Hüseyn Mirəli oğlu
Seyidzadə 1912-ci il, oktyabrın 13-də İrəvanda
anadan olmuşdur. Həsən Seyidovun kiçik qardaşıdır.
1927-ci ildə Bakıda tikiş fabrikində əmək
fəaliyyətinə başlamış, sonra fəhlə teatrına daxil
olmuş, aktyor köməkçisi kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Bir ildən sonra o, Gənc işçi teatrının aktyoru
olmuşdur. 1930-cu ildə Leninqradda rejissorluq
kursunu bitirmiş və Bakıya qayıtmışdır. 1936-cı ildə
Moskvada Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun
kinorejissorluq fakültəsini bitirdikdən sonra "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında işləmişdir. 1938-ci ildə "Bakılılar",
"Böyük şəfəq", 1939-cu ildə "Ayna" filmlərinin
çəkilişində rejissorluq etmişdir. Sonra o, "Lenfilm"
studiyasında öz peşəsini təkmilləşdirmişdir. 1943-cü
ildə rejissor Niyazi Bədəlovla birgə müharibəyə
sovqat göndərən insanların vətənpərvərlik
duyğularından söhbət açan "Sovqat" filmini çəkmişdir.
1956-cı ildə Bakının kinoteatrlarında ekrana Hüseyn
Seyidzadənin "O olmasın, bu olsun" filmi çıxarıldı.
Azərbaycanda elə bir kino əsəri yoxdur ki, "O
olmasın, bu olsun" qədər məşhur aktyor ansamblı
toplaya bilsin. Dünyanı dolaşan bu film Hüseyn
Seyidzadə yaradıcılığının şah əsərlərindəndir.
Hüseyn Seyidzadə 1969-cu ildə İsmayıl Şıxlının
eyniadlı romanı əsasında yazdığı "Dəli Kür"
ssenarisini ekranlaşdırıldı. "Yenilməz batalyon"
(1965), "Koroğlu" (1960), "Var olun qızlar" (1972),
"Qayınana" (1978) bədii filmləri H.Seyidzadənin ən
yaxşı rejissor işlərindəndir. Hüseyn Seyidzadə
mübariz sənətkar idi. O, sözünü açıq deməyi
xoşlayırdı. O, 1970-ci ildə Azərbaycan SSR-nin
Əməkdar incəsənət xadimi adına layiq görülmüşdür.
Son vaxtlar Natəvan haqqında film çəkmək istəyirdi.
Ancaq amansız ölüm buna imkan vermədi. Hüseyn
Seyidzadə 1979-cu il iyunun 2-də vəfat etmişdir.
Bakıda küçələrdən biri onun adını daşıyır.
Hüseyn Seyidzadə Azərbaycan milli kino sənətinin
görkəmli nümayəndələrindən biri kimi yüksək
peşəkarlığı, işinə böyük məhəbbəti, son dərəcə
təvazökar ziyalı nümunəsi ilə seçilən sənət
adamlarından idi. Korifey sənətkarın yaradıcı irsi
əsl mənada böyük məktəbdir. Onun fəaliyyətinin
dərindən araşdırılıb öyrənilməsi bir tərəfdən kino
tariximizin tədqiqi, digər tərəfdən xalqın mənəvi
yaddaşının yeni nəslə çatdırılması baxımından xüsusi
əhəmiyyət kəsb edir. H.Seyidzadə daim düşünən,
axtarışda olan rejissor idi. O, çəkdiyi filmlərin
üzərində yaradıcılıqla işləyir, hər kadra məna
verməyə çalışırdı. Belə olmasaydı təbii ki, onun
filmləri ümumxalq məhəbbəti qazanmazdı.
Hüseyn Seyidzadə qısa bir müddət Bakı
kinostudiyasında rejissor köməkçisi işləyir. 1931-ci
ildə isə Moskvaya yola düşür. Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunda təhsil alır.[2] Kuleşov
və Eyzenşteynin rejissorluq emalatxanasında, "Lenfilm",
"Mosfilm", Maksim Qorki adına kinostudiyada təcrübə
keçir, bu studiyalarda istehsal olunan filmlərdə
rejissor assistenti, ikinci rejissor işləyir. Sovet
ekranının adlı-sanlı ustaları Petrovun,
Aleksandrovun, Lyudkeviçin rəhbərliyi altında
çalışır. 1936-cı ildə institutu qurtarıb Bakıya
qayıdan gənc mütəxəssis kinostudiyada "Bakılılar", "Bir
ailə" bədii filmlərində dublyaj rejissoru, rejissor
assistenti işləyir.
Hüseyn Seyidzadənin müstəqil rejissor kimi kino
həyatı 1939-cu ildə "Ayna"yla başlayır. Amma elə ilk
dəfədən də uğursuzluğa düçar olur. Niyazi Bədəlovla
birgə çəkdiyi film məlum olmayan səbəblərdən
yarımçıq dayandırılır. Bundan sonra yarımçıq qalan "Ayna"nın
materiallarından istifadə edərək müharibə mövzusunda
yeni bir film çəkirlər. İmran Qasımovun ssenarisi
əsasında 1943-cü ildə hazır olan film bu dəfə "Sovqat"
adlandırılır. Baş rolu Leyla Bədirbəyli ifa edir.
1953-cü ildə kinostudiyada "Doğma xalqıma" bədii-sənədli
filminin istehsalı başlayır. Filmin quruluşu
rejissor Yan Fridə tapşırılır. Görkəmli rus
kinorejissoru M. Rommun xahişindən sonra isə Hüseyn
Seyidzadəyə Yan Fridlə birgə bu filmi çəkməyə icazə
verilir. Beləliklə, 1954-cü ildə Azərbaycanda ilk
rəngli bədii-sənədli film müvəffəqiyyətlə çəkilib
ekranlara buraxılır. Məhz bundan sonra Hüseyn
Seyidzadəyə müstəqil olaraq tammetrajlı bədii film
həvalə olunur.
H.Seyidzadənin "O olmasın, bu olsun" filmi
Azərbaycan kinosunda bir inqilab idi. 1956-cı ildə
Bakının kinoteatrlarına tamaşaçı əlindən ayaq basmaq
olmurdu. Uzun növbələrə yaxın düşmək mümkün deyildi.
O, dahi Üzeyir Hacıbəylinin eyniadlı operettasını
Sabit Rəhmanın ssenarisi əsasında ekranlaşdırır.
Bununla da "O olmasın, bu olsun" onun quruluşunda
Azərbaycan kino tarixində ilk rəngli bədii film kimi
daxil olur. İlk rəngli film dahi Üzeyir bəyin geniş
tamaşaçı auditoriyasına təqdim olunan ikinci böyük
əsəri idi.
"O olmasın, bu olsun" Hüseyn Seyidzadə
yaradıcılığının şah əsərlərindəndir. Filmin yaranma
tarixi haqqında çox yazılıb. Film ekranlara
çıxarılanda ona qarşı müəyyən tənqidi münasibətlər
olsa da, onun müvəffəqiyyətinə kölgə sala bilmədi.
Məsələn, bazarda qoçuların davası, Rüstəm bəyin
evindəki qalmaqal, hamam səhnəsi və s. nöqsan kimi
göstərilirdi.
Ancaq bu film sevildi və öz rejissoruna böyük şöhrət
gətirdi. Azərbaycanda elə bir kino əsəri yoxdur ki,
"O olmasın, bu olsun" qədər məşhur aktyor ansamblı
toplaya bilsin. Bu, Azərbaycan aktyorlarının "kino
qalereyası" idi. Təxminən ekrana çıxdığı iki-üç il
ərzində artıq dünyanın 40-dan çox ölkəsində
göstərilən bu film Azərbaycan kinosunun şöhrətini
dünyaya yaydı. İran, İraq, Yaponiya, Avstriya, ABŞ,
İsveçrə, Macarıstan və digər ölkələrin tamaşaçıları
filmə böyük maraqla baxırdılar və elə bu gün də "O
olmasın, bu olsun" dünyanı dolaşmaqdadır.
Hüseyn Seyidzadənin ikinci filmi "Koroğlu" olur.
Belə bir qəhrəmanlıq dastanını ekrana çıxarmaq
(1960), bədii kinomuzda ilk genişekranlı film
yaratmaq rejissorun cəsarətinin təzahürü olsa da,
ssenari Moskvada əsaslı dəyişikliklərə məruz qalır.
"O olmasın, bu olsun" filmindəki o qeyri-adi,
bənzərsiz aktyor ansamblı ilə müqayisədə bu ifaçılar
sönük görünürdülər. Aktyor seçimi obrazın xarakteri,
fərdiyyəti ilə üst-üstə düşmürdü. Bu da filmin
yaradılması prosesində rejissorun təzyiqlərə məruz
qaldığını göstərirdi. Nəticədə "Koroğlu" rejissorun
2-3 il ondan əvvəl çəkdiyi filmdən sənətkarlıq
baxımından kəskin fərqlənirdi.
60-cı illərdə baş vermiş bir hadisə də Hüseyn
Seyidzadəni xeyli sarsıdır. Belə ki, şair Novruz
Gəncəli Alla Axundova ilə Hüseyn Seyidzadənin birgə
yazdığı "Var olun, qızlar" ssenarisinin ona məxsus
olduğunu iddia edirdi. O, məhkəməyə müraciət edərək,
bu ssenarinin onun 1961-ci ildə "Azərbaycan"
jurnalında dərc edilmiş "Bizim sahildə" adlı
əsərindən oğurlandığını bildirir və ssenarinin
çəkilişinin saxlanılmasını tələb edirdi. Uzun
məhkəmə çəkişmələrindən sonra Alla Axundova Hüseyn
Seyidzadənin iştirakı ilə ssenarinin müəllifi kimi
təsdiq olunur. Ancaq filmi 1974-cü ildə rejissor
Eldar Quliyev çəkir.
Bu çəkişmələr Hüseyn Seyidzadəni xeyli sarsıdır.
Buna baxmayaraq o, yenə də öz sənəti uğrunda
mübarizəni davam etdirir. Hüseyn Seyidzadənin
müstəqil rejissor kimi sonrakı iki filmi - "Yenilməz
batalyon" (1966) və "Dəli Kür" (1969) olur. "Yenilməz
batalyon" istər peşəkarlıq, istərsə də nəzərdə
tutulan dövrün pafosunu özündə əks etdirmək
baxımından rejissorun mükəmməl işlərindən biridir.
Sənətkarın sonrakı mübarizəsi isə "Dəli Kür" filmi
ilə bağlıdır. Bu filmin də taleyi Hüseyn
Seyidzadənin öz taleyi kimi ağrılı olub. 1969-cu
ildə İsmayıl Şıxlının eyniadlı romanı əsasında
yazdığı ssenari ekranlaşdırıldı və 1970-ci ildə film
ekranlara çıxarıldı. Film Moskvada senzuranın
qəzəbinə tuş oldu. Aşağıda filmdən çıxarılan
epizodları diqqətə çatdırırıq. Qubernator Cahandar
ağaya deyir ki, canişin onun torpağında ov etmək
istəyir. Ya torpağı satın, ya da bağışlayın. O isə
cavab verir ki, torpağı nə satarlar, nə də
bağışlayarlar. Cavabında qubernator deyir: "Baxarıq!"
Sonra kazaklar Cahandar ağanın üstünə göndərilir.
Bundan başqa, digər bir epizod da filmdən kənar
edilib. Nökərlər gəlib Cahandar ağaya deyirlər ki,
kazaklar mal-qaranı aparıb, özümüzü də döydülər.
Cahandar ağa isə kazaklara deyir ki, bu sizin
ata-baba torpağınızdır? Onlar isə: "Deyəsən,
könlündən Sibir keçir" — deyirlər. Cahandar ağa
kazakların başçısını qamçı ilə döyür. Sonra atışma
başlayır. O, kazakların beşini öldürür. Onu vururlar.
Cahandar ağa özünü suya atır, bununla da film
qurtarırdı. Və "Ana Kür" mahnısı oxunurdu. Bütün
bunlar filmdən çıxarılmışdı. Rejissor çox səy
göstərmişdisə də, filmi tam şəkildə xilas edə
bilməmişdi. Çünki imperiya öz qaniçən xislətini
göstərməyə imkan verə bilməzdi. Film uzun zaman bu
epizodlarsız ekranlarda göstərildi. Lakin xalq
yazıçısı İsa Hüseynovun ciddi səyi nəticəsində 90-cı
illərin ortalarında televiziya vasitəsilə həmin
epizodlar ekranda canlandırıldı və filmin ilkin
nüsxəsi tamaşaçılara təqdim olundu.
"Dəli Kür"dən düz 9 il sonra, 1978-ci ildə Hüseyn
Seyidzadə sonuncu filmini çəkir – "Qaynana"nı. Həm
ilk, həm də son bədii tammetrajlı filmi ilə Hüseyn
Seyidzadə adını Azərbaycanın kino tarixinə həkk edir.
Qarşısına çıxan, hətta çıxarılan maneələrə,
haqsızlıqlara rəğmən. Bu 9 il ərzində Hüseyn
Seyidzadə bir neçə dəfə böyük haqsızlığa düçar olur.
Xüsusən də "Qatır Məmməd" filmi ilə bağlı yaranan
problem ona mənən böyük zərbə vurur. İlkin variantda
"Gəncəbasarlı qisasçı" adlanan bu film studiyanın 25
oktyabr 1970-ci il tarixli əmri ilə Hüseyn
Seyidzadəyə verilir. Filmi çəkilməyə başlayanda H.Seydzadə
açıq demişdi ki, bizim ssenarini niyə ruslar
yazmalıdır. Çünki 1970-ci ildə rejissorluğu H.Seyidzadəyə
verilən bu filmin ssenarisi moskvalı
kinodramaturqlar Mixail Maklyarski və Kirill
Rapoporta həvalə olunmuşdu.
Elə ilk oxunuşdaca Hüseyn Seyidzadə ssenaridəki kəm-kəsiri
aydın görür və iclasda öz fikirlərini açıqca
söyləyir. Ssenari müəlliflərinə məsləhətlərini
vermək məqsədilə 3 dəfə Moskvaya ezam olunur.
Müəlliflər də əvvəlcə onunla razılaşırlar. Ancaq
sonradan Hüseyn Seyidzadənin süjeti tamam
dəyişdirməsinə qəti etiraz edirlər. 7 may 1972-ci
ildə Moskvadan Bakıya - kinostudiyanın direktoru
Adil İsgəndərovun adına məktub ünvanlayırlar: "Hüseyn
Seyidzadə rejissor ssenarisinin, eləcə də Respublika
və İttifaq Kinematoqrafiya komitələrinin təsdiq
etdiyi ssenarilərin bizim ədəbi ssenarimizə qətiyyən
dəxli yoxdu. Buna görə də rejissorun düzəlişləri
üzərində işləyə bilmərik. Seyidzadə təsdiq edir ki,
onun rejissor konsepsiyası milli xarakterlər
ruhundadır. Xahiş edirik, Bədii Şurada rejissor
ssenarisini müzakirə edəsiniz".
Kinostudiyanın Bədii Şurası ssenarini müzakirə edir.
Nəticədə rejissor haqlı çıxır və ssenaridəki
çatışmazlıqlar aşkar olur. Uzun mübahisələrdən,
çəkişmələrdən, yazışmalardan sonra filmin çəkilişinə
icazə verilir. Yeni ssenari müəllifləri cəlb olunur.
Hüseyn Seyidzadə ssenariyə öz əlavələrini etməklə
çəkilişi başa çatdırır. Hətta film barədə o dövrün
mətbuatında da məlumatlar yer alır. Lakin kimlərinsə
gizli oyunu nəticəsində film 1974-cü ildə Hüseyn
Seyidzadədən alınır. Səbəb kimi ssenari üzərində öz
bildiyi əməlləri həyata keçirib, filmi istədiyi kimi
lentə alıb, 1973-cü il dövlət planını pozub, filmi
vaxtında təhvil verməyib və s. göstərilir. Beləcə, 4
illik əziyyəti heç sayıb, filmi başqa bir rejissora
verirlər.
Bu, Hüseyn Seyidzadənin kino taleyində aldığı ən
böyük zərbə idi. Növbəti zərbə "Dərviş Parisi
partladır" filmilə bağlı olur. Bu kinolent də bizə
məlum olmayan səbəblərdən Hüseyn Seyidzadənin
əlindən alınır. Bütün bu haqsızlıqlar, mənəvi
zərbələr onu yormağa, sağlamlığını zədələməyə
başlayır. Ürəyi ağrı tapır. Elə bu dərd-qəmlə dolu
ürək ağrıları da onun həyatına son qoyur. O,1979-cu
il iyunun 2-də bu dünyasını dəyişdi.
H.Seyidzadə universal intellektə malik, işgüzar,
zəhmətkeş bir istedad idi. Onun yaratdığı filmlər
çox sınaqlardan çıxsa da ənənəvi qiymətdən, axından
seçilən, sıçrayışlı, sərbəstliyə nümunə olan sənət
inciləri idi. Sənətkarın ürəyindən vətəndaş
müharibəsinin milli qəhrəmanı "Qatır Məmməd", "Dərviş
Parisi partladır", Xan qızı Natəvan haqqında
filmləri çəkib kino tariximizə bəxş etmək keçirdi.
Hətta bu filmlərin çəkilişlərinə başlansa da,
naməlum səbəblərdən yarıda saxlanılırdı və alınıb
başqasına verilirdi. Özü deyirdi ki, "insan dünyaya
ona görə gəlir ki, yaşasın, çalışsın, nəyinsə naminə
mübarizə aparsın. Xoşbəxt olsun. Amma mən anadan
olandan taleyimlə əlbəyaxadayam..."
Hüseyn Seyidzadənin əmisi nəvəsi, Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Katibliyinin rəisi –
Prezidentin köməkçisi Dilarə Seyidzadə ustad
sənətkarı sadə, xeyirxah, ürəyiaçıq bir insan kimi
xatırlayır:
|