Bizim ədəbiyyatımızın xalqımıza etdiyi ən böyük xidmət ondan ibarətdir ki,
şairlərimiz, yazıçılarımız öz əsərləri ilə Azərbaycanımızda, xalqımızda,
millətimizdə daim milli hissiyyatları oyatmağa çalışmışlar. Milli özünüdərk,
milli oyanış, dirçəliş prosesi xalqımıza birinci növbədə ədəbiyyatımızdan keçir.
Bəzi əsərlər var ki, onlar açıqaçığına xalqımıza milli dirçəliş, oyanış
hissiyyatlarını çatdırıbdır: Bəxtiyar Vahabzadənin, Xəlil Rzanın və başqalarının
əsərləri. Amma digər əsərlər isə dolayısı ilə, ayrı-ayrı fikirlərlə millətimizə
vətəni sevmək, vətənə sadiq olmaq, Azərbaycanı sevmək, azərbaycanlı olmaq
hissiyyatlarını yaradıbdır.
Bu, bizim şairlərimizin, yazıçılarımızın əsərlərinin hamısından keçibdir.
Klassik adlandırdığımız Səməd Vurğunun, Rəsul Rzanın, Süleyman Rüstəmin, Məmməd
Rahimin, Osman Sarıvəllinin, Süleyman Rəhimovun, Mehdi Hüseynin, Əbülhəsənin,
Əli Vəliyevin, Mir Cəlalın, İlyas Əfəndiyevin, Mirvarid Dilbazinin də
əsərlərindən yan keçməyibdir...
Heydər Əliyev,
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri
XX əsir milli ədəbi-bədii fikir tarixinin görkəmli
nümayəndəsi, yazıçı Mir Cəlal Paşayevin Azərbaycan
ədəbiyyatının inkişafı və onun məzmunca zənginləşməsində
mühüm rol oynamışdır.Xalq yaradıcılığı ilə klassik bədii
irsin qabaqcıl ənənələrinin vəhdətini yeni formada yaşadan
və ədəbiyyata həyat gətirmiş yazıçı kimi tanınan Mir Cəlal
Paşayev eyni zamanda görkəmli tədqiqatçı alim olmuşdur.
İlham Əliyev,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Onun əsərləri bütöv bir dövrün mənzərəsini yaradır. O,böyük
pedaqoq kimi Azərbaycan cəmiyyəti üçün minlərlə açıq fikirli
tələbə yetişdirmişdir.
Mehriban Əliyeva,
Azərbaycan Respublikasının Birinci vitse-prezidenti,
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri
Mir Cəlal müəllim XX əsr Azərbaycan nəsrinin yükünü
çiyinlərində daşıyan görkəmli yazıçılarımızdan biridir.
***
Mir Cəlal təbiət etibarilə necə sadə idisə, danışığı da eimi
və bədii təhkiyyəsi də eləcə idi və əsas məsələ burasındadır
ki, onun həm şəxsiyyətində, həm də yaradıcılığındakı o
sadəlik qətiyyən primitvlik yox, müdrikliyin nəticəsi idi.
Elçin,
Xalq yazıçısı,
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli təməlçilərindən olan Mir Cəlalın zəngin
irsi məhz böyük həqiqətlərin sonsuz səmimiyyətlə bədii təcəssümünə əsaslanır.
Təxminən əlli illik bədii yaradıcılığında Mir Cəlal öz oxucuları ilə həmişə
səmimi və obyektiv söhbət aparmışdər; həyat materialını hər cür “kosmetik
əməliyyatlardan” uzaq, bütün həqiqətləri ilə, gözəllik və faciələri ilə, gülməli
və ağlamalı tərəfləri ilə canlandırmağı bacarmışdır. Buna görə də sovet dövründə
yazılmış əsərləri bu gün də eyni maraq və məhəbbətlə qarşılanır, köhnəlmir və
yəqin ki, heç vaxt da köhnəlməyəcək. Onların hər biri yazıldığı zamanın
siyasi-ictimai və psixoloji-mənəvi səciyyəviliklərini dəqiqliklə, müfəssəlliklə
təcəssüm etdirdiyindən, öz tarixinin bədii abidəsi, yadigarı kimi əbədiyaşardır.
***
Mir Cəlal deyəndə, hər şeydən əvvəl, gözəl romanlar və hekayələr müəllifi olan
ədib təsəvvürümüzdə canlanmış olur. Çünki o, xalqımızın bədii yaddaşında ictimai
tariximizin, xalq taleyinin mühüm problemlərini təhlil edən, həyat və tarix
haqqında xalqı ilə ürəkdən, səmimi dəedləşə bilən, onunla sevinc və dərd şəriki
olan ustad sənətkar kimi silinməz izlər buraxmışdır. “Dirilən adam”, “Bir gəncin
manifesti”, ”Açıq kitab”, “Yaşıdlarım”, “Təzə şəhər”, “Yolumuz hayanadır” kimi
romanları, 292 hekayəsi və başqa janrlarda yazılmış bir çox əsəri həqiqi
sənətkarın öz xalqı ilə əsl həsb-halının, dərdləşməsinin bədii nümunələridir!
Nərgiz Paşayeva,
Akademik
Mir Cəlalın yaradıcılığının şahidi olmaq,
əksər əsərlərinin ilk oxucusu olmaq taleyin mənə bəxş etdiyi xoşbəxtlik idi.
Hafiz Paşayev,
Professor
Mİr Cəlal yaradıcılığının ən üstün cəhətlərindən biri də
onun təmiz, şaqraq və büllur dili idi. Onun dili, xalq
danışıq tərzinə uyğun, son dərəcə canlı, təbii ifadələrlə
zəngin və bədii dildir.
Bəxtiyar Vahabzadə,
Xalq şairi
Mir Cəlal üçün ədəbiyyat hava və su idi. Həmişə, hər yerdə, bütün söhbətlərində ədəbiyyatdan, sənətdən, bunların elmi təhlilindən uzağa getməzdi. Nizami, Füzuli, Mirzə Cəlil, Sabir, Cavid, Səməd Vurğun kimi sənətkarlar haqqında danışmaqdan usanmaz, doymaq bilməzdi. Ədəbiyyat tarixi yazılanların tarixi deyil, oxunanların tarixidir, deyərdi. Və öz sözləri ilə desək, “kiflənmiş ədəbiyyatı” üzə çıxarıb mübaliğəli şəkildə tərif edənləri sevməzdi. Ədəbiyyatda ən çox qiymətləndirdiyi həqiqət, müasirlik, xəlqilik, sadəlik və yığcamlıq kimi məziyyətlər, aydın dil və üslub idi. Bədii əsərlərindən ən çox istədiyi övladları qədər sevdiyi “Bir gəncin manifesti” romanından tez-tez söhbət açsa da, bunu da yazıçılığını gözə soxmaq üçün eləmirdi, roman janrında yığcamlığa əməl etmək baxımından nümunə göstərirdi... Bir də vaxtilə “Dirilən adam” romanının haqsız tənqid olunduğunu yada salardı. Başqa heç bir əsərindən söhbət salmaz, yazıçı olduğunu, nə kimi əsərlər yazdığını dilinə belə gətirməzdi. Füzuli, Mirzə Cəlil, Sabir yaradıcılığından bəhs edən elmi əsərləri üzərində cilalama işini ardıcıl davam etdirərdi. “Azərbaycanda ədəbi məktəblər” adlı doktorluq işini kitab halında görmək ən böyük arzularından idi.
***
Ədəbiyyatdan canlı həyat qədər zövq alan, şeir və sənətdən danışmaqdan əsla doymaq bilməyən, bədii əsərlərin, klassik irsin nəşri və ardıcıl təbliğini bir an belə unutmayan həssas, tələbkar, qayğıkeş bir vətəndaş olan Mir Cəlal gənc ədəbiyyatşünaslara ədəbiyyatımızın və dilimizin qeyrətini çəkməyi həmişə tövsiyə edərdi.
Firidun Hüseynov,
professor
Mir Cəlalın qəhrəmanları olduqca təbii, inandırıcı, koloritli bir şəkildə danışırlar... Mir Cəlal peyzajı da canlı və təbii verir. peyzaj əsərdəki hadisələrlə o dərəcədə bağlıdır ki, o, əsərin ayrıl-maz, üzvi bir parçasına çevrilir.
Məmməd Arif,
akademik
Mir Cəlal sakit və təmkinli bir yazıçıdır; o boş və artıq gurul¬tudan, təbiiliyi poza biləcək bir cizgi belə işlətməkdən çəkinən yazıçıdır.
Məmməd Cəfər,
akademik
Mir Cəlalın “Bir gəncin manifesti” əsəri otuzuncu illərdə yaranan Azərbaycan romanının ən yüksək mərhələsi idi.
Mehdi Hüseyn,
Xalq yazıçısı
Mir Cəlal müəllim həqiqətən peyğəmbər təbiətli insan
idi.Xeyirxahlıq onun canında,qanindaydı.Mir Cəlal müəllim
insanpərvər idi.İstedadlı adamların qədrini bilirdi.
Nəriman Həsənzadə,
Xalq şairi
Mir Cəlal müəllim bir insan kimi çox sakit,işıqlı,müdrik
simaya malik idi.Onun üzündə,gözlərinin dərinliyində daim
işıqlı,munis,nurlu bir təbəssüm olardı.
Şamil Salmanov,
professor
“Mir Cəlal sənətkardır, yaradıcıdır. Onun romanının hər bir
sözü öz tərcümeyi-halının bir hissəsi kimi görünür. Canlı və
səmimi həyəcanı dərhal oxucuya təsir edir. Kitabı oxuyub
örtdükdən sonra adama elə gəlir ki, özünün dünənki həyatını,
həyəcan və sevinclərini sənə nağıl edən bir adamla bir neçə
saat maraqlısöhbət etmisən”. Bu sitatdır. Sizin
yaradıcılığınızdakı dərin səmimiyyətdən bəhs edən onlarca
tənqidçi və ədəbiyyatşünasdan tək birinin qeydi.
Mir Cəlalın əsərlərində əvvəldən axıra qədər kəndə bağlı
olan ağsaçlı ata-anaların, xala və dayıların surətləri əsas
yer tutur. Yazıçı öz taleyini onların taleyindən ayırmır, öz
qəlbində onların ürəyinin, onların ürəyində öz ürəyinin
döyüntüsünü hiss edir.
İsa Hüseynov,
Əməkdar incəsənət xadimi
Mir Cəlalın insanlara,iş yoldaşlarına,ümumən onunla az və ya
çox dərəcədə əlaqədar olan adamlara aydın,açıq münasibəti
var idi.Adamlara şəxsi keyfiyyətinə,savadına,intizamına
tapşırılan işi yerinə yetirmək qabiliyyətinə görə münasibət
bəsləyirdi.
Yusif Seyidov,
professor
Şerdən,sənətdən danışanda,həmişə ədəbiyyatın bəzi
problemlərinə də toxunar,nəzəri məsələləri çox sadə bir
tərzdə izah edərdi.Çox vaxt bizə bu fikri aşılamağı
çalışardı ki, ədəbiyyata təsadüfi gəlib çıxanlar gec-tez
səhfini anlayıb uzaqlaşacaq və sevdiyi sahəni özü axtarıb
tapacaqdır.
Əmirxan Xəlilov,
professor
Mir Cəlalın “Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyası Füzuli ədəbi
irsini öyrənmək, mənimsəmək və dərk etmək üçün elmi açardır.
Qara Namazov,
professor
Mir Cəlal görkəmli ALİM idi. Alim sözünü böyük hərflərlə
nəzərə çarpdırmağımın və ondan əvvəl görkəmli təyinini
işlətməyimin səbəbi var. Mir Cəlal yazıçı olmasaydı belə,
biz ondan elmdə müəyyən iz buraxan görkəmli bir alim kimi
söz açardıq.
Vaqif Yusifli,
filologiya elmləri doktoru
Professor Mir Cəlal Paşayev geniş yaradıcılıq fəaliyyətinə
malik olan bir şəxsiyyət idi: O, görkəmli yazıçı, tanınmış
nəzəriyyəçi filoloq alim, nümunəvi müəllim kimi xatirələrdə
əbədi yaşayır. Mir Cəlal müəllim nəzəri filoloq olmaqla
yanaşı, çox gözəl müəllim kimi tanınırdı. O, təkcə bilik
vermir, eyni zamanda hərəkətləri, adamlara münasibəti ilə
tərbiyə edirdi
***
Professor Mir Cəlal müəllimin mülayimliyi, humanizmi onun
ciddiyyətinə, obyektivliyinə qətiyyən mane olmurdu. O, bu
mülayimliyi ilə yanaşı, olduqca prinsipial və obyektiv bir
şəxsiyyət idi.
Şəmistan Mikayilov,
professor
“Məktəblərdə, mütləq “” İnsanlıq” bir predmet kimi təlim
olunmalıdır. İnsanlıq və insanlıq fəlsəfəsi bu yazıçıdan
ötrühəyat idealına çevrilmişdi. İnsanlıq və insanlıq
fəlsəfəsi onun əsərlərində həmişə qırmızı bir xətlə keçirdi.
Qılman İlkin,
Xalq yazıçısı
Oxucunun etimadını, xalqın hörmətini qazanmaq o qədər də
asan iş deyil. Xalq işində yüksək məsuliyyət hissi, düzlük,
doğruluq, çörəyi halal, əməyə bağlılıq, sənətin mücahidi ola
bilmək, böyüyə hörmət, kiçiyəmərhəmət, ailəyə sədaqətli
olmaq kimi yüksək insani keyfiyyətlərlə zəngin olan gənc
qələm sahibi Mir Cəlal, illər keçdikcə sözünə, nəsihətinə
ehtiyac duyulan ağsaqqala çevrildi.
Mirvarid Dilbazi,
Xalq şairi
Alim Mir Cəlal Paşayevin elmi əsərlərinin dili, üslubu öz
qələm yoldaşlarının heç birinin dilinə, üslubuna oxşamır.
Onun əsərlərində nə publisistika var, nə də qəliblənmiş elmi
termini tədqiqat dili. O, elmi əsərlərini yazıçı Mir Cəlalın
qələmindəki yığcamlıq və şirinliklə, amma dərin axıcı eli
mühakimə tutumu olan dillə yazardı. Bu yazı indi də
təkraredilməz örnəkdir.
Pənah Xəlilov,
filologiya elmləri doktoru, professor
Mir Cəlal müəllim hər şeydən əvvəl çox orijinal və qüdrətli
bir pedaqoq idi. O, təbiəti, davranışı və əməlləri ilə
tələblərinə ibrətli, təsirli örnək idi. Aspirant olanda da,
müəllim kimi bir yerdə işləyəndə də hər bir fikrimizi,
hərəkətimizi yerindəcə “redaktə” etməyi unutmazdı. Həyata,
yaradıcılığa böyük amallarla, müqəddəs ideyalarla baxardı və
tələbələrinə də bunu təlqin edərdi.
Təhsin Mütəllimov,
filologiya üzrə elmlər doktoru, Əməkdar Elm Xadimi
Mir Cəlal müəllim dünyasını çox tez dəyişdi. Ancaq o bir
ömürdəneçə ömür yaşadı: gözəl bir alim, qüdrətli sənətkar və
ən başlıcası, ləyaqətli və heç zaman unudulmayan bir insan
ömrü...
Balaş Azəroğlu,
Xalq şairi
Bəli, mən onun çoxsaylı əsərlərini, bədii və elmi
araşdırmalarını oxuduqca, onun manifestini görürəm. Hörmətli
müəllimlərim və dostlarım, professorlar Teymur Əhmədovun,
Qara Namazovun, Vaqif Vəliyevin, mərhum Firidun Hüseynovun
xatirələri mənim ürəyimdəki müəllim heykəlini, sadə insan
obrazını daha da nurlandırıb. Bu nurlu obraz – Mir Cəlal
müəllimdir. Dodağından təbəssüm düşməyən hörmətli Mir Cəlal
müəllim. Onun yazdıqları və bizə dedikləri isə mənalı bir
ömrün manifestidir.
İsmayıl Vəliyev,
filologiya elmləri doktoru, professor
Elmi ədəbiyyata bələd olduqca Mir Cəlal müəllimin bir alim
kimi dərin zəkasına, analatik təfəkkürünə, erudisyasına,
zəhmətkeş-liyinə heyran olurdum. O, təkcə istedadlı müəllim,
yazıçı deyilmiş, həm də mütəfəkkir ədəbiyyatşünas-alim imiş.
Bunu mən onun ədəbi məktəblər haqqında yazdığı monumental
tədqiqat əsərini, Məhəmməd Füzuli irsi, Cəlil Məmmədquluzadə
realizmi, Nəriman Nərimanovun bədii yaradıcılığı və s. elmi
araşdırmalarını oxuduqca, sanki kəşf etdim.
Teymur Əhmədov,
filologiya elmləri doktoru, professor
Biz – o uzaq illərin tələbələri hərdən görüşüb, bir yerə
yığışanda istər-istəməz müəllimlərimizdən söz salır, hörmət
və ehtiramla onları xatırlayarıq. Bu sırada Mir Cəlal
müəllimin ayrıca yeri, istək mərtəbəsi var. O, öz adını
bizim hər birimizin qəlbinə nurlu hərflərlə nəqş edib.
Unudulmaz müəllimimizin, gözəl sənətkarlarımızın işıqlı
obrazı xəyallarımızdan gələcək illərə boylanır. Fikrimizdə
isə hamımızın eyni vurğu ilə dilə gətirdiyimiz sözələr
qanadlanır: “Ürəyinə ürək çatmazdı, bir işıq idi Mir Cəlal
müəllim!.”
Nahid Hacızadə,
Respublika Xatirə Kitabı Redaksiyasının baş redaktoru
Mir Cəlal müəllim böyük yazıçı, böyük alim, gözəl insan kimi
Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyəti üçün çox böyük işlər
görmüş, XX əsr ədəbiyyatşünaslığın məktəbini yaratmışdır.
Abdulla Abbasov,
filologiya elmləri doktoru professor
|