Cəfər Xəndan Zeynal oğlu Hacıyev 1910-cu ilin
8 mayında İrəvan şəhərində anadan olub. 1918-ci ildə
ailəsi ilə Gəncəyə köçən və 1925-ci ilədək Gəncədə
yaşayan Cəfər həmin ildə də Gəncə Pedaqoji
Texnikumunu bitirib, Azərbaycan Dövlət
Universitetinin Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
fakültəsinə daxil olub. Universiteti 1930-cu ildə
bitirib təhsilini aspiranturada davam etdirib.
1932-1941-ci illərdə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunda assistent, müəllim, dosent, kafedra
müdiri işləyib, həmçinin ədəbi prosesdə fəal iştirak
edib, “Ədəbiyyat qəzeti”nin məsul katibi, “Gənc işçi”
qəzetinin ədəbiyyat şöbəsinin müdiri vəzifələrində
çalışıb. 1938-ci ildə Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqına üzv qəbul edilib.
Bunlardan başqa, Cəfər Xəndan M.F.Axundov adına
Müəllimlər İnstitutunda dil və ədəbiyyat
fakültəsində dekan, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Dil və Ədəbiyyat İnstitutunda şöbə
müdiri, eyni zamanda Azərbaycan Yazıçılar birliyində
təşkilat katibi kimi fəaliyyət göstərib. 1939-cu
ildə dissertasiya müdafiə edərək filologiya elmləri
namizədi alimlik dərəcəsi alıb. Həmin ildə orta
məktəb şagirdləri üçün “Azərbaycan ədəbiyyatı (sovet
dövrü)” dərsliyini nəşr etdirib. 1940-cı ildə
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında M.Ə.Sabir haqqında
ilk monoqrafiya “Sabir (həyat və yaradıcılığı)” adlı
kitabı çapdan çıxıb.
1947-1950-ci illərdə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunun Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
kafedrasının müdiri, filologiya fakültəsinin dekanı,
1950-1954-cü illərdə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin rektoru, 1952-1961-ci illərdə isə
həmin universitetin Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
kafedrasının müdiri vəzifələrində işləyib.
Cəfər Xəndan bütün çoxcəhətli ədəbi-bədii,
ictimai-siyasi, elmi-pedaqoji fəaliyyəti dövründə
yaradıcılıq axtarışlarını daim davam etdirib, bu gün
də əhəmiyyətini qoruyub saxlayan, ölkəmizin ali və
orta məktəblərində çoxminli tələbə və professor-müəllim
kollektivlərinin istifadə edib bəhrələndikləri
dərslik və monoqrafiyalar yazıb. Görkəmli alim
1947-ci ildə “1906-1946-cı illərdə Cənubi Azərbaycan
xalqının milli azadlıq mübarizəsi və onun
ədəbiyyatda inikası” mövzusunda doktorluq
dissertasiyası müdafiə edib, filologiya elmləri
doktoru alimlik dərəcəsi alıb.
1948-ci ildə “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” kitabını təkrar
çap etdirib, 1949-cu ildə elmi-pedaqoji fəaliyyətinə
görə professor elmi adına layiq görülüb. 1951-ci
ildə “XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı”, 1952-ci ildə
iki hissədən ibarət “Sovet ədəbiyyatı”, “1954-cü
ildə Cəfər Cabbarlının həyat və yaradıcılığı”,
1955-ci ildə “XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
oçerkləri”, 1956-cı ildə “Mikayıl Müşfiq”, “Molla
Nəsrəddin”, 1958-ci ildə “Mir Cəlal”, “M.Ə.Sabir
haqqında”, 1961-ci ildə “Şairin həyatı”, 1962-ci
ildə “Sabir yaradıcılığının sənətkarlıq
xüsusiyyətləri” adlı kitabları çapdan çıxıb.
Professor Cəfər Xəndan üç cildlik “Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinin 1957-ci ildə nəşr olunmuş
üçüncü cildinin müəlliflərindən biridir.
Professor Cəfər Xəndan Hacıyev Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin bütün dövrlərini, bütün inkişaf
mərhələlərini araşdırıb, hər dövrdə, hər mərhələdə
hər bir Azərbaycan klassikinin yaradıcılığında
müasirliyə xidmət edə biləcək məqam axtarıb, onu
dəyərləndirərək, qələm yoldaşlarına bir növ nümunə
göstərib.
Sabirşünaslıq Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
inkişaf etmiş sahələrindən biridir. Məhz bununla
əlaqədar professor Cəfər Xəndanın xidmətləri
böyükdür. O, Sabiri ədəbiyyatımızın iftixarı hesab
edirdi, Sabirə həsr etdiyi məqalələrindən birini
“Fəxrimiz” adlandırmışdı. Bütün ədəbi-elmi
fəaliyyəti dövründə Sabirin çox zəngin və dəyərli
irsinə dönə-dönə müraciət etmiş, ən yaxşı monoqrafik
tədqiqatlarında ona daim xüsusi diqqət yetirmiş və
mühüm yer ayırıb. Abbas Səhhətin “Sabir İran
inqilabına bir ordudan artıq kömək etmişdir”, –
sözlərini təkrar-təkrar xatırlayaraq tədqiqatlarında
“Sabir və xalq”, “Sabir və zaman” problemlərinin
elmi-nəzəri təhlilini verirdi. Görkəmli alim
əsərlərində Sabir yaradıcılığının sənətkarlıq
xüsusiyyətlərini ardıcıl olaraq araşdırırdı, yəni
Sabir professor C.Xəndanın nəzərincə xalqını,
millətini sevən vətənpərvər, satirik, filosof
olmaqla bərabər, həm də zamanını daim qabaqlayan
böyük şair idi, dövrü, mühiti, cəmiyyəti narahat
edən bütün məsələlər Sabirin əsərlərinin mövzuları
idi; bu mövzuların hər biri Sabirana bir düha ilə
qələmə alınıb.
Professor C.Xəndan yaşının və elmi yaradıcılığının
kamillik çağlarında Cənubi Azərbaycanda ədəbiyyat,
mətbuat, maarif və incəsənət, Azərbaycan
ədəbiyyatında Cənub mövzusu ilə tədqiqatçı bir alim
kimi dərindən maraqlanır, bütün bu məsələləri əhatə
edən doktorluq dissertasiyası yazıb müdafiə edir. Bu
sanballı elmi-tədqiqat işində Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatının 1828-ci il Türkmənçay müqaviləsindən
sonra 1946-cı ilə qədər keçdiyi yol, mətbuatın,
maarifin, incəsənətin inkişafı ilk dəfə olaraq
zəngin ədəbi-bədii, tarixi-elmi mənbələr əsasında
sistemli və əhatəli surətdə işıqlandırılıb. Həmin
olduqca maraqlı elmi tədqiqat işi tamamlandığı
vaxtdan xeyli sonra – 1987-ci ildə görkəmli şair və
tədqiqatçı, Azərbaycan və Türkiyə poeziyasının dərin
bilicisi Rəfiq Zəka Xəndamın təqdimatı ilə Azərnəşr
tərəfindən “Uğur yolu” adında dərc edilib. Lakin
professor Cəfər Xəndanın bu əsəri yazıldığı vaxtdan
çox sonra çap olunsa da, ədəbi elmi mühitdə daim
xatırlanıb, istifadə olunub və istiqamətverici rol
oynayıb. Professor Cəfər Xəndanda Cənubi Azərbaycan
ədəbiyyatı mövzusuna maraq təsadüfən əmələ
gəlməmişdi. Özünün yazdığı kimi, Tehranda çıxan
“Ayəndə” məcmuəsində onun baş redaktorunun
Azərbaycan xalqının tarixinə böhtan atması
vətənpərvər alimin bununla əlaqədar silsilə
məruzələr hazırlayıb təbrizlilər qarşısında ardıcıl
çıxışlar etməsinə səbəb olub. Beləliklə, “Monqol
istilasına qədər Azərbaycan dili və ədəbiyyatı”,
“XV-XVI əsrlərdə Təbrizdə ədəbiyyat”, “XVII-XVIII
əsrlərdə Təbrizdə ədəbiyyat”, “XIX-XX əsrlərdə
Təbrizdə ədəbiyyat” mövzularında məruzələr
hazırlanaraq, Təbriz ictimaiyyətinə çatdırılıb.
Bütün bunlardan sonra professor Cəfər Xəndanın
“Cənubi Azərbaycanda ədəbiyyat, mətbuat, maarif və
incəsənət Azərbaycan ədəbiyyatında Cənub mövzusu
adlı çox əhəmiyyətli və əhatəli monoqrafiyası
meydana çıxıb. Böyük zəhmət və istedadla yazılmış bu
əsərdə Türkmənçay müqaviləsindən sonrakı illər və
ədəbiyyata ümumi bir baxış, Heyran xanım, Hacı mehdi
Şükuhi, 1905-ci il rus inqilabı və 1917-ci ildən
sonrakı dövrdə Cənubi Azərbaycanda inqilabi-ədəbi
hərəkat, Milli Azadlıq hərəkatının yeni mərhələsində,
yəni 1941-1946-cı illərdə ədəbiyyat, mətbuat və
incəsənət kimi məsələlər bütün zənginliyi ilə əhatə
edilmiş, iki yerə bölünmüş Azərbaycanın milli-mədəni
və mənəvi bütövlüyü haqqında qənaət bir daha
qüvvətləndirilib. Bu bütövlük və birliyin
yaranmasına və möhkəmlənməsinə kömək edən işin bir
cəhəti də onunla bağlıdır ki, tədqiqatçı alim Cənub
mövzusunun M.F.Axundov, C.Məmmədquluzadə,
M.S.Ordubadi, M.İbrahimov, S.Rüstəm kimi bədii söz
ustalarının yaradıcılıqlarında tutduğu yeri
araşdırır və elmi-nəzəri təhlil süzgəcindən keçirib
dəyərləndirir.
Professor Cəfər Xəndan şair, tənqidçi, tərcüməçi
kimi də maraqlı bir yaradıcılıq yolu keçib. O,
“Bəyaz gecələr” (1936), “Cəbhə şeirləri” (1942),
“Qafqaz” (1942), “İlk ayrılıq” (1944), “Mübarizə
yollarında” (1946) kimi kitablarında toplanmış şeir
və poemaları ilə oxucuların estetik zövqünün
formalaşmasında, insanların mənəvi dünyasının
yetkinləşməsində iştirak edib. Onun C.Cabbarlı,
S.Vurğun, M.Müşfiq, Mir Cəlal, S.Rüstəm, R.Rza kimi
müasirləri, qələm dostları haqqında məqalə və
kitabları, bunlarda əksini tapan fikir və
mülahizələr ədəbi-elmi mühitdə, canlı ədəbi prosesdə,
çoxsaylı oxucular arasında geniş əks-səda doğurub,
xüsusi marağa səbəb olub. C.Xəndanın Nizami
Gəncəvinin qəzəllərindən yüksək məharətlə etdiyi
tərcümələri böyük Ü.Hacıbəylinin diqqətini cəlb edib,
bu, nəticədə “Sənsiz”, “Sevgili canan” kimi əsl
incəsənət nümunələri olan romansların yaranmasına
səbəb olub. M.Fətəli Axundovun “Puşkinin ölümünə
Şərq poeması”nın Cəfər Xəndan tərəfindən fars
dilindən Azərbaycan dilinə tərcüməsi bu əsərin
Azərbaycan dilinə üç ən yaxşı tərcüməsindən biridir.
C.Xəndanın fars dilindən Azərbaycan dilinə yüksək
poetik tərcümələrini əhatə edən Nizami Gəncəvinin
“Lirika” (1940), M.F.Axundovun “A.S.Puşkinin ölümünə
Şərq poeması” (1962), Heyran Xanımın “Qəzəllər”
(1975) kitabları geniş oxucu kütləsi, ədəbiyyat,
sənət və elm adamları tərəfindən böyük maraq və
məhəbbətlə qarşılanıb. Bu tərcümələr Azərbaycan
tərcümə sənətinin tarixində olduqca mühüm yer
tutmaqdadır.
Cəfər Xəndanın poetik tərcümələrinin uğurlu
alınmasının səbəblərindən biri tərcümə üçün müraciət
etdiyi əsərin yazıldığı dili mükəmməl bilməsi ilə
əlaqədardır. İkinci səbəb isə tərcüməçinin şair
təbiəti, yüksək şairlik duyğusu və istedadı idi.
Ali və orta məktəb dərsliklərinin müəllifi Cəfər
Xəndanın müəllimlik fəaliyyət haqqında da olduqca
xoş və şirin xatirələr söylənilir. Görkəmli alim,
şair, tənqidçi, tərcüməsi, nəhayət böyük müəllim və
dost kimi maraqlı bir ömür yolu keçmiş Cəfər
Xəndanın müxtəlif ədəbi-elmi növ və janrlarda 30-a
qədər kitabı çap olunub. Bunlardan birincisi 1936-cı
ildə “Azərnəşr”in buraxdığı “Bəyaz gecələr” adlı
şeir kitabıdır. Bu ilk kitabın redaktoru Cəfər
Xəndanın qələm dostu, istedadlı şairimiz Mikayıl
Müşfiq olub. Repressiya qurbanı olan Mikayıl Müşfiqə
bəraət verildiyi 1956-cı ildə onun haqqında çap
edilmiş ilk kitabın müəllifi isə professor Cəfər
Xəndan oldu.
Cəfər Xəndan Azərbaycan elminin inkişafında olduğu
kimi, elmi kadrların hazırlanmasında da böyük
xidmətlər göstərib. Onun rəhbərliyi altında onlarla
elmlər doktoru və elmlər namizədi yetişib.
C.Xəndanın tələbələrindən xalq şairi Hüseyn Arifin
“Ustad Cəfər Xəndana” adlı şeirində böyük alim və
müəllim “həmişə xoş sifət, açıq, mehriban, qaynar
baxışları gülümsəyən”, “şirin səsli, təmiz gülüşlü,
hafizəsi ağlı heyran qoyan, qeyri-adi təsir gücünə
malik bir insan” kimi yad edilir.
Professor Cəfər Xəndan böyük alim və böyük müəllim
idi O, indi də onu tanıyanların, ardıcıllarının və
tələbələrinin, ondan öyrənənlərin hamısının
yaddaşlarında beləcə qalmaqda və yaşamaqdadır.
Gələcəkdə də belə olacaq.
|