Azərbaycanın bütiin əzəli torpaqlarında olduğu kimi,
İrəvanda da özündə teatr elementləri
daşıyan mövsümi mərasimlər, dini ayinlər, el
şənlikləri, xalq oyunları və meydan tamaşalan geniş
yayılmış, əhalinin həyat tərzinin tərkib hissəsi
olaraq, estetik zövqünün inkişafında, teatr
baxışlarımn formalaşmasında mühüm rol oynamışdır.
Hər il məhərrəm ayında oynanılan şəbih tamaşaları,
el şənliklərinin bəzəyi olan və bu bölgədə
məxsusi sevgi ilə qarşılanan aşıq yaradıcılığı,
İrəvan xanlarının sarayında təşkil edilən müxtəlif
qəbullar, musiqisiz, rəqssiz, əyləncəsiz keçməyən
məclislər və şadyanalıqlar teatr elementlərinin
zənginliyi ilə xüsusən seçilmiş və teatr
düşüncəsinin genişlənməsini şərtləndirən amillərdən
olmuşdur.
Qafqazda olmuş orta əsr səyyahlarının, tarixçi-etnoqrafların
da qeyd etdikləri kimi, İrəvan xan
sarayında, əyanların malikanəsində musiqili-əyləncəli
məclislər xüsusi zövqlə təşkil edilmişdir.
Hələ 1673-cü ildə İrəvanda olarkən Səfıqulu xanın
dəvəti ilə iştirak etdiyi məclisi böyük heyranlıqla
təsvir edən fransalı səyyah Jan Şarden yazırdı: “Bir
saat davam edən güləş başa çatdı, onları
aktyorlar əvəz etdi, tezliklə həyətə qalın keçə
döşədilər, onun üstündən isə gözəl xalçalar sərdilər.
Sonra musiqiçiləri və rəqqasları dəvət etdilər,
onlar iki saatdan çox heç kimi darıxdırmadan səhnədə
oldular.... Şərqdə rəqs, heç də ədəbli və bizdə
olduğu kimi bir-biri ilə xoş münasibət yaratmaq üçün
deyil. Onlarda rəqs camaatı əyləndinnək məqsədi
daşıyan bir incəsənət və ya peşə kimi mövcuddur
və onları Avropadakı aktyor sənətinə bərabər tutmaq
olar...” 1 və ya “...Musiqiçilər və rəqqaslar
şərqlilər üçün artist, daha dəqiq desək, opera
ifaçıları hesab olunurlar, çünki onlar daim mənzum
mətnli nəğmələr oxuyurlar... İranda və Hindistanda
belə artistlərin iştirakı olmadan heç bir məclis
keçmir. ...Onların göstərdiyi pyes həmişə məhəbbət
mövzusunda olur” .2 Göründüyü kimi, J.Şarden
İrəvanda şahidi olduğu məclisdəki musiqiçiləri və
rəqqasları artist və ya opera ifaçıları, onların
oynadıqlarını pyes adlandırır və bu sənətlərin
Şərqdə incəsənət növü və ya peşə olduğunu qeyd
edirdi.
Təəssüf ki, erməni alimləri bu faktı təhrif etmiş,
J.Şardenin təsvir etdiyi məclisi öz adlarına
çıxmağa çalışmışlar. "Большая Советская
Энциклопедия” (Böyük Sovet Ensiklopediyası) kimi
dövrünə görə mötəbər sayılan bir nəşrdə (İkinci
nəşri, III cild, s.100) bu faktlar açıq-aşkar,
bilərəkdən erməniləşdirilmiş’ və yazılmışdır: “
1664-cü ildə Şarden İrəvanda ennəni teatrım
görmüş və onu opera ilə müqayisə etmişdir” . Halbuki, J.Şardenin təsvir etdiyi hadisə 1664-cü
ildə
deyil, 1673-cü ildə baş vermiş və səyyah bu hadisəni
İrəvanın bəylərbəyi Səfıqulu xanın dəvəti ilə
əyanlardan birinin övladının toy məclisində iştirakı
zamanı müşahidə etmişdir.
İrəvanda dünyəvi, peşəkar teatrın tarixi isə öz
başlanğıcını XIX əsrin ikinci yarısından götürür.
Bir tərəidən xalq-meydan oyun və tamaşalarının
daşıyıcısı olan ənənələrin, digər tərəfdən
maarifçiliyin vüsət almasının, mədəni-maarif
müəssisələrinin açılmasınm, başqa bir tərəfdən isə
Bakıda və Tiflisdə teatr hərəkatının genişlənməsinin
təsiri ilə İrəvanda da 1880-ci illərdən etibarən
teatr tamaşaları qoyulmağa başlayır.
“Müxtəlif tarixi mənbələrdən əldə olunan məlumatlara
görə, güman ki, İrəvan şəhərində (ilk -
V.Q.) tamaşa 1880-ci il mart ayının 10-da (təzə
təqvimlə martın 23-ü), Novruz bayramında göstərilib”
.4 Daha sonra isə “İrəvanm tanmmış möminlərindən və
ziyalılarından olan Məşədi İsmayılın
yazdığı “İrəvan xanı və Novruz bayramı” məsxərəsi
əsasında tamaşa hazırlanıb və tamaşaçılara
göstərilib. Güman və fərziyyələrə görə, bu tarix
1881-ci ilə təsadüf edir” .5 Bununla yanaşı, İrəvan
tarixinin, o cümlədən, Teatrının tədqiqatçısı İsrafil
Məmmədovun aşkar etdiyi arxiv sənədlərinə
əsaslanaraq, hələ ki, İrəvanda ilk teatr tamaşasmın
1882-ci ilin aprel ayının 2-də oynanılması
fıkrinin üzərində dayana bilərik. Tarixçi alimin üzə
çıxardığı, İrəvanda erməni dilində çap edılən
“Psak” (“Çələng”) qəzetinin 10 aprel 1882-ci il
tarixli sayında dərc olunmuş “Fars teatrı” məqaləsi
də bunu təsdiqləyir: “Bu ayın (aprelin - V.Q.) 2-də
cümə günü müqəddəs Qayanyan məktəbinm
salonunda İrəvanm kasıb tələbələrinə kömək məqsədilə
Azərbaycan türklərinin dilində üçpərdəli
“Tamahkar diişmən qazanır” pyesi ikinci dəfə
tamaşaya qoyuldu... Pyesin məzmununu İrəvan şəhər
məktəbinin müəllimi Məşədi İsmayıl əzbər söyləmiş,
“Qırt-qırt” pyesinin müəllifı cənab Nəzmi
Mədətov onu komediyaya çevirmişdir” .
İ.Məmmədov haqlı olaraq məqalədəki “ “Tamahkar
düşmən qazanır” pyesi ikinci dəfə tamaşaya
qoyuldu...” cümləsinə xiisusi diqqət çəkir və
bildirir ki, əsərin “ 1882-ci il aprelin 2-də ikinci
dəfə
göstərilməsi faktı həmin pyesin ilk dəfə 1881-ci
ilin sonu və ya 1882-ci ilin əvvəllərində tamaşaya
qoyulmasım təxmin etməyə əsas verir”. Professor
İlham Rəhimli isə 2007-ci ildə nəşr olunmuş
“İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrı” kitabında
həmin ilk tamaşanm “fevral ayının 27-də,
Novruz bayramınm ilk çərşənbəsində” oynamldığım
qeyd etsə də, təəssüf ki, bu faktı sübut edəcək
lıeç bir mənbə göstərmir. İsrafıl Məmmədovun iki il
sonra çap etdirdiyi “İrəvan dəftəri III. Teatr
tariximizdən səhifələr” kitabında da bu fıkri
təsdiqləyən heç bir dəlilə rast gəlmirik. Bu
səbəbdən,
hesab edirik ki, İrəvanda dünyəvi teatrın tarixini,
yeni dəlillər üzə çıxanadək, “Tamahkar düşmən
qazanır” pyesinin 1882-ci il aprelin 2-də oynanılmış
tamaşasından hesablamaq gərəkdir.
Lakin İ.Rəhimli başqa bir maraqlı məqama diqqət
çəkir ki, bizcə bunu xüsusi vurğulamağa ^
dəyər: “Əgərçi Bakıda və Tiflisdə ilk peşəkar teatr
tamaşaları bilavasitə Mirzə Fətəli Axundzadənin
komediyaları əsasında pərvəriş tapıbsa, İrəvanda ilk
peşəkar tamaşa yerli müəllifm pyesi əsasında
hazırlanıb” .
Ehtimal olunur ki, İrəvaııda 1884-cü ildə
gimnaziyanm həvəskar artistləri tərəfındən “Tamah-
gkaıiıq
düşmən qazanır” pyesi ilə yanaşı, M.F.Axundzadənin
“Müsyö Jordan və dərviş Məstəli şah”
komediyası da tamaşaya qoyulub. 1886-cı ildə bu əsər
yenidən və bu dəfə F.Köçəılinin təşəbbüsü və təşkilatçılığı ilə İrəvan gimnaziyasında həvəskar
artistlərin ifasında göstərilib. 1890-cı il aprelin
4-də milli dramaturgiyamızın banisinin bu komediyası
“Məstəli şah” adı ilə, onun ardınca isə seminariyanın tələbəsi Rzayevin “Könülsüz nikah” pyesi
Müəllimlər seminariyasınm salonunda oynanılıb.
Ümumiyyətlə, 1890-cı illərdə İrəvanda “teatr
həvəskarları M.F.Axundzadənin “Müsyö Jordan
və dərviş Məstəli şah” (1890, 1895, 1896 və 1897),
yerli müəllif Rzayevin “Zor ilə evlənməyin
nəticəsi” (“Könülsüz nigah”. 1890, 1896 və 1899),
Vasaq Mədətovun “Qırt-qırt” (1893), Soltanməcid
Qənizadənin “Dursunəli və ballıbadı” (1893), Mirzə
Fətəli Axundzadənin “Hacı Qara”
(1894), “Lənkəran xanının vəziri” (1897), Vasaq
Mədətovun “Tamahkarlıq düşmən qazanır” (1899)
məsxərə, vodevil və komediyalarmı tamaşaya qoymuşlar”
.
XX əsrin əwəllərindən etibarən İrəvanda həvəskarlar
truppa halında birləşməyə, teatr prosesi
canlanmağa, repertuar genişlənməyə başlayır.
Yuxarıda adlannı çəkdiyimiz müəlliflərin əsərləri
ilə
yanaşı, N.Vəzirovun “Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük”,
“Ev tərbiyəsinin bir şəkli”, Rüstəm xanın
“Əqli məhəbbət”, N.Kamalın “Vətən”, Ə.Haqverdiyevin
“Bəxtsiz cavan”, S.Qənizadənin “Xorxor”,
“Axşam səbri xeyir olar”, R.Əfəndiyevin “Qan ocağı”,
N.V.Qoqolun “Müfəttiş” əsərləri
müxtəlif illərdə səhnəyə qoyulur. Həmin pyesləri
teatr həvəskarları Canpoladov klubunda, Camaat
klubunda, Pənah xan Makinskinin evində tamaşaçılara
göstəriblər. Bu tamaşalarda rolları Yunis
Nuri, Cəfər Əhmədov, Qənnadı Cabbar, Mirzə Əli,
Kərim Əhmədov, Hüseyn Salmanov, Mirzə
Mustafa Rəcəbov, Asəf bəy Şəfıbəyov və b. fədakar
teatr həvəskarları ifa ediblər. Həmin
tamaşalann bəziləri (N.Vəzirovun “Yağışdan çıxdıq,
yağmura düşdük”, “Ev tərbiyəsinin bir şəkli”,
N.Kamalın ‘Vətən”) İrəvan rus-tatar məktəbinin
müəllim və şagirdləri tərəfindən oynanılıb.
İrəvanda teatr prosesinin inkişafında, yerli
həvəskarların peşəkarlığınm artmasında Bakıdan
qastrola gələn artistlərin xidmətini xüsusi qeyd
etmək lazımdır. Belə ki, Bakıdan gələn artistlər
qastrol tamaşalarmda yalnız özləri oynamır, yerli
həvəskarlara da müxtəlif rollar həvalə edirdilər ki,
bu da onların peşəkarlıq səviyyəsinin yüksəlməsinə
şərait yaradırdı. Bakı artistlərinin İrəvana
qastrol səfərlərinin tarixi 1909-cu ilin may ayından
başlayır. Bu tarixdə, ilk dəfə olaraq, Hüseyn
Ərəblinskinin rəhbərliyi ilə Sidqi Ruhulla, Cəlil
Bağdadbəyov, Yusif Ağayev və başqaları İrəvana
gəlib və yerli artistlərin iştirakı ilə Ə.Haqverdiyevin
“Bəxtsiz cavan” (4 may), N.Nərimanovun
“Nadir şah” (10 may), J.B.Molyerin “Zorən təbib” (18
may), Çurikovun “Yəhudilər” əsərlərini
tamaşaya qoyublar.
1911-ci ilin may ayında S.Ruhulla, iyunda C.Bağdadbəyov,
oktyabr ayında Mirzə Ağa Əliyev
və Zülfüqar Hacıbəyov öz dəstələri ilə İrəvanda olub,
yerli artistlərin köməyi ilə “Müsibəti-
Fəxrəddin”, “Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük”, “Ev
tərbiyəsinin bir şəkli” (N.Vəzirov), “Xorxor (S.Qənizadə), O olmasın, bu olsun” (Ü.Hacıbəyli),
“Əlli yaşında cavan” (Z.Hacıbəyov)
tamaşalarını oynayıblar.
Sonrakı illərdə Bakı artistləri ilə yanaşı, Tiflis
və Batumidən də azərbaycanlı artistlər İrəvana
qastrol səfərləri ediblər. 1912-ci ihn noyabrında
“Tiflisdən gəlmiş artist Mirzə xan Quliyevin
iştirakı
ilə yerli artistlər Hacıbəyovun “Qocalıqda yorğalıq”
(yəqin ki, “O olmasm, bu olsun” - V.Q.) operettasını
tamaşaçılara göstəriblər” .
1913-cü ilin fevral
və mart aylannda “Batumi İslam dram
cəmiyyəti” Məhəmməd Nurinin və Əbülfət Vəlinin
rəhbərliyi ilə İrəvanda qastrolda olub.
OnlarCanpoladov klııbunda “Aldanmış nişanlı”, “İki
sevdazadə” məzhəkələrini, Rza Zəki Lətifbəyovun
“Köhnə Türkiyə” dramını tamaşaçılara göstəriblər”
.
1913-cü ildə İrəvanda teatrın təşkilatlanması
baxımmdan ciddi hadisə baş verir. “Martın 25-də
Əli Məhzun Rəhimovun və Əsgər Axundovun “İrəvan
İslam dram şirkəti yaratmağa dair icazə
almalan” ilə ilk teatr təsisatı təşkil edilir.
“Şirkət”in artistlərinin fəaliyyəti sayəsində
İrəvanda teatr
prosesi daha sürəkli hal alır. Truppa aprel, may
aylarmda “Ac həriflər , Kimdir müqəssir
(Ə.Haqverdiyev), “Millətpərəslər”, “Sevgili övlad” (Əlipaşa
Hüseynzadə), oktyabr, noyabr
aylarında “Döymə qapımı, döyərlər qapmı” (H.Vəzirov),
“İbrahim bəy, yaxud istibdad qurbanı
(H.Bədrəddin və M.Rüfət) və sair əsərləri səhnəyə
qoyur. Tamaşalar, əsasən, Canpoladov klubunun
səhnəsində oynanılırdı.
“Şirkət” sonrakı illərdə də müxtəlif çətinliklərə
baxmayaraq, fəaliyyətini genişləndırməyə
çalışır, şəhərin ictimai-mədəni həyatmda aktiv
iştirak edir, tez-tez xeyriyyə tamaşaları göstərir.
Birinci Dünya müharibəsi ciddi problemlər yaratsa da
fədakar İrəvan artistlərini ruhdan salmır, onlar
1914-1918-ci illərdə də yaradıcılıqlarını davam
etdirir, yeni-yeni əsərləri tamaşaya qoyur, teatrın
inkişafına, xalqm maariflənməsinə töhfələrini
verirdilər. Onların arasmda Yunis Nuri, Rəhim
Xəlilov, Cabbar Əsgərzadə, Əli Məhzun Rəhimov, Mir
Məhəmməd Mir Fətillayev, Məmmədəlı
Nasir, Kərim Əhmədov, Mirzə Əli, Cəfər Əhmədov,
Cəlal, Təhvil, Qənnadı Cabbar, Əsgər
Axundov kimi sənət fədailərinin adını xüsusi qeyd
etmək lazımdır.
Təəssüfki, bir tərəfdən müharibə, digər tərəfdən
daşnaklann fəaliyyəti “ “Türksüz Ermənistan”
yaratmaq, azərbaycanlılan yandırıb-yaxmaq, qətl-qarət,
fiziki və mənəvi soyqınmına məruz
qoymaq üçün geniş meydan açmış, əlverişli şərait
yaratmışdı..." , “... o illərdə daşnak Ararat
Respublikasında 565 min azərbaycanlı qətlə
yetirilmiş və ya silah gücünə doğına ata-baba
yurdundan deportasiya edilmişdi”, “ 1918-1920-ci illərdə İrəvan Azərbaycan teatn təkcə yaratmaq
imkanından deyil, yaşamaq hüququndan da məhrum” olmuşdu. İrəvanın həvəskar aktyorlannm
əksər hissəsi kütləvi qırğmlardan can götürüb
qaçaraq, İranın Xoy şəhərinə mühacirət etmiş və üç
ilə yaxın orada yaşamışdır.
İrəvan Azərbaycan teatrının tarixində növbəti mərhələ
1921-ci ildən başlanır. Həmin ilin dekabr
aymda İrəvanda yaradılan “Türk klubu”nun və daha
sonra təşkil edilən Müsəlman qadmlar
klubu”nun nəzdində teatr dəməkləri də fəaliyyət
göstərirdi. Qaçqınlann qayıtması prosesinin davam
etdiyi, azərbaycanlı əhalinin ağır siyasi-sosial
şəraitdə yaşadığı bir vaxtda Bala Əfəndiyev və həyat
yoldaşı Fatma xanım, Əkbər Rzayev və həyat yoldaşı
Firəngiz xanım, Yunis Nuri, Yusif Ziya,
Abbasəli Axundov, Məşədi Rzayev, Əşrəf Yusifzadə,
Həbib Məmmədzadə, Cəfər Əhmədov kimi
fədakar insanlar, çoxlu çətinliklərə baxmayaraq, min
əziyyətlə hazırladıqları teatr tamaşaları ilə
xalqa mənəvi dəstək olmağa, onlarda mh yüksəkliyi
yaratmağa çalışırdılar. Onlar təkcə İrəvanda
deyil, azərbaycanlılann yaşadığı müxtəlif rayonlarda
və kəndlərdə də çıxış edirdilər.
Şəhərin mədəni həyatında fəal iştirak edən “Müsəlman
qadınlar klubıı” haqqında yazıçı və
dövlət xadimi Hidayət Orucov yazırdı: “Bu klubun
nəzdində açılmış 15-dən çox müxtəlif ixtisaslı
savad kursları ilə birlikdə teatr truppası da
fəaliyyət göstərirdi, Klubun ilk fəal üzvləri
F.Rzayeva,
F.Qədimova, F.Əfəndiyeva, L.Qazıyeva, M.Axundova və
başqaları bu truppanın ilk aktrisaları
idilər... Klubun truppası “Türk klubu”nun teatr
həvəskarları ilə birləşərək eyni tamaşalarda çıxış
etdilər. ...Ondan çox vodevil və musiqili komediya
tamaşaya qoyuldu” .
1923-cü ilin may ayında “Türk klubu”nun teatr
dəməyinə müstəqil teatr truppası statusu verilir.
Truppa 1928-ci ilədək İrəvanda və azərbaycanlılar
yaşayan digər rayonlarda M.F.Axundzadənin
“Hacı Qara”, Ə.Haqverdiyevin “Dağılan tifaq”,
“Bəxtsiz cavan”, Ü.Hacıbəylinin “Məşədi İbad”,
Arşın mal alan , “O olmasın, bu olsun”, “Kəlbə Qubad”,
N.Nərimanovun “Nadir şah”,
N.Vəzırovun “Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük”,
S.S.Axundovun “Laçın yuvası”, H.Cavidin
İblis , J.B.Molyerin Zorən təbib”, V.Mədətovun
“Qırt-qırt” və sair əsərlərin tamaşalarım
oynayırlar.
Sənət fədailərinin uzun illər apardığı mübarizə,
etdikləri müraciətlər axır ki, nəticə verir. 1928-ci il mart ayının 15-də Ermənistan hökumətinin
qərarı ilə türk dram truppasının bazasında səyyar
tipü 'Türk Dövlət Teatrı” yaradılır. Dövlət
stamsunda ilk tamaşası J.B.Molyerin “Zorən təbib”
komediyasmı aprelin 14-də oynayan teatr, iyunun 14-də
C.Cabbarlınm “Aydın”, oktyabrın 20-də
A.Slavyanskinin “Qırmızı qartal” əsərini
tamaşaçılara təqdim edir. Teatrın kollektivi
1929-1933-cü
ıllərdə “Köhnə fıkirlər” (H.Şalçyanov), “Sevil” (C.Cabbarlı),
“Pepo” (Q.Sundukyan), “İnci”
(A.Qlebov), “Məşədi İbad” (Ü.Hacıbəyli), “Axşam
səbri xeyir olar” (S.Qənizadə), “Çinar altında
məhəbbət” (Y.O Nil), “Ölülər” (C.Məmmədquluzadə),
“Namus” (A.Şirvanzadə), “Xatabala”
(Q.Sundukyan), Bədbəxt ailə , “Zorən izdivac” (M.Nasir)
və s. tamaşalan hazırlayır.
İldən-ilə repertuaıını zənginləşdirən, peşəkarlıq
səviyyəsini yüksəldən teatr səyyar statusunda
ləaliyyət göstərdiyindən və ayrıca binası
olmadığından, tamaşalarım müxtəlif məkanlarda
oynayır,
tez-tez qastrol səfərlərinə çıxırdı. Truppa təkcə “
1934-1935-ci illərdə respublikamn 142 kəndində
160 tamaşa vermişdi. jO min tamaşaçı kollektivi hər
yerdə alqışlarla qarşılayıb, alqışlarla yola
salmışdı”
.
1935-ci il "Türk Dövlət Teatrı”nın tarixində ən yadda
qalan illərdən biri oldu. Kollektivə Cəfər
Cabbarlmm adı verildi. Bu şərəfli ada fədakar əməyi
ilə layiq görülən kollektiv dramaturqun
əsərlərinə xüsusi sevgi ilə yanaşırdı. Böyük
dramamrqun “Almaz”, “Yaşar”, “ 1905-ci ildə”, “Od
gəlini”, “Aydın”, “Dönüş” pyesləri teatrın
repertuannda daiıni yer tutur, bəzi pyesləri yeni
quruluşda, təkrar-təkrar tamaşaya qoyulurdu.
1933-cü ildə ali təhsilli rejissorlar Yusif Yulduz
və Baxşı Qələndərlinin, Azərbaycandan bir
neçə peşəkar aktyorun gəlişi, kollektivin
yaradıcılıq axtanşlarını və məhsuldarlığım daha da
artırdı.
1934-cü ildə truppa yeddi, 1935-ciildə altı, 1936-cı
ildə səkkiz, 1937-ciildə isə hətta on yeni tamaşa
hazırladı. Tamaşaların sayı ilə yanaşı, repertuarın
mövzu dairəsi, janr əlvanlığı da artır, bədii
səviyyəsi yüksəlirdi.
Teatrın truppası 1937-1945-ci illərdə adlan çəkilən
pyeslərlə yanaşı, U.Şekspirin “Otello”,
J.B.Molyerin “Jorj Danden”, “Cancur Səməd” (“Vasvası
xəstə”), A.S.Puşkinin “Xəsis cəngavər”,
N.V.Qoqolun “Müfəttiş”, A.Ostrovskinin “Günahsız
müqəssirlər”, M.F.Axundzadənin “Hacı
Qara”, ”Molla İbrahimxəlil kimyagər”, “Lənkəran
xanının vəziri”, H.Cavidin "Şeyx Sənan”,
Ə.Haqverdiyevin “Pəri cadu”, Ü.Hacıbəylinin “Arşın
mal alan”, G.Mdivaninin “Vətən namusu”,
A.Korneyçukun “Polad qartal”, Ş.Saminin “Dəmirçi
Gavə”, S.S.Axundovun “Eşq və intiqam”,
M.İbrahimovun “Həyat”, S.Rəhmanm “Toy”, “Xoşbəxtlər”,
S.Vurğunun “V aqif’, “Xanlar”,
S.Rüstəmin “Qaçaq Nəbi”, M.Hiiseynin “Nizami”,
“Cavanşir” və sair əsərlərə səhnə həyatı verir.
II Dünya müharibəsi illərində bir sıra
vətənpərvərlik mövzulu əsərlərlə ( Səadət uğrunda ,
Ə.İrəvanlı; “Aslan yatağı”, M.Təhmasib; “İntizar”
M.Hüseyn, İ.Əfəndiyev; “Qız qalası” R.Şahvələd
və s.) birgə Ü.Hacıbəylinin, Z.Hacıbəylinin,
M.Maqomayevin demək olar ki, bütün muğam
operaları və operettaları teatrın repertuarına daxil
edilir.
Amma demək olmaz ki, teatrın bütün tamaşaları eyni
dərəcədə yüksək bədii səviyyədə idi. Buna
baxmayaraq, əzmlə çalışan kollektivin sənət uğurları
da az deyildi. Belə uğurlu tamaşalar sırasında
isə ən mötəbər yeri “Otello” faciəsi tutur. Truppa
bu əsərə iki dəfə - 1938 və 1944-cü illərdə müraciət
etsə də teatrın tarixinə qızd hərflərlə yazılan məhz
ikinci quruluş oldu. Baxşı Qələndərlinin
qumluş verdiyi, Əli Zeynalovun Otello, Abbasqulu
Tağıyevin Yaqo, Əziz Süleymanovun Rodriqo,
Zarik Teryanın Dezdemona, Həsən Mirzəyevin Kassio,
Əhməd Səfainin Brabansio rolunu
caıılandırdığı tamaşa, təsadiifı deyil ki, 1944-cü
ilin aprelində Şekspirin anadan olmasının 380 illiyi
münasibətilə İrəvanda keçirilən VI Ümumittifaq
Şekspir tamaşalan festivalında birinci dərəcəli
diploma layiq görülmüşdii. SSRİ-nin bütün
respublikalarından, zəngin ənənəyə malik teatrların
qatıldığı bu sənət yarışmasında qalib gəlmək, sözsüz
ki, çox böyük ugur idi.
1945-ci ildən sonra Emıənistanın müvafıq
idarələrinin teatra qarşı məqsədyönlü laqeyd münasibəti, gözdən pərdə asmaq üçün bəzi qərarlar
qəbul etsələr də ona əməl edilməməsi, teatrın
hələ də daimi binasının olmaması və sair problemlər
teatrın yaradıcılıq prosesinə ciddi əngəllər törədiıdi. Dövrü mətbuatın da qeyd etdiyi kimi,
“Teatr kollektivinin tərkibi 31 nəfər olacağı halda,
hələ bu günədək 24 nəfər artist və aktrisaların
qüvvəsilə birtəhər yola apanlır. Öz-özünə aydındır
ki, bu az qüvvə ilə artistlər heyəti tamaşaçılann
bədii zövqüniı təmin edə bilməz...Tamaşa günləri
münasib qurulmaınışdır. Tamaşalardan heç biri bazar
gi'ınünə təsadüf etmir. Bu isə bazar günləri
teatra gəlməyə imkaııı olan fəhlə və ziyalıları
qoyulan tamaşalara baxmaq imkanından ınəhn.ım edir.
Teatrın təsərrüfat işləri də bərbad haldadır.
Burada iş sexləri və sənətxana yoxdur. Teatrın
tapşırıqlannı dərzilər, çəkməçilər öz evlərində icra
edirlər. Anbarın olmaması üziindən çox vaxt
dekorasiyalar və cürbəcür səhnə vəsaiti açıq havada
qalıb tələf olur...
Bütün bunlara baxmayaraq, truppanın üzvləri,
rejissorlar: Baxşı Qələndərli, Əli Şahsabahlı,
aktyorlar: Yunis Nuri, Məmmədbağır Qaraxanov,
Abbasqulu Tağıyev, Əziz Siileymanov, Həsən
Mirzəyev, Adil Məmmədov, Zakir Şahbazov, İbrahim
Məcidov, Cəmil Əliyev, Ətayə Əliyeva,
Nübar Əlixanova, Gülzar Rəhimova, Züleyxa Babayeva,
Firuzə Məmmədova, İsfəndiyar Hüseynov,
Mehdi Ramazanov, Əsgər Babayev, Ziya Mirzəlıəsənov
və b. fədakarcasına yaradıcılıqlarını davam
etdirirdilər. Yaradıcı heyət məhz bu fədakarlığın
sayəsində 1946-1948-ci illərdə “Sevil”
(C.Cabbarlı), “Qaçaq Nəbi” (S.Rüstəm), “Qız qalası”
(R.Şahvələd), “İntizar” (M.Hüseyn), “İşıqlı
yollar” (İ.Əfəndiyev), “Eşq və intiqam”
(S.S.Axundov), “Müsyö Jordan və Dərviş Məstəli şah”
(M.F.Axundzadə), “Məşədi İbad”, “Leyli və Məcnun”
(Ü.Hacıbəyli) əsərlərini tamaşaya qoymuşdu.
1948-1953-cü illərdə Ermənistandan azərbaycanlıların
növbəti deportasiyası baş verdi. Bu,
şübhəsiz ki, İrəvan Dövlət Azərbaycan Teatrının
taleyindən də yan keçmədi. Teatr bağlandı,
g truppanm böyük hissəsi işləmək üçün Azərbaycan
teatrlarına üz tutdu. Ancaq truppanm sadiq üzvləri Baxşı Qələndərli, Əli Şahsabahlı,
Məmmədbağır Qaraxanov, Cəmil Əliyev, Abbasqulu
-q Tağıyev, Dilarə Məmmədova, Adil Məmmədov, Şövkət
Əliyeva, Hüseyn İsmayılov 1949-cu ilin
sentyabr ayında Basarkeçər rayonuna köçərək, burada
bir klub binasında yerləşib, yerli
həvəskarlarm köməyi ilə səyyar rayon teatrı kimi
fəaliyyətlərini davam etdirdilər.
“Lakin qaçqın teatrın buradakı fəaliyyəti də uzun
ömürlü olmur. 1951-ci ildə teatr yenidən
baglanır. Bir müddət sonra İrəvandakı Yeni Areş
qəsəbəsində özünə sığınacaq tapır. Tale burada da
qərar tutmağa imkan vermir. Teatr İrəvan şəhərinə
söykənən Zəngibasar (Masis) rayonundakı bir
mədəniyyət evində fəaliyyət göstərməli olur. Əvvəl
ona Zəngibasar rayon xalq teatrı, arabir də
rayonlararası C.Cabbarlı adına teatr deyirlər. Məkan
tez-tez dəyişir, adlar, staUıs hey yeniləşir,
məzmun fərqlənsə də teatr varlığını saxlamağa can
atır” .
Təxminən 15 illik fasilədən sonra yerli azərbaycanlı
ziyalıların təşəbbüsü və davamlı səyləri
nəticəsində 1967-ci ildə C.Cabbarlı adına İrəvan
Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının fəaliyyəti
bərpa edildi. Əziz Süleymanov (Yunis Nurinin oğlu)
teatra direktor, Tofiq Ağayev isə baş rejissor
təyin olundu. Truppaya yerli artistlər və
həvəskarlar: Cəmil Əliyev, Abbasqulu Tağıyev, Səməd
Abbasov, Raya Qafarova ilə yanaşı, Bakı, Naxçıvan və
Gəncə teatrlarından Tamilla Abdullayeva,
Zəmişan Fətəliyeva, Zemfıra Sadıqova, Aydın
Şahsuvarov, Tariyel Qasımov, Zemfıra Əliyeva,
Nisə Rzayeva, həmçinin M.Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət Teatr İnstitutunun sonuncu kurs
tələbələri: Şamil Dəmirçiyev, Mərziyə Məmmədbəyli,
Qasım Qasımov, Ədalət Ziyadxanov, Hacı
İsmayılov, Qurban Ələkbərov, Ramiz Məlikov, Hacı
Xəlilov, Vidadi Əliyev, Sara Əliyeva, Nəsimi
Eminov aktyor ştatına götürüldü.
Teatrın təntənəli açılış mərasimi 1967-ci il aprelin
28-də C.Cabbarlının “Sevil” pyesinin
tamaşası ilə oldu. Təntənəli tədbirdə Ermənistan
hökumətinin rəsmi nümayəndələri ilə birgə
Azərbaycandan da çoxlu mötəbər qonaqlar iştirak
edirdi. Böyük uğurla oynanılan ilk tamaşanın
quruluşçu rejissom Nəsir Sadıqzadə idi. Teatr bərpa
olunduğu birinci il ərzində daha iki tamaşa —
Sabıt Rəhmanın “Əliqulu evlənir” və Əziz
Süleymanovun “Alovlar” əsərini hazırladı. Hər iki
əsərə
qumluşu Tofıq Ağayev vermişdi.
1968-ci ildə Teatrın rəhbərliyində dəyişiklik baş
verdi. Gənc şair-jumalist Hidayət Orucov
teatra direktor təyin edildi və o, 1984-cü ilə kimi
teatra rəhbərlik etdi. Bu illər ərzində teatr
maraqlı
tamaşaları, zəngin repertuarı, çoxsaylı qastrol
səfərləri ilə keçdiyi yaradıcılıq yolunda böyük
uğurlar
qazandı. M.F.Axundzadənin “Molla İbrahimxəlil
kimyagər”, A.Ostrovskinin “Cehizsiz qız”,
K.Qoldoninin “İki ağanm bir nökəri”, N.Vəzirovun
“Hacı Qəmbər”, Ü.Hacıbəylinin “Məşədi İbad’{ “Arşm
mal alan”, C.Cabbarlının “Solğun çiçəklər”, “Aydın,
“Yaşar”, S.Rəhmanın “Toy”,
Ş.Qurbanovun “Sənsiz”, P.Pançevin “Əkizlər”,
G.Xuqayevin “Arvadımın əri”, “Elbrus evlənir”,
A.Makayonokun “Tribunal”, Y.Əzimzadənin “Nəsrəddin”,
İ.Əfəndiyevin “Atayevlər ailəsi”,
B.Vahabzadənin “İkinci səs”, Anarın “Şəhərin yay
günləri”, A.Safronov “Kişilərə inanmayın”,
A.Gelmanm “Aləmlə üz-üzə” və s. miixtəlif mövzulu və
janrlı əsərlər teatrın repertuarında yer aldı.
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının tarixində ən
uğurlu səhitələrdən biri də 14-27 noyabr
1978-ci il tarixində baş tutan Bakı qastrolu oldu.
Teatr ilk dəfə gəldiyi Bakıya İ.Qasımov və
H.Seyidbəylinin “Sən nə üçün yaşayırsan?”, Ş.Xurşud
və Ə.Hacıyevin Qızıl zəncir ,
Y.Əzimzadənin “Nəsrəddin”, H.Orucovun “Məhəbbət
yaşayır hələ...”, Q.Sundukyanın “Daha bir
qurban”, M.Bayciyevin “Hər evdə sevinc olsun”,
P.Pançevin “Əkizlərin nağılı” əsərlərinin
tamaşalarım gətirmişdi. Əsasən, Azərbaycan Akademik
Musiqili Teatrının səhnəsində və o vaxtkı
26-lar adına Mədəniyyət sarayında oynanılan
tamaşalar anşlaqla keçirdi.
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının Bakıda
nümayiş etdirdiyi sənət nailiyyətləri
Azərbaycan dövlət orqanlannın da diqqətindən kənarda
qalmadı. Azərbaycan SSR Ali Soveti
Rəyasət Heyətinin 24 noyabr 1978-ci il tarixli
Fərmanı ilə qazandıqlan uğurlara və teatr sənəti
qarşısında göstərdikləri xidmətlərə görə Teatrın baş
rejissom Tofıq Ağayev Azərbaycanın Əməkdar
incəsənət xadimi, aktyorlar Tamilla Abdullayeva,
Marietta Kərimova və Vidadi Əliyev Əməkdar
artist fəxri adlarına, kollektivin bir neçə üzvü
fəxri fərmana layiq görüldü.
1984—1988-ci illər İrəvan Teatrının tarixinə fərqli
bir dönəm kimi düşdü. 1984-cü ilin
əvvəllərində Yunis Süleymanov (Yunis Nurinin nəvəsi)
Teatra direktor təyin edildi. Bu dövrdə,
artıq sovet cəmiyyətində “yenidənqurma” havasının
hökm sürməsindən istifadə edən ennəni
millətçiləri yenidən öz məkrli siyasətlərini fəal
şəkildə yeritməyə başladı. İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrına Ermənistanda fəaliyyət göstərdiyi
müddətdə, dəfələrlə müraciət edilməsinə baxma- Q
yaraq. məxsusi bina verilmədi. Teatr öz tamaşalannı
İrəvandakı Dövlət Musiqili Komediya Teatrının, Rus Dram Teatrının, bəzən də Emıənistan
Dövlət Akademik Dram Teatrının və Zabitlər
evinin binalarında göstənnək məcburiyyətində qaldı,
azərbaycanlılar yaşayan rayonlarda kənd-kənd
gəzərək tamaşalar göstərdi.
1988-ci ildə ennəni millətçiliyi kəskin şəkil
aldığından İrəvan Azərbaycan Teatrı məcburən bir
ildə iki dəfə - may (Abşeron, Siyəzən, Dəvəçi,
Xaçmaz) və noyabr-dekabr aylarında (Lənkəran,
Cəlilabad, Neftçala) Azərbaycana qastrol səfərinə
çıxmalı oldu. Dekabr ayının 3-də səfən başa çatan
teatr artıq Ermənistana qayıda bilmədi. “İrəvanda
teatrın məskunlaşdığı balaca bina da erməni
“fədailəri” tərəfındən yandınldı” .
Teatrın növbəti qaçqınlıq həyatı başladı. Sadəcə
ayaqda durmaq uğrunda mübarizə apamıaq
məcburiyyətində qalan kollektivin üzvləri dağıldı və
yalnız bir il sonra Bakıda toplaşa bildi.
“Akademik Milli Dram Teatrının direktom və bədii
rəhbəri, o dövrdə SSRİ Ali Sovetinin deputatı
olan Həsən Turabovun qayğıkeşliyi və ötkəm
prinsipiallığı ilə İrəvan teatrı Akademik sənət
ocağının nəzdində teatr-studiya kimi fəaliyyətə
başladı. Abşeron rayonunun Xırdalan qəsəbəsindəki
mədəniyyət evinin bir neçə otağı teatra verildi.
Direktorluq və bədii rəhbərlik vəzifələri Vidadi
Əliyevə həvalə edildi” .
Qaçqınlıq dövründə ilk tamaşası 1989-cu il noyabrın
4-də oynadığı G.Xuqayevin “Elbrus
evlənir” tamaşası olan İrəvan teatrı, teatr-studiya
kimi beş il Xırdalanda fəaliyyət göstərdi. Getdikcə
truppanı möhkəmlədən və repertuarı genişləndirən
kollektiv 1993-cii il dekabrın 7-dən 1994-cü il
yanvann 17-nə qədər İran İslam Respublikasının
Ərdəbil, Təbriz, Astara şəhərlərində Süleyman
Rəşidinin “Allah onlara rəhmət eləsin” əsərinin
tamaşası ilə qastrolda oldu.
Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 31
avqust 1994-cü il tarixində qəbul etdiyi
“Cəfər Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrının fəaliyyətini yaxşılaşdırmaq tədbirləri
haqqında” Qərarı ilə Azərbaycan Respublikasında
Dövlət teatrlarının yaradıcılıq-istehsalat
fəaliyyətini tənzimləyən və müəyyən edən bütün
şərtlər İrəvan Teatrına da şamil edildi. Qərara
əsasən, maliyyələşməsi Mədəniyyət Nazirliyinə
tapşırılan teatr Bakının Nəsimi rayonundakı
H.Sarabski
adına Mədəniyyət evində yerləşdirildi. Sonuncu
qaçqınlıq dövründə bu sənət ocağını
sönməyə qoymayan Vidadi Əliyev artıq dövlət
teatrı
statusunda fəaliyyətə başlayan İrəvan Teatrının
direktoru və bədii rəhbəri təyin olundu. O, 2000-ci
ilin iyil ayına kimi teatra rəhbərlik etdi.
Bu dövrdə truppaya yeni yaradıcı qüvvələr cəlb
edildi. Repertuarı genişləndinnəyə çalışan
kollektiv “Mənim Ərdəbilim” (S.Rəşidi), “Tənha payız
yarpağı” (A.Həsənoğlu), “Dəli Domrul”
(A.Haqqarar), “Abbasqulu bəy Şadlinski”
(İ.Vəlizadə), “Kor döyüşii” (T.Cucenoğlu), “Oğm”
(M.B.Marinye), “Məni qınamayın” (G.Xuqayev), “Dev
oğlu dev” (M.Musabəyov), “Maral”
(H.Cavid) və s. kimi əsərləri tamaşaya qoydu. Lakin
yerləşdiyi bina daimi və əlverişli olmadığından
bütün premyeralarını Bakının müxtəlif teatr
səhnələrində göstərən İrəvan Teatrı tamaşalarını
mütəmadi oynaya bilmir, yenə də qastrol fəaliyyətinə
üstünlük vermək məcburiyyətində qalırdı.
Aktyor və rejissor ştatının natamamlığı da yaradıcı
prosesə, tamaşalann bədii səviyyəsinə mənfı
təsir göstərirdi.
2000-ci ilin iyul aymda aktyor İftixar Piriyev
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrına direktor
təyin edildi. Daha çevik yaradıcılıq yolunu seçən
İ.Piriyev xüsusən də ilk illərdə truppanın yeni
kadrlarlakomplektləşdirilməsində və repertuar
siyasətində müəyyən uğurlar əldə edə bildi. Müxtəlif
teatılardan tanınmış rejissor və aktyorlann müqavilə
yolu ilə teatra cəlb edilməsi sayəsində yaradıcı
proses canlandı, repertuar zənginləşdi. S.Rəhmanın
“Yalan”, A.Rəhimovun “Əsgər anası”, İ.Məmmədlinin
İşıq tozu , Anarın Telefon gecələri”, K.Abdullanın
“Elə bil qorxa-qorxa”, R.İbrahimbəyovun
“Qum üstündə ev”, Ə.Bərəkətin “Tufanda yanan çıraq”,
İ.Əfəndiyevin “Məhv olmuş
gündəliklər”, Ə.Əmirlinin “Müqəddəs Valentin günü”,
F.Mustafanın “Adsız”, M.Haqverdiyevin
“Məhəbbət, şeytan və ağ ölüm”, Ə.Nesınin “Toros
canavarı”, A.Çexovun “Təklif’, H.Mirələmovun
“Ləyaqət”, A.Makayonokun “Tribunal”, Elçinin “Poçt
şöbəsində xəyal”, Hidayətin “Bu dünyanm
adamları , Ü.Hacıbəylinin O olmasın, bu olsun”,
T.Vəliyevanın “Analar neyləsin”, İftixarm “Dan
yeri söküləndə , E.Hüseynbəylinin “Hamının giinahı”
və s. bu kimi mövzu, janr və üslubca fərqli
əsərlərin adları teatrın afışalarmda göründü.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
30 avqust 2006-cı il tarixində
imzaladığı Sərəncamla İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrının 125 illik yubileyi dövlət səvıyyəsində
qeyd olundu. Təntənəli yubiley tədbiri 16 oktyabr
2007-ci il tarixində indiki Azərbaycan
Dövlət Akademik Musiqili Teatrının binasmda
keçirildi. Həmin gün ölkə Prezidentinin Sərəncamı
ilə teatrın aktyorları Tamella Abdullayeva, Elmira
İsmayılova və Süleyman Nəcəfov Azərbaycan
Respublikasınm Xalq artisti, Dilarə Əliyeva, Tünzalə
Əliyeva və Vaqif Kərimov Əməkdar artıst,
direktor İftixar Piriyev Əməkdar mədəniyyət işçisi
fəxri adına layiq görüldülər.
2008-ci il fevral ayının 8-də Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə
Binəqədi
rayonunda yerləşən M.Rəsulzadə adına Mədəniyyət
Sarayı C.Cabbarlı adına İrəvan Dovlət
Azərbaycan Dram Teatrının balansma verildi. Artıq öz
məxsusi binası olan Teatrın yaradıcılıq
imkanları genişləndi. Sənət ocağında 2008-2020-ci
illər ərzində 40-a yaxın yeni tamaşa hazırlandı.
Truppa M.F.Axundzadə, C.Cabbarlı, İ.Əfəndiyev, Anar,
Elçin, K.Abdulla, İ.Məlıkzadə, Hıdayət,
A.Babayev, E.Hüseynbəyli və b. milli klassik və
miiasir dramaturqlarla yanaşı, J.B.Molyer, F.Şıller,
A.Çexov, T.Əl-Hakimi, N.Hikmət, E.İonesko, K.Abe,
N.Dumbadze, M.Bayciyev, X.Hüseyni kimı
dünyaca məşhur müəlliflərin əsərlərini də cəsarətlə
səhnəyə qoydu.
2007-ci ildən bu günədək İrəvan Teatn 6 dəfə Türkiyə
Cümhuriyyətində, 4 dəfə Gürcüstan Respublikasında,
1 dəfə Rusiya Federasiyasının Dağıstan
Respublikasında qastrol sətərlərində olub, bir
neçə teatr festivalında iştirak edib. Bu illər
ərzində Əməkdar artist Nazir Rüstəmov (2009-2010-cu
illər), Əməkdar incəsənət xadimi Oruc Qurbanov
(2010—2017-ci illər) Teatrın baş rejissoru
vəzifəsində
çalışıb. 2017-ci ildən Teatrın baş rejissoru Əməkdar
artist Sərvər Əliyevdir.
İrəvan Teatrının fədakar tədqiqatçısı, mərhum İsrafıl
Məmmədov haqlı olaraq qeyd edir ki,
“Azərbaycan xalqının təxəyyül və təfəkkürünün, zəka
və düha qüdrətinin axarından şəlalənən səhnə
sənəti imarətinin diqqəti cəzb və cəlb edən
sütunlarından biri də İrəvan teatrıdır. Zaman-zaman
ona
“Fars teatrı”, “Türk teatn”, “Səyyar teatr”,
“Azərbaycan teatn”, son qaçqınlıq dövrtinədək ısə
Cətər
Cabbarlı adına İrəvan Azərbaycan Dövlət Dram Teatrı
deyiblər. Onun tarixi əslində qaçqmlıq, J 5
deportasiya, mənəvi soyqınmı tarixidir. Qürur və
təəssiif hissi doğuran tarix! .“
Bu gün C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrı yenə qaçqınlıq həyatı yaşasa |
da, fəaliyyətini Azərbaycan dövlətinin və
soydaşlannm diqqət və qayğısı altında, eynı zamanda, bir gün əzəli torpaqlarımıza, Qərbi Azərbaycana
qayıtmaq arzusu və inamı ilə davam etdirir. |