E L E K T R O N   M Ə L U M A T   B A Z A S I

 

 

MƏTBUAT TARİXİ

 

    Azərbaycan mətbuatı tarixində İrəvan ədəbi mühitinin meydana gətirdiyi bir neçə nəşr orqanının da özünəməxsus yeri olmuşdur. İrəvanm ədəbi mühitini uzun illər davamlı şəkildə tədqiq etmiş, bu sahədə elmi araşdırmalar aparmış tarixçi alim İsrafil Məmmədov İrəvanda Azərbaycan mətbuatı tarixinin 1882-ci ildə "Çələk" qəzetilə başladığı faktını aşkar etmişdir. Bu gun həmin qəzetin bir nüsxəsi belə, maddi dəlil kimi əlimizdə olmasa da tədqiqatçı apardığı araşdırmalannda "Çələk"in 10 aprel sayında "kasıb tələbələrə kömək məqsədilə Azərbaycan türklərinin dilində "Tamahkarlıq düşmən qazamr" pyesi ikinci dəfə oynanıldı", xəbərinin yer aldığım üzə çıxarmışdır. 29 ildən sonra isə İrəvanda mətbuat adma yalnız "Ереванский вестник" (1911) qəzeti meydanda idi. Burada çar hakimiyyətinin rəsmi xəbərləri ilə yanaşı reklam, elan materiallan və digər xəbərlər də yer almışdır. Tədqiqatçı Qulam Məmmədli adıçəkilən qəzetin 26 iyun 81-ci sayında M.Mirfətullayevin "Molla Nəsrəddin" jurnalında "Hoş-hoş" imzası ilə dərc olunmuş şeirin ona məxsus olmadığı xəbərini aşkar etmişdir. Q.Məmmədlinin sözümüzə haqq verən bu kiçik araşdırmasını etibarlı məxəz hesab etmək olar. Beləliklə, başlanğıcmı XIX əsrin səksənind illərinin sonlarından almdığı fikri ortada olsa da İrəvanda anadilli mətbuat XX əsrin əwəllərində maddi dəlil olaraq özünün təsdiqini tapmışdır.  

Ötən əsrin ikinci onilliyindən İrəvanda Azərbaycan dilində "Ləklək" (1914), "Bürhani-həqiqət", "Cavanlar şurası" (1917), "Rəncbər" (1922), Kommunist (1922-1923), "Zəngi" (1924-1927), "Qızü Şəfəq" (1927-1937), "Kommunist" (1937-1939), "Sovet Ermənistanı" (1939-1989) kimi qəzet və jumallar nəşr olundu. Bunlar ədəbi, siyasi, tarixi, elmi və fənni olmaqla, İrəvanın mədəni, ictimai-sosial həyatında baş vermiş hadisələrin işıqlandırılmasında böyük əhəmiyyət kəsb etdilər. Təəssüf ki, qədim dövrlərdən üzü bəri, eləcə də XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq İrəvanın ədəbi mühiti, mədəniyyəti, maddi- mənəvi dəyərləri, mətbuatı, orada fəaliyyət göstərən görkəmli maarifçi, üləma şəxsiyyətləri barədə bu gün yetərincə məlumat toplamaq, onların hər birindən əhatəli şəkildə bəhs etmək mümkün deyil. Belə ki, soydaşlarımızın dədə-baba torpaqlarından mərhələ-mərhələ, nəticədə son nəfərinə qədər qovulması, erməni işğalçılarının bizimlə apardığı ədalətsiz müharibə üzündən bu illər Oğuz yurdumuzun bir parçası olan İrəvanda yaşam tariximizlə bağlı arxiv sənədlərini (əgər məhv edilməmişdirsə!) aşkara çıxarıb tədqiq etməkdə çətinliklər yaranır. Bu gün Qərbi Azərbaycanda ədəbiyyatımızın, mətbuat və mədəniyyətimizin tədqiqi ilə bağlı 1 səhifədən, hətta bir cümlədən ibarət məlumatın da üzə çıxarılması, araşdırılması qədim Oğuz yurdumuzda yaşam tariximizin kökünün nə qədər dərinlərdə olmasını təsdiqləyən hüquqi sənəd gücünə malikdir.

 


<< Geri