədi ilə onun həm künclərində, həm də ara
hissələrində
yarımdairə şəkilli bürclər inşa edilmiş və mazğallar
düzülmüşdü.
1853-cü ildə baş venniş zəlzələ nəticəsində İrəvan
qalası ciddi zədələnir. Bundan 11
il sonra (1864) qala divarlannm böyük bir hissəsi
sökülür və bəzi hissəsi XX əsrin əwəllərinə qədər
qalır.
1864-cü ildə qalan hissə də ermənilər tərəfındən
tamamilə sökülür. Maraqlıdır ki, həmin vaxt
Bakı, Gəncə və Şuşa qalasında da söküntü işləri
apanlıb.
Yaşayış evləri. İrəvan qalasında söküntü işlərinə
məmz qalan abidələrdən biri də Sərdar sarayı
(Xan sarayı) olub. O saray ki vaxtı ilə
burada olan səyyahları öz gözəlliyi ilə heyran edib.
Sarayın əsası İrəvan qalası tikilən vaxt qoyulub.
Sonra (1578) Toxmaq xanm zamanında sarayda
yenidənqurma işləri aparılıb və Zəngi çayın sahili
boyunca müxtəlif gül-çiçək və meyv'ə ağaclaıı
əkilərək burada Xan bağı salınıb.
1604-1625-ci illərdə Əmirgünə xan Qacar qalada
möhkəmləndirmə işləri apararkən Sərdar
saraymda da əsaslı təmir və bərpa işləri apartdırıb.
1679-cu ildə baş vermiş zəlzələ nəticəsində qala
divarları və digər binalarla yanaşı Sərdar sarayı da
ciddi dağıntılara məmz qalıb. Bu hadisədən bir
neçə il sonra qalada aparılan bərpa işləri ilə
yanaşı saray kompleksi də Zal xan (1679-1688) tərəfındən yenidən bərpa etdirilir. İrəvan qalası
osmanlıların əlinə keçəndə qala ilə bərabər Sərdar sarayı da dağıntılara məruz qalır. Ancaq az keçmir
ki, qalanı işğal edən Rəcəb paşa (1725-1728)
burada aparılan bərpa işləri ilə yanaşı saray
kompleksində qumculuq və abadlıq işləri həyata
keçirir.
Bunun ardınca Hüseynəli xan Qacarın dəvəti ilə
(1759-1783) memar Mirzə Cəfər Xoylunun rəhbərliyi altında sarayda yenidənqurma işləri apanlır.
1791-ci ildə Hüseynəli xanın oğlu Məhəmməd xan saray
kompleksinə Güzgülü salonu əlavə
etdirir və Xan bağındakı Yay imarətini inşa etdirir.
Bundan 19 il sonra (1810) saray kompleksində g
Hüseynqulu xan tərəfındən əsaslı təmir işləri
apanlmış və bura bir neçə tikililəı əlavə
edilmişdir. Bu zaman saray kompleksinin ərazisi təqribən 1 ha
çatırmış. Plan etibarı ilə ikimərtəbəli olan saray kompleksi trapesvari (36x35x3 lx25m) həndəsi biçimə
malik olub və qaladan saraya bilavasitə qapı açılıb. Şahm və qonaqların təntənəli qarşılanması
iiçün sarayın nıərkəzində rəngli kaşı və güzgiilərlə
bəzədilmiş geniş eyvan yerləşirdi. Eyvanın
mərkəzində yerləşən çoxbucaqlı və fontanlı hovuz da qiymətli mərmər və daşlarla bəzədilmişdi. Sarayın son bəzək işlərini 1850-ci ildə
azərbaycanlı rəssam Mirzə Qədim İrəvanı işləyib.
Nəticə etibarı ilə demək olar ki, burada apanlan
tikinti işləri müxtəlif vaxtda icra olsa da,
ikimərtəbəli saray, köməkçi binalar, hərəmxana, hovuz və hamam plan, konstmksiya və bədii
memarlıq tərtibatına görə vahid orqanizm kimi
baxılır. Bu cəhətinə görə Sərdar sarayı
İsfahandakı Həşt-behişt və İstanbuldakı Çinili Köşk
memarlıq kompleksi ilə müqayisə olunan
memarlıq əsəri idi.4 Təəssüf ki, belə gözəl
memarlığa malik olan saray ermənilər tərəfındən yer
üzündən silinib. Yaxşı ki vaxtında onun şəkilləri
bəzi rəssam və səyyahlar tərəfmdən çəkilib.
İrəvan qalasında Sərdar sarayı ilə yanaşı xüsusi
memarlıq biçiminə malik olan bir ııeçə imarətlər
də olub. Pənah xanın imarəti məhz belə binalardan
idi. Bütövlükdə bişmiş kərpiclə inşa
edilmiş iki mərtəbəli imarət hündürlüyü 1,4 m daş
kürsülük üstündə ucaldılmışdı. İmarət iki girişli
idi. Girişlərdən biri baş fasadm sağında, digəri isə
sol tərəfındə yerləşirdi. Hər girişin önündə eni 3
m olan pilləkən inşa edilmişdi. Girişlər iistündəki
pəncərələr düzbucaqlı və yarımdairəvi çərçivələrə
salmmış rəngli şəbəkələrlərdən ibarət idi. İmarət
bütün fasadı boyu paxlava formalı həndəsi
ornamentlərlə bəzədilmişdi. Xüsusi kərpic düzümü ilə
hörülmüş bu omamentlər binanı Şəkidəki
Xan sarayına bənzədirdi. İmarətin dam ətəyi də Şəki
Xan sarayında olduğu kimi 1,5 m irəli çıxarılmışdı.
Onun plan quruluşu da Şəki və Şuşadakı evlərlə
oxşarlıq təşkil edirdi. Daha konkret desək
bu cəhətinə görə Pənah xanm imarəti Şuşadakı Xurşid
banu Natəvanm evini yada salırdı. Çox
güman ki, imarətin inşasında Qarabağlı ustalar
çalışıb. Bununla yanaşı XIX yüzillikdə İrəvanda inşa
olunmuş Əli xanın, (Şuşadakı Əsəd bəyin evinə
bənzəyir) Babaş bəyin və s. evlərində də Qarabağlı
memarların əl izləri görünür. İndi bu
evlərin çoxu uçurulub, qalanlarında isə ermənilər
yaşayır.
Hamamlar. XIX əsrin axınna qədər İrəvan şəhərində
çoxsaylı hamamlar fəaliyyət göstərib.
Hamamlar tikildiyi məkanın və yaxud onu tikdirən
şəxsin adını daşıyıb. “Zal xan” (Şəhri məhəlləsi),
“Şəhər” (İçəri şəhərdə), “Şeyxülislam” (Şəhri
məhəlləsi), “Mehdi bəy” (Şəhri məhəlləsi), “Hacı
Bəyim” (Təpəbaşı məhəlləsi), “Şeyxülislam” (Təpəbaşı
məhəlləsi), “Hacıəli” (Təpəbaşı məhəlləsi),
“Hacı Fətəli-Qafar” (Təpəbaşı məhəlləsi),
“Həsənəli-Cəfər bəy” hamamları məhz bu qəbildəndir.
Bütün Şərqdə olduğu kimi buradaki hamamlann əksəri
iki böyük zaldan ibarət olub və damı
günbəzlə örtülüb. Hamamların inşasında yerli daş
materialından az istifadə olsa da, əsasən, bişmiş
kərpiclə hörülmüşdü. Məscidlərdə olduğu kimi
hamamların da girişi oxvari tağtavanla
tamamlanırdı. Hətta bəzilərinin belə
girişinin ətrafında dördbucaqlı portal olmuşdu.
Hamam girişinin yan tərəflərində qoyulmuş oxvari
taxçalar onların fasadına estetik görkəm verən
ənənəvi memarlıq detallarından olub. Bu ənənə
hamamların oxvari tağbənd hücrələrində və
mərkəzindəki çoxbucaqlı hovuzlann konstruksiya və
mernarlıq formasında da saxlanılıb. Hər bir
hamamın girişi üzərində tikilmə tarixini və
sahibinin adını göstərən daş kitabə var idi.
Kitabədəki
adlardan göründüyü kimi, (yuxarıda qeyd olunub)
bütün hamamların sahibi müsəlman olub. Hazırda
onların çoxu dağıdılıb və qalanı erməni abidəsi kimi
ictimaiyyətə təqdim edilir.
Körpülər. Səfəvilər dövründə İrəvan yaxınlığmdan
keçən çaylar üzərində bir neçə körpü inşa
edilmişdi. Onlardan zəmanəmizə qədər gəlib
çatanlardan biri Zəngi çayı üzərindəki “Qırmızı
körpü”dür. O da İrəvandakı digər abidələr
kimi müharibələr zamanı dağılsa da, dinc
vaxtlarda bərpa edildiyi üçün zəmanəmizə qədər yaxşı
vəziyyətdə qalmışdır.
“Qırmızı körpü” memarlıq və konstmksiya biçimi ilə
Azərbaycanın Qazax rayonundakı eyniadlı
(Qırmızı körpü) körpü ilə oxşarlıq təşkil edir. Bu
baxımdan güman etmək olar ki, hər iki
körpüniin inşası və ya onun sonrakı təmir işləri
eyni memar tərəfındən icra edilib.
Körpünün ümumi uzunluğu təqribən 80 m, mərkəzdən ən
hündür yeri 11 m, eni isə 4,8 m-dir.
Onun sahillə birləşən hər iki tərəfı enişə malikdir.
Ona görə də körpünün gövdəsi bütövlükdə
tağbənd formadadır. Bu da körpünün yükgötürmə
qabiliyyətini qat-qat artınr və onun möhkəmliyinə
zəmin yaradır. Bununla yanaşı əsas dayaqlar
önümdəki dalğaqıranlar da körpünün uzunömürlü
olması üçün əsas şərtdir. Bütün bunlar “Qırmızı
körpü” üçün xarakterikdir.
Körpünün su ötürən tağbəndləri oxvaridir. İslam
memarlığı üçün xarakterik olan həmin tağlar
relyefli xətlərlə haşiyələnib. Qazax körpüsündə olduğu kimi, bu
körpünün də sahilə yaxm yerində
köməkçi su ötürən keçid var. Onlar da körpünün digər
konstruksiya və memarlıq formasındadır.
Bir sözlə, İrəvandakı “Qırmızı Körpü” Azərbaycan
memarlığının orta əsr körpüsalma sənətinin
dəyərli memarlıq əsəridir. Ona görə də heç də
təsadüfü deyil ki, burada olmuş rəssam və səyyahlar
yeri gəldikcə onun foto, rəsmlərini çəkib, öz
əsərlərində çap etdirmişlər. Bütün bunlara
baxmayaraq,
sonralar körpü üzərində bərpa işləri aparan
ermənilər onu özününküləşdirmişlər.
İrəvan mahalı çoxsaylı dağlara, dərələrə və çaylara
məxsus əraziyə malik olduğu üçün burada
xeyli sayda körpü mövcud olub və zəmanəmizə qədər
onların bəziləri yaxşı gəlib. Onlardan biri
Arpaçayın üstündə inşa edilmiş Dədəli körpüsüdür. Ara məsafəsi 1,5 km olan Keşikçi
qəsəbəsi ilə Əyər kəndi arasındakı yol bu körpüdə
birləşir. Yerli daş materialı inşa edilmiş
körpüsünün uzunluğu 30 m, tağ aşınmı 4 m, su
səviyyəsindən ən hündür yeri 12 m-dir. Onun tağbənd
hissəsində işlədilmiş hörgü daşları kənardakılara
nisbətən daha səliqəli yonulub. Tağbəndin
aşağı kənarı ilə düzülmüş daşlar ümumi körpü
səthindən azacıq geri çəkilib. Ona görə də günəşli
gündə körpünün bu hissəsinə düşən kölgə onun bədii
görünüşünü daha da ifadəli edir. Burada adi
konstruksiyanın necə ustalıqla işlənilməsi memarın
yüksək sənətkarlığından xəbər verir. Körpünün
ümumi gövdəsi tağdənd şəkildədir. Yəni o mərkəzi
hissəsindən yanlara doğru mailidir. Bu da körpü konstruksiyasının yükgötürmə qabiliyyətini qat-qat
artırır. Xatırladaq ki, orta əsrlərdə inşa edilmiş
“Qırmızı körpü”, Xudafərin, Qaflankuh, və s.
körpülərin də iimumi konstruksiyasında bu prinsip
saxlanmışdır.
Yazılı qaynaqlarda Dədəli körpüsünün ilk inşa tarixi
VIII əsr göstərilir və XVII əsrdə bərpa olunduğu vurğulanır.5 Bununla bərabər, erməni
tədqiqatçıiarı Dədəli körpüsü haqqında da saxta
tarixi məlumatlar yazaraq qədim Azərbaycan abidəsini
erməni abidəsi kimi qələnıə vermişiər.
Arpaçay üzərində yerləşən körpülərdən biri də
Soylaıı kəndi yaxınlığında olub və kəndin adı ilə
Soylan körpüsü adlanıb. Ümumi uzunluğu 30
m olan əzəmətli daş körpünün qalıqları indi də durur. Çayın sağ sahili (hündürlüyü 32 nı) sol
sahilinə nisbətən (12 m) hündür olduğu üçün körpünün
aşağı hissəsində 13,5x4,5 m ölçüyə malik boşluqlu
divar hörülüb. Təqribən 9 metr yüksəklikdə
olan boşluqlar arasında, ərəb əlifbası ilə yazılmış
daş kitabə var. Kitabəyə əsasən körpünün
tikilmə tarixi XVII əsrə söykənir. Lakin buna
baxmayaraq ermənilər körpüniin Soylan adını
dəyişərək Vayk qoymuşlar.
Adı dəyişdirilən belə abidələrdən biri də Sənain
körpüsüdür. Körpü 1234-cü ıldə
Allahverdi rayonunun Sənain kəndi yanından keçən
Tona çayı üzərində inşa edilib. Öz adını məxsus
olduğu kəndin adından almış Sənain körpüsü də Dədəli
körpüsü kimi birtağlı olub və onun da
tağbəndi relyefli xətlə haşiyələnib. Ancaq Dədəli
körpüsündən fərqli olaraq buradakı xətlər iiç
pilləlidir. Həmçinin körpü tikilən yerdə çay
sahilinin biri digərindən aşağı olduğuna görə memar
körpünün bu hissəsindəki dayağm altını təbii
qayalarla hörərək əks tərəflə tarazlamış və eyni
zamanda körpüüstü yolu pilləvari düzəltmişdi. Həmin
pillələr körpü yolunun tən ortasına qədərdir,
sonra düz şəkildədir. Çay sulan artan zaman körpü
dayaqlarmı dağıtmasm deyə onun həm aşağı,
həm də yuxan tərəfləri hər iki sahil boyu xeyli
məsafədə iri daşlarla hörülmüşdür. Körpünün özü də
səliqə ilə yonulmuş yerli daş materialı ilə inşa
edilmişdir. Yazılı mənbələrdə körpünün ilk inşa
tarixi
1234-cü il göstərilir. Lakin 1940-cı ildə burada
bəzi təmir işləri aparılıb. Acınacaqlı haldır ki,
üzərində yazılmış kitabəyə məhəl qoymayan ermənilər
abidəni özününküləşdimıəkdən belə
çəkinmirlər.
Alıxanpəyəsi körpüsü də məhz belə abidələrdəndir. Körpü eyniadlı kəndin
aşağısından keçən Səlim çayınm üstündədir. İndi
körpünün para tağı və onun üzərində bir neçə
kitabə qalıb. Kitabə mətnində Süleyman adı çəkilir.
Buna əsasən körpünün 1666-cı ildə Süleyman
şah, yaxud 1340-44-cü illərdə Elxani hökmdarı
Süleyman xan tərəfmdən tikdirildiyi ehtimal edilir.
Körpünün konstmksiya və memarlığı demək olar ki,
Dədəli körpüsünü təkrar edir. Burada da
körpünün tağbəndini tamamlayan hörgü cərgəsi ümumi
səthdən geri çəkilib. Salamat vaxtı
körpünün aşmmı təqribən 4 m, çay səviyyəsindən ən
hündür yeri 9 m, yerüstü uzunluğu isə 30 m
olub.
Belə iri ölçülərə malik olan birtağlı körpü
Həsənkənd yaxınmdan keçən Səlim çayının üstündə
yerləşir və Həsənkənd körpüsü adlanır. Kəndin adı ilə məşhur olan bu körpüniin ümumi
uzunluğu 12 m, su səthindən ən hündür yeri 3,5 m,
eni isə 2,67 m olub. Yazılı mənbələrdə körpünün
tikilmə tarixi XIV əsr göstərilir. Lakin zaman-zaman
dağıntılara məmz qalan bu köıpüdə də (XIX
əsr) “bərpa və yenidənqurma” işləri aparan erməni
ustalar onu özününküləşdirib və ictimaiyyətə
erməni abidəsi kimi təqdim edir. Ancaq tarixi
sənədlər göstərir ki, 1828-ci ildə bu yerə İrandan
17
erməni ailəsi köçürülüb.
Dərəbaş kəndi yaxınlığından keçən dağ çayı
üzərindəki Arzuman körpüsü digərlərindən fərqli olaraq onu tikdirən şəxsin
adını daşıyır. Körpünü tikdirən şəxs haqqmda
məlumat olmasa da, onun tikilmə tarixi mənbələrdə
orta əsr göstərilir. Dədəli və Alıxan pəyəsi
körpülərində olduğu kimi Arzuman körpüsünü
tağbəndini tamamlayan daş cərgəsi də ümuırıi hörgü
səviyyəsindən geri çəkilib. Bunun əksinə olaraq
tağbəndin üstündən düzülmüş ikinci hörgü cərgəsi
5-6 sm önə çıxarılıb. Nəticə etibarı ilə körpü
tağbəndində relyefli haşiyə yaranıb. Bu da onıın
estetik
görünüşünü daha da artırır. Körpünün ümumi
tikintisində işlənmiş daşlar təbii formada olsa da
onun
tağbəndinə düzülənlər çox səliqə ilə yonulub. Körpü
zəmanəmizə qədər yaxşı vəziyyətdə qalıb.
Maraqlıdır ki, körpüyə yaxm ərazidə orta əsr dövrünə
aid məzarlıq da var. Bu onu göstərir ki, orta
əsrlər dövrü ərazi qədim yaşayış məskəni olmuşdu.
Buna baxmayaraq XIX əsrin əvvəllərində
İrandan bura köçürülmüş ermənilər, Arzuman
körpüsündə də “yenidənqurma” işləri apararaq onun
tikilmə tarixini məskunlaşdıqlan dövrlə eyniləşdirib
erməni abidəsi adı altında mətbuata təqdim
ediblər. Ermənilərin bu ənənəvi əməli XVIII əsrin
yadigarı olan birtağlı Umd körpüsü üzərinə də
tətbiq olunub.
Bu körpü eyniadlı kəndin yaxınlığından keçən
Bazarçayın üstündə yerləşir. Onun tikintisində
yerli daş materialmdan istifadə edilib. Körpü tağını
haşiyələyən relyefli hörgü əvvəlki körpülərin bədii
görünüşünü saxlayır. Ümumi uzunluğu 20 m olan Umd
körpüsü eyni zamanda İlizin, Irimiş,
Bəhrurlu, Dərəbaş, Şom və s. kəndlərin də yollarını
öz üzərində birləşdirir.
Çoxsaylı kənd və el-oba yollannı birləşdirən
körpülərdən biri də Arpaçay üzərindəki Çırpılı
körpüsüdür. Admı yaxınlıqdakı Çırpılı
kəndindən almış bu körpü orta əsr yadigandır.
Arpaçay yatağınm körpü salınan yerdə enli olması və
körpünün sahilə söykənən para tagınm
böyüklüyü göstərir ki, Çırpılı körpü salamat vaxtı
Qərbi Azərbaycandakı böyük və çoxaşınmlı
köıpülərdən olub. Dövrümüzə qədər körpünün yalnız
sol tərəfı gəlib çatıb. Sağ tərəfı isə tamamilə
dağılıb. Bu hissənin uçma səbəbi həmin sahildə
torpaq qatının yumşaq olmasıdır. Bundan fərqlı
olaraq Keşişkəndə yaxın ərazidən keçən Cani çayının
üstündə inşa edilmiş bir tağlı Qılkörpu hər ıkı
tərəfdən sahilindəki sərt qayalara söykənib. Körpü tağının qalığmdan görünür kı, onun
yan dayaqları çay səthindən təqribən 7 m yuxarıdan
başlanır. Çox güman kı, körpü tıkilən zaman
bu məsafə nisbətən az olmuşdur. Çünki onun ilk inşa
tarixi XIII-XIV əsrlə bağlanır. Əlbəttə, bu
zaman ərzində çay da öz yatağım yuyaraq körpünün
dayaq səviyyəsindən xeyli aşağı enib.
Əwəlkilərdən fərqli olaraq Qılkörpü iri qaya
parçalan ilə inşa olub. Salamat vaxtı korpunun
uzunluğu təqribən 10 m, eni 3,5 m olmuşdur. E1
arasında Qılkörpü adı ilə məşhur olan bu memarlıq
abidəsinin digər adı Qabaxlı körpüsü olub. Çünki
Qabaxlı kəndindən gələn yol bu körpüdən
keçirmiş.
Yuxarıdakı körpülərdən fərqli olaraq Oşakan körpüsü
beş tağlıdır. Mənbələrdə
körpünün tikilmə tarixi 1706-cı il göstərilir. Bu
körpü Əştərək rayonunun Oşakan kəndı
yaxınlığında olduğu üçün bu adı daşıyır. Çay
sahilinin bir tərəfı digər tərəfınə nisbətən hündür
olduğu üçün körpünü inşa edən memar da onu alçaq
tərəfə maıli tıkərək bır növu korpu
konstmksiyasını ərazi relyefınə tabe edib. Buna
uyğun olaraq onun tağları da mailı tərəfə getdıkcə
kiçilir. Buna baxmayaraq bütün tağlann dayaqları
önündə bucaq şəkilli dalğaqıranlar tıkılıb. Korpu
bir neçə yerdən bəzi dağıntılara məmz qalsa da
zəmanəmizə qədər yaxşı vəziyyətdə gəlıb çatıb.
Ermənilər xarici mətbuatda çıxış edərkən Oşakan
körpüsünü də öz abidələri kimi ictimaıyyətə
təqdim edir. Ancaq fakt odur ki, onların burada
məskunlaşması XIX əsnn əvvəllənndə ms ışgalı ılə
əlaqədar olmuşdur.
Karvansaralar. Məlum olduğu kimi, İrəvan
ticarət əhəmiyyətli beynəlxalq yollann kəsışdıyı
yerdə olub. Ona görə də burada çoxsaylı
karvansaralar fəaliyyət göstərib. Bu karvansaralann
tıkılmə
dövrü müxtəlif olsa da, plan və konstmksiya
baxımından oxşar olublar. Adətən, mohkəm dıvarla
əhatə olunmuş karvansaralann mərkəzində su
hovuzları, yan tərəflərində ambarlar və heyvanlann
saxlanması üçün zallar yerləşirdi. Zalların və
otaqların tavanı tağbənd və günbəzlə örtülürdu.
Ikıncı
mərtəbəsində müsafırlər üçün otaqlar və digər
istirahət guşələri yerləşirdi. Bu cəhətı ılə oıılar
Naxçıvan, Təbriz və Anan memarlıq məktəbinin
özəlliyinı saxlayırdı.
XIX əsrin əwəllərinə qədər İrəvanın mərkəzində eni
və boyu 400x400 m olan meydan olub. Bundan başqa şəhərin müxtəlif yerlərində
Hüseynəli xan, Zal xan, Pənah xan, Xan bağı
və Fəhlə bazarı adlı nisbətən kiçik meydanlar da
fəaliyyət göstərib. Zənabı xan (Sənafxana), Ovşar,
Culfa, Gürcü, Tahir, Sulu, Susuz və Hacı Əli
karvansaraları məhz belə meydanlann yaxınlığında
yerləşirdi. Tarixi mənbələrdə bu karvansaralardan
bir çoxunun yalnız adı çəkilsə də, bəziləri
haqqında,
qısa da olsa, məlumatlar var. Ovşar karvansarası
məhz belələrindəndir.
XVI əsrin yadigan olan Ovşar karvansarası bütovlükdə bişmiş kərpiclə İrəvanın
Bazar meydanında inşa edilib. Karvansaranın arxa
tərəfı bağlı, qarşı tərəfı açıq eyvanlı olub. Eyvana
düzülmüş daş sütunlar yuxandan yarımdairə şəkilli
tağlarla tamamlanırdı. Tağlarm kənan ilə
dövrələnən relyefli haşiyə onun estetik görünüşünü
daha da artınrdı. Yağış sulannm eyvana daxil
olmaması üçün karvansaranm döşəməsi həyət
səviyyəsindən 25 sm hündür olub. Tağbəndlərin
zəlzələyə qarşı davamlı olması üçün aşırım aralığı
metal boru ilə birləşdirilib. Karvansaranm dam
örtüyü yastı, tavanları günbəz şəklində hörülmüşdü.
Tarixi mənbələrdə onun XVIII əsrdə bəıpa
olunduğu qeyd olunur. Karvansaradan sonralar
müxtəlif məqsədlər üçün istifadə edilmişdir.
XVI əsrin yadigarı Gürcü karvansarası da Ovşar karvansarası kimi İrəvanın Bazar
meydanında yerləşirdi. Zamanında 78 dükanı olan
Gürcü karvansarası örtülü bazar kimi də fəaliyyət
göstərmişdi. Karvansaranın ümumi forması Ovşar
karvansarası kimi daxili eyvan və mərkəzi həyət
şəkilində olsa da onun tağbəndləri yarımdairə deyil,
oxvari şəkildə olub. Tağbəndlər arasında olan
pilyastrlar ümumi bina divarlarma monumentallıq
gətirirdi. Bu karvansaranın da tavanı
günbəzşəkilli olub, dam örtüyü yastı, maili formada
tamamlanmışdı. Təbii suları damdan kənar
etmək üçün xarici divar boyunca 50 sm. enə malik
olan kamizaltı daş novlar düzülmüşdü. XVII
əsrdə karvansarada yenidənqurma və bərpa işləri
apanlmışdı.
XIV əsrdə Qərbi Azərbaycanda inşa olunan maraqlı
karvansaraların bir neçəsi Dərələyəz
mahalınm Ağkənd obasmda yerləşir. Onlardan biri də
Səlim karvansarasıdır. Səlim karvansarası Ağkənd obasından təqribən 1 km.
yuxarıdakı dağın Səlim adh aşırımında
yerləşir. Bu aşırım özünün fusunkar landşaftı ilə
yanaşı həm də karvansaraları ilə məşhurdur.
Karvansara Şah Abbasm zamanında onun adını daşıyıb.
Görünür, Şah Abbas dövründə karvansarada
təmir və bərpa işləri apanlıb.
Səlim karvansarası iki böyük zaldan ibarətdir. Zalın biri digərinə
perpendikulyardır.
Karvansara girişi olan zal (15x7 m) şimal-şərq
istiqamətində olub. İkinci zal isə (45x21 m)
bundan nisbətən həm uzun, həm də enlidir. Hər iki
zalın tavanı dairəvi tağbəndlə örtüliib. Tağbəndin
dayanıqlığını artırmaq məqsədi ilə daxili divarda
pilyastrlar qaldırılıb. Pilyastrlar tağbəndə
həmahəng bağlanaraq tavanın mərkəzində tamamlanır.
Zalların biıindən digərinə keçmək üçün
tağbənd örtüklü qapılar qoyulub. İnteryerdə qurulmuş
çox da hündür olmayan dördbucaqh daş
sütunlar yuxarıdan kiçik relyefli kapitellə
tamamlanır. Elə tavanın tağbəndləri də bu sütunların
kapitelləri
üzərinə oturdulub. Karvansara zalları daxildən
tağbəndşəkilli olsa da, onun dam örtüyü ikiaşırıınlı
formadadır. Maraqlıdır ki, karvansara bütövlükdə
yerli daş materialından inşa olunduğu
kimi, onun damı da daş lövhələrlə örtülüb.
Karvansaranın portalı xüsusi zövqlə işlənib. Burada
memarm yüksək peşəkarlığı bütün aydınhğı ilə
görünür. Çatma tağbəndşəkilli portalın daxili səthi
zəngin stalaktitli omamentlərlə bəzədilib. Binanın
məhz karvansara olmasına işarə olaraq memar
portalın yan tərəflərində relyefli heyvan fıquru
işləmişdi. Heyvan fıqurları qala mazğalına bənzər
çıxmtılar üzərindədir. Bu həm də güc və qııdrət
rəmzidir. Karvansaranm diqqəti çəkən detallarından
biri də onun girişi üzərindəki yeganə daş
kitabəsidir. Yuxarısı yarımdairə, aşağısı isə düz
olan həmin kitabə üç yarpaqşəkilli omamentlərlə
haşiyələnib. Həmin daş kitabəni epiqrafçı alim
Məşədixanım
Nemət oxumuşdu.
Alimin yazılarından məlum olur ki, Səlim karvansarası
miladi tarixinin 1328-29-cu illərində
Əbu Səid Xan Bahadur tərəfındən tikdirilmişdi.
Təəssüf ki, kitabədə memarın adı qeyd olunmur.
Çox giiman ki, karvansara sahibi buna icazə
verməyib. Ancaq onun memarlıq üslubu, işlədiyi
ornamentlər lıəmin dövrün digər abidələrində
göriinür. Belə abidələrdən biri Zəngilan rayonunun
Məmmədbəyli kəndindəki Xacə Yəhya türbəsidir ki,
kitabəsində memar Əli Məcidəddinin adı qeyd olunur. Yeri gəlmişkən qeyd edək
ki, Memar Əli Məcidəddin XIII əsrin
axırlarında Qarabağda yaşayıb-yaratmış və böyük
memarlıq məktəbinə rəhbərlik etmişdi. Məktəbin
üslub özəlliyi Səlim karvansarasından başqa Ağkənd
və Sınıq adlı karvansarada, eləcə də Cəfərabad
kəndi yaxınlığındakı Pir Hüseyn türbəsi (XV əsr),
Qubadlının Dəmirçilər və Gürcülər kəndindəki
Səkkizüzlü türbələr (XII əsr), Cəbrayılın Şıxlar
kəndindəki Şıxbaba piri (XIV əsr), Xudayarlı
kəndindəki səkkizüzlii və dairəvi türbələr (XIV
əsr), Füzulinin Babı kəndindəki Şeyx Babı Yaqub
(1273-1274), Əhmədalılar kəndindəki Arqalı (XIII
əsr) və Veysəlli kəndindəki Mirəli türbəsi (XIV
əsr) üzərində izlənir.
Yuxarıda qeyd edildiyi kimi, Səliın karvansarası
Dərələyəzin Ağcakənd inzibati ərazisində
yerləşir. Buna və daş kitabəsində əsgi əlifba ilə
yazılmış tarixi məlumatlara baxmayaraq, “ustalar”
heç nədən çəkinmədən, karvansara divanna erməni
dilində yazılmış kitabə yerləşdiriblər. Ancaq
həqiqi tarixi fakt budur ki, 1923-cü ildə bura cəmi
172 nəfər ennəni gəlib. Bütün bu tarixi
həqiqətlərə göz yuman “tədqiqatçılar” Azərbaycana
məxsus olan digər abidələr kimi Səlim
karvansarasını da erməni abidəsi adı altında əcnəbi
dillərdə çap etdirərək bütün dünyaya bəvan
edirlər.
Səlim karvansarasından təqribən 3 km aşağıda eyni
ilə digər bir karvansara da mövcuddur. E1
arasında Ağkənd karvansarası kiıui tanınan bu
karvansaranın Səlim karvansarasından əsas fərqi ondadır ki, o tamamilə yerin altında inşa edilib.
Beləliklə, karvansaranm bir növü ınüdafıəyə
qabiliyyəti artınlıb. Yeganə zaldan
ibarət olan karvansara interyeri iki cərgə sütunla
üç nefə ayrılır. Hər cərgədə 9 sütun olmaqla
interyerdə cəmi 18 daş sütun var. Səlim
karvansarasında olduğu kimi burada da zalın tavanı yanmdairə şəkilli
tağbəndlə örtülüb. Tağbəndin möhkəmliyini
artırmaq məqsədilə divarlarda pilyastrlar
quraşdırılıb. Ümumi ölçüləri 12,2x25,1 m olan zalın
baş tərəfındəki divarlar şaquli şəkildə hörüliib. Bu
hissəsindəki divar daşları təbii formadadır. Lakin bundan fərqli olaraq giriş tərəfındəki divar daşları
çox səliqə ilə yonulub. Belə daşlarla karvansaranın həm tağbəndi və həm də pilyastrları
hörülüb. Onun yalnız bir tərəfdən giriş-çıxışı var.
Karvansaranın yer altında olması onun müdafıəyə
qabiliyyətini artırmaqla yanaşı həm də burada
münasib mikroiqlim yaranmışdır. Belə ki, karvansara
zalı yayda sərin, qışda isə isti olur.
Bu karvansara ilə Səlim karvansarasının eyni quruluşa
malik olduğunu və eyni dövrdə
tikildiyini əsas götürərək, onların hər ikisi Əbu
Səid xan Bahadurun göstərişi ilə memar Əli
Məcidəddin
tərəfindən inşa etdirildiyini güman etmək olar.
Səlim və Ağkənd karvansarasınm konstruksiya və
memarlıq oxşarı, Gorus rayonundan keçən
qədim Urud yolunun üstündə, Yayıcı kəndinin
qonşuluğunda yerləşən Sınıq karvansaradır. Karvansaranm girişi üzərindəki kitabədən onun
tikilmə tarixi h.t ilə 698-ci il göstərilib. Bu da
miladi tarixi ilə 1319-cu ilə uyğundur. Bu tarix ilə
Səlim karvansarasınm tikilmə tarixinin müqayisəli
təhlili göstərir ki, Sınıq karvansara 9 il əwəl
tikilib. Həmin tarix Əbu Səid Bahadur xanın
dövrünə düşdüyü üçün o, Əbu Səid karvansarası
adlanmışdı. Sonralar karvansara ciddi dağıntılara
məruz qaldığı üçün Sımq karvansa adlandırılıb.
Karvansaranın planı Səlim karvansarasında olduğu
kimi bucaqşəkillidir. Tağlannda işlənmiş
daşlar da Səlim və Ağkənd karvansaralardakı kimi
səliqə ilə yonulub. Onların sütunları da qarşılıqlı
oxşarlıq təşkil edir. Bütün bunlar göstərir ki, bu
karvansaranm da memarı Əli Məcidəddindir.
Göründüyü kimi, yuxarıda qeyd olunan karvansaraların
adı və hətta mənsub olduğu memarlıq
məktəbi belə azərbaycanlılara məxsusdur. Çox təəssüf
ki, bu karvansaralann çoxu bu günə qədər
gəlib çatmamış və ermənilər tərəfındən zaman-zaman
dağıdılmışdı. Yaxşı ki, onların bəzilərinin
şəkli xeyirxah insanlar tərəfındən çəkilib. Yoxsa erməni vandalları tərəfindən dağıntılara
məruz qalan minlərlə Azərbaycan memarlığının
inciləri kimi bu abidələrin də əyani görünüşündən
məhrum olardıq. |